Научная статья на тему 'БЎЛАЖАК ПЕДАГОГЛАРДА ТАЯНЧ МАЪНАВИЙ КОМПЕТЕНТЛИКНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ДОЛЗАРБ МУАММОЛАРИ (ИЛМИЙ АДАБИЁТЛАР ШАРҲИ)'

БЎЛАЖАК ПЕДАГОГЛАРДА ТАЯНЧ МАЪНАВИЙ КОМПЕТЕНТЛИКНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ДОЛЗАРБ МУАММОЛАРИ (ИЛМИЙ АДАБИЁТЛАР ШАРҲИ) Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
63
31
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
аудитория / ахлоқ / компетенция / компетентлик / маънавият / маънавий компетентлик / субкомпетентлик / меъёр / бурч / масъулият / қадрият / ахборот хуружлари / ёт ғоялар. / аудитория / этика / компетентция / компетентность / духовность / духовная компетентность / субкомпетентность / норма / долг / ответственность / ценность / информационные атаки / чуждые идеи.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Норбоева Сарвиноз Менгалиевна

Ушбу мақолада муаллиф томонидан бўлажак педагогларда маънавий компетентликни ривожлантириш муаммосининг долзарблиги асосланган, бўлажак педагогларда таянч маънавий компетентликни ривожлантиришда педагогик-психологик хусусиятларини аниқлаштириш, шахснинг маънавий ривожланиш соҳаси доирасида субъект, шахс ва индивидуаллик сифатида бўлажак педагогларнинг ёш тавсифи, унинг маънавий камолотида педагогик-психологик фанларнинг ўрни ва ролини ҳамда талабалик йиллари ўз-ўзини намоён этишда акс этадиган фаол ахлоқий танлов даври эканлиги алоҳида ажратиб кўрсатилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ РАЗВИТИЯ БАЗОВОЙ ДУХОВНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ У БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ (ОБЗОР НАУЧНОЙ ЛИТЕРАТУРЫ)

Статья обосновна актуальность проблемы развития духовной компетентности у будущих учителей, определения педагогических и психолгических особенностей в развитии духовной компетентности у будущих учителей, места и роли педагогико-психологических предметов в их духовном развитии. Особо отмечается также, что студенческие годы это период активного нравственного выбора при самовыражении.

Текст научной работы на тему «БЎЛАЖАК ПЕДАГОГЛАРДА ТАЯНЧ МАЪНАВИЙ КОМПЕТЕНТЛИКНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ДОЛЗАРБ МУАММОЛАРИ (ИЛМИЙ АДАБИЁТЛАР ШАРҲИ)»

г

V.

Норбоева Сарвиноз Менгалиевна,

Термез давлат университети "Педагогика ва ижтимоий иш" кафедраси 1 -курс докторанти ^с). 13.00.01 - Педагогика назарияси. Педагогик таълимотлар тарихи

БУЛАЖАК ПЕДАГОГЛАРДА ТАЯНЧ МАЪНАВИЙ КОМПЕТЕНТЛИКНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ДОЛЗАРБ МУАММОЛАРИ (ИЛМИЙ АДАБИЁТЛАР ШАРХ,И)

УУК: 378.1:378.18

НОРБОЕВА С.М. БУЛАЖАК ПЕДАГОГЛАРДА ТАЯНЧ МАЪНАВИЙ КОМПЕТЕНТЛИКНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ДОЛЗАРБ МУАММОЛАРИ (ИЛМИЙ АДАБИЁТЛАР ШАРЦИ)

Ушбу маколада муаллиф томонидан булажак педагогларда маънавий компетентликни ривожлантириш муаммосининг долзарблиги асосланган, булажак педагогларда таянч маънавий компетентликни ривожлантиришда педагогик-психологик хусусиятларини аниклаштириш, шахснинг маънавий ривожланиш сох,аси доирасида субъект, шахс ва индивидуаллик сифатида булажак педагогларнинг ёш тавсифи, унинг маънавий камолотида педагогик-психологик фан-ларнинг урни ва ролини х,амда талабалик йиллари уз-узини намоён этишда акс этадиган фаол ахлокий танлов даври эканлиги алох,ида ажратиб курсатилган.

Таянч сузлар ва тушунчалар: аудитория, ахлок, компетенция, компетентлик, маънавият, маънавий компетентлик, субкомпетентлик, меъёр, бурч, масъулият, кадрият, ахборот хуруж-лари, ёт Fоялар.

