Научная статья на тему 'АЁЛЛАР ИЖОДИДА “ИЛДИЗЛАРНИ ИЗЛАШ” ЙЎНАЛИШИНИНГ ТУТГАН ЎРНИ'

АЁЛЛАР ИЖОДИДА “ИЛДИЗЛАРНИ ИЗЛАШ” ЙЎНАЛИШИНИНГ ТУТГАН ЎРНИ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
12
2
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Хитой / маданий инқилоб / аёллар адабиёти / “илдизларни излаш” / ғарб адабиёти / China / women's literature / cultural revolution / "search for roots" / western literature.

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Назирова, Шукрия Миадовна

Мазкур мақола хитой адабиётининг ажралмас ва муҳим қисми хисобланган аёллар адабиётининг 1980 йиллардаги адибаларига бағишланади. 1978 йил Хитой тарихида янги саҳифа очилди. Хитой бутун дунёга ўзининг эшикларини очди. Жамиятдаги бундай чуқур ўзгаришлар инқилобий радикализмдан воз кечиш ва ислоҳотлар сари қадам қўйиш билан изоҳланади. Маданий инқилоб даврида тазйиққа учраган кўплаб зиёлилар очиқликка чиқдилар. Мамлакат учун кучли ва малакали мутахассислар жуда зарур эди. Бу жараёнлар адабиётга ҳам жиддий таъсир кўрсатди. 80-йилларнинг ўрталарида яратилган асарларда ёзувчилар халқнинг яқин ўтмишидаги даҳшатларини тасвирлабгина қолмасдан, мамлакат ривожига тўсиқ бўлаётган жамиятда ҳали ҳамон сақланиб келаётган иллатларни таҳлил ва мушоҳада қилишга уриндилар. Натижада публицистика ҳам жадал тараққий этиб, “илдизларни излаш” йўналиши пайдо бўлди. Адабиётда бу йўналишнинг ривожланиши ўзига хос бир зарурат эди. Чунки Маданий инқилобдан кейин кўпгина ёзувчилар мавжуд адабиётнинг қашшоқлигини, қолоқлигини тушуниб етдилар ва адабиётнинг янги босқичга қадам қўйишига фаол интилдилар.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE ROLE OF THE "SEARCH FOR THE ROOTS" DIRECTION IN WOMEN'S CREATIVITY

This article focuses on the women writers of the 1980s who are an integral and important part of Chinese literature. The year 1978 opened a new page in the history of China. China has opened its doors to the whole world. Such profound changes in society are explained by the rejection of revolutionary radicalism and the step towards reform. Many writers who were oppressed during the Cultural Revolution began to express their thoughts. The country needed strong and qualified specialists. These processes had a serious impact on the literature. In the works created in the mid-80s, the "Search for Roots" movement arose. In the literature, the development of this direction was a kind of necessity. Because after the Cultural Revolution, many writers realized the poverty and backwardness of existing literature and actively sought to bring literature to a new level.

Текст научной работы на тему «АЁЛЛАР ИЖОДИДА “ИЛДИЗЛАРНИ ИЗЛАШ” ЙЎНАЛИШИНИНГ ТУТГАН ЎРНИ»

historical, cultural, scientific and Q ISSN 2181"1784

economic relations" SJIF 2023: 6.131 | ASI Factor = 1.7

АЁЛЛАР ИЖОДИДА "ИЛДИЗЛАРНИ ИЗЛАШ" ЙУНАЛИШИНИНГ

ТУТГАН УРНИ

d https://doi.org/10.24412/2181-1784-2023-21-376-383

Назирова Шукрия Миадовна

ТДШУ Хитойшунослик факультети, "Хитой филологияси" кафедраси доценти, PhD Тел: +99890 97 1989110, e-mail: doston088@mail.ru

