Научная статья на тему 'АЛИШЕР НАВОИЙНИНГ «МАҲБУБ УЛ-ҚУЛУБ» (ҚАЛБЛАР СЕВГИЛИСИ) АСАРИДА УМУМПСИХОЛОГИК МУАММОЛАР'

АЛИШЕР НАВОИЙНИНГ «МАҲБУБ УЛ-ҚУЛУБ» (ҚАЛБЛАР СЕВГИЛИСИ) АСАРИДА УМУМПСИХОЛОГИК МУАММОЛАР Текст научной статьи по специальности «История и археология»

CC BY
355
28
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — Сулаймонов М

В данной статье речь идѐт о проблемах общепсихологического толкования человека на основе произведения Алишера Навои «Махбуб улкулуб». Кроме того, в статье говорится о внутренним мире индивида и его поведениях, а также о профилактике его поступков.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

In this article deal with about problems of general psychology and explane man by novel Alisher Navoi “Maxbub ul-kulub”. And else, in this article tat king about inside worlce the individ, and his discipline, also about analyzed his.

Текст научной работы на тему «АЛИШЕР НАВОИЙНИНГ «МАҲБУБ УЛ-ҚУЛУБ» (ҚАЛБЛАР СЕВГИЛИСИ) АСАРИДА УМУМПСИХОЛОГИК МУАММОЛАР»

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

АЛИШЕР НАВОИЙНИНГ «МАХБУБ УЛ-ЦУЛУБ» (ЦАЛБЛАР СЕВГИЛИСИ) АСАРИДА УМУМПСИХОЛОГИК МУАММОЛАР

М. Сулаймонов

СамДУ катта укитувчиси

АННОТАЦИЯ

В данной статье речь идёт о проблемах общепсихологического толкования человека на основе произведения Алишера Навои «Махбуб ул-кулуб». Кроме того, в статье говорится о внутренним мире индивида и его поведениях, а также о профилактике его поступков.

ABSTRACT

In this article deal with about problems of general psychology and explane man by novel Alisher Navoi "Maxbub ul-kulub". And else, in this article tat king about inside worlce the individ, and his discipline, also about analyzed his.

Инсон рухияти, шахс психологияси ва кишининг ботиний тафаккури узи бир олам. Бу оламни кашф этишга жамики зиёлилар асрлар оша интилиб келишмокда. Ана шундай инсоният рухий дунёсини адабиётда уз талкинлари, тасвирлари ва эстетик хамда психологик образлари булиб, шундан келиб чиккан холда, бадиий ижод психологияси тугрисида фикр-мулохаза юритилганда, буюк сиймо, мутафаккир, маърифатпарвар инсон, давлат, жамоат арбоби Алишер Навоийнинг ижодига тухталиш лозим. Зеро, Навоийни «...шу замонда - янги асрда хам замонавий шоир сифатида ёдга олинаётганлиги бехикмат булмаса керак»1.

Алишер Навоий «Махбуб ул-кулуб» асарида уша даврдаги барча ижтимоий гурух ва табакаларга, касб эгаларига тасниф берар экан, хулк-атворнинг яхши-ёмонлиги инсонийликка хос, халкка, мамлакатга фойдали ёки номакбул фазилатлар хакида батафсил тухталиб утади. Хрзирги кун инсонлари киёфасини миллий(этно)психологик жихатларини теран идрок этган холда сизу

л

бизнинг «Мен»имизни монизм тамойиллари асосида тасниф беради. Умумпсихологик, умуминсоний фазилатлар, характер белгилари, калб, дил, кайфият ва бошка рухий жараёнлар тугрисида чукур мушохада юритиб,

1 Х,аккул Иброхим. Навоийга кайтиш. - Тошкент: Фан, 2007, 3-б.

2 Бетакрор, кайтарилмас

Материалы международной конференции. ^gg Халкаро анжуман туплами.

Ташкент. 24 ноября 2021г Тошкент 24 ноябрь 2021й.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

укувчини янада теранрок англашга инсон калбининг чексиз имкониятларини тушунишга ундайди.

«Инсон калбининг кувончу кайгусини эзгулик ва хаёт мазмунини Навоийдек теран ифода этган шоир жахон адабиёти тарихида камдан кам топилади» - дея таъкидлайди И.А. Каримов. Биз тадкикот мулохазаларимизга асосланган холда Алишер Навоийни психология илмининг зукко вакили, назарий ва амалий тажрибалар умумлашмасини яратувчи, хаёл феноменлари тугрисидаги гояларни янги боскичга кутарувчи шахслараро муносабатлар негизи ва манбасининг билимдони, чин маънодаги психолог олим деб аташ максадга мувофик.

«Махбуб ул-кулуб» асарининг учинчи кисми «Турли фойдали маслахатлар ва маколалар» деб номланиб, унда инсон, айникса хозирги замон шахси учун нихоятда зарур булган мехр-мурувват, поклик, яхши хулк, эзгулик, илмга ташналик, зукколик, онглилик, донолик, дилкашлик, нафислик, иффатлилик, хушмуомалалик, назокатлилик, бегаразлик сингари куплаб юксак инсоний умумпсихологик фазилатларни улуглаб, айни вактда ёмон, хунук инсонийликка хилоф хислатларни, инсон деб аталмиш олий зотга ярашиксиз хулк-атвор сифатларини уз фикрлари билан чукур ва пурмаъно сатрларда баён этиб психология фанининг обеъкти булган инсон муаммоси хакида чукур уйлашга мажбур киладиган битиклар психология фанининг тезкор урганиши лозим булган долзарб муаммосидир.

