Vol. 1 No. 1, 2020 ISSN 2181-1385
ТРАНСПОРТНИ ХДВФСИЗ бошцариш курсаткичларини
БАХОЛАШ
Окбута Каримович Адилов
"Транспорт воситалари мухдндислиги" кафедраси Жиззах политехника институти email: [email protected]
Ил^ом Искандар ^ли Умиров
"Транспорт воситалари мухдндислиги" кафедраси Жиззах политехника институти email: umirov-i@mail. ru
Лочин Барноев
Магистрант Жиззаx политexника институти email: [email protected]
АННОТАЦИЯ
Ушбу маколада ишлаб чикилган тавсиялар асосан автотранспорт воситаларини турли иклим шароитларида эксплуатация килиш даврида меъёрий курсаткичларни ва харакат хавфсизлигини таъминлашдаги фаолиятини оширишга хизмат килади.
Калит сузлар: автомобил, хизмат курсатиш, иклим, харакат хавфсизлиги, курсаткич, микдор.
ASSESSMENT OF SAFETY DRIVING INDICATORS
Okbuta Karimovich Adilov
Department of Vehicle Engineering Jizzakh Polytechnic Institute E-mail: [email protected]
Ilhom Iskandar ugli Umirov
Department of Vehicle Engineering Jizzakh Polytechnic Institute E-mail: [email protected]
Lochin Barnoyev
Master Student Jizzakh Polytechnic Institute E-mail: [email protected]
ABSTRACT
This article provides the development of methodological recommendations and the application of their results in production in order to improve during operation and ensure road safety in road transport.
Keywords: vehicle, maintenance, road safety, indicators, quantity.
КИРИШ
Автомобил транспортини бошкаришда долзарб муоммалардан бири, бу барча замонавий талабларга жавоб бера оладиган юкори малакали кайдовчилар таркибини тайёрлашдир. Тайёрлаш жараёнида хайдовчилар юк ва йуловчиларни ташишда xавфcизлигини тулик таъминлашга маъсуллигини эслатиб бориш билан уларнинг тиббий ва пcиxофизиологик холатларини назорат этиш, транспорт воситалари тexник xyccиятлари хамда йул харакат коидалари ва
Sol. 1 No. 1, 2020 ISSN 2181-1385
харакат хавфсизлигини таъминлаш борасида узлуксиз таълимни жорий этиш лозим. [1]
Шу уринда ташишда харакат хавсизлигини таъминлаш тизимига таъсир этувчи элементлар туплами йул транспорт ходисалари ва йул харакат коидалари бузилишининг вужудга келишини назарий асослаш талаб этилади. Элементлар тупламидан фойдаланиб хайдовчилар тайёрлаш жараёнини бошкаришда схемали боFланишдан фойдаланиш максадга мувофик.
Жумладан, республикамизда автомобилсозлик саноатининг ривожланиши хамда чет эл фирмаларида ишлаб чикарилган, юкори эксплуатация курсаткичларига эга булган турли хил маркадаги автомобилларнинг корхоналарда эксплуатация килиниши туфайли йулларда транспорт воситалари харакатланиш жадаллигини кайта куришни талаб этади.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Жиззах шахри кучаларида транспорт воситаларининг харакат окими жадалликларини куннинг соатлар, хафта кунлари, мавсумий узгаришларини кузатиш билан баъзи холатларда харакатни ташкил этиш тизиминининг шахар буйича экспулатация жараёнида хам таъсирини куриш мумкин. Шунинг учун хам шахар транспорт тизими буйича транспорт воситаларининг харакат окими узгаришларини кучалар аро куриш билан айнан, бир кучанинг хар бир булакларида алохида-алохида урганиш керак булади.
Автомобилни бошкарар экан хайдовчи узлуксиз равищда йул- шароити хакида ахборот олиб туриши керак. Хдйдовчи 90-95% ахборотни ташки мухит оркали олади. Агар хайдовчи ахборотларни уз вактида кабул килиб, тахлил кила ололмаса ёки кечикиб олса, натижада фаол хавфсизлик бузилади ва суст хавфсизликнинг келиб чикишига сабабчи булади, бу уз урнида йул-транспорт ходисаларига олиб келиши мумкин. Маълумки, ёмFир ёки кор ёFаётганда, туман тушганида, йулларда чанг кутарилганида ва туннинг короFу пайтларида куриниш масофаси чекланиб колади.
