SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7
ХАЛКАРО АЛОКАЛАРНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА ДАВЛАТ ИЖОБИЙ ИМИЖИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ МУ^ИМ ОМИЛ СИФАТИДА
Касимова Зилола Гуломиддин кизи
Алфраганус университети "Халкаро муносабатлар ва тарих" кафедраси мудири Сиёсий фанлар буйича фалсафа доктори (PhD)
АННОТАЦИЯ
Ушбу мацолада "имиж" тушунчаси, давлат имижининг шаклланиши замонавий давлатнинг халцаро алоцаларни ривожлантиришда стратегик вазифасига айланиб бораётганлиги илмий таулил этилган. Мамлакатнинг самарали имиж сиёсати - унинг ицтисодий ва маданий ривожланиш даражаси уамда давлатнинг уз ички ва ташци сиёсатини муваффациятли олиб бораётганидан далолат берувчи омил сифатида намоён булиши куриб чицилган.
Калит сузлари: "имиж" тушунчаси, давлат имижи, халцаро муносабатлар, имижшунослик, PR, "юмшоц куч ", оммавийлаштириш, маданиятлараро мулоцот.
В данной статье даётся анализ понятия «имидж», формирования имиджа государства, которое становится стратегической задачей современного государства в развитии международных отношений. Эффективная имиджевая политика страны рассматривается как фактор, свидетельствующий об уровне ее экономического и культурного развития, успешности внутренней и внешней политики государства.
Ключевые слова: понятие «имидж», имидж государства, международные отношения, имиджеведение, Р^ «мягкая сила», популяризация, межкультурная коммуникация.
This article provides an analysis of the concept of "image ", the formation of the image of a state, which becomes a strategic task of a modern state in the development of international relations. An effective image policy of a country is considered as a factor indicating the level of its economic and cultural development, the success of the state's domestic and foreign policy.
Key words: concept of "image ", state image, international relations, image studies, PR, "softpower", popularization, intercultural communication.
АННОТАЦИЯ
ABSTRACT
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences
SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7
КИРИШ
XXI асрга келиб, мамлакат имижининг таркибий кисмларини шакллантириш хар кандай замонавий давлатнинг стратегик вазифасига айланди. Мамлакатнинг самарали имиж сиёсати - унинг иктисодий ва маданий ривожланиш даражаси хамда давлатнинг уз ички ва ташки сиёсатини муваффакиятли олиб бораётганидан далолат беради. Давлатнинг ижобий имижи ёш авлод учун мухим маънавий, маърифий ва тарбиявий роль уйнайди.
Демак, бугунги кунда юртимиз ёшларида илмга булган кизикишни, узликни англашни, мафкуравий иммунитетни, ватанпарварликни, миллий гурурни, фидоийликни, Ватанга мухаббат рухини шакллантириш мухим ахамиятга эга. Оила, махалла, жамият имижининг яхшиланиши, натижада давлат ижобий имижининг шаклланишига бевосита таъсир курсатади. Мамлакатнинг ижобий имижи унинг ракобатбардошлик, муваффакиятлилик, баркарорлик, таъсирчанлик, ички ва ташки бозорда инвесторларни жалб этувчанлик даражасини белгилаб беради. Бирок жамиятни бирлаштирадиган мустахкам кадриятларга асосланган стратегия ва концепциясиз баркарор имижни шакллантириб булмайди. Имиж давлатнинг ички ва ташки сиёсатини хам ифодалайди. Имиж куп киррали тушунча. У иктисодий, ижтимоий, сиёсий, диний, ахлокий ва маданий жихатларни уз ичига камраб олади.
МУХрКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Изохли лугатда "имиж" тушунчасига куйидагича таъриф берилган: (ингл. image, лат. imago - образ, куриниш) оммавийлаштириш, реклама килиш ва хоказо максадларда бирор кишига эмоционал-психологик таъсир курсатиш тушунилади [1].
Жахон туризм ташкилоти дастурида мамлакат имижи [2] - унинг барча хусусиятлари, шахсий тажриба ва маълум бир образ шаклланишига таъсир этадиган эмоционал ва рационал тасаввурлар йигиндиси сифатида таърифланади.
