INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
БУЛАЖАК БОШЛАНГИЧ СИНФ УЦИТУВЧИСИДА МУЛОЦОТ ТИЗИМИНИ
ШАКЛЛАНТИРИШ Халиков Аъзам Абдусаломович
Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети профессори, педагогика
фанлари доктори https://doi.org/10.5281/zenodo.7454876 Аннотация. Мулоцот маданиятининг ёш уцувчилар имкониятларини руёбга чицариш куп жиуатдан уцитувчининг шахсий сифатлари билан белгиланишини таъкидлаб утиш лозим. Педагогик мулоцот маданиятининг %ар жщатдан тугри танланган, бошлангич синф уцитувчисининг маънавий савияси, бетакрор хусусиятларига мувофиц келувчи услуби вазифалар мажмуини уал цилишга ёрдам беради.
Калит сузлар: мулоцот маданияти, имкониятлар, уахсий сифатлар, педагогик мулоцот.
ФОРМИРОВАНИЕ СИСТЕМЫ ОБЩЕНИЯ У БУДУЩЕГО УЧИТЕЛЯ
НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ Аннотация. Следует подчеркнуть, что реализация возможностей культуры общения студенческой молодежи во многом определяется личностными качествами педагога. Педагогическая культура общения, правильно подобранная во всех отношениях, в соответствии с нравственным уровнем и уникальными особенностями учителя начальных классов, помогает решить поставленные задачи.
Ключевые слова: культура общения, возможности, сходные качества, педагогическое общение. FORMATION OF A SYSTEM OF COMMUNICATION IN THE FUTURE TEACHER
OF PRIMARY SCHOOL Abstract. It should be emphasized that the realization of the possibilities of the culture of communication among students is largely determined by the personal qualities of the teacher. The pedagogical culture of communication, correctly selected in all respects, in accordance with the moral level and unique characteristics of the primary school teacher, helps to solve the tasks.
Keywords: communication culture, opportunities, similar qualities, pedagogical communication.
Мулоцот маданиятининг ёш укувчилар имкониятларини руёбга чикариш куп жихдтдан укитувчининг шахсий сифатлари билан белгиланишини таъкидлаб утиш лозим. Педагогик мулокот маданиятининг х,ар жихдтдан тугри танланган, бошлангич синф укитувчисининг маънавий савияси, бетакрор хусусиятларига мувофик келувчи услуби куйидаги вазифалар мажмуини х,ал килишга ёрдам беради:
биринчидан, мулокотда ёш укувчига алох,ида эътибор ва дилкашлик синф жамоаси билан умумий мулокот жараёнини соддалаштиради, укитувчининг эркин педагогик фаолияти учун замин тайёрлайди, зиддиятли вазиятларни осон х,ал килади;
иккинчидан, х,ар бир бола билан узаро муносабатни эркин мулокот асосида ташкил килиш, уларнинг ёш хусусиятларига монанд педагогик ва психологик мулокот услубларини танлаш, унинг рух,иятини билишга, ички дунёсига "кириб бориш"га йул очади;
учинчидан, педагогик мулокотда булажак укитувчининг маънавий-ахлокий нормалари муваффакиятлар калити булиб, таълим-тарбия самарадорлигини оширади,
2366
БС1ТЖСТ ЛЖБ ЖЖОУАТЮЖ
ЮТБКМЛТЮМАЬ 8С1БОТ1Р1С ГОиКМАЬ УОШЫБ 1 К8иБ 8 иШ-2022: 8.2 | КБК 2181-3337
мулокотнинг барча боскичларида укитувчининг уз фаолиятидан коникиш х,иссини ва хотиржамлигини таъминлайди.
Умумтаълим мактабларида таълим-тарбиявий жараённи ташкил этишда «педагогик мулокот маданияти» укитувчи ва укувчиларнинг бевосита узаро муносабатини маълум бир максад сари хдмжихдтликка йуналтирувчи кучдир. Бунда булажак укитувчи касбий фаолиятида куйидаги вазиятларни урганиши лозим:
- укитувчининг илк таълим-тарбиявий фаолиятидан бошлаб мулокот маданиятига риоя килиши, бу жараёнда укитувчи ва ёш укувчилар жамоаси билан х,ар кунги муомалани вазиятга караб режалаштириши, х,ар бир хдракат, суз охднгига эътибор, анъанавий мулокотнинг энг яхши хусусиятларини узлаштириши;
- мулокот асосида синф жамоасидаги турли вазиятларни кайд этиш, укувчилар хдтти-хдракатининг олдинги полати билан, тарбиявий фаолиятдан кейинги х,олатини киёслаб чикиб бах,о бериш;
- уз мулокот услуби натижаларини танкидий нуктаи назардан тах,лил килиб, камчиликларни узлуксиз бартараф этиб бориш. Зарур суз, овоздаги ёкимли охднг, хулк-атворни вужудга келтириш;
- педагогик мулокот маданиятининг самарали кечиши учун унинг шарт-шароитларини билиб олишнинг узи кифоя килмайди, ёш укувчилар билан узаро муомаланинг "устоз-шогирд" анъаналарига хос бошланиши ва узаро фикр алмашиш асосида мух,им вазифаларни х,ал килиш билан муомала объектининг диккатини узига жалб килиш;
- мулокот объекти, яъни ёш укувчилар диккатини узига жалб килиш деганда нимани англаш керак? Бунинг маъноси булажак укитувчи узининг хушмуомалалиги, маданияти, гузал хулки, мулокотда укувчилар калбига йул топа олиши билан уз мах,оратини намойиш килиб, мулокот маданиятининг ташкилий шаклларига ижтимоий-психологик негизни асос килиб олишидир.