МУХОКАМА
Шу уринда куриниш масофаси чекланган холат буйича Жиззах вилоят статистика маълумотларидан, туннинг короFу пайтларида харакат жадаллиги кундузгига нисбатан бир неча марта кам булишига карамай, йул-транспорт ходисалари купрок, OFрлик даражаси эса каттарок булиш кузатилди. [3]
№ ИТХлар турлари Содири этилган ИТХлар таксимоти
%
Sol. 1 No. 1, 2020 ISSN 2181-1385
Кундузи Тун
1 Йул катнов кисмининг чекасида кетаётган пиёдани уруб юбориш 5 12
2 Велосипедчиларини уруб юбориш 3 6
3 Транспорт воситаларининг тукнашуви 2 7
4 Тухтаб турган транспорт воситаларига урулиш 4 9
5 Транспорт воситаларининг тусикка урулиши 2 5
1-жадвалдан куриниб турибдики, куннннг короету пайтида энг катта хавф барча банд учун хам юкори.
Куриш масофаси куйидаги омиллар тъсирида хам чекланиши мумкин:
- йулнинг катнов кисмини коникарсиз даражада ёритилиши;
- алохида ёритиш тизимининг техник носозлиги;
- хайдовчининг каттик чарчаганлиги;
- карама - каришидан тушаётган чирок нуридан хайдовчининг кузи камашишидан ва бошкалар.
Тунда содир булган ЙТХ,нинг экспертизаси даврида юкоридаги омиллар ва уларнинг таъсири хар томонлама чукур урганилиши керак, шу билан бир вактда хайдовчининг рухий-писихологик холати билан боFлик булган омиллар хам назардан колмаслиги керак. Хдйдовчи куннинг ёруF вактида йулнинг катнов кисмидаги ва ёкасидаги жисмларнинг жойлашувини англаб етмаса хам жуда узокдан куради ва унга якинлашгани сари карор кабул килишга тайёрланиб келади, бу эса унинг карор кабул килиш ва реакция вактини камайишига олиб келади. Тунда эса йулнинг катнов кисми ва ёкасидаги жисмларнинг жойлашувини аник билмайди ва унга якинлашганда кескин карор кабул килишга олиб келади, бу эса реакция вактининг катта булишига хамда фаол хавсизликнинг йуколишига сабабчи булади.
Шу уринда куйида туннинг коронFу вактида Зомин туман ПишаFар К,ФЙ худудидаги автомобил йул катнов кисмида автомобилнинг харакат йуналишига параллел йуналишда харакатланаётган пиёдани босиб кетиш ходисасининг аналитик ечимининг илмий тахлили келтирилган(1-расм).
Sol. 1 No. 1, 2020 ISSN 2181-1385
Бунда пиёда автомобил билан бир йуналишда харакатланаётган булган, унинг йулини мусбат яъни (+Sn) ва аксинча (-SJ) деб оламиз.
Пиёдани босиб кетиш ходиса жараён механизмини кайта тиклаш оркали, автомобилнинг техник хусусиятларини ва хайдовчи бахтсиз ходисани олдини олиш учун техник имкониятга эга булган жойини тахлил килганимизда, яьни S, (1-холат). Бунда автомобил V, тезлик билан харакатланаётган пайтида пиёда V тезлик билан харакатланиб S йулни босиб утган.
НАТИЖАЛАР
Шу уринда пиёдани босиб кетган жойдан автомобилнинг хавфли вазият вужудга келгунча эгалаган жойи куйидагича аникланади:
бу шартдан Sy = SkVa(Va ± Vn)
SvV„
с _ ç_i_ç _ Ç-l- y n
°y °k ± °n °k ± v
'a
Паёданинг юрган вакти: tn = Sk/(Va ± Vn)
Sn
-►
I
II
^-Sn
S
II
+ Sn
y
I
1-расм. Автомобилнинг пиёдани босиб кетиш жараёни
Шундай холатда хайдовчи ходисанинг олдини олиш учун тормоз берганда (2-расм), экспремент натижалари куйидагича амалга оширилади.