НОРБОЕВА С.М. АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ РАЗВИТИЯ БАЗОВОЙ ДУХОВНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ У БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ (ОБЗОР НАУЧНОЙ ЛИТЕРАТУРЫ)

Статья обосновна актуальность проблемы развития духовной компетентности у будущих учителей, определения педагогических и психолгических особенностей в развитии духовной компетентности у будущих учителей, места и роли педагогико-психологических предметов в их духовном развитии. Особо отмечается также, что студенческие годы - это период активного нравственного выбора при самовыражении.

Ключевые слова и понятия: аудитория, этика, компетентция, компетентность, духовность, духовная компетентность, субкомпетентность, норма, долг, ответственность, ценность, информационные атаки, чуждые идеи.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 1 (110)

NORBOYEVA S.M. CURRENT PROBLEMS OF THE DEVELOPMENT OF BASIC SPIRITUAL COMPETENCE IN FUTURE TEACHERS (REVIEW OF SCIENTIFIC LITERATURE)

The article substantiates the relevance of the problem of developing spiritual competence in future teachers, determining the pedagogical and psychological characteristics in the development of spiritual competence in future teachers, the place and role of pedagogical and psychological subjects in their spiritual development. It is also emphasized that student years are a period of active moral choice in self-expression.

Key words and concepts: audience, ethics, competence, spirituality, spiritual competence, subcompetence, norm, duty, responsibility, value, information attacks, alien ideas.

Кириш. Таълим модернизацияси замо-навий назария ва амалиёт асосида тарбия-нинг янги моделларини яратиш жараёнидир. Замонавий таълим кадрият жихатидан яхлит вокелик булиб, бу инсон шахсига самарали таъсир курсатиш натижаларида акс этади. У маданиятларнинг узатувчиси булиб колмай, уни шакллантириш механизмига айлана боради.

Кадриятлар бу умумий максадлар ва уларга эришиш воситалари булиб, билим-лар интеграциясини таъминловчи фунда-ментал меъёрлар вазифасини бажаради, бу эса, индивидга хаётда мухим ахамият касб этадиган холатларда узини тутиш-нинг макбул шаклини танлашга ёрдам беради. Кадриятлар - таълим олувчи ички салохиятининг индивидуал ривожланиши хамда янги сифатлар ва кобилиятларнинг шак-лланиши курсаткичидир (инсон фаолиятининг маълум бир сохасида, хусусан - касбий фаоли-ятда).

Айникса, "Узбекистон Республикаси олий таълими тизимини 2030 йилгача ривож-лантириш концепцияси"1да булажак укитувчиларнинг маънавий компетентлигини ривожлантириш билан бевосита боFлик катор мухим йуналишлар белгилаб берилди:

- давлат ва жамият олдида турган мухим вазифаларни хал этишда масъулиятни уз зим-масига олишга кодир, юртпарвар, ташаб-бускор, замонавий билим ва куникмаларни узлаштирган, инсоний фазилатларга эга ёшларни профессионал касб эгаси сифатида

1 Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил

8 октябрдаги "Узбекистон Республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш туFрисида"ги ПФ-5847-сон Фармони. // URL: https://lex.uz/docs/4545884

тайёрлаш, бу борада янгича ёндашувларни талаб этадиган таълим-тарбия усулларидан фойдаланиш;

- ёшларнинг конун хужжатлари мазмун-мохиятидан хабардорлиги, х,укукий онги ва маданиятини ривожлантириш, уларда соFлом турмуш тарзига риоя этиш, инсон хукуклари, гендер тенглиги, тинчликпарвар-лик ва миллатлараро тотувлик, виждон эркин-лиги, барча миллат ва элатларнинг тиллари, урф-одатлари ва анъаналарини хурмат килиш каби умуминсоний кадриятлар билан бирга миллий-ахлокий кадриятларни камол топти-риш, ижтимоий-сиёсий ва иктисодий фаоллик, мустахкам фукаролик позициясини шакллан-тириш;

- талаба-ёшларни турли ахборот хуруж-лари, ёт Fоялар таъсирига тушиб колиши, улар томонидан ижтимоий хавфли килмишлар содир этилиши холатларининг олдини олиш, Ватанимиз истикболи йулида бирлаштириш максадида таълим-тарбиянинг таъсирчан усуллари, замонавий ахборот-коммуникация технологияларидан кенг фойдаланиш, маънавий-маърифий тадбирларни ташкил этишда уларнинг кизикишини эътиборга олиш ва ташаббусларини куллаб-кувватлаш.

