ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 1 | ISSUE 3 | 2020
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2020: 4.804 ТРАНСПОРТ ВОСИТАЛАРИНИ СИНАШ УСУЛЛАРИ ТАХЛИЛИ
Бахриддин Бегматов
"Транспорт воситалари мухандислиги" кафедраси Жиззах политехника институти E-mail: baxriddin.b@mail.ru
Боходир Х,аккулов
"Транспорт воситалари мухдндислиги" кафедраси Жиззах политехника институти E-mail: haqqulovb @mail.ru
Комил Х,аккулов
магистр Жиззах политехника институти E-mail: komil.h.b@mail.ru
АННОТАЦИЯ
Ушбу маколада асосан транспорт воситаларининг тукнашув жараёнида зарба кучларини аниклаш услубияти ечимлари ёритилган.
Калит сузлар: зарба стенди, моникен, плотформа-тележка, пневмоцилиндр.
ANALYSIS OF VEHICLE TEST METHODS
Bakhriddin Begmatov Bokhodir Hakkulov Komil Hakkulov
Department of "Vehicle Department of "Vehicle Master Student
Engineering" Engineering" Jizzakh Polytechnic Institute
Jizzakh Polytechnic Institute Jizzakh Polytechnic Institute E-mail: komil.h.b@mail.ru E-mail: baxriddin.b@mail.ru E-mail: haqqulovb @mail. ru
ABSTRACT
This article mainly discusses the solutions of the methodology for determining the impact forces of vehicles in the event of a collision.
Keywords: shock stand, manikin, platform trolley, pneumatic cylinder.
КИРИШ
Йилдан йилга мамлакатимизда енгил ва юк автомобилларини ишлаб чикарилиши купайиб, куча ва йулларда уларнинг харакат окими ортиб бормокда. Бу эса транспорт воситалари, хайдовчи ва йуловчиларнинг хавфсизлигини таъминлашда бир канча муаммоларни келтириб чикармокда. Йулларда автомобиллар харакати кескин ортиши хдракат хавфсизлигини юкори даражада таъминлашни кийинлаштиради, шунинг учун хар хил зарбаларга бардошли булган автомобиллар ишлаб чикариш лозим. Автомобиль ишлаб чикарувчи компаниялар олдида турган асосий вазифалардан бири ишлаб
чикаришда автомобилларни хар хил зарбаларга синашга текшириш мухим эканлигини билдиради.
Х,озирги вактда мавжуд булган ва автомобилларни зарба хосил килиб синовчи курилмалар туртта асосий гурухга ажратиш мумкин:
1. Автомобиль кисмларини мустахкамликка синашга мулжалланган зарба стендлари;
2. Автомобилларни тукнашув пайтидаги контакт кучи ва тезланиш конунларини урганишга мулжалланган зарба стендлари;
3. Реал шароитларда натурал объектларга таъсир килувчи куч ва тезланишларни аниклашга мулжалланган зарба стендлари;
4. Зарба уйготиш усули билан системанинг частота характеристикаларини (тебраниш хусусиятларини) урганишга мулжалланган зарба стендлари.
Зарба стендларига куйиладиган асосий талаблардан бири автомобиль модели ёки унинг макетининг тезлик олиш жараёнида юкланиш даражаси минимал булиб, ишчи микдор ун фоиздан ошиб кетмаслиги керак. Бунинг учун автомобиль тезлик олишини объектнинг юкоридан эркин тушиши билан хосил килиш максадга мувофикдир. Бунда юкланиш талаб этилган микдордан ошиб кетмайди, яъни бир бирликка тенг деб кабул килинади.
Зарба ходисасини тажрибада икки усул билан синаш мумкин:
1. Автомобилнинг узини синаш;
2. Автомобилнинг айрим кисмларини синаш.
Одатда автомобилларни зарбага синашда сунъий равишда авария холати барпо этилади.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Ушбу тажрибаларнинг асосий камчиликлари куйидагилар: транспорт воситасини тажриба утказишда бир икки мартадан ортик фойдаланиб булмайди, яъни тажрибалар сони чекланган булади, синов шароитини назорат килиш кийин булади, тажриба утказиш учун катта материал ва маблаF талаб этилади.
Йул-транспорт ходисаси билан боFлик булган жараёнларни синаш махсус полигонларда утказилади. Бунинг учун синалаётган автомобиль кУзFалмас тусикка ёки бошка бир автомобиль билан турли вазиятларда тукнашиш хосил килиб зарба параметрлари ёки автомобилнинг кейинги холатлари аникланади.
Масалан: автомобилларни зарбага синовчи стенд 1960 йил "Мерседес-Бенц" фирмаси томонидан ишлаб чикилган. Ушбу стенд иккита лебёдка ёрдамида троснинг харакати оркали рельсда харакатланувчи плотформа-
тележкадан иборат. Плотформа устига автомобилнинг олдинги уриндоти руль бошкармаси билан биргаликда ёки автомобилнинг барча олд кисми бошкарув органлари биланбиргаликда кУзFалмас килиб урнатилади. Бунда рельс буйлаб харкат килаётган тележка зарур булган бошлаетич тезликка эриштирилади ва шундан кейин кУзFалмас берер ёки деворга урилади.
