Научная статья на тему 'XVIII АСР ИККИНЧИ ЯРМИ ВА XIX АСР ЎРТАЛАРИДА ЯПОН ШАҲАР АДАБИЁТИ – “ГЭСАКУ”'

XVIII АСР ИККИНЧИ ЯРМИ ВА XIX АСР ЎРТАЛАРИДА ЯПОН ШАҲАР АДАБИЁТИ – “ГЭСАКУ” Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
65
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
шаҳар адабиёти / гэсаку / Токугава даври адабиёти / шярэбон / кибёши / коккэибон / нинжёбон / ёмихон / гокан. / townsmen literature / gesaku / literature of the Tokugawa period / sharebon / kibyoshi / kokkeibon / ninjyobon / yomihon / gokan.

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Қосимова, Гулнора

Мазкур мақолада “гэсаку” номи билан XVIII аср иккинчи ярми ва XIX аср ўрталарида Японияда мавжуд бўлган насрий адабиёт ва унинг ўзига хос бадиий хусусиятлари ҳақида сўз боради. Мақолада шаҳар адабиёти ҳамда унинг ривожланиш омиллари мамлакат ижтимоий, сиёсий ва маданий ҳаётида кечган жараёнлар контекстида ёритилади. Сўнг, гэсаку адабиётининг тавсифи, жанрларининг таснифи келтирилади. Шу асосида “шярэбон”, “кибёши”, “коккэибон”, “нинжёбон”, “ёмихон” ва “гокан” каби гэсаку адабиётининг бир қатор жанрлари умумий таҳлил этилиб, уларнинг ўзига хос бадиий хусусиятлари очиб берилади. Бунда ҳар бир жанрга тегишли асарларнинг бадиий-ғоявий жиҳатларига алоҳида урғу берилиб, гэсаку адабиётининг моҳияти ва унинг бутун япон адабиёти тарихидаги ўрни масаласи бўйича тегишли хулосалар чиқарилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

JAPANESE URBAN LITERATURE IN THE SECOND HALF OF THE 18TH CENTURY AND THE MIDDLE OF THE 19TH CENTURY "GESAKU"

This article deals with the prose literature that existed in Japan in the second half of the eighteenth and middle of the nineteenth centuries under the name gesaku and its artistic features. The article describes urban literature and the factors of its development in the context of the socio-political and cultural life of the country. It then gives a description of gesaku literature and a classification of its genres. On this basis, a number of genres of gesaku literature, such as shyarebon, kibyoshi, kokkeibon, ningyeobon, yomihon, and gokan, are analyzed in general and their artistic features are identified. Particular attention is paid to the artistic and ideological aspects of the works belonging to each genre, and conclusions are drawn about the essence of gesaku literature and its place in the history of Japanese literature as a whole.

Текст научной работы на тему «XVIII АСР ИККИНЧИ ЯРМИ ВА XIX АСР ЎРТАЛАРИДА ЯПОН ШАҲАР АДАБИЁТИ – “ГЭСАКУ”»

"Turfa madaniyatlar, millat, tillarni qiyosiy-tipologik tadqiqotlar orqali anglash 2" 15-xalqaro ilmiy anjuman

3(20), March, 2023

XVIII АСР ИККИНЧИ ЯРМИ ВА XIX АСР УРТАЛАРИДА ЯПОН ША^АР

АДАБИЁТИ - "ГЭСАКУ"

d https://doi.org/10.5281/zenodo.8091838

ЦОСИМОВА Гулнора

Уцитувчи, PhD, ТДШУ

АННОТАЦИЯ

Мазкур мацолада "гэсаку" номи билан XVIII аср иккинчи ярми ва XIX аср урталарида Японияда мавжуд булган насрий адабиёт ва унинг узига хос бадиий хусусиятлари уацида суз боради. Мацолада ша^ар адабиёти %амда унинг ривожланиш омиллари мамлакат ижтимоий, сиёсий ва маданий щётида кечган жараёнлар контекстида ёритилади. Сунг, гэсаку адабиётининг тавсифи, жанрларининг таснифи келтирилади. Шу асосида

(( УУ (( f •• УУ (( УУ <( ••/" УУ (( •• УУ (( УУ

шярэбон , кибёши , коккэибон , нинжёбон , емихон ва гокан каби гэсаку адабиётининг бир цатор жанрлари умумий та^лил этилиб, уларнинг узига хос бадиий хусусиятлари очиб берилади. Бунда %ар бир жанрга тегишли асарларнинг бадиий-гоявий жщатларига алощда ургу берилиб, гэсаку адабиётининг мощяти ва унинг бутун япон адабиёти тарихидаги урни масаласи буйича тегишли хулосалар чицарилади.

Калит сузлар: шауар адабиёти, гэсаку, Токугава даври адабиёти, шярэбон, кибёши, коккэибон, нинжёбон, ёмихон, гокан.

АННОТАЦИЯ

В данной статье речь идёт о прозаической литературе, существовавшей в Японии во второй половине XVIII-середине XIX веков под названием «гэсаку», и ее художественных особенностях. В статье описывается городская литература и факторы ее развития в контексте общественно-политической и культурной жизни страны. Затем дается описание литературы гэсаку и классификация ее жанров. На основе этого в целом анализируется ряд жанров литературы гэсаку, таких как шярэбон, кибёши, коккэибон, нинжёбон, ёмихон и гокан, и выявляются их художественные особенности. Особое внимание уделяется художественно-идеологическим аспектам произведений, относящихся к каждому жанру, и делаются выводы о сущности литературы гэсаку и ее месте в истории японской литературы в целом.