II V=0
—► к
Sn
Sy
2-расм. Автомобилни тормозлаш жараёнида пиёдаларни босиб кетиш
ходисаси
Юкоридаги расмдан куриниб турганидек, пиёданинг куриниш масофаси куйдагича аникланади:
Sfc Sy ± Sn
Sol. 1 No. 1, 2020 ISSN 2181-1385
Хавфли вазият вужудга келган пайтда автомобилдан пиёда турган жой-гача булган масофа:
= [ЗД ± (Уа - К)2К2]/(уа ± Уп)
Юкоридаги иккала холат учун, хайдовчи уз вактида тормоз берганида, ходисанинг олдини олиш учун техник имкониятни таъминлаш талаб этилади. Буни текшириш учун автомобилнинг тухташ йулнинг узунлигини аниклаш лозим:
Бтт = (^ + 12 + 0.513)Уа + Уа/2) Агар 8ТТ > 8у +Аб булса, хайдовчининг ходиса олдини олиш учун техник
имконият мавжуд эмас ва аксинча STT < + Аб булса, хайдовчида ходасани олдини олиш учун техник имконият мавжуд. Х,исоблар натижаси ва экспертнинг хулосалари у танлаб олган катта-ликларнинг кийматига боFлик булади.
ТуFри чизикли харакат килаётган автомобил пиёдани уриб кетганида ходисани олдини олиш мумкин ёки мумкин эмаслигини тахлил килиш жараёнида хавфсизликни таъминлашнинг куйидаги шартларини куриб чикиши керак
-хайдовчининг вокеа холати буйича реакция вакти ва карор кабул килиши; -хайдовчи автомобилни пиёданинг харакат чизотигача булган масофада тухтата олиши;
-автомобилдан олдин пиёданинг утиб кетиши; -автомобилнинг пиёдадан олдин утаб кетиши
Келтирилган ушбу шартларга мос танлаб оладиган катталикларнинг таъсирини куйидаги мисолда яъни, тормоз берилганда пиёдани босиб кетиш ходисаси-да куриб чикиш максадга мувофикдир.
Хдйдовчи пиёдани уз вактида курган , у холда авомобилнинг пиёдани босиб кетиш вакти 1;а, пиёданинг харакатланиш вактидан катта ёки тенг булиши мумкин 11п,
Уз навбатида 1 а = Т + (Уа - Уб )
г = ^ ёки Т + ^^^ ^ га тенг. п Уп ] Уп
Агар Уа ва Уб ни 1 формуладаги Биу масофалар оркали бахоласак, у холда
4] < (^2Биз - 42Бпу)/(Бп/]/п - Тх) булади.
Бу ердаГ1 = Т + 0.5£0 = + ^ + £0, с; 1;р-хайдовчининг реакция вакти, с, 1;-тормоз тизимининг ишга тушиш вакти, с, 11о-секинлашиш вакти, с.
Sol. 1 No. 1, 2020 ISSN 2181-1385
Юкоридаги формула хавфсизликни таъминлаш шартининг назарий шаклидир. Формуладан куриниб турибдики, j канча кичкина булса, хайдовчи тyFри харакат килган деб хулоса чикариш мумкин. Шунинг учун j нинг киймати кичик, Кэ нинг киймати катта булса хайдовчи транспорт воситасини бошкариш ва уз урнида фаол хавсизликни таъминлаш имкони юзага келади. Баъзи бир катталикларнинг киймати хисоблар натижасига таъсири куйдидаги жадвалда келтирилган,
1-жадвал
Хавфсизлик шартлари j Qi K, Vs Si SK> SË
1 - - + + - + -
2 - - + + - + +
3 + + - - + - +
4 + + - - + - +
Юкоридаги содир булган йул транспорт ходисасини тахлил килсак, у холда;
Хдйдовчи уз вактида тормоз бериш имконига эга булган вактини хисобласак.
Тж = tp + £иш + 0.5t0 = 0.8 + 0.1 + 0.5 • 0.1 = 0.95 сек Тх = tp + tHin + t0 = 0.8 + 0.1 + 0.1 = 1сек
Пиёданинг тезлиги Vn = 2 м / с булган, у холда пиёдани автомобил босиб кетгунича юрган вакти:
tn = Sn /Vn = 6 / 2 = 3 сек
Шу уринда секинлашиш j=3,5 м/с2 булганда, автомобилнинг бошла^ич тезлиги куйдагича аникланади.