Аннотация. Мазкур мацола хитой адабиётининг ажралмас ва мууим цисми хисобланган аёллар адабиётининг 1980 йиллардаги адибаларига багишланади. 1978 йил Хитой тарихида янги сауифа очилди. Хитой бутун дунёга узининг эшикларини очди. Жамиятдаги бундай чуцур узгаришлар инцилобий радикализмдан воз кечиш ва ислоуотлар сари цадам цуйиш билан изоуланади. Маданий инцилоб даврида тазйицца учраган куплаб зиёлилар очицликка чицдилар. Мамлакат учун кучли ва малакали мутахассислар жуда зарур эди. Бу жараёнлар адабиётга уам жиддий таъсир курсатди. 80-йилларнинг урталарида яратилган асарларда ёзувчилар халцнинг яцин утмишидаги даушатларини тасвирлабгина цолмасдан, мамлакат ривожига тусиц булаётган жамиятда уали уамон сацланиб келаётган иллатларни таулил ва мушоуада цилишга уриндилар. Натижада публицистика уам жадал тарацций этиб, "илдизларни излаш" йуналиши пайдо булди. Адабиётда бу йуналишнинг ривожланиши узига хос бир зарурат эди. Чунки Маданий инцилобдан кейин купгина ёзувчилар мавжуд адабиётнинг цашшоцлигини, цолоцлигини тушуниб етдилар ва адабиётнинг янги босцичга цадам цуйишига фаол интилдилар.

Калит сузлар: Хитой, маданий инцилоб, аёллар адабиёти, "илдизларни излаш", зарб адабиёти

Аннотация. Эта статья посвящено женщинам-писателям 1980-х годов, которые являются неотъемлемой и важной частью китайской литературы. 1978 год открыл новую страницу в истории Китая. Китай открыл свои двери всему миру. Столь глубокие изменения в обществе объясняются отказом от революционного радикализма и шагом к реформам. Многие писатели, которые были угнетены во время Культурной революции стали высказывать свои мышления. Страна нуждалась в сильных и квалифицированных специалистах. Эти процессы оказали серьезное влияние на литературу. В произведениях, созданных в середине 80-х годов возникло направление «поиск корней». В литературе развитие этого направления было своеобразной необходимостью. Потому что после Культурной революции

historical, cultural, scientific and Q ISSN 2181"1784

economic relations" SJIF 2023: 6.131 | ASI Factor = 1.7

многие писатели осознали бедность и отсталость существующей литературы и активно стремились вывести литературу на новый уровень.

Ключевые слова: Китай, культурная революция, женская литература, "поиск корней ", западная литература

Annotation. This article focuses on the women writers of the 1980s who are an integral and important part of Chinese literature. The year 1978 opened a new page in the history of China. China has opened its doors to the whole world. Such profound changes in society are explained by the rejection of revolutionary radicalism and the step towards reform. Many writers who were oppressed during the Cultural Revolution began to express their thoughts. The country needed strong and qualified specialists. These processes had a serious impact on the literature. In the works created in the mid-80s, the "Search for Roots" movement arose. In the literature, the development of this direction was a kind of necessity. Because after the Cultural Revolution, many writers realized the poverty and backwardness of existing literature and actively sought to bring literature to a new level.

Key words: China, women's literature, cultural revolution, "search for roots", western literature.

Аёллар ижоди Хитой адабий жараёнининг ажралмас, узвий бир кисми хисобланади. Хитойда аёллар адабиётининг пайдо булиши жуда кадим даврларга бориб такалади ва тараккиёт нуктаи назаридан катта даврни камраб олади. ^адимий тамаддун учоги хисобланган Хитой давлати уз тарихий тараккиёти мобайнида жуда куплаб тахликали, зиддиятли сиёсий жараёнларни бошидан кечирди. Айникса, ХХ аср турли инкилоблар, сиёсий талотумлар даври булди. Аёллар адабиёти хам давр билан хамнафас тарзда ривож топди. Бугунги кунга келиб Хитойда аёллар ижодкорларнинг номлари аноним кулланиладиган кадимги даврлардан тубдан фарк килувчи аёллар адабий мухити шаклланган бир мамлакатга айланди. "Аёллар адабиёти" () Хитойда расман адабий термин сифатида кулланилади. Аёллар ижоди улкан адабий меросни ташкил килиб, бугунги кунга кадар унинг турли кирралари дунё синологлари томонидан урганилиб келинмокда.

