Научная статья на тему 'ҲАРБИЙЛАШТИРИЛГАН ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА МУСТАҚИЛ ТАЪЛИМ СОАТЛАРИНИ САМАРАЛИ ТАШКИЛ ЭТИШДА “E-КУТУБХОНА” ИНТЕЛЛЕКТУАЛ АХБОРОТ-ТАҲЛИЛ ТИЗИМИНИНГ ИМКОНИЯТЛАРИ (ИИВ АКАДЕМИЯСИ МИСОЛИДА)'

ҲАРБИЙЛАШТИРИЛГАН ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА МУСТАҚИЛ ТАЪЛИМ СОАТЛАРИНИ САМАРАЛИ ТАШКИЛ ЭТИШДА “E-КУТУБХОНА” ИНТЕЛЛЕКТУАЛ АХБОРОТ-ТАҲЛИЛ ТИЗИМИНИНГ ИМКОНИЯТЛАРИ (ИИВ АКАДЕМИЯСИ МИСОЛИДА) Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
17
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Oriental Art and Culture
Область наук
Ключевые слова
мустақил таълим / таълим олувчи / ўқув жараёни / кун тартиби / курсант (тингловчи)

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Баҳодир Бахтиёрходжаевич Бурханов

Мақолада ҳарбийлаштирилган олий таълим муассасаларида мустақил таълим соатларини самарали ташкил этишда мавжуд муаммолар ва “E-КУТУБХОНА” имкониятлари тўғрисида фикр-мулоҳазалар билдирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ҲАРБИЙЛАШТИРИЛГАН ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА МУСТАҚИЛ ТАЪЛИМ СОАТЛАРИНИ САМАРАЛИ ТАШКИЛ ЭТИШДА “E-КУТУБХОНА” ИНТЕЛЛЕКТУАЛ АХБОРОТ-ТАҲЛИЛ ТИЗИМИНИНГ ИМКОНИЯТЛАРИ (ИИВ АКАДЕМИЯСИ МИСОЛИДА)»

"Oriental Art and Culture" Scientific Methodical Journal / http://oac.dsmi-qf.uz Volume 4 Issue 4 / August 2023

ХДРБИЙЛАШТИРИЛГАН ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА

МУСТАКДЛ ТАЪЛИМ СОАТЛАРИНИ САМАРАЛИ ТАШКИЛ ЭТИШДА "E-КУТУБХОНА" ИНТЕЛЛЕКТУАЛ АХБОРОТ-ТА^ЛИЛ ТИЗИМИНИНГ ИМКОНИЯТЛАРИ (ИИВ АКАДЕМИЯСИ МИСОЛИДА)

Баходир Бахтиёрходжаевич Бурханов Узбекистон Республикаси ИИВ Академияси

Аннотация: Маколада харбийлаштирилган олий таълим муассасаларида мустакил таълим соатларини самарали ташкил этишда мавжуд муаммолар ва "E-КУТУБХОНА" имкониятлари тугрисида фикр-мулохазалар билдирилган.

Калит сузлар: мустакил таълим, таълим олувчи, укув жараёни, кун тартиби, курсант (тингловчи)

OPPORTUNITIES OF "E-LIBRARY" INTELLECTUAL INFORMATION-ANALYSIS SYSTEM IN EFFECTIVE ORGANIZATION OF INDEPENDENT STUDY HOURS IN MILITARY INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION

(EXAMPLE OF MIA ACADEMY)

Bahadir Bakhtiyorkhodjaevich Burkhanov Ministry of Internal Affairs Academy of Republic of Uzbekistan

Abstract: The article discusses the existing problems in the effective organization of independent study hours and opportunities "E-KUTUBXONA" in paramilitary higher education institutions..

Keywords: independent education, receiving education, educational process, agenda, cadet (listener)

Кириш

Мамлакатимизда таълим сохасида булаётган узгаришлар жамиятимиз равнакига ижобий таъсир килиши шубхасиз. Улар мамлакатни интеллектуал салохиятини оширишда, давлат таълим стандарти талабларига жавоб бера оладиган, етук, ракобатбардош кадрлар тайёрлашда мухим омил хисобланади. Айникса, бу жараёнда мустакил таълим куникмасини тугри ташкил этиш мухим ахамият касб этади. Билимларни мустакил равишда эгаллашга интилиш - талаба укув фаолиятининг таълим муассасасидаги энг ажралиб турадиган хусусияти, мустакил таълим олиш жараёни хисобланади. Бу жараён талабаларнинг тегишли фанлар буйича, мустакил равишда:

- аудиториядаги машгулотларда олган билимларини мустахкамлаш, чукурлаштириш, кенгайтириш ва тартибга солиш;

- меъёрий-хукукий актлар, маълумотлар ва махсус адабиётлар билан ишлашни урганиш;

- мустакил фикр юритиш, уз-узини устириш, узининг режасини амалга оширишни шакллантириш;

- тадкикот олиб бориш кобилиятини ривожлантириш [1] буйича тайёргарлик куриши демакдир.

Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 5 июндаги "Олий таълим муассасаларида таълим сифатини ошириш ва уларнинг мамлакатда амалга оширилаётган кенг камровли ислохотларда фаол иштирокини таъминлаш буйича кушимча чора-тадбирлар тугрисида"ги ПК-3775-сон карорида укув машгулотларини талабаларни инновацион фикрлашга йуналтирадиган укитиш технологиялари ва интерфаол услубларни жорий этиш асосида ташкил этиш, асосий эътиборни талабаларнинг мустакил таълим олиши билан боглик механизмларни амалга оширишга каратиш зарурлиги таъкидланади.

Р.Р.Хусаиновнинг фикрига кура, укув жараёни сифатини оширишда мустакил таълимнинг ахамияти сузсиз катта. Педагогдан тайёр маълумот олгандан кура мустакил фаолият жараёнида олган билимни узлаштириш нисбатан анча яхши натижа беради [1].

Юкорида билдирилган фикрни куллаб-кувватлаган холда укув жараёни сифатини оширишда мустакил таълимнинг роли накадар мухим эканлигини айтиш мумкин. ИИВ Академиясида курсант (тингловчи)лар профессор-укитувчилардан тайёр маълумот олгандан кура, мустакил фаолият жараёнида мавзуга оид маълумотларини узлари изланиб олишлари, уз билимларини мустахкамлашда яхши натижага эришишларига олиб келади.

Асосий кисм

ИИВ Академиясида мустакил таълим соатлари Узбекистон Республикасининг "Таълим тугрисида"ги, "Кадрлар тайёрлаш миллий дастури тугрисида"ги конунлари, Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 16 августдаги "Ички ишлар органлари ходимларини тайёрлаш, кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида"ги ПК-3216-сон ва сохага оид бошка Карорлар хамда Ички ишлар вазирининг вазирлик тасаруффидаги укув муассасалари учун тасдикланган меъёрий хужжатлар талабларига мувофик ташкил этилади.

Юкорида курсатиб утилган меъёрий хужжатларда белгиланганидек, мустакил таълим - маърузалар хамда бошка машгулотларда олинган билимларини чукурлаштириш ва мустахкамлаш учун, кун тартибида

белгиланган вактда, мустакил тайёргарлик соатларида утказилади. Мустакил таълим мазмуни тегишли факультет, кафедра ва цикллар томонидан ишлаб чикилган укув фани дастури ва ишчи укув дастури асосида ташкил этилади.

ИИВ Академиясининг кундузги таълимига укишга кабул килинган курсантларга дастлабки укув йилидан бошлаб, мустакил таълим соатларидан фойдаланиш юзасидан тугри тавсия бериш мухим ахамият касб этади. Профессор Д.О.Грачев шундай фикрларни билдиради: «Кечаги мактаб укувчиларининг олий таълим муассасаси шароитига тулик мослашмаганлигини хисобга олган холда, курсантларнинг мустакил фаолиятини тизимли равишда ташкил этишда, уларни рухий жихатдан мунтазам куллаб-кувватлаб турган холда, аънанавий ва энг самарали усуллардан фойдаланиш керак: барча машгулотларни назорат килиш ва хар бир курсантга индивидуал тарзда ёндашиш лозим. Укув дастурида белгиланган вакт ичида курсантларнинг укув фаолиятини максимал даражада кузатувга олиш ва керакли тавсиялар бериб борилгандагина мустакил таълим фаолияти ижобий натижаларни бериши мумкин [2].

ИИВ Академиясида таълим жараёни урнатилган тартиб-интизомдан чикмаган холда риоя этилиши шарт булган кун тартибидан иборат. Укитувчи томонидан курсант ва тингловчиларга керагидан ортик берилган вазифа мустакил таълимдан кутилган ижобий натижа урнига, аксинча салбий натижага олиб келиши мумкин.

