Научная статья на тему 'Ахборот кутубхона ва ахборот ресурс марказларида адабиётлар тарғиботини ўтказиш методикаси'

Ахборот кутубхона ва ахборот ресурс марказларида адабиётлар тарғиботини ўтказиш методикаси Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
1074
260
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
каталог / картотека / рўйхатлар / библиографик кўрсаткич / китоб кўргазмалари / оммавий тадбир / муҳим ва унутилмас саналар / кутубхона тақдимотлари / catalogue / card index / lists / bibliographical indexes / book exhibitions / important and unforgettable dates / library posters.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Хакимова М.

Мақолада ахборот-кутубхона муассасаларида фойдаланувчиларга кўриш ва танишиш учун тавсия қилинадиган махсус танланган, тизимлаштирилган ахборотлар намойиши, китоблар ёки уларни ифодаловчи материаллар тарғиботини ўтказиш методикаси тўғрисида сўз юритилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям , автор научной работы — Хакимова М.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

TECHNIQUE OF PROMOTION OF THE LITERATURE IN THE INFORMATION RESOURCE CENTERS AND LIBRARIES

The article contains information about exposure books recommended to the users of information library institutions, providing the data of systematic publications, materials, revealing the contents of books.

Текст научной работы на тему «Ахборот кутубхона ва ахборот ресурс марказларида адабиётлар тарғиботини ўтказиш методикаси»

Хакимова М.,

Тошкент вилояти халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш институти «Ижтимоий-иктисодий фанлар» кафедраси катта укитувчиси

АХБОРОТ КУТУБХОНА ВА АХБОРОТ РЕСУРС МАРКАЗЛАРИДА АДАБИЁТЛАР ТАРМБОТИНИ УТКАЗИШ МЕТОДИКАСИ

ХАКИМОВА М. АХБОРОТ КУТУБХОНА ВА АХБОРОТ РЕСУРС МАРКАЗЛАРИДА АДАБИЁТЛАР ТАР€ИБОТИНИ УТКАЗИШ МЕТОДИКАСИ

Маколада ахборот-кутубхона муассасаларида фойдаланувчиларга куриш ва танишиш учун тавсия килинадиган махсус танланган, тизимлаштирилган ахборотлар намойиши, китоблар ёки уларни ифодаловчи материаллар тарFиботини утказиш методикаси туFрисида суз юритилади.

Таянч суз ва тушунчалар: каталог, картотека, руйхатлар, библиографик курсаткич, китоб кургазмалари, оммавий тадбир, мух,им ва унутилмас саналар, кутубхона такдимотлари.

ХАКИМОВА М. МЕТОДИКА ПРОПАГАНДЫ ЛИТЕРАТУРЫ В ИНФОРМАЦИОННЫХ РЕСУРСНЫХ ЦЕНТРАХ И БИБЛИОТЕКАХ

В статье речь идёт о рекомендуемых для наглядного ознакомления пользователями информационно-библиотечных учреждений различных формах представления информации о специально подобранных и систематизированных изданиях, книгах или материалах, раскрывающих их содержание.

Ключевые слова и понятия: каталог, картотека, списки, библиографические указатели, книжные выставки, массовые мероприятия, значительные и незабываемые даты, библиотечные презентации.

KHAKIMOVA M. TECHNIQUE OF PROMOTION OF THE LITERATURE IN THE INFORMATION RESOURCE CENTERS AND LIBRARIES

The article contains information about exposure books recommended to the users of information library institutions, providing the data of systematic publications, materials, revealing the contents of books.

Keywords: catalogue, card index, lists, bibliographical indexes, book exhibitions, important and unforgettable dates, library posters.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 5

Ахборот-ресурс марказлари шахснинг маънавий бой ва баркамол ижодий усиши учун имкониятлар яратган цолда узидаги ва узидан узоцдаги ахборот-кутубхона маданий ме-росидан фойдаланувчиларни бацраманд этади. Ахборот ку-тубхона муассасалари маданий-маърифий муассаса сифати-да республикадаги узлуксиз таълим тизимида узига хос уринни эгаллайди.

Жамият аъзоларининг таълим-тарбия, илм-фанга эътиборининг кучайиши, уз навбатида ахборот кутубхона муассасаларига булган эх,тиёжни ошириб юборади. Ахборот кутубхона муассасалари уз даври эх,тиёжларидан ке-либ чикиб, китобхонларга билим беришнинг турли шаклдаги воситаларидан фойдаланади-лар.

Хозирда китобхонлар билан бевосита учра-шувлар зарур, шу сабабли тавсия кулланмалари босмадан чикиши биланок уларнинг такдимоти утказилмокда. Бундай тадбирлар турли шакл-ларда утказилади. Ахборот - тараккиёт, ри-вожланиш ва маданиятга йул.

Кутубхона ходимари х,ар хил турдаги китоб такдимотини доим яхши тушунганлар ва ахборот маданиятига малакали кизикиш билан му-носабатда буладилар.

Ахборот кутубхона марказлари ва ахборот ресурс марказларида китобларни тарFиб килиш, китобхонларни жалб этиш х,амда улар-ни адабиёт ва санъат вакилларининг х,аёти ва ижоди билан таништириш, мух,им ва унутил-мас саналар, даврнинг долзарб ах,амият касб этган вокеа-х,одисалари муносабати билан купгина оммавий тадбирлар утказилади.

Ахборот ресурс, ахборот кутубхона марказларида адабиётларни тарFиб этишда оммавий усуллар, яъни кургазмали, оFзаки ва мажмуа-вий усуллар кулланилади. Улар мазмуни, нашр хусусияти ва бошка хусусиятларга кура китоб кургазмалари, кутубхона такдимотлари, оFзаки журналлар, китобхонлар конференцияси, адабий-тематик, шеърият, савол-жавоб, муно-зара, учрашув кечалари ва бошка тадбирлар-дан иборат булиши мумкин.

Оммавий тадбирларнинг афзаллик томони шундаки, ушбу тадбирлар китобхонларнинг умумий кизикишларини тезда кондириш им-кониятини беради. Утказиладиган ^ар кандай оммавий тадбир аввалдан пухта тайёргарлик курилгандагина самара беради, таъсирчан

булади ва аник максадга хизмат килади. Нати-жада китобхонлар сони ошади, мавзу буйича китоб укилиши даражаси кутарилади, янги кизикишлар пайдо булади, ахборот кутубхона ва тадбирларга муносабат узгаради. Оммавий тадбирда техника воситаларини куллаш, ижти-моий, сиёсий ташкилотлар, ОАВлар билан х,амкорлик килиш унинг сифат ва даражасини кутаради, оммавийлик хусусиятини оширади.

Тадбирларни утказаётган мутахассислар шуни унутмасликлари керакки, х,ар кандай тадбирда китоб укишни тарFиб этиш бирлам-чи уринда булиши лозим.

Долзарб масалалар ва мух,им унутилмас са-наларга баFишланган китоб кургазмаларидан ахборот кутубхона марказлари, ахборот ресурс марказлари кенг фойдаланади.

Китоб кургазмаси мазмунига кура универсал, мавзули, вактига кура доимий, вактин-чалик, узок муддатга мулжалланган, характе-рига кура ахборот, тарFибот шаклида булади.

Китоб кургазмасининг хусусияти - кургаз-малилик, оммавийлик, таъсирчанлик, эстетик завк бериш, х,ужжатни уз кулига олиш ва якин-дан танишиб чикиш имконининг кенглиги, хужжатни бевосита реклама килиш.

Китоб кургазмасининг ах,амияти - жужжат, мавзуга кизикиш уЙFотади, хужжатни тарFиб килади, эстетик ру^да тарбиялайди, китобхон-нинг фикр доирасини кенгайтиради.

Унинг камчилиги - х,ужжатлар йуколиши, мавзуга оид барча х,ужжатларни камраб олиш мумкин эмаслиги.

Мавзули китоб кургазмалари. Бу кургаз-маларнинг вазифаси бир мавзу буйича энг кимматли адабиётларни курсатиш, тарFиб килиш, китобхонга мавзуни чукур ва тизимли урганишда ёрдам беришдир. Мавзули китоб кургазмалари мазмунан куйидагича булади.

1. Даврнинг долзарб масалаларига оид китоб кургазмалари. Уларнинг мавзусини сиёсий-иктисодий, фан-техника ва маданият масала-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 5

лapи тaшкил этaди. Мacaлaн, «Узбeкиcтoн - ax-бopoтлaшгaн жaмият capи».

2. Мухим caнaлapгa бaFишлaнгaн китoб кypгaзмaлapи.

Бундaй кypгaзмaлap ëзувчи, шoиpлap, pac-coм, бacтaкopлap, дaвлaт apбoблapи юбилeй-лapи, мухим caнaлap мунocaбaти билaн тaш-кил этилaди.

3. Мaшхуp кишилapнинг xaë™ вa ижoдигa бaFишлaнгaн китoб кypгaзмaлapи.

Бу кypгaзмaлap, биpинчидaн, ëзувчи, шoиp-нинг х^т йулини ëpитиб 6epca, иккинчидaн, китoбxoнни унинг acapлapи, у xaK^arn нaшp-лap билaн тaништиpaди. Бундa биoгpaфик oчepклap, xoтиpaлap, acapлap тyплaмлapи, ëзувчи ëки шoиpнинг ижoди тyFpиcидaги тaнкидий acapлapи axбopoт-тexникa вocитaлa-pидaн фoйдaлaнилгaн хoлдa нaмoйишгa кyйилaди. Xужжaтлap - фoтo-pacмлap, nop-тpeтлap мухим aхaмиятгa эгa. «Faзaл мулки-нинг cултoни», «Алишep Нaвoий мутaфaккиp шoиp», «Kaмoлиддин Бeхзoд XXI acpдa», «Аб-дуллa Авлoний мaъpифaтпapвap шoиp» нoмли кypгaзмaлap тaшкил этиш мумкин.

4. Биpop-биp жaнpгa бaFишлaнгaн китoб кypгaзмaлapи.

Ушбу кypгaзмaгa биpoн-биp aдaбий жaнpгa oид aдaбиëтлap жoйлaштиpилaди. Бу кypгaзмa китoбxoнлapгa aдaбиëтнинг aйpим жaнpлapи-ни тapFиб килaди. Мaзкуp жaнpлapдa ëзилгaн энг capa acapлapгa кизикиш уЙFoтaди. Бундaй кypгaзмaлapни «Узбeк тapиxий poмaнлapи», «Нaзм гулшaни» вa бoшкa нoмлapдa тaшкил этиш мумкин.

Янги адабиётлар кургазмаси. Мaзкуp кypгaзмa янги oлингaн китoблap хaкидa ки-тoбxoнлapгa тизимли paвишдa axбopoт бepиб бopишгa мyлжaллaнгaн. Kypгaзмaни «Янгилик-лap», «Янги ^лган китoблap» ëки «Диккaт! Янги китoблap» кaби capлaвхaлap билaн нoм-лaш мумкин.

Янги aдaбиëтлap кypгaзмacи мaълум биp кундa йиpик axбopoт кутубxoнa мapкaзлapидa хaфтaдa биp мapтa, кoлгaнлapидa oйдa биp мapoтaбa тaшкил этилaди.

Kaтaлoг вa кapтoтeкaлap, pyйxaтлap, биб-лиoгpaфик кypcaткичлapгa ниcбaтaн китoб кypгaзмaлapи aдaбиëтлap тapFибoтининг жудa кeнг кУллaнaдигaн шaклидиp. Бундaги aдaби-ëтни бeвocитa кypcaтиш xap кaндaй китoбxoн

дик^тини yзигa тopтaди. Kypгaзмaнинг caмa-pac^ тaъcиpи уни тaйëpлaш cифaтигa бoFлик.

Аxбopoт кутубxoнa вa axбopoт pecуpc мap-кaзлapининг вaзифacи дaвpнинг дoлзapб мa-caлaлapи, дунë вa мaмлaкaт хaëти, фaн-тexникa, мaдaният ютуклapи, ижтимoий-cиëcий вoкea-лap, мухим caнaлap вa юбилeйлapгa oид aдa-биëтлapни уз вaктидa тapFиб килиб бopишдaн ибopaт. Kyпгинa кypгaзмaлap бoшкa oммaвий тaдбиpлapгa кУшимчa cифaтидa тaшкил кили-нaди.

Kитoбxoн учун кypгaзмaнинг киммaти ундa кypcaтилaëтгaн aдaбиëтлap билaн бeлгилaнa-ди. Адaбиëтлap, aввaлo, Foявий, бaдиий жихaт-дaн пишик, янги, китoбxoн тaлaбигa мoc 6УЛИШИ кepaк. Taнлaнгaн aдaбиëтлap чукуp Уpгaнилиб, тизимлaштиpилaди. Шундaн ^йин кypгaзмaни шaкллaнтиpиш бocкичигa yтилaди. Kypгaзмa китoбxoнгa эcтeтик тaъcиp этaдигaн, унинг дик^тини китoбгa кapaтaдигaн, кepaкли йyнaлишгa coлa oлaдигaн дapaжaдa шaкллaн-тиpилиши зapуp. Kypгaзмaни шaкллaнтиpишдa биp нeчa жихaтлapни хиcoбгa oлиш кepaк.

1. Китоб витриналари кypгaзмaни шшкл-лaнтиpишдa acocий элeмeнт хиcoблaнaди. Шу-нинг учун тaйëpгapлик кypиш дaвoмидa oл-диндaн витpинa ëки cтeнднинг ^инишини билиш кepaк. Kypгaзмa учун 3-5 тa китoб вит-pинacи oлинaди. Xap биp тoкчacидa 6-8 тaдaн aдaбиëт жoйлaштиpилиши кepaк. Kитoб вит-pинaлapини «П» хapфи шaклидa, ëйcимoн, тyлкинcимoн, буpчaкли, шaxмaтcимoн жoй-лaштиpиш мумкин.

2. Ддабиётларни жойлаштириш. Адaби-ëтлapни жoйлaштиpишдa улapнинг мaнтикий xуcуcияти хиcoбгa oлинaди. Адaбиëтлap мaв-зуни ëpитиб бepa oлиш дapaжacидa жoйлaш-тиpилиши кepaк. Улapни жoйлaштиpишдa мa-caлaни тизимли ëpитиш тapтиби кУллaнилaди. Taнлaнгaн pacмлap aдaбиëт мaзмунигa мoc pa-вишдa китoб билaн ëнмa-ëн жoйлaштиpилaди. Адaбиëтлapни жoйлaштиpишдa мукoвaнинг paнгигa хaм эътибop бepиш кepaк. Айpим caхифaлapдaги пopтpeтлap, pacмлap, paнгли тacвиpлapни oчиб кУйиш мумкин. Kитoблap уcтмa-уcт кУйилмaйди. Жуpнaллap, тyплaмлap, acapлap тyплaмининг aйpим жилдлapидaн oлингaн мaкoлaлap икки уcулдa кypcaтилaди. Kитoб мукoвacигa муaллиф нoми, мaкoлaнинг capлaвхacи вa бeтлapи кypcaтилгaн кapтoчкa Kиcтиpиб кУйилaди ëM жуpнaлнинг yшa

ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБPAЗOВAНИE 2016, 5

макола бошланган вараFи очиб куйилади ва карточкада журнал номи, нашр йили, асарлар тупламининг номи, жилд сони х,амда бетлари курсатилади. Кургазмада газетани курсатиш бир оз мураккаб. Чунки унинг х,ажми катта, шунинг учун газета буклаб куйилади, бу эса уни кургазмадан олиб куришда кийинчилик туFдиради. Шунинг учун газета маколаларининг ксеронусхаларини куйиш мумкин.

3. Сарлав^анинг а^амияти. Китобхон дик-катини тезда жалб этадиган элемент кур-газманинг сарлавх,асидир. У кургазмага маъ-навий урFу беради. Сарлавх,а содда, киска, китобхон кабул килиши учун осон булиши ке-рак.

Сарлавх,а улчами ва унга танланган ранг кургазманинг мазмунига мос булиши шарт.

4. Цитата, матн ва иллюстрациялардан фойдаланиш. Кургазма мавзусига мос танланган цитата, киска матн ва турли иллюстра-циялар кургазманинг таъсирчанлигини оши-ради. Кургазма номига ва алох,ида х,ар бир булим учун цитата танланади. Уларни ёзишда мазмунга мос х,олда ранг танланади. Шрифт белгилаб олинади. Лекин факат икки-учта ранг танланиши керак, ундан ортиFи китобхонни чарчатади. Бундан ташкари, х,ар бир ранг уз хусусиятига эга эканлигини ёдда тутмок ло-зим.

5. Картотека. Кургазмага х,ажми унча катта булмаган картотека х,ам тузилиши максадга мувофикдир. Унда кургазмадан жой олмаган адабиётларнинг (мавзу доирасида) танлаб тав-сифланган карточкалари жойлаштирилади.

6. Кургазма билан ишлаш. Кургазмадаги адабиётларни укиш учун бериш, кургазманинг узини тарFиб килиш буйича иш олиб борила-ди. Мавзуга оид берилган китобларни мик-дорига караб х,ам кургазманинг муваффа-киятини билиш мумкин. Шунинг учун кургазмада берилган х,ар бир китоб алох,ида х,исобга олиб борилади.

Утказмокчи булинган ёки утказилган кургазма тадбирларининг тах,лили, х,ар кандай ахбо-рот кутубхона муассасаси учун мух,им йуналиш х,исобланиб, ушбу фаолиятни мукаммаллашти-риб, тадбир китобхонларни талаб ва кизикиш-ларига якинлаштиришга хизмат килади.

Ахборот кутубхона ва ахборот ресурс маркази тацдимоти. Такдимот (презентация) бугунги кунда оммага тез таъсир этувчи кенг

таркалган самарали воситалардан биридир. Такдимотнинг х,ар бир элементи китобхонни узига жалб этиши, тавсия этаётган китобнинг мавзуси ёки мазмунини очиб бериши керак. Такдимот оддий, аник, шу билан бирга маз-мунли булиши керак.

Хар бир китоб, х,ар бир мавзу, тасвирий х,ал килиниши билан ифодасини топиши керак.

Ахборот кутубхона ва ахборот ресурс мар-казлари такдимотларининг турлари куйида-гича:

• ахборот;

• тарFибот;

• ташвикот;

• методик.

Ахборот такдимотлари - маълум харак-тердаги адабиёт, журнал ва газеталарнинг ахборот кутубхона ва ахборот ресурс марказла-рида мавжуд эканлиги х,акида маълумот беради. Асосий максади - китобхонларга ахборот-ларни етказиш.

Таргибот такдимотлари - китоб ёки би-рор шахсга баFишланган булади. Максади -китобнинг ах,амиятини очиб бериш, китобхон-ларнинг кизикишлари доирасини кенгайтириш ва мустах,камлаш.

Ташвикот такдимотлари - шу куннинг энг мух,им масаласи, вокеасига жавобан акс-садо беради, х,аракатга чакиради. Адабиётларни тавсия килади ва унинг таркалишига кумак беради. Максади - давлат ва жамият вазифала-рининг ечими билан боFлик адабиётларни фаол тавсия этиш.

Методик такдимотлар - Ахборот кутубхона фондида мавжуд булган адабиётларни тарFиб этиш, мутолаа маданияти ва фойдала-нувчиларнинг ахборот кутубхона - библиогра-фик саводхонлигини оширишга хизмат килади. Максади - китобхонларга ахборот кутубхона ва ахборот ресурслардан фойдаланишларига ёрдам бериш, маълумот кутубхона аппарати-дан фойдаланиш, каталог ва картотекалар буйича аник маслах,атлар бериш.

Кутубхоначилик ишининг ривожланиши мамлакатнинг маданий-маърифий киёфасини берувчи омилдир1. Ахборот кутубхоналарнинг жамиятдаги мавкеи кутарилса, халкимиз маъ-

1 Расулов М. Жамиятда кутубхоналарнинг ижтимоий урни ва вазифалари. