Научная статья на тему 'БЎЛАЖАК ЎҚИТУВЧИЛАРДА КАСБИЙ ПЕДАГОГИК КОМПЕТЕНЦИЯЛАРНИ ШАКЛЛАНТИРИШ АСОСЛАРИ'

БЎЛАЖАК ЎҚИТУВЧИЛАРДА КАСБИЙ ПЕДАГОГИК КОМПЕТЕНЦИЯЛАРНИ ШАКЛЛАНТИРИШ АСОСЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
43
14
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
касбий педагогик компетенция / халқаро таълим дастурлари / замонавий ўқитиш технологиялари / ижодкорлик / мустақил ўқиш / компетентлик / мотивация / фаолият / лойиҳалаш / мустақил ишлаш / таълим жараёни.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Эрназарова Гулнора Облақуловна

ушбу мақолада олий таълим муассасаларида талабаларнинг касбий педагогик компетенциясини халқаро таълим дастурлари талаблари асосида шакллантириш, замонавий ўқитиш технологияларидан фойдаланиш, таълим технологияларидан фойдаланиб дарсларни тўғри ташкил этиш, ҳамкорлик қилиш, дарсдан кейинги фаолият, лойиҳалаш ва мустақил ишлаш фаолиятида иштирок этиш, таълим жараёнида талабанинг ижодкорлик имкониятларини ривожлантириш масалалари ёритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по наукам об образовании , автор научной работы — Эрназарова Гулнора Облақуловна

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «БЎЛАЖАК ЎҚИТУВЧИЛАРДА КАСБИЙ ПЕДАГОГИК КОМПЕТЕНЦИЯЛАРНИ ШАКЛЛАНТИРИШ АСОСЛАРИ»

БУЛАЖАК УЦИТУВЧИЛАРДА КАСБИЙ - ПЕДАГОГИК КОМПЕТЕНЦИЯЛАРНИ ШАКЛЛАНТИРИШ АСОСЛАРИ

Эрназарова Гулнора Облацуловна

Чирчиц давлат педагогика университети,

профессор

Аннотация: ушбу мацолада олий таълим муассасаларида талабаларнинг касбий - педагогик компетенциясини халцаро таълим дастурлари талаблари асосида шакллантириш, замонавий уцитиш технологияларидан фойдаланиш, таълим технологияларидан фойдаланибдарсларни тугри ташкил этиш, уамкорлик цилиш, дарсдан кейинги фаолият, лойщалаш ва мустацил ишлаш фаолиятида иштирок этиш, таълим жараёнида талабанинг ижодкорлик имкониятларини ривожлантириш масалалари ёритилган.

Таянч иборалар: касбий - педагогик компетенция, халцаро таълим дастурлари, замонавий уцитиш технологиялари, ижодкорлик, мустацил уциш, компетентлик, мотивация, фаолият, лойщалаш, мустацил ишлаш, таълим жараёни.

Аннотация: в данной статье рассматриваются вопросы формирования профессионально-педагогической компетентности студентов в высших учебных заведениях на основе требований международных образовательных программ, использования современных технологий обучения, правильной организации занятий с использованием образовательных технологий, сотрудничества, участия в послеклассных мероприятиях, проектирования и самостоятельной работы, развитие творческих возможностей студента в

Основные фразы: профессионально - педагогическая компетентность, международные образовательные программы, современные технологии обучения, креативность, самостоятельное обучение, компетентность, мотивация, активность, дизайн, самостоятельная работа, образовательный процесс.

Abüract: this article discusses the issues of the formation of professional and pedagogical competence of üudents in higher education institutions based on the requirements of international educational programs, the use of modern teaching technologies, the proper organization of classes using educational technologies, cooperation, participation in after-school activities, design and independent work, the development of creative abilities of üudents in

Key phrases: professional and pedagogical competence, international educational programs, modern learning technologies, creativity, independent learning, competence, motivation, activity, design, independent work, educational process.

Бугунги кунда хдр бир укитувчи педагогик фаолиятининг максади, замонавий дарс воситалари асосида ОТМда талабаларнинг таянч ва фанга оид компетенцияларини шакллантириш учун шароит яратиш х,исобланади. Бу давр талаби.