Ключевые слова: городская литература, гэсаку, литература периода Токугава, шярэбон, кибёши, коккэибон, нинжёбон, ёмихон, гокан.

ABSTRACT

This article deals with the prose literature that existed in Japan in the second half of the eighteenth and middle of the nineteenth centuries under the name gesaku and its artistic features. The article describes urban literature and the factors of its development in the context of the sociopolitical and cultural life of the country. It then gives a description of gesaku literature and a classification of its genres. On this basis, a number of genres of gesaku literature, such as shyarebon, kibyoshi, kokkeibon, ningyeobon, yomihon, and gokan, are analyzed in general and their artistic features are identified. Particular attention is paid to the artistic and ideological aspects of the works belonging to each genre, and conclusions are drawn about the essence of gesaku literature and its place in the history of Japanese literature as a whole.

Key words: townsmen literature, gesaku, literature of the Tokugawa period, sharebon, kibyoshi, kokkeibon, ninjyobon, yomihon, gokan.

"Ти^а madaniyatlar, тШа^ Ш1апн qiyosiy-tipologik tadqiqotlar orqa1i aпg1ash 2" 15-xalqaro ilmiy ащишап

3(20), March, 2023

Япония тарихининг сахифаларида Токугава ёки Эдо даври (1603-1868) номи остида сакланиб долган даврда1 кунчикар мамалакат адабиёти шахарларда истикомат килувчи жамият орасида оммалашиб, аста-секин узининг элитарлик хусусиятини йукотди. Токугава хокимияти томонидан ахолининг барча катламлари таълим олиши мумкин булган давлат ва хусусий мактабларнинг жорий этилиши, тижорат босмахоналар фаолиятининг йулга куйилиши ва куллаб-кувватланишини бунинг асосий омилларидан саналади.

Утмиш даврлардан фаркли уларок, оддий халк орасида саводхонликнинг усиб бориши учинчи катламдан етишиб чиккан янги ёзувчилар ва китобхонлар аудиториясини юзага келтирди. Адабиёт мазкур даврда зодагон катлам эмас, балки саводхон собик самурайлар хамда шахарлик учинчи катлам вакиллари томонидан яратилди ва ривожлантирилди. "Чёнинг бунгаку" (тарж. "шахарликлар адабиёти") атамаси билан юритиладиган мазкур давр адабиёти2 жанр нуктаи назаридан ранг-баранглиги, бир катор истеъдодли ижодкорларни етиштириб берганлиги билан япон адабиёти тарихида алохида уринга эга.

Токугава ёки Эдо даври адабиётига тегишли тадкикотларга мурожаат килар эканмиз, асосан XVII асрда юзага келган адабий жанрлар (шеъриятда "хайкай"3, насрда "укиёзоши"4, театр ва драматургия сохасида "кабуки"5, "жёрури"6), XVII асрда фаолият олиб борган ижодкорлар (шоир Мацуо Башё7, ёзувчи Ихара Сайкаку8, драматург Чикамацу Монзаэмон9) ижоди кенг камровли равишда ва изчил урганилганлигини кузатамиз. Тадкикотчиларнинг эътиборидан нисбатан четда колиб кетадиган XVIII ва XIX аср урталаридаги япон адабиётига келсак, япон ва гарб адабиётшуносларининг санокли тадкикот ишларинигина тилга олиш мумкин холос. Шу нуктаи назардан, ушбу даврнинг адабиёти, хусусан, насрий адабиёти ва унинг узига хос жихатларини ёритиб бериш максадга мувофик.

XVIII аср иккинчи ярми ва XIX аср урталарига тегишли ва асосан жонли халк, сузлашув тилида яратилган насрий асарларнинг барчаси "гэсаку" (тарж. "хажвий, енгил, жиддий булмаган адабиёт") умумлаштирувчи атамаси билан юритилади. Ушбу атама илк бора XVIII аср охирида, ижодий фаолиятнинг турли сохаларида мувафаккиятга эришган истеъдодли Хирага Гэннай

(1729-1779) томонидан, узининг жёрури кугирчок театрига ёзилан ("Ягучи

1 Саркарда Токугава Иэясу (1543-1616) 1600 йилда Сэкигахарада хокимият учун олиб борилган хал килувчи жангда ракибларини тор-мор этди ва майда мустакил хокимиятларга булиниб кетган Японияни уз кул остида бирлаштирди. 1603 йилда узини бош харбий кумондон - "шёгун" деб эълон килган Токугава Иэясу мутлак хукмронлигининг амалдаги тасдиги сифатида бошкарув хокимиятини император кароргохи - пойтахт Киотодан Эдо(Токио))га кучирди. Иэясу асос солган сулола икки асрдан купрок, 1868 йилгача, яъни Мэйжи инкилобигача хукмронлик килди. 1603-1868-йилларни уз ичига олган мазкур давр япон тарихида сулола номи билан Токугава ёки шёгун кароргохи булган шахар номи остида Эдо даври деб юритилади (Токугава даври хакида батафсил каранг: Кирквуд К. П. Реннесанс в Японии. - М., Наука, 1988. - С. 18.).

2 1983 - Р. 102.

3 Хайкай (тарж."хажвий шеърлар") - 5-7-5 кетма-кетлигида, 17 бугиндан ташкил топган кофиясиз хажвий учлик. Токугава даври шеъриятининг асосий жанри булган хайкай узида япон шахарликларининг эстетик диди ва кайфиятини яккол акс эттирган.