Мацоланинг мацсади:

Булажак педагогларда таянч маънавий ком-петентликни ривожлантиришнинг илмий-педагогик муаммо сифатида урганиб чикиб, хулоса килиш ва асосланган таклифлар бериш-дан иборат

Тадцицотнинг объекти.

Олий таълим тизими булажак педагогларда таянч маънавий компетентликни ривожлантиришнинг педагогик-психологик тахлили.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 1 (110)

Taдrçиrçот предмети.

Бyлажак педагoглаpда таянч маънавий шм-петентликни pивoжлантиpишда аудитopиядан ташкаpи фаoлиятни ташкил этилиши, шунинг-дек oлий педагoгик таълим жаpаëнини иннo-вациoн бoшк1аpилиши.

Taдк1ик1отдa к1yллaнилгaн мeтодлaр.

Макoла мавзу^га дoиp тадкикoт жаpаë-нининг cтатиcтик тахлили, метoдик адабиёт-лаp тахлили, киëcий тахлил, педагoгик кузатув уcуллаpидан фoйдаланиб макoла муаллифи тoмoнидан oлиб бopилди.

MaB3y бyйичa илмий aдaбиётлaр тarçлили. "Мактаб - маънавият ва маъpи-фат yчoFи" кoнцепцияcи дoиpаcида oлий таълим муаccаcалаpининг умумтаълим макта-блаpи билан yкувчи-ëшлаpнинг маънавий-маъpифий дунëкаpашини шакллантиpиш, хукукий cавoдxoнлигини oшиpиш, каcбга йyналтиpиш ва му^акил ^аётга тайëpлаш каби маcалалаpда ментopлик мoдели аcocида Xамкopлигини pивoжлантиpиш1 ва х,.к

Tадкикoт муаммocига дoиp меъëpий-хукукий xужжатлаpда белгилаб беpилган вазифалаpни муайян даpажада хал этиш хамда маcаланинг дoлзаpблигини аcocлаш учун мавзу билан бoFлик "маънавият", "шмпетен-циявий ёндашув", "кoмпетенция", "шмпетент-лик", "маънавий кoмпетентлик" тушунчала-pининг мазмун-мoxиятига аниклик киpитиб oлиш макcадга мувoфикдиp.

Маънавият тушунча^ мoxият ва маз-мун жихатидан муpаккаб хамда cеpкиppадиp. Маънавият ин^н калбидаги илoxий биp нуp cаналадики, бу илoxий нуp х,еч биp жoнзoтда йук. Маънавият шундай биp cеxpли тилcимки, уни тугал ечишга башаp кудpати етмайди. Шу бoиc, ушбу илмий ишда беpилган таъpиф мукаммаллик ва тугалликни даъвo килмайди2.

Узбекин^ Реcпубликаcининг Биpинчи Пpезиденти Иcлoм Kаpимoв УЗИНИНГ "Ю^ак маънавият - енгилмаc куч" аcаpида "Маънавият" тушунча^ мазмуни факат "маъни",

1 Маънавият: аcocий тушунчалаp изox1пи луFати. - T.: Fафуp Fулoм нoмидаги нашpиëт-матбаа ижoдий уйи, 2010. - 333 б.

2 Kаpимoв И.А. Узбекие^^ миллий иcтиклoл, иктиcoдиëт, cиëcат, мафкуpа. 1-жилд. - T.: Узбе^ото^ 1996. - 364 б. - Б.81.

"маънo" деган cyзлаp дoиpаcида чегаpаланиб Koлмаcлигини алoxида таъкидлаб утган: "Нега деганда, инcoнни ин^н киладиган, унинг oнги ва pуxияти билан чамбаpчаc бoFланган бу тушунча xаp кайcи oдам, жамият, мил-лат ва xалк xаëтида хеч наpcа билан улчаб булмайдиган алoxида Уpин тутади.

