АХБОРОТЛАШГАН ЖАМИЯТДА ИНТЕРНЕТ ВА ЁШЛАР
Э. Э. Рузиматов
УзМУ "Ижтимоий иш" кафедраси укитувчиси.
Э. Й. Рузиматов
УзМУ Ижтимоий фанлар факультети «Педагогика ва умумий психология" кафедрасини катта укитувчиси
АННОТАЦИЯ:
ушбу маколада ахборотлашган жамият ва интернетнинг ёшларга таъсири ва окибати назарий-методологик тахлил килинган. Хусусан бугунги кунга келиб дунёнинг мафкуравий манзараси жуда мураккаблашиб кетди. Унда кучли таъсирга эга булишнинг энг макбул йули, хар канча маблаг талаб этилишидан катъи назар, йирик ахборот таркатувчи мавкеини эгаллаш экани аён булиб колди. Жахонда "ахборот уруши" кетаётганини хатто оддий одамлар хам пайкаши кийин эмас. Масалан, бирон бир хорижий мамлакатнинг турмуш тарзи, кадриятлар тизимини улугловчи рисолалар, кинофильмлар таркатилмокда, дейлик. Табиийки, бундай ахборотлар жамиятда маълум ижтимоий фикр шаклланишига таъсир этмай колмайди. Ёшлар уртасидада бу каби маълумотлар кенг ва тез суратларда таркалиши узининг ижобий таъсири билан бирга албатта салбий таъсирини хам утказмай куймайди. Бу эса педагоглар олдида турган мухим масалалардан биридир.
Калит сузлар: ахборот, интернет, ёшлар, педагог, мафкура, демократия, жамият.
АННОТАЦИЯ:
В данной статье теоретически и методологически анализируются влияние и последствия информационного общества и Интернета на молодежь. Особенно сегодня идеологический ландшафт мира стал очень сложным. Стало ясно, что лучший способ оказать сильное влияние — занять должность крупного распространителя информации, независимо от требуемой суммы денег. Даже простым людям нетрудно заметить, что в мире идет «информационная война». Например, допустим, распространяются брошюры и фильмы, прославляющие образ жизни и систему ценностей зарубежной страны. Естественно, такая информация не может не повлиять на формирование определенного социального мнения в обществе. Распространение такой информации среди
May 2024
438
молодежи в широких и быстрых образах имеет как положительные, так и отрицательные последствия. Это одна из важных проблем, стоящих перед педагогами.
Ключевые слова: информация, Интернет, молодежь, педагог, идеология, демократия, общество.
ANNOTATION:
In this article, the influence and consequences of the information society and the Internet on young people are analyzed theoretically and methodologically. Especially today, the ideological landscape of the world has become very complicated. It became clear that the best way to have a strong influence was to occupy the position of a major distributor of information, regardless of the amount of money required. It is not difficult for even ordinary people to notice that there is an "information war" going on in the world. For example, let's say that brochures and films glorifying the lifestyle and value system of a foreign country are being distributed. Naturally, such information does not fail to influence the formation of a certain social opinion in the society. The spread of such information among young people in wide and fast images has its positive effects, but also its negative effects. This is one of the important issues facing pedagogues.
Key words: information, Internet, youth, pedagogue, ideology, democracy,
society.
Жамиятни ахборотлаштириш жараёнининг узи, купинча соф технологик жараён сифатида бахоланишига карамай, мазмун-мохиятига кура чукур ижтимоий жараён хам хисобланади. Чунки ахборотлаштириш жамиятнинг бир шаклдан бошка, ижтимоий тараккиётнинг янада юкорирок даражасига эга булган шаклига утишни англатади хамда жамиятнинг истикболдаги хусусиятларини белгилаб беради. Х,ар кандай жараённинг яхши ва ёмон томонлари булганидек, жамиятни ахборотлаштиришнинг хам ижобий хамда салбий жихатлари мавжуд.
Хусусан, ахборотлаштириш ва истикболли ахборот технологиялари ишлаб чикариш самарадорлигини хамда мехнат тежамкорлигини оширишни, илмий билимлар ва илгор технологиялар жамиятда жадал таркалишини, жамият интеллектуаллашуви умумий даражасини оширишни таъминлаши каби ижобий томонлар билан бир каторда ахборот макони учун кураш ва инсонга ахборот-психологик таъсир курсатишнинг авж олиши каби алохида хавфни хам юзага келтиради.
439
May 2024
Бу борада "эркин ахборот алмашуви" назариясининг асосчиларидан бири хисобланган МРБ собик директори А.Ф.Даллеснинг 1946 йилда килган баёноти эътиборга лойикдир. "Агар менга, -деб ёзади А.Ф.Даллес, - ташки сиёсатнинг факатгина битта тамойилини танлаб олиш хукуки берилганда, мен ахборотнингэркин окими принципини танлаган булур эдим"1. Гарбда "ахборотнинг эркин окими" дейилганида чексиз микдордаги ахборотни бир тарафлама узатиш, бунда ахборот мазмунинингхеч кандай меъёрлар билан чекланмаслиги ва мазкур ахборот у етказиб берилаётган худуддаги давлат томонидан назорат килинмаслиги тушунилади.
Равшанки, ушбу концепция Гарбнинг "демократия эркинликларини таргиб этиб, бошка гоялар таркатилишини имкон кадар чеклашни назарда тутади.2 Хрзирги кунда хам концепциянинг мазмун-мохияти узгаришсиз колганлигини ва у ёшларимизни чалгитиш, уларнинг калбига, дунёкарашига таъсир утказиш ниятида кенг фойдаланилаётганини алохида таъкидлаш зарур.
Ахборот узатиш, алмашиниш ва кабул килиш жараёнида тезкорлик, аниклик, сифат ва таъсирчанликни таъминлаш, ахборотнинг дунё буйлаб кенг ёйилиши имкониятини яратишда "бутун жахон ургимчак тури"нинг ахамияти катта ва айнан мана шу омил ундан фойдаланиш эхтиёжини то-бора орттирмокда. Янги юз йилликда Узбекистонга хам интернет шиддат билан кириб келди ва кундалик хаётда уз урнига эга булди. Internet World Stats агентлигининг маълумотларига кура интернетдан 2,5 млрдга якин одам фойдаланмокда; Мобил воситалар ёрдамида интернетдан фойдаланувчилар эса 4,5 млрд; Узбекистон ахолисининг 30,2% Интернет фойдаланувчиси хисобланади; Фан-техника ютуклари инсон манфаатлари, эзгу максадлар йулида хизмат килиши лозим, албатта. Бирок айрим кучлар виртуал оламдан гаразли ниятлари йулида фойдаланётгани хам айни хакикатдир. Психологларнинг фикрига кура, ахолинингфакат 15-25 фоизи ахборотни тан кидий нуктаи на-зардан узлаштиришга кодир, колган 75 фоиз одамлар эса олинган ахборотнинг таъсирига шундайлигича берилиб кетади. Бунинг окибатида оммавий ахборотнинг хозирги замон воситалари ва усуллари жамият бошкарувчанлигини таъминлайди.
Бугунги кунга келиб дунёнинг мафкуравий манзараси жуда мураккаблашиб кетди. Унда кучли таъсирга эга булишнинг энг макбул йули, хар канча маблаг талаб этилишидан катъи назар, йирик ахборот таркатувчи мавкеини эгаллаш экани аён булиб колди. Жахонда "ахборот уруши" кетаётганини хатто оддий одамлар хам пайкаши кийин эмас. Масалан, бирон бир хорижий мамлакатнинг турмуш тарзи, кадриятлар тизимини улугловчи рисолалар, кинофильмлар таркатилмокда, дейлик. Табиийки, бундай
May 2024
440
ахборотлар жамиятда маълум ижтимоий фикр шаклланишига таъсир этмай колмайди.
Постиндустриал инкилоб, ахборотлашув ва глобаллашув жараёнлари, таассуфки, факат моддий манфаат ва эхтиёжларини кондиришга интиладиган, миллий киёфасини карийб йукотган, уз максади йулида хар кандай гояни куллашга тайёр тоифаларни хам вужудга келтирди. Бундай салбий холат мамлакатимиз ахолиси, айникса, ёшларимизга уз таъсирини курсатмай колмайди. Ана шу тахдидни бартараф этиш учун бор имкониятни ишга солган холда изчил курашмок зарур. Давлатимиз рахбари "Инсоният ахборот асрида яшамокда. Таълим-тарбия хам шунга хамоханг булмоги керак. Акс холда, ёшларимиз янги замонга мос хаётий мулжалларини белгилашда чалгиши, ахборот маконида узларига керакли манзилни тополмай адашиши хеч гап эмас.
Демак, хозирда хар бир ахборот чегара билмаслик хусусиятига эга экан, онги ва дунёкараши эндигина шаклланаётган ёш авлоднинг маънавий олами дахлсизлигини асраш купчиликни уйлантириши даркор.Интернетни чеклаб куйиш ёки ахборот олишни такиклаш билан муаммо хал булмайди. Хдётни хам оммавий ахборот воситаларисиз тасаввур килиш кийин булган хозирги шароитда интернет ёшлар учун асосий ахборот манбаига айланаётир.
Аммо, Гарб маданиятига тааллукли баъзи курсатув ва сайтлар борки, улар мутлако ахлокка зиддир. Бундай ахборот ёшларимиз хулки ва дунёкарашига салбий таъсир килиши аник. Айни уринда яна бир фикрни айтиб утиш жоиз. "Ойнаи жахон" сериаллар билан тулиб-тошгани, бизнингча, ижобий хол эмас. Чунки ёшлар асосий вактини шу сериалларни куришга сарфлаши таълим сифатига таъсир килмай колмайди. Дарвоке, газета ва журнал сахифаларида чоп этилаётган ахборот хамда маълумотларнинг мазмунан саёзлиги хам ёшларимиз тафаккурига салбий таъсир курсатади.
XXI аср бошида хаёт суръатларининг бекиёс даражада тезлашуви, ахборот окимининг кучайиши окибатида авторитет - нуфуз масаласи хам янгича маъно касб этаётир. Баъзи ёшлар узининг билим олиш ва хаётга муносабатини белгилашда ота-она, устоз-мураббийни эмас, ОАВ хамда интер-нетни авторитет сифатида эътироф этиши, улардаги ахборот ва маълумотларни мутлак чин деб ишониши ташвишланарли холдир.
Тажрибаси хам булмаган ёшларнинг хаётий тушунча ва тасаввурларини асосан ОАВ хамда интернет шакллантирмокда. Бу эса таълим-тарбия муассасаларининг иш фаолиятини кийинлаштириб куймокда.
Ахборотнинг катта окими шароитида инсон узини эркин хис эта олиши учун ахборот маданиятига эга булиши керак. Бу уринда ахборот маданияти
May 2024
441
дейилганда таълим, илмий билиш ва фаолиятнинг бошка турлари давомида юзага келадигак ахборотга булган эхтиёжларни кондиришга каратилган билимлар, укув ва куникмаларнинг тизимлаштирилган йигиндиси тушунилади.
Ёш авлоднинг маънавий оламини бузгунчи таъсирлардан асраш учун таълим-тарбия жараёнида кандай тамойилларга асосланиш ва кандай жихатларга эътибор каратиш керак, деган масала файласуфлар, педа гоклар ва гуманитар фан олимларининг диккат марказида турибди. Фикримизча, ёшларнинг тафаккур тарбиясига купрок эътибор каратиш улар маънавий оламининг дахлсизлигини таъминлашда мухим ахамиятга эга. Чунки, давлатимиз рахбари таъкидлаганидек, "...Инсоният ахборот асрида яшамокда. Таълим-тарбия хам шунга хамоханг булмоги керак. Акс холда, ёшларимиз янги замонга мос хаётий мулжалларини белгилашда чалгиши, ахборот маконида узларига керакли манзилни тополмай адашиши хеч гап эмас. "4
Ёшларнинг ахборот окимига муносабатини шакллантириш акл-идрок, тафаккур тарбиясининг бир йуналишидир. Ота-оналар, устоз ва мураббийлар таълим-тарбия бериш жараёнида ёшларга фикр ва билим уртасидаги фаркни тушунтириши, фикрларни узаро таккослашга, турларга ажратишга ургатиши лозим. Ахборот маданиятини шакллантириш масаласи жамият ривожи билан бевосита боглик булганлиги сабабли у мамлакат микёсида ижтимоий ахамиятга молик масаладир. Шу сабабли ахборотлашган жамият шаклланиши шароитида ахборотлаштириш жараёнининг барча сохага оид жихатларини урганиш алохида ахамият касб этмокда. Хрзирги пайтда миллат ва давлатнинг энг мухим ресурсларидан бири инсонларнинг аклий салохияти ва билим даражаси хисобланади. Ижтимоий тараккиёт, аввал тасаввур этиб келинганидек, юкори турмуш даражасига эришган ёки замонавий техника ишлаб чикаришни йулга куйган мамлакатларэмас, балки таълим ва тарбиянинг янада юкори даражасини таъминлашга эришган мамлакатлар тарих сахнасининг олд каторларига чикаётганлигини курсатмокда. Айнан шу сабабдан таълим сохаси истиклолнингдастлабки йилларидан мамлакатимиз ижтимоий тараккиётининг устувор йуналиши, деб эълон килинди. хамда халкимиз-нинг куп асрлик миллий кадриятларини узида акс эттирган янги таълим тизими хаётга татбик этилди.
Таълим сохасини такомиллаштиришга оид ислохотлар туфайли мамлакатимизда фаолият курсатаётган мактабларнинг деярли барчаси янгитдан курилди, капитал реконструкция килинди ва энг сунгги замонавий ускуналар билан жихозланди. Бунинг натижасида хеч кимдан кам булмаган, узининг мустакил фикрига эга, замонавий билим ва технологияларни узлаштиришга кодир баркамол авлод шаклланмокда.
May 2024
442
REFERENCES:
1. http://ru.wikipedia.org/wiki/ n.naH ftanneca.
2. RmuMOHH ^HKp.HHCOH xy^yK^apu// Anumep MyMHHOB AxôoporaamraH ^aMH^T Ba maxc axöopoT MagaHHATHHH maKHnnaHTHpum MyaMMonapu. 2012 № 3 148.
443
May 2024