Научная статья на тему '«LIFELONG LEARNING» ПАРАДИГМАСИ ДИСКУРСИДА АНДРАГОГИКАНИНГ КОМПЕТЕНЦИЯВИЙ ИМПЕРАТИВЛАРИ'

«LIFELONG LEARNING» ПАРАДИГМАСИ ДИСКУРСИДА АНДРАГОГИКАНИНГ КОМПЕТЕНЦИЯВИЙ ИМПЕРАТИВЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
33
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Lifelong learning / андрагогика / билимлар жамияти / ахборот жамияти / парадигма / компетенциялар / adult education / critical thinking / конфликт-менежмент / гендер сенситивлик. / Lifelong learning / андрагогика / общество знаний / информационное общество / парадигма / компетенции / adult education / critical thinking / конфликтменеджмент / гендер сенситивность.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Халикова Моҳира Кундибаевна

Мазкур мақолада ахборот жамияти ва Lifelong learning парадигмаси дискурсида андрагогик таълимнинг компетенциявий имкониятлари таҳлил қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

КОМПЕТЕНТНОСТНЫЕ ИМПЕРАТИВЫ АНДРАГОГИКИ В ДИСКУРСЕ ПАРАДИГМЫ «LIFELONG LEARNING»

В данной статье в дискурсе информационного общества и парадигмы Lifelong learning проанализированы компетентностные возможности андрагогического образования.

Текст научной работы на тему ««LIFELONG LEARNING» ПАРАДИГМАСИ ДИСКУРСИДА АНДРАГОГИКАНИНГ КОМПЕТЕНЦИЯВИЙ ИМПЕРАТИВЛАРИ»

Халикова Мох,ира Кундибаевна,

Узбекистан Республикаси Халк таълими вазирлиги Тошкент шах,ар педагогларни янги методикаларга ургатиш миллий маркази директори, фалсафа доктори, доцент

«LIFELONG LEARNING» ПАРАДИГМАСИ ДИСКУРСИДА АНДРАГОГИКАНИНГ КОМПЕТЕНЦИЯВИЙ ИМПЕРАТИВЛАРИ

УУК: 37.37.01

ХАЛИКОВА М.К. «LIFELONG LEARNING» ПАРАДИГМАСИ ДИСКУРСИДА АНДРАГОГИКАНИНГ КОМПЕТЕНЦИЯВИЙ ИМПЕРАТИВЛАРИ

Мазкур маколада ахборот жамияти ва Lifelong learning парадигмаси дискурсида андрагогик таълимнинг компетенциявий имкониятлари тах,лил килинган.

Таянч суз ва тушунчалар: Lifelong learning, андрагогика, билимлар жамияти, ахборот жамияти, парадигма, компетенциялар, adult education, critical thinking, конфликт-менежмент, гендер сенситивлик.

ХАЛИКОВА М.К. КОМПЕТЕНТНОСТНЫЕ ИМПЕРАТИВЫ АНДРАГОГИКИ В ДИСКУРСЕ ПАРАДИГМЫ «LIFELONG LEARNING»

В данной статье в дискурсе информационного общества и парадигмы Lifelong learning проанализированы компетентностные возможности андрагогического образования.

Ключевые слова и понятия: Lifelong learning, андрагогика, общество знаний, информационное общество, парадигма, компетенции, adult education, critical thinking, конфликт-менеджмент, гендер сенситивность.

KHALIKOVA M.K. COMPETENCE IMPERATIVES OF ANDRAGOGY IN THE DISCOURSE OF THE "LIFELONG LEARNING" PARADIGM

In this article, in the discourse of the information society and the Lifelong learning paradigm, the competence-based capabilities of andragogical education are analyzed.

Key words and concepts: Lifelong learning, andragogy, knowledge society, information society, paradigm, competencies, adult education, critical thinking, conflict management, gender sensitivity.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 11 (120)

Non scholae, sed vitae discimus (Мактаб учун эмас, цаёт учун уциймиз).

Юнон афоризми

Кириш.