1978 йил Хитой тарихида янги сахифа очилди. Хитой бутун дунёга узининг эшикларини очди. Жамиятдаги бундай чукур узгаришлар инкилобий радикализмдан воз кечиш ва ислохотлар сари кадам куйиш билан изохланади.1 Маданий инкилоб даврида тазйикка учраган куплаб зиёлилар очикликка чикдилар. Мамлакат учун кучли ва малакали мутахассислар жуда зарур эди. Бу жараёнлар адабиётга хам жиддий таъсир курсатди.

1 Рябченко О.Н. Литература Северо-Востока КНР в период реформ//Ойкумена, 2009, №3. - С.42

377

historical, cultural, scientific and Q ISSN 2181"1784

economic relations" SJIF 2023: 6.131 | ASI Factor = 1.7

Хитойлик олим Хун Цзичен 80-йиллар адабиётини икки боскичга булишни тавсия килади: 1985 йилгача булган давр ва ундан кейинги давр2. ХХ аср 80 -йилларининг бошлари турли гоявий маданиятлар "очиш" ва "сингдириш", "маданий инкилоб модели" ва соцреализмни йук килиш йулларини ишлаш даври булди. Маърифатчилик рухидаги инсопарварлик ва модерн адабиёт жамоатчилик диккат эътиборида булди. "Чандиклар адабиёти" урнига келган "утмиш хакида уйлар адабиёти" маданий инкилобни танкид килиш йулини тутган булса, 80 йилларда бу мавзу эътибордан четда колди. Ёш ижодкорлар кайгули утмишга эмас, эркин ижодга, турли мавзуларга мурожаат кила бошладилар. Янги услублар ривож топа бошлади. Томас Элиот,

Виржиния Вулф, Норма Мейлер, Дональд Бартельм каби ёзувчиларнинг ижоди хитой авангардининг ривожига сабаб булди.

Замон ва макон, реал ва тасаввурдаги оламлар уртасидаги чегараларнинг йуколиши, "онг окими", асар матнларига фольклор унсурларининг кушилиши, гайритабиийликнинг кучайиши каби хусусиятлар хитой ёзувчилари томонидан вокеликни кайта бахолашда унумли фойдаланила бошланди. ХКП раиси Ху Яобан 1984 йили "ижодий эркинлик"ка даъвати ёзувчиларнинг ижодий фантазияларига кенг йул очди. Хитой ижтимоий дискурсида бу давр "Маърифатчиликнинг янги асри" номини олди. 80-йилларда Ницше фалсафаси, Фрейднинг психоанализи, Сартр экзистенциализмига кизикиш ортди. Уларнинг назарияси хитойлик ёзувчи ва шоирларнинг дунёкарашига жиддий таъсир курсатди.

1986 йили декабр ойида минглаб талабалар Пекин кучаларига ислохотлар утказилишини талаб килиб чикдилар. "Майли юзлаб гуллар яшнасин, юзлаб мактаблар ракобатлашсин" деган шиор кун тартибига чикди. Узок йиллар давомида сиёсий вазият туфайли мажбурий ижод килган ёзувчи ва шоирлар энди фикрларини очик ёза бошладилар. Бу даврни махсус урганган О.Рябченконинг маълумотига кура, утган йиллар мобайнида бу кадар жанрлар ва адабий йуналишлар хилма хиллиги кузатилмаган эди. Олим бу даврда бир вактнинг узида учта авлод ёзувчилари адабиёт майдонида ижод килганлигини таъкидлайди. Биринчиси, 40-йилгача дунёга келган катта авлод, иккинчиси, 4050 йилларда тугилган урта авлод ва, учинчиси, 50-60 йилларнинг бошларида дунё келган ёзувчилар авлоди3. Х,ар бир авлод ёзувчиларининг уз ижод принципи, илгари сурган гоялари ва вокеаликка ёндашув услуби мавжуд.

