Научная статья на тему 'БЎЛАЖАК ТАРБИЯЧИЛАР ВА ТАРБИЯЛАНУВЧИЛАРНИНГ КОММУНИКАТИВ КОМПЕТЕНЦИЯЛАРИНИ АХБОРОТ-КОММУНИКАЦИЯ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ ЁРДАМИДА РИВОЖЛАНТИРИШ'

БЎЛАЖАК ТАРБИЯЧИЛАР ВА ТАРБИЯЛАНУВЧИЛАРНИНГ КОММУНИКАТИВ КОМПЕТЕНЦИЯЛАРИНИ АХБОРОТ-КОММУНИКАЦИЯ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ ЁРДАМИДА РИВОЖЛАНТИРИШ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
27
20
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
КОММУНИКАЦИЯ / КОМПЕТЕНЦИЯ / АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ / БОғЛАНИШЛИ НУТқ / КОММУНИКАТИВ КЎНИКМА / ТАРБИЯЧИЛАР / МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ / МУЛОқОТ / ФАОЛИЯТ

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Махмутазимова Ю.Р.

Ушбу мақола мактабгача таълим йўналишида таҳсил олаётган талаба-ёшлар ва мактабгача таълим ташкилоти тарбиячиларининг коммуникатив компетентлигини ривожлантириш йўллари ҳақида ёритилган. Шунингдек, коммуникация ва мулоқот, ахборот технологияларининг мазмун-моҳияти батафсил очиб берилган.Бўлажак тарбиячиларнинг коммуникатив компетентлигини ривожлантириш жараёни мулоқот тизими сифатида ўрганилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

DEVELOPMENT OF COMMUNICATIVE COMPETENCES OF FUTURE TEACHERS AND STUDENTS THROUGH INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES

This article describes the ways to develop communicative competence of students and educators of preschool education. The content of communication and information technologies is also described in detail. The process of developing communicative competence of future educators is studied as a communication system.

Текст научной работы на тему «БЎЛАЖАК ТАРБИЯЧИЛАР ВА ТАРБИЯЛАНУВЧИЛАРНИНГ КОММУНИКАТИВ КОМПЕТЕНЦИЯЛАРИНИ АХБОРОТ-КОММУНИКАЦИЯ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ ЁРДАМИДА РИВОЖЛАНТИРИШ»

Махмутазимова Ю.Р.

уцитувчи

Мактабгача таълим технологиялари кафедраси Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети

БУЛАЖАК ТАРБИЯЧИЛАР ВА ТАРБИЯЛАНУВЧИЛАРНИНГ

КОММУНИКАТИВ КОМПЕТЕНЦИЯЛАРИНИ АХБОРОТ-КОММУНИКАЦИЯ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ ЁРДАМИДА

РИВОЖЛАНТИРИШ

Аннотация: Ушбу мацола мактабгача таълим йуналишида таусил олаётган талаба-ёшлар ва мактабгача таълим ташкилоти тарбиячиларининг коммуникатив компетентлигини ривожлантириш йуллари уацида ёритилган. Шунингдек, коммуникация ва мулоцот, ахборот технологияларининг мазмун-моуияти батафсил очиб берилган.Булажак тарбиячиларнинг коммуникатив компетентлигини ривожлантириш жараёни мулоцот тизими сифатида урганилган.

Таянч сузлар: коммуникация, компетенция, ахборот технологиялари, бозланишли нутц, коммуникатив куникма, тарбиячилар, мактабгача таълим, мулоцот, фаолият.

Makhmutazimova Yu.R.

teacher

department of preschool education technologies Tashkent State Pedagogical University named after Nizami

DEVELOPMENT OF COMMUNICATIVE COMPETENCES OF FUTURE TEACHERS AND STUDENTS THROUGH INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES

Annotation: This article describes the ways to develop communicative competence of students and educators of preschool education. The content of communication and information technologies is also described in detail. The process of developing communicative competence offuture educators is studied as a communication system.

Keywords: communication, competence, information technology, related speech, communication skills, educators, preschool education.

Мактабгача таълим тизимида булажак тарбиячиларни коммуникатив куникмаларини тизимли ёндошув асосида ривожлантириш максад килиб олинган. Ахборот-коммуникация технологиялари ёрдамида тарбиячиларни коммуникатив куникмаларини ривожлантириш буйича электрон ахборот тизими дастурини ишлаб чикиш максадга мувофикдир.Тарбиячиларни

коммуникатив компетенцияларини ривожлантиришда, нуткий фаолиятини такомиллаштиришда электрон кулланмалар, инновацион китоблардан фойдаланиш зарур.