Ахборот ва билимлар жамияти, экспоненциал тараккиёт Lifelong learning - хаёт давомида таълимни шахснинг базавий эхтиёжига айлан-тирди. Мазкур контекст катталар таълими (adult education) концептосферасининг риво-жини таъминлайди. Андрагогика, ижтимоий педагогика, таълим менежментига оид замо-навий тадкикотларда Lifelong learning парадиг-маси аспектида шахснинг касбий ва ижтимоий фаолиятига доир компетенцияларни ривожлан-тиришга оид андрагогик дискурснинг концеп-туал тахлилининг мавжуд эмаслиги кайд эти-лади.

Мавзунинг долзарблиги.

Ракамли иктисодиёт, билим ва сохаларга оид маълумот олиш ёш курсаткичлари ёки билимларнинг хажми жихатидан чекланмас-лиги омилларини жиддий англаш ва аниклашга уриниш таълимни концептуал янги парадигма-сини кабул килишни такозо этди хамда Lifelong learning - хаёт давомида таълим феноменининг пайдо булишига имкон берди. Lifelong learning дискурсида катталар таълими (adult education) мейнстрим хусусият касб этмокда. Компетен-циявий парадигманинг концептуал дефини-цияларини акс эттирадиган андрагогик таълим негизида шахснинг хаёт давомида таълим эхтиёжларини амалга ошириш учун мос-лашувчан имкониятлар яратилади. Шу муно-сабат билан таълим менежменти, социология, андрагогика, ижтимоий педагогикага оид илмий тадкикотларда Lifelong learning парадиг-масининг андрагогик дискурси билан боFлик тадкикотлар долзарб ахамият касб этади.

Мавзу буйича илмий изланишларнинг кискача тахлили.

Техноген жамият генезисида таълим ривож-ланиш омилига айланиб, капитал, мехнат каби анъанавий маркерларнинг ахамиятини камай-тиради. Экспонент тамаддун, "олтинчи техноло-гик тартиб"1 мутахассисларнинг тизимли касбий компетенциялар билан таъминланишига эъти-

1 Нанотехнологии как ключевой фактор нового технологического уклада в экономике / Под ред. С. Ю. Глазьева и В. В. Харитонова. — М.: Тровант, 2009. — 304 с.

борни каратмокда. Парадигма алмашинуви-нинг технологик тартибларга (techno-economic paradigm) боFликлигини урганган австриялик социолог Йозеф Шумпетер (Joseph Schumpeter) ривожланиш боскичларининг дискрет хусусия-тини кайд этади2.

Lifelong learning - "хаёт давомида таълим олиш" концепциясининг назарий-методологик асослари Ричард Эдварс (Richard Edwards)3, Питер Саттон (Peter Sutton)4 тадкикотларида ишлаб чикилган. Lifelong learning парадигма-сининг ривожланишида 2000 йилда Лиссабон шахрида (Португалия) булиб утган Европа сам-мити мухим ахамият касб этади. Саммит инсо-ният "билимлар даврига" кирганини эъти-роф этиб, билимга асосланган иктисодиётга ва жамиятга муваффакиятли утишни Lifelong learning парадигмаси билан корреляцияда куради.

Мазкур тадкикот доирасида таълим парадиг-масининг андрагогик дискурси алохида диккат-эътиборни такозо этади.

Андрагогика (юнон тилида andros - катта ёшдаги инсон, эркак, ago - бошламок) катта ёшдагиларнинг илмий-назарий ва прагматик муаммоларини тадкик этишга йуналтирилган концепция сифатида катталар таълимининг методологик, назарий, амалий жихатларини, катталарни самарали укитишнинг конуниятлари, ижтимоий-психологик омилларини очиб бериш, шахс ривожланиши учун ижтимоий шароитлар яратиш муаммоларини урганади. Катталар таълими жараёни турли тадкикотлар контекстида катта ёшдагилар педагогикаси, андрагогика, катталар таълими назарияси, adult

2 Блауг М. Шумпетер, Йозеф А. // 100 великих экономистов до Кейнса. Great Economists before Keynes: An introduction to the lives & works of one hundred great economists of the past. — СПб.: Экономикус, 2008. —

С. 333. — 352 с. — (Библиотека «Экономической школы», вып. 42). ISBN 978-5-903816-01-9.

