Научная статья на тему 'Алишер Навоии ижоди воситасида баркамол авлодни тарбиялаш'

Алишер Навоии ижоди воситасида баркамол авлодни тарбиялаш Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
351
59
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
маънавий мерос / маърифат / тарбия / педагогика / духовное наследие / просветительство / воспитание / педагогика

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Аҳророва Зебунисо Бахромовна

Мақолада Алишер Навоийнинг маънавий мероси, хусусан унинг маърифий қарашларининг педагогика фани нуқтаи назаридан янгича, холисона, илмий таҳлил қилиш имконияти ҳақида сўз юритилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ВОСПИТАНИЕ ГАРМОНИЧНО РАЗВИТОГО ПОКОЛЕНИЯ ПОСРЕДСТВОМ ТВОРЧЕСТВА АЛИШЕРА НАВОИ

В статье речь идёт о духовном наследии Алишера Навои, в частности, о возможности объективного и научного анализа его просветительских взглядов с точки зрения педагогики.

Текст научной работы на тему «Алишер Навоии ижоди воситасида баркамол авлодни тарбиялаш»

А^ророва Зебунисо Бахромовна,

Узбекистан Миллий университети «Ижтимоий фанлар» факультети «Педагогика» кафедраси доценти, педагогика фанлари номзоди

АЛИШЕР НАВОИЙ ИЖОДИ ВОСИТАСИДА БАРКАМОЛ АВЛОДНИ ТАРБИЯЛАШ

УДК: 371

АЦРОРОВА З.Б. АЛИШЕР НАВОИЙ ИЖОДИ ВОСИТАСИДА БАРКАМОЛ АВЛОДНИ ТАРБИЯЛАШ

Маколада Алишер Навоийнинг маънавий мероси, хусусан унинг маърифий карашларининг педагогика фани нуктаи назаридан янгича, холисона, илмий тах,лил килиш имконияти х,акида суз юритилади.

Таянч суз ва тушунчалар: маънавий мерос, маърифат, тарбия, педагогика.

АХРОРОВА З.Б. ВОСПИТАНИЕ ГАРМОНИЧНО РАЗВИТОГО ПОКОЛЕНИЯ ПОСРЕДСТВОМ ТВОРЧЕСТВА АЛИШЕРА НАВОИ

В статье речь идёт о духовном наследии Алишера Навои, в частности, о возможности объективного и научного анализа его просветительских взглядов с точки зрения педагогики.

Ключевые слова и понятия: духовное наследие, просветительство, воспитание, педагогика.

AHROROVA Z.B. EDUCATION OF A HARMONIOUSLY DEVELOPED GENERATION THROUGH CREATIVITY OF ALISHER NAVOI

There is discussed in the article the spiritual heritage of Alisher Navai, in particular consideration of his impact to educational from the point of view of pedagogy, the opportunity of objective and scientific analysis.

Keywords: spiritual heritage, enlightenment, education, pedagogy.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 3(76)

Бугунги кунда янгича демократик цадриятлар ва тамойил-ларга асосланган муносабатлар шаклланиб бормоцда. Шуни алоцида таъкидлаш лозимки, ижтимоий-сиёсий ислоцот-ларнинг бош мацсади инсон манфаатлари, фаровонлиги ва камолотига царатилганлиги унинг асосий хусусиятларидан биридир.

Шу муносабат билан маънавият, миллий кадриятлар, миллий тарих, улуг мутафаккир-ларимизнинг меросини янгича йулда ва услубда урганишга шароитлар, вазиятлар яра-тилди.

Айникса, кейинги вактларда президенти-миз томонидан миллий кадриятлар, юртимиз-нинг буюк алломалари меросига булган эъти-бори бу борадаги ишларни янада ривожлан-тиришга туртки булди.

Шу жумладан, туркий тилларнинг х,аётий-лиги, такомилига узининг буюк, учмас х,исса-сини кушган улуг мутафаккир, давлат ва жамоат арбоби, суз мулкининг султони х,азрат Амир Низомиддин Алишер Навоийнинг ижо-дини янгича нигох, билан урганишга х,ам эх,тиёж туFилди.

