Научная статья на тему 'АХБОРОТЛАШГАН ЖАМИЯТ ДИСКУРСИДА ЗАМОНАВИЙ РАҳБАРНИНГ АХБОРОТ ВА МЕДИА-КОМПЕТЕНТЛИГИ'

АХБОРОТЛАШГАН ЖАМИЯТ ДИСКУРСИДА ЗАМОНАВИЙ РАҳБАРНИНГ АХБОРОТ ВА МЕДИА-КОМПЕТЕНТЛИГИ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
31
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ахборотлашган жамият / парадигма / шахс / таълим / менежмент / корпоратив бошқарув / компетенция / ахборот компетенциялари / медиа-компетентлик / конфликтменежмент / VUCA-дунё / форсайт-таҳлил / Lifelong Learning. / информационное общество / парадигма / образование / менеджмент / корпоративное управление / компетентность / информационные компетенции / медиакомпетентность / VUCA-мир / форсайт-анализ / Lifelong Learning

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Халикова Моҳира Кундибаевна, Хидирова Мафтуна Илхомовна

Ахборотлашган жамиятда юз бераётган экспоненциал жараёнлар, технологик тараққиёт, глобал рақамли иқтисод, меҳнат бозорида глобал рақобат таълим олувчининг касбий тайёргарлигини ошириш учун таълим хизматларини таклиф қилиш, инновацион тафаккур, шахснинг ҳаёт давомида ўзини ўзи ривожлантириш мотивациясини шакллантириш, билим конструкцияларини узлуксиз янгилашни тақозо этади. Мазкур дискурсда корпоратив менежментни такомиллаштириш муаммолари алоҳида аҳамиятга эга. Мазкур мақолада ахборотлашган жамият дискурсида ижтимоий бошқарувнинг долзарб муаммолари, хусусан, замонавий раҳбарнинг касбий компетенциялари, ахборот ва медиакомпетентлигини ривожлантириш муаммолари таҳлил қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям , автор научной работы — Халикова Моҳира Кундибаевна, Хидирова Мафтуна Илхомовна

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ИНФОРМАЦИОННАЯ И МЕДИАКОМПЕТЕНТНОСТЬ СОВРЕМЕННОГО РУКОВОДИТЕЛЯ В ДИСКУРСЕ ИНФОРМАЦИОННОГО ОБЩЕСТВА

Экспоненциальные процессы, происходящие в информационном обществе, технологическое развитие, глобальная цифровая экономика, глобальная конкуренция на рынке труда требуют обновления образовательных услуг, формирования инновационного мышления и мотивации личностного самосовершенствования, развития парадигмы образования на протяжении всей жизни. Особое значение в этом дискурсе приобретают проблемы совершенствования корпоративного управления. В данной статье анализируются актуальные проблемы социального менеджмента в дискурсе информационного общества, в частности, проблемы развития профессиональных компетенций, информационной и медиакомпетентности современного лидера

Текст научной работы на тему «АХБОРОТЛАШГАН ЖАМИЯТ ДИСКУРСИДА ЗАМОНАВИЙ РАҳБАРНИНГ АХБОРОТ ВА МЕДИА-КОМПЕТЕНТЛИГИ»

Халикова Мох,ира Кундибаевна,

Тошкент шах,ар педагогларни янги методикаларга ургатиш миллий маркази директори, фалсафа доктори, профессор вазифасини бажарувчи