Ахборот-коммуникация технологиялари ёрдамида ва интерфаол ёндошув асосида мотивацион, когнитив, операционал ва рефлексив компонентлар буйича ишлаб чикадиган электрон кулланмалар, инновацион китоблар тарбиячиларда методик имкониятларни яратади.

Р.Ф.Абдеев, Л.М.Землянова, Г.Г.Почепцов, А.И.Ракитов, И.И.Зарецкая, В.А.Кан-Калик, А.В.Мудрик, Л.А.Петровская, В.А.Сластенин, Г.С.Трофимовалар уз тадкикотларида коммуникатив куникмаларни урганганлар.

Коммуникация ва унинг талкини, мазмун-мохияти хакида турли карашлар, таърифлар мавжуд.

Коммуникация - лотин тилидан олинган булиб, "умумлаштираман, боглайман, мулокот киламан" деган маъноларни билдиради.57

Коммуникация - (лот. соттишсайо - хабар, алока). Бирор мазмуннинг тил воситалари оркали берилиши, хабар килиниши маъноларини англатади.58

Ахборот технологиялари - услублар, ишлаб чикариш жараёнлари ва маълумотларни туплаш, тахлил килиш, саклаш, таркатиш ва акс эттиришни таъминловчи дастурий-техник воситалар яхлитлиги тушунилади. Ахборотлаштириш жараёнларининг объектлари сифатида хабарлар, хужжатлар, маълумотлар базаси, ахборот технологиялари, дастурий воситалар, ахборот хисоблаш тизимлари ва тармоклари тушунилади.

Тизимли ёндошув боскичлари асосида булажак тарбиячиларни коммуникатив компетенцияларини такомиллаштириш жараёни:

1-боскич - бу боскичда мактабгача таълим йуналишида тахсил олаётган талабалар ва тарбиячиларда коммуникатив компетенцияларни шакллантиришнинг тайёргарлик боскичи сифатида рагбат ва ташаббусларни, инновацион гояларни шакллантиришга каратилган, талабаларнинг таълим фаолияти олдига мухим булган билим ва кобилиятларга эга булишга ундайдиган, аник максадларни куйиш оркали амалга оширилади.Коммуникатив жараённи фаоллаштиришда хар томонлама психологик тайёргарликни амалга ошириш, таълим фаолиятига кизикишни уйготиш, укув материалларини эгаллаб олиши учун зарур булган эмоционал -рухий шароитни яратиш, таълимнинг мазмуни, шакли ва услуби такомиллаштирилиб борилади.

2-боскич - бускичда бевосита коммуникатив куникмаларни такомиллаштиришга каратилган. Бунда мазмунга оид тобора

57 Григорьев С.Г. Методико-технологические основы создания электронных средств обучения.-Самара: Издательство Самарской государственной экономической академии, 2002.-110 с

58 Р.РасуловД.Муйдинов "Нутк маданияти ва нотиклик санъати" укув кулланма, Т-2010. 33-бет

мypaккaблaшиб боpaдигaн укув мaшFyлотлapининг тaдaбaдap томонидaн доимий aмaдгa оширилишини тaшкил этиш, эришиш мумкин бyлгaн мaкcaдлapни aникдaш йули билaн yлapдa yз-yзигa ишонч, иpодa Ba лaёкaт хдссини pивожлaнтиpишни кyздa тyтaди.

3-боскич - 6у боcкдчдa эca мaктaбгaчa тaълим йyнaлишидaги тaдaбaдapнинг коммyникaтив кyникмaдapини шaкдлaнтиpиш жapaёнини paFбaтлaнтиpиш, бaxолaш Ba тaкомиллaштиpиш 6ули6, y тизимнинг бapчa бyлaкдapини ривожтантиришга ^apara^aa

Kоммyникaтив компетенцияни шaкдлaнтиpиш мулокотнинг OFзaки Ba ёзмa шaкллapини ривожтантиришни кyздa тyтap экaн, бyндa мулокотга бyлгaн эх,тиёжни caмapaди aмaдгa ошириш тaдaб этилaди.

Бyлaжaк тapбиячилapни коммунитатив компетентлигини pивожлaнтиpишдa axбоpот-коммyникaция тexнологиялapидaн

фойдaлaнишни тaкозо этaди.