Алишер Навоийнинг маънавий мероси, хусусан унинг маърифий карашларининг педагогика фани нуктаи назаридан янгича, холисона, илмий тах,лил килиш имконияти ва айни замонда зарурияти тугилди. Навоий ижодининг ижтимоий-фалсафий, адабий-филологик масалалари купчилик олимлар томонидан урганилган. Лекин алломанинг педагогика фанида комил инсон х,акидаги карашлари етарлича, илмий жих,атдан урга-нилмаган. Алломанинг комил инсон х,акидаги карашлари унинг х,аёти давомида ёзиб кол-дирган барча асарларига сингдирилган бул-са-да, х,акикий, том маънодаги комил инсонни унинг «Хамса» асари образлари, персонажла-рида бор буйи билан учратамиз.

Алишер Навоий яшаган ижтимоий х,аёт муносабатлари шариат асосида ташкил килиниб, олиб борилган. Шунинг учун х,ам Навоий асарларида асосий уринни дин ва шариат масалалари эгалллайди. Навоий асар-ларининг бошланиши уша давр анъанасига кура Аллох,га х,амду-санолар, паЙFамбарга саловат айтиш, авлиёлар шаънига дуолар укиш билан бошланган.

«Хайрат-ул аброр» «Хамса»нинг биринчи достони булиб, уни Навоий 42 ёшида ёзган Демак, инсоннинг етуклик ёшигача орттирган тажрибалари, х,аётий сабоклари ушбу асар-нинг бош мавзусидир. Асардан жой олган х,икоятларнинг барчасида х,ам инсонийлик, аллома тасаввуридаги комил инсон киёфаси, унинг инсоният олдидаги бурчи нималардан иборат булиши хакида жуда куп мулох,азалар юритилган. Ибратли х,икоятлар асарнинг таъ-сирчанлиги, жозибасини ошириб боради. Бу х,икоятларнинг купчилиги халкимиз орасида таркалиб, аллакачон халк мулкига айланиб булган. «Хотами тойи х,икоятлари», «Нушира-воннинг х,аё боFида...», «Икки вафолик ёр», «Шеър ва дуррож», «Аюби халоф ва уFри», «Бах,ромнинг май мастлиFидан...», «Ул кул х,икоятиким, аёFи тойилиб...» каби х,икоятлари бугунги кунимизда х,ам уз долзарблигини йукотган эмас. Уз х,аёси ва камтарлиги, айникса сабрлилиги билан донг таратган Нуширавоннинг ибратли х,аёти х,ам юксак майорат билан баён этилади.

Нуширавон ёшлигида бир гузалнинг ишкида куйиб-ёнади. Ёр ишкида висолга эри-шиш йулида куп зах,матлар чекади. Них,оят, бир кун машукани гулзорда учратиб, унинг ёнига боради ва у билан сух,бат айлаб, уни кучмок истаганда, ногох, нигох,и наргис гулга тушади.

Наргис х,аё ва ибо кузи билан Нуширавонга бокиб турганини курган шах,зоданинг х,уши жойига келиб, х,ушёр тортади. Суманбар ёр эса «нега бу ах,волга тушдинг?», деб сурайди. Бех,ад адабли шах,зода эса: «Шундай бир висол дамида менга монъелик килган нарса наргис-нинг шах,ло кузи булди», дея жавоб беради.

Ушбу вокеадан Навоий шундай хулоса чикаради:

Хаё кузи билан олижаноблик бу ишда унга куч берди. Унинг наргисдек кузлари ёшга тулиб, урнидан турди-да, бу ишдан воз кечди.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 3(76)

Окибатда унинг бу хаёлилиги, соф ниятлилиги хосияти уни бутун оламга шох килди, адолати эса оламни панохига олди.

Айт, эй Навоий, ёр канча дилкаш булса хам, лекин адаб билан хаё ундан яхширокдир. Айт, Навоий, нега дилкаш дурур, Лек адаб бирла хаё хуш дурур. «Аюби халоф ва уFри» хикояти хам инсон-ларни туFрилик, халолликка чорловчи азиз калом булиб хизмат килади.

Бир куни хазрати Аюб тоат-ибодат килиб, кузларидан истиFфор ёшларини окизиб, Аллохга муножот килиб утирганида, уйининг остини тешиб, бир уFри уйга киради. Уйдаги барча анжомларни катта копга жойлайди. Хазрати Аюб эса ибодатини бузмай, унга эъти-бор хам бермай утиради. Хамма нарсани жой-лаб копи каттариб кетган уFри тешикдан чикиб кета олмай кийналади. Хазрат Аюб буни куриб жойидан туради ва уFрига эшикни очиб беради. «Сен энди бу тешикка сиFмайсан, мана эшик, кийналмасдан кетгин», дейди у. Бундай мулозаматни курган уFри уят ва надо-матдан ибодатли кишининг буюк саховати олдида тиз чукиб, туFрилик йулига киради.