3 Edwards R. Lifelong learning // Field J., Leicester M. (eds.) Lifelong learning: education across the lifespan. London: Routledge, 2000. Pp. 3-11.

4 Sutton P. Lifelong and continuing education // Husen T., Postlethwaite T. (eds.) The international encyclopedia of education. Vol. 6. Oxford: Elsevier Science Ltd., 1994.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 11 (120)

learning, герагогика, heutagogy, humanagogy, eldergogy тарзида талкин килинади.

Ижтимоий-тарихий дискурсда таълим, катталар таълимининг назарий ёндашувлари аме-рикалик педагог Малколм Ноулз (Malcolm KnowlesJ1, Паоло Фрейре (Paolo Freire)2 ва Ноттингем тадкикотчилар гурух,и (Буюк Британия) асарларида концептуал тарзда шаклланти-рилди. М. Ноулз адрагогик ва педагогик укитиш моделлари уртасидаги фаркларни таъриф-лашни зарур деб топди. Мазкур фарклар прин-ципиал табиатга эга булиб, таълим олувчининг узини узи англаши, шахсий тажрибаси, таълим эх,тиёжлари, олинган билимларни амалда куллаш, ижтимоий ролларни узлаштириш билан белгиланади.

Ноттингем университети тадкикотчилари гурух,и томонидан таклиф килинган ёндашувда Фрейре назариясининг базавий тамойиллари давом эттирилади - таълимнинг ижтимоий-тарихий детерминацияси, укитишнинг экспо-зицион хусусияти (амалиёт билан богликлик, case-study, ташки манбаларга мурожаат), фасилитация ва ц.

Хорижий ва мах,аллий тадкикотларда андра-гогика очик таълим тизими (Жон Хеншке (John Henschke)3, Марк Смит (Mark Smith)4, С. И. Змеев5, Б. С. Гершунский6), ижтимоий ва шахсий х,аётда самарали иштирок этадиган шахсни шак-ллантиришнинг гуманитар-педагогик модели, парадигмализм (И.А. Колесникова7, Д. Савиче-

1 Ноулз, М. Ш. Современная практика образования взрослых. Андрагогика против педагогики / М. Ш. Ноулз. - М., 1980.

2 Фрейре П. Педагогика угнетенных (Pedagogia do Oprimido) (1970) / Пер. Н. Демьянова. — М.: Радикальная теория и практика, 2019. — 176 с.

3 Хеншке, Джон (2003): Веб-сайт Andragogy http://www. umsl.edu/henschkej/

4 Smith, M.K. (2010). Andragogy. The encyclopaedia of informal education. //https: //infed.org /mobi /andragogy-what-is-it-and-does-it-help-thinking-about-adult-learning/ (мурожаат санаси 24.08.2021).

5 Змеёв С. И. Андрагогика: основы теории, истории и технологии обучения взрослых. М.: ПЕР СЭ, 2007. - 272 с.

6 Гершунский, Б. С. Философия образования для XXI века / Б. С. Гершунский. - М.: Совершенство, 1998.

7 Колесникова, И.А. Основы андрагогики: Учебное

пособие для студентов высших педагогических учебных

заведений. - М.: Академия, 2003. - 240 с.

вич8, Т.Н. Ломтева9, М. Холикова10) дискурсида ёритилган.

Хозирги пайтда андрагогика "педагогика фанининг катталар таълим-тарбиясининг х^амда х,аёт давомида таълимнинг назарий ва амалий муаммоларини ёритадиган соцаси"11, "педагогиканинг катталарни укитиш, таълим-тарбияси муаммоларини урганувчи тармоги" сифатида тушунилади"12.

Белград университети профессори андра-гог Душан Савичевич (Dusan Savicevic) андра-гогикани академик фанлар оиласига киритади ва унинг методологик аспектларини тадкик килади (катталар таълими фалсафаси, катталар таълимининг педагогик дизайни, оила-вий таълим ва б.). Д. Савичевич куйидаги ёнда-шувларни кайд этади: агология - шахсий ва кас-бий ривожланишни уз ичига олган интеграци-ялашган фан; амалий-прагматик ёндашув (Америка мактаби); андрагогика метадисциплинар соха сифатида13.