4 Укиёзоши (тарж. "бекарор дунё тугрисидаги китоблар") - 1682-1770-йиллар мобайнида яратилган, асосан шахарликларнинг ранг-баранг хаёти хакида хикоя килувчи, вокеликни акс эттиришнинг реалистик методига асосланган япон насрий адабиёти. XVII аср япон насрий адабиётида юзага келган реалистик йуналиш.

5 Кабуки - XVII асрда юзага келган халкчил япон миллий театри. "Кабуки" сузи уч хитой иэроглифидан ташкил топган булиб, "ка" - кушик, "бу" - япон миллий ракси, "ки" - махорат деган маънони англатади.

6 Жёрури - XVII аср шахар маданияти заминида пайдо булган япон миллий кугирчок театри.

7 Мацуо Башё (1644-1694) - хайкай шеъриятининг энг ёркин намояндаси ва нафакат XVII аср, балки бутун япон адабиёти тарихида учмас из колдирган атокли шоир.

8 Ихара Сайкаку (1642-1693) - XVII асрнинг етук япон адиби, Токугава даври шахар насрий адабиётдаги "укиёзоши" реалистик йуналишининг асосчиси.

9 Чикамацу Монзаэмон (1653-1724) - кабуки, жёрури театрлари учун бир катор тарихий ва маиший пьесалар яратган хамда XVII асрдан кейинги япон театр санъати ва драматургиясининг киёфасини куп жихатдан белгилаб берган истеъдодли драматург.

"Ти^а madaniyatlar, тШа^ Ш1апн qiyosiy-tipologik tadqiqotlar orqa1i aпg1ash 2" 15-xalqaro ilmiy ащишап

3(20), March, 2023

кечувидаги мужиза", 1770) номли пъесасига нисбатан кулланилган ва адабий истеъмолга олиб кирилган.

Самурайлар оиласидан булган Гэннай даваскор драматург сифатида ижод килар экан, кенг оммага багишланган мазкур пъесасини узининг жиддий асарларидан ажратишни зарур деб топди. Шу сабаб, уни "гэсаку", яъни "жиддий булмаган, енгил", кулгили, дажвий асар дея тавсифлаган эди. Ушбу уринда "жиддий булмаган, енгил" сузлари пьесанинг мазмунига эмас, балки муаллифнинг уз асарига булган муносабатига нисбатан куллаганилган эди. Узи ва асари уртасида муайян масофани белгилаган долда, Гэннай "жиддий" кабул кила олмайдиган асари учун деч кандай жавобгарликни олмаган даваскор сифатида гавдаланади. Шуни таъкидлаш жоизки, ушбу долат уша даврдаги аксарият ижодкорларнинг фаолиятида кузатилган10. Шундай булишига карамай, XVIII асрнинг охиридан бошлаб "гэсаку" атамаси нафакат даваскор ижодкорларнинг асарларига, балки дакикий профессионал ёзувчилар томонидан яратилган барча насрий асарларга нисбатан кулланила бошлади. "Гэсаку" адабиёти доирасининг кенглиги нафакат кулгили расмлар билан безатилган кичик дажмли китоблардан тортиб, то конфуцийлик одоб-адлок коидалари, тамойилларини мадд этувчи йирик тарих романларни узида камраб олганлиги, балки чаласавод оддий халк билан бир каторда сарой аъёнлари, зодагон катлам вакилларидан ташкил топган куп сонли аудоторияси билан дам изодланган.

Жанр жидатидан ранг-баранг "гэсаку" узида ХУШ аср иккинчи ярми ва XIX аср урталаридаги япон насрининг "шярэбон", "кибёши", "коккэибон", "нинжёбон", "ёмихон", "гокан" каби жанрларини мужассамлаштиради. Илк гэсаку адабиётининг асосий жанрлари дакида гап борганда дастлаб, "шярэбон" ва "кибёши" кабиларга тухталиш жоиз.

"Шярэбон" (тарж. "кулгили китоблар") 1745-1830-йиллар давомида яратилган ва шадарликларнинг севимли мавзуларидан бири булган ""кувнок кучалар"даги даёт" дакида дикоя килувчи асарларнинг умумий номи дисобланади. Илк шярэбон намуналари Камигата11

дудудида юзага келган булиб, ГйЖШ]("Олтин гулдондаги олхури гуллари", XVI)12 каби хитойча асарларнинг колипи асосида яратилган.

Ушбу давр адабиётида мудим урин эггалаган хазил-мутойиба, кулгу айникса мазкур жанрдан бошлаб тулик намоён була бошлаган эди. Шярэбон намуналарида фаолияти докимият томонидан расмий рудсат этилган "кувнок кучалар" ва уларнинг доимий мижозлари (аксарият долларда бойиб кетган шадарлик эркак) тасвирланиб, ушбу жойларнинг узига хос конун-коидалари ва "одоб-ахлок меъёрлари"ни бузганлар кулгу остига олинади. Айникса, узларини "южё13 ларнинг кунглини олиш буйича чукур тажрибага эга билагон" килиб курсатаётган кадрамонларнинг шахсияти, ташки куриниши ва хатти-даракатлари кулгили одангларда тасвирланади. Шярэбон муаллифлари китобхонларини кадрамонлар мавжуд булган мудитга олиб кириш максадида асарларида диалог каби тавсифлаш воситаларидан унумли фойдаланганликлари кузатилади. Мазкур жанрда адиб Санто Кёдэн (1761-1816) сермадсул ижод

килган булиб, унинг каламигга мансуб ГЖжШШ]("Родат ва лаззатларнинг буюк уйи"14, 1787),

ГЩ+ ] ("Южёларни сотиб олишнинг кирк саккиз усули", 1790), Г^в^ЦШ] ("Южёнинг шойи енги, 1791) каби асарларни шярэбон намуналарининг энг мукаммали сифатида тилга олиш мумкин.