«Кул хикояти»да хам шох булса-да, инсо-нийликни узининг аъмоли деб билган сахий-ликда ном чикарган бир шох хусусида фикр юритилади.

Шохнинг бир кули булиб, хизмат даражаси баковуллик эди. Бир куни подшох базм уюш-тириб, дустлари даврасида утирганда, кул овкат ташиш билан шугулланади. Банагох кул подшохнинг овкатини олиб кетаётиб, оёFи тошга тегиб, овкатни подшохнинг бошига тукиб юборади. Буни курган одамлар кул факат улим жазосига лойик, дейишди.

Шох эса кулнинг хафалигини куриб, уни кечиради ва озод килиб юборади. Бунинг маъносини ундан сураганларида, у куйидагича жавоб беради:

- Хижолатлилик уни улдириб булди. Хеч ким уликни бошкатдан улдирмагай, бошиFа эса жазо тиFин тортмаFай, дейди.

Навоий ушбу хикоят сунггида Аллохга мурожаат килади:

«Эй, Аллох шундай сахий шохларнинг юз минги эшигинг йулагининг туфроFидирлар.

Менинг гунохим хар канча куп булганда хам, шукрки, сендек менинг панохим бор. Мени хам уз кулинг каби маFфират килгин», дейди.

Ушбу хикоят «Хайрат ул-аброр»нинг сунггисидир. У бахонасида хазрат Навоий хам уз муроди, муддаосини баён этади.

«Хамса» ёзишга мадад берган Яратганга шукроналар укийди. Унинг охирги сузларини битар экан, «агарки, ушбу китобни ким укиса ёки кучириб ёзса, дуо билан рухимни шод килса, тангри ишини мурод-максадига олиб бориб, рухини жаннатда шод этсин!», дейди.

Ким укуса ё килур эрса сав1од

Рухим агар килса дуо бирла шод.

Тангри ишин кому мурод айласун,

Рухини жаннат аро шод айласун1.

Ха, «Хайрат ул-аброр» кунгилларни эзгу-ликларга чорлайдиган, хар бир инсонни мехр-мухаббат, диёнат, саховат ва улуг ишкнинг туганмас дарёсида поклантирадиган асардир.

Дунё адабиётида тенгсиз жавохирлар каторидан жой олган хазрат Алишер Навоий-нинг «Хамса» таркибидаги яна бир асари «Садди Искандарий» достони шоир ижодий тафаккурида замон, хаёт, дунёни англашга интилиши, инсоннинг хаётдан максадини англашга булган юксак бурчи туфайли юзага келган.

«Садди Искандарий» достони хам мутафак-кир идеалидаги инсони комил мавзусига баFишланади. Шарк адабиётида тарихий шахс Александр Македонский образи Искандар шох киёфасида гавдаланади. Асар сюжетини кискача баён килганда, у куйидагича мазмун касб этади. Рум шохи Файлакус вафот этгач, унинг асранди уFли Искандар тахтга утиради. У тахтга дарров утиришни хохламайди, аввало купрок илм урганиш лозимлигини сарой аъён-ларига билдиради. Аммо тахтга утириши лозим эди. У тахтга утирар экан, аввало халкни соликлардан озод этиш, уларнинг хаётларини енгиллаштириш, фаровонлаштиришга инти-лади. Айникса, отаси Файлакус йиллар даво-мида солик тулаб келган фотих Доро билан илк тукнашуви унинг обруини ошириб юбо-

1 Хамса. - Т.: «Янги аср авлоди», 2012.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 3(76)

ради. Доронинг курук куллар билан юборган икки элчисини хам Искандар узининг доно фикрлари билан лол колдиради. Элчилар унинг донолиги, зукколигига тахсин укийди. Лекин, Доронинг Fазаби кундан-кун ошиб, лашкар туплаб жангга отланади. Бу жангда чукур фикрловчи Искандар Fолиб келади.

