Научная статья на тему 'Автомобилнинг тебранишдаги титраш ва шовқин параметрлари таҳлилини ўрганиш'

Автомобилнинг тебранишдаги титраш ва шовқин параметрлари таҳлилини ўрганиш Текст научной статьи по специальности «Техника и технологии»

CC BY
37
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
амортизатор / шина / рессора / тебранма харакат / тебраниш юкланишлари / титраш ва шовқин / амортизатор / шина / пружина / вибродвижение / вибрационные нагрузки / вибрация и шум

Аннотация научной статьи по технике и технологии, автор научной работы — Уразов Бекзод Абдукаримович

Ушбу мақолада автомобилларнинг тебранишларини йўлнинг ғадир будирликларида қисман эластик шиналар ёрдамида юмшатилса, кузовнинг тебранишларини эса османинг эластик қисмлари воситасида камайтирилаб, сўнгра суюқликнинг қовушқоқлиги ҳисобига ишлайдиган амортизатор қурилмаси билан сўндирилиши ёритиб ўтилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Изучение анализа вибрационно-шумовых параметров транспортных средств при калебании

В данной статье рассматривается, как колебания и ударные нагрузки на кузов автомобилей частично смягчаются на неровных дорогах с помощью эластичных шин, а вибрации кузова уменьшаются с помощью упругих частей подвески и затем гасятся амортизатором.

Текст научной работы на тему «Автомобилнинг тебранишдаги титраш ва шовқин параметрлари таҳлилини ўрганиш»

УДК 629.11.01

АВТОМОБИЛНИНГ ТЕБРАНИШДАГИ ТИТРАШ ВА ШОВЦИН ПАРАМЕТРЛАРИ ТА^ЛИЛИНИ УРГАНИШ

Уразов Бекзод Абдукаримович Жиззах политехника институти, ассистент E-mail: urazov.bekzod86@mail.ru

Аннотация. Ушбу маколада автомобилларнинг тебранишларини йулнинг гадир будирликларида кисман эластик шиналар ёрдамида юмшатилса, кузовнинг тебранишларини эса османинг эластик кисмлари воситасида камайтирилаб, сунгра суюкликнинг ковушкоклиги х,исобига ишлайдиган амортизатор курилмаси билан сундирилиши ёритиб утилган.

Аннотация. В данной статье рассматривается, как колебания и ударные нагрузки на кузов автомобилей частично смягчаются на неровных дорогах с помощью эластичных шин, а вибрации кузова уменьшаются с помощью упругих частей подвески и затем гасятся амортизатором.

Abstract. This article discussed how to shock load fluctuations on the car body are partially mitigated on rough roads with elastic tires, and body vibrations are reduced with the help of elastic parts of the suspension and then damped by a shock absorber.

Калит сузлар:амортизатор, шина, рессора, тебранма харакат, тебраниш юкланишлари, титраш ва шовкин

Ключевые слова: амортизатор, шина, пружина, вибродвижение, вибрационные нагрузки, вибрация и шум

Key words: shock absorber, tire, spring, vibration motion, vibration loads, vibration and

noise

KIRISH

Автомобил транспорта воситалари турли-туман эксплуатациявий шароитларга тез ва осон мослаша олиши учун, унинг кайси бир эксплуатациявий хусусиятлари мух,им ахдмиятга эга эканлигини аниклаш мутахассисдан юкори билим ва малака талаб этади. Транспорт эксплуатацияси билан шугулланувчи мутахассис турли русумдаги автомобилларнинг хусусиятларидан етарлича хабардор булса, автомобиллар ичида ташиш характери ва шароитига мосларини танлаб олиш, ташишнинг энг макбул режасини ишлаб чикиш, лойихдда кузда тутилган бир катор хусусиятларни иш жараёнида бир меъёрда саклаш каби вазифаларни илмий жихдтдан ташкил эта олади [1,5,6].

