Научная статья на тему 'ПЕДАГОГИК ТАЪЛИМ ИННОВАЦИОН КЛАСТЕРИМАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ ТАШКИЛОТЛАРИНИНГ ЎҚУВ ЖАРАЁНЛАРИ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШ СИФАТИДА'

ПЕДАГОГИК ТАЪЛИМ ИННОВАЦИОН КЛАСТЕРИМАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ ТАШКИЛОТЛАРИНИНГ ЎҚУВ ЖАРАЁНЛАРИ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШ СИФАТИДА Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

82
11
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
таълим-тарбия / педагогик таълим инновацион кластер усулига жараѐнлар / педагогик / тизим / МТТ / мактабгача / ривожланиш / ѐндашув / такомиллаштириш / фаоллиги / тарбияланувчи. / обучение / процессы инновационного кластерного метода педагогического образования / педагогическая / система / УДО / дошкольное учреждение / развитие / подход / совершенствование / деятельность / ученик.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Азиза Санакулова

муаллиф томонидан Мактабгача таълим ташкилотларида тарбияланувчи шахсини ривожлантириш йўлида мактабгача бошқариш тизимини такомиллаштириш, замонавий таълим-тарбия жараѐнларининг шаклларини жорий этиш, мактабгача таълим тизими ходимларида замонавий менежмент ва педагогик технологиялар бўйича билим ва кўникмаларини ривожлантиришнинг долзарб масалалари очиб берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ИННОВАЦИОННЫЙ КЛАСТЕР ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ ДЛЯ ПОВЫШЕНИЯ ЭФФЕКТИВНОСТИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА ДОШКОЛЬНЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УЧРЕЖДЕНИЙ

автор раскрывает актуальные вопросы совершенствования системы дошкольного образования в развитии личности в дошкольном образовании, внедрения современных форм образовательных процессов, развития знаний и умений дошкольного образования в современных управленческих и педагогических технологиях.

Текст научной работы на тему «ПЕДАГОГИК ТАЪЛИМ ИННОВАЦИОН КЛАСТЕРИМАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ ТАШКИЛОТЛАРИНИНГ ЎҚУВ ЖАРАЁНЛАРИ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШ СИФАТИДА»

ПЕДАГОГИК ТАЪЛИМ ИННОВАЦИОН КЛАСТЕРИ- МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ ТАШКИЛОТЛАРИНИНГ У^УВ ЖАРАЁНЛАРИ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШ СИФАТИДА

Азиза Санакулова

Тошкент вилояти Чириц Давлат педагогика институт Мактабгача таълим кафедраот уцитувчиси aziz66a@mail.ru

Аннотация: муаллиф томонидан Мактабгача таълим ташкилотларида тарбияланувчи шахсини ривожлантириш йулида мактабгача бошцариш тизимини такомиллаштириш, замонавий таълим-тарбия жараёнларининг шаклларини жорий этиш, мактабгача таълим тизими ходимларида замонавий менежмент ва педагогик технологиялар буйича билим ва куникмаларини ривожлантиришнинг долзарб масалалари очиб берилган.

Таянч сузлар: таълим-тарбия, педагогик таълим инновацион кластер усулига жараёнлар, педагогик, тизим, МТТ, мактабгача, ривожланиш, ёндашув, такомиллаштириш, фаоллиги, тарбияланувчи.

ИННОВАЦИОННЫЙ КЛАСТЕР ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ - ДЛЯ ПОВЫШЕНИЯ ЭФФЕКТИВНОСТИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА ДОШКОЛЬНЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УЧРЕЖДЕНИЙ

Аннотация: автор раскрывает актуальные вопросы совершенствования системы дошкольного образования в развитии личности в дошкольном образовании, внедрения современных форм образовательных процессов, развития знаний и умений дошкольного образования в современных управленческих и педагогических технологиях.

Ключевые слова: обучение, процессы инновационного кластерного метода педагогического образования, педагогическая, система, УДО, дошкольное учреждение, развитие, подход, совершенствование, деятельность, ученик.

INNOVATIVE CLUSTER OF PEDAGOGICAL EDUCATION - TO INCREASE THE EFFICIENCY OF THE EDUCATIONAL PROCESS OF PRESCHOOL EDUCATIONAL ORGANIZATIONS

Abstract: the author reveals the current issues of improving the system of preschool management, the introduction of modern forms of educational processes, the

development of knowledge and skills in modern management and pedagogical technologies in preschool education.

Key words: education, processes of innovative cluster method of pedagogical education, pedagogical, system, preschool institution, preschool, development, approach, improvement, activity, pupil.