Маънавият - ин^нни pуxан пoкланиш, калбан улFайишга чopлайдиган, oдамнинг ички дунëcи, иpoдаcини бакувват, иймoн-эътикoдини бутун киладиган, виждoнини уЙFoтадиган бекиëc кучдиp3. Узбекин^ Реcпубликаcи Пpезиденти Шавкат Миpзи-ëев pаиcлигида 2021 йил 19 янваpь куни маънавий-маъpифий ишлаp тизимини туб-дан такoмиллаштиpиш, бу бopада давлат ва жамoат ташкилoтлаpининг xамкopлигини кучайтиpиш маcалалаpи буйича видеocе-лектop йиFилиши утказилди. "Агаp жамият xаëтининг танаcи иктиcoдиëт бyлcа, унинг жoни ва pуxи маънавиятдиp, - деди Шавкат Миpзиëев йиFилишда. - Биз янги Узбекиcтoнни баpпo этишга каpop килган эканмиз, иккита мустахкам уcтунга таянамиз. Биpин-чиcи - бoзop тамoйиллаpига аcocланган кучли иктиcoдиëт. Иккинчиcи - аждoдлаpимизнинг бoй меpocи ва миллий кадpиятлаpга аго^ ланган кучли маънавият"4. Маз^ тушунча тавcифига дoиp xилма-xил талкинлаp мав-жуд булиб, биpида маънавият - таpиxий oнг дея таъpифланcа, иккинчиcида уни кишилаp-нинг pуxий фаoлияти cифатида каpаш мавжуд, учинчи^да маънавият аxлoк, нафocат ва наза-pий кадpиятлаp мажмуи деcа, тypтинчиcи уни хакикат, хикмат ва гyзалликлаp киëми деб Kаpашни таклиф этилади. "Маънавият: аш^й тушунчалаp изoxли луFати"да мазкуp тушун-чага куйидагича умумлашган таъpиф беpил-ган: "Маънавият ^аб. маънo, маънoлаp маж-муаcи) - мoддий xаëт билан дoимo ëнма-ëн юpадиган, инcoн, xалк ва жамият xаëтининг

3 Kаpимoв И.А. Ю^ак маънавият - енгилмаа куч. - T.: Маънавият, 200S. - 19-20 б.

4 Янги Узбе^ато^ кучли иктиcoдиëт ва кучли маънавият. I "Янги Узбекиcтoн" газетам. № 24 (2S0), 2021 йил 3 февpаль.

ЗAMOHABИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБPAЗOBAHИE 2022, 1 (110)

ажралмас кисми булган ижтимоий ходиса"1. Замонавий педагогик фикрлар шахс маънави-ятини инсонпарварлик ва ахлокий кадриятлар, инсон ва атроф-мухитга эстетик, ахлокий, хукукий ва бошка нуктаи назарлар йиFиндиси сифатида тушуниладиган маънавий фаолиятга инсонни жалб этиш боFликликда талкин этади. Жумладан, В.И.Слободчиков ва Е.И.Исаевлар "Инсон маънавияти унинг олам, уз-узини, дунёдаги уз урнини англаш эхтиёжи ва кобилияти, одам табиати конунларини англаш билан боFликликда ижтимоий хаётнинг янги шаклларини яратишга интилишда намоён булади"2, деган хулосага келишган.

Сиэтл университетининг таълим буйича директори, маънавият кафедраси доценти Валери Леснякнинг таъкидлашича: "Маъ-навият хакикатни англаш, купмаданиятли истикболлар ва мустахкам эътикод каби жара-ёнлар билан боFлик ходисадир"3.

Шунингдек, хорижлик олимлардан К.Р.Андерсон, Р.Д.Риз, М.Ж.Энтони, Н.Олт, П.Ховард кабилар томонидан маънавий мен-торлик, болаларнинг маънавий шаклланиши истикболлари, бутун хаёт давомида маънавий юксалиш, маънавий шаклланишнинг психологик модели билан боFликликда "маънавият" тушунчасига изох бериб утилган. Хорижий адабиётлар тахлили мазкур тушунчага муал-лифларнинг купрок дин билан боFликликда ёндашганлигини курсатади4.

Бизгача амалга оширилган тадкикотларга асосланган холда тарбияни: умумий фалса-фий маънода - инсоннинг хаёт шароитла-рига мослашиши; ижтимоий маънода - катта

1 Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 8 октябрдаги "Узбекистан Республикаси олий таълими тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш туFрисида"ги ПФ-5847-сон Фармони // Конун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 09.10.2019 й., 06/19/5847/3887 - сон.

2 Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Основы психологической антропологии. Психология развития человека: Развитие субъективной реальности в онтогенезе: Учебное пособие для вузов. - М.: Школьная Пресса, 2000. - 416 с.

3 Valerie Lesniak. An Integrative Model of Spiritual Formation: A Work Always in Process. // Reflective Practice: Formation and Supervision in Ministry ISSN 2325-2855

© Copyright 2013 Reflective Practice: Formation and Supervision in Ministry All rights reserved.

