Научная статья на тему 'ҲАВО ЙЎЛЛАРИ ТРАНСПОРТИДА АМАЛГА ОШИРИЛАДИГАН ҲАРБИЙ ТАШИШЛАР'

ҲАВО ЙЎЛЛАРИ ТРАНСПОРТИДА АМАЛГА ОШИРИЛАДИГАН ҲАРБИЙ ТАШИШЛАР Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

CC BY
208
10
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
"Ўзбекистон ҳаво йўллари" / Ҳаво транспортлари ҳаво йўллари / аэропортлар ва аэродромлар / "Uzbekistan Airways" / Air Transport Airlines / airports and airfields.

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — Шахобидинов, Вохиджон Эркинович

Ушбу тадқиқот жараёнида ҳаво йўллари транспорти ва уларда амалга ошириладиган ҳарбий ташишларнинг структураси ёритиб берилди. Ҳаво транспортлари орқали ташиш жараёнида самолётлар ва вертолётлар доимий ёки вақтинчалик ҳаво йўналишлари бўйича парвоз қилади. Бундай парвозларнинг моҳияти беқиёсдир.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

MILITARY TRANSPORTATION BY AIRLINE TRANSPORTATION

In the course of this study, the structure of air transport and military transport carried out in them was covered. During transportation by air, planes and helicopters fly on permanent or temporary routes. The essence of such flights is incomparable.

Текст научной работы на тему «ҲАВО ЙЎЛЛАРИ ТРАНСПОРТИДА АМАЛГА ОШИРИЛАДИГАН ҲАРБИЙ ТАШИШЛАР»

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 5/2

educational, natural and social sciences IV ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

ХДВО ЙУЛЛАРИ ТРАНСПОРТИДА АМАЛГА ОШИРИЛАДИГАН

ХДРБИЙ ТАШИШЛАР

Вохиджон Эркинович Шахобидинов

Мирзо Улугбек номидаги Узбекистан Миллий университети харбий тайёргарлик укув маркази катта укитувчиси, резервдаги подполковник e-mail: voso uz71@gmail.com телефон: +99897 740-10-57

АННОТАЦИЯ

Ушбу тадцицот жараёнида уаво йуллари транспорти ва уларда амалга ошириладиган уарбий ташишларнинг структураси ёритиб берилди. Хаво транспортлари орцали ташиш жараёнида самолётлар ва вертолётлар доимий ёки вацтинчалик уаво йуналишлари буйича парвоз цилади. Бундай парвозларнинг моуияти бециёсдир.

Kalit so'zlar: "Узбекистон уаво йуллари", Хаво транспортлари %аво йуллари, аэропортлар ва аэродромлар,

АННОТАЦИЯ

В ходе данного исследования была освещена структура авиаперевозок и военных перевозок, осуществляемых в них. При перевозке воздушным транспортом самолеты и вертолеты летают по постоянным или временным маршрутам. Суть таких полетов несравненна.

Ключевые слова: «Узбекистон хаво йуллари», авиатранспортные авиакомпании, аэропорты и аэродромы.

ABSTRACT

In the course of this study, the structure of air transport and military transport carried out in them was covered. During transportation by air, planes and helicopters fly on permanent or temporary routes. The essence of such flights is incomparable.

Keywords: "Uzbekistan Airways", Air Transport Airlines, airports and airfields.

КИРИШ

^аво транспорти - юкори манёврликка эга булган хамда кушинларни ва юкларни исталган йуналишлар ва олис масофаларга тезкор ташиш вазифаларини бажаришга кодир фукаро ва харбий-транспорт авиацияси хаво кемалари билан амалга оширилувчи энг тез транспорт тури.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 5/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

Х,аво транспортлари оркали ташиш жараёнида самолётлар ва вертолётлар доимий ёки вактинчалик хаво йуналишлари буйича парвоз килади. Белгиланган жойга караб доимий хдво линиялари магистрал, махаллий ва халкаро булинмаларга булинади. Доимий хаво йуналишининг асосий элементлари хаво йуллари, аэропортлар ва аэродромлар хисобланади.

