O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
^ationalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^MediaeiHi
"АВЕСТО"ДА ЭКОГУМАНИСТИК ЦАРАШЛАРНИНГ
ИФОДАЛАНИШИ
Хусанов Элшод Тошмахматович
Мирзо Улугбек номидаги Узбекистон Миллий Университети
таянч докторанти
АННОТАЦИЯ.
Мазкур маколада экологик гуманизм - ёшлар экомаданиятининг ажралмас таркибий кисми сифатида илмий жихдтдан тадкик этилди. Экологик гуманизмни "Авесто"да талкин этилиши, унинг инсон-табиат муносабатларида ахлокийлик тамойилларини акс эттирилиши тавсифланган.
Калит сузлар: Экогуманистик дунёкараш, Авесто, ахлок, инсон-табиат.
АННОТАЦИЯ.
В данной статье экологический гуманизм научно исследуется как неотъемлемая составляющая молодежной экокультуры. Описана трактовка экологического гуманизма в «Авесте» и отражение в ней принципов нравственности в отношениях человека и природы.
Ключевые слова: экогуманистическое мировоззрение, Авеста, мораль, человек-природа.
ABSTRACT.
In this article, environmental humanism is scientifically studied as an integral component of youth ecoculture. The interpretation of ecological humanism in the Avesta and its reflection of the principles of morality in the relationship between man and nature are described.
Key words: eco-humanistic worldview, Avesta, morality, man-nature.
Экогуманистик гоялар "Табиат-жамият-инсон" тизимининг хдр бир тарихий даврида инсоният мавжудлигининг ривожланишига хос экологик маданият шакли вужудга келган ва турли даражада намоён булган. Дархдкикат, инсоният тарихининг дастлабки даврларида экологик маданият табиатни мухрфаза килиш билан боглик ижтимоий амалиётнинг урф-одатлари, расм-русумлари, амалий анъаналари инсоннинг табиатга муносабатини бошкариш механизмлари сифатида намоён булган. Бошкача килиб айтганда кадимдан халк огзаки ижодининг афсона ва ривоятларида, фалсафий, диний, дунёкарашларида уз ифодасини топган экологик фаолиятини рагбатлантирувчи ёки гайри
May 2024
458
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
^ationalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^MedaeiHiSH
экологик хатти харакатларини таъккикловчи умуминсоний ахлокий, хукукий нормалари, сиёсий воситалари вужудга келган. Хусусан, Урта Осиё халкларининг кадимий маданиятини асосий хусусиятларидан бири уларнинг узига хос педагогик тафаккурга, таълим ва тарбиянинг миллий анъанавий усулларига бой эканлиги билан ахамиятлидир. Зеро, табиатни эъзозлаш хар бир инсоннинг олижаноб бурчи ва масъулияти эканлиги хусусидаги аждодларимиз сабоклари неча-неча замонлар утганига карамасдан, хали-хануз уз ахамиятини саклаб, аждодлардан авлодларга утиб, сайкал топиб, замонавий ютуклар билан бойиб, умумбашарий ахамият касб этиб келмокда.