Автомобил техникасининг ривожланиши унинг эксплуатациявий хусусиятларини урганувчи илмий манбаларнинг мукаммалашиб боришига боглик. Жумладан, х,ар бир конструкциянинг эксплуатация талабларига мос келиши автомобил техникасининг янги боскичга кутарилишини таъминлайди [7,10,11,12]. Шунинг учун х,ам автомобил транспорта сохдсида фаолият юритаётган илмий-тадкикот булинмалари, лойихд

конструкторлик бюролари, тегишли олий укув юртларидаги олимлар ва тадкикотчилар мамлакатда автомобил эксплуатациясининг узига хос хусусиятларини урганиб, илгор автотранспорт корхоналари, мухдндис техника ходимлари ва хдйдовчиларнинг тажрибаларини умумлаштирадилар, янгидан яратиладиган ёки узгариладиган транспорт воситалари учун зарур талаблар ишлаб чикадилар, автомобил назариясининг асосий коидаларини мукаммаллаштириш ва уларни аник эксплуатация билан боглик амалий масалаларга тадбик этиш устида ишлайдилар [8,9].

Автомобилнинг кузов, кабина ва шасси кисмлари, юклар, йуловчилар ва хдйдовчи тебранишларининг рухсат этилган даражасини таъминлаш хусусияти юриш равонлиги деб аталади[2]. Автомобил гилдираклари нотекис йулларда хдракатланганда вертикал (тик), горизонтал (буйлама ёки ёнаки) ва бурчак тебранишлари пайдо булади.

Автомобилнинг тебраниш жараёни икки кисмга ажратилиб урнатилади: рессор ости массалари (гилдираклар ва куприклар) ва рессор усти массалари (кузов, рама ва унга бириктирилган шасси кисмлари). Маълумки, нотекис йуллардан хдракатланаётган автомобилнинг рессор ости массалари нисбатан каттарок динамик юкланишлар таъсирида булади ва улар рессор усти массаларига караганда катта амплитудалар билан тебранади [3,13].

^тильлк

Йулнинг гадир-будирликлар кисман эластик шиналар ёрдамида юмшатилса, кузовнинг тебранишлари османинг эластик кисмлари (рессора, пружина, демпфер ва резина ёстикча) воситасида камайтирилаб, сунгра суюкликнинг ковушкоклиги х,исобига ишлайдиган амортизатор курилмаси билан сундирилади. Х,айдовчи ва йуловчилар организмида тебраниш юкланишларини йукотиш максадида уриндиклар эластик таянчларга урнатилади ёки юмшок материаллардан тайёрланади.

Тебранишга х,ар хил факторларнинг таъсиринин урганиш учун битта эркинлик даражасига эга булган жисм тебранишини текширамиз.Жисмни мувозанатдан чикариш учун пружина сикиб, кейин куйиб юборилади ва унинг эркин тебранма хдракати х,осил килинади. Эркин тебранма хдракат тикловчи куч таъсирида х,осил булади. Мажбурий тебранма хдракат -тикловчи ва таъсир килувчи куч таъсирида содир булади. Автомобил осмасининг эластик кисми гилдирак нотекис йулда харакатланганда рама ва кузовни узгарувчан частота билан тебрантиради. Бу тебранишлар сунувчи булишига карамай, куп вакт давом этиши туфайли юриш равонлигини ёмонлаштиради. Амортизатор рама ва кузовнинг тебранишини сундиради. Амортизаторлар икки хил булади: ричагли ва телескопик. Телескопик амортизаторнинг асосий афзаллиги унинг ихчамлиги ва осмада жойлаштириш кулайлигидир. Замонавий автомобилларда икки томонга ишловчи телескопик амортизаторларнинг кулланиши сабаби хам шундадир. Шунинг учун йулга отланишдан олдин автомобилнинг мутлако созлигига ишонч хосил килиш зарур. Х,озир шу билан шугулланамиз, амортизаторларни текшириб курамиз. Тажрибалар шуни курсатадики, амортизаторлар биттадаёк ишдан чикиб колмайди. Балки узок вакт давомида ишлаш натижасида ресурснинг хизмат муддати тугаб боради.