Мактабгача таълим - мактабгача ёшдаги болаларни интеллектуал, одоб-ахлок жихатдан, эстетик ва жисмоний ривожлантириш, таълим-тарбия бериш ва мактаб таълимига тайёрлашга йунатирилган узлуксиз таълим тури хисобланиб, мактабгача таълим тизимида укув жараёнини юртимизда амалга оширилаётган ислохотлар, хорижий мамлакатларнинг илгор тажрибалари ва замонавий ахборот-коммуникация технологияларига асосланган холда ташкил этиш хамда соглом ва хар томонлама етук маънавий баркамол авлодни тарбиялашдан иборатдир.

Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Хдракатлар стратегиясида "Мактабгача таълим муассасалари тармогини кенгайтириш ва ушбу муассасаларда болаларнинг хар томонлама интеллектуал, эстетик ва жисмоний ривожланиши учун шарт-шароитларни тубдан яхшилаш, болаларнинг мактабгача таълим билан ;амраб олинишини жиддий ошириш ва фойдаланиш имкониятларини таъминлаш, педагог ва мутахассисларнинг малака даражасини юксалтириш" каби мухим вазифалар белгиланган. Бугунги кунда республикамизда мактабгача таълим сохасида меъёрий-хукукий базани тубдан такомиллаштириш, илгор хорижий тажрибалар, илмий ишланмалар ва технологияларни мактабгача таълим муассасалари фаолиятига интеграция килиш, мактабгача ёшдаги болаларни эрта ривожлантириш сохасидаги илмий, инновацион-педагогик фаолиятни куллаб-кувватлашга каратилган концептуал ислохотлар амалга оширилмокда. Шу билан бирга, педагогик таълим инновацион кластери-мактабгача таълим ташкилотларида укув жараёнлари самарадорлигини ошириш сифатида кулланилиши натижаси Давлат талабалари, укув дастурнинг максад вазифаларининг бажарилишида хизмат килади.

Болаларнинг ижтимоий хаётга мослашиш имкониятларини кенгайтириш асосида уларни хар томонлама ривожлантириш масалалари долзарблиги билан турли соха вакилларини кизиктириб келмокда.

Мактабгача таълим ташкилот(МТТ)да педагогик жараёнларни такомиллаштириш, педагогик таълим инновацион кластер усулига куйилган максадларга эришиш ва самарадорликни таъминлашда тарбияланувчилар

фаоллигини таъминлаш, уларнинг фаолиятини мувофикдаштириш, назорат этиш ва объектив бахолаш асосида инновацион фаолиятни ташкил этиш ва унинг натижавийлигини таъминлаш йуналишидаги тарбиячи фаолиятининг мазмун-мохияти, максадли мотивлаштириш, режалаштириш, ташкилий-ижрочилик, тартибга солиш-мувофиклаштириш, педагогик таълим инновацион кластер усулини амалга оширишда уз ифодасини топади.

Педагогик жараёнлар самарадорлигини оширишда шахс-фаолият ёндашуви зарур хисобланиб, кузланган максадга эришишда тарбияланувчилар фаоллигини таъминлаш билан бир каторда вакт, мехнат, кушимча методик махсулотлар ва воситаларнинг меъёрдан ортмаслигини таъминловчи, тарбияланувчиларнинг имконияти, кобилияти ва бошлангич тушунчаларига хамда мавжуд вазиятлар ва шарт-шароитларга мос келувчи, энг кулай, педагогик жараён ва унинг таркибий тузилишини кайта ташкил эта оладиган тизимни вужудга келтириш мувофиклаштирилган ёндашувни жорий этиш назарда тутилади.

МТТларида педагогик жараёнларни тизимли ёндашув асосида такомиллаштириш жараёнида келажак мактабгача таълим ташкилоти ягона мухитига, ота-оналарни жалб этишга, уларнинг фаол муносабатларини аниклаш ва шакллантириш учун кулай психологик-педагогик мухитни ташкил этишда педагогик таълим инновацион кластер усулини куллаш лозим. Бунда:

• куп фунционал предметли-ривожлантирувчи мухитни яратиш, уни лойихалашга ва узгартиришга ота-оналарни жалб килиш, болаларга фаолиятни эркин танлаш;

• ота-оналар, педагоглар ва болалар, турли ёш гурухлари тарбияланувчиларининг бир-бирлари билан узаро муносабати тарбиявий-таълимий ва ижтимоий-маданий мухитини шакллантириш шароитларини яратиш максадга мувофикдир.

МТТнинг очик узини узи ташкил этувчи тизим сифатида фаолият юритишини таъминлашда:

• ота-оналарни фаоллаштириш ва педагогик рефлексияни шакллантириш;

• ота-оналарни болаларнинг тарбиявий-таълимий жараёнини режалаштириш, кун тартиби ва машгулотларни утказишга оид масалаларни ташкил этишга жалб этиш, болалар билан мулокот жараёнида лойихалаш методидан фойдаланишга ургатиш;

• педагоглар ва ота-оналар ижодий жамоасини яратиш, кизикишлар буйича уюшмаларни шакллантириш ва оилавий клубни очиш каби

воситаларини куллаш ахамиятлидир.

