Научная статья на тему 'АРАБ ЗИЁЛИЛАРИ МИЛЛИЙ ИДЕНТИКЛИК УЧУН КУРАШДА'

АРАБ ЗИЁЛИЛАРИ МИЛЛИЙ ИДЕНТИКЛИК УЧУН КУРАШДА Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
16
2
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Зиёлилар / араб адабиёти / араб-мусулмон маданияти / араб идентиклиги. / intellectuals / Arabic literature / Arab-Muslim culture / Arab identity

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Юлдашева, Хилола Абдулхаевна

Ушбу мақолада зиёлиларнинг араб адабиётида бадаиий асарлар орқали миллий идентикликни сақлаш учун курашишдаги роли ёритилган. Мақола тарихий ва замонавий контекстларда кўриб чиқилган бўлиб, араб зиёлиларининг миллий идентикликни мустаҳкамлаш ва уни глобаллашув жараёнларида сақлаб қолишдаги стратегиялари таҳлил қилинган. Шунингдек, араб жамиятларидаги маънавий ва маданий ўзгаришларга зиёлиларнинг таъсири кўриб чиқилди. Миллий идентикликнинг муҳимлиги ва уни замонавий дунёда сақлаш учун зарур стратегиялар баён қилиниши орқали араб жамияти ва маданиятида зиёлиларнинг ўрни ва аҳамиятини чуқурроқ тушунишга имкон яратилди.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ARAB INTELLECTUALS ARE STRUGGLING FOR NATIONAL IDENTITY

This article highlights the role of the intelligentsia in the struggle to preserve national identity through Arabic literature. The article examines, in historical and modern contexts, the strategies of the Arab intelligentsia in strengthening national identity and its preservation in the processes of globalization. The influence of the intelligentsia on spiritual and cultural changes in Arab societies was also examined. By emphasizing the importance of national identity and the necessary strategies for its preservation in the modern world, a deeper understanding of the role and importance of intellectuals in Arab society and culture has become possible.

Текст научной работы на тему «АРАБ ЗИЁЛИЛАРИ МИЛЛИЙ ИДЕНТИКЛИК УЧУН КУРАШДА»

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

АРАБ ЗИЕЛИЛАРИ МИЛЛИИ ИДЕНТИКЛИК УЧУН КУРАШДА

Юлдашева Хилола Абдулхаевна

Ф.ф.н. в.б. доцент. ТДШУ

АННОТАЦИЯ

Ушбу мацолада зиёлиларнинг араб адабиётида бадаиий асарлар орцали миллий идентикликни сацлаш учун курашишдаги роли ёритилган. Мацола тарихий ва замонавий контекстларда куриб чицилган булиб, араб зиёлиларининг миллий идентикликни мустаукамлаш ва уни глобаллашув жараёнларида сацлаб цолишдаги стратегиялари таулил цилинган. Шунингдек, араб жамиятларидаги маънавий ва маданий узгаришларга зиёлиларнинг таъсири куриб чицилди. Миллий идентикликнинг мууимлиги ва уни замонавий дунёда сацлаш учун зарур стратегиялар баён цилиниши орцали араб жамияти ва маданиятида зиёлиларнинг урни ва ауамиятини чуцурроц тушунишга имкон яратилди.

Калит сузлар: Зиёлилар, араб адабиёти, араб-мусулмон маданияти, араб идентиклиги.

АННОТАЦИЯ

В этой статье освещается роль интеллегенции в борьбе за сохранение национальной идентичности посредством арабской литературы. Статья рассматривает в историческом и современном контекстах, стратегии арабской интеллегенции в укреплении национальной идентичности и ее сохранении в процессах глобализации. Также было рассмотрено влияние интеллегенции на духовные и культурные изменения в арабских обществах. Подчеркнув важность национальной идентичности и необходимых стратегий для ее сохранения в современном мире, стало возможным более глубокое понимание роли и значения интеллектуалов в арабском обществе и культуре.