Шу сабабли, х,ар доим хам хдйдовчилар автомобил иш кобилияти камайишининг

caбaбини уз BaKi^a aниклaй oлмaйди. Лeкин бaъзи бeлгилaри бoрки, yлaр MyaMMo x,aкидa xaбaр бeрaди Ba диaгнocтикaгa бoриш кeрaклигини билдирaди:

• aвтoмoбиль y ëкдaн 6у ë;;a чaйкaлaди;

• тoрмoз йули yзaйгaн, янги aмoртизaтoрнинг тoрмoз йули 31,70 мeтрни тaшкил килaди, эcкиргaндa - 35,6 мeтргa eтaди;

• чyкyрлaргa Karra; тyшилaди;

• кecкин тyxтamдa Ky3oB oлдингa кeтиб кoлaди, тeзлик oширилгaндa - op;ara;

• aвтoмoбилнинг еуриб кeтилиши;

• тeбрaниш;

• пoкришкaлaрнинг тeз эекириши.

X,ap кaндaй диaгнocтикa кyздaн кeчиришдaн бoшлaнaди. Шу тaрздa aмopтизaтopлapнинг x,oлaтини aниклaшaди. Macaлaн, aMopra3aTOp кopпycидaги мoйнинг мaвжyдлиги, зaнглaш излapи Ba штoклapдaги бoшкa нyкcoнлap унинг нocoзлигидaн дapaк бepaди. Шинaлapдaги бeтapтиб дoFлap, пoкpишкaлapнинг тeз Ba oклaнмaгaн эекириши, пpyжинaлap Ba юкopи тaянчлapнинг xoлaти Ba шикacтлaниши MyaMMora oлиб кeлaди. OcMa элeмeнтлapигa кeлcaк, куз зийpaклигигa Mmonnm яpaмaйди, тaжpибaли MyraxacOT^apra мypoжaaт килгaн мaъкyл. Aфcycки, эокирган aмopтизaтopлapнинг x,aM x^ara якши куриниши мyмкин. Maнa my x,oлaт aMopra3aTOp ишчи x^a^a дeгaн xaëлгa бopиб, aдamиmгa caбaб бyлaди. Acлидa эca, ички элeмeнтлapдa мyaммoлap булиши

мyмкин Ba бу x^a^a, кyздaн теичришнинг узи билaн кифoялaниб бyлмaйди.

1-rasm. Mustaqil old tutqich-bahorli osma va elementlarning yangi hisoblash sxemasi

istiqbolli yuk mashinasining boshqaruvi

Бу куч жиcмнинг xaparara дaвoмидa OFиpлик кучига Ba инepция кучининг

d2 z

йиFиндиcигa тeнг. G + cz = G + P = G ± m--—

u dt2

бу epдa: z, zmax - тeбpaниm aмплитyдaлapи тeбpaниm дaвpидa жиcмнинг уз

мyвoзaнaт x,oлaтидaн мaкcимaл чeтгa чикиши aмплитyдa дeйилaди. t - тeбpaниm дaвpи; [ceк]

тeбpaниm жapaëнидa жиcмнинг уз x^arara кaйтиб кeлиm вaкти-тeбpaниm дaвpи дeйилaди.

w - эркин тебранишнинг бурчакли частотаси тенгламадан гармоник тебранишдаги юриш равонлиги улчамларини аниклаш мумкин.

dz

Тебраниш тезлиги: V = — = zmax • w • cosw • t [см/с]

dt

d2 z

Тебраниш тезланиши: j = —- = -zmax • w2 • sin w • t [ см2/ с ]

dt

d3 z

Тебранишнинг усиш тезлиги: j' = —- = zmax • w3 • coswt [ см3 / с ]

dt

30

Тебраниш частотаси: n =

g _ 300 тебранма

f f мин

J J cm

Османинг статик деформацияси канчалик катта булса, осма шунчалик юмшок булади, автомобилнинг комфортабеллиги эса ортади.

Автомобилнинг юриш равонлиги куйидаги тебраниш курсатгичлари билан бах,оланади:

1. Тебраниш даври Т, сек 2.Тебраниш частотаси с, гц;

2-rasm. Chap old pnevmogidravlik osmasining yangi dizayn diagrammasi.