Va = 0.05 • 3.5 + V2 • 24.5 • 3.5 = 13.3м/с Пиёдани босиб кетгунича автомобилнинг харакатланган вакти:
t = 0.95 + (13.3-5.6)/3.5 = 3.15с
tn = 3.0с < t4 = 3.15сек.
ХУЛОСА
Демак хайдовчи пиёдадан олдинрок ходисанинг олдини олиш учун харакат кила бошлаш учун реакция вакти етарли булмаган ва карор кабул килишда кескин хатоликка йул куйган. Агар секинлашиш j=4,5 м/с2 булганда, автомобилнинг бошлаетич тезлиги куйдагича аникланади.
Sol. 1 No. 1, 2020 ISSN 2181-1385
Уа = 0.05 • 3.5 + 72 • 24.5 • 4.5 = 15.05м/с
Бу холатда автомобилнинг пиёдани босиб кетиш вактидаги тезлиги
^ = 72 • 24.5 • 4.5 = 6.35м/с ..
б 'ни ташкил этиши аникланди ва иул ёкасида
кетаётган пиёдаларни босиб кетиш вактидаги автомобилнинг харакатланиш
вакти:
£ч = 0.95 + (15.05-6.35)/4.5 = 2.88с
ташкил этиши аникланди, бу холатда tn=3,0> t,=2,88 с булгани учун хайдовчи кечикиб харакат килган ва карор кабул килишда катта хатоликка Иул куИган деб хулоса чикариш мумкин.
Пиёданинг тезлиги Va=3,0 м/с булганда, у холда пиёданинг автомобил
босиб кетгунича юрган вакти: tn = 8п /Уп = 6/ 3 = 2 сек. Бунда, пиёданинг босиб утган йули Бп=4 м булган деб хулоса килиш мумкин.
ЙТХ, ни экспертиза килишдаги энг мураккаб масалалардан бир бу автомобиллар тукнашув жараёнидаги экспертизасидир. Чунки автомобиллар бир-бири билан хар хил йуналишда, тезликда тукнашиши мумкин. Улар кузовининг мустахкамлиги ва массалари хам бир-биридан кескин фарк килишини хамда транспорт воситаларининг техник хусусиятларини хам этиборга олиш талаб этилади.
Шунингдек, автомобиллар тукнашуви ходисасининг механизмини тахлил этиш учун улар тукнашган жоИ, тукнашув олдидан уларнинг жоИлашуви, тукнашув олдидаги тезлигини хамда автомобилларнинг конструктив эксплуатацион хусусиятларини ва техник холатларини аниклаш зарур булади.
ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХДТИ
1. Ш.М.Мирзиёев. (2018). Узбекистон Республикаси автомобиль транспорти агентлиги ходимлари билан булиб утган маърузаси.
2. Жиззах ш ИИБ ЙХХБ статистик макълумотлари 2018 И.
3. Хдмракулов О., Магдиев Ш. (2005). Автомобилларнинг техник эксплуатацияси. Жиззах. "Адолат". 262-б.
4. Узбекистон Республикаси транспорт вазирлиги Жиззах вилоят бошкармаси маълумотлари. 2018.
5. Адилов О (2015). Автотранспорт корхоналарида харакат хавфсизлиги хизматини такомиллаштириш. Тошкент. "Навруз". - 122-б
Sol. 1 No. 1, 2020 ISSN 2181-1385
REFERNCES
1. Ш.М.Мирзиёев. (2018). Узбекистан Республикаси автомобиль транспорти агентлиги ходимлари билан булиб утган маърузаси.
2. Жиззах ш ИИБ ЙХХБ статистик макълумотлари 2018 й.
3. Хдмракулов О., Магдиев Ш. (2005). Автомобилларнинг техник эксплуатацияси. Жиззах. "Адолат". 262-б.
4. Узбекистон Республикаси транспорт вазирлиги Жиззах вилоят бош^армаси маълумотлари. 2018.
5. Адилов О (2015). Автотранспорт корхоналарида харакат хавфсизлиги хизматини такомиллаштириш. Тошкент. "Навруз". - 122-б