1.Х,аво трасса (йул) лари - Х,аво йули ер юзасидаги икки ва ундан ортик нукталар уртасида мунтазам катновлар амалга ошириладиган, аэродромлар, ер радио ускуналари ва метеорологик хизматлар билан таъминланган белгиланган хаво худуди. Баъзи холларда, рейсларлар бошка йул йуналишларида амалга оширилиши мумкин. Х,аво йулининг кенглиги 20 км га белгиланган. Х,аво йулакларидан утишда уни 6 км га камайтириш мумкин.

^аво трасса (йул)лари хаво космик сифатида белгиланиб махсус парвоз режими билан жойларда самолёт парвоз учун мулжалланган (радар жихатидан карама-карши) парвоз баландлиги аник куриниб турган белгилари билан юкорида белгиланган ерда бир йулланмали манзил. Самолёт ва вертолётлар харакати назоратини таъминлаш учун Узбекистон Республикаси худуди устидан хаво йуллари харбий округларнинг парвоз назорати кумондонлиги ёки фукаро авиацияси туман диспетчерлик хизматидан бошкариладиган худудларга булинади.

МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Х,ар бир диспетчер уз худудидаги самолёт (вертолёт) харакатини назорат килиши шарт ва самолёт (вертолёт) тегишли чизикдан утганига ишонч хосил килганидан сунггина уни тугатиши мумкин ва кема командири ушбу линиянинг утиши хакида хабар берганлиги алохида ахамиятга эга. Самолётда харакатланиш ва транспорт назоратини таъминлаш учун хаво йуллари махсус воситалар билан жихозланган булиб, уларга куйидагилар киради: навигация тизимлари, хаво харакатини бошкариш тизимлари, турли алока воситалари, ёритиш ускуналари ва метеорологик кузатувлар воситалари. Самолётларнинг хавода бир-бири билан ва ер тусиклари билан тукнашишининг олдини олиш максадида ажратиш тизими урнатилади. Самолёт (вертолёт)ларни бир-биридан хавфсиз масофаларда ва ер тусикларига нисбатан парвоз килишда таксимлашдан иборат ва баландлик буйича, вакт буйича ажратишни уз ичига олади.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 5/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

Баландлик ажратиш авиация учун Узбекистан Республикаси хаво худудида парвоз асосий коидаларига мувофик, парвоз шароитлари ва йуналиши караб, вертикал, турли баландликларда самолёт дисперсияси иборат.

Самолёт (вертолёт) ларни горизонтал текисликда энг кам масофа (вакт оралиги) учун таркатиш учун вакт ажратиш зарур. Шу йуналишдаги бир хил баландликларда самолёт (вертолёт) ларни кузатишда, бошка самолётлар эгаллаган ешелонни кесиб утишда ёки бир хил баландликда маршрутларни кесиб утишда фойдаланилади.

Бир хил сатхда маршрут буйлаб учганда бир хил тезликка эга булган самолётлар орасидаги минимал интервали камида 10 минут булиши керак. Х,аво йулининг асосий аэродромлари фукаро авиацияси аэродромлари хисобланади. Х,аво трассалари ва махаллий хаво йуллари хаво транспорти катновини хавфсиз ташкил килиш талабларига жавоб берсагина ишга туширилишига рухсат берилади.

^аво трассалари ва махаллий хаво йулларидан фойдаланишга Узбекистон Республикаси самовий худудидан фойдаланиш тугрисидаги Низомда белгиланган тартибда ижозат этилади.

2.Аэропорт - хаво кемаларини кабул килиш ва жунатишга, хаво транспортида ташишга хизмат курсатишга мулжалланган ва шу максадларда аэродром, аэровокзал, бошка иншоотлар, шунингдек зарур курилмаларга эга булган иншоотлар мажмуасидир.

Аэропорт фукаро авиацияси вазирлигининг йуловчиларни, багажларни, юк ва почтани мунтазам кабул килувчи ва жунатувчи, рейсларни ташкил этувчи ва сакловчи, шунингдек, самолётларга техник хизмат курсатиш, юклаш (тушириш) ва тухташ жойини таъминловчи корхонасидир.

Аэропортда хаво транспортида жойлашган доимий аэродром, аэровокзал ва хизмат курсатиш ва техник бинолар мавжуд булиб, хаво транспортини таъминлаш учун барча зарур воситалар билан жихозланган. Аэропортлар марказий, таянч ва оралик (автомобил йули) аэропортлардир.