Автомобилнинг динамик моделига пневматик шинали гилдирак киритилганда, унинг сингдириш ва текислаш кобилияти х,исобга олинади. Экспериментал характеристикалар билан энг яхши якинлашувга асосланган вертикал (радиал) эластиклик, шинанинг ютиш кобилиятининг эллиптик модели Н.Н. Ятсенко, унга мувофи; эллипс куринишидаги функция танланган, сезиларли эксентрикликка эга ва юклар ва деформациялар укларига нисбатан маълум бир бурчак остида айланади:

( 77 Y ( и\

F

F

V F a

+

к

V Kza J

= 1

F = ± F„

1 -

'h^2 V hza J

= ± HshK-

1-

V hza J

Юкори даражадаги юриш равонлигига эга булган автомобилларнинг тебраниш

2

пapaмeтpлapи кyйидaги тaлaблapгa жaвoб бepиmи ^pa^ 1) Z = 0,05м тeбpaниm aмплитyдacидa < = 1,33.Гц; 2) Z = 0,008...0,02м дa эca < = 2.Гц.

Юриш paвoнлиги кypcaтгичлapи opacидaги yзapo бoFликликни aниклam учун aвтoмoбил Ba унинг элacтик кypилмaлapни уч мaccaли тeбpaниmлap OTcreMaOT кypиниmидa ифoдaлaнaди. Peccop усти MaccaOT т кaттик жиcм cифaтидa кapaлиб,

иккитa эркинлик дapaжacигa эгa:

Teбpaнмa x,apaкaтнинг диффepeнциaл тeнглaмacини eчиб, тeбpaниmлap aмплитyдacининг yзгapиmини тoпaмиз: Z = Zmax sin cot

Teбpaниmлap тeзлиги; м/c: v = Zmaxccosct

Teбpaниmлap тeзлaниmи; м/c2 ; j = — Zmж<2 sin ct Teзлaниmнинг Уотт тeзлиги, м/c3 ; j = —Z < cosct

» ^ 7 4/ max

Teбpaниmлap coни кyйидaгичa aниклaнaди: n =

2n

Скел _ 1

mpy

S_ f

2ж\

Muhokama. Aмopтизaтopлapнинг куз билaн, мycтaкил диaгнocтикa килитнинг кeнг тapкaлгaн уаули - aвтoмoбилни аилкитиб куритдир. Aвтoмoбилнинг бир тoмoнини яxmилaб чaйкaтиm кepaк Ba тeбpaниm кaнчaлик тeз тyгamини кyзaтиm кepaк. Aгap cилкитилгaндaн кeйин aвтoмoбиль ята бир кaнчa мapтa тeбpaнca, дeмaк aмopтизaтop эcкиpибди. Бyндaй мaнипyляция дaвoмидa aмopтизaтopнинг инкиpoзли x^ara aниклaнaди. Ята бир нoxym янгилик - ;oto6 кoлгaн aмopтизaтop aвтoмoбилнинг чaйкaлиmигa yмyмaн йул кУймaйди. Mycтaкил кyздaн кeчиpиmдaги oлтин кoидa - x,aддaн omмacлик. Бaъзилap aник диaгнoз кУйиmгa myнчaлик интилaдилapки, aвтoмoбилни кaттик чaйкaтиб, кyзoв дeтaллapигa зapap eткaзиб кУядилap.

X,apaкaт дaвoмидa aвтoмoбиль мycтaкиллик нaмoëн этca - руль бomкapyвигa яxmи бyйcyнмaca, y ëкдaн бу ë;;a чaйкaлca, бу aмopтизaтop нocoзлиги бeлгиcи булити мумкин. Бoз ycтигa, бyндaй x,oлaт кaттa тeзликдa эмac, бaлки Уpтaчa юpиmдa хдм кyзaтилиmи мумкин.

Aмopтизaтopнинг mикacтлaниmи Ba эcкиpиmи тopмoз йули yзaйиmигa oлиб кeлaди Ba xaвфли вaзиятлap юзaгa кeлиmигa caбaб бyлaди. Hимa бyлгaндa хдм, aвтoмoбиль бomкapyвидa биpop yзгapиmлap руй бepгaндa диaгнocтикa мyтaxaccиcлapигa бopиm мaъкyллиpoкдиp.Aвтoмoбиллap ocмaлapини x,oлaтини тeкmиpиmнинг энг caмapaли, eнгил Ba apзoн ycyли - диaгнocтикa дoиpacидa yлчoв yткaзиm.