Тадкикот муаммосининг тарихийлик асосларига таянадиган булсак, дастлабки экогуманистик карашларининг асоси антик давр экологик-педагогик гоялари асосан йирик диний-фалсафий ёдгорлик саналган зардуштийлик таълимотининг мукаддас китоби "Авесто"да уз аксини топган булиб, "Авесто"даги педагогик гояларнинг мазмун-мохияти ва хаётий йуналишлар табиат билан узвийликга эга булган. Маълумки, "Авесто" таълимотида уша замоннинг барча диний, фолклор, географик, тиббий, фалсафий, адабий, педагогик ва психологик маълумотларини мужассамлаштирган. Унда мехнат, ахлок, эстетик, иктисодий тушунчалар билан бир каторда экологияга оид тушунчалар хам тилга олиниб, экологик тушунчалар ва тарбиявий угитлар билан уйгун холда экологик дунёккарашни шакллантиришга йуналтириб берилган. Демак, диний таълимот саналиб, гуманистик мазмун касб этган Зардуштийлик асосида табиат унсурлари - "ер, сув, хаво ва олов мукаддас хисобланган, шунинг учун хам табиатни яъни ер, сув, хаво ва олов куёшни эъзозлаш ва шу билан бирга инсоннинг яратувчанлик мехнатини улуглаш бирламчи ахамият касб этган булиб, кадимги Урта Осиёда таълим-тарбиявий масалалари доирасида ёш-авлоднинг экогуманистик маданиятини шакллантириш муаммоси асосли равишда доимий диккат марказида булган."1
Авесто китобида "Сувлар касидаси" номли махсус булим булиб, унда Марказий Осиёнинг йирик дарёларидан бири - Амударё хакида суз юритилади. Мазкур булимдаги сувни тоза тутиш учун куйилган талаблар тупрок ва хавога хам куйилган. Зардуштийлар эътикодича хар хил ифлос нарсалар, асосан инсонлар ва хайвонлар жасадининг кумилишидан пайдо буладиган зарралардан таркалади дейилади. Эътикодга кура, улим - ёвуз кучларнинг иши хисобланган ва бу ёвуз кучлар улимдан сунг хам инсон жасадини тарк этмайди деб билинган. Шунинг учун хам, вафот этганларни жасадлари тог коялари, сахролар, махсус сокинлик, минораларида колдирилган ва уларнинг
1 Авесто. Тарихий-адабий ёдгорлик. Т., —Шарк, 2001, 61,62,67, 72, 77-бетлар.
May 2024
459
O'zbekiston МУИу Universiteti mediata'lim:muammolar, уеМт1аг va istiqbollar
суякларигина колмагунча кул теккизилмаган. Сунг суяклар йигилиб махсус идиш-"ассуар" ларга солинган ва махсус жойларга кумилган. Зардуштийларда ахлатларни махсус усулда тозалаш куникмасига эга булинган, масалан, тоза ва курук ахлат, синган идиш, суяк кабилар ерга зарар келтирмайдиган нарсалар сифатида кумиб ташланган. Долган барча нарсалар томида туйнуксимон тешиги болган кичикрок уйчага топланган хамда вакти-вакти билан ишккор таъсирида ёк килиб турилган. Мисол учун, аёзли кишда олов иссиклик манбаи булиб, унда овкат пиширилган. ^адимда олов ёкиш машаккатли иш булганлиги сабаб, оловни учокда саклаш жуда масъулиятли бурч саналган. Бу холат нафакат диний, балки катта тарбиявий ахамиятга хам эга эди.
Зардуштийлик акидаларида инсонга онгли жонзот сифатида караш алохида ахамият касб этган. У шу сабабли атроф мухитни саклаш учунгина эмас балки узининг жисмоний соглиги, кариндош-уруглари хакида гамхорлик курсатиш каби маънавий-ахлокий сифатларга эга булишда масъул деб белгиланган. Шунинг учун " Авесто" да табиатни-яъни сув, тупрок;, олов, хаво, куёшни эзозлаш ва инсоннинг яратувчанлик мехнатини улуглаш бирламчи ахамият касб этган.
Кддимги ёзма маданият ёдгорликлардан биз экологик дунёкарашни тарбиялаш ва шакллантиришга оид кимматли тарихий маълумотларни оламиз. Ахамонийлар замонида болаларни табиат ва атроф-мухит билан таништириш зарур дидактик жараён сифатида йулга куйилган. Х,ар бир инсон фойдали усимликлар ва хайвонлар хакида билишга мажбур эди. Шу максадда болаларни хайвонлар ва усимликлар дунёси билан таништириш, атроф-мухитни мухофаза килишга ургатиш амалиёти утказилган. Шундан хулосага келиш мумкинки, экологик тарбия муаммоси кадимий тарихий илдизларга эга, чунки аждодларимиз табиатнинг: сув, тупрок, усимлик ва хайвонот дунёсининг мусаффолигига катта ахамият берганлар. Улар табиат бойликларига эхтиёткорлик билан муносабатда булишган. Шу сабаб хам "сувга туфлама", "сувга супринди ташлама", "сув оккан арикни ифлос килма", "хавони ифлослама" каби угитлар улар учун дастури амал булган.