Х,ар бир аэропортнинг асосий элементи аэродром хисобланади.

3.Аэродром - самолётларни учиришга махсус тайёрланган комплексга эга ер шахобчаси, тузилмалари ва жихозлари, куниш, жойлаштириш ва техник хизмат курсатиш аэродромнинг асосий элементи хисобланади.

Курукликдаги ёки сув сатхидаги махсус жихозланган, хаво кемаларининг келиб куниши, жунаши ва шу сатх буйлаб харакатланиши учун тулик ёки

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 5/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

кисман мулжалланган участка унда жойлашган бинолар, иншоотлар хамда анжомлари билан бирга аэродром деб эътироф этилади.

Аэродромни ишга туширишга рухсат бериш ва фойдаланиш жараёни Узбекистан Республикасининг, шунингдек Узбекистан Республикасининг халкаро шартномаларига асосан узга давлатнинг муайян аэродромга мулк хукуки асосида (аэродром эгаси), ижара шартномасига биноан ёки Узбекистан Республикаси конун хужжатларида назарда тутилган бошка асосларга кура тегишли булган хамда аэродромнинг мувофиклик сертификатига эга булган юридик шахси ёки фукароси шу аэродромнинг эксплуатанти деб эътироф этилади.

Аэродромни ишга туширишга рухсат бериш

Фойдаланишга яроклилик нормаларига ва хаво кемалари парвозларининг хавфсизлигини таъминлаш талабларига мувофик булса, аэродромдан фойдаланишга йул куйилади. Давлат, фукаро авиацияси ва экспериментам авиацияга мулжалланган аэродромлар мажбурий суратда сертификатланиши шарт.

Аэродромларнинг, шунингдек улардаги асбоб-ускуналарнинг фойдаланишга яроцлилиги нормалари ва уларни сертификатлаштириш тартиби:

фукаро аэродромлари, экспериментал авиация аэродромлари ва хамкорликда фойдаланиш (жойлашиш) аэродромлари учун — Узбекистон Республикасининг Авиация маъмурияти томонидан;

давлат авиацияси аэродромлари учун — Узбекистон Республикаси Мудофаа вазирлиги томонидан амалга оширилади. Аэродром эксплуатантига аэродромнинг бутун хизмат курсатиш муддати давомида аэродромнинг мувофиклик сертификати олиш учун белгиланган талабларга жавоб беришини таъминлаш вазифаси юклатилади. Аэродромларни руйхатга олиш

Фукаро авиацияси аэродромлари ва экспериментал авиация аэродромлари Узбекистон Республикасининг Фукаро авиацияси аэродромлари давлат реестрида кайд этилиши лозим. Давлат аэродромлари Узбекистон Республикаси Мудофаа вазирлигида руйхатдан утказилиши лозим.

Аэродром реестрга киритилганидан сунг эксплуатантга аэродром руйхатга олингани тугрисида гувохнома берилади. Аэродромларни руйхатдан утказиш ва улар руйхатга олингани тугрисида гувохнома бериш тартиби:

фукаро авиацияси аэродромлари ва экспериментал авиация аэродромлари учун — Узбекистон Республикаси Авиация маъмурияти томонидан;

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 5/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

давлат аэродромлари учун — Узбекистон Республикаси Мудофаа

вазирлиги томонидан белгиланади.

Хамкорликда фойдаланиш (жойлашиш) аэродроми

Фукаро авиацияси ёки экспериментал авиациянинг хаво кемалари жойлашиш хукукисиз парвозларни амалга оширадиган давлат авиацияси аэродроми хамкорликда фойдаланиш аэродроми деб эътироф этилади. Будан ташкари турли идоралар тасарруфида булган хаво кемалари жойлашадиган фукаро авиацияси, давлат авиацияси ёки экспериментал авиация аэродроми хамкорликда жойлашиш аэродроми деб эътироф этилади.

Аэродромлардан самовий худуддан фойдаланувчиларнинг турли тоифалари хамкорликда фойдаланиши (жойлашиши) Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамаси белгилайдиган тартибда амалга оширилади.