Достон 89 бобдан иборат булиб, ундан 18 та хикмат, 17 та хикоя урин олган. Асар-нинг жозибаси - хикмат ва хикояларнинг уз урнида фалсафий-тарбиявий таъсирчан килиб баён килинишида, деб айтишимиз мумкин. Адолатли шох кандай булиши керак? Умуман инсон деган зот кандай сифатли булиши лозим? Раият манфаати, орзу-истакларини руёбга чикаришида нималар килиш даркор? Дунёни уйлантирган бу муаммо шоир досто-нида Искандарнинг устози Арасту билан савол-жавоблари оркали уз ечимини топади. Унинг бир савол-жавобида Искандар устози-дан сурайди; ер юзини сув ихота килмоFининг сабаби нима, нега у курукликни босиб олмайди, дейди. Доноларнинг доноси Арасту эса атрофлича, илмий жавоб беради. Достон композицияси ана шундай савол-жавоблар, хикматлардан ташкил топиб, бош Fояни тул-дириб боради. Аслида хар бир инсон дунёга келар экан, унинг бу дунёда бажарадиган уз вазифаси булади. Оддий фукаролардан тор-тиб, буюк шохларгача узига берилган маълум бурчни адо этади. Демак, инсонлар олдида бурчини кандай, кай даражада адо этиш, унинг масъулиятлилиги, олган тарбияси, дунёни тушуниш даражасига боFлик булади. Искандар эса уз шохлиги фукаролар, уз кули остидагиларнинг осойишталилигида, тинч ва фаровонлигида куради. Шунинг учун хазрат уни куйидагича талкин этади:

Бу янглиF деди мубади нуктасанж,

Ки тарих илмига куп чекти ранж.

Ки чун килди ул шохи навхоста,

Адолат била мулкин ороста,

Искандар устози буюк Арастунинг тарбияси оркали ер юзининг карийб ярмини забт этади. Нихоят, улими якинлашгач, англадики бу молу давлат, шон-шухратни дорилбакога олиб кета

олмайди. Шунда у бундай васият килади: казо куним тобутимдан кулларимни чикариб куйинг, илло кулим буш кетаётганлигини одамлар курсинлар, ибрат олсинлар, дейди.

Шоирнинг бу холатни келтиришдан муддаоси инсонларни бу хаётнинг уткинчилигидан огох этиш, имкон борида эса уткинчи дунё хавасларидан тийилиб, узини бокий дунё сао-датига тайёрлашдан иборат, деган карашни сингдиришдан иборатдир. Хазрат Навоий инсонларнинг бу дунёга келишдан максад-муддаоси факат ва факат эзгу амаллар билан умргузаронлик килиб, яратган кошига биллур-дек шаффоф, покиза калбини мардона кутариб боришдан иборат, деган сохир фикрни укдиришдан иборат.

Биз юкорида мутафаккир шоир ижодини тахлил килиш оркали баркамол авлод тарбия-сида унинг нечоFли кимматли эканлигини курсатиб утишга харакат килдик. Шуни алохида таъкидлаб утишимиз лозимки, бугунги кунда умумтаълим мактабларида Алишер Навоий ижодини урганиш масаласини етарли даражада деб булмайди. 7 ва ундан юкори синфларда бериладиган шоир ижодидан олинган парчалар билан кузланган максадга эришиб булмайди. Айнан Алишер Навоий ижоди оркали баркамол авлодни тарбиялар эканмиз, юкорида келтирганимиз каби шоир ижодининг гултожиси булган асарларидан олинган хикояларни бугунги кун табдили билан шархлаб бериш максадга мувофик булади. Биз Алишер Навоий ижоди оркали баркамол авлодни тарбиялаш учун куйидаги тавсияларни бериб утамиз.

Алишер Навоий ижодини боFча ёшидан бошлаш лозим. Болаларга буюк суз санъатко-рининг хаёти ва ижоди, унинг асарларидаги хикояларни бола тилида хикоя килишни тар-биячиларга вазифа килиб бериш лозим.

Бу дарс 1-синфда хам давом эттирилиб, энди Навоий угитлари дарс сифатида давом этиб бориши ва унинг хикоялари укувчилар ёшига караб давом эттирилиши керак.

Бу дарслар яна давом этиб, осондан мурак-кабга тамойили асосида усиб бориши лозим.

Урта ва юкори синфларга кутарила борган сари Навоий дарслари шоир ижодини тула

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 3(76)

камраб олинишига эришиш максадга мувофик булади.

Хулоса урнида шуни айтишимиз мумкинки, Алишер Навоийнинг «Хамса» асарини янгича талкинда, педагогик тамойиллар асосида

урганиш бугунги кун ёшларини баркамол, ватанпарвар, миллий ва умуминсоний кадриятларга садокатли инсонлар килиб тар-биялашда асосий восита булиб хизмат килишига хеч шубха йук.

Адабиётлар руйхати:

1. Педагогика тарихи. - Т.: «Укитувчи», 1996.

2. Хамса. - Т.: «Янги аср авлоди», 2012.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 3(76)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.