Асосий педагогик фаолият вазифаларига куйидагилар киради:

- амалиётда замонавий педагогик технологиялардан фойдаланиш;

- талабаларнинг таянч компетенцияларини шакллантириш учун дарс тизимларини яратиш;

- талабаларнинг компетентлиги ривожланганлиги мониторингини амалга ошириш хамда ташки экспертиза учун натижаларни такдим этиш;

- дарсларни унумли ташкил этиш учун интеллектуал ресурс базалари билан таъминлаш.

Кас бий- педагогик компетенцияси билиш вазифаларини куйишдан бошланади.

Касбий - педагогик компетенциялари мустакил ишлаш ва лойихалаш фаолияти шакллантиришга ёрдам беради. Айни лойихалаш методи ОТМ талабаларининг халкаро таълим дастурлари талабларида курсатилган тасаввурни бойитишни, фикрлаш операцияларини илгари суришга, кузатиш, танлаш, натижаларни баён этишга, хулосалар чикаришга ургатишга ёрдам беради.

Мустакил тарзда педагогик фаолиятни лойихалаш талабаларда уз изланишлари натижаларини OFзаки ёки ёзма тарзда билдиришини шакллантиради. Бу хам яна бир касбий - педагогик компетенцияси хисобланади.

Замонавий таълим технологияларидан фойдаланиб дарсларни туFри ташкил этиш, хамкорлик килиш, дарсдан кейинги фаолият, лойихалаш ва мустакил ишлаш фаолиятида иштирок этиш, ОТМда талабаларнинг касбий- педагогик компетенцияларини шакллантиришнинг мухим шарти хисобланади.

С.Г.Воровщиков касбий - педагогик компетенцияни таълим олувчиларнинг уз-узини бошкариш фаолияти деб изохлайди [1].

А.В.Хуторскийнинг таъкидлашича, касбий- педагогик компетенцияси - «... бу уз ичига мантикий, методологик, умумукув фаолияти элементларини, максадни куйишни ташкил этиш, режалаштириш, тахлил килиш, рефлексия, узини узи бахолаш методларини олувчи талабанинг мустакил билиш фаолияти доирасидаги компетенциялар йотиндисидан иборат деб таърифлайди [4].

Урганилаётган объектга нисбатан талаба - креатив куникмаларни узлаштиради, атроф-мухитдан хакикий билимларни излаб топишни амалга оширади, ностандарт холатларда узини курсатади. Бу компетенциялар доирасида халкаро таълим дастурлари тахлил киладиган талабаларнинг укиш ва тушуниш даражаси хамда укиш саводхонлиги мазмунига тегишли талаблар шаклланади.

Тадкикотчи Э.Ф.Зеер "Касбий- педагогик компетенцияси укув-билиш вазифаларини мустакил хал этиш кобилияти, ахборот ресурсларни мустакил куллаш, ахборотларни олиш ва тизимлаштириш, мустакил ишлаш малакаларини шакллантириш" дея таъкидлайди [3]. Тадкикотимизда халкаро таълим дастурлари талаблари асосида касбий - педагогик компетенциялари компонентлари тизимлаштирилади.

Замонавий таълим жараёнида талабанинг ижодкорлик имкониятларини ривожлантиришга, билим даражасини оширишга хамда мустакил ишлаш кобилиятини шакллантиришга йуналтирилган.

Энг асосийси универсал укув фаолиятини шакллантириш хисобланади. Амалиётнинг курсатишича, купчилик талабалар уз мехнатини мустакил

тарзда ташкил эта олмайди, укув кийинчиликлари бор, бу уз навбатида укишга кизикишнинг йуклиги хамда узига ишонмасликдан келиб чикади.