Ключевые слова: интеллектуалы, арабская литература, арабо-мусульманская культура, арабская идентичность.

Глобаллашувнинг шиддатли ва кенг камровли жараёнлари дунёнинг турли минтакаларида, жумладан араб мамлакатларида хам, миллий идентиклик ва маданиятни саклаб колиш муаммосини келтириб чикармокда. Араб зиёлилари, яъни араб маданиятининг маърифатпарвар, интеллектуал ва ижодий вакиллари турли сохаларда, жумладан илм-фан, адабиёт, фалсафа, санъат ва сиёсатда мухим рол уйнайдилар. Уларнинг таъсири тарихан кадим замонлардан

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

бошланиб, хозирги кунгача давом этмокда.Зиёлиларлар жамиятда синфий манфаатлар ва сиёсий гурухларнинг ривожланишини энг онгли, энг катъий ва энг тугри акс эттиргани ва ифодалагани учун хам зиёлилар деб аталади. Миллий идентикликни шакллантиришда зиёлилар ва маърифатпарварлар мухим роль уйнайди. "Турли даврлар одамлари узаро канчалик фарк килмасинлар, улар узларига узлари хакида бир хил саволларни беришади — улар харакат килиш учун узлари хакида кандай уйлаш кераклигини билишни хохлашади", — деб ёзган К.Манхеим . "Биз киммиз?" деган саволга жавоб индивидуал ва жамоавий улчовларга эга. Миллий идентикликни англаш ва шакллантириш жараёнида зиёлиларнинг иштироки алохида ахамиятга эга. Зиёлиларни илмий жихатдан урганиш сохасидаги таникди мутахассис, фалсафа фанлари доктори, профессор В.М.Межуев таъкидлаганидек, зиёли жамиятда хар доим маълум бир билим ва гоялар тизимининг ташувчиси ва таргиботчиси вазифасини бажаради. Зиёлиларлардан сиёсатчи чикиши хавфли, "чунки у хокимиятни уз мафкураси билан айнанлаштиришга мойил" булади1.

Олимларнинг таъкидлашича, "миллий модернга таниш булган идентикликлар глобал ижтимоий-сиёсий ва интеллектуал маконларда тобора кам натижа бермокда"2, аммо шу билан бирга, постмодернизм назариялари модернга глобал мукобил яратмайди, хозирги жамиятларни тавсифлаш учун универсал код такдим этмайди: "глобал ёки кечки замонавий лойихасида илгари хукмрон булган иктисодий ва ижтимоий миллатлар ва индустриал-синфий жамиятига хос булган идентикликни шакллантириш ва тавсифлаш усулларидан мафкуравий жихатдан нейтралрок булган маданий идентикликларга утилаётганини кузатиш мумкин. Одамлар ва жамиятлар уртасидаги тафовутларни асосан маданият категориялари оркали уйлаш ва тузиш бошланди. Шундай килиб, идентиклик шакллантириш майдонидаги уйин яна зиёлилар томонига утмокда"3.

Араб дунёси узининг куп асрлик тарихи давомида жахон илм-фани, маданияти ва цивилизацияси ривожига улкан хисса кушган. Араб-мусулмон цивилизациясининг аклий ва маънавий меросини шакллантиришда зиёлилар —

1В. М. Межуев. История. Цивилизация. Культура. Опыт философского истолкования. СПбГУП. Санкт-Петербург. 2011г. С-440. 21 стр.

2 Мартьянов В. С. Конфликт идентичностей в политическом проекте модерна: мультикультурализм или ассимиляция? // Идентичность как предмет политического анализа. Сборник статей по итогам Всероссийской научно-теоретической конференции (ИМЭМО РАН, 21-22 октября 2010 г.) / Отв. ред. И. С. Семененко, Л. А. Фадеева. М.: ИМЭМО РАН, 2011. С. 36-42

3 Мартьянов В.С. Конфликт идентичностей в политическом проекте модерна: мультикультурализм или ассимиляция? // Идентичность как предмет политического анализа. Сборник статей по итогам Всероссийской научно-теоретической конференции (ИМЭМО РАН, 21-22 октября 2010 г.) / Отв. ред. И.С.Семененко, Л.А.Фадеева. М.: ИМЭМО РАН, 2011. С. 36-42.