Барер деворининг юзаси эластик материалдан тайёрланади ёки амортизаторлар билан жихозланган булади. Ушбу синовларда тележкани харакатга келтириш учун пружина кучида,сикилга хаво босимидан ёки портловчи модданинг ёнишидаги реактив кучдан фойдаланилган.
НАТИЖАЛАР
1965 йилда автомобилсозлик буйича илмий тадкикотлар асосацияси автомобил-ларни зарбага ва тукнашишларга синовчи махсус лаборатория ташкил килди. Синалаётган автомобиль узунлиги 52 метр булган махсус йул устида индукцион электродвигатель ёрдамида харакатлантири-лади. Бунда автомобилнинг бошлаетич тезланиши 15g микдоригача чекланган булади. Автомобилнинг массаси ва турига караб синовларни узгартириб туриш учун электродвигателда 10 позицияли кучланишли бошкариш пульти мавжуд.
Автомобиль тусикка 3 метр масофа колганда йулак остида жойлашган электродвигатель автоматик равишда автомобилдан ажратилади ва тормозланади. Бу вактда автомобил уз харакатини давом эттириб инерция кучи билан хосил килган тезлигини йукотмаган холда тусикка урилади. Синов бир неча секундлар ичида содир булади. Синовни автоматик бошкариш аник хронометраж утказиш ва барча синов шароитларини яратишга имкон беради. Бир пайтнинг узида юкори тезликдаги киноаппарат ёрдамида синов жараёнини ёзиб олиш мумкин.
Тавсия этилаётган зарба аравачасининг конструкцияси автомобилнинг тусик билан урилишидаги охирги натижаларни аниклаб олиш учун хизмат килиб, бошкарув ва тезликни аниклашда юкори тезликдаги киноаппарат ёрдамида синов натижаларини кайд этиш мумкин.
Реал холатларда автомобил йул сатхидаги ёки четидаги тусикларга бехосдан урилганда узаро тукнашувчи объектлар орасида жуда кичик вакт ичида максимал кийматга эришувчи зарба кучи хосил булади. Зарба кучининг таъсир чизоти тукнашишга сабаб буладиган автомобилнинг харакат йуналишига мос келади. Агар умумий холда тусик кУзFалувчан булиб, унинг абсалют каттик жисм эмаслиги эътиборга олинса, у холда тусик билан маълум контакт юза оркали таъсирлашадиган автомобил кисмлари хам, тусик
элементлари хам деформацияга учрайди. Шу билан бирга тусикнинг харакат йуналиши буйлаб силжиши OFирлик маркази атрофида айланиши ёки горизанталга нисбатан бирор бурчак остида отилиб кетиши каби холатлар кузатилади.
МУ^ОКАМА
Демак, зарба кучининг максимал киймати харакат тезлигидан ташкари тукнашувчи жисмлар материалининг физик-механик хусусиятларига ва деформация хамда кучишлар характерига боFлик булади. Зарба кучининг микдорини туFри аниклаш оркали автомобил кузови конструкциясининг мустахкамлигини хисоблаш ёки харакат хавфсизлигини автоматик равишда таъминловчи курилмаларни яратиш ва лойихалаш имкони яратилади.
Зарба назариясидан маълумки, узаро тукнашувчи жисмлар орасидаги таъсир кучи зарба хосил килувчи жисм OFирлигидан бир неча баробар юкори булади ва динамик коэффициент билан бахоланади:
К =
Ga
бу берда: F max - зарба кучининг энг катта циймати. Ga -автомобилнинг озирлик кучи. Агар туFри чизикли марказий зарба жисмда тусикнинг бирор xT масофага силжишини, тукнашувчи контакт юзаларнинг 8а ва 5Т буйлама деформациясини аниклаш мумкин деб хисобласак, у холда узаро тукнашувчи жисмлар орасидаги энергиянинг сакланиш ва бир турдан иккинчи турга айланиш конунига асосан, зарба кучининг хисобий кийматини аниклаш мумкин:
F = mt -Ut + X{mtgft + KAUt) {PÄt + Pa5t)• A
2 maX 2{xt +Ät +Sg ) {Xt +St +Äg ) {X +Ät +5A )
бу ерда: mt - тусицнинг массаси, кг.
gt - тусиц билан йул орасидаги ишцаланиш коэффициенти.
H • с2
kt - тусицнинг хавога царшилик коэффициенти,
4
m
ра, p -мос равишда автомобил ва тусиц материалининг зичлиги, Щ-.
м
Ak - контакт юза майдони, м2.
Ut - тусицнинг зарба бошидаги тезлиги, м.