4 Anderson K.R. and R. D. Reese (1999). Spiritual

Mentoring: A Guide for Seeking and Giving Direction. Downers Grove, IL, InterVarsity Press.

авлоднинг хаётий ва хулк-атвор тажрибала-рини ёш авлодга узатиши сифатида; кенг педагогик маънода - инсонга мажмуавий таъ-сир курсатиш жараёни ва натижаси сифатида; тор педагогик маънода - тарбиячилар жамо-аси томонидан таълим-тарбия муассасала-рида тарбияланувчилар онги, хулк-атвори ва иродасига таъсир курсатишнинг тизимли тарзда амалга ошириладиган, махсус таш-кил килинган, бошкариладиган таъсири сифатида; амалий маънода - (тарбиячилар, мураб-бийлар, етакчилар, гурух рахбарларининг) аник тарбиявий масалаларни хал килишга каратилган тарбиявий фаолияти жараёни ва натижаси сифатида тушуниш максадга мувофик.

Шундай килиб, тарбия факат тарбиячи ва тарбияланувчи уртасидаги муносабат сифатида тушунилмаслиги лозим. У нафакат кенг ижтимоий доирада амалга оширилади, балки табиатига кура амалда барча ижтимоий-иктисодий тузилмаларни узида камраб олина-диган ижтимоий ходиса саналади: тарбия хаёт ва унинг давомийлигини таъминлаш учун таш-кил этилади.

Ана шу асосдан келиб чикиб айтиш мум-кинки, тарбия жараёнининг ижтимоий омил-ларига куйидагиларни киритиш мумкин: жами-ятнинг ижтимоий-иктисодий ва ижтимоий-маданий шароитлари; тарбиянинг ижтимоий шарт-шароитлар билан алокадорлиги; тарбия ижтимоий вокеликни бошкариш, назорат килиш ва ижтимоийлаштириш омили экан-лиги; тарбия ижтимоий ахамиятли хулк-атвор намуналарига одатлантириш сифатида; кичик (микро мухит), урта (мезо мухит) ва катта (макро мухит) гурух ва хамжамиятлар оркали тарбиялаш ва х.к.

Мазкур омиллардан куринадики, тарбиянинг ижтимоий мохияти унинг турларидан бири булган маънавий-ахлокий тарбияга хам тааллуклидир. "Маънавий-ахлокий тарбия" тушунчаси хам "тарбия" тушунчаси каби тур-лича талкин килинади. Масалан, педагогик луFатларда маънавий-ахлокий тарбия жами-ятда ахлокни кайта яратиш, тадкик килиш шаклларидан бири сифатида таърифланади5.

5 Педагогический энциклопедический словарь. -М.:Большая Российская энциклопедия, 2003. - 171 с.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 1 (110)

"Узлуксиз маънавий тарбия" трилогиясининг "Фазилатли авлод" деб номланган учинчи кисмида маънавий ва ахлокий тарбиянинг янада аниклаштирилган таърифи келтириб утилган булиб, иккиси узаро бир-бири билан боFликлиги куйидагича талкин килинган: "Маънавий тарбия - укувчининг ички оламини яратади, ахлокий тарбия - ана шу ички оламни ташки олам билан боFлашга ургатади.

Маънавий-ахлокий тарбия шунинг учун хам узаро боFлик. Бири бирини такозо килади. Зеро, одамнинг яхши-ёмонлиги саба-блари унинг кул-оёти, кузлари, тили, гавдаси кандайлигига эмас, балки унинг ички маъ-навиятига боFлик. Укитувчи, мураббий, ота-оналар ана шу педагогик коидани яхши англаб олишлари зарур"1.

Компетенциявий ёндашув олий таъ-лим тизимида тарбия мазмунини ва мута-хассис тайёргарлигининг сифатини аниклаш учун кулланилади, таълимнинг натижавий-лиги ва шахснинг узаро узвий алокадор фази-латлари сифатида битирувчи тайёрлиги сифа-тининг интеграциялашган тавсифини очиб беради.

Бизнинг нуктаи назаримизга кура, умум-касбий, касбий, умуммаданий компетен-цияларни таркиб топтириш нуктаи назари-дан компетенциявий ёндашув талабалар ва педагогларнинг касбий компетентлиги касбий ва шахсий усишининг асоси сифатида талкин килиниши; умумкасбий компетенци-яларни уларнинг махсус ташкил этилган тарбия жараёнида муваффакиятли шакллантири-лаётган компетенцияларнинг бошка гурухлари билан узаро алокаси, бир-бирига боFликлиги, бир-бирини тулдириши ва бойитиши оркали аникланишидир.