2 Хун Цзычэн. Литературные процессы в 80-е годы./ В книге: История современной китайской литературы. -Москва, 2016. - С.196

3 Рябченко О.Н. Литература Северо-Востока КНР в период реформ//Ойкумена, 2009, №3. - С.40

historical, cultural, scientific and Q ISSN 2181"1784

economic relations" SJIF 2023: 6.131 | ASI Factor = 1.7

Катта авлод инкилоб гояларига содик булиб, машхур хитой мунаккиди Ван Мэн таъкидлаганидек, бу авлод мамлакат адабиётининг келажаги учун масъул хисобланган4.

Урта авлод - "маданий инкилоб" йилларида кишлокларга сургун килинган ижодкорлар булиб, улар гарчи инкилобий гоялардан бир кадар воз кечган булсаларда, хамон янги кадриятлар тизимини яратиш, борликнинг мохиятини англашга купрок эътибор каратдилар. Маркеснинг "Ёлгизликнинг юз йили" асарининг таржима килиниши ва бу асарнинг кучли таъсири Хитойда "илдизларни излаш"окимининг пайдо булишига сабаб булди. Бу йуналишнинг асосчи Ш^Й Han Shäogöng5дир.

Учинчи авлод ёзувчилари эса ижодий жараёнга индивидуал ёндашиб, вокеликни руй рост ифодалаш, маданий инкилоб фожеаларини ва унинг инсонлар рухияти, такдирига таъсири масаласини кутариш тарафдорларидир. Бу давр ижодкорларининг бош принципи бу Хдкдкатдир.

80-йилларнинг урталарида яратилган асарларда ёзувчилар халкнинг якин утмишидаги дахшатларини тасвирлабгина колмасдан, мамлакат ривожига тусик булаётган жамиятда хали хамон сакланиб келаётган иллатларни тахлил ва мушохада килишга уриндилар. Натижада публицистика хам жадал тараккий этди. "Илдизларни излаш" йуналиши пайдо булди. "Илдизларни излаш" ^ xungen wenxue мухим маданий йуналиш хисобланиб, бу тушунча миллий маданий анъаналарнинг рамзи маъносида хам кулланила бошланди. Адабий жараёнларда хам у узига хос мазмун касб этди. 1984 йил декабр ойида Ханчжоу шахрида "Янги давр адабиёти: ретроспектива ва прогноз" Кенгаши утказилади. Кенгаш иштирокчилари орасида ёш ва кекса авлод ёзувчилари ва танкидчилари иштирок этдилар. Шунингдек, "укдмишли ёшлар"га мансуб булган Хань Шаогун, Ли То, Чжэн И, А Чэн, Ли Цинсилар хам бор эди. Кенгашдан сунг унинг иштирокчилари бирин кетин "илдизларни излаш" ^^ xungen wenxue адабиётига доир фикр мулохазалари акс этган маколалар ёза бошладилар. Чжэн Ванлуннинг "Менинг илдизларим", Ли Ханъюйнинг "Илдизларимни тартибга келтириш", А Чэннинг "Маданият инсониятни чегаралайди" каби маколаларидир. Булар орасида, айникса, Хан Шаогун бу йуналишда фаоллиги билан ажралиб туради. Унинг "Адабиёт илдизлари" ^^ ЙЙШ маколаси бу адабий йуналишнинг манифести сифатида кабул килинди6. Хань Шаогун "адабиётнинг илдизлари бор, адабиётнинг илдизлари анъанавий миллий маданият асосларига чукур кириб бориши керак. Агар илдизлар чукур