с
Хусусий холда, агар тусик йулга нисбатан бикр, силжимас булса, у холда xt = 0 булиб, зарба кучи асосан узаро тукнашувчи жисмлар орасидаги деформацияларга боFлик булади:
_{mt + 2 AkPtSt + 2 AkPaSt )Ц
z max ^/c с \
F
max ^ +»A/
бу ерда, Utd - деформация уосил цилиш тезлиги.
Тусикнинг зарбадан олган тезлиги куйидагича аникланади:
m
Ut =-eVa
ma + mt
бу ерда: ma - автомобил массаси, кг.
е-тикланиш коэффициенти (е = 5 пулат материаллар учун).
V - автомобилнинг тусицца урилиш пайтидаги тезлиги. Динамик коэффициентини аниклаш учун кичик улчамли тажриба курилмаларида автомобилнинг масштаб моделидан фойдаланиб натижалар олиш тажриба сарф харажатлари ва уни уткази учун кетган вактни тежаш имконини беради.
Fz max = miZU2 + mtg ■ ft + kAU 2Xt
Нс 2
бу ерда: f = 0,018 k = 0,57 —— А = 0,008 м2 деб цабул цилинади.
м
1-жадвалда 1:20 масштаб билан тайёрланган автомобил макетининг KузFалувчан тусикларга урилиши оркали олинган айрим натижалар берилган.
1-жадвал.
№ m, кг l1, м l2 , м a Vg, м/с Va , м/с xt, м F2, Н kd
1 i 3,0 1,0 10 461 0,86 0,63 0,066 1,94 0,20
2 i 3,0 1,0 30 311 1,56 1,45 0,126 3,53 0,36
3 i 3,0 1,0 50 101 1,95 1,95 0,188 4,36 0,44
4 i 3,0 1,0 60 511 2,46 2,46 0,276 5,15 0,53
Изох: тажриба утказишда узаро тукнашувчи жисмларнинг деформацияси жуда кичик булгани учун хисобга олинмади, яъни Sa= 0 ва ST = 0.
ХУЛОСА
Тажриба натижаларидан куринадики, йулнинг киялик даражасини узгартириш усули билан зарба кучини маълум чегарагача ошириб бориш ва хар хил динамик коэффициентларга эришиш мумкин.
Кейинги таткикот ишларида динамик коэффициентларнинг масштаб моделига асосланиб, хакикий автомобилларнинг зарба пайтидаги динамик хусусиятлари бевосита ортикча вакт ва маблаF сарфланмасдан солиштириш усули билан аникланади.
ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХДТИ
1. В.Н.Иванов. "Активная и пассивная безопастность автомобилей" М:, "Высщая школа" 1974 йил.
2. Азизов К,.Х. "Х,аракат хавфсизлиги асослари" Тошкент 2010 йил.
3. Тайлаков, А. А., & Дадаева, Г. С. (2019). Загрязнения природной среды радиоактивными веществами. Оказова Зарина Петровна, доктор, 446.
4. Имамова, Ф. М., & Дадаева, Г. С. Мелиоративное улучшение земли. ученый xxi века, 19.
5. Суванкулов, Ш., Исламов, Ш., Каршибаев, Ш., & Бердиеров, Т. (2015). Способы расчета вредных веществ возникающих на постах повседневного предоставления услуг транспортным средствам. In Сборники конференций НИЦ Социосфера (No. 8, pp. 23-27). Vedecko vydavatelske centrum Sociosfera-CZ sro.
6. Адилов, О. К., Кулмурадов, Д. И., Каршибаев, Ш. Э., & Нуруллаев, У. А. (2015). Проблемы управления автоперевозками и методы их решения. Молодой ученый, (2), 121-124.
7. Нуруллаев, У. А., & Умиров, И. И. У. (2020). Создание программных средств автоматизированной информационной системы транспортных предприятий. Academic research in educational sciences, (1).
REFERENCES
1. В.Н.Иванов. "Активная и пассивная безопастность автомобилей" М:, "Высщая школа" 1974 йил.
2. Азизов К,.Х. "Х,аракат хавфсизлиги асослари" Тошкент 2010 йил.
3. Тайлаков, А. А., & Дадаева, Г. С. (2019). Загрязнения природной среды радиоактивными веществами. Оказова Зарина Петровна, доктор, 446.
4. Имамова, Ф. М., & Дадаева, Г. С. Мелиоративное улучшение земли. ученый xxi века, 19.
5. Суванкулов, Ш., Исламов, Ш., Каршибаев, Ш., & Бердиеров, Т. (2015). Способы расчета вредных веществ возникающих на постах повседневного предоставления услуг транспортным средствам.
In Сборники конференций НИЦ Социосфера (No. 8, pp. 23-27). Vedecko vydavatelske centrum Sociosfera-CZ sro.
6. Адилов, О. К., Кулмурадов, Д. И., Каршибаев, Ш. Э., & Нуруллаев, У. А. (2015). Проблемы управления автоперевозками и методы их решения. Молодой ученый, (2), 121-124.
7. Нуруллаев, У. А., & Умиров, И. И. У. (2020). Создание программных средств автоматизированной информационной системы транспортных предприятий. Academic research in educational sciences, (1).