Аэропорт билан, ахоли манзилгохлари орасида транспорт цатнови ва алоца

Йуловчилар ташиш эхтиёжини таъминлаш учун аэропортлар билан якин шахарлар ва ахоли манзилгохлари уртасида мунтазам транспорт катнови йулга куйилади. Аэропортларга борадиган йуллар курилишини, уларни таъмирлашни, ободонлаштиришни ва улардан фойдаланишни, йуловчи ташийдиган транспортнинг бу йулларда мунтазам катновини, шунингдек шахарлар ва бошка ахоли пунктлари билан аэропортлар уртасида телефон ва бошка алока турларини хокимият махаллий органлари таъминлайдилар.

Аэродромларни тугатиш

Аэродромларни тугатиш, шу жумладан бошка жойга кучириш максадида тугатиш Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамаси белгилаган тартибда амалга оширилади.

кушинларни хаво оркали ташиш уз ичига олади:

кушинларни ташишга тайёрлаш;

кушинларни юклаш, ташиш ва тушириш;

ташиладиган кушинларни таъминлаш.

Х,арбий кисм (булинма, жамоа)ни хаво оркали ташиш муваффакияти транспорт юкори ташкилот томонидан эришилади ва ходимларнинг интизоми, тугри ва тез юкланиш кобилияти самолёт ичига ускуналар ва курол, шунингдек тартибини билиш ва ташиш коидалари. Бундан ташкари, буюртма кайси транспортни белгилайди авиация булинмалари ва кандай таркибда ажратилади ташиш учун.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 5/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

Айёрлик ишлатиш максадида, транспортнинг куниш аэродромлари ва парвоз йул хабар килиниши мумкин эмас. Хдрбий-транспорт авиацияси воситасида ташиладиган харбий кисм штаби хар бир хаво кемаси учун алохида хаво кемасида ташиладиган харбий команда шахсий таркибининг руйхати ва хаво кемасида ташиладиган юк руйхатини уч нусхада расмийлаштиради. Ушбу руйхатларнинг биттадан нусхаси шахсий таркиб (юк) хаво транспортига жойлашаётган (ортилаётган) харбий аэродром диспетчери (аэропортнинг ташиш тадбирлари хизмати) ёки аэропорт харбий комендантига, бир нусхаси хаво кемаси командирига топширилади, бир нусхаси эса харбий команда бошлиги ихтиёрида колади. Хдрбий команда жунатадиган харбий кисм, ушбу харбий команданинг хаво транспортига чикиб жойлашиш аэродромига уз вактида етиб келишини таъминлаши шарт булиб, зарурат тугилганида ва авиаташувчининг талабига биноан, йирик улчамли огир юкларни махкамлаш учун кушимча махкамлаш воситаларини такдим этиши лозим.

Хдрбий командалар хаво транспортига чикиб жойлашиши (ундан тушиши) учун хар бир харбий кисмга (булинмага) хаво транспортига чикиб жойлашиш (ундан тушиш) аэродроми (майдони) тайинланади. Х,аво транспортига чикиб жойлашиш аэродроми имкон кадар ташиладиган харбий командалар жамланган (доимий жойлашган) худудларга якин жойда, хаво транспортидан тушиш аэродроми эса янги жамланиш худуди ёки жанговар вазифа бажариладиган жоиз худудга якин жойда танланади. Х,аво кемасига чикиб жойлашиш тадбирлари бошлангунга кадар ташиладиган харбий кисмлар (булинмалар) кутиш худудига жойлашади.

Хдрбий-транспорт авиациясида ташишларни ташкиллаштириш учун харбий аэродромлар, "Uzbekistan Airways" АЖ ва "Uzbekistan Airports" АЖ га тегишли булган аэропортлар хамда бошка вазирлик ва идораларнинг тасарруфида булган фукаро аэродромларидан уларнинг эгалари билан келишилган холда фойдаланилади.

Юк хаво кемасига ортилиши ёки кемадан туширилиши учун харбий кисм (юк жунатаётган, юк кабул килаётган томон) юк ортиш-тушириш командаси аэродромга уз вактида етиб боришини таъминлаши лозим. Юкни хаво кемасининг юк жойлаш кабинасига (юк булмасига) ортиш тадбирлари хаво кемасидан фойдаланиш буйича йурикнома ва кулланма, КА Х,МТнинг алохида намуналарини хаво транспорти воситасида ташишга доир йурикнома хамда хаво транспорти воситасида хавфли юк ташиш коидаларида баён этилган талабларга мувофик амалга оширилади.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 5/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

Юк ташиш тадбирлари "Uzbekistan Airways" АЖ ва "Uzbekistan Airports" АЖ нинг авиакомпанияларига карашли самолётлар воситасида амалга ошириладиган булса, юкни хаво кемасига ортиш ва махкамлаш масалалари, ушбу авиакомпаниялар томонидан жорий этилган коидаларга мувофик хал этилади.