Дастлаб, имиж тушунчасининг илмий таърифи булмаган, лекин амалиётда кенг кулланилган. Атама Америкада бир хил турдаги товарлар учун тижорат рекламасида илк бор фойдаланила бошлаган. XX асрнинг 50-йиллари охирларида америкалик мутахассис Кеннет Боулдинг бизнес ва сиёсатда муваффакиятга эришиш учун имижни урганиш зарурлигини биринчи булиб асослади. У имижга куйидагича таъриф берди: "Имиж - бу, амалий далилларга эмас, нуфузга, фикр-мулохазаларга, одамларнинг узи хакида шакллантирадиган тасаввурларга, утмиш хакида афсонавий тасаввурларга, алохида шахслар ва гурухлар ёки бутун миллатлар хулк-атворига таъсир курсатишга кодир булган
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences
SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7
келажак хакидаги хаёлий тасаввурларга асосланган хулк-атвор стереотипидир"[3]. Кеннет Боулдинг миллий имижнинг давлат сиёсатига таъсирини хам тахлил килди.
Сунгра, ХХ асрнинг 60-йиллари бошида сайлов кампаниялари ташкил килиш ва утказишнинг янги усуллари пайдо булиши билан имиж атамаси сиёсий лугатлардан урин олиб, мазмунан [4] номзод фаолиятининг сайловчилар учун мулжалланган оммавий томонларини акс эттирарди. Кейинрок А^Шда имиж хакида бу тушунчани индивидуал, оммавий ва гурух онгида муайян максадга йуналтирилган образни яратиш; таъсир этиш технологияси сифатида талкин этувчи бир катор адабиётлар нашр этилди.
Шу пайтга кадар катор муаллифлар томонидан имиж тушунчаси белгиланган максадларга эришишга хизмат киладиган амалий тушунча сифатида куриб чикилган (масалан, бренд ва савдо маркасини илгари суриш, сиёсатчини таникли килиш ва хк.). Бундай холатларда имиж тугридан-тугри мутахассислар - имижмейкерлар фаолияти билан богланган ва у амалиётда куллаш нуктаи назаридан урганилган.
Хрзирги даврга келиб, хорижий адабиётларда бирор кимнинг ёки бирон нарсанинг махсус, муайян максадга йуналтирилган тарзда яратилган ва фаол таргиб килинадиган образи оркали одамлар рухиятига таъсир этиш имкониятлари ва конуниятларини аниклашга багишланган бир катор илмий-оммабоп тадкикотлар пайдо булди. Уларда америкалик ва гарбий европалик тадкикотчилар томонидан "имиж" амалий нуктаи назардан талкин этилмокда. Тадкикот объектидан келиб чиккан холда, у турли таркибий кисмларга ажратилмокда (савдо маркаси имижи, бренд имижи, етакчи имижи, сиёсатчи имижи). Бу тадкикотлар амалий характерга эга, чунки улар муайян буюртмачилар (жамоат ташкилотлари ёки тижорат ташкилотлари) учун бажарилади. Бу ишлар узаро боглик эмас ва имижни илмий муаммо сифатида тадкик этишга даъвогарлик килмайди.
Куплаб Гарб мутахассисларининг, хусусан, имиж билан боглик булган немис тадкикотчиларининг асарлари ижтимоий психология доирасида шакллантириладиган имиж билан боглик. Бирок америкалик мутахассисларнинг тадкикотларида, имиж купинча бирон-бир объектнинг сунъий ташки шаклини яратиш буйича имижмейкерларларнинг фаолиятига багишланган. Масалан, Ф. Котлернинг фикрига кура: "давлат имижи бу - одамларнинг шу жойга нисбатан таассуротлари, тасаввурлари ва ишончи мажмуидир" [5]. Маълумки, шахс таассуротлари, тасаввурлари ва ишончи субъектив характерга эга булиб, унга таъсир курсатиш, узгартириш мумкин.
SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7
Собик Совет Иттифоки давлатида эса, "имиж" атамаси ХХ асрнинг 70-йилларидан бошлаб илмий мулокотга кириб кела бошлади. "Имижшунослик" атамасининг узи 80-90-йиллар урталарида имижни тадкик этиш билан шугулланган россиялик олим - В.М. Шепель томонидан киритилди. [6] Айнан унинг ташаббуси туфайли мамлакат илм-фанида имижшунослик йуналиши шаклланди.
Глобаллашув шароитида, ахборот-коммуникация технологиялари ривожланиши натижасида ракамли тизим жамиятнинг барча сохаларига кириб келаётганидан далолат бермокда. Чунки айнан "ракамли" тушунчаси, янги халк дипломатиянинг бир кисми булиб, нафакат халкаро майдонда давлатнинг ижобий имижини шакллантириш ва унинг "юмшок куч"ини мустахкамлашга, балки XXI аср глобал сиёсатининг турли катнашчилари уртасида алока каналлари самарадорлигини сезиларли даражада оширишга шунингдек, дунёда уз маданиятини оммалаштиришга имкон беради.