Шyндaй килиб, ocмaнинг cтaтик дeфopмaцияcи кaнчa кaттa бyлca, xycycий тeбpaниmлap coни myнчaлик гам бyлaди. Шунинг учун xaM юмmoк ocмaлapдaн фoйдaлaниб, aвтoмoбилнинг юрит paBoarara яxmилaнaди.

Зaмoнaвий aвтoмoбиллapнинг oлдинги Ba ^йинги ocмaлapининг бикрлиги 20...60 кн/м, Fилдиpaклapининг бикpлигигa эca 200...450 кн/м. ни тamкил этaди.

Автомобил гилдиракларининг нотекис йул копламаси сатхида мажбурий тебраниш окибатида кузов ва шасси элементларининг тинимсиз титраши ходисаси кузатилади. Титраш ходисаси частотасининг кенг диапазонда узгариб туришига йул нотекисликларидан ташкари шасси кисмларининг двигателдан кабул килиб олинаётган буровчи моментининг узгариб туриши ва тезлик туфайли пайдо буладиган аэродинамик кучлар хам сезиларли таъсир курсатади.

ХУЛОСА. Хулоса шуки, автомобилнинг умумий шовкинлилик даражаси махсус шовкин улчаш асбоблари оркали кайд этилади. Шовкиннинг рухсат этилган микдори давлат андозалари оркали белгилаб куйилган булиб, хар бир автомобил модели учун десибалл (дб) бирлик билан улчанади. Одатда шовкинлилик даражаси автомобил иккинчи ва учинчи узатмаларда шигов юриш пайтида аниклаб олинади. Шовкинлилик даражасига двигател силиндрларига ёнувчи аралашма ёки хавони киритиш, ишлатилган газларни атмосферага чикариш, совутиш тизимининг вентилятори ва шиналарнинг йулга ишкаланиши купрок таъсир килади.

АДАБИЁТЛАР.

1. Маматов Х. Автомобиллар (Автомобиллар конструкцияси асослари) 1 ва 2 кисм. Дарслик, Тошкент, Укитувчи, 1995 йил.

2. Маматов Х.М., Турдиев Ю.Т., Шомахмудов Ш.Ш., Кодирхонов М.О. Автомобиллар. Конструкция ва назария асослари. Дарслик, Тошкент, Укитувчи, 1982 йил.

3. Коленников В.М., Коленников Е.В, Теория и конструкция автомобилья. М., 1997 йил.

4. Краткий автомобильный справочник НИИАТ. 10-с изд. М. Транспорт.1983 г.

5. А.С.Литвинов, Я.Е.Форобин. Автомобиль. Теория эксплуатационных свойств. Москва. Машиностроение, 1989.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

6. Кодирхонов М.О. Расулов Г.Г. Автомобил назариясидан масалалар туплами. Тошкент, Укитувчи - 1992.

7. Кодиров С.М. Кодирхонов М.О. Двигател ва автомобиллар назарияси. Тошкент. Укитувчи - 1989.

8. Литвинов А.С. Фаробин Я.Е. Автомобил. Теория эксплуатационных свойств. М.: Машиностроения - 1989.

9. В.К. Вахламов. Техника автомобильного транспорта. Подвижной состав и эксплуатационные свойства. Москва. Издательский центр «Академия», 2004г.

10. Zakirjanovich, K. J., Karimjonovich, K. S., & Gulomjanovich, A. I. (2021). Periodic volatile modes in the working organ of a cotton purifier. NVEO-NATURAL VOLATILES & ESSENTIAL OILS Journalj NVEO, 10763-10769.

11. Холмирзаев, Ж. З., Кучкоров, С. К., & Эксанова, С. Ш. (2020). Ударно-вращательная динамическая модель рабочего органа очистителя хлопка. Концепции и модели устойчивого инновационного развития, 137.

12. Мухамедов, Ж., Турдалиев, В. М., Косимов, А. А., & Кучкоров, С. К. (2017). Расчет мощности комбинированного агрегата для предпосевной обработки почвы и посева мелькосеменных овощных культур. Вестник Науки и Творчества, (3 (15)), 93-98.

13. Имомкулов, К. Б., & Кучкоров, С. К. (2019). Результаты исследований по обоснованию высоты выравнивателя чизельного рыхлителя. 1п Перспективные направления взаимодействия науки и общества в целях инновационного развития (рр. 82-85).

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.