Научная статья на тему 'АКСИОЛОГИК ЁНДАШУВ АСОСИДА ТАЛАБАЛАРДА ФУҚАРОЛИК КОМПЕТЕНЦИЯСИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК АСОСЛАРИ'

АКСИОЛОГИК ЁНДАШУВ АСОСИДА ТАЛАБАЛАРДА ФУҚАРОЛИК КОМПЕТЕНЦИЯСИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК АСОСЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки о здоровье»

CC BY
44
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Область наук
Ключевые слова
АКСИОЛОГИК ЁНДАШУВ / ФУқАРОЛИК ТАЪЛИМИ / ФУқАРОЛИК КОМПЕТЕНЦИЯСИ / қАДРИЯТЛАР ИНТЕРИОРИЗАЦИЯСИ / КОГНИТИВ / МОТИВАЦИОН АКСИОЛОГИК / ХУЛқ-АТВОРГА ДОИР / РЕФЛЕКСИВ

Аннотация научной статьи по наукам о здоровье, автор научной работы — Джумақулов Ш.Б.

Мақолада аксиологик ёндашув асосида талабаларда фуқаролик компетенциясини ривожлантиришнинг педагогик асосларини тадқиқ этиш орқали ишлаб чиқилган тавсиялар берилган.В статье на основе аксиологического подхода даны рекомендации, выработанные на основе исследования педагогических основ развития гражданской компетентности студентов.Based on the axiological approach, the article gives recommendations developed on the basis of a study of the pedagogical foundations for the development of students' civic competence.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по наукам о здоровье , автор научной работы — Джумақулов Ш.Б.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «АКСИОЛОГИК ЁНДАШУВ АСОСИДА ТАЛАБАЛАРДА ФУҚАРОЛИК КОМПЕТЕНЦИЯСИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК АСОСЛАРИ»

со см о см

см

со от

■с

0

CP

со

1

с

со

ной тренировки.Показатели физической работоспособности выросли на 23.6% за отчетный период.

Таблица

№ Показатели До экс-та После экс-та Прирост , % %

1. ЧСС, уд\мин 73.2 143.2 62.7 135.4 95.7 83.9 14.3%

2. СО(мл) 70.2 68.9 70.2 91.5 -42.7 29.1 32.8%

3. МОК(л) 5.1 9.9 4.4 10.6 94.4 140 7%

4. ДО(мл) 311.9 544.4 424 1004 74.5 136 35,9%

5. МОД(л) 5.5 14.2 7 21.5 157.6 207 27,3%

6. Проба Штанге, 41.1 30.9 51.2 58.4 -24.8 14 24,6%

7. Проба Генче, сек 18.6 10.5 25.7 28.6 -43.5 11.5 38,2%

8. ЖЕЛ, л 2.48 2.6 2.95 3.38 4.8 14.6 30%

Установлено, что после использования метода функциональной тренировки в течение всего периода эксперимента, показатели отображающие функциональное состояние организма юных спортсменов изменились и степень их выраженности показывает наличие правильного тренировочного процесса с использованием данной методики.

Существенные изменения мы видим в показателях сердечно-сосудистой системы таких как частота сердечных сокращений ,систолическом объеме ,а также минутном объеме крови. Со стороны дыхательной системы мы видим значительный прирост показателей дыхания :дыхательного объема ,минутного объема дыхания и жизненной емкости легких. Проба Штанге и Генче позволило оценить аэробные возможности дыхательной системы во время задержки дыхания. Их изменения соответствуют возрастным особенностям подросткового организма и даже с опережением .

Выводы: Полученные данные позволили сделать определенные выводы и сформулировать следующие результаты исследований:

1) Использование метода функциональной тренировки приводит к изменению функционального состояния юношей-баскетболистов, характеризующегося комплексом физиологических свойств организма и адаптивных резервов, определяющих спортивную деятельность и достижение поставленных результатов.

2) У правильно подготовленных юношей баскетболистов стартовые возможности кислородтранс-портной системы достаточно высоки и стабильны и

находятся в пределах возрастной нормы.

3) После интенсивной физической нагрузки кис-лородтранспортной показатели увеличиваются также в пределах нормы и за относительно короткий промежуток времени возвращаются к исходным данным.

4) Уровень восстановления у подготовленных баскетболистов 14-15 лет достаточно высоки, что свидетельствует о выносливости и высоком уровне тренированности.

5) Пробы Штанге и Генча, отличаются простотой выполнения и достоверностью, позволяют быстро и объективно оценивать устойчивость организма спортсменов к гипоксии, должны иметь широкое применение в спортивной практике для оценки функции дыхательной системы.

6) Использование методики определения PWC170 для оценки физической работоспособности позволило оценить реальную степень тренированности с учетом физиологических морфологических и возрастных особенностей.

Литература:

1. Абрамова Т.Ф., Никитина Т.М., Кочеткова Н.И., Арьков В.В. и др. Особенности телосложения в оценке функционального состояния спортсменов / Межд. Конф. Проблемы современной морфологии человека М., 2008 стр. 127.

2. Агаджанян Н.А. Адаптация и резервы организма. - М.: ФиС, 1983. - 176 с.

3. Аулик И.В. Определение физической работоспособности в клинике и спорте. - М.: Медицина, 1979. - 191 с.

4. Быстров В.М., Филин В.П. Сравнительный анализ уровня развития скоростно-силовых качеств у спортсменов разного возраста и разных специальностей // Теория и практика физической культуры. - 1971. - № 2. - С. 35-38.

5. Елевич, С.Н. Управление состоянием готовности высококвалифицированных баскетболистов в процессе многолетней спортивной подготовки: Дисс...докт.пед.наук/ С.Н. Елевич. - СПб., 2010. - 246 с

6. Карпман В.Л., Хрущев B.C., Борисова Ю.А. Сердце и работоспособность спортсмена. - М.: ФиС, 1989. - 135 с

7. Олейник, Н.А., Чибисов, В.И., Рейдерман, Ю.И., Скрипченко, И.Т., Чередник, Е.А. (2012), «Разработка методики определения текущего состояния сердечно-сосудистой и дыхательной систем у спортсменов», Слобожанський науково-спортивний вюник, № 5-2 (33), С. 92-96.

8. Кокорина Е.А. Морфологические критерии спортивного отбора в циклических скоростно -силовых игровых и единоборствах Спб 2014

9. Солодков А.С.,Сологуб Е.Б.Физиология человека Москва.2018

10. Платонов В.Н. Двигательные качества и физическая подготовка спортсменов М2019

11. Люй К. Черкашина Е.В. Молукова С.Р. Функциональное состояние баскетболистов высокой квалификации в соревновательном периоде "Наука и здоровье" 2021

Педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD), доцент Ш.Б. ДЖУМАЦУЛОВ1

!Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университети Чирчик; ша^ри, Узбекистон

АКСИОАОГИК ЁНДАШУВ АСОСИДА Е:":1'?иланбогланишучун: ТАААБАААРДА ФУКДРОАИК КОМПЕТЕНЦИЯСИНИ

РИВОЖААНТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК АСОСААРИ

Аннотация Annotation

В статье на основе аксиологического подхода Маколада аксиологик ёндашув асосида талабаларда фукаролик компетенциясини

даны рекомендации, выработанные на основе ривожлантиришнинг педагогик асосларини тадкик этиш оркали ишлаб чикилган тав-

исследования педагогических основ развития сиялар берилган.

гражданской компетентности студентов. Калит сузлар: аксиологик ёндашув, фуцаролик таълими, фуцаролик компетенцияси,

Ключевые слова: аксиологический подход, гражданское образование, гражданская компетентность, интериоризация ценностей, Когнитивный, мотивационно-аксиологический, поведенческий, рефлексивный.

K,adpuxmAap uнmepuopuзацuncu, когнити6, мomueацuoн-акcuonoгuк, хуnк-аmeopга doup, petyneKcue.

Based on the axiological approach, the article gives recommendations developed on the basis of a study of the pedagogical foundations for the development of students' civic competence.

Key words: axiological approach, citizen education, citizen competence, internalization of values, cognitive, motivational-axiological, behavioral, reflexive.

Долзарблиги. Мамлакатимизда сунгги йилларда ёшларни хар томонлама куллаб-кувватлаш, уларда ижтимоий фаоллик ва ташаббускорликни ривож-лантириш, жахонда руй бераётган сиёсий-ижти-моий жараёнларга фаол фукаролик позициясини шакллантириш, ички ва ташки тахдидларга карши мафкуравий иммунитетни ривожлантиришга катта эътибор каратилмокда. Хукукий норматив хужжат-ларимизда "Ёшларнинг хукуклари, эркинликлари ва конуний манфаатларини химоя килиш, уларни миллий ва умуминсоний кадриятларга хурмат рухида тарбиялаш, онги ва калбида мустакиллик го-яларига содиклик, миллий узликни англаш, Ватанга мухаббат ва унинг такдирига дахлдорлик, фидой-илик хиссини карор топтириш ва ривожлантириш" устувор вазифалар сифатида белгилаб берилган. Бу эса, талабаларда фукаролик компетенциясини ривожлантиришнинг педагогик-психологик хусу-сиятларини аниклаштириш, талабаларда фукаролик компетенциясини ривожлантиришга доир педагогик имкониятларини очиб бериш, фукаролик компетен-циясини ривожлантиришнинг модели ва педагогик шарт-шароитларини такомиллаштиришни такозо этади.

Тадкикотнинг максади. Аксиологик ёндашув асосида талабаларда фукаролик компетенциясини ривожлантиришнинг педагогик имкониятлари, модели ва педагогик шарт-шароитларини урганишдан иборат.

Тадкикот натижалари ва унинг мухокама-

си. Фукаролик таълими мазмунида аксиологик компонентни амалга ошириш зарурати, аввало, ижтимоий-сиёсий вокеаларни урганишга кадриятли ёндашув билан белгиланади. Далиллар, ходисалар, жараёнларни урганиш, тахлил килиш илмий-ког-нитив (мантикий) ва кадриятга йуналтирилган узлаштириш усулларини назарда тутади.

Фукаролик таълими мазмунининг кадриятли компоненти укув материаллари фанлараро алока-дорликнинг семантик доминантларига мувофик амалга оширилса, албатта, самарали булади. Се-мантик доминантлар фукаролик таълими мазмуни-нинг асосий гояларини ифодалайди, укув материа-лининг мазмунини аниклайди, укув предметининг заруриятини очиб беришга хизмат килади. Асосий семантик доминантлар сифатида куйидагиларни эъ-тироф этиш мумкин: "Жамиятдаги узгаришларнинг сабаблари ва янгича ёндашувлар"; "Хаётдаги узга-ришлар учун ташаббус курсатиш йуллари"; "Замон ва инсонлар"; "Жамият ва мен" ва хк.

Фукаролик таълими мазмунининг кадриятли компонентини тузиш ва амалга оширишда тала-балар укишини ташкил этишнинг учта боскичи хисобга олиниши лозим:

билимларни такдим этиш ва куникмаларни эгаллаш;

билим ва куникмаларни намойиш этиш;

билим ва куникмалардан янги вазиятда фойда-ланишни акс эттириш ва бахолаш боскичларидир.

Хар бир боскич узига хос максад ва жараён билан боглик хусусиятларга эга. Билимларни так-дим этиш ва куникмаларни эгаллаш боскичининг максади укув материалининг тематик мазмунини такдим этиш ва уни узлаштириш учун талабалар-ни самарали фаолиятга жалб килишдир. Билим ва куникмаларни ифодалаш боскичи уларни семантик доминантларга (фундаментал гояларга) мувофик тушуниш ва расмий билимларни шахсан мазмунли булганларга "кучириб утказиш"ни назарда тутади. Учинчи боскичда эгалланган билим ва амалий куникмаларни янги таълим шароитида, бошка фанларни урганиш жараёнида хам куллаш керак.

Талабаларда фукаролик компетенциясини ри-вожлантиришга аксиологик ёндашувнинг асосий дидактик тамойилларидан бири сифатида "кадри-ятлар интериоризация"нинг таркибий кисми хи-собланган субъектни "жалб этиш", "замон билан хамнафас яшаш" жараёнини ташкил этишга доир таълим олувчининг шахсий-ахамиятли фаолияти акс этади. Шунинг учун укув материали, унинг мазмуни канчалик мустахкам ишлаб чикилган булмасин, у уз-узидан самарали узлаштирилиши-ни таъминлай олмайди. Бундай самарадорликни таълим олувчиларнинг укув харакатларини таш-кил этишнинг кенг камровли шакл ва турларини ташкил этишга доир фаолиятли компонентга аксиологик ёндашувни татбик этиш асосида таъ-минлаш мумкин.

Фукаролик компетенциясининг мотивацион-ка-дриятли, хулк-атвор ва рефлексив компонентлари тахлили асосида тадкикот доирасида талабаларнинг фукаролик компетенциясини ривожлантириш жара-ёнининг педагогик модели ишлаб чикилди.

Талабаларнинг фукаролик компетенциясини ри-вожлантириш моделини амалга ошириш яхлитлик, тарбиянинг инсонпарвар йуналганлиги, ёш ва индивидуал хусусиятларни хисобга олиш, тарбиянинг ижтимоий хаёт билан уйгунлиги каби тамойилларни хисобга олишни такозо этади.

Талабаларда фукаролик компетенциясини риво-жлантиришнинг педагогик модели узаро бир-бири билан боглик булган туртта таркибий асосдан иборат:

1) максадли - максад ва вазифаларни аниклашти-риш, илмий ёндашувлар, тамойиллар, жараённи самарали амалга оширишга хизмат киладиган педагогик шарт-шароитларни белгилаб олиш. Фукаролик компетенциясини ривожлантириш жа-раёнида максадни белгилаш ижтимоий-педагогик тизим сифатида узида мухим омилларнинг яхлит тасаввурини акс эттиради. Вазифаларни аниклашти-риш мазкур жараённи амалга ошириш боскичлари,

со см о см

го та t

0

W

1

С ГО

Жисмоний тарбия ва спортнинг тиббий-биологик ва ижтимоий-психологик асослари

Медико-биологические и социально-психолгические основы физической культуры и спорта

асосий йуналишлари, шакл, метод ва воситаларини танлашга хизмат килади. Ташкилий-педагогик шарт-шароитлар режалаштирилган фаолиятни фукаролик тарбияси мазмуни билан бойитади. Ишлаб чикилган педагогик шарт-шароитларнинг самарадорлиги тажриба-синов жараёнида апроба-циядан утказилади.

2) мазмунли - талабаларнинг фукаролик ком-петенциясини боскичма-боскич ривожлантириш жараёнида амалга ошириладиган компонентларнинг асосий мохиятини узида ифода этади. Моделнинг мазмунли блоки фукаролик тарбиясининг асосий йуналишларини уз ичига камраб олади, фукаролик билан боглик карашлар тизимини узида акс этти-ради; танкидий фикрлаш, хаётий максад, фукаро-ликка доир кадриятларини онгли тарзда танлаш учун амалий фаолият тажрибасини шакллантиради. Моделнинг мазмунли блокини руёбга чикариш аудитория ва аудиториядан ташкари машгулотларда амалга ошади.

3) ташкилий-фаолиятли - фукаролик компетен-циясини шакллантириш жараёнининг боскичлари, профессор-укитувчилар, тьюторлар ва талаба-ларнинг хамкорликдаги фаолияти шакл, метод ва воситаларини уз ичига камраб олади.

4) бахоловчи-натижавий - талабаларда фукаро-лик компетенциясини ривожланганлик даражасида-ги узгаришларни аниклаш учун бахолаш мезонлари, курсаткичлари, даражалари хамда диагностик воситаларни узида акс эттиради.

Талабаларда фукаролик компетенциясини ривожлантиришнинг педагогик модели

Максадли таркибий асос

Ижтимоий буюртма

Ёндашувлар

Тамойиллар

Максад: талабаларда фукаролик компетенциясини ривожлантириш

Тизимли, шахсга йуналтирилган, фаолиятга доир, компетенциявий,

Яхлитлик, инсонпарварлик, индивидуал хусусиятларни хисобга

[акбуллик,

Мазмунли таркибий ; --^--

Фукароликка доир билимлар

Фукаролик масъулияти

Фукароликка доир кадриятлар

Ташкилий-фаолиятли таркибий асос

Боскичлари

Шакл ва методлари

_ Максад: ташхис, амалий, рефлексив-бахоловчи

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Муаммоли укитиш, укув лойихаси, моделлаштириш, шахсий тажриба, и-тадкикотчилик, виртуал клуб, тугарак, кейс, интерфаол

Педагогик шарт-шароитлари

1) фанлар

бпЙИТИТТТ"

доир материаллар билан инновацион технологияларни макбул 3) талабаларнинг аудиториядан ташкари ишларини ташкил этиш;

2) анъанавий уйгунлаштириш;

й таркибий

Мезонлар

Когнитив, мотивацион-аксиологик, хулк-атворга доир, рефлексив

Даражалар

Паст, Урта, юкори

Фукаролик компетенцияси ривожланганлигининг ижобий

Тадкикот натижалари шуни курсатдики, тала-баларда фукаролик компетенциясини ривожлан-

тиришда бир катор педагогик шарт-шароитларни амалга ошириш оркали самарадорликка эришиш мумкин:

олий таълим мазмунини фукарошуносликка доир укув материаллари билан бойитиш. Фука-ролик компетенцияси интегратив тавсифга эга булганлиги сабабли у барча укув фанлари дои-расида ривожланади. Шубхасиз, бу уринда ижти-моий-гуманитар фанлар алохида урин тутади. Узбекистоннинг энг янги тарихи, фалсафа, спорт хукуки, маданиятшунослик, умумий психология, умумий педагогика каби фанларни узлаштириш жараёнида талабалар миллий узликни англаш, миллий ва умуминсоний кадриятлар, мафкура-вий имммунитет, миллий маданият, мулокот, шахслараро муносабатлар маданияти, фукаролик масъулиятига доир илмий билимлар билан курол-ланишади. Шунингдек, фанлараро алокадорлик оркали талабалар шахс ва жамият уртасидаги муносабатларни узлаштиришади, миллатлараро тотувлик ва багрикенгликнинг заруриятини ан-глайди, манбалар билан ишлаш, уларни тахлил килиш, утмиш ва бугунги кунни киёслаш куникма ва малакаларига эга булади, булгуси касбнинг ижтимоий-маданий ахамиятини англаб етади. Таълимнинг кенг камровлилиги нафакат касбий тайёргарлик, балки талабаларнинг маънавий дунёкарашини хам ривожлантиришга ёрдам бе-ради. Шунингдек, талабаларда фукароликка доир сифатларни ривожлантириш универсал куникма ва кобилиятлар билан хам чамбарчас богликдир. Талабаларнинг изланишли-тадкикотчиликка доир метод ва усулларни узлаштириши, ахборотларни излаш, уларни тахлил килиш ва кайта ишлашга доир информацион-аналитик малакаларга эга булиши, низоларнинг олдини олиш, самарали мулокотга кириша олиш, окилона карорлар кабул килиш кабилар уларда фукаролик компетенциясини ривожлантиришга самарали таъсир курсатади.

талабаларда фукаролик компетенциясини ривожлантиришнинг иккинчи мухим шарти улар-нинг танкидий тафаккурини таркиб топтирадиган ва амалий фаолиятга жалб этишга хизмат киладиган фаол ва интерфаол методлардан фойдаланишга асосланган анъанавий ва инновацион технологи-яларнинг макбул интеграциясини таъминлашдир. Шунинг учун олий таълимга мос тарзда фукаролик таълими ва тарбиясининг шакл, метод хамда воси-таларининг тез узгарувчан шароитларга мувофик такомиллаштириш, ижтимоий талаб ва эхтиёжларга жавоб берадиган янги маънавий маконни ташкил этиш максадга мувофик.

Дебат, мунозара, уйин, ижтимоий лойиха,

тренинг, аник вазиятларни тахлил этиш, жамоа-вий ижодий фаолиятни ташкил этиш каби фаол ва интерфаол методлар талабаларда фукаролик компетенциясини ривожлантиришга жадал таъсир курсатади. Энг асосийси мазкур методлардан аудитория ва аудиториядан ташкари машгулотларда самарали фойдаланиш оркали талабалар фука-ролик кадриятларини ички англаш ва уни ташки намоён этиш, шунингдек, фукаролик фаолиятига доир шахсий-амалий тажрибага булиш учун зарур шарт-шароит яратади.

Изланишли-тадкикотчилик, муаммоли, комму-никатив-диалогли ва уйинли моделларни куллаш командада ишлаш, креатив фикрлаш, тугри ка-рорлар кабул килиш, низоли вазиятларни хукукий асосга таянган холда бартараф этиш малакаларини шакллантиришга хизмат килади.

3) талабаларда фукаролик компетенциясини ривожлантиришнинг учинчи мухим шарти ау-диториялан ташкари машгулотларни максадли ташкил этишдир. Айникса, замонавий шароитда виртуал таълим талабларига мувофик, тугарак ва клублар фаолиятини ташкил этиш максадга мувофикдир.