Х,ар кандай давлатнинг имижини шакллантириш расмий ва норасмий даражада бир вактнинг узида параллел равишда амалга оширилиши мумкин. Мамлакат образини моделлаштириш уз хаёт тарзидаги устувор ютукларни очик-дан-очик намойиш этиш ва таргиб этишга асосланади. Юмшок моделлаштириш хусусий мулокотга таянади, масалан, у зиёлиларнинг хорижий давлатлардаги касбдошлари фаолияти билан танишишга йуналтирилган табиий кизикишлари билан боглик.
Давлатлар имижи уларнинг шаклланиш усулларига кура фарк килиши мумкин. Давлатнинг ташки сиёсатдаги имижи турли сиёсий ва дипломатик воситалар ва технологиялар оркали, таргибот ва манипулятив харакатлар натижасида, шунингдек, табиий йул билан - маданиятлараро мулокот, халкаро маданий алокалар жараёнида турли халкларнинг бир-бири билан танишуви, миллий, маданий ва халк дипломатияси доирасида юзага келиши мумкин.
Давлатнинг ташки сиёсатдаги имижининг шаклланишига таъсир курсатувчи объектив омилларга куйидагилар киради:
1) давлатнинг сиёсий максадлари, сиёсий рахбарлари, сиёсий ресурслари ва таъсирчанлиги; демократиянинг ривожланиш даражаси, давлатнинг халкаро сиёсий жараёнларнинг бошка субъектлари орасидаги обруси; муайян давлат халки ва унинг менталитети хакидаги тасаввурлар билан боглик субъектив омил;
2) хукумат ва бошкарув тузилмасининг асосий шакли, иктисодий ривожланиш даражаси, иктисоднинг ривожланиш даражасини белгиловчи катор курсаткичлар ва индекслар, куролли кучлари, географик жойлашуви ва
SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7
табиий ресурслари, давлат тарихи, халкаро сиёсатда колдирган асосий излари; маданият ва илм-фан ривожининг даражаси, халкаро мехнат таксимотида тутган урни, туризмнинг ривожлантириши, экологик вазият ва бошкалар билан боглик объектив омил. Буларнинг орасида факат биринчи гурух, яъни субъектив омилларни идрок этилишини максадли ахборот сиёсати ва PR -механизмлари оркали сезиларли даражада узгартириш мумкин. Бирок бундай воситалар билан объектив характерга эга булган иккинчи гурух омилларининг идрок этилишини узгартириш деярли мумкин эмас.
Имиж мамлакат билан шахснинг узаро богликлигини ифода этувчи индивидуал тасаввурлар комплекси булиб у географик, маданий, этник ва тарихий элементлардан ташкил топади. Унинг географик компоненти - бу, мамлакатнинг жойлашуви ва унинг табиий иклим хусусиятлари билан боглик тасаввурлардир. Маданий компонент, муайян худудда яратилган моддий ва маънавий кадриятлари хакида шахснинг умумий тасаввурларидир. Тарихий компонент геосиёсий таълимнинг ривожланиш жараёни ва тарихий такдир билан боглик гояларни уз ичига олади. Давлат ахолисининг этник таркиби муайян жамоа сифатида бошкаларга нисбатан узига хос жихатларини акс эттиради.
Хулоса килиб, юкорида баён килинганларни хисобга олган холда, давлат имижига куйидагича таъриф берилиши мумкин. Давлат имижи - бу биринчидан, максадли йуналтирилган ахборот сиёсати натижасида; иккинчидан, объектив омиллар, тарихи, маданияти, географик холати ва табиий ресурслари хакидаги билимлар, умумий тасаввурдир. Халкаро муносабатларнинг ривожланишида давлат ижобий имижининг мавжудлиги мухим ахамият эга. Чунки, у давлатнинг халкаро майдонда ракобатбардошлигига, ташки ва ички сиёсатини муваффакиятли амалга оширилишига, миллий манфаатларига нисбатан хурмат билан каралишига хизмат килади.
АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ (REFERENCES)
1. Толковый словарь: http://www.tolkslovar.ru/i1948.html
2. Marketing and Promotion Plan. URL: http://www2.unwto.org/ru/node/29662
3. Толковый словарь http://www.tolkslovar.ru/i1948.html
4. Имидж политика как компонент политической рекламы.
5. URL: http://www.ncfu.net/uploads/doc/stuzhan konfmt.pdf
6. Котлер Ф., Асплунд К., Рейн И., Хайдер Д. Маркетинг мест. СПб.: Стокгольмская школа экономики, 2005. - С. 390.
7. Шепель В. М. Управленческая психология. 1984. - 284 с.; Шепель В. М. Имиджелогия: секреты личного обояния. 1994. - 320 c.