4 Wang Meng. Our Responsibility//Chinese literature. - Beijing, 1980. No 4. P. 102-105// Иктибос О.Н. Рябченконинг юкори номи зикр этилган маколасидан олинди. Б.41

5 Хан Шаогун - 1953 йил 1-январда Хитойнинг Хунан провинциясида тугилган. Маданий инкилоб йилларида олти йил кишлокда яшайди. Ижодини 1974 йилда бошлаган. 1996 йилда "Дунёнинг чеккаси" журналининг таъсисчиларидан бири. 1978-1985 йилларда "чандиклар адабиёти" ва "утмиш хакида уйлар" йуналишида кисса ва хикоялар ёзган. http ://hkcinema. gotar. ru/chinlit/hanshao gong/hanshao gong.htm

6 Хун Цзычэн. История современной китайской литературы. Москва, 2016. - С.300

379

historical, cultural, scientific and Q ISSN 2181"1784

economic relations" SJIF 2023: 6.131 | ASI Factor = 1.7

булмаса, унинг япроклари хам гуллаб яшнамайди", дея эътироф этади. Буларнинг барчаси "илдизларга кайтиш" адабиётининг концепциясини шакллантиришга замин яратди.

Адабиётда бу йуналишнинг ривожланиши узига хос бир зарурат эди. Чунки Маданий инкилобдан кейин купгина ёзувчилар мавжуд адабиётнинг кашшоклигини, колокдигини тушуниб етдилар ва адабиётнинг янги боскичга кадам куйишига фаол интилдилар. Бу жараёнда улар лозим булса гарб адабиётига, хусусан, модернистик адабиётга мурожаат килиш жоиз деб хисобладилар. Гарб адабиёти хакида бир кадар тушунчага эга булгач эса, тушуниб етдиларки, гарб ёзувчиларидан нусха кучириш хам, уларнинг мактабини узлаштиришлари хам барибир оригинал бадиий ижодни яратишга ёрдам бермайди. Бу жараёнга нисбатан танкидчиликда билдирилган турли туман фикрлар бир нуктада уйгун келди: хитой адабиётига кенг маданий катламда асос солинсагина дунё билан мулокотга кириша олади. 7 Сиёсий идеология, вокеликни танкид килишдан бир кадар четлашиш кузатилди. Насрий асарлар яратилиши жадаллашди. Насрда турли худудларнинг маданияти, урф-одатлари, кундалик хаётига чукур кизикиш кузатилди. "Укимишли ёшлар" орасидан чикккан ёзувчи ёшлар жуда бой маданият билан тукнаш келдилар ва унинг имкониятлари олдида хайратда колдилар. Конфуцийлик, даосизм, буддизм хакидаги рисолаларда акс этган чукур фалсафа уларни узига мафтун килди. Мазмунан хитой миллий анъаналари етакчилик килсада, Флокнер ва Гарсия Маркес асарларидаги баён услубидан хам ижодий таъсирландилар. 80-йилларнинг урталари ва охирларида энг кенг таркалган мавзу "адабиётни у ифодалайдиган илк тушунчасига кайтиш". Бу уз навбатида руй бераётган жараёнларда адабиётнинг маънавий сохадаги ролини оширди. Шунингдек, кайсидир маънода маърифий сохадан узоклашаётганини намойиш этиб, адабиётда кутарилаётган мавзулар куп киррали характер касб этарди. Уларда адабиётдан ижтимоий жавобгарликни олиб ташлаш, "инсон хаётига аралашиш" шиорига шубха билан караш, ижтимоий ва сиёсий мавзуларни илгари сураётган асарларни танкид килиш, адабий услуб ва шаклларга купрок эътибор бериш тамойиллари кузатилди. Айнан шу даврда "шеърият шеърият учун" деган гоя тугилди, тил ва хикоя килиш (баён) имкониятларини урганаётган авангард наср ривож топди. Натижада шеърият ва насрда "шахсий ижод" тушунчаси пайдо булди, шоир ва ёзувчилар орасида йирик ижтимоий ва сиёсий мавзулардан узоклашиш, воз кечиш холатлари кузатилди. Хитой адабиёти тарихида 80-90 йиллар аёллар адабиётининг юкори даражада ривож топганлиги билан характерланади. Таъкидлаш жоизки, "70 йилларнинг охиридан 80-йилларнинг урталарига кадар мамлакат чукур маданий