10 Кин Д. Японская литература XVII-XIX столетий. Наука. Москва. 1978. - С. 275

11 Камигата (тарж. юкори тараф) - кудна Киото ва Осака шадарларини уз ичига олган дудуд.

12 Хитойнинг XVII асрда, сузлашув тилида яратилган маиший-эротик дарактердаги романи.

13 Южё - япон тарихида мавжуд булган кувнок кучаларда истикомат килувчи барча енгилтак аёллар, куртизанкаларнинг умумийлаштирувчи номи.

14 ВЙМШШ J ("Родат ва лаззатларнинг буюк уйи" ) - асарнинг мазкурсарлавдаси Эдо(Токио)нинг "кувнок кучалар"и тупланган дудуиди - Ёшиварада жойлашган учрашув уйининг номидан олинган.

"Turfa madaniyatlar, millat, tillarni qiyosiy-tipologik tadqiqotlar orqali anglash 2" 15-xalqaro ilmiy anjuman

3(20), March, 2023

XVIII acpra^ 6G-йиллapидaн шaxapликлap opacидa шяpэбoн билaн биp кaтopдa мaзмyни ßa шaклидaн эмac, яйнян муковяшнинг paнгидaн гелиб чиккян холдя "кибëши" (тapж. "cap^ муковяли китoблap"), "aoxorf' (тapж. "хдво paнг муковяли китoблap") кaби номли жaнpлapгa aжpaтилгaн acapлap15 шyxpaт козонди16. Kибëши нaмyнaлapи aкcapият xoллapдa шяpэбoн мyaллифлapи тoмoнидaн яpaтилгaн бyлcaдa, yлapнинг xap иккиш биp-биpидaн фapклaшyвчи жaнp cифaтидa Kapop топди. Maзкyp жaнp yзидa pannra pacм, яъни иллюcтpaциялap билaн тyлдиpилгaн, xaжвий xapaктepдaги pacмли китoблapни мyжaccaмлaштиpгaн. Kитoб caxифaлapини бeзoвчи paccoм poлини куп xoллapдa мyaллифнинг узи бaжapгaн 6ули6, уш6у pacмлap acapнинг myxpama эpишишидa бaдиий мaтн билaн б^ дapaжaдa яхямият кacб этгaн17. Aкcapият кибëшилap шяpэбoн кaби "кувнок KyHanap" xaëra, ypф-oдaтлapи кaби мaвзyлapгa бaFишлaнгaн бyлcaдa, yлapнинг opacидa xитoй вa япон мумтоз acapлapигa пapoдия cифaтидa яpaтилгaн, кядимги aфcoнaвий вa тapиxий кaxpaмoнлapни кулги ocтигa олувчи нaмyнaлapи хям купчиликни тaшкил этгaн. Улapдa мyaллиф дaбдaбa вa очкузлик миcoллapини хявж билaн aкc эгтиpибгинa колмяй, шу кaби caлбий иллaтлapни этот бyлгaн aйpим cиëcaт apбoблapини хдм утк^ кулги билaн тянкид килaди. Kибëши acapлapининг caxифaлapини вapoклaгaндa, oдaтдa xap биp caxифa буш жой колмяйдиган дapaжaдa pacм, бaëн мaтни вa пepcoнaжлapнинг диaлoглapи билaн тyлдиpилгaнлигигa гувох булиш мумкин. Kибëшининг ушбу тapкибий yнcypлapи мaзмyн жиxaтидaн биp-биpидaн aжpaтиб бyлмaйдигaн биp бутунликни хошл килганлиги бoиc, китoбxoн мyтoлaa жapaëнидa мaтнни pacмлap билaн биpгaликдa кдбул

к^тодятам, acapгa хякконий бяхо бepa олиши мумкин. Koикaвa Хapyмaчи (1744-1789)

Kинкиннинг фapoвoнлик тyFpиcидaги туши", 1775), Caнтo Këдэн (17611816) ГЩ&Щ

Tñ^J("Cro билгaн олди-штди мaxcyлoтлapи", 17S2), Г)1,Р^.М^Ш!^("Эдолик

eнгилтaкнинг capгyзaштлapи , 17S5), Оoтa Haнпo (1749-1823)Г¥Ш&&LJ("Зapapcиз ëЛFOHHИHГ

йуклиги", 17S6), Хocэидo Kиcaнжи (1735-1813) Г^Ä~Ж^5ffiJ("Фyкapoлик вa xapбийлик йулининг янчиш ycкyнacи", 17SS) кaби acapлapи билaн кибëши япон шaxap aдaбиëти caxифaлapидaн yзигa xoc Уpин эгaллaди.