Мацоланинг илмий мок,ияти.

Бугунги кунда катталар таълими шахснинг хаёт давомида укишга булган эхтиёжларини амалга оширишга каратилган узлуксиз кас-бий стратегия, modus vivendi (турмуш тарзи), глобал микёсда билим олишнинг энг универсал воситаси сифатида тавсифланмокда. Мазкур вазият ходисани нафакат миллий, балки глобал ахамиятга эга булган мухим ижтимоий феномен сифатида куриб чикиш учун етарли асос булади.

Тадцицотнинг мацсади Lifelong learning парадигмаси контекстида андрагогик дискурс-

8 Savicevic, D. (January 1, 1999). Adult Education: From Practice to Theory Building (Studies in Pedagogy, Andragogy, and Gerontagogy). Peter Lang GmbH, Internationaler Verlag der Wissenschaften. ISBN-10: 3631327307.

9 Ломтева Т.Н. Андрагогика в контексте гуманистической образовательной парадигмы / Т.Н. Ломтева. -Ставрополь: Изд-во СГУ, 2001. - 340 с.

10 Мохира Холикова. XXI аср ахборот-таълим мухитини ташкил этишнинг парадигмал аспектлари. / Замонавий таълим. Илмий-услубий журнал. №5(102) 2021. - 3-8 б. ISSN 2181-6514.

11 Педагогический энциклопедический словарь /Гл.ред. Б.М. Бим-Бад. Москва.: БРЭ, 2002. - С.17.

12 Основы андрагогики. Терминологический словарь-справочник для студентов социально-гуманитарных специальностей / Сост. Б.Б. Маслова. - Мариуполь, 2004. - 19 с. https: //www. psyoffice.ru/6-1013-andragogika.htm.

13 Saveicevic, D. (2008). Convergence or divergence of ideas on andragogy in different countries. International Journal of Lifelong Education. 27(4), 361-378.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 11 (120)

нинг концептуал тахлили оркали амалий таклиф ва тавсиялар ишлаб чикишдан иборат.

Тадк,ик,от объектини Lifelong learning пара-дигмаси контекстида андрагогик дискурснинг илмий-назарий ва амалий-методологик аспект-лари ташкил этади.

Тадцицотда квантитатив-тахлил, контент-тахлил, форсайт-тахлил усулларидан фойдала-нилди.

Тадк,ик,отнинг эмпирик манбаини сохага оид илмий-назарий ва социологик тадкикотлар ташкил этади.

Асосий к,исм.

ХХ аср охиридан бошлаб мазкур йуналишда утказилган бир катор йирик анжуман-ларда билимлар жамияти контекстида катта-лар таълими шахснинг узлуксиз ривожлани-шига кумаклашадиган илFор механизм сифа-тида эътироф этилади. 1976 йилда БМТнинг таъ-лим, фан ва маданият буйича Бош конферен-циясида (Найроби) катталар таълимини ривож-лантириш буйича тавсиянома ишлаб чикилган булиб, унинг Fоялари катталар таълими буйича кейинги барча халкаро конференцияларда мухокама этилмокда. Гамбург (1997), София (2002), Бангкок (2003), Тошкент (2003) конфе-ренцияларида катталар таълимида халкаро хамкорлик, коллаборация оркали хаёт даво-мида таълимни раFбатлантириш муаммолари мухокама килинган. Хусусан, Гамбург конферен-циясида андрагогиканинг тараккиёт учун мухим булган хусусияти тилга олинади: "Катталар таълими - XXI асрга эшикни очадиган калит-лардан бири. Бундай таълим фаол фукаролик натижаси ва жамият хаётида тулик иштирок этиш шартидир"1.