Аxбоpот (лот.information - тaништиpиш, тушунтириш) - фaдcaфaдa кддим зaмонлapдaн буён кУллaниб кeлинaётгaн, кибернетитанинг тapaккиёти тyфaйли кейинги вaктдa янги, кенгрок мaъно кacб этгaн мapкaзий кaтeгоpиядap cифaтидa мaйдонгa чикдан тyшyнчa.59

Бyлaжaк тapбиячилapдa коммyникaтив компетентликни тapкиб топтиpишдa зaмонaвий axбоpот-коммyникaция тexнологиялapини жорий этишнинг пeдaгогик мaкcaдлapи aкc этaди. Аxбоpот-коммyникaция тexнологиялapи тaдaбa-ёшлap, бyлaжaк тapбиячилapнинг:

- мycтaкил фикpлaшини;

- мaънaвий-эcтeтик тapбияcини;

- коммyникaтив кобилиятини;

- оптимaл кдрор кдбул килиш мaлaкacини;

- axбоpот мaдaниятини pивожлaнишини тaъминлaйди.

Аxбоpот-коммyникaция тexнологиялapи укув^рбия

жapaёнлapининг бapчa боcкичлapини жaдaдлaштиpaди. Аxбоpот-коммyникaция тexнологиялapидaн фойдaдaниш acоcидa тaълим-тapбия жapaёнини тaшкил этиш тaдaбa-ёшлap, бyлaжaк тapбиячилapдa коммунигатив компетентликни pивожлaнтиpaди вa фaоллaштиpaди.

Шунингдек, бyлaжaк тapбиячилapдa axбоpот-коммyникaция тexнологиялapи ёpдaмидa кyйидaги коммyникaтив компетентлилик, шaxcий cифaтлapлap шaкдлaнaди:

- axбоpот тexнологиялapи вa коммyникaцион воcитaдapдaн фойдaдaнa олиши;

- мacофaдaн укиш вa укитиш жapaёнини ypгaниши;

- axбоpотлap тyплaш мeтодлapи вa yлapдaн фойдaдaнишни билиши;

59 Фaлcaфa:комycий лyFaт.(Тyзyвчи вa муадррир K;.Нaзapов).-Т.:Шapк, 2004.40- бет

- педагогик жараёнда вужудга келган муаммоли вазиятларда таълим олувчилар фаоллигини таъминлаш ва фаолиятини мувофиклаштириш куникмаси;

- хамкорликда фаолият олиб боришга ундаш жараёни;

- ахборот туплаш, тахлил килиш, объектив бахолаш, кайта ишлаш ва ахборотлар алмашиниш куникмаси;

- таълим муассасаларида укув машгулотларини ташкил этишда кумаклашиш, лойихаларда иштирок этиш ва маълумотларни туплаш, умумлаштириш ва тахлил кила олиш малакасига эга буладилар.

Х,ар сохада, йуналишда коммуникация узига хос жихатларни акс эттиради, намоён булади.Лекин барчасидаги асосий бирламчи вазифа -узаро мулокот ва богликликни йулга куйиш булганлиги сабабли хам фанлар предметидан келиб чикадиган табиат, борлик, жамият, инсоннинг узаро хамкорликда бир-бири билан боглик холда тасаввурга намоён булиши ва реалликка айланиб бориши билан юзага келади. Шу сабабли хам коммуникация уз ичига узига хос мураккаб таркибий кисмларни камраб олган жараён сифатида тадкик килинади.60

Мулокот (коммуникация) - бу инсоннинг узаро муносабатлар ва хамкорлик шароитида яшаш услубидир.Мулокот жараёнида инсонлар маълумот -фикр,гоя ва туйгулар алмашишади, шахс фаол мулокоти оркали коммуникатив кобилияти шаклланиб, етукликка эришади.Шундай экан, мулокот оркали таъсир этишда мулокотга киришиш зарур.Укитувчи талабаларга бирор-бир нарсани ургата олиши учун улар билан албатта мулокотга кириши шарт.

Демак шундай хулосаларга келамизки, хозирги кунда коммуникациясиз инсонларнинг ривожланишини тасаввур эта олмаймиз. Зеро, бугунги замонавий дунё киёфасини хам коммуникациясиз хис этиш кийин булиб бормокда.

Адабиётлар:

1. Илк кадам укув дастури Т-2017 йил

2. Р.РасуловД.Муйдинов "Нутк маданияти ва нотиклик санъати" укув кулланма, Т-2010. 33-бет

3. Рахмонов А.Б. "Укувчиларнинг коммуникатив куникмаларини ахборот-коммуникация технологиялари воситалари ёрдамида шакллантириш" Т-2019:, педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияси автореферати

4.Рахмонов А.Б. "Коммуникация ва мулокот - педагогик хамкорлик имкониятлари" "Халк таълими" илмий-методик журнали 2018 /4 сони 96-бет

60 Рахмонов А.Б. «Коммуникация ва мулокот - педагогик хамкорлик имкониятлари" "Халк таълими" илмий-методик журнали 2018 /4 сони 96 б

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.