XIX acpнинг биpинчи яpмидa reca^ нacpининг янa биp жaнpи - xaжвий-capгyзaшт вя мaиший xaëтнинг pa^^apa^ тacвиpлapи билaн тyлдиpилгaн xaжвий poмaнлap -"коккэибон" (тapж. "xaжвий китоб") китoбxoнлap opacидa кeнг тapкaлди. Mae^p жaнpнинг мохиятян xaлкчил бyлгaн нaмyнaлapи Уpтa acp кичик xaжвий пьecaлapи - "кëгэн" фapcлapи, XVII-XVIII acpнинг пapoдиягa (acocaн мумтоз xитoй вa япон aдaбиëтигa ниcбaтaн) acocлaнгaн нacpий жaнpлap, Иxapa Caйкaкy хикоятавиолиги aнъaнaлapини дaвoм эгтиpaди. X,aзил-мyтoйибa yткиp cyз уйни, лaтифa вa ижтимоий мeъëpлap дoиpacидaн чeтгa чиккян

15 Kибëшининг бyндaй номляниши ушбу жaнpгa тeгишли китoблapнинг мyкoвacидaги caprn; paнгдaги вepтикaл ëpлик билян бoFлик булиб, acapнинг capлaвxacи яня шу ëpликни устига ëзилгaн. XVII acpнинг 7G-йиллapидa кизил ëpликли китoблap нaшp эгтиpилa бoшлaгaн булиб, узидя еодда pacмлapни бундяй китоблян acocaн бoлaлap ayдитopияcигa мyлжaллaнгaн. 175G-йиллapгa кeлиб, кopa вя хяво paнг ëpликли китoблap юзягя галди. Улapнинг мязмунини acocaн пьecaлap cюжeтининг бaëни, жaнгчилapлapнингкaxpaмoнлик кaйдлapи, pyx вя бошкя Fapoйибoтлap г^^идята киccaлapи тяшкил этан. Дacтлaб, икки гypдaги ушбу нaшpлap биp-биpидaн дeяpли фapклaнмaгaн. Б^ок, Kopa ëpликли китoблapнинг охянги acтa-ceкинлик билян жиддийляшиб бopди. Хдво pamra китoблap бyлca, кунгилочишга мyлжaллaнгaн ниcбaтaн eнгил acapлap cифaтидa кapop топди. "Capик муковяли китoблap"нинг пяйдо булиши вякт утиши билян хяво pamra бyëкнинг oчapиб capик paнггa утиши caбaби билян бoFлик булиши эхгимолдан холи эмac. Caбaблapнинг кяндяй булишидян кятъий нaзap, кeйинчaлик "хяво pamra китoблap" "capик муковяли китoблap" билян бутунляй биpлaшиб кeтгaн (Бу хякидя кapaнг: Kин Д. Япoнcкaя литepaгypa XVII-XIX cтoлeтий. Няукя. Mocквa. 197S. - C. 27S).

16 Pexo K. npoaa: [Япoнcкaя литepaтypa: Иcтopия вceмиpнoй литepaгypы. T. 5. Рaздeл дecятый. Глявя пepвaя] II Hcropra вceмиpнoй литepaтypы: В S тoмax I АН CCCP; Ин-т м^овой лит. им. A. M. Гopькoгo. — M.: Няукя, 1983—1994. — Ня титл. л. изд.: Hcropra вceмиpнoй литepaгypы: в 9 т. T. 5. — 1988. — C. 575.

17 ^н Д. Япожкяя литepaтypa XVII-XIX cтoлeтий. Няукя. Mocквa. 197S. - C. 27S.

"Ти^а madaniyat1ar, mi11at, ti11arпi qiyosiy-tipologik tadqiqot1ar orqa1i aпg1ash 2" 15-xalqaro ilmiy ащишап

3(20), March, 2023

учинчи катлам вакиллари тугрисидаги киссаларга асосланувчи коккэибонлар асосан серияли нашрга мулжалланган булиб, асарнинг давом эттирилиш ёки эттирилмаслиги унинг китобхонларга кай даражада маъкул келганлиги билан белгиланган.

Уша даврнинг жонли халк тилида яратилган бир катор дурдона коккэибон асарлари Жиппэншя Икку (1765-1831) ва Шикитэи Санба (1776-1822) кабилар ижо-дининг мадсулидир. Хусусан, Токайдо буйлаб гарбга йул олиб, турли хил кулгили вазиятларни бошидан кечирган долда Исэ ибодатхонасида зиёрат, Киото ва Осака шадарларида эса саёдат

килган Яжиробэи ва Китахачи исмли икки эдолик дакидаги Иккунинг 12 жилдли ГЖ/ёЖФ

] ("Токайдо катта йули буйлаб пиёда саёдат", 1802-1809) саргузашт романи, Санбанинг Эдо шадридаги урта аср жамоат даммомларига келган оддий одамлар тугрисидаги киссаларни дикоя килувчи 9 жилдли Г ^ ^ Ш Щ й ] ("Замонавий даммомлардаги кулгили киссалар", 1809-1813) номли маиший хажвий романи коккэибоннинг жанр хусусиятларини узида тулик намоён этади.

1790-йилларда шярэбон одоб-адлок меъёрларига зид мазвуларни ёритганлиги туфайли дукумат буюриги билан нашр эттирилиши таъкикланилганидан сунг, XIX асрнинг биринчи ярмида "коккэибон" билан бир вактда узида "нинжёбон" (тарж. "дис-туйгулар тугисидаги китоблар") жанри таркалди. Узида ишкий кисса ва роман жанрларини мужассамлаштирган "нинжёбон" омадсиз енгилтак эркакнинг "кувнок куча-лар"даги саргузаштлари тугрисида дикоя килувчи шярэбонлар асосида юзага келган эди. Шундай булсада, "нинжёбон" бир катор жидатлари билан шярэбондан тубдан фаркланади. Хусусан, "дис-туйгулар тугрисидаги киссалар"нинг шярэбон китобларидан ажратиб турувчи асосий жидат асар мавзусида севги-мудаббат туйгуси масаласининг биринчи планга олиб чикилганлиги дисобланади.