Яхши укиш, уз кобилиятларини англаш, турли топширикларни сифатли бажариш малакаси - компетентлик хиссининг юзага келишига олиб келади [2]. ОТМнинг талабаси:

фан дастурида белгиланган хажмдаги ва даражадаги билимларга эга булса; амалий характердаги турли топширикларни сифатли бажариш, мустакил укиш ва изланиш фаолиятининг фаол субъекти хисобланса, рефлексив хулкка кобилиятли булса;

адекват уз-узини бахолай олса, укиш ва тушуниш даражасини тахлил кила олса, ёш хусусиятига кура таянч компетенцияларга эга булса компетентли деб хисоблаш мумкин.

Ана шундай компетентли талаба халкаро таълим дастурлари талабларига ракобатбардош номзод була олади.

Касбий - педагогик компетенциялари уз ичига куйидаги куникмаларни олади: максад куя олиш ва унга эришишни ташкил этиш, уз максадини тушунтириш; уз фаолиятини режалаштириш;

тахлил килиш, рефлексия, уз-узини бахолашни ташкил этиш; кузатилаётган фактларга, урганилаётган укув материалларига саволлар бера олиш, вокеа-ходисалар сабабини излаш;

урганилаётган асар, муаммо буйича узининг тушунганлиги ёки тушунмаганлигини айтиш; билганарини OFзаки ва ёзма айта олиш;

берилган саволларни ечишнинг мухим воситалари ва йулларини, аник деталлари ва фактларини танлаш; натижаларни ёзиш, хулосаларни шакллантириш;

уз укув фаолиятини, тушунган-тушунмаганлигини назорат килишни амалга ошириш.

Ушбу куникмаларни талабаларда мустакил тарзда амалга оширишга эришиш натижасида, келгусида утказилиши режалаштирилган халкаро таълим дастурларида республикамизнинг юкори рейтинг курсатишига эришиш мумкин.

Халкаро таълим дастурлари талаблари асосида компетенцияларни шакллантиришнинг бошланFич боскичида таълим олишга ижобий мотивацияни шакллантириш мухим хисобланади [5].

Юкорида таъкидланган муаммоларни бартараф этиш учун куйидаги вазифаларни амалга ошириш тавсия этилади:

талабаларнингкасбий - педагогик компетенциясини халкаро таълим дастурлари талаблари асосида шакллантириш, замонавий укитиш технологияларидан фойдаланиш масаласини халкаро стандартлар асосида тахлил килиш, улардан фойдаланиш воситасида машFулот самарадорлигига эришиш тамойилларини аниклаш;

мазкур технологиялардан фойдаланишга каратилган шакл ва методларнинг машFулот самарадорлигини оширишдаги ахамиятини таккослаш, талабаларнинг мустакил ишлаш кобилиятини шакллантирувчи турли методик тавсияларни ишлаб чикиш ва амалиётга жорий этиш;

хар бир мавзу юзасидан талабаларнинг билим ва куникмаларини шакллантиришга куйиладиган минимал талаблар хамда халцаро таълим дастурлари талаблари асосида илмий-методик тавсиялар, машFулот ишланмаларини ишлаб чикиш;

талабаларда касбий - педагогик компетенцияларини шакллантирувчи самарали воситаларнибелгилаш;

машFулотда ва аудиториядан ташкари ишларда халцаро таълим дастурларига тайёргарлик куриш учун тавсия этилган укув материалларидан фойдаланишга омил булувчи методик шарт-шароитларни яратиш, улардан фойдаланишнинг педагогик жихатдан максадга мувофик турли шакл, метод, воситаларни амалиётга жорий этиш;

халкаро таълим дастурлари асоси хисобланган касбий- педагогик компетенцияларини шакллантиришнинг таълимий, ривожлантирувчи ва тарбияловчи вазифаларини узаро боFлик холда амалга ошириш ва бошкалар.

Халкаро таълим дастурларига мувофик тавсия этилаётган хар бир машFулот мавзусини синаш, укув дастурига мувофик келиши, талабалар ёшига мослиги, улар томонидан узлаштириш даражаси ва сифат курсаткичи, мавзуни узлаштиришдаги кийинчиликлар ва уларни бартараф этиш юзасидан хулосаларни урганиб чикиш мухим.