7 Хун Цзычэн. Там же. -С. 305

historical, cultural, scientific and Q ISSN 2181"1784

economic relations" SJIF 2023: 6.131 | ASI Factor = 1.7

трансформацияни бошидан кечирди ва аёл ижодкорлар бу маданий ва лингвистик трансформацияда фаол иштирок этдилар" 8

Бадиий насрга аёл ижодкорларнинг катта окимининг кириб келиши 80 йилларнинг маданий феномени сифатида каралади. Бу йилларда Бин Син, Люй Ин, Лин Шухуа, Бай Вэй, Ло Шу, Дин Лин, Су Сюэлинлар бу йуналишнинг асосий кучи эди. Адабиётда аёллар номларининг купайиши, энг аввало, аёлларнинг эркинликка чикиши масаласи ижтимоий муаммо сифатида кун тартибига куйилди. Асосий таркибни зиёлилар ташкил этган ислохотчилар аёлларни хар томонлама куллаб кувватладилар. Бу уринда эътибор каратиши керак булган мухим бир жихат мавжуд. 80-йилларнинг бошларида адабиётга кириб келган адибалар махсус гендер гурух сифатида шаклланмаган эди. Хитойлик танкидчилар, китобхонлар ва адибаларнинг узлари хам аёл ва эркак ёзувчилар уртасида фарк булиши керак эмас деб хисоблаганлар. Зеро, эркак ва аёл ёзувчилар "чандиклар адабиёти", "илдизларни излаш" ва бошка йуналишларда бирдек фаол булдилар. Гендер ва ижод уртасидаги ички богликлик, аёллар ижоди ва аёллар адабиёти концепцияси 80-йилларнинг урталарига келибгина илгари сурила бошланди. Бунинг асосий сабаби эса, айрим адибалар узларининг асарларида аёллар масаласини кутариб чика бошладилар ва аёллар нуктаи назарини ифодалай бошладилар .9 Айнан шу йилларда "аёллар адабиёти" узи мавжудми деган масалага аёл ижодкорларнинг узлари томонидан хам карама карши ёндашувлар кузатилди. Баъзи адибалар "аёллар адабиёти" йуналиши мавжудлигини инкор этмаган холда, узларини гендер мансублик жихатига ургу беришларини истамадилар. "Аёллар адабиётига" мансублик гуёки уларнинг ижодий кобилиятига менсимай, паст назар билан карашга олиб келади. Аммо замонавий гарб феминизмининг адабиётга кириб келиши, аёл ёзувчиларнинг ижодий тажрибасининг тобора ортиб бориши, адабий доираларнинг аёллар адабиёти концепциясига булган муносабатни тубдан узгаришига олиб келди.

Хулоса килиб шуни айтиш жоизки ХХ асрнинг 70-йиллари охири 80-йиллар бошлари Хитой халки тарихида янги боскич бошланди. Мамлакатда "очик эшиклар" сиёсатининг амалга оширилиши хам сиёсий, хам маданий сохада жиддий узгаришлар булишига олиб келди. Якин тарихнинг аччик тажрибаларини, тушкунлик ва ишончсизликни узида акс эттирган "чандиклар адабиёти" , "утмиш хакида уйлар адабиёти" урнини утмиш меросдан ижобий ва инсонпарвар гояларни узлаштиришга каратилган "илдизларни излаш" йуналиши эгаллади. ХХ асрнинг 80-йилларида адабиёт майдонида бир вактнинг узида учта: катта, урта ва ёш авлод ёзувчи ва шоирлари ижод килдилар. ХХ