Булажак педагогларда умумкасбий компетенцияларнинг шаклланиши асосини уларнинг аудиториядан ташкари фаолиятининг ташкил этилиши, шунингдек, олий педагогик таълим дидактик тизимининг тарбиявий салохиятини ошириш оркали куриб чикиш лозим, деган хулосага келинди. Компетенциявий ёндашувнинг мохияти олий педагогик таъ-

1 Фазилатли авлод.Узлуксиз маънавий тарбия трило-гияси. III кисм. 7-18 ёшли болаларни маънавий тарбия-лаш буйича кулланма. Тузувчи-муаллифлар: А.Кодиров, М.Куронов ва бошк. - Т.: Мухаррир, 2019. - 9 б.

лим тизимида тарбия жараёнини инновацион бошкаришда намоён булиб, унинг замирида компетенцияларнинг - касб сохиби булмиш шахснинг хусусиятлари ва фазилатларини шакллантириш ётади. "Компетенция" ва "ком-петентлик" тушунчалари бир-бирига турлича нисбатда биз куриб чикаётган компетенциявий ёндашувнинг узига хос маънога эга кате-гориялари сифатида намоён булади.

Компетенциялар таълимни модернизация-лашнинг асосий Fоясидир. Бу Fоя таълимнинг максадини мавжуд анъанавий тасаввурлар доирасидан, яъни билим, куникма ва мала-калар шакллантириладиган тизим сифатида караш билан чекланиб колмайди.

Компетенцияларнинг таълим жараёни-даги урни таълим-тарбиянинг максади таълимнинг фаолиятга оид таркибий кисми, таъ-лимий фаолиятнинг сифат курсаткичи, касб сохибининг шахсий-индивидуал кадриятлари сифатида белгиланади.

Компетентлик психологиясининг асосчиси, инглиз психологи Ж.Равен "компетентлик компетенциялар мажмуидир" деган тушунча-дан келиб чикиб, уларнинг куп сонли экан-лигини таъкидлаган. Ж.Равен компетентлик компонентларини инсонларнинг табиати-дан катъий назар, шахсий ва касбий жихатдан мухим максадларга эришишга имкон беради-ган хусусиятлари хамда кобилиятлари2 сифатида талкин килган.

Тарбияга компетенциявий ёндашув нуктаи назаридан компетенциялар мажмуи мутлаклик касб этмайди. "Узлуксиз маънавий тарбия кон-цепциясида" тарбия нуктаи назаридан ком-петенцияларни "фазилатлар" сифатида талкин килинганига гувох булиш мумкин3.

Бизнингча, качонки, фазилатлар кадриятлар интериоризацияси (ички англанганлик) дара-жасида намоён булса, у холда мазкур жара-ёнга нисбатан "компетенция" тушунчасини куллаш мумкин. АникроFи, фазилатларнинг

2 Равен Дж. Компетентность в современном обществе. Выявление, развитие и реализация. - М., 2002. - 280 с.

3 Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2019 йил 31 декабрдаги "Узлуксиз маънавий тарбия концепциясини тасдиклаш ва уни амалга ошириш чора-тадбирлари туFрисида"ги 1059-сон Карори 1-иловаси. // Конун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 03.01.2020 й., 09/20/1059/4265-сон.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 1 (110)

мотивацион ва когнитив даражада намоён булишини компетенциянинг шаклланганлиги сифатида эътироф этиш уринли булмайди. Хаётий ва касбий ахамиятга эга компетенци-ялар хамда компетентликлар - касб сохиби булмиш мутахассиснинг мухим сифатлари мажмуига карашлар замонавий инсон-касб сохиби - мамлакат ва дунё фукаросига умумий давлат-ижтимоий буюртмаси билан; давлат ва жамиятдаги иктисодий, илмий, ижтимоий узгаришлар динамикаси, инсоний салохиятлар (интеллектуал, жисмоний, маънавий) билан белгиланади хамда компетенциялар ва компетентликлар шу карашлар доирасида шаклла-нади.

Табиийки, булFуси мутахассисларнинг касбий сифатларининг ахлокий-эстетик, маънавий компетенция нуктаи назаридан мазмун-мохиятини кайта куриб чикиш эхтиёжи юзага келади.