Алишер Навоий мазкур асарида «Х,илм (мулойим табиатлилик)»4 номли хикоятида «Х,илм - инсон вужудининг хушманзара мевалик богидир ва одамийлик оламининг жавохирга бой тогидир. Юмшок кунгиллилик-ходисалар тула денгиздаги кишилик кемасининг лангари деса булади ва инсоният кадрини улчайдиган тарозининг тошига тенглаштирса хам булади. Х,илм-ахлокли одамнинг кимматбахо либоси ва кийим турларининг энг чидамли матосидир. У - ёмон нафсни дайди шамол учиришидан асрагувчи ва иккиюзлама мунофикларнинг бехуда харакатидан химоя килувчи. Х,илм натижасида одам халойикнинг иззат-хурматига сазовор булади; хилм туфайли катталардан кичикларга илтифот ва мархамат етишади. Катта кишилар ёшларни масхара ва кулги килса улар кошида узи шунча обрусиз ва бачкана туйилади; ёшлар хам катталарга нисбатан хазил ва енгилтаклик килса унинг кошида уятсиз ва эътиборсиз булади. Бу давр богининг хас-хашак сингари одамлари, шамолдек

3 А.И.Каримов. Юксак маънавият-енгилмас куч. Тошкент: «Маънавият» нашриёти, 2008. Б. 47.

4 Алишер Навоий. «Махбуб ул- .шулуб». Тошкент: F.Fулом номидаги адабиёт ва санъат нашриёти. 1983. Б.65.

Материалы международной конференции. ^gg Халкаро анжуман туплами.

Ташкент. 24 ноября 2021г Тошкент 24 ноябрь 2021й.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

бетайин, енгилтак кишилар олдида хилм ахли гуё огир табиатли ва ёмон феълли деб камситиладилар.

Огирлик вазнидиндур сайлдан гамсиз Х,ири тоги

Енгиллик фартидин барбод эрур камгок яфроги

Ел - агар кукка етса хам, барибир енгил кадрсиз; тог - агар тупрокка ботса хам салобатлидир. Елнинг орасида утга ёкиладиган хас хашаклар бор; хилм мазмунида эса шох тожига кадалгудай чук каби кизил лаъл бор.

Маълумки инсон фазилатларининг шаклланишида муайян психик фаолиятда яхлит обеъктив ва субъектив мойиллик тарзидаги курсатма бериш психологик механизм негизида юзага келган автоматлашиш учун мухим ахамият касб этади. Установка (йуналганлик) одатлардан фаркли уларок муайян харакатларга тайёр туришгина булмай, балки билиш жараёнларига хиссий ва иродавий реакцияларда хам тайёр туришдир.

Алишер Навоийнинг юкоридаги танбихи(хикояти)да инсон ички олами, мотивлари хулк-атворнинг нозик томонларини жуда усталик билан очиб берганлар. Катталарга хурмат кичикларга иззат хисси установка (йуналганлик)сини яратади хар бир жамиятда мавжуд булганидек, шамолдек енгилтак одамлар характер хусусиятларини огир табиатли ва ёмон феълли кишилар эканлиги хусусида уз хулосаларини айтиш баробарида хилм (мулойим табиат)ли одамларнинг хурматли, дидли, фаросатли, уйлаб иш тутишларини курсатиб беради.

Характер хусусиятларининг хосил булишида низоли вазиятлар, айрим карама-каршиликлар хам алохида ахамият касб этади. Инсон характери хулк-атвор шакллари факат мураккаб ва кескин вазиятларда аник намоён булиб колмай, балки у мазкур холатларда хам таркиб топади. Одатда характер хислатларининг узгаришидаги индивидуал фарклар шахснинг низоли вазиятдан чикиши учун кандай йул топишига, бинобарин, инсон шароитидан келиб чикиб, кандай хатти-харакатни амалга оширишга карор килишига боглик. Шахс узининг бутун хаёти ва фаолияти давомида уз хатти- харакатлари одатлари билан уз характер хислатларини узи яратади ва уларни бошкаришга одатланади. Алишер Навоий «Махбуб ул-кулуб» асарида шу ходисотларни шамолнинг бетайинлиги тогнинг викори билан шамолга карши туриши оркали ут (олов)нинг хас-хашакни куйдириши мумкинлиги, лекин куёш нурига тенг келолмаслиги юкоридаги танбихда кайд этади.