Нинжёбонда дам "кувнок кучалар"ининг урф-одатлари кизикарли ва ифодали тасвирлансада, уларда кулгили эмас, аксинча даяжонли, жиддий оданг устунлик килади. Янада аникрок айтганда, ургу ишкий саргузаштларнинг баёнига эмас, асосан кадра-монларнинг дис-туйгулари ва кечинмаларининг тасвирига берилади.

Агар шярэбон кадрамони учун севиб колиш беадабликнинг энг юкори куриниши булса, нинжёбонда кадрамон южёни нафакат севишга, балки унга уйланишга дам кодир. Шярэбонда гавдаланадиган южёларнинг образи бир колипда яратилиб, бу турдаги аёл-лар мадмадона эркакларни писанд килмайди, датто кунгилларига усталик билан йул топа олган эркакларга нисбатан дам соф мудаббат диссини деярли туймайди. Нинжёбон муаллифлари аксинча, аёл кадрамонларига муайян бир аник, уларнинг феъл-атворигагина хос булган жидатларни бадш этади. Ушбу аёл кадрамонларнинг дар бири уз севгилисини чин калбдан севади, унга нафакат содик, балки уни узга аёллардан дам рашк килади. Эркак кадрамонларга келсак, аёллар улар учун барини курбон килишга тайёр. Бирок, одатда кулидан деч нарса келмайдиган, тирикчилик учун пул ишлаб топишга ко-дир булмаган ва мухлисаларидан пул кабул килишга уялмайдилан бундай эркакларни кадрамон деб айтиш кийин. Шундай булсада, севги-мудаббат борасида улар анча тажрибали. Долган масалаларда нидоятда хотиннамодирлар. Мисол учун, жиноятчилар тажовуз килганда, бундай эркак кадрамонлар уларга карши курашишга курби етмайди. Мазкур долат аёл кадрамонларни дафсаласини заррача дам пир килмайди, аксинча, эркакдаги кучсизлик аёл кадрамонларда мудаббат туйгусининг янада кучайишига сабаб булади18.

Нинжёбоннинг мазмун ва услубидаги бу каби узига хос жидатлар, ушбу асарларнинг янги китобхонлар аудиториясига каратилганлиги билан изодланади. Агар шярэбон "кувнок кучалар"нинг даёти ва урф-одатидан дабардор булган эркак китобхонларга мулжалланган булса, "дис-туйгулар тугрисидаги киссалар" Кабуки театри билан кизиккан ва ишкий мавзудаги пьесалардаги романтик кайфиятни китоблардан топишга интилган самурайлар ёки

18 Уша манба. - Б. 293.

"Turfa madaniyatlar, millat, tillarni qiyosiy-tipologik tadqiqotlar orqali anglash 2" 15-xalqaro ilmiy anjuman

3(20), March, 2023

узигя тук caвдoгapлap oилacигa тeгишли aëллapгa ятяб ëзилap эди. Ушбу янги китoбxoнлap уз ceвгиcигa coдик, дУcтлapигa нтобятян мypyввaтли, xap кяндяИ вязиятдя якинлapи учун уз бaxтини кypбoн килишгя тaИëp aëллap xaкидaги киccaлapни яИни^я xym кУpap вя яИнян

19

шундяй aëл кaxpaмoнлap тимcoлидa yзлapини ^pap эдилap19.

Шяpэбoндaн фapкли yлapoк, нинжëбoн мyaллифлapи уз кaxpaмoнлapининг кaмчиликлapигa ypFy бepмaИди, aкcинчa иложи бopичa yлapгa, xycycaн, aëллapгa ячиниш xиccи билян ëндaшaди. Maзкyp жaнpдaги acapлapдa ду^вий xaëт вя xypcaндчиликлapнинг фонийлиги билян бoFлик буддявиИлик FOяcи эмac, тевги вя мyxaббaтгa coдиклик кaxpaмoнлapгa бapчa KиИинчиликлapни eнгиб утишта, бaxтгa eramra имкон бepиши тyFpиcидaги киcca cюжeтни шaкллaнтиpyвчи acoc cифaтидa xизмaт киляди.

Hинжëбoн жaнpидa ижод калган Хяня Caнжи (179G-1858) Г И ^ ^ J ("Биняфшя paнг

кaпaлaк тyFpиcидa кaидлap , Ш4), ГШШВД'^увнок кУчaлap тyFpиcидa тypли киccaлap", 1S26),

Taмэнaгa Шyнcyи (179G-1843)ГШ^Ш^Ш^ J ("Ceвги-мyxaббaтнинг oлxУpи тяквими", 1S32-

1833), ^feSBHJ^axop гyллapи ëки жянубиИ Шapкдaги 6of ", 1S33-1S35) acapлapи билян ушя дaвp maxapлик япон китoбxoнлapи opacидa шyxpaт козониб, гэcaкy aдaбиëтидa уз нoмлapини кoлдиpгaн.

Haвбaтдaги "ëмиxoн" (тapж."мyтoлaaгa мyлжaллaнгaн китoблap") жaнpи гэcaкy aдaбиëтининг энг жиддий жaнpлapидaн caнaлaди. Maзкyp ятямя acocиИ ypFy киccaнинг бaëнигa бepилгaн acapлapни бундяИ бyлмaгaн acapлapдaн20 aжpaтиш учун кУллaнилгaн. Бу тypдaги китoблap биp кaтop eнгил acapлap кaтopидa гэcaкy тypкyмигa киpитилгaн булишигя кapaмaИ, ëpкин нaмoëн булгян дидяктизми билян eнгилтaбиaт xapaктepдaги кибëmи вя mяpэбoн кaбилapдaн кecкин фapк калган.