Муаммо ечимига жавобни таянч компетен-цияларни тахлил этиш оркали аниклаш мум-кин, деган фараз илгари сурилди.

"Таянч компетенциялар" атамаси илк марта 1992 йилда Европа Кенгашининг "Евро-пада урта таълим" лойихасида пайдо булган. "Европа учун асосий компетенциялар" сим-позиуми хужжатларида замонавий битирув-чиларнинг туртта асосий компетенциялари ажратиб курсатилган:

1. Сиёсий ва ижтимоий компетенциялар (масъулиятни уз зиммасига олиш, биргаликда карор кабул килишда катнашиш ва низоларни зуравонликсиз бартараф этиш кобилиятлари).

2. Куп маданиятли жамиятдаги хаёт билан боFлик компетенциялар (фаркларни кабул килиш, бошкаларга хурмат, узга маданият, тил, дин кишилари билан биргаликда фаолият юритиш кобилияти).

3. Ахборотлашган жамият билан боFлик компетенциялар (янги технологияларга эга булиш, уларни куллаш имкониятларини тушу-ниш, оммавий ахборот воситалари ва рекла-малар оркали таркатилаётган маълумотларга танкидий муносабат).

4. Касбий тайёрлаш негизида узлуксиз таълим асоси сифатида бутун хаёт давомида билим олиш кобилияти1.

Таянч компетенцияларнинг узига хосли-клари тахлили уларнинг асосида компетент-ликнинг маънавият билан боFлик жихати тури-шини курсатди. Маънавиятсиз хар кандай компетентлик бетарафлик касб этади, бошкача айтганда, унингсиз компетенциялар буюк фирибгар ёки мехрибон дахони шаклланти-риши мумкин. Ана шу нуктаи назардан маънавий компетентликни умумий компетент-ликнинг алохида хусусияти сифатида талкин килиш лозим. Мазкур фикримизга "Узлуксиз маънавий тарбия концепцияси"да белгилаб берилган олий таълим муассасалари талаба-ларида шакллантирилиши лозим булган 10 та таянч маънавий-ахлокий фазилатлар (Ватанга садокат, тадбиркорлик, иродалилик, мафкура-вий иммунитет, мехр-окибатлилик, масъулият-лилик, толерантлик, хукукий маданият, инно-вацион фикрлаш, мехнатсеварлик)2 хам исбот булиб хизмат килади.

Бизнингча, бошка компетентликларга караганда, фукаролик компетентлиги маъ-навийликка якин туради. Мазкур компетентликни унинг таркибий асослари хисобланган катор компетенциялар оркали очиб бериш мумкин: тадкикотчилик - мавжуд ижтимоий вазиятни тахлил этиш ва бахолаш билан боFлик кобилиятлар; ижтимоий танлов - аник ижтимоий вазиятда карор танлаш ва кабул килишни амалга ошириш куникмалари билан боFлик кобилиятлар; ижтимоий харакат - танлов, кабул килинган карорни амалга ошириш билан боFлик кобилиятлар; коммуни-катив - энг аввало, ижтимоий муаммоларни хал этишда бошка кишилар (толерантлик хам тааллукли) билан узаро биргаликдаги харакатга кобилиятлилик; укув - доимий узгарувчан шароитларда таълим олишни

1 L'UNESCO et les villes partenaires, Publié par l'UNESCO, édition 2008. - 23 p.

2 Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2019 йил 31 декабрдаги "Узлуксиз маънавий тарбия концепциясини тасдиклаш ва уни амалга ошириш чора-тадбирлари туFрисида"ги 1059-сон Карори 1-иловаси. // Конун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 03.01.2020 й., 09/20/1059/4265-сон.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 1 (110)

1-расм. Булажак педагогларда фукаролик тарбияси воситасида таянч компетенликни ривожлантириш1.

узлуксиз давом эттириш зарурияти билан бо^ик, кобилиятлар.

Мазкур компетентликни ривожлантириш тузилмасида хар бири фукаролик тарбияси мазмунини аниклашга хизмат килувчи куйидаги уч блокни ажратиб курсатиш мумкин; аксиологик, когнитив, фаолиятга доир. Шунинг учун фукаролик тарбияси воситаси сифатида куйидаги таянч компетентликларни ривожлантириш мумкин: укув-билиш фаоли-ятига доир компетентлик; маънавий-ахлокий компетентлик; ижтимоий-иктисодий компетентлик (1-расм).

Булажак педагогларда таянч маънавий компетентликни ривожлантиришнинг долзарб муаммолари илмий адабиётлар шархи асо-сида куйидаги хулосаларга келинди:

1. Булажак педагогларда таянч маънавий компетентликнинг компетенциявий ёнда-шув тизимидаги урнини аниклаш максадида урганилган илмий адабиётлар тахлили мазкур педагогик вокеликни ижтимоий хамда маънавий-ахлокий кадриятлар билан узаро уйfун муносабатлар, кадрият ва меъёрлар-

1 Расм муаллиф томонидан тайёрланган.

нинг турли тизимлари ички бирлигини англаш учун инсоннинг уз маънавий оламини узлук-сиз ривожлантириб бориши билан бо^ик катор узига хос белгиларга эга кадриятли-дунёкарашга доир субкомпетентлик сифатида талкин килиш имконини берди.

2. Айрим компетентликлар катор бошка компетенцияларга булинади, ёки улар субкомпетентлик деб номланади. Компетенциявий ёндашувни хар томонлама тахлил килиш шуни курсатадики, компетентликни таснифлаш учун асос сифатида инсон фаолияти сохаси хизмат килади. Кайсики, инсон маълум бир сохада компетент булиши мумкин, бир пайтнинг узида барча сохаларда компетент булиши мумкин эмас. Компетентлик шунчаки, билим-лар эмас, уларнинг чукур узлаштирганлиги, куникмаларнинг узи эмас, уларни ривожлан-тиришга онгли интилиш, шунингдек, малака-ларга эга булиш эмас, ностандарт вазиятларда уларни куллай олиш кобилиятини, янада аникрок килиб айтганда, билим, куникма ва малакаларни хаётий фаолият жараёнида ижодий куллай олишни талаб этади.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 1 (110)

с 52 ОЛИЙ ТАЪЛИМ / ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ у

Фойдаланилган адабиётлар:

1. Anderson K.R. and R. D. Reese (1999). Spiritual Mentoring: A Guide for Seeking and Giving Direction. Downers Grove, IL, InterVarsity Press.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

2. Valerie Lesniak. An Integrative Model of Spiritual Formation: A Work Always in Process. // Reflective Practice: Formation and Supervision in Ministry ISSN 2325-2855 © Copyright 2013 Reflective Practice: Formation and Supervision in Ministry All rights reserved.

3. Каримов И.А. Узбекистон: миллий истиклол, иктисодиёт, сиёсат, мафкура. 1-жилд. - Т.: Узбекистан, 1996. - 364 б. - Б.81.

4. Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: Маънавият, 2008. - 19-20 б.

5. L'UNESCO et les villes partenaires, Publié par l'UNESCO, édition 2008. - 23 p.

6. Маънавият: асосий тушунчалар изохпи лугати. - Т.: Fафур Fулом номидаги нашриёт-матбаа ижодий уйи, 2010. - 333 б.

7. Равен Дж. Компетентность в современном обществе. Выявление, развитие и реализация. - М., 2002. - 280 с.

8. Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Основы психологической антропологии. Психология развития человека: Развитие субъективной реальности в онтогенезе: Учебное пособие для вузов. - М.: Школьная Пресса, 2000. - 416 с.

9. Педагогический энциклопедический словарь. - М.:Большая Российская энциклопедия, 2003. - 171 с.

10. Узбекистан Республикаси Президентининг 2019 йил 8 октябрдаги "Узбекистан Республикаси олий таълими тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш т^рисида"ги ПФ-5847-сон Фармони // Конун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 09.10.2019 й., 06/19/5847/3887 - сон.

11. Узбекистан Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2019 йил 31 декабрдаги "Узлуксиз маънавий тарбия концепциясини тасдиклаш ва уни амалга ошириш чора-тадбирлари т^рисида"ги 1059-сон Карори 1-иловаси. // Конун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 03.01.2020 й., 09/20/1059/4265-сон.

12. Фазилатли авлод.Узлуксиз маънавий тарбия трилогияси. III кисм. 7-18 ёшли болаларни маънавий тарбиялаш буйича кулланма. Тузувчи-муаллифлар: А.Кодиров, М.Куронов ва бошк. - Т.: Мухаррир, 2019. - 9 б.

13. Янги Узбекистан: кучли иктисодиёт ва кучли маънавият. / "Янги Узбекистан" газетаси. № 24 (280), 2021 йил 3 февраль.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 1 (110)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.