Научная статья на тему 'АКМУЛЛА ИҗАТЫНДА КОРЪәН'

АКМУЛЛА ИҗАТЫНДА КОРЪәН Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
64
10
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
КУЛ ГАЛИ / МАХМУТ БУЛГАРИ / ХИСАМ КЯТИБ / МУХАММЕДЬЯР / М. АКМУЛЛА / КОРАН / Ш. МАРДЖАНИ / Р. ФАХРЕТДИНОВ / Ф. АМИРХАН / СУЛЕЙМАН / СУРА / АЯТ

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Исламов Рамил Фанавиевич

Поэт-просветитель и мыслитель XIX в. Мифтахетдин Акмулла (1831-1895) уникален не только своей творческой особенностью, но и тем, что его одновременно считают своим и татары, и башкиры, и казахи. В деле изучения его личности и творческого наследия в литературоведении указанных трех братских народов к настоящему времени достигнуты значительные достижения: изданы сборники произведений поэта, защищены диссертации, проведены научно-практические конференции, посвященные его творчеству, опубликованы монографии, методические пособия, библиографические указатели, множество статей в тематических научных сборниках и периодической печати о жизни и деятельности поэта. Однако при этом все еще выявляются «белые пятна» в произведениях Акмуллы, которые требуют своего исследования. Одним из таких является использование им в своем творчестве Корана. Этот аспект по понятным причинам раньше не был объектом внимания ученых, что привело к не полному пониманию и осмыслению его творчества.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «АКМУЛЛА ИҗАТЫНДА КОРЪәН»

178

1918

Аннотация

Поэт-просветитель и мыслитель XIX в. Миф-тахетдин Акмулла (1831-1895) уникален не только своей творческой особенностью, но и тем, что его одновременно считают своим и татары, и башкиры, и казахи. В деле изучения его личности и творческого наследия в литературоведении указанных трех братских народов к настоящему времени достигнуты значительные достижения: изданы сборники произведений поэта, защищены диссертации, проведены научно-практические конференции, посвященные его творчеству, опубликованы монографии, методические пособия, библиографические указатели, множество статей в тематических научных сборниках и периодической печати о жизни и деятельности поэта. Однако при этом все еще выявляются «белые пятна» в произведениях Акмул-лы, которые требуют своего исследования. Одним из таких является использование им в своем творчестве Корана. Этот аспект по понятным причинам раньше не был объектом внимания ученых, что привело к не полному пониманию и осмыслению его творчества.

Abstract

The uniqueness of the poet, educator, and thinker of the 19th century Miftakhetdin Akmulla (1831-1895) is not only in his artistic individuality but also in the fact that Tatars, Bashkirs, and Kazakhs consider him to be from their nations. Great achievements are obtained in studying his personality and his creative heritage of literature studies of the mentioned three fraternal nations, namely: collections of his poems are published, theses are defended, scientific and practical conferences devoted to his works are held, monographs, textbooks of methods, bibliographies and numerous articles in topical collections of scientific papers about the poet's life and activity are published. But still, there are some blindspots in Akmulla's works that need to be studied. One of such blindspots is the use of the Quran in his creativity. This aspect has not been an object of regard for scientists before for obvious reasons which resulted in incomplete understanding and comprehension of his works.

УДК 82 (=512.145)+28-24

Акмулла и^атында Коръэн

Р. Ф. Исламов,

Татарстан Республикасы Фзннзр академиясенец Татар энциклопедиясе

haM твбзкне вйрэну институты, Казан mah., Татарстан Республикасы, Россия Федерациясе

The Quran in Akmulla's works

R. F. Islamov,

Institute of the Tatar Encyclopaedia and Regional Studies, Academy of Sciences of the Republic of Tatarstan, Kazan, the Republic of Tatarstan, the Russian Federation

2018

179

Ключевые слова

Кул Гали, Махмут Булгари, Хисам Кятиб, Мухаммедьяр, М. Акмулла, Коран, Ш. Марджани, Р. Фахретдинов, Ф. Амирхан, Сулейман, сура, аят.

Keywords

Kul Ali, Makhmut Bulgari, Khusam Kyatib, Mukhammedyar, M. Akmulla, the Quran, Sh. Mardzhani, R. Fakhretdinov, F. Amirkhan, Suleyman, sura, ayat.

Коръзн Кэрим - KYn гасыр-лар дэвамында язучыларныц, шагыйрьлэрнец идаты ечен нигез hэм илЬам чыганагы булган. Эйтик, язма эдэбиятыбызныц чишмэ башы саналган Кол Галинец «Кыйссаи Йосыф» (XIII) поэмасын асылда Кэлям Шэрифнец уникенче «Йосыф» CYрэсе тэшкил итэ. УндYртенче йездэ яшэгэн Мэхмут Болгариныц «НэЪдел-фэрадис» (Одмахларныц туры юлы) дигэн чэчмэ эсэрендэ, Хисам Кятибнец «Ж^емдемэ солтан» (XIV) дастанында KYn моментлар терле сурэлэрнец аятьлэрен чагылдыра.

Казан ханлыгы чоры шагый-ре Мехэммэдьярныц «Нуры Содур» (Куцеллэр нуры) поэма-сы тулысынча «Али Гыймран», «Маидэ», «Нэхел» CYрэлэре hэм хэдислэр белэн сугарылган. Бу хакта борынгы эдэбият белгечлэре Нэдип Исмэгыйлев1 hэм Раиф Мэрданов2 этрафлы язып чыккан-нар иде.

Гомумэн, татар эдэбиятында Коръэн Кэримгэ нигезлэнеп идат итY егерменче йез башларына кадэр бэрэкэтле дэвам иттерелэ hэм аныц гYЗэл Yрнэклэре ул чорда халкыбызныц беек шагыйре Габдулла Тукай (1886-1913) шигырьлэрендэ ачык чагылыш таба3.

Бу тезмэдэ Мифтахетдин Акмулла (1835-1895) идаты да билгеле бер урын алып тора. Билгеле сэбэплэр нэтидэсендэ моца кадэр аныц шигырьлэрендэ Коръэн Кэримнэн китерелгэн аятьлэр тикшеренучелэр игътибарыннан читтэ калып килде. Элеге очракта ул вакыттагы хаким идеологиянец тээсирен дэ оныт-маска кирэк, элбэттэ.

1870 елда Казанда танылган дин белгече, реформатор, тарихчы Шиhабетдин Мэрданинец (1818-1889) куп шау-шуларга сэбэпче булган «Китабе назурэтел-хак фи фарзыятел-гыйшаэ вэ ин лэм йэгыйбеш-шэфэкъ» (Шэфэкъ куренмэгэндэ кичке фарызны утэу буенча хакыйкатьне кузэтуче) дигэн хезмэте басылып чыга4.

«Дамелла Шиhабетдин хэзрэтнец мэрсиясе» (Казан, 1892) китабыныц титул бите.

The cover page of the book "Elegy to Damella Shigabutdin khazrat" (Kazan, 1892).

180

1918

1887 елньщ декабрендэ Казан шэhэренец hзм еяздзге утыз ике имам Диния нэзаратына Ш. Мэржани естеннзн шикаять язып, аныц китапларын тикшерYне сорыйлар hзм «Назурэтел-хак»ны Кышкар авылыныц иске фикерле мулласы hэм медэррисе Исмзгыйль бине Муса бине Габдулла бине Габдессэлам бине Yтэмешкэ (1803-1888) тапшыруны утензлзр.

Бу хезмэт турында шулай ук танылган дин белгече, эдип, педагог, журналист Ризаэтдин Фэхретдинов (1859-1936) Мехэммэдгомэри эл-Мэгъриби эл-Мэдэнидэн шундый бзялзмз ишеткэнен яза: «"Назурэтел-хакы"ныц гыйбарэт еслYбе Ибн Халдун еслубенэ охшый. Шул эсэрнец минем Yземдэ бер несхэсе бар иде. Шуны шэех Мехэммэдгарэби Зэрук паша ^рде дэ миндэн сорап алды вэ, Туниска жибэреп, голэмасына: "Менэ бу заманда нинди бер меэллиф зоhур иткэн! ^рецез вэ дикъкать берлэ моталэга кылыцыз да, гыйбрэтлэнецез!" - дип, Yзлэренэ мэктYб язды»5.

«Дамелла Салях Истанбулда шэйхелислам Хэсэн Фэhми хозурына кабул ителгэн вакытында, бер менэсэбэт китереп, "Назурэ"не яманлаган: "Анда шундый CYЗлэр вэ мондый CYЗлэр бар, мондый CYЗЛэрнец шэригатькэ хилаф икэнлеклэре мэгълум", - мазмунында6 CYЗ сейлэгэн. Уц берлэ сулны, ак берлэ караны аеруда кешелэрнец хэбэр бирYЛэренэ ихтияжы булмаган, гыйлем менбэрендэге баскычы дамелла Салях хэзрэтдэн бик ^п югары булган Хэсэн Фэhми дамелла Саляхка: «Мин "Назурэ"не кулымдан тешерэчэк TYгелмен!» - дигэн7.

Р. Фэхретдинов мэгълYматына KYрэ, «Назурэтел-хак...» китабы Y3 вакытында Эхмэд бине Зэйни эд-Дэмйаты эл-Мэкки эш-шэфигый эл-мефти, шэех Йосыф эл-Мэдэни эз-Зарир, Мостафа бине Ильяс мефти эл-хэнэфия бил-Мэдинэтел-МенYBэрэ, Габдеррахман бине Габдулла эс-Сираж мефти эл-хэнэфия би-Мэккэи-Мекэррэмэ, Фэхреддин бине Исмэгыйль эл-Можавир кебек ^ренекле затларга да жибэрелгэн8.

Татар эдэбияты классигы Фатыйх Эмирхан (1886-1926) Yзенец «Безнец хыялларда Мэржани KYЛэгэсе» дигэн мэкалэсендэ бу китап хакында мондый фикерлэрен белдерэ: «Моннан соц мин Шиhабетдин Мэржанинец башка эсэрлэрен дэ моталэга кылгаладым, болар арасында "Назурэ" Yзенец "Садрел-шарига", "Тажел-шарига'лэргэ каршы кулланылган телендэге жерьэте белэн мине тагын да мэжзYп итми9 кала алмады. Ул вакыт ечен бу тэнкыйть теле шежагате гыйльмиянец10 ниhаясе11 шикелле KYренэ иде»12.

Акмулла, Yзе язганча, Ш. Мэржани аныц турыдан-туры остазы булмаса да, ацарда мэдрэсэдэ укымаса да, галимнец «Назурэтел-хак...» дигэн хезмэтен «Дамелла Шиhабетдин хэзрэтнец мэрсиясе» дигэн эсэрендэ13 яклап чыга. Анда ул Yзенец фикерлэрен дэлиллэY ечен Коръэн Кэрим CYрэлэрендэге аятьлэргэ мерэжэгать итэ. Хэзер шулар белэн якыннан танышып утик.

Без - кырмыска, сез Свлэйман булганда да, «Фэ-эйнэ тэзhэбунэ?» дзн зхбарым бар14.

Акмулла ЭYBЭЛ Ш. Мэржанине исеме ^п мэртэбэлэр Коръэн Кэримдэ китерелгэн Селэйман пэйгамбэр15, э Yзен кыр мыска белэн чагыштыра да «эт-Тэквир» CYрэсенец егерме алтынчы «Фэ-эйнэ тэзhэбунэ?» дигэн аятен китерэ. Ягъни «Кая барасыз?» дигэн сораудан хэбэрдар булуын белдерэ hэм моны халыкка юл KYрсэтYче галимнец кисэтYен тэкъдир итY ечен файдалана.

Текст тукымасына шулай Коръэннэн еземтэ кертY кенчыгыш поэтика гыйлемендэ гыйкыд термины белэн белдерелэ16. Изге китаптан цитата алу исэ

2018

181

икътибас дип атала17. Бу очракта без аньщ Yзгэрешсез алынган беренче терен кYЗЗтзбез.

Акмулланыц 1981 елда башкорт телендзге нзшер ителгэн дыентыгында ул «Фаин тэ^эбу?» шэкелендэ бирелгзн hзм Коръзндзге бер аятьтэн езек дип шзрехлзнгзн18. 1986 елда казакъ телендэ бастырылган дыентыкта «Анау-мынау нэрседен хабарым бар» дип китерелэ19.

Куелган мэсьэлэ буенча текст белэн танышуны дэвам иттерик: Хэсэд бэгъзы гадазузткз мвбдаэ булып20, «Фз-зслиху!» змерендзн качарсыз сез.

Бу «эл-Хедрат» CYрэсенец тугызынчы аятеннэн hэм «Тезэлегез!» дигэнне ацлата. Ш. Мэрданинец дошманнарын хесетлектэн арынырга чакыру ечен шагыйрь Коръэн Кэримдэ китерелгэн энэ шул эмерне эсэр текстында YЗгэртYЛэрсез куллана. Акмулланыц 1981 елда башкорт, 1986 елда казакъ телен дэ нэшер ителгэн дыентыкларында, нишлэптер аяти-кэлимэ урынына «Намы^ыгы^ эмереннэн ■касар^геыз»21 hэм «Ар-уждан эм1ршен ^ашарсыз аз» дип язылган22. 1981 елда денья к^ргэн татарча дыентыкта «Фэ-эслиху!» урынына «Фэ-исляху!»23 рэвешендэ бирелуне дэ белдереп YTY урынлы булыр.

Игътибарны янэ текстка юнэлдерик:

Фокарага кыйблаи хащзт булган, «Хэвалике мин квлли фзщще гъзмикъ»24.

Бу Коръэн Кэримдэге «эл-Хад» CYрэсенец егерме диденче аятеннэн. Лэкин анда «...йатина мин келли фэдд гъэмикъ» рэвешендэ. Ягъни «Фэкыйрьлэргэ кыйбла хадэт булган сыену урыны аныц барлык тарлавыкларыннан тирэн». Тексттагы андый Yзгэлек белэн без тагын очрашабыз:

Кайсысындан куренде мондый бзян? «ЭййзЬум йунзбиъунз мисле хзбир?»25

Китерелгэн элеге еземтэ «Фатир» CYрэсенец ундYртенче аятеннэн алынган. Лэкин анда «0ййэhум» CYзе юк, э калганнары «ЙYнэббиъYнэ мислY» шэкелендэ hэм «Алар сица белгэн булып хэбэр иттелэрме?» дип тэрдемэ ителэ. Акмулла аны Ш. Мэрдани дошманнарыныц наданлыкларын тагын да калку итеп тасвирлау ечен файдаланган.

Ике очракта китерелгэн мисаллар икътибасныц еченче теренэ, ягъни цитата форма ягыннан бик аз гына Yзгэртелгэн.

Кай йиргз угы твшеп яткан йирец, -«Фзликвлли виж^зтун музщ^зтин»26.

Бу цитата «Эл-Бэкара» CYрэсенец йез дэ кырык сигезенче аятеннэн алынган («Вэликелли видhэтYн hуа муалл^а») hэм «Ьэрбер кешегэ Y3 йезе бирелгэн» дигэнне ацлата.

«Вз-змтаз взлйзуем» дигзндз квндз, Бздбзхет! бармы шунда качар йирец?27

Цитатаныц монысы «Йасин» CYрэсенец илле тугызынчы аятеннэн hэм «БYген кен яхшы дигэн чакта» дип тэрдемэ ителэ.

Ш. Мэрданинец «Назурэтел-хак...» дигэн хезмэтенэ каршы чыгучылар арасында Буа шэhэре имамы hэм медэррисе булып торган Нургали бине Хэсэн бине Исмэгыйль бине Меэмин бине Давыд бине Меслим (1852-1919) дэ була. Акмулланыц аца атап язган hэм «Бэгъдэссэлам, Нургали мулла, сезгэ» дип башлан-ган шигырендэ шундый юллар бар:

182

1918

Эйтделэр: «Эсэтирел эувэлин», - дип.

Сез дэ шулай тэщавез кылдыцыз куп, Йортымызга фетнэ салды ушындай гэп. Сезгэ каршы без эйтсэк - ник ярамай: «Вэ hэм фи тогъйаниЫм йэгъмэhун», - дип ?28 «Эсэтирел^вэлин» - «эл-Энгам» CYрэсенец 25нче, «эл-Энфал» CYрэсенец 31нче, «эн-Нэхел» CYрэсенец 24нче, «эл-Меэминун» CYрэсенец 83нче, «эл-Форкан» CYрэсенец 5нче, «эн-Нэмел» CYрэсенец 68нче, «эл-Эхкаф» CYрэсенец 17нче, «эл-Калэм» CYрэсенец 15нче, «эл-Мостффифун» CYрэсенец 13нче аятьлэреннэн: « ([Инанмаучылар] эйттелэр: "Бу элекке кешелэр хакында риваятьлэр")».

«Фи тогъйаниhим йэгъмэhун» (Алар Yзлэренец адашуларында сукырларча буталып йерилэр) - Коръэн Кэримдэге «эл-Бэкара» CYрэсенец 14нче, «эл-Энгам» CYрэсенец 110нчы, «эл-Эгъраф» CYрэсенец 186нчы, «Юныс» CYрэсенец 11нче, «эл-Меэминун» CYрэсенец 75нче аятьлэреннэн алынган.

Шагыйрь шул рэвешле галимнец дошманнарын хэвефле килэчэк белэн кисэтэ. Элеге KYЗЭTYЛэрдэн ацлашылганча, Акмулла эдэбиятта Коръэнгэ мерэжэгать итYнец борынгыдан килэ торган традициясен XIX йездэ уцышлы дэвам иттеруче шагыйрьлэрнец берсе булып тора. Ул аятьлэрне Yзенец фикерлэрен ныгыту ечен кире каккысыз дэлил буларак файдалана.

ИСКЭРМЭЛЭР:

1. Исмэгыйль Н. Мехэммэдьяр ижатында Коръэн Ьэм хэдислэр // Мирас. - 1997. - № 8. -Б. 38-45.

2. Мэрданов Р. «Бу китап хан догасы берлэ тэмам...» // Мехэммэдьярныц «Нуры содур» поэмасы: эсэрнец Татарстан Милли китапханэсендэ саклана торган кулъязмалары / Тез. Р. Мэрданов. - Казан: Милли китап, 2009. - Б. 6-7.

3. Исмэгыйль Н. Тукай ижатында дини Ьэм мифологик мотивлар // Казан утлары. -1994. - № 6. - Б. 179-182; Аныкы ук. «...Иман берлэ Коръэн тулган садремэ» // Мэдэни жомга. - 1996. - 23 май.

4. Мэрщэни Ш. Китабе назурэтел-хак фи фарзыятел-гыйшаэ вэ ин лэм йэгыйбеш-шэфэкъ. Тарих Ьижринец бец ике йез сиксэн йиденче сэнэсидэ жемади эл-эувэленец унсигезендэ Казан сэудэгэре ШаЬиэхмэд бине Хисамеддин бине Салихныц хэражэте илэ бэлдэи Ка-занда яуме душэнбедэ табыгхэзанэдэ эувэл кэррэ табыг улынды. - Казан, 1870. - 164 б.

5. Фэхретдин Р. Асар / Фэнни мех. М. Госманов, тез.: Л. Байбулатова, Р. Йезмехэммэтов, А. Салахов, Р. Мицнуллин, И. Гыймадиев, С. Хафизова. - Казан: Рухият, 2010. - 3, 4 т. -Б. 483.

6. Мамузмунында (мэзмунында) - мэгънэсендэ, эчтэлегендэ.

7. Фэхретдин Р. Курс. хез. - Б. 484.

8. Шунда ук. - Б. 493.

9. Мэжзуп итми - мавыктырмый.

10. Шежагате гыйльмиянец - гыйльми батырлыкныц.

11. НиЬаясе - чиге.

12. Эмирхан Ф. Сайланма эсэрлэр. 2 томда. 2 том: Сэхнэ эсэрлэре Ьэм публицистика / Тез. Х. Хисмэтуллин. - Казан: Татар. кит. нэшр., 1958. - Б. 461.

13. Дамелла ШиЬабетдин хэзрэтнец мэрсиясе. - Казань: Типо-литограф. ун-та, 1892. - 15 б.

14. Шунда ук. - Б. 4.

2018

183

15. Коръэн: 2:102; 4:163; 6:84; 21:78, 79, 81; 27:15, 16, 17, 18, 30, 36, 44; 34: 12, 30, 34, 38 (Алла^1 Тэгалэнец эмере белэн кошлар телен ацлаган, ^ил аца буйсынган, кешелэр hэм ^еннэр белэн идарэ иткэн. Сэба иле патшабикэсе Бэлкыйс аньщ кечен hэм зирэклеген, гаделлеген hэм хаклыгын куреп, аца кияугэ чыга hэм меселманлык кабул итэ).

16. Мусульманку лов Р. Пер сидско-таджикская классическая поэтика (X-XV вв. ). - М.: Наука. Гл. ред. восточ. лит-ры, 1989. - С. 68.

17. Шунда ук.

18. Акмулла. Шигырзар / Тез. Э. Вилданов. - Эфе: Башкорт. кит. нэшр., 1981. - Б. 46.

19. Акмолла. Кундер мен тундер: Элецдер, толтаулар, термелер, айтыс / Курастырган Б. Ыскаков. - Алматы: Жазушы, 1986. - Б. 114.

20. Хэсэд бэгъзы гадаэуэткэ мебдаэ булып - кенчелек кайбер дошманлыкка чыганак булып.

21. Акмулла. Шигырзар... - Б. 52.

22. Акмолла. Кундер мен тундер... - Б. 117.

23. Акмулла. Шигырьлэр / Тез. М. Госманов. - Казан: Татар. кит. нэшр., 1981. - Б. 74.

24. Дамелла Ш^абетдин хэзрэтнец мэрсиясе... - Б. 8.

25. Шунда ук. - Б. 9.

26. Шунда ук. - Б. 10.

27. Шунда ук. - Б. 15.

28. Акмулла. Шигырьлэр... - Б. 95.

Список литературы

Акмулла. Шигырьлэр / Тез. М. Госманов. - Казан: Татар. кит. нэшр., 1981. - 271 б. Акмулла. Шигырзар / Тез. Вилданов. - Эфе: Башкорт. кит. нэшр., 1981. - 224 б. Эмирхан Ф. Сайланма эсэрлэр. 2 томда. 2 том: Сэхнэ эсэрлэре hэм публицистика / Тез. X. Хисмэтуллин. - Казан: Татар. кит. нэшр., 1958. - 615 б.

Дамелла Ш^абетдин хэзрэтнец мэрсиясе. - Казань: Типо-литограф. ун-та, 1892. - 15 б. Исмэгыйль Н. Мехэммэдьяр и^атында Коръэн hэм хэдислэр // Мирас. - 1997. -№ 8. - Б. 38 - 45.

Мэрданов Р. «Бу китап хан догасы берлэ тэмам...» // Мехэммэдьярныц «Нуры содур» поэмасы: эсэрнец Татарстан Милли китапханэсендэ саклана торган кулъязмалары / Тез. Р. Мэрданов. - Казан: Милли китап, 2009. - Б. 3-13.

Фэхреддин Р. Асар / Фэнни мех. М. Госманов, тез.: Л. Байбулатова, Р. Йезмехэммэтов, А. Салахов, Р. Мицнуллин, И. Гыймадиев, С. Хафизова. - Казан: Рухият, 2010. - 3, 4 т. -648 б.

References

Akmulla. Shigyrler. Toz. M. Gosmanov [Gosmanov M. (comp.) Poems]. Kazan, Tatar. kit. neshr. publ., 1981, 271 p.

AKmulla. Shizyrjar. Toz. A. Vildanov [Vildanov A. (comp.) Poems]. Ufa, BashKort. kit. neshr. publ., 1981, 224 р.

Amirkhan F. Saylanma eserler. 2 tomda. 2 tom: Sehne eserlere hem publitsistika. Toz. H. His-metullin [Khismetullin H. (comp.) Selected works. In 2 volumes. Vol. 2: Scenic works and journalism]. Kazan, Tatar. kit. neshr. publ., 1958, 615 р.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Damella Shihabetdin hezretnen mersiyase [Elegy of mullah-teacher Shigabutdin khazrat]. Kazan, Tipo-litograf. un-ta publ., 1892, 15 р.

Ismagil N. Mohemmedyar izhatynda Komn hem hedisler [The Quran and hadises in Mukhamadyar's works]. IN: Miras, 1997, no. 8, pp. 38-45.

184

1918

Mardanov R. "Bu kitap han dogasy berle tcmam...". Muhcmmcdyarnyn "Nury sodur"poemasy: esernen Tatarstan Milli kitaphanesende saklana torgan kulyazmalary. Toz. R. Mardanov [Mardanov R. (comp.). "This book ends up with the khan's prayer". Mukhamadyar's poem "Nury sodur": handwritten poems kept in the National Library of the Republic of Tatarstam]. Kazan, Milli kitap publ., 2009, рр. 3-13.

Fаkhreddin R. Asar. Fcnni moh. M. Gosmanov, toz.: L. Baybulatova, R. Yozmokhcmmctov, A. Salakhov, R. Minnullin, I. Gimadiev, S. Khafizova [M. Gosmanov (sc. ed.), L. Baybulatova, R. Yоzmоkhеmmеtov, A. Salakhov, R. Minnullin, I. Gimadiev, S. Khafizova (comp.). Asar]. Kazan, Rukhiyat publ., 2010, vol. 3, 4, 648 p.

Сведения об авторе

Исламов Рамил Фанавиевич, доктор филологических наук, главный научный сотрудник Центра энциклопедистики Института татарской энциклопедии и регионоведения Академии наук Республики Татарстан, e-mail: usman.58@mail.ru.

About the author

Ramil F. Islamov, Doctor of Philological Sciences, Chief Researcher at the Centre for Encyclopedia Studies, Institute of the Tatar Encyclopedia and Regional Studies, Academy of Sciences of the Republic of Tatarstan, e-mail: usman.58@mail.ru.

В редакцию статья поступила 20.08.2018 г., опубликована:

Исламов Р. Ф. Акмулла ижатында Коръэн // Гасырлар авазы - Эхо веков. - 2018. - № 4. - С. 178-184.

Submitted on 20.08.2018, published:

Islamov R. F. Akmulla izhatynda Koran [The Quran in Akmulla's works]. IN: Gasyrlar avazy - Eho vekov, 2018, no. 4, pp. 178-184.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.