Ахборот ва билимлар жамияти хамда XXI аср ахборот-таълим мухити контекстида катталар таълимининг асосий вазифаси - шахснинг узгаришларга мослашиш кобилиятини мустахкамлаш; фукароларнинг уз жамият-лари хаётида фаол иштирок этиши учун шарт-шароитлар яратишдан иборат2. Масалан, Санкт-Петербург давлат университети Онтопсихология

1 Гамбургская декларация об обучении взрослых. Принята пятой Международной конференцией по образованию взрослых, Гамбург, Германия. 14-18 июля 1997 г.

2 Мохира Холикова. Постиндустриал тамаддун дис-курсида жамият ва шахснинг концептуал муаммолари. Ижтимоий тадкикотлар журнали. 2021 йил 5(1). - 45-54 б. ISSN 2181-9556. DOI 10.26739/2181-9556.

булими тадкикотчилари томонидан утказилган тадкикотлар катталар таълимининг корпора-тив менежмент сохасида ижтимоий ахамиятини курсатди. Замонавий лидерлар саноат, ишлаб чикариш, тадбиркорлик фаолиятининг барча сохаларида касбий-психологик тайёргарликнинг ролини эътироф этадилар.

Бугунги кунда дунёнинг барча ривожланган давлатлари Lifelong Learning контекстида катталар таълими дастурларини муваффакиятли амалга оширмокда хамда мазкур сохада баркарор ижобий тенденция таъминланмокда. Катталар таълимининг ахамияти куплаб халкаро ва миллий тузилмаларнинг ташкил этилиши билан эътироф этилади: ЮНЕСКО таълим инсти-тути (Гамбург); Халкаро таълимни режалаш-тириш институти (Париж); Катталар таълими буйича Швейцария ташкилоти; Халкаро педагогика маркази (Франция); Катталар таълими миллий институти (Буюк Британия), The Institute for Experiential Learning (IFEL) ва б.

Катталар таълими буйича Германия дав-латининг тажрибаси ахамиятга молик. Мам-лакатда Adult Education Survey (AES) таълим хисобдорлиги тизими фаолият олиб боради. Хаёт давомида таълим концепциясини амалга оширадиган Volkshochschulen формати мав-жуд булиб, улар Германия халк университет-лари ассоциациясига (DVV) бирлашган. Конти-нентал Европа мамлакатлари (Буюк Британия, Франция) хамда АКШда фаолият олиб борувчи University of the Third Age (учинчи аср университети) халкаро харакатининг максади жами-ятнинг нафакадаги аъзоларининг (хаётнинг учинчи "асрида" булганларни) таълим олишини раFбатлантиришдир.

Тадкикот муаллифи 2000-2022 йилларда катталар таълимининг ташкилий-институционал, укув-услубий ва илмий аспектлари билан шугулланиш асносида андрагогиканинг дол-зарб муаммоларини хал этишга йуналтирилган тадкикот ишларини олиб бориш ва уларнинг натижаларини амалиётга татбик этиш, иннова-цион технологияларни таълим мазмунига синг-дириш, таълим сохасида хамкорлик (ЮНЕСКО, ЮНИСЕФ, ЮСАИД, DVV international, Британия Кенгаши ва б.) каби кенг куламдаги илмий-маърифий фаолиятни бошкарди. Ушбу йилларда муаллиф рахбарлигида андрагогик укув дастур-лари, услубий ресурслар тайёрланди, илFор тех-нологиялар амалиётга татбик этилди; халкаро

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 11 (120)

хамда худудий микёсда илмий конференция-лар, тимбилдинглар, мастер-класслар ташкил этилди. Мазкур фаолиятнинг самараси уларок муаллифда андрагогик таълим, унинг шахснинг когнитив, касбий-ижодий, рухий-эмоционал ривожланишидаги потенциалига оид яхлит кон-цептуал картина шаклланди.

Эмпирик урганиш натижалари.

Катталар таълими муаммоларига оид тадкикотлар натижалари таълим дастурлари хар доим хам шахснинг шахсий-касбий ривожлани-шига каратилмаганини курсатади. Катталар таъ-лимига киритилган педагогик моделлар куплаб зиддиятларни келтириб чикаради: уларда катта-ларнинг эхтиёжлари, манфаатлари, мотивлари, феъл-атвор паттернлари хисобга олинмайди; берилган маълумотлар катталарнинг узаро таъ-сир, ишлаб чикариш фаолияти учун узини узи ривожлантиришга йуналтирилмаган; таълим фаолияти репродуктив таркибга (тайёр билим-лардан фойдаланиш) каратилган; аудитория билан ишлаш усуллари демократик технология-ларни уз ичига олмайди; акмеологик етукликни (уз харакатларидан хабардор булиш, уларни мувофиклаштириш, лойихалаш, тартибга солиш) назарда тутмайди.