Психолог мутахассисларнинг олиб борган тадкикотларига асосан укувчиларда эрталаб соат 7.00 дан сунг иш кобилияти ошади. Соат 9.00 дан 11.00 гача эса энг юкори даражадаги иш кобилияти кузатилади. Соат 12.0013.00 оралигида иш кобилияти пасаяди. 14.00-15.00 ларга бориб, энг паст даражага тушади. Соат 15.00 дан кейин иш кобилияти бир оз кутарилади ва шу холатда кечки соат 17.00-19.00 га кадар давом этади. Баъзи укувчиларда соат 20.00 дан сунг яна юкори фаоллик даражаси пайдо булади ва у соат 22.00 га кадар сакланади [3].

Юкорида келтирилган маълумотга асосланиб, ИИВ Академиясида мустакил таълим соатлари тугри ташкил этилганлигини куриш мумкин. Курсант (тингловчи)ларнинг мустакил таълим соатлари агар тасдикланган дарс жадвалига асосан туртинчи жуфтлик булмаса, белгиланган кун тартиби буйича 15.00 да бошланиб, 18.00 да тугатилади. Яъни 20 дакика танаффусни хисобга олмаганда 160 дакика, агар 4-жуфтликда машгулот булса, мустакил таълим соати 16.30 да бошланиб, 18.00 да нихоясига етади. 10 дакика танаффусни хисобга олмаганда 80 дакика. Демак, курсантлар хар бир дакикани кадрига етишлари ва мавжуд вактдан унумли фойдаланишлари жуда мухим. Нега деганда, ИИВ Академияси курсантлари бошка фукаролик олий таълим

муассасаларининг талабалари сингари истаган вактларида мустакил равишда ишлай олмайдилар, махсус адабиётлардан, электрон ахборот-ресурслардан хам хамма вакт эркин фойдалана олмайдилар, коровул ва ички хизматга тушганларида мустакил таълим соатларига катнаша олмайдилар.

Шунингдек, хозирги замонда мустакил таълим соатларини замонавий ахборот комуникация техналогияларсиз тасаввур этиб булмайди. Электрон ахборот-ресурс омбори хар сонияда янги электрон дарсликларга, китобларга, турли маълумотларга тулиб бормокда. Интернет тармогида курсант (тингловчи)лар томонидан керакли маълумотларни излаб топиш учун хам куп вакт сарфланиши мустакил таълим соатларини бесамара утишига сабаб булаётганлигини кузатиш мумкин.

Юкорида айтиб утилган холатларни олдини олиш учун: "SMART AKADEMIYA''-интеграллашган ахборот-таълим платформа лойихаси доирасида "E-КУТУБХОНА" интеллектуал ахборот-тахлил тизимини яратишни таклиф этамиз.

Сунъий интеллект технологиялар асосида жорий килинадиган "E-КУТУБХОНА" таълим олувчиларга куйидаги имкониятларни яратади:

Мутахассислик йуналишлари буйича:

таълим олувчиларнинг уцув босцичи ва мутахассислик йуналишига цараб фанларга оид асосий уамда цушимча адабиётларни тавсия эта оладиган сунъий интеллект тизими ишлаб чицилади;

таълим олувчи уар семестр даврида узлаштириши керак булган фанларнинг мавзулари буйича асосий уамда ёрдамчи адабиётлардан (дарсликлар, цулланмалар, тацдимотлар, масалалар туплами ва бошц.) иборат тартиблашган маълумотлар базаси шакллантирилади;

Юридик адабиётлар:

таълим олувчилар фойдаланишлари учун юридик (кодекслар, цонунлар, царорлар, фармон ва фармойишлар уамда бошц.) адабиётлар каталоги электрон ахборот тизими яратилади;

Бадиий адабиётлар:

бадиий китоблар мутолааси учун узбек ва жауон адабиётининг энг яхши бадиий асарлари буйича интеллектуал ахборот-тахлил тизими яратилади;

"E-КУТУБХОНА" куйидаги булимлардан иборат:

1. Мутахассислик - ушбу булим таълим муассасасида мутахассислик йуналишларини алохида гурухларга ажратади. Таълим олувчи мутахассислик йуналиши буйича керакли адабиётларни излашга вакт сарфламаслиги учун киритилган.

2. Юридик адабиётлар - керакли меъёрий-хукукий хужжатлар ва юридик адабиётлардан фойдаланиш учун киритилган.

3. Бадиий адабиётлар - узбек ва жахон адабиётининг энг яхши бадиий асарлари билан танишиш ва мутолаа этиш учун киритилган.

4. ^идирув тизими - Электрон илмий, бадиий ва юридик адабиётларни тез ва сифатли кидириб топиб берувчи интеллектуал кидирув тизими яратилади.

Ижтимоий-иктисодий ахамияти:

таълим олувчиларга мутахассислик фанларини бадиий асарлар билан яхлит ёндашув асосида касбий фаолиятга оид адабиётлар мутолаасига кизикишларини ошириш хамда касбий кобилиятларини шакллантиришни таъминлаб берувчи тизимли педагогик жараён ташкил этилади;

таълим олувчиларга дунёкарашини кенгайтириш, узини узи тарбиялаш, бахолаш ва ижодий фикрлаш мухитини яратади, таълим олувчиларга кизикарли булган китобларни тавсия этади ва укилган асар юзасидан мухокама этиш имконини беради, инсон омилисиз яхши китобхонларни рагбатлантириш тизимини яратади, китобхонлик маданияти ва илмий тафаккурни ривожлантиришга хизмат килади;

мутолаа маданиятини юксалтиришда виртуал ракамли мухитнинг яратилиши натижасида таълим олувчиларнинг педагогик мулокот маданияти шаклланади, шу билан бирга, мустакил таълим соатларини самарали утказишга замин яратади.

Тижоратлаштириш истикболлари:

"E-КУТУБХОНА " модули ишга тушгандан сунг, биринчи навбатда, ИИВ Академиясида синовдан утказилади ва бошка таълим муассасаларига жорий этиш буйича таклифлар берилади. Шунингдек, давлат сиёсатининг асосий устувор вазифаларидан бири булган мамлакатда китобхонлик маданиятини юксалтиришда юртимиз китобхонлари учун веб-кутубхона платформасини жорий этиш имкониятини беради.

Хулоса ва таклифлар

Хулоса сифатида шуни айтиш мумкинки, ИИВ Академиясида курсант (тингловчи)ларнинг мустакил таълим олишларини янада сифатли ташкил этишда мустакил таълим учун ажратилган соатлар микдорини ошириш, "E-КУТУБХОНА" имкониятларидан кенг ва унумлий фойдаланишларида шарт-шароитлар яратиш, мустакил таълим соатларини самарали ташкил этиш борасида ИИВ Академияси укув шароитини хисобга олган холда курсант (тингловчи)лар ва ёш педагок ходимлар учун укув кулланма ишлаб чикиш лозим.

Курсант (тингловчи)лар мустакил равишда шугулланса ва уз устида тинимсиз ишласагина билимларни чукур узлаштириши ва келажагда замон талабларига жавоб бера оладиган малакали мутахассис булиб етишишлари мумкин булади.

Бу жараёнлар келгусида ИИВ тизимига кадрлар тайёрлашнинг сифат даражасини янада яхшиланишига, яъни булажак ёш ходимларнинг атроф-мухит ходисаларига нисбатан тахлилий ёндашишга, касбий билимларни орттиришга, маънавий-интеллектуал салохияти, онгу-тафаккури ва дунёкарашини юксалтиришга хизмат килади. Шунингдек, ИИО ходимлари зиммасига юклатилган вазифалар: фукароларнинг хукуклари, эркинликлари ва конуний манфаатларини химоя килиш, жамоат тартибини саклаш, шахс, жамият ва давлат хавфсизлигини таъминлаш каби масъулиятли вазифаларни бажаришда етук кадрларни тайёрлашга замин яратади.

Фойдаланилган адабиётлар

1. Хусаинов Р.Р. Олий таълимда фанларни укитиш сифатини оширишда мустакил таълимнинг роли. Тошкент давлат техника университети «Иктисодиёт ва маркетинг» кафедраси доценти, иктисод фанлари номзоди, доцент ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 4 // URL: https://cyberleninka.ru/article/n/oliy-talimda-fanlarni-itish-sifatini-oshirishda-musta-il-talimning-roli/viewer.

2. Грачев Д.О. Организация и контроль самостоятельной работы курсантов // URL: https://scienceforum.ru/2013/article/2013008976

3. Хошимова М. К. «Мустакил таълим ва уни ташкил этиш методикаси» мавзусида очик маърузаси. Тошкент ирригатсия ва кишлок хо'жалигини механизатсиялаш мухандислари институти Педагогика, психология ва укитиш методикаси кафедра укитувчиси. // URL: https://tiiame.uz/oz/article/14-11-5.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.