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

олимлар, мутафаккирлар, ёзувчилар, илохиётшунослар асосий роль уйнади. Араб зиёлилари урта асрларда — илм-фан ва маданият юксалишининг, Нахда даврида — уйгонишнинг, янги даврда эса миллий озодлик курашининг харакатлантирувчи кучи булди. Гарб мустамлакачиларининг араб мамлакатларига бостириб кириши одатда гарб цивилизацияси элементларининг барча хаёт сохаларига кириб боришида дастлабки боскич хисобланади, бу эса чукур маданий, ижтимоий-иктисодий ва сиёсий узгаришлар келтириб чикаради. Мазкур боскин натижасида араб мамлакатлари анъанавий жамиятнинг феодал асосларидан янги — капиталистик муносабатларга утиш ёкасига келди. Мустамлакачилик шароитида араб халклари илк бор уз маданияти ва кундалик хаётидаги куп асрлик анъаналарни химоя килиш зарурлигини англаб етдилар. Зиёлиларнинг саъй-харакатлари билан жамиятда ватанпарварлик туйгулари кучайди, миллий озодлик харакати мафкураси вужудга келди. Улар араб ва Европа маданиятини окилона асосда якинлаштириш тарафдори булиб, Гарб ютукларини урганиш зарурлигини таъкидладилар. Шунингдек улар Европа адабиётининг янги жанрлари булган роман, кисса, хикоя, замонавий драматургияни жорий килиб, араб адабиётини бойитдилар. Янги адабиётнинг ёркин намояндалари Рифаъа ат-Тахтавий, Мухаммад Хусайн Байкал, Жамолиддин ал-Афгоний, Ахмад Шавкий, Халил Мутрон, Илйа Абу Модий эркин фикрларини киритиш оркали араб адабиётини янгиладилар.

Зиёлилар араб бирлиги гояларини илгари сурган холда миллий идентикликнинг шаклланишига катта хисса кушдилар. Улар араб тилини миллий идентикликнинг энг мухим мезони, деб хисоблаганлар ва уларнинг саъй-харакатлари билан араб тили янги сохаларда — матбуот, публицистика, бадиий адабиётда — уз урнига эга булди. Улар анъанавий жамиятни янгилаш йулини очиб бердилар, миллий гоя ва янги адабиётга асос солдилар. Уларнинг маърифий фаолиятисиз замонавий араб дунёсининг маданий ва сиёсий тикланишини тасаввур килиб булмайди.

Араб давлатларининг Усмонилилар ва Европа давлатлари хукмронлигидан мустакил булиш учун кураши XIX аср охири ва XX асрнинг биринчи ярмида авж олган пайтда араб зиёлилари тарихида янги сахифа очилади. Бу даврдаги араб дунёсида миллий зиёлилар мустакил ижтимоий гурух сифатида узини намоён килади ва купчилик араблар онги ва кайфиятининг ифодачисига айланади.