8 История современной китайской литературы. - Москва, 2016. -С.347

9 Ли Цзыюнь «Очищение человеческой души». Пекин, «Сяньлянь», 1984; У Дайин. "Беседы о женской прозе новой эпохи»/ «Современная литературные веания», Ланьчжоу, 1983, №4; «Женский мир и женская литература»//Пекин, «Литературная критика», 1986, №1

381

historical, cultural, scientific and Q ISSN 2181"1784

economic relations" SJIF 2023: 6.131 | ASI Factor = 1.7

асрнинг 80- йиллари адабиётга аёл ижодкорларнинг катта гурухи кириб келди. Натижада бу жараён "маданий феномен" сифатида кабул килинди. Булар орасида Чжан Цзе, Лин Ли, Ван Ани, Чжу Линь, Тие Нин, Сюй Сяобинь, Лю Сола, Цань Сюэлардир. Бу аёлларнинг ижоди нафакат "аёллар адабиёти"нинг сифат узгаришига сабаб булди, балки, умуман, 80- йиллар адабиёти тарихининг ажралмас, узвий кисмига айланди. Жанр нуктаи назаридан караганда, аёллар адабиётида роман, хикоя ва эссе жанрларининг куплаб яратилганлиги кузатилди.

КУЛЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ (REFERENCE):

1. Рябченко О.Н. Литература Северо-Востока КНР в период реформ//Ойкумена, 2009, №3. - С.42

2. Хун Цзычэн. Литературные процессы в 80-е годы./ В книге: История современной китайской литературы. - Москва, 2016. - С.196

3. Рябченко О.Н. Литература Северо-Востока КНР в период реформ//Ойкумена, 2009, №3. - С.40

4. Wang Meng. Our Responsibility//Chinese literature. - Beijing, 1980. No 4. P.102-105// Иктибос О.Н. Рябченконинг юкори номи зикр этилган маколасидан олинди. Б.41

5. Хун Цзычэн. История современной китайской литературы. Москва, 2016. -С.300

6. Ли Цзыюнь «Очищение человеческой души». Пекин, «Сяньлянь», 1984; У Дайин. "Беседы о женской прозе новой эпохи»/ «Современная литературные веания», Ланьчжоу, 1983, №4; «Женский мир и женская литература»//Пекин, «Литературная критика», 1986, №1

7. Harrison J.P. The Long March to Power. A History of the Chinese Communist Party / J.P. Harisson. - New York - Washington : International Thomson Publishing, 1972

8. Асланов Р.М. Три модели и перспективы социализма в КНР//Восток-Россия-Запад: Ист. и культурол.исслед: К 70-летию акад. В.С.Мясникова. - М., 2001

9. Бергстен Ф., Гилл Б., Ларди Н., Митчелл Д. Китай. Что следует знать о новой сверхдержаве. - М.: Институт комплексных стратегических исследований, 2007

10. Бондарева В.В. Культура и «культурная революция» в КНР (1966-1976 гг.): соотношение понятий/ В.В.Бондарева// Гарни 2004: материалы Научной сессии ФИСМО (факультет истории, социологии и международных отношений). -Краснодар: Кубанский государственный университет, 2004

11. Демидо Н.Ю. Чжан Цзе//Духовная культура Китая: энциклопедия: в 5 т. Москва, Восточная литература, 2006. -Т.3

12. Корец Г.Б. //Духовная культура Китая: энциклопедия: в 5 т. Москва, Восточная литература, 2006. -Т.3

"Uzbekistan-China: development of R VOLUME 3 | SPECIAL ISSUE 21

historical, cultural, scientific and Q ISSN 2181"1784

economic relations" SJIF 2023: 6.131 | ASI Factor = 1.7

13. ^jsm^s&tex^wmte.xsffl^-1998

14. 2002 16. ' 2003

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.