Узбек халкининг йил фасллари алмашуви, хосилни йигиб-териб олиш билан боглик булган удумлари, мавсумий кушиклари, умумхалк байрамлари хам махсус экогуманистик мазмун билан бойитилган. Улар орасида зардуштийларнинг астрономик таквимларида алохида ахамият касб этган "Навруз" байрами энг оммавий байрам сифатида бугунгача кадр-кимматини саклаб келади. "Навруз" байрами факатгина хурсандчлик улашиш, миллий таомлашиш куни сифатидагина нишонланмаган. Бу пайтда кишилар куйидаги шартларни бажариши лозим булган: умумхашар уюштириш, куча ва
May 2024
460
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
^ationalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^Mediaeiui
xoBgugapHu TapTuSra KegTupum, Karraro kuhuk umTupoKuga gapaxraapHu oKgam, KynaT экнm (KaMuga ynTa), ryggap yTKa3um, xymnaKnaK Ba mogyMoH wpum, Sup-Supgapura axmu HuaTgap Tugam, ypymraH Kumugap SugaH apamum, xagog Ba MyHocuS xaeT Kenupumra MycTaKug uHTugum KaSu Me3oHgapu SegrugaHraH. Bogagap xaM aHa my TagaS Ba Metepgapra aMag KugraHgap. MyaMMOHH Tapuxufi MaHSagap acocuga TagKuK этнm opKagu Kygra KupmraH TagKuKoT Hara^agapura acocgaHuS, MaB^yg agaSueTgapHuHr Taxgugura SarumgaHraH ugMufi xygocagapu, a^goggap TOMOHugaH ugrapu cypugraH Ba xaeTga cuHagraH $uKp-Mygoxa3agapHuHr HenorguK oKugoHa экaнgнкgapнgaн maxogar SepaeTraHguKgapHu agoxuga TatKuggam go3uM. ^hohhu, KaguMga a^goggapuMro uHTeggeKTyag Ta^aKKypuga ^aMoa эpкннgнгн, xaeTga, MexHaTga TeHrguK Ba MexHaT HetMaraapuHu TaKcuMgamra acocgaHraH MatHaBufi-axgoKufi Ba экogoгнк Ha3apua umgaS nuKugraH. hhcohu^t ^aMoagapuHuHr aMagufi, MexHaT ^aoguara acocuga By^ygra KegraH Ba puBo^gaHaeTraH SyHgafi Kapamgap gacTgaSKu SocKunnapgaH SomgaS uHcoHHuHr aTpo^-MyxuT SugaH, yHu Myxo$a3a Kugum, TapTuSHu ypHaram Ba Typap-^ofigapga TO3aguK SugaH naMSapnac SorguKguruHu aKc эттнpгaн. Hara«:aga, KypuS TypraHuMu3geK, a^gognapuMro aTpo^-MyxuT, cyB, TynpoK, o3uK-oBKaT Myca^oguru xaKuga Tyrpu TacaBBypra эгa SygraH. Ygap Ha^aKaT maxcufi rurueHa Kougagapura y3gapu puoa KuguS, aTpo^-MyxuTHu To3a caKgamraH, SagKu $ap3aHggapuHu xaM aHa my KagpuaTgap acocuga TapSuagaraHgap.
3KoryMaHucTuK MyHocaSaraap ^aMuaTgaH TamKapuga nafigo SygMacguru Ba MaB^yg SygMacguru uhcoh SopguruHuHr y3Bufi umuMoufi xogucacu, umuMoufi xaeT тнзнмнgaгн MyafiaH н:m,нмoнfi-тaSннfi axguTguK cu^araga aHrgaHumuHu TaKo3o этagн. fflyHuHr ynyH, guHufi Kapamgapga xaM Sy Macaga xaMuma guKKaT MapKa3ga xucoSgaHraH.