Мисрликларнинг миллий онгини юксалтиришда ёзувчи ва драматург Тавфик ал-Х,аким катта роль уйнади. У уз асарларида кескин ижтимоий муаммоларни кутарди, ислохотлар килишга, колокликка карши курашга

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

чакирди. 1950-йилларда Кохира адабиёт ва адабий танкид сиёсат билан кесишиб, маданий ва сиёсий ижод марказига хамда кизгин бахс-мунозаралар майдонига айланди. Марокашлик танкидчи ва ёзувчи Мухаммад Беррада узининг "Х,еч качон такрорланмайдиган ёз" номли хотираларида 1950-йиллар бошида Кохирада утказган беш йили хакида фикр юритади ва бу йиллар унинг аклий ривожланишида асосий омил булганини таъкидлайди4. Уша пайтда Кохира араб дунёсидаги янги адабий харакатларнинг маркази булган ва Мухаммад Беррада у ерда куплаб атокли араб ёзувчилари, шоир ва ёзувчилари, жумладан Нажиб Махфуз, Михаил Нуайме, Махмуд Мессадий, Юсуф Идрис, Сухайл Идрис ва Салах Жахин билан учрашганини тасвирлайди.

Миср буйлаб 1919-1921 йилларда таркалган зиёлиларнинг мустамлакачиликка карши норозилик чикишлари протекторатни саклаб колишнинг иложи йуклигини тушуниб етган Лондонни Кохира билан муносабатлар парадигмасини кайта куриб чикишга мажбур килди. Натижада 1922-йил 28-февраль куни Миср чекланган суверенитетга эга булди. Гарчи курилган чала чоралар радикал миллиятчиларнинг норозилигига учраган булса-да, аммо жамиятда хукмронлик килаётган муътадил доиралар вакилларини батамом конатлантирди. Мустакиллик учун кураш зиёлилар учун асосий мунозара мавзуси булмай колди, унинг урнини бошка масалалар, жумладан, Мисрнинг келажакдаги тараккиёт йулини топиш эгаллади. Натижада Биринчи ва Иккинчи жахон урушлари уртасидаги даврда Гарб йулини танлашнинг максадга мувофиклигини, Мисрнинг Европага якинлигини исботлашга уринишлар зиёлилар орасида кучайди. Бундай харакатлар бир катор омиллар билан боглик эди. Биринчидан, Мисрнинг уша даврдаги дунёвий зиёлиларининг мутлак купчилиги ё Гарбда, ё утган даврларда мамлакатда ташкил этилган гарб услубидаги муассасаларда таълим олган эди5. Бунинг натижасида Шарк ва Миср зиёлилари Гарб давлатларининг сиёсий институт ва гояларини уз халкларининг тараккиёти учун зарур ва чинакам урнак деб билдилар.

Иккинчидан, XX асрнинг биринчи ярмида Миср шахрининг киёфаси анча узгарди, кундалик хаётда Европадан олинган техника ютуклари ва мода янгиликлари устунлик килди. Мамлакатга Гарб унсурларининг кириб келиш кулами шунчалик катта эдики, бу хол зиёлилар вакилларини гарблаштириш муваффакиятининг сабабларини хамда мисрликлар менталитетидаги уларга

37 .^235 .^1999 .4il£Jl jj^äJ aJJJI AJJ^JI - '¿jljj .JJSJJ ¿J ' JJ.^ .'¿JIJJ Л^^4

5 Левин З.И. Развитие общественной мысли на Востоке. Колониальный период. XIX-XX вв. М.: Наука, 1993. Стр. 26

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

янги вокеликка осонгина мослашиш имконини берган хусусиятларни излашга ундади.

Учинчидан, бир неча аср давом этган чет эл хукмронлигидан сунг кисман булса-да мустакилликка эришилгани келажакда бу кайгули тажриба такрорланишига йул куймасликни энг мухим вазифага айлантирди. Х,аёт айнан Европа давлатлари моддий-техника базаси ва ижтимоий-сиёсий институтларини янгилаб, ривожланишда энг яхши натижаларни кулга киритгани учун Осиё ва Африка минтакасидаги улкан худудларни уз хокимиятига буйсундира олганини курсатди. Бу хакикатнинг шубхасизлиги мисрлик зиёлиларнинг купчилигини Гарб давлатларининг йулини таргиб килишга ундади.