4) талабаларда фукаролик компетенциясини ривожлантиришнинг яна бир асосий шарти сама-рали хамкорликдаги фаолиятни ташкил этишдир. Бунинг учун субъект-субъект муносабатларига асосланган "талаба - профессор-укитувчи - тала-ба" тизимига асосланган фаолиятни ташкил этиш талаб этилади. Бу уринда албатта, укитувчининг хукукий нормаларни хурмат килиши, толерант-ликка доир кадриятларни ва хилма-хилликни тан олиши, уз фаолиятини демократик услубга асосланиб ташкил этиши, талабаларни педагогик куллаб-кувватлаши, юксак коммуникатив мада-ниятини белгилаб берувчи фукаролик позицияси мухим урин тутади.

Укитувчи талабаларда фукаролик компетенциясини ривожлантириш масаласини ижобий хал килиши учун улар билан ишлашнинг узига хос психотехник куникмаларига эга булиши талаб этилади. Бунинг учун очиклик, ижобий таъсирчанликка асосланган мулокотни амалга ошириш кобилияти, талабаларнинг шахсий ва укув-касбий муаммоларни тушуна олиши, ёшлар билан боглик хар кандай масалалар буйича мунозараларни ташкил этиш малака-сига эга булиш зарур. Профессор-укитувчи ва тьюторлар фукаролик компетенциясига эга талабаларни тайёрлаш малакасига эга булса-гина, мазкур муаммо узининг ижобий ечимини топади. Таълимнинг янгиланган парадигмаси

профессор-укитувчи ва тьютордан инновацион сало^иятга эга булишни такозо этади. Чунки профессор-укитувчи ва тьютор шахси ижобий тарбияловчи омил эканлиги, шуб^асиздир. Шунинг учун талабалар билан хамкорликдаги фаолиятни амалга оширадиган мутахассислар энг аввало, узлари фаол фукаролик позиция-си, уларда Ватанга садокат, масъулиятлилик, тадбиркорлик хамда инновацион фикрлаш каби таянч маънавий компетенцияларни шакл-лантириш учун зарур педагогик ма^оратга эга булиши лозим.

Хулоса.

Аксиологик ёндашув асосида талабаларда фукаролик компетенциясини ривожлантиришнинг педагогик асосларини тадкик этиш оркали куйида-ги хулосага келинди:

педагогика таълим йуналишлари укув режа-сининг мажбурий фанлар блокига "Фукаролик таълими" модулини киритиш максадга мувофик.

талабаларда фукаролик компетенциясини ри-вожлантиришга йуналтирилган виртуал таълим шаклларини ишлаб чикиш лозим.

миллий укув дастурлари асосида талабаларда фукаролик компетенциясини ривожлантиришнинг янги методикаларини ишлаб чикиш керак.

Адабиётлар:

1. Узбекистан Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2018 йил 23 февралдаги "Ёшларни харбий-ватанпарварлик рухида тарбиялаш тyFрисида"ги 140-сон ^арори ^онунчилик маълумотлари миллий базаси, 21.05.2021 й., 09/21/320/0482-сон.

2. Назаров ^адриятлар фалсафаси (Аксиология).- Т.: Узбекистан файласуфлари миллий жамияти, 2004.

3. Бордовская Н. В. Педагогика: учебник для вузов / Н. В. Бордовская, А. А. Реан. - СПб.: Питер, 2000.

4. Мазыр З.С. Формирование гражданской компетенции учащихся в процессе обучения в школе: диссертация. ...кандидата педагогических наук. - Самара, 2005.

5. Журова В.Г. Становление гражданской компетентности студенческой молодежи в вузе: автореферат диссертации . кандидата педагогических наук. - М., 2010.

6. Норбоева С.М. Талабаларда маънавий компетентликни риво-жлантиришнинг назарий-педагогик асосларини такомиллаштириш: фалсафа доктори (PhD). ...дисс. - Термиз, 2021.

7. АбдуFаниев О.Т. Талабаларда фукаролик компетенциясини ривожлантириш: педагогика фанлари буйича фалсафа доктори. ... дисс. - Тошкент, 2021.

8. Джумакулов Ш.Б. Аксиологик ёндашув асосида талабалар-нинг фукаролик компетенциясини ривожлантириш: педагогика фанлари буйича фалсафа доктори. ... дисс. - Чирчик, 2022.

со см о см

го та t

0

w

1

с го

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.