БУЛАЖАК УЦИТУВЧИЛАРНИ БАДИИЙ МЕРОСИНИНГ ЮКСАК ЭСТЕТИК КАДРИЯТЛАРИ АСОСИДА МАЪНАВИЙ-ЭСТЕТИК
ТАРБИЯЛАШ
У. И. Зокирова
А. ^одирий номли ЖДПИ укитувчиси
АННОТАЦИЯ
Ушбу маколада булажак укитувчиларни узбек халкининг бадиий меросининг юксак эстетик кадриятларида маънавий- эстетик тарбиялаш тугрида суз юритилади.
Калит сузлар: маънавий- эстетик тарбиялаш, эстетик тарбия, маънавият, шахснинг маънавий ва ахлокий фазилатлари, бадиий-эстетик кадриятлар, инновацион ёндашув ва педагогик технологиялар, "эстетиклик", "эстетик кадрият", "эстетик тарбия", "эстетик маданият", "маънавият", "маънавий-эстетик тарбия", "бадиий мерос", "бадиий кадрият", "миллий-бадиий кадриятлар"
SPIRITUAL AND AESTHETIC EDUCATION OF FUTURE TEACHERS ON THE BASIS OF HIGH AESTHETIC VALUES OF THE ARTISTIC HERITAGE
U. I. Zokirova
Teacher of JSPI named after Abdulla Qodiri
ABSTRACT
This article deals with the spiritual and aesthetic education of future teachers in the high aesthetic values of the artistic heritage of the Uzbek people.
Keywords: spiritual and aesthetic education, aesthetic education, spirituality, spiritual and moral qualities of the person, artistic and aesthetic values, innovative approach and pedagogical technologies, "aesthetics", "aesthetic value", "aesthetic education", "aesthetic culture", "spirituality", "spiritual-aesthetic education", "artistic heritage", "artistic value", "national-artistic values ".
КИРИШ
Жахрнда ривожланган мамлакатлар глобаллашув шароитларида маданий-маънавий тараккиёт йулида маданий-бадиий мерос, маданий-ахлокий, маънавий-эстетик кадриятларини саклаб колишга алохдда эътибор бериб келмокда. Таълим сохдсини модернизация килиш, укитишнинг методик таъминотини замонавий ривожланиш тенденцияларига мувофик такомиллаштириш хдмда таълим-тарбия
жараёнига инновацион ёндашув ва педагогик технологияларни фаол татбик этишга мухим омил сифатида каралмокда.
Жахон фан ва маданиятини урганиш жараёнида талабаларнинг бадиий-эстетик кадриятларнинг мазмун-мохиятини англай олишига эришиш, бадиий-маданий меросга интернал (узи) ва экстернал (узга) мотивациясини шакллантириш, педагогик идрок килиш воситасида талабаларнинг куникма ва малакаларини ривожлантиришга катта эътибор каратилмокда.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Дунёда таълимни мехнат бозори талаблари асосида диверсификация-лаш, укитишни янги стратегияларга мослаштириш, таълимнинг ахборот базасини касбий педагогик фаолиятга алокадор параметрлар доирасида ривожлантиришнинг илмий-амалий негизлари буйича, жумладан, Англиянинг (Cambridge University), Германиянинг (Technische Universität), Россиянинг (Москва давлат университети, Санк-Петербург давлат университети), Чехиянинг (University of Ostrava) каби Европанинг ривожланган мамлакатларининг етакчи университетларида тадкикот ишлари олиб борилмокда. Мазкур тадкикот натижалари таълим ва тарбия сифатини бахолашнинг халкаро нормаларини жорий килиш, шунингдек, олий таълим муассасаларининг сифат курсаткичларини аниклашда булажак укитувчилар-да кадриятли муносабатларнинг карор топганлик даражасини белгилаш имкониятларини кенгайтирмокда.
Республикамизда олий таълимни ривожлантириш мазмуни ва укитиш технологиялари, унинг сифат ва самарадорлигини ошириш борасида олиб борилаётган ислохотлар таълим тизимини инсонпарварлаштириш, демократлаштириш, булажак укитувчиларни узбек халкининг бадиий мероси юксак эстетик кадриятлари негизида маънавий-эстетик тарбиялаш оркали касбий компетентлигини таркиб топтиришга йуналтирилган педагогик ёндашувлардан фойдаланиш имкониятларини оширилган. Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Хдракатлар стратегиясида "Узлуксиз таълим тизимини янада такомиллаштириш, сифатли таълим хизматлари имкониятларини ошириш, мехнат бозорининг замонавий эхтиёжларига мувофик юкори малакали кадрлар тайёрлаш сиёсатини давом эттириши"1 устувор вазифа сифатида белгиланган. Педагогик фанларни урганиш жараёнида булажак укитувчиларни узбек халки бадиий меросининг юксак кадриятлари негизида маънавий-эстетик тарбиялаш, уларнинг касбий педагогик компетенциясини ривожлантиришнинг педагогик технологияларини такомиллаштириш хамда инновацион фаолиятнинг
1 Узбекистон Республикаси Президентининг "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Хдракатлар стратегияси тугрисида"ги фармони //Узбекистон Республикаси ^онун хужжатлари туплами. -Тошкент, 2017. -б. 39.