Мамлакат зиёлиларининг Гарбни Шаркдан устун куювчи элитаси бу масалага бошкача карайдиган ватандошларига уз фикрларининг тугрилигини исботлашга бир неча марта уриндилар. Икки жахон уруши уртасидаги даврда пайдо булган куплаб вариантлар орасида ижтимоий фикрдаги икки карама-карши оким вакиллари — либерал канот етакчиси Тоха Хусайн (1889-1973) такдим этган далиллар энг кизик. Тоха Хусайннинг фикрича, мисрликларнинг гарб ва шаркдаги кушнилари билан алокалари хар хил эканлигининг сабаби фикрлаш тарзининг мутлако узгачалигидир. Бутун тарих давомида шаркнинг диний типдаги "ал-акл аш-шаркия" фикрлаш тарзи гарбнинг рационал типдаги "ал-акл ал-гарбия" фикрлаш тарзи билан ракобатлашиб келган. Бирок, географик Шаркнинг баъзи мамлакатлари акл галабасига бошкаларидан анча якин булган. Тоха Хусайннинг фикрича, Миср улар орасида алохида уринни эгаллаган булиб, у кадим замонлардан буён антик Юнонистон билан алокалари оркали европача рационалликни узлаштирган ва шу боис Миср цивилизациясини шарк цивилизациясига эмас, балки Европа мамлакатлари билан умумий булган Урта денгиз цивилизацияси гурухига киритиш тугрирок булади6.

Тоха Хусайн XX асрнинг 30-йилларида Мисрдан ташкарида хам танила бошлади, унинг номи ва ижоди Европа зиёлиларига хам маълум булди7. Тоха Хусайннинг "Мисрда маданиятнинг келажаги" китоби 1938 йилда нашрдан чикди. Бу китобни ишонч билан Мисрда таълим ва маданиятни янгилаш режаси деб аташ мумкин. Муаллиф китобда уз педагогик концепциясининг асосий назарий коидаларини баён этган, араб педагогикасида илк бор шахсни хар томонлама ривожлантиришнинг ахамияти масаласини кутарган. Тоха Хусайн

18 .2015 i^jl^^ll ^i fijäÜJI .[J.™ ^i 4itäj JJ£Î] J.™ ^i 4iüüJl Jff..« 4L tjun^ 6

7 Собиров Э. К. Литературно- эстетические концепции Таха Хусейна (1889-1973) // Наука. 2012. № 2. С. 47

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

TatnHM th3hmhhh TamKHn Kunam, SomKapam Ba pHBo^namupHm MyaMMonapara TyxTannS, TatnHMHH geMoKparaamTHpnm 3apypnnrHHH TatKHgnafign, ymSy Ba3H^aHH Sa^apnm fiynnapHHH Kypcaragn. Y TatnHMHH SnpnaMHH 3apypaT geS xucoSnafign, yHH HHcoHHHHr cyB ëKH xaBora эxтнё^н SanaH TeHr Kypagu "gaBnaT MHnnHfi xaB^CH3HHKHH TatMHHnamra KaHHanHK эtтнSop Kaparca, TatnHM coxacara x,aM myHHanHK эtтнSop Kaparamn 3apyp"8. YHHHr Ha3apnga, TatnHMHHHr MaKcagH ogaMnapHH KaMonoTra, SomKa xanKnap MagaHHaTHHH ypraHHmra yHgam, ynapga SarpHKeHrnHKHH TapSaanam, MHnnaTHHHr SomKanapgaH a^pannS Konnmnra KapmH Kypamam x,aMga MHnnHfi y3nurHHH caKnaS Konnmgnp. YHHHr ^HKpnna, TatnHMHHHr Ba3H^acH MyafiaH SnnHMnapHH ôepumrHHa эмac, SanKH x,anonnHK, y3 KagpHHH Snnnm, agonamapBapnHK, HHcoHnapBapnHK, KaTTanapHH xypMaT Kunam, BaTaHHH ceBHm KaSa $a3Hnaraapra эгa SynraH WKcaK axnoKnH maxcHH TapSaanamgaH HÔopaT.