MyaMMoHu Tapuxufi MaHSagap acocuga TagKuK этнm opKagu Kygra KupuTraH TagKuKoT Hara^agapura acocgaHuS, MaB^yg agaSueTgapHuHr Taxgugura SarumgaHraH ugMufi xygocagapu, a^goggap TOMoHugaH ugrapu cypugraH Ba xaeTga cuHagraH $uKp-Mygoxa3agapHuHr HenorguK oKugoHa экaнgнкgapнgaн maxogaT SepaeTraHguKgapHu agoxuga TatKuggam go3uM. ^hohhu, KaguMga a^goggapuMu3 uHTeggeKTyag Ta^aKKypuga ^aMoa эpкннgнгн, xaeTga, MexHaTga TeHrguK Ba MexHaT HetMaraapuHu TaKcuMgamra acocgaHraH MatHaBufi-axgoKufi Ba экogoгнк Ha3apua umgaS nu^ugraH. HHcoHuaT ^aMoagapuHuHr aMagufi, MexHaT ^aoguara acocuga By^ygra KegraH Ba puBo^gaHaeTraH SyHgafi Kapamgap gacTgaSKu SocKu^gapgaH SomgaS uHcoHHuHr aTpo^-MyxuT SugaH, yHu Myxo$a3a Kugum, TapTuSHu ypHaTum Ba Typap-^ofigapga To3aguK SugaH naMSapnac SorguKguruHu aKc эттнpгaн. Hara^aga, KypuS TypraHuMu3geK, a^goggapuMro
May 2024
461
O'zbekiston Milliy Universiteti National University of Uzbekistan
y
O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar Media education in Uzbekistan: problems, solutions and prospects
атроф-мухит, сув, тупрок, озик-овкат мусаффолиги хакида тугри тасаввурга эга булган. Улар нафакат шахсий гигиена коидаларига узлари риоя килиб, атроф-мухитни тоза саклашган, балки фарзандларини хам ана шу кадриятлар асосида тарбиялаганлар.
REFERENCES:
1. Авесто. Тарихий-адабий ёдгорлик. Т., —Шарк, 2001, 61,62,67, 72, 77-бетлар.
2. Абдуллаева Г. А. ПЕДАГОГИК ОЕИШ ВА УНИ КОРРЕКЦИЯЛАШ //Academic research in educational sciences. - 2023. - Т. 5. - №. NUU conference 3. - С. 239-244.
3. Абдуллаева Г. А., Раджаббоева Р. А. "OILA, MAKTAB VA MAHALLA HAMKORLIGI" O'QUVCHI-YOSHLARNI TARBIYALASH SAMARADORLIGINING MUHIM OMILI SIFATIDA //ИННОВАЦИИ В ПЕДАГОГИКЕ И ПСИХОЛОГИИ. - 2020. - №. SI-2№ 7.
4. Хайдарова Х. Р. МИЛЛИЙ КАДРИЯТЛАР АСОСИДА ОТА-ОНАЛАРНИНГ ВИРТУАЛ-ПЕДАГОГИК МАДАНИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ МАСАЛАЛАРИ //Results of National Scientific Research International Journal. - 2023. - Т. 2. - №. 1. - С. 264-272.
5. HAMROKULOVA S. H. E. PROBLEMS OF IMPROVING THE MECHANISMS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN GENERAL SECONDARY SCHOOLS //ЭКОНОМИКА. - С. 222-226.
6. Ш. Э. Хамрокулова (2023). ТАБИИЙ ФАНЛАРНИ УКИТИШДА ЭКОЛОГИК ТАРБИЯ МАСАЛАЛАРИГА ЁНДАШИШ. Academic research in educational sciences, 5 (NUU conference 3), 451-454.
7. Хусанов Э. Т. Экологическая культура и экологическое образование молодежи в новом узбекистане //Science Time. - 2022. - №. 4 (100). - С. 24-29.
8. Хусанов, Э. Т. (2023). ЭКОЛОГИК МАДАНИЯТНИ ШАКЛЛАНТИРИШДАГИ МАНАВИЙ-АХЛОКИЙ ВА ХУКУКИЙ МАСАЛАЛАР. Results of National Scientific Research International Journal, 2(1), 205-211.
9. Хусанов, Э. Т. (2023). УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА ЭКОЛОГИК ТАЪЛИМ-ТАРБИЯ МАСАЛАЛАРИ. Academic research in educational sciences, 5(NUU conference 3), 171-175.
May 2024