Талабаларда касбий - педагогик компетенцияларини шакллантиришда куйидаги педагогик вазифаларни ижобий хал этиш максадга мувофик эканлигини англатади:

талабаларнинг ёш, психологик хусусиятлари, кизикишлари ва нимага кобилияти борлигини урганиш,

уларда касбий- педагогик компетенцияларини халкаро таълим дастурлари талаблари асосида шаклланганлик даражасини аниклаш хамда бунга имкон берувчи объектив ва субъектив омилларни урганиш;

машFулотларни ташкил этилишини таъминлашга эътиборни каратиш хамда уларни аник максадга асосланувчи лойиха асосида ташкил этиш, бу жараёнда талабаларнинг мустакил фаолият олиб бориши,

хар бирининг фаоллик курсатишларига эришиш; самарали назорат методлар воситасида талабаларда билиш компетенциясининг шаклланганлик даражасини урганиб бориш ва тахлил этиш.

Ушбу вазифаларни амалга оширишда замонавий укитиш усуллари такомиллашади, халкаро таълим дастурларининг бош максади - таълим сифати ошишига эришилади.

Талабаларнинг касбий - педагогик компетенцияларини халкаро таълим дастур талаблари асосида шакллантиришда мустакил таълимни ташкил этиш мухим жараёндир.

Мустакил таълим олиш жараёнини фаоллаштириш, талабаларда мустакил таълим олишга булган интилиш, мавзуга оид маълумотларни мустакил тарзда укиб урганиш, мустакил таълим олиш куникма ва малакаларини шакллантириш таълим сифати ва самарадорлигини таъминлаш меъзони булиб, мустакил таълим:

- талабаларда шахсий, касбий, индивидуал ва ёшга оид хусусиятларни намоён килишга;

билим, куникма ва малакаларни шакллантиришга;

уларнинг укитиладиган фанларга оид билимларини режалаштиришга;

аудиторияда ва аудиториядан ташкарида олинган билимларни тартибга солишга, шунингдек назорат килиш учун онгли равишда фойдалана билишга; ижодий кобилиятларини ривожлантиришга асос булади.

Мустакил иш - бу шундай билиш укув фаолиятики, бунда талабанинг фикрлаш кетма-кетлиги, унинг аклий ва амалий харакатлари талабанинг узига боFлик хамда унинг узи томонидан аникланади.

Мустакил ишлар жараёни - талаба буш вактини мустакил тарзда мазмунли ва самарали ташкил этиши хамда уз-узини назорат килиши, холис бахолай олиши.

Мустакил ишлар жараёнида талаба кизикишлари асосида билимларини янада бойитишга эришиши мумкин. Шунинг учун мустакил ишларни ОТМ талабаларидан бошлаш мухим хисобланади.

Мустакил ишлар жараёнида талаба буш вактини режалаштиради, тартибга солади, амалга оширади, натижаларни киёслайди, уз-узини бахолайди ва назорат килади.

Мана шу тамойиллар асосида талабанинг касбий - педагогик компетенцияси ривожланади.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР:

1. Воровщиков, С.Г. Внутришкольная система учебно-методического сопровождения развития учебно-познавательной компетентности учащихся [Электронный ресурс].- Режим доступа: http://www.eidos.ru/joumal/2011/0627-10. htm, свободный.

2. Галиев Т.Т. Системный подход интенсификации учебного процесса. Дисс. докт. пед. наук .- Караганда, 2002. -150 с.

3. Зеер, Э.Ф. Ключевые компетенции, определяющие качество образования / Э.Ф. Зеер // Образование в Уральском регионе: научные основы развития: тез. докл. II науч.-практ. конф. - Екатеринбург: Изд-во Рос. гос. проф.- пед. ун-та. -2002. - Ч.2. - С. 23 - 25.

4. Хуторской, А.В. Ключевые компетенции как компонент личностно-образовательной парадигмы образования [Текст] / А.В. Хуторской // Народное образование. - 2003. - № 5.- С. 58-64.

5. Якиманская, И.С. Компетентностный подход в образовании: проблемы и пути модернизации [Текст] / С.С. Чернова. - Новосибирск: СИБПРИНТ, 2013.-159с.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.