Узбекистонда таълим ходимларининг малака-сини ошириш ва кайта тайёрлаш тизими таълим муассасалари педагог кадрларнинг таълимида андрагогик моделни амалга оширади. Мазкур модель хаёт давомида таълимни амалга оши-ришга имкон берувчи, таълим олувчининг субъ-ективлигини, мустакил билим олиш, уз-узини ривожлантириш, акмеологик камолотини таъ-минлайдиган технологиялардан фойдаланишга каратилган. Тадкикотларнинг полиаспектуал хусусиятларига карамасдан, мамлакатимизда катталар таълими Lifelong learning парадигмаси контекстида етарли тадкик килинмаган.

Хулосалар:

Тахлиллар андрагогиканинг таълим дастурла-рига куйидаги билим ва куникмаларини татбик этиш заруриятини такозо этади:

- VUCA-дунё, билимлар жамияти контекстида ракобатбардош назарий ва амалий компе-тенциялар;

- глобал фукаролик, баркарор ривожла-ниш максадларини амалга ошириш максадида дунёвий онг, экологик тафаккур;

- уз фаолияти натижаси ва хатти-харакатлари учун масъулият ва жавобгарлик туЙFуси;

- креатив, ижодий фикрлаш, илм-фан ва саноатда янги, ностандарт Fоя ва интеллектуал ечимларни таклиф килиш;

- фаол фукаролик; инсон хукуклари ва асо-сий эркинликлари, демократия, турли маданият-лар уртасида билимларнинг таркалишига ёрдам бериш;

- ахборотлар билан ишлаш, танкидий фикрлаш, зарур маълумотларни йиFиш, тахлил килиш, хулосалар чикара олиш;

- гендер тенглиги, катталар таълими сиё-сатининг гендер-маданий жихатдан сенситив булиши; таълим олиш имкониятларини чеклай-диган стереотипларни бартараф этиш;

- ижтимоий адолат, маданий толерант-ликка асосланган тинчлик ва музокара мада-ниятини шакллантириш, конфликт-менежмент (низоларни бошкариш); медиатив ёндашувлар;

- маданиятлараро мулокот, этник-маданий хилма-хилликни акс эттириш.

Андрагогик таълим дастурларининг база-вий хусусиятлари - мослашувчанлик (ахбо-рот жамиятининг концептуал хусусиятлари ва эхтиёжларига релевантлиги); шахснинг касбий тайёргарлик хамда физиологик, акмеологик, индивидуал хусусиятларини хисобга олиши; таълим мотивацияси; онлайн таълим имкониятлари; касбий фасилитация; селектив контент; даврий-лик; технологик ечимлар (подкастлар, мобил иловалар, тезаурус, видео контент) таълимнинг натижавийлигини ва муваффакиятини таъмин-лайди.

Тадкикотлар соха ривожига доир куйидаги таклифларни беришга асос булади:

- Андрагогика - катталар таълимини 2030 йилгача ривожлантиришнинг миллий доктрина-сини кабул килиш;

- "Катталар таълими туFрисида"ги конунни кабул килиш;

- Lifelong learning укув марказларини таш-кил этиш;

- андрагогиканинг ахборот-таълим мухитини кенгайтириш, корпоратив таълимнинг имкониятларини яратиш;

- таълим жараёнини БМТ, ЮНЕСКО, DVV international каби халкаро ташкилотларнинг таълимдаги ташаббуслари - глобал фукаролик,

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 11 (120)

инсон цукуклари, шахс экологияси, баркарор ривожланиш тамойиллари асосида ташкил этиш;

- дастурларда шахснинг касбий бэкгра-унди, х,аётий тажрибаси, к,изик,ишлари, фаолият паттернлари, мотивларини х,исобга олиш;

- амалдаги дастурларга тез узгарувчан мех,нат бозорида шахс учун зарур булган ком-петенциялар, жамиятнинг касбий фаолият-

даги талабларини таъминлашга имкон берувчи модулларни киритиш;

- Lifelong learning таълим парадигмаси доирасида форсайт-тадкикотларни амалга оши-риш.