Хаво кемасини марказлаш амаллари "Uzbekistan Airways" АЖ ва "Uzbekistan Airports" АЖ авиакомпаниясининг махсус тайёргарликдан утган ходимлари томонидан бажарилади.

Харбий-транспорт авиациясида харбий ташишларнинг мухимлиги, шошилинчлиги, иктисодий жихатдан максадга мувофиклиги ва бошка, анча арзонрок транспорт турларини куллаш имкониятларини хисобга олган холда транспорт хаво кемаларнинг хар хил турлари учун белгиланган йиллик учиш соатлари нормалари ва ажратилган авиация ёкилгиси лимитидан келиб чиккиб амалга оширилади.

Харбий ташишларни ташкиллаштириш мобайнида юкларни ортиш (тушириш) учун асосий ва захира аэродромлар билан бир каторда хаво кемаларини ёкилги билан охиригача тулдириш буйича ишлар хам белгиланади. Ушбу аэродромларда авиация ёкилгисининг керакли захиралари яратилади, ташишлар даврида эса хаво кемалари парвозларининг аэродром-техник, мухандислик-авиацион ва радиотехника таъминлаш воситалари шай холатда сакланади. Шахсий таркиб хаво кемасининг режалаштирилган парвози вактидан 1 соат олдин аэродромга етиб келишини, кичик улчамли юклар 2 соатдан кечиктирилмай, йирик хажмли юклар эса 3 соатдан кечиктирилмай олиб келинишини таъминлаш лозим. Команда бошликларида (гурухлар катталарида) ташилаётган йуловчиларнинг руйхати 3 нусхада, юкни жунатиш учун масъул шахсларда эса ташилаётган юкларнинг руйхати 3 нусхада булиши шарт. Бунда ушбу руйхатлар харбий кисм командири томонидан имзоланган ва гербли мухр билан тасдикланган булиши керак. Руйхатларнинг биринчи нусхаси экипаж командирига, иккинчи нусхаси аэродромнинг авиация диспетчерига берилади, учинчи нусхаси эса команда бошлиги (гурух каттаси) ёки юк жунатувчида колади. Хар бир йуловчи хаво кемасида учганда узи билан 30 килограммгача, вертолётда учганда эса 10 килограммгача шахсий багаж олиши мумкин. Учиш давомида шахсий таркиб, эгаллаб турган лавозими ва харбий унвонидан катъий назар, хаво кемасида узини тутиш коидалари буйича экипаж командирининг курсатмалари ва ташиш давомида такикловчи талабларни бажаришга мажбурдир. Ташилаётган шахсий таркиб хаво

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 5/2

educational, natural and social sciences IV ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

кемасининг умумий юк ортилиши ва огирлик марказига боглик холда экипажнинг курсатмасига кура жойлаштирилади. Ташилаётган йуловчиларнинг сони хаво кемасидаги уриндиклар сонидан ошмаслиги зарур. Барча хаво кемалари хамда аэродромларнинг кумондонлик-диспетчерлик пунктларида "Х,аво кемаси бортида йуловчилар узини тутиш коидалари" баён этилган эслатмалар мавжуд.

Аэродромни (майдонни) кушин ташиш учун тайёрлаш тадбирлари уз ичига:

харбий техниканинг хаво кемасига якин келиши хавфсиз ва кулай кечиши лозимлигини инобатга олган холда хаво кемалари турадиган жой танлаш;

юк ортиш-тушириш ишларини амалга ошириш манфаатларида механизация воситалари билан таъминлаш;

харбий командалар ва харбий техниканинг юк ортиш-тушириш (транспортга чикиш-тушиш) жойи томон харакатланиш йуналишини курсатиш ишларини мужассам этади.

Хдрбий командалар хаво транспортига чикиб, жойлашиш аэродроми томон катта бошлик курсатмасига биноан йулга чикади.