Ёмиxoн узидя япон кaxpaмoнлик эпocлapи, pyxлap вя бошкя FapoИибoтлap тyFpиcидaги xикoялap тyплaмлapининг aнъaнaлapини, myнингдeк, cyзлaшyв тилидя

яpaтилгaн XIV acp xrnw aдaбиëтнинг дypдoнa acapлapи - киpoллик"), Г^^

^ J ("Дapë кУлтиFлapи") poмaнлapининг биp кaтop жиxaтлapини мyжaccaмлamтиpгaнлиги

билян xapaктepлaнaди.

Иэpoглиф вя китоИчя узляшмя cyзлap - "кaнгo"лapдaн фoИдaлaнилгaн xoлдa ниcбaтaн ядябиИ тилдя ëзилгaн ëмиxoн нaмyнaлapи xитoИ вя япон тapиxиИ мaнбaлapдaн кeлтиpилгaн пapчaлap билян тyлдиpилгaн булиб, муяллиф ушбу пapчaлapнинг xap биpидaн муяИян б^ угитни олишни вя тeгиmли xyлoca чикapиmни узининг бypчи дeб билгян. "Myтoлaaгa мyлжaллaнгaн китoблap" жaнp нуктяи нaзapидaн кУпpoк кaxpaмoнлик poмaнлapи тyFpи кeлиб, cyлoлacининг moн-myxpaти, кyч-кyдpaтини ra^arnra интилaëтгaн Уpтa acp aфcoнaвиИ жaнгчилapининг кaxpaмoнликлapи вя capгyзamтлapининг тacвиpи кaбилap ХХ acpгa тeгиmли мaзкyp тypдaги acapлapнинг acocиИ мaвзycи булиб xизмaт калган.

Aкcapият ëмиxoн нaмyнaлapининг cюжeт чизиFигa нaзap тamлacaк, xикoя килинaëтгaн вoкeaлap xapбиИ фeoдaлликлap Уpтacидaги тинимотз ички ypymлap пaллacи, яъни Mypoмaчи дaвpи(1338-1573)гa тeгиmли булиб, мyaллифлap яйни^я конфуциИликдяги oдoб-axлoк тaмoИиллapининг aмaлдaги ëpкин нaмyнacи cифaтидa кeлтиpиm мумкин булгян caмypaИлик идeaллapини мaдx экянлигини кузятямиз.

Ёмиxoн мyaллифлapи yзлapини шунчяки ëзyвчи эмac, бялки конфуциИлик aнъaнaлapигa монянд xoлдa уз ижoдлapи билян яxшиликни yИFOтиmгa, ëмoнликлapдaн oгox этишга бeл бoFлaгaн тapбиячи дeб xиcoблaгaнлap. Mae^p xoлaт ëмиxoн жaнpидaги инcoн

19 Yrna мянбя. - Б. 293.

20 Бу epAa ëмиxoн билян биp вaктдa мявжуд булгян '^xorf' ("pacмли китoблap") жaнpи нaзapдa тутилмокдя. Ёмиxoнлapдaн фapкли paвиmдa эxoн жя^идя acapнинг киймяти acocaн ундяги бядиий мятн билян эмac, бялки унта ишлянгян pacмлap билян бeлгилaнгaн.

"Turfa madaniyatlar, millat, tillarni qiyosiy-tipologik tadqiqotlar orqali anglash 2" 15-xalqaro ilmiy anjuman

3(20), March, 2023

образини яратиш тамойилларининг шаклланишида мудим адамият касб этди. Шу боис, асарларда муаллиф учун кадрамонларнинг рамзий ва адлокий киммати масаласи, уларнинг муайян бир характер сифатида кай даражада даётий аникликда реал акс эттирилганлиги масаласиданда мудим булган.

Ёмихон жанрида фаолият олиб борган энг истеъдодли адиб макоми дакли равишда

Г^НЙ^ЗЙЯ] ("Камаяётган ой дакида ажойиб кисса", 1806-1811) ва

("Сатомилик саккиз ит киссаси", 1814-1841) номли романларнинг муаллифи саналган

Такизава Бакин(1767-1848)га тегишли.

Гэсаку адабиётининг сунгги жанри кибёши асарларнинг истеъмолдан чикиши натижаси уларок уларнинг урнида юзага келган "гокан" ("рисолаланган нашрлар") дисобланади. Мазкур атаманинг юзага келиши ушбу жанрдаги китобларнинг нашр эттирилиш шакли билан чамбарчас боглик булиб, гокан намуналари дар бири бешта икки садифали беш рисоладан ташкил топувчи ва бир-бири билан узаро богланган бир муковали китоб долатида сотилган21. ^уринишидан кибёшига жуда ухшаш булган гоканларда дам бадиий матннинг вертикал сатрлари одамларнинг расмларни ураб олган долда китоб варакларига ута усталик билан киритилган. Мазкур асарларнинг катта дажми нафакат шаклни узгаришига олиб келди, балки умуман бошка мавзулар куламидан ташкил топган мазмунни юзага келишига сабаб булди. Хажвий кибёшидан фаркли уларок, гокан асосан конли касос - "катакиучи" урф-одати билан боглик фожиали вокеаларни ёритишга багишланган эди. Бирок, конли касос аксарият долларда асосий мавзу сифатида намоён булсада, гокан китоблари орасида ибратли насидатомус, рудлар тугрисидаги киссаларни ёриб берувчи ва мумтоз асарларнинг кулгили адаптацияси (мумтоз асарларга ишланган пародия асарлар) сифатида яратилган намунларини топиш мумкин