Илк ва мактабгача ёшдаги болаларни ривожланишига куйиладиган Давлат талаблари, Давлат укув дастури асосида жисмоний ривожланиш ва соглом турмуш тарзининг шаклланиши, ижтимоий-хиссий ривожланиш, нутк, мулокат,укиш ва ёзиш малакалари, билиш жараёнининг ривожланиши, ижодий ривожланишнинг асосий сохаларида МТТдаги педагогик жараёнларга тизимли ёндашувни такомиллаштириш талаб этилмокда.

МТТдаги педагогик таълим инновацион кластер усули асосида педагогик жараёнларга тизимли ёндашув, уйинлар, саёхатлар, муоммоли вазиятларни яратиш, лойихалаш, психологик ёрдам курсатиш, тренинглар ташкил этиш методларидан фойдаланиш самарали натижаларни намоён этади.

Педагогик жараёнларда куйидаги воситалардан фойдаланиш педагогик таълим инновацион кластер жараёнини ташкил этади.

• матнли воситалар, укув дастурлари, махсус адабиёт, таркатма материаллар;

• тасвирли воситалар: фотосуратлар, кургазмали расмлар, чизмалар, жадваллар;

• аудио ва видео воситалар: эртаклар, овозли эртаклар, мультфильмлар;

• ёрдамчи жихоз воситалар турли доскалар, видео проекторлар, компьютер ва х.к.

Хулоса шуки, МТТда педагогик жараёнларни такомиллаштиришда тарбияланувчиларнинг фаоллигини таъминлаш, уларни мустакил ва эркин фикрлашга ургатиш хамда эркин ва мустакил мулокотга киришишлари учун зарурий шарт-шароитларни яратиб беришнинг ахамияти таълим--тарбия жараёнларининг самарадорлигини таъминлашда уз ифодасини топади.

МТТда педагогик жараёнларни такомиллаштириш тарбияланувчилар дунёкарашининг узгариши, тафаккурининг ривожланиши, уларда шахсий сифатларнинг шаклланиши ва ривожланишида уз ахамиятини курсатади.

МТТда турли шакллардаги таълим-тарбия ва тарбиявий муносабатлар жараёнларини мувофиклаштиришдан кузланган максадга эришиш йулида олинган натижалар умумий холда мураккаб педагогик тизим хисобланадиган барча таълим-тарбия жараёнларининг яхлит тарздаги самарадорлигини ифодалайди.

REFERENCES

1. Узбекистан Республикасини янада ривожлантириш буйича Хдракатлар стратегияси тугрисида. ПФ-4947-сон.2017 йил 7 февралдаги Узбекистан Республикаси Президентининг Фармони

2. Илк ва мактабгача ёшдаги болалар ривожланишига куйиладиган давлат талаблари. Т; 2018 йил

3. Илк кадам Давлат укув дастури. Т; 2018 йил

4. Назирова Г.М. Мактабгача таълим муассасаларида таълим-тарбия жараёнини ташкил этиш, Укув кулланма. -Тошкент: Фан ва технологиялар, 2014.

5. Sanakulov X., Sanakulova, A. Boshlang'ich texnologiya ta'limining muhim omillari. Zamonaviy uzluksiz ta'lim sifatini oshirish: innovatsiya va istiqbollar, 2020y., 66-68 b.

6. Sanakulova A. Maktabgacha yoshdagi bolalarni intellektual ta'lim va tarbiyasida innovatsion yondashuv. Zamonaviy uzluksiz ta'lim sifatini oshirish: innovatsiya va istiqbollar, 2020, 64-66.

7. Sanakulova, A. Sanakulov H. Boshlang'ich sinf texnologiya darslarining samaradorligini oshirishga innovatsion yondoshuv. Ilm va jamiyat ilmiy-metodik jurnal 2019 yil 4-son

8. Sanakulova, A. Boshlang'ich sinf darslarida interfaol metodlarni qo'llashda innovatsiyaning tutgan o'rni. O'qituvchining kasbiy kompetentligini oshirishda innovasion yondashuvlar muommo va yechimlar-Respublika ilmiy-amaliy konferensiya materiallari 2019 yil

9. Sanakulova A.R. Maktabgacha ta'lim muassasalari rahbarlarida huquqiy tarbiyani rivojlantirish. «Мугаллим уэм узликсиз билимлендириу» журналы 1 /1 2021 жыл

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.