Хдрбий команданинг хаво кемасига чикиб, жойлашиши (ундан тушиши) хаво кемаси командирининг рахбарлигида амалга оширилади.

КА ХМТхаво кемасига куйидаги усуллар кулланилиб ортилади: узиюрар машиналар хаво кемасининг юк жойлаш кабинасига юк ортиш трапи (рампа) оркали юриб киради;

узи юра олмайдиган техника ва бошка турдаги моддий воситалар хаво кемасининг махсус юк ортиш жихозлари ёки ердаги механизация воситаларидан фойдаланган холда, бундай воситалар булмаганда ёхуд улардан фойдаланишнинг имкони йуклигида эса дастаки ортилади (1-расм).

1-расм. Юкни хаво кемасининг юк жойлаш кабинасига (юк булмасига) КА ХМТ ортиш тадбирлари

1117

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 5/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

Юкни хаво кемасининг юк жойлаш кабинасига (юк булмасига) ортиш тадбирлари хаво кемасидан фойдаланиш буйича йурикнома ва кулланма, КА ХМТнинг алохида намуналарини хаво транспорти воситасида ташишга доир йурикнома хамда хаво транспорти воситасида хавфли юк ташиш коидаларида баён этилган талабларга мувофик амалга оширилади.

Юк ташиш тадбирлари фукаро авиацияси "Uzbekistan Airways" АЖ ва "Uzbekistan Airports" АЖга карашли самолётлар воситасида амалга ошириладиган булса, юкни хаво кемасига ортиш ва махкамлаш масалалари, ушбу авиакомпания томонидан жорий этилган коидаларга мувофик хал этилади.

ХУЛОСА

Хаво кемасини марказлаш амаллари фукаро авиацияси "Uzbekistan Airways" АЖ ва "Uzbekistan Airports" АЖ нинг махсус тайёргарликдан утган ходимлари томонидан бажарилади. Ортилишидан олдин КА ХМТ хаво кемасининг якинига, ортишга шай холатда урнатилади. Узиюрар техника хаво кемасининг юк жойлаш кабинасидаги тайинланган жойга юк ортиш трапи (рампа) оркали, кескин силтаниш ва тормозланишга йул куймай, узатмалар кутиси куйи холатга келтирилган тарзда аста юриб киради.

REFERENCES

1. Знамени военное издательство Министерства обороны СССР Москва-1971.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

2. Узбекистон Республикаси Мудофаа вазирлиги, «Узбекистон темир йуллари» АЖ, «Uzbekistan Airways» АЖ ва «Uzbekistan Airports» АЖнинг 2021 йил "01" март 9/01/61-21хдфу/69/1-сонли карорига илова «Узбекистон Республикаси Мудофаа вазирлиги кушинларини темир йул, хаво ва автомобил транспортида ташишни ташкиллаштириш тартиби тугрисида йурикнома»

3. Хаво транспортида йуловчи ва багаж ташиш коидалари 2011 йил 29 июн, руйхат раками 2238.

4. Хаво транспортида юк ташиш коидалари 2014 йил 8 январ, руйхат раками

5. Shahobiddinov, V. E., Khodjayev, O. S., & Oripov, S. G. (2021). TEMIR YO 'L TRANSPORTIDA SODIR BO 'LGAN TABIIY VA TEXNOGEN TUSDAGI FAVQULODDA VAZIYATLAR OQIBATLARINI BARTARAF ETISHDA AVARIYA QUTQARUV ISHLARINI TAKOMILLASHTIRISH. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 1(9), 987-994.

6. Kh, A. S., Shahobidinov, V. E., & Sh, K. O. PROTECTION OF TRANSPORT FACILITIES FROM FLOOD AND EARTHQUAKE.

2552.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 5/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

7. Shaxobidinov, V. E. (2022). TEMIR YO 'L TRANSPORTIDA HARBIY TRANSPORT VA YUKLARNI TASHISHGA OID BAJARILADIGAN TADBIRLAR. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(Special Issue 4-2), 313-319.

8. Khakimovich, A. S., Djabborov, S. X., & Shaxobidinov, V. E. (2022). Impact of Water Resources on Objects and Lines of the Railway in Mountain and Foothill Places of Uzbekistan. European Multidisciplinary Journal of Modern Science, 6,

234-240.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.