^HBaH H^ogKop 3HënnnapH opacaga XXI acp Somnapaga kohhh apaS-ncponn MO^aponapHHH x,aM, 1968-1980-fiHnnapgaH 2006-fiHnrana .HHBaHga SynraH gaxmaran ^yKaponap ypymHHH x,aM SomagaH yTKa3raH aBnogHHHr xaBoTHpHHH aKC эттнpyвнн oBo3nap ToSopa KynpoK aHrpagH. ByryHrn rnoSannamraH gyHëHHHr geapnH Sapna ^Hggnfi Mo^aponapnra ^anS этнnгaн Kyn KoH^eccnann khhhk MaMnaKaTHMHr TamBHmy xaBorapnapn xp3Hprn .HuBaH $afinacy$-coцнonoгн Ba MagaHnaTmyHocK Cyx,afin OapaxHHHr acapnapaga энг aHHK aKC эттнpнnгaн. Y y3HHHHr "MagaHHaTnap MynoKoTH ëKH TyKHamyBH: xpnaT ëKH yMHg" acapaga myHgafi ë3agn:

'TnoSanH3MHH H^oganoBHH acocafi KynnapHHHr gyHëga HKTHcogHëT, MagaHHaT Ba xynK-aTBopHHHr aroHa MogenHHH ^opnfi этнmгa KaparanraH ^agan ypHHHmnapnra KapaMafi, rnoSan MafigoHga KyfiugarH энг MyxuM xpgncanapga HaMoëH SynaëTraH 3HggHaTnH gyanH3M KynafinS SopaëTraHHHH KypanMH3:

a) FapS Ba fflapK gaBnaraapn y3 axpnncHHH BaTaHnapaga ymnaS Konamra KaTTKK ypHHaëTraHnapnra KapaMafi, KaMSaran ^aHyS MaMnaKaraapngaH "onTHH MHnnnapg" ^aMnaHraH Sofi fflHMon MaMnaKaraapnra Myxp^upnap okhmh KynafinS SopaëTraHHHH KypMoKgaMH3. Ma3Kyp Myxp^upnap okhmh Ha^aKaT y3 BaTaHgomnapara, SanKH Myxo^upnap y3 xoxumn SanaH Sap KHCMHra afinaHraH ^apoBoH ^aMH^Tnapra x,aM coH-caHoKCH3 H^THMonfi Ba MagaHHfi MyaMMonapHH W3ara KenTHpagH Ba KenTHpMoKga.

S) Kena^aKKa HHcSaTaH HmoHHCH3nHK Ba y3 xaB^CH3nHrngaH xaBoTHp cyHrrH nafiTnapga axpnncH HHcSaTaH thhh amaraH Sofi gaBnarnapHHHr эmнкnapннн KoKMoKga. EyTyH gyHë ^aMHaTra xaM, yHHHr at3onapnra xaM HHHaKaM xaB^

98 .2015 4ijjUJl ^a fijAtSll [j^a ^a Aàlaj jjSÎ] J^« ^a 4àl£ll .^L tjj^^ 8

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

тугдираётган терроризм ходисасига дуч келмокда. Хаёлий эмас, балки чинакам терроризм давлатлар ва бутун минтакалар хавфсизлигига путур етказмокда"9.

Юкоридагиларни хисобга олган холда куйидаги хулосаларни чикариш мумкин:

Араб зиёлилари куп асрлар давомида фан, маданият ва жамият тараккиётида мухим роль уйнадилар. Араб цивилизацияси тарихидаги куплаб мухим ютук ва узгаришлар уларнинг хиссаси билан боглик: тарихнинг урта асрлардан то хозирги кунгача булган барча боскичларида араб зиёлилари фан, маданият ва ижтимоий-сиёсий фикр тараккиётида хал килувчи роль уйнаган. Олим ва мутафаккирлар араб-мусулмон цивилизациясининг "олтин асрида" унинг гуллаб-яшнашига шароит яратдилар.