XIX асрнинг бошида китобхонлар оммасининг конли касос тугрисидаги асарларга нисбатан усиб бораётган эдтиёжини кондириш максадида деярли барча илгор ёзувчилар гокан жанрига мурожаат килдилар. Санто Кёдэн кибёши асарлари 1791-йилда докимият томонидан такиклаб куйилганидан сунг, 1807-йилдан уша даврнинг уста рассомлари билан дамкорликда гокан намуналарини яратишга бел боглади22. Кёдэн тадминан туксонта гокан асарларини яратган булиб, уларниг барчаси китобхонлар орасида шудрат козонган. Кёдэндан ташкари, унинг укаси Санто Кёзан ва Такизава Бакин дам гокан жанридаги бир катор

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

мукаммал асарларнинг муаллифларидир. Бирок, гоканнинг юксак намунаси шубдасиз Г^^

Ш#^й]("Содта Мурасаки ва кишлоки Гэнжи", 1842) романи булиб, унинг муаллифи -Рютэи Танэхико (1783-1842) мазкур жанрнинг энг етук ва машдур намояндаси саналади.

Гуводи булганимиздек, XVIII аср иккинчи ярми ва XIX аср урталаридаги япон насрий адабиёти узининг халкчиллиги ва жанрларнинг ранг-баранглиги билан дарактерланади. Хулоса урнида шуни айтиш мумкинки, гэсаку адабиёти япон шадарларида истикомат килган учинчи катлам вакиллари томонидан яратилиб, ушбу катламнинг диди, кизикишлари, ташвишлари, диний, мафкуравий дунёкараши, даётий кадриятларини узида тулаконли мужассамлаштирди ва халк оммасида кенг таркалди. Жонли халк тилида битилган ушбу шадар насрий адабиёти уша давр шадарликлар маиший даётининг турли манзараларини кулгили одангларда бадиий акс эттирган кузгуга айланди. Утмиш адабиётга мурожаат килиш анъанасининг сакланиб колганлиги, ушбу адабиётнинг мумтоз ва янги давр япон адабиёти уртасида мавжуд булган мудим бугин сифатидаги урнини таъминлаб берган эди.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙ^АТИ (REFERENCES)

21 Уша манба. - Б. 302.

22 Уша манба. - Б. 303.

"Turfa madaniyatlar, millat, tillarni qiyosiy-tipologik tadqiqotlar orqali anglash 2" 15-xalqaro ilmiy anjuman

3(20), March, 2023

1. Saidova, N. M. (2021). Features of the Development of the Saudi Realistic Story in the Second Half of the Twentieth Century. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 8(4), 360-370.

2. Кин Д. Японская литература XVII - XIX столетий. М.: Наука, 1978. - 441 с.

3. Кирквуд K. П. Реннесанс в Японии. - М., Наука, 1988. - 303 c.

4. Мухиддинова, Дилафруз Зохриддиновна ЗАМОНАВИЙ ШАЩ ХАЩЛАРИ АДАБИЁТИДА ЯНГИЛАНИШЛАР ТАМОЙИЛИ (япон, араб, узбек адабиёти мисолида) // ORIENSS. 2022. №Special Issue 22. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/zamonaviy-shar-hal-lari-adabiyotida-yangilanishlar-tamoyili-yapon-arab-zbek-adabiyoti-misolida (дата обращения: 21.02.2023).

5. Рехо К. Проза: [Японская литература: История всемирной литературы. Т. 5. Раздел десятый. Глава первая] // История всемирной литературы: В 8 томах / АН СССР; Ин-т мировой лит. им. А. М. Горького. — М.: Наука, 1983—1994. — На титл. л. изд.: История всемирной литературы: в 9 т. Т. 5. — 1988.

6. Ф^ФШ (1982)ГФ^ФШ^ШШ 5 - 486 p.

7. Ф^ФШ (1987)ГФ^ФШ^ШШ 4 - 553 p.

8. ^ШШ'НШтШ (1983)Г0*&^£_|&^. - 232 p.

9. Ахмедова, Шахло Иргашбаевна. ЯПОН ВА ^УВАЙТ АДИБАЛАРИ ХИКОЯЛАРИДА АЁЛ ОБРАЗИ // ORIENSS. 2022. №Special Issue 22. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/yapon-va-uvayt-adibalari-hikoyalarida-ayol-obrazi.

10. Ahmedova, Shahlo Irgashbaevna BAHRAYN YOZUVCHILARI FAVZIYA RASHID VA AMIN SOLIH HIKOYALARI USLUBI // ORIENSS. 2021. №Special Issue 2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/bahrayn-yozuvchilari-favziya-rashid-va-amin-solih-hikoyalari-uslubi.

11. Akhmedova, Shakhlo Irgashbaevna THE ISSUE OF WOMEN'S PLACE IN THE FAMILY AND SOCIETY IN THE CREATION OF GULF ARAB COUNTRIES' LITERATURE // ORIENSS. 2022. №12. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/the-issue-of-womens-place-in-the-family-and-society-in-the-creation-of-gulf-arab-countries-literature.

12. Ахмедова, Ш. (2021). Новые художественно-методологические принципы сторителлинга в ОАЭ. Востоковедения, 1(1), 4-13. извлечено от https://inlibrary.uz/index.php/oriental-studies/article/view/15813

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.