Аллома шу аснода инсон характердаги яхши фазилат белгилари устун булса ёмон иллатлар уз таъсирини йукотишни таъкидлайди. «Максадга

Материалы международной конференции. Ташкент. 24 ноября 2021г

Халкаро анжуман туплами. Тошкент 24 ноябрь 2021й.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

номувофик, лекин шахс учун узига хос харакат усулларини танлашда мойиллик кучли иродавий зур бериш шароитида, жиддийлик вазиятларида ёркин акс этади»5. Бу характернинг белгиларидан хисобланади. Адиб уша замон ва маконда яшаб хозирги кун инсон психологиясини аник деталларда курсата олган.

Навоий хикоятларидан нихоятда нозик масалани англаган олим М.Мухиддинов «Навоий назарида майга ружуъ килиш жахолат ва нодонликнинг нишонаси инсоний фазилатлардан махрум. Уз кадр-кимматини билмаган одамгина бу йулга кириши мумкин. Одатда, манман, кибру хаво димогини шиширган нодон кишилар купрок шаробга уч буладилар. Уларнинг табиати май купигига киёс этгулик: купик бир кутарилиб, дарров йуколгани каби сархуш кишининг ховликишлари, шердил булиб хезланиши бир дам хуруж килиб, кейин суниб колади (ретикуяр формациянинг кузгалиши С.М). Мастлик пайтида одамдаги хайвоний кучлар бош кутаради, киши узини идора килолмай, ношаъний киликлар курсатади. Шунинг учун А.Навоий майни барча ярамасликларнинг онаси-«уммул хабоис» деб эълон килган «Жамъи ёмонлик андин мутавваллид булур» деб ёзади у Хусайн Бойкарога ёзган мактубларидан бирида»6.

Навоий «Ани ичмак-жигар конини ичмакдир ва мундин кечмак-бир жигар гушасидан кечмакдир. Ул бирин ютмокдин захр ютма, бу бирин сочмокдин наслинг тухумни курутма»7 деб башорат килади. Бу улуг башоратнинг мисоли сифатида кавмимиздаги ичкиликка мойилликлари устун булган одамларни куз олдингизга келтиринг. Ичкилик туфайли наслнинг бузилиши окибатида ногирон фарзанднинг дунёга келиши, ёш оилаларнинг бузилиши, хар хил касалликларга гирифтор булиш, эрта кариб колиш, ака-укалар уртасидаги нифок, фарзанднинг юзсизларча отага кул кутариши, онага хурматсизлик, ахли аёли ёки шаърий эрига хиёнат, жамият нормал ижтимоий-психологик хаётига рахна солиш, миллатимизга хос дилбандлик, багрикенглик, саховатпешалик, закийлик, зийраклик, олийхимматлилик сингари куплаб этнопсихологик хулк-атворларимиз дарз кетишини келтириб утиш бугунги куннинг муаммосидир.

Алишер Навоийнинг дахо рухшунос олимлигини хар бир мисра ва асарларида кузатиш мумкин, юкорида тахлил килишга харакат килган хикоят асносида Навоийнинг улугворлигини яна бир бор хис этамиз, чунки уша

5 Э. Fозиев. Психология. Тошкент: «Укитувчи» нашриёт-матбаа уйи, 2008. 169-б.

6 М.Мухиддинов. Комил инсон - адабиёт идеали. Тошкент: «Маънавият» нашриёти, 2005. 109-б.

7 А. Навоий. Асарлар. 15 томлик. 13-том. Тошкент: F.Fулом номидаги абадиёт ва санъат нашриёти, 1968. 79.

Материалы международной конференции. ^д^ Халкаро анжуман туплами.

Ташкент. 24 ноября 2021г Тошкент 24 ноябрь 2021й.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

даврдаёк бизнинг хозирги айрим жамиятга ёт ишларимизни куриб тургандек (телепатия) инсонларни ичкилик-бу котиллик, миллатнинг бадном булиши, касаллик, рухиятнинг синиши, маънавиятнинг йуколиши, маърифатнинг издан чикиши, тулаконли ижтимоий-психологик мухитнинг хамда соглом турмуш тарзининг бузилиши хулк-атворининг ёмон томонга огишини кайта-кайта таъкидлашини англаймиз.

Хулоса килиб айтганда, юксак инсоний, умумбашарий хис-туйгулар фукаролар хатти-харакатларнинг, феъл-атворларнинг регулятори (бошкарувчиси) вазифасини бажара бошлаган дакикалардан эътиборан умумий, ижтимоий-психологик негизларга асосланувчи оммавий харакатлар, карашлар, гоялар, мотивациялар намоён булади ва хар бир инсонда шу умумият ишига узининг шахсий улушини кушиш истаги, майли, хохиши вужудга келади.

Алишер Навоийнинг «Махбуб ул-кулуб» асарининг хар бир кисмида, хикоятларида инсонга хос умумпсихологик холатларнинг ва шахс муаммоси, комил инсон муаммоси туласинча мужассамлашган.

REFERENCES

1. Каримов А.И. «Юксак маънавият-енгилмас куч». -Тошкент: Маънавият. 2008. 173 б.

2. Навоий А. «Махбуб ул-кулуб». -Тошкент: Г.Гулом номидаги адабиёт ва санъат нашриёти, 1983. 110 б.

Материалы международной конференции. Ташкент. 24 ноября 2021г

Халкаро анжуман туплами. Тошкент 24 ноябрь 2021й.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.