Хидирова Мафтуна Илхомовна,

илмий тадк,ик,отчи

АХБОРОТЛАШГАН ЖАМИЯТ ДИСКУРСИДА ЗАМОНАВИЙ РАЩРНИНГ АХБОРОТ ВА МЕДИА-КОМПЕТЕНТЛИГИ

УУК: 37.37.01

DOI: 10.34920/SO/VOL_2023_ISSUE_9_10

ХАЛИКОВА М.К., ХИДИРОВА М.И. АХБОРОТЛАШГАН ЖАМИЯТ ДИСКУРСИДА ЗАМОНАВИЙ РАЦБАРНИНГ АХБОРОТ ВА МЕДИА-КОМПЕТЕНТЛИГИ

Ахборотлашган жамиятда юз бераётган экспоненциал жараёнлар, технологик тараккиёт, глобал ракамли иктисод, мех,нат бозорида глобал ракобат таълим олувчининг касбий тайёр-гарлигини ошириш учун таълим хизматларини таклиф килиш, инновацион тафаккур, шахснинг х,аёт давомида узини узи ривожлантириш мотивациясини шакллантириш, билим конструкци-яларини узлуксиз янгилашни такозо этади. Мазкур дискурсда корпоратив менежментни тако-миллаштириш муаммолари алох,ида ах,амиятга эга. Мазкур маколада ахборотлашган жамият дискурсида ижтимоий бошкарувнинг долзарб муаммолари, хусусан, замонавий рах,барнинг касбий компетенциялари, ахборот ва медиакомпетентлигини ривожлантириш муаммолари тах,лил килинган.

Таянч суз ва тушунчалар: ахборотлашган жамият, парадигма, шахс, таълим, менежмент, корпоратив бошкарув, компетенция, ахборот компетенциялари, медиа-компетентлик, конфликт-менежмент, VUCA-дунё, форсайт-тах,лил, Lifelong Learning.

ХАЛИКОВА М.К., ХИДИРОВА М.И. ИНФОРМАЦИОННАЯ И МЕДИА-КОМПЕТЕНТНОСТЬ СОВРЕМЕННОГО РУКОВОДИТЕЛЯ В ДИСКУРСЕ ИНФОРМАЦИОННОГО ОБЩЕСТВА

Экспоненциальные процессы, происходящие в информационном обществе, технологическое развитие, глобальная цифровая экономика, глобальная конкуренция на рынке труда требуют обновления образовательных услуг, формирования инновационного мышления и мотивации личностного самосовершенствования, развития парадигмы образования на протяжении всей жизни. Особое значение в этом дискурсе приобретают проблемы совершенствования корпоративного управления. В данной статье анализируются актуальные проблемы социального менеджмента в дискурсе информационного общества, в частности, проблемы развития профессиональных компетенций, информационной и медиакомпетентности современного лидера.

Ключевые слова и понятия: информационное общество, парадигма, образование, менеджмент, корпоративное управление, компетентность, информационные компетенции, медиа-компетентность, VUCA-мир, форсайт-анализ, Lifelong Learning.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 9 (130)

KHALIKOVA M.K., KHIDIROVA M.I. THE INFORMATION AND MEDIA COMPETENCE OF MODERN LEADER IN THE DISCOURSE OF THE INFORMATION SOCIETY

Exponential processes occurring in the information society, technological development, global digital economy, competition in the labor market require updating educational services, the formation of innovative thinking and motivation for personal self-improvement, and the development of a lifelong education paradigm. Problems of improving corporate governance are of particular importance in this discourse. This article analyzes current problems of social management in the discourse of the information society, in particular, the problems of developing professional competencies, information and media competence of a modern leader.

Key words and concepts: information society, paradigm, education, management, corporate governance, competence, information competencies, media literacy, VUCA world, foresight analysis, Lifelong Learning.

Ma-bflyMomHU K,a6yn ^unumda 03UK¡-0BK¡am ëKU ôopu-ôapMOH^apHU K,a6yn циnганингиздан KaM 6ynмaгaн dapamada maH^uduu, qamtuu Ba э%тuёткор 6ynu^.

Кириш.