Курсатиб утилган вазиятлар асосида педагогик таъсир курсатиш учун, булажак укитувчининг педагогик мулокот маданиятига, этикаси ва одоб-ахлокига, дилкашлигига, муошарат одобига алох,ида талаблар куйилади. Ушбу фазилатлар булажак укитувчининг синф жамоасида, ота-оналар билан мулокот кила билишида, укувчилар билан аник максадни кузлаган х,олда тарбиявий фаолиятни ташкил этишида ва уларни бошкара олишида муваффакиятлар гаровидир.
Олиб борилаётган илмий-тадкикотлар шуни курсатадики, касбий фаолиятнинг ноёб фазилати булмиш педагогик мулокот маданиятига амал киладиган ёш укитувчи куйидаги хусусиятларни узида мужассамлаштириб бориши лозим:
- мамлакатимизнинг ижтимоий-сиёсий талаблари ва эх,тиёжларига мос булган юксак маънавият даражасидаги карашлар, кучли ва баркарор эътикод, давлатимиз идеаллари, миллий гоя ва истиклол мафкурасига содиклик, ватанпарварлик, фидойилик туйгулари шаклланган ижтимоий-сиёсий фаол шахс;
- ёш укувчиларга самимий мех,р-мух,аббат, уларнинг х,ар кандай эх,тиёжлари, кизикишлари, хдтти-хдракатлари мотивларини, хулк-атворларини тушуниш куникмаси ва малакасининг шаклланганлиги;
- жамиятда руй бераётган х,одисалар, жах,онда руй бераётган вокеалар, табиатга, борликка, шахслараро, гурух,лараро, миллатлараро муносабатларга нисбатан педагогик
2367
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
кузатувчанлик, янгиликка, ижодий изланишга нисбатан интилиш кобилиятининг мавжудлиги;
- педагогик фаолиятнинг барча жабхдларида одамларнинг хдтти-хдракатлари, муносабатларидаги хусусиятларни окилона тушуниш, уз фаолиятига нисбатан рефлексив муносабатни таркиб топтириш;
- х,ар кандай фавкулотда вазиятларга, жамиятда руй бераётган янгиликларга нисбатан хдмда ижтимоий - иктисодий узгаришларга омилкорлик ва акл идрок билан муносабатда булиш, уз олдига тугри максад куя олиш, режа тузиш, бевосита назорат килиш, бошкариш ва уз имкониятларини намоён эта олиш;
- педагогик фаолиятларда, жамоатчилик тизимида муваккат гурух,ий муносабатларда оммавий хдракатларда ташкилотчилик ва бошкарувчанлик кобилиятини намойиш этиши;
- дунёкараши ва тафаккур куламининг кенглиги, дунёвий билимларни билишга нисбатан кизикишининг серкирралиги, илмий изланишларга мойиллиги, муайян илмий салох,ият ва педагогик майорат даражасини мунтазам ошириб бориши;
- ёш укувчилар билан мулокотда лаёкатлилиги, нутк маданиятининг мантикан ихчам, маъноли, таъсирчан кучга эгалиги, психологик таъсир утказиш услублари билан куролланганлиги.
Умумтаълим мактабларида уз фаолиятини эндигина бошлаётган х,ар бир ёш укитувчи учун бошлангич синф укувчиларига тугри, омилкор ахборот узатиш ва унга сух,батдошини ишонтира олиши касбий зарурият х,исобланади. Бунда булажак укитувчининг мулокот маданияти, маънавий оламининг кенглиги мух,им ахдмиятга эга. Укитувчиларнинг педагогик фаолияти узлуксиздир, у педагогик мулокот маданиятини мунтазам шакллантириб боришида куйидаги йуналишларга жиддий эътибор бериши лозим:
1. Юксак педагогик фаолият нуктаи назаридан уз-узини англаши, (муомалада узининг узаро фикр алмашишга доир сифатларини, ижобий ва заиф томонларини билиши) ва шу асосда узаро фикр алмашиш йули билан уз-узини тарбиялаши.
2. Кишилар билан узаро муносабатда коммуникатив иктидорини шакллантириб бориши, мулокот асосида тугри башорат килиш сезгиларини машк килдириши, мулокотда узининг идеал тасаввурларини, имкониятларини бошкалар (укитувчилар жамоаси, укувчилар, ота-оналар) кандай бах,олаши хдкидаги рефлексив тасаввурларини тах,лил килиши.
3. Узида муошарат одобининг мух,им хусусиятларини ривожлантириш юзасидан ихтисослаштирилган машклар асосида ишлаши.
4. Ёш укувчилар ва ота-оналар билан тарбиявий максадларга каратилган турли жамоат ишларини олиб бориши, бунда узаро фикр алмашиш асосида педагогик ташкилотчилик кобилиятини такомиллаштириб бориши.
5. Мулокот жараёнида пайдо буладиган салбий х,олатларни енгиш куникмаларини шакллантириши, дилкашлик ва хушмуомалаликни ривожлантирадиган вазиятлар тизимини яратиши.
REFERENCES
2368
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
1. Ортиков А. Нут; маданияти ва нотиклик санъати. - Т.: "Доно хдмро" илмий маркази, 2002. - 78 б.
2. Основы педагогического мастерства: Уч. Пособие для студентов пединститутов /Под ред. И.А.Зязюна.- М.: Просвещение, 1989.- 302 с.
3. Палтышев Н.Н. Педагогическая гармония: Учебно-методическое пособие. - Киев: Магистр-S, 1996.- 104 с.
4. Якушева С.Д. Основы педагогического мастерства: Учебник.- М.: Издательский центр «Академия», 2012.- 256 с.
2369