Мазкур жараённинг илмий-назарий асослари ва ташкилий-методик ёндашувларини ишлаб чикиш XXI аср таълими олдида турган долзарб муаммодир.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Адабиётлар руйхати:

1. Блауг М. Шумпетер, Йозеф А. // 100 великих экономистов до Кейнса. Great Economists before Keynes: An introduction to the lives & works of one hundred great economists of the past. — СПб.: Экономикус, 2008. — С. 333. ISBN 978-5-903816-01-9.

2. Edwards R. Lifelong learning // Field J., Leicester M. (eds.) Lifelong learning: education across the lifespan. London: Routledge, 2000. Pp. 3-11.

3. Savicevic, D. (1999). Adult Education: From Practice to Theory Building (Studies in Pedagogy, Andragogy, and Gerontagogy). ISBN-10: 3631327307.

4. Savecevic, D. (2008). Convergence or divergence of ideas on andragogy in different countries. International Journal of Lifelong Education. 27(4), 361-378.

5. Smith, M.K. (2010). Andragogy. The encyclopaedia of informal education. //https: //infed. org /mobi /andragogy-what-is-it-and-does-it-help-thinking-about-adult-learning/(мурожаат санаси 24.08.2021).

6. Sutton P. Lifelong and continuing education // Husen T., Postlethwaite T. (eds.) The international encyclopedia of education. Vol. 6. Oxford: Elsevier Science Ltd., 1994.

7. Гамбургская декларация об обучении взрослых. Принята пятой Международной конференцией по образованию взрослых, Гамбург, Германия. 14-18 июля 1997 г.

8. Гершунский Б.С. Философия образования для XXI века / Б. С. Гершунский. - М.: Совершенство, 1998.

9. Змеёв С.И. Андрагогика: основы теории, истории и технологии обучения взрослых. М.: ПЕР СЭ, 2007. - 272 с.

10. Колесникова, И.А. Основы андрагогики: Учебное пособие. - М.: Академия, 2003. - 240 с.

11. Ломтева Т.Н. Андрагогика в контексте гуманистической образовательной парадигмы / Т.Н. Ломтева. - Ставрополь: Изд-во СГУ, 2001. - 340 с.

12. Холикова М. xXi аср ахборот-таълим мух,итини ташкил этишнинг парадигмал аспект-лари. / Замонавий таълим. Илмий-услубий журнал. 2021йил. 5(102). - 3-8 б. ISSN 2181-6514.

13. Холикова М. Постиндустриал тамаддун дискурсида жамият ва шахснинг концептуал муаммолари. Ижтимоий тадкикотлар журнали. 2021 йил. 5(1). - 45-54 б. ISSN 2181-9556. DOI 10.26739/2181-9556.

14. Нанотехнологии как ключевой фактор нового технологического уклада в экономике / Под ред. С. Ю. Глазьева и В. В. Харитонова. — М.: Тровант, 2009. — 304 с.

15. Ноулз М.Ш. Современная практика образования взрослых. Андрагогика против педагогики / М. Ш. Ноулз. - М., 1980.

16. Основы андрагогики. Терминологический словарь-справочник для студентов социально-гуманитарных специальностей / Сост. Б.Б. Маслова. - Mаpиуполь, 2004. - 19 с.

17. Педагогический энциклопедический словарь /Гл.ред. Б.М. Бим-Бад. Москва.: БРЭ, 2002. - С.17.

18. Фрейре П. Педагогика угнетенных (Pedagogia do Oprimido) / Пер. Н. Демьянова. — М.: Радикальная теория и практика, 2019. -176 с.

19. Хеншке, Джон (2003): http://www.umsl.edu/henschkej.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 11 (120)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.