Ахборотлашган жамиятнинг экспоненциал табиати, ижтимоий фаолият мазмуни ва таби-атининг узгариши, инсон капитали сифатига талабларнинг ошиши жамият х,аётининг ижтимоий, маданий, иктисодий, сиёсий сох,аларида трансформацион келтириб чикарди. Ракамли иктисод шахснинг ижодий кобилиятларини ривожлантириш учун таълим хизматларини таклиф килиш, инновацион тафаккур, таълим олувчининг х,аёт давомида узини узи ривожлантириш ва узини узи англаш мотивациясини шакллантириш, билим конструкцияларини узлуксиз янгилаш, янги мех,нат куникмаларини ривожлантириш, ракобатбардош мутахассис-ларни тайёрлаш, Lifelong Learning - х,аёт давомида таълим парадигмасини амалга оши-ришни такозо этади. XXI асрнинг бошла-ниши жамият х,аётини моделлаштиришнинг янги услублари, янги технологияларга асос-ланган инновацион жамият куришда одам-нинг билимларни яратиш, узгартириш, ундан фойдаланиш куникмаларини жиддий кайта бах,олаш билан боFлик. Айнан техноген жамиятнинг шаклланиши даврида таълим инсони-ятнинг ривожланиш омилига айланиб, замо-навий иктисодиётнинг ракобатбардошлиги, биринчи навбатда, таълим тизимининг

1 Рольф Добелли. Без новостей. Как избавиться от информационного шума и мыслить ясно. 2019. М: Манн, Иванов и Фербер. - 190 с. ISBN:978-5-00169-175-4

Рольф Добеллы1

pак1oбатбаpдoшлиги ва самаpадopлиги билан бeлгиланади.

Маз^ жаpаёнлаp мамлакатимиз таълим тизими олдига х,ам ^op дoлзаpб вази-фалаpни кУйди. Янги Узбeкистoн таpаккиёт стpатeгиясида х,ам шахс кoмпeтeнтлиги дои-pасида ахбopoт тeхнoлoгиялаpини пyхта Узлаштиpиш, таълимнинг янги шаpoитида ишлай олиш, нoстандаpт ва танкидий тафак-^p, кeнг дyнёкаpаш санаб утилади. Жах,он х,амжамиятига интeгpация таълим мeнeж-мeнти, хyсyсан, замонавий pаx1баp кoмпeтeнт-лиги сох,асида жиддий yзгаpишлаp заpypли-гини ^сатди.

Мавзунинг долзарблиги.

XXI асpда дyнёдаги глобал вoкeлик ва кундалик х,аёт куламини yзгаpтиpган ижтимоий фeнoмeнлаp, тeхнoлoгик таpаккиёт дискypсида таълим тизими олдида янги таx1дидлаpнинг, тeхнoлoгик таpаккиётни уз ичига оладиган ижтимоий yзгаpишлаpнинг йyналишлаpини ypганиш мyаммoсини дoлзаpб килади. Таълим ахбopoтлаш-ган жамият шаpoитида баркарор рuвожла-нuш, таxtдuдларга тайёрлuк, шахснuнг кас-6uü комnетентлuгuнu рuвожлантuрuш каби мyаммoлаpни х,ал этиши заpyp. Уш6у кoнтeк-стда pаx1баp кoмпeтeнтлиги, хусусан, ахбо-poт ва мeдиакoмпeтeнтлик муаммоси таълим мeнeжмeнти самаpадopлигининг мух,им oмиллаpидан саналади. Ракамли иктисодиёт

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 9 (130)

энг аввало, ракамли компетенцияларни ривожлантиришни назарда тутади. Ахборотлашган жамиятда инсон фаолияти, биринчи навбатда, ракамли форматда такдим этилган маълумотлар ва билимларни яратиш х,амда улардан фойдаланиш билан боFликлигини х,исобга олган х,олда, ахборотлашган жамият ва технологик тараккиёт шароитида таълим менежменти, рах,бар компетентлиги, рах,барнинг ахборот ва медиакомпетентли-гини ривожлантиришга доир тадкикотлар ва форсайт-тах,лиллар педагогиканинг ва таълим менежментининг мух,им вазифаларидан х,исобланади.