репродуктив, продуктив, кисман изланувчи ва креатив даражаларини пухта эгаллашлари учун педагогик шарт-шароитлар ва дидактик имкониятларни таъминлаш долзарблик касб этади.
Эстетик тарбия, маънавият, шахснинг маънавий ва ахлокий фазилатларини шакллантириш муаммоси хам чет элларда, хам махаллий педагогикада, шу жумладан, миллий-умумэстетик кадриятлар даражасида хал килинмокда.
Булажак укитувчиларни маънавий-эстетик тарбиялашнинг педагогик технологияларини такомиллаштиришга доир "эстетиклик", "эстетик кадрият", "эстетик тарбия", "эстетик маданият", "маънавият", "маънавий-эстетик тарбия", "бадиий мерос", "бадиий кадрият", "миллий-бадиий кадриятлар" каби тушунчаларнинг мазмун-мохияти аниклаштирилганлиги; ушбу категориялар мохиятини замонавий таълим сиёсати ва тадкикот контекстида аниклаштириб: "маънавият", "бадиий кадриятлар асосида маънавий-эстетик таълим", "узбек халкининг бадиий меъроси асосида маънавий-эстетик тарбиялаш", "булажак укитувчиларни маънавий-эстетик тарбиялаш" каби тушунчаларнинг шакллантирилганлиги; педагогика олий таълим муассасалари талабаларида бадиий кадриятлар тизимини ривожлантириш самарадорлигининг ошишига хизмат килувчи педагогик шарт-шароитларнинг асосланганлиги билан белгиланган.
Тадкикотнинг амалий ахамияти булажак укитувчиларда кадриятлар тизими хакидаги билимларни аниклаштиришга доир укув-услубий тавсияларнинг ишлаб чикилганлиги; талабаларда бадиий кадриятлар тизимини ривожлантиришнинг самарали дидактик таъминотининг ишлаб чикилганлиги, тадкикот натижаларининг булажак укитувчиларда касбий компетентликни ривожлантириш хамда педагог кадрларни кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш жараёнини такомиллаштиришга доир самарали ёндашувларни ишлаб чикишда фойдаланиш мумкинлиги билан изохланади.
Булажак укитувчиларни маънавий-эстетик тарбиялашнинг педагогик технологияларини такомиллаштиришга доир "эстетиклик", "эстетик кадрият", "эстетик тарбия", "эстетик маданият", "маънавият", "маънавий-эстетик тарбия", "бадиий мерос", "бадиий кадрият", "миллий-бадиий кадриятлар" каби тушунчаларнинг мазмун-мохияти аниклаштирилганлиги; ушбу категориялар мохиятини замонавий таълим сиёсати ва тадкикот контекстида аниклаштириб: "маънавият", "бадиий кадриятлар асосида маънавий-эстетик таълим", "узбек халкининг бадиий мероси асосида маънавий-эстетик тарбиялаш", "булажак укитувчиларни маънавий-эстетик тарбиялаш" каби тушунчаларнинг шакллантирилганлиги; педагогика олий таълим муассасалари талабаларида бадиий кадриятлар тизимини ривожлантириш самарадорлигининг ошишига
хизмaт килувчи пeдaгогик шapт-шapоитлapнинг acоcлaнгaнлиги билaн бeлгилaнгaн.
My^OKAMA
Тaдкдкотнинг aмaдий aхдмияти бyлaжaк yкитyвчилapдa M^p^raap тизими хдк,идaги билимлapни aникдaштиpишгa доиp Укyв-ycлyбий тaвcиялapнинг ишлaб чикдлганлиги; тaдaбaдapдa бaдиий M^p^raap тизимини pивожлaнтиpишнинг caмapaди дидaктик тaъминотининг ишлaб чикдлганлиги, тaдкдкот нaтижaдapининг бyлaжaк yкдтyвчилapдa кacбий компeтeнтликни pивожлaнтиpиш хaмдa пeдaгог кaдpлapни ^ama тaйёpлaш Ba yлapнинг мaдaкacини ошиpиш жapaёнини тaкомиллaштиpишгa доиp caмapaди ёндaшyвлapни ишлaб чикдшдa фойдaдaниш мумкинлиги билaн изохлaнaди.
Пeдaгогикa олий тaълим мyaccacaдapидa бyлaжaк yкдтyвчилapдa кacбий мaдaниятни шaкдлaнтиpиш, yлapни мaънaвий-эcтeтик тapбиялaш x,a^a мaзмyнини бойитиш, компeтeнтли ёндaшyв acоcидa бyлaжaк yкдтyвчилapдa кacбий компeтeнтликни тaкомиллaштиpишнинг мaзмyн-мохияти, пeдaгогик шapт-шapоитлapи Ba дидaктик имкониятлapини aникдaшгa доиp тaкдиф Ba тaвcиядap "Узcaндapт" aгeнтлигининг 2015 йил 15 фeвpaлдaги 2-540-cон кapоpи билaн тacдикдaнгaн бaкaлaвpиaт йyнaдишлapи Дaвлaт тaълим cтaндapтaи мaзмyнигa cингдиpилгaн (Узбeкиcтон Рecпyбликacи Олий Ba ypтa мaхcyc тaълим вaзиpлигининг .... мaълyмотномacи). Нaтижaдa бyлaжaк yкдтyвчилap кacбий тaйёpгapлигигa кУйилaдигaн мaдaкa тaдaбaдapи кacбий компeтeнциялap тизими acоcидa тaкомиллaштиpилгaн. Мaънaвий тapбиядa тapбия тapихигa aдохидa эътибоp кapaтиш мухим aхaмиятгa эгa: тapбиянинг xap кaндaй cохacидa, буюк aждодлapимизнинг тapбиялaш тapихи, тaжpибacи вa дидaктик-aхдокий, aфоpиcтик бaёнлapини ypгaниш кeйинги вaзифaлapни хaд этишдa бeкдёc pоль yйнaйди, чунки мaънaвият вa aхдок тapихи кeлaжaк aвлод учун мaшъaддиp.
И.А.Kapимовнинг acapлapи вa нyткдapидa миллий мaънaвиятни тapбиялaш acоcлapи ифодaдaнгaн. Унинг пeдaгогик FOялapини Укув жapaёнидa, yкyвчилapни миллий мycтaкдллик pyхидa тapбиядaшдa кУллaшнинг мaкбyл ycyллapи вa шaкдлapини, тизимлapини ишлaб чикиш тaдaбaдapнинг мaънaвий мaдaниятини шaкллaнтиpиш мaзмyни, тузилиши вa жapaёнини тaкомиллaштиpишнинг нaзapий, ycлyбий вa илмий-пeдaгогик acоcлapини бойитaди, пeдaгогикa фaнидa янги мaънaвий вa илмий йyнaдишни - миллий мaънaвийликни миллий, yмyминcоний M^p^raap acоcидa ^ama тикдaшнинг мaънaвий тизими яpaтилaди.
И.А. Kapимов миллий мaънaвиятни тикташ вa pивожлaнтиpишгa эътибоp бepиш зapypлигини тaъкидлaйди, шу боиc миллий тaмойиллap ^ama тикдaнди вa xaë^a тaтбик этилди, мaънaвий-мaдaний мepоc ypгaнилди, миллий бaйpaмлap
нишонлaнмокдa, мaънaвиятни ривожлaнтириш борaсидaги ишлaр жонлaнтирилди, мaънaвият мaркaзлaри тaшкил килинди Ba бошк&тар. Шу жyмлaдaн, олий Укув юртлaридa мaънaвий-мaърифий ишлaр жонлaнтирилди, тaълимнинг бaрчa тyзилмaдaридa мaънaвият-мaърифaт дaрслaри yткaзилмокдa. Худди шу кaби ишлaр республик телерaдиоэшиттиришлaригa олиб борилди. И.А. ^римовнинг мaънaвият, миллий мaънaвият x1aк,идaги FOялaри ривождaнтирилиб, тaкомиллaштирилди.
НАТИЖА
И.А. Kaримовнинг зaмонaвий ёшлaрнинг мaънaвияти, мaънaвий тaрбиясигa бaFишлaнгaн aсaрлaридaн, yкдтyвчи-педaгоглaр учун изоxлaридaн келиб чикиб, тaдкдкотлaримизнинг нaзaрий, услубий Ba илмий-педaгогик позициялaрни aникдaб олдик:
- инсондa юксaк мaънaвий мaдaниятни x1yрмaт килиш;
- миллий-умумэстетик кaдриятлaр aсосидa инсонлaр мaънaвиятини тикдaш мaксaдидa билим олaётгaн ёшлaрни мaънaвий тaрбиялaш;
- хaдкнинг мaънaвий-мaдaний меросини миллийлик омилига устуворлик бериш орк&ли мaънaвий тaрбиялaш;
- мaънaвий-мaърифий жaрaёндa зaмонaвий ёшлaрнинг шaхсини шaкдлaнтириш вa тaкомиллaштириш, унинг хдр томонлaмa вa бaркaмол ривожлaнтириш;
- хaдкнинг мaънaвий меросидaн фойдaлaниш орк&ли миллий yЙFOниш FOяси бyйичa тaълим-тaрбияни ривождaнтириш вa янгилaш;
- тaълим тизимидaги тaрбия омилини юкори профессионaд дaрaжaдa кyчaйтириш - педaгогик кaдрлaрни тaйёрлaш тизимигa yзгaртиришлaр киритиш, yлaрни мaънaвий-эстетик тaрбиялaш жaрaёнидa хaлкнинг бой мaънaвий-мaърифий мероси, миллий кaдриятлaридaн мaънaвий мaдaниятини тaкомиллaштиришдa фойдaлaниш;
- мaънaвият тaрбиясининг бaрчa киррaлaрини ёритиш;
- миллий мaънaвият хyсyсиятлaрини тaрбиялaшгa эътиборни кyчaйтириш;
- муносиб мaънaвий фaзилaтлaрни тaрбиялaш мaксaдидa миллий-умумэстетик кaдриятлaр aсосидa мaънaвий-мaърифий билимлaрни мyстax1кaмлaш;
- миллий Fyрyр вa миллий ишонч тyЙFyсини миллий кaдриятлaр aсосидa шaкдлaнтириш.
Хyлосa yрнидa педaгогик кaдрлaрни миллий вa yмyмбaшaрий кaдриятлaр aсосидa мaънaвий-эстетик тaрбиялaш узок дaвом этaдигaн ижтимоий мохдятга эгa мушмодир. Бу педaгогик кaдрлaрни тaйёрлaш сифaтини ошириши, yлaрнинг кaсбий вa шaхсий ривождaнишини вa aдбaттa, дaвлaт тaълим сиёсaти aмaдгa
оширишга ёрдам беради. Янги авлоднинг юкори интеллектуал ва маънавий бой укитувчиси - юкрри миллий-маънавий ва умумбашарий фазилатларга эга, хар томонлама ривожланган, ижтимоий талабга эга шахс тарбияланади. Ва бунинг кафолати - давлат таълим сиёсати саналади.
ХУЛОСА
Педагогик кадрларни маънавий-эстетик тарбиялашда бадиий мерос муаммосини услубий жихатдан куриб чикиш, булажак укитувчиларни укитишнинг ижтимоий-педагогик шартларини аниклаш мухимдир. Булажак укитувчилар учун узбек халкининг бадиий мероси асосида маънавий-эстетик тарбиялаш мезонлари, жадваллари, тизимларини (педагогика фанларини урганиш жараёнида), шунингдек, булажак укитувчиларнинг фанлараро тарбиявий моделини ишлаб чикиш зарур.
REFERENCES
1. Каримов И.А. Маънавий юксалиш йулида. - Т.: Узбекистон, 1998.- 160 с.
2. Каримов И.А. Истиклол ва маънавият. - Т.: Узбекистон, 1994. - 160 с.
3. Узбекистон Республикаси Президентининг "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Хдракатлар стратегияси тугрисида"ги фармони //Узбекистон Республикаси ^онун хужжатлари туплами. -Тошкент, 2017. -б. 39.
4. Бобомуратова Э.Х. Духовное обновление общества и изменение общественной психологии молодежи Узбекистана: Автореф.дисс. ... докт.филос.наук. -Ташкент, 1997. - 54 с.
5. Аннамуратова С.К. Художественно-эстетическое воспитание школьников Узбекистана. - Ташкент: Фан, 1991. - 370 с.
6. Буров А.И. Эстетическая сущность искусства. - М.: Искусство, 1966. - 181 с.
7. Мардонов Ш., Зокирова У. Духовно-эстетическое воспитание педагогических кадров на художественном наследии Academic research in educational sciences volume 1 | issue 4 | 2020 issn: 2181-1385scientific journal impact factor (sjif) 2020: 4.804 p. 3