Нахда даври зиёлилари анъанавий жамиятни модернизация килишга йул очдилар. Ёзувчи ва файласуфлар Янги даврда миллий озодлик курашига бошчилик килдилар. Араб зиёлиларининг нихоятда катта аклий саъй-харакатларисиз на урта аср араб-мусулмон маданиятининг улкан ютукларини, на XIX-XX асрларда унинг тикланишини ва на араб халкларининг мустакилликка эришишини тасаввур этиб булмайди. Зиёлиларнинг фидойилигисиз араб мамлакатларининг мустамлакачилик зулмидан кутулиши ва мустакилликка эришиши кийин кечган буларди.

Араб зиёлиларининг шаклланиш жараёнини урганиш ва уларнинг миллий жамиятнинг аклий ривожланишидаги ролини аниклашда энг буюк зиёлиларнинг ахоли дунёвий билимларини оширишда ва замонавий билимларни таркатишда тутган урнини тахлил килган муаллифларнинг тадкикотлари катта кизикиш уйготади. Ислохотчилик гояларининг таркалиши миллий озодлик харакати мафкурасининг пайдо булиши ва араб мамлакатлари ахолисида ватанпарварлик туйгуларининг кучайиши билан кечди. Араб халкларининг миллий гояси, маданияти ва узига хослигини саклаб колишда зиёлилар асосий роль уйнаган ва уйнамокда. Зиёлилар араб жамияти тараккиёти ва модернизациясининг харакатлантирувчи кучи булган ва шундай булиб колмокда.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ (REFERENCES)

1. Левин З.И. Развитие общественной мысли на Востоке. Колониальный период. XIX-XX вв. М.: Наука, 1993. Стр. 26.

2. Левин З.И. Рыцарь свободной мысли. М.: ИВ РАН, 1998. Стр. 36.

9 Фарах, Сухейль. Цивилизации и религии: вопросы настоящего и будущего. Издание Международного Института Питирима Сорокина - Николая Кондратьева. www.inesnet.ru 2016 г. с. 18.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

3. Манхейм К. Эссе о социологии культуры // Манхейм Карл. Избранное. Социология культуры. М.-СПБ., 2000. С. 95.

4. Мартьянов В.С. Конфликт идентичностей в политическом проекте модерна: мультикультурализм или ассимиляция? // Идентичность как предмет политического анализа. Сборник статей по итогам Всероссийской научно-теоретической конференции (ИМЭМО РАН, 21-22 октября 2010 г.) / Отв. ред. И. С. Семененко, Л. А. Фадеева. М.: ИМЭМО РАН, 2011. С. 36-42

5. Межуев В.М. История. Цивилизация. Культура. Опыт философского истолкования. СПбГУП. Санкт-Петербург. 2011г. С-440. 21 стр.

6. Собиров Э.К. Литературно- эстетические концепции Таха Хусейна (18891973) // Наука. 2012. № 2. С. 47.

7. Фарах Сухейль. Цивилизации и религии: вопросы настоящего и будущего. Издание Международного Института Питирима Сорокина - Николая Кондратьева. www.inesnet.ru 2016 г. с. 18.

8. Hourani A., Shehadi N. (eds.) The Lebanese in the World: A Century of Emigration. / Center for Lebanese Studies. London, 1992. 68 рр.

9. .^>235 .f1999 .Aita^l jj^al Я^иЛ аЗЛ^Л - ЯаШ]| Sjljj .JJ^JJ i"°..' J^ ^^ 37

10. 18 .2015 ^i ;ojAlill [J^X ^i Ailaj Jj£i] J^x ^i Ailajll Jjal^x .^L cjJ^^

11. 136-135 .^.2019 ;ojAlaJl .Jiilj .Ax^ ^jx

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.