Мавзу буйича илмий изланишларнинг к,иск,ача та^лили.

Сох,ага оид адабиётларда ахборотлашган жамиятнинг концептуал муаммолари турли аспектларда урганилган. Хусу-сан, жах,он ва миллий амалиётда ахборотлашган жамият дискурсида касбий компе-тентликни шакллантириш, хусусан, замона-вий менежмент, рах,бар компетентлиги, ахборот ва медиакомпетентлик муаммолари Daniel Bell1, Manuel Castells2, Н. Муслимов3, У. Бегимкулов4, Н.И.Тайлаков5, М.К. Халикова6,

1 Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество: Опыт социального прогнозирования. Пер. с англ. / Иноземцев В.Л. - М.: Academia, 1999. -956 с. Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество: Опыт социального прогнозирования. Пер. с англ. / Иноземцев В.Л. - М.: Academia, 1999. -956 с.

2 Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура / Пер. с англ. под науч. ред. О. И. Шкаратана. М.: ГУ ВШЭ, 2000. С. 425-426.

3 Муслимов Н.А. Касб таълими укитувчисини касбий шакллантиришнинг назарий методик асослари. Пед.фан. док....дисс. -Т.: 2007. -315 б.

4 Бегимкулов У.Ш. Педагогик таълим жараёнларини ахборотлаштиришни ташкил этиш ва бошкариш назари-яси ва амалиёти. Пед.фан.док. ... дисс.-Т.:2007.-305 б.

5 Тайлаков, Н. И. Открытые образовательные ресурсы в Узбекистане / Н. И. Тайлаков и др. — Текст : непосредственный // Молодой ученый. — 2013. — № 12 (59). — С. 527-530. — URL: https://moluch.ru/archive/59/8538/ (дата обращения: 22.09.2021)

6 Халикова М.К. Компетентность как важная парадигма

информационного общества. / Глобальные вызовы

демографическому развитию [Текст]: сб. науч. ст. / ред.

д-р экон. наук, проф. О.А. Козлова и др. Т. I. — Екате-

ринбург: Институт экономики УрО РАН, 2022. — 449 с. С.

267-282. - ISBN 978-5-94646-666-0.

С.Бабаджанов7, Ш.Рахимова8, А.Муминов9 каби олимлар томонидан тадкик килинган.

Жараёнларнинг ракамлашуви ва ахборот алмашинуви бутунлай янги ижтимоий хрдисаларнинг тизимини вужудга келтирди. Тадкикотчилар томонидан инсоният ахборот доминант роль уйнайдиган янги даврга киргани эътироф этилиб, замонавий жамият постиндустриал, билимлар, ахборот жамияти деб номланмокда.

Ахборотлашган жамият дефиницияси аме-рикалик педагог, социолог, постиндустриал жамият назариясининг асосчиси Дениэл Белл томонидан илмий муомалага киритил-ган. Дениэл Белл индустриал саноат даври инкирозга юз тутгани окибатида янги давр бош-ланиши х,акидаги Fояни илгари суради10. Мазкур жамиятнинг мух,им белгилари сифатида интеллектуал технологияларнинг тараккиёти, жамият х,аётида ахборотнинг ах,амиятининг ошиши кел-тирилади. Инглиз социологи, профессор Энтони Гидденс жамият х,ар доим информацион булган ва алох,ида ахборот асрини ажратиб курсатиш нотуFри деб таъкидлайди. Канадалик социолог, лингвист Маршалл Маклюэн узининг медиа социологиясига оид карашларида ижтимоий узгаришларга таянган11. Испан социологи Мануэль Кастельс янги даврнинг хусу-сиятини шахслараро мулокотда ва ахборотнинг тармок тизимларидан фойдаланиш деб х,исоблайди12.

7 Бабаджанов С.С. Ахборотлашган жамиятда булажак укитувчининг медиакомпетентликни ривожлантириш ижтимоий-педагогик муаммо сифатида // халкаро илмий конференция «Замоновий узлуксиз таълим муаммолари: инновация ва истикболлар». 2-кисм. - Ташкент, - 2018. Б. 510- 512.;

8 Рахимова Ш. Ахборотлашган жамият ва унда ахборот алмашинувининг хусусиятлари. National University of Uzbekistan Volume 3 | NUU Conference 2 | 2022 DOI: 10.24412/2181-1385-2022-2-885-890.

9 Muminov Alisher. To the Way of Informed Society.: Scienceweb academic papers collection, 2019, №1, Р. 9764-9770

10 Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество: Опыт социального прогнозирования. Пер. с англ. / Иноземцев В.Л. - М.: Academia, 1999. -956 с.

11 Маклюэн Г. M. Галактика Гутенберга. Сотворение человека печатной культуры. — Перевод с английского и примечания: А. Юдин. — М., 2003.

12 Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура / Пер. с англ. под науч. ред. О. И. Шкаратана. М.: ГУ ВШЭ, 2000. С. 425-426.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 9 (130)

Мацоланинг илмий мо^ияти.

Мазкур маколада ахборотлашган жами-ятда юз бераётган экспоненциал жараёнлар, технологик тараккиёт шароитида таълимнинг долзарб вазифалари, хусусан, таълим менеж-менти, рах,бар компетентлиги, рах,барнинг ахборот ва медиакомпетентлигини ривожлан-тириш масалалари куриб чикилган.

Муаллифлар томонидан рах,барнинг ахборот ва медиакомпетентлигини такомиллашти-ришга оид таклиф ва тавсиялар берилган.

Тадцицотнинг мацсади ахборотлашган жамиятда юз бераётган технологик тараккиёт дискурсида замонавий рах,барнинг ахборот ва медиакомпетентлигини ривожлантириш муаммоларини тах,лил килиш оркали амалий таклиф ва тавсиялар ишлаб чикишдан иборат.

Тадцицот объектини янги ахборот-таълим мух,ити ва ахборотлашган жамият дискурсида ижтимоий бошкарувнинг долзарб муаммо-лари, хусусан, замонавий рах,барнинг ахборот ва медиакомпетентлигини ривожлан-тиришнинг илмий-прагматик ва амалий-методологик аспектлари ташкил этади.

Тадцицотда контент-тах,лил, форсайт тах,лил,синтез усулларидан фойдаланилди.

Тадцицотнинг эмпирик манбаини сох,ага оид илмий-назарий ва социологик тадкикотлар ташкил этади.

Асосий цисм.

Ахборот саводхонлиги инсоният ривожи-нинг дастлабки даврларида (Месопотамия, Миср, Элам) пайдо булган илк ёзув савод-хонлигидан кам эмас. Технологик хатарлар шароитида ахборот саводхонлиги, кибертех-нологиялар дискурсида хавф-хатарларга оид назари Fоялар Элвин Тоффлер (Alvin Toffler)1, Реймонд Курцвейл (Raymond Kurzweil)2 каби назариётчиларнинг карашларида акс этган.

2019 йил 09 декабрда кабул килинган "Европа Иттифоки ва "шаркий х,амкорлик" мамлакатларида таълим сох,асидаги инно-вациялар ва таълим ислох,отлари туFрисида: кийинчиликлар ва имкониятлар" номли Резо-люцияда интернет саводхонлигини ривожлан-

1 Тоффлер, Э. Третья волна = The Third Wave,

1980. — М.: АСТ, 2010. — 784 с. — (Philosophy). — 5100 экз. — ISBN 978-5-403-02493-8.

2 http://www.kurzweilai.net/

тириш зарурияти эътироф этилади3. Халкаро микёсда таълимга оид маълумотларни туплаш билан шугулланадиган ЮНЕСКО Статистика институти глобал ракамли технология-ларга оид компетенциялар тизимини ишлаб чикди. Унга кура ракамли саводхонлик - бу иктисодий ва ижтимоий хаётда иштирок этиш учун ракамли курилмалар ва тармок техно-логиялари оркали хавфсиз ва мос равишда маълумотларга кириш, бошкариш, тушу-ниш, интеграция килиш, бахолаш ва яратиш куникмаларидир.

Узгарувчан VUKA-дунё шароити таълим менежменти олдига хам янги талабларни куймокда. Мазкур контекстда инновацион тафаккурга эга замонавий рахбарларни тай-ёрлаш тизимини яратиш янгиланаётган Узбекистоннинг стратегик вазифаларидан хисобланади. Мазкур контекстда рахбар компетентлиги замонавий таълим тизими олдида турган мухим вазифа хисобланади.

Тараккиётда лидерларнинг роли, рахбар масъулияти Fояси Платон, Форо-бий, Шарль Монтескье, Макс Вебер асар-ларида илмий-фалсафий талкин килинади. Замонавий тадкикотларда менежментнинг мухим тамойиллари сифатида стратегик тахлил, бошкарувга инновацияларни татбик этиш, рахбар компетентлигини ривожлантириш санаб утилади. Хусусан, замонавий рахбарнинг компетенциялар тизимида медиа-ва ахборот компетентлиги мухим урин эгал-лайди. Мазкур сохада тадкикот олиб бора-ётган олимлар Т. Мясникова4, В. Фатеев5, W. Potter6 томонидан медиакомпетентликни ривожлантириш борасидаги позицияларга кура, мазкур куникмалар таълимий ахамиятга эга булиб, шахсда танкидий-тахлилий тафак-курни шакллантиради. Медиакомпетентлик ва

3 "Европа Иттифоки ва "шаркий хамкорлик" мамлакатларида таълим сохасидаги инновациялар ва таълим ислохотлари туFрисида: кийинчиликлар ва имкониятлар" Резолюцияси. 2019 йил. https://www.europarl. europa.eu/cmsdata/218494/NEST_8th_resolution_SOC_ RU.pdf

4 Т.Мясникова. Развитие медиакомпетентности у студентов. Автор. диссер. кан. пед. наук. Оренбург. 2011. - 23 с.

5 В.Фатеев. Медиакомпетентность как фактор повышения качества профессиональной подготовки менедже-ров./Челябинский гуманитарий. 2014.

6 W. Potter. Media literacy. SAGE. 2013. - 423 p.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 9 (130)

медиатаълим (Media literacy, Media education) турли халкаро ташкилотлар (ЮНЕСКО, ЮНИСЕФ) тавсияларида алохида таъкидланади.

Илмий тахлиллар мазкур тушунчаларни стратификациялаш имконини беради:

Ра^барнинг медиакомпетентлиги таълим экотизимида медиафаолиятни амалга оши-ришга тайёрлик, медиамаконда сифатли кон-тентни танлай билиш, танкидий тафаккур, амалга оширилаётган ислохотларнинг маз-мунини тушуниш, ёлFон ва фейк маълумот-ларни ажрата билиш, медиа маданиятни шак-ллантириш, зарур воситалардан фойдалан-ган холатда медиа жараёнларни йулга куйиш, маълумотларни танкидий бахолай олиш куникмаларини уз ичига олади.

Ра^барнинг ахборот компетентлиги кибертахдидлар, сиёсий хатарлар (таълимни ракамлаштириш сохасидаги конунчиликни билиш, ракамли контент яратиш, маълумотларни бошкариш ва фильтрлаш; ахборот курилмалари, дастурий таъминотга оид база-вий билимлар, фойдали маълумотларни ажра-тиш учун танкидий тафаккурни ривожланти-риш, ракамли коммуникация, кибер-этика, кибертахдидлар превенцияси, шахсий маълу-мотлар махфийлигини химоя килиш, соFлом турмуш тарзи, атроф-мухитни мухофаза килиш, ижтимоий масъулият кабиларни уз ичига олади.

Эмпирик урганиш натижалари.

Медиа- ва ахборот саводхонлиги XXI аср компетенцияларининг ажралмас кисмидир. Тахлиллар рахбар медиа- ва ахборот ком-петентлигининг муайян таълим ташкило-тида ахборот маданиятини шакллантириш, кенгайтирилган вокелик шароитида таълим имкониятлари, дастурлаш асосларини билиш, интернет-ресурсларни яратиш, таълим муассасаларида ракамли таълим сиёса-тини ишлаб чикиш, ракамли тах,дидларни англаш, шахсий маълумотлар махфийлигини таъминлаш, ракамли компетенцияларни ривожлантириш соцасида турли укитиш воситалари х,амда очик таълим ресурсла-ридан фойдаланиш, онлайн таълимни кен-гайтириш, маълумотларнинг хавфсиз-лиги ва махфийлигини саклаш, ижтимоий тармоклар контентининг ёшлар тарбия-сидаги урни, кибербуллингнинг олдини олиш,

танкидий фикрлаш, ракамли таълим оркали гендер тенгсизликни бартараф этиш, кизлар ва угил болаларнинг ракамли технологиялар соцасида билимларини ривожлантиришда гендер стереотипларни енгиш, ракамли эти-кага риоя килиш, ракамли муцитда ижобий мулокотни ташкил килиш каби таълимнинг долзарб вазифаларини ижобий хал этишда самарадорлигини курсатди.

Бу таълим тизимининг самарадорли-гини оширади ва БМТ томонидан 2015 йилда кабул килинган баркарор ривожланиш максадларига эришиш учун шароит яратади1.

Ушбу йуналишларда илмий-назарий, амалий-прагматик ва эмпирик тадкикотларни амалга ошириш миллий таълим, хусу-сан, ижтимоий педагогика, андрагогика, менежмент олдида турган долзарб муаммо хисобланади.

Хулосалар.

Тахлиллар муаммо ечимига оид куйидаги таклиф ва тавсияларни беришга имкон яратади:

- таълим ташкилотида рахбар ва ходим-ларнинг ахборот ва медиа саводхонлигини ошириш буйича корпоратив укувларни йулга куйиш;

- таълим муассасаларида ракамли таълим сиёсатини ишлаб чикиш;

- укувчилар томонидан гаджетлардан фойдаланишнинг соFликни саклаш, рухий ва жисмоний саломатликка тахдидлари, киберхавфсизлик, кибер гигиена ва медиа-саводхонликни тарFиб килиш учун укитувчилар, ота-оналар ва укувчилар ора-сида таълимдаги ракамли узгаришларнинг муаммоларини хал килишга оид давра сухбатлари ташкил килиш;

- сохага оид таълимий-ижтимоий муам-моларни хал килишга каратилган тадкикотлар ва инновацияларни раFбатлантириш;

- таълим муассасаси, укитувчилар ва укувчилар уртасида онлайн таълим, таълимий-дидактик ресурсларни таклиф килувчи манба булиб хизмат киладиган онлайн платформаларни яратиш.

1 Sustainable Development Goals. - URL: https://www. un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals.

с 66 ТАЪЛИМ МЕНЕЖМЕНТИ / МЕНЕДЖМЕНТ В ОБРАЗОВАНИИ у

Адабиётлар руйхати:

1. Бабаджанов С.С. Ахборотлашган жамиятда булажак укитувчининг медиакомпетент-ликни ривожлантириш ижтимоий-педагогик муаммо сифатида // Халкаро илмий конференция «Замоновий узлуксиз таълим муаммолари: инновация ва истикболлар». 2-кисм. -Ташкент, - 2018. Б. 510- 512.

2. Бегимкулов У.Ш. Педагогик таълим жараёнларини ахборотлаштиришни ташкил этиш ва бошкариш назарияси ва амалиёти. Пед. фан. док. ... дисс. - Т.: 2007. - 305 б.

3. Вебер М. Избранные произведения / Пер. с нем.; сост., общ. ред. и послесл. Ю.Н. Давыдова; предисл. П.П. Гайденко; коммент. А. Ф. Филиппова. — М.: Прогресс, 1990.

4. Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура / Пер. с англ. под науч. ред. О.И. Шкаратана. М.: ГУ ВШЭ, 2000. С. 425-426.Муслимов Н.А. Касб таълими укитувчисини касбий шакллантиришнинг назарий методик асослари. Пед. фан. док....дисс. -Т.: 2007. - 315 б.

5. Маклюэн Г.М. Галактика Гутенберга. Сотворение человека печатной культуры. — Перевод с английского и примечания: А. Юдин. — М., 2003.

6. Мясникова Т. Развитие медиакомпетентности у студентов. Автор. диссер. кан. пед. наук. Оренбург. 2011. - 23 с.

7. Muminov Alisher. To the Way of Informed Society.: Scienceweb academic papers collection, 2019, №1, Р. 9764-9770

8. Рахимова Ш. Ахборотлашган жамият ва унда ахборот алмашинувининг хусусиятлари National University of Uzbekistan Volume 3 | NUU Conference 2 | 2022 Google Scholar indexed Current Issues of Social Sciences and Humanities DOI: 10.24412/2181-1385-2022-2-885-890 Ijtimoiy-gumanitar fanlarning dolzarb masalalari.

9. Тайлаков, Н.И. Открытые образовательные ресурсы в Узбекистане / Н.И. Тайлаков и др. — Текст : непосредственный // Молодой ученый. — 2013. — № 12 (59). — С. 527-530. — URL: https://moluch.ru/archive/59/8538/ (дата обращения: 22.09.2021);

10. Тоффлер, Э. Третья волна = The Third Wave, 1980. — М.: АСТ, 2010. — 784 с. — (Philosophy). — 5100 экз. — ISBN 978-5-403-02493-8.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

11. Фатеев В. Медиакомпетентность как фактор повышения качества профессиональной подготовки менеджеров. /Челябинский гуманитарий. 2014.

12. Холикова М. Lifelong Learning парадигмаси контекстида XXI аср компетенциялари-нинг дунё таълим дастурларига имплементацияси (контент-тах,лил) / Замонавий таълим. Илмий-услубий журнал. №12 (109) 2021. - 9-13 б. ISSN 2181-6514.

13. Халикова М. К. Развитие медиативной компетенции специалистов в контексте превенции семейных конфликтов //Парадигмы и модели демографического развития. — Том II. —Екатеринбург. - 2021. - С. 54-61.

14. Халикова М. К. Компетентность как важная парадигма информационного общества //Глобальные вызовы демографическому развитию. Т!—Екатеринбург, 2022. - 2022. - С. 267-281.

15. Халикова М. Постиндустриал тамаддун дискурсида жамият ва шахснинг концептуал муаммолари //Журнал социальных исследований. - 2022. - Т. 5. - №. 1.

16. Khalikova M. The Formation Of The Paradigm «Lifelong Learning» In The Conditions Of The Knowledge Society //Journal of Pharmaceutical Negative Results. - 2023. - С. 2328-2336.

17. Khalikova M. TO the question of reflecting the competences of the XXI century in educational programs in discourse lifelong learning paradigms //European International Journal of Pedagogics. - 2023. - Т. 3. - №. 06. - С. 20-27.

18. W. Potter. Media literacy. SAGE. 2013. - 423 p.

19. "Европа Иттифоки ва "шаркий х,амкорлик" мамлакатларида таълим сох,асидаги инно-вациялар ва таълим ислох,отлари туFрисида: кийинчиликлар ва имкониятлар" Резолюцияси. 2019 йил. https://www.europarl.europa.eu/cmsdata/218494/NEST_8th_resolution_SOC_RU.pdf

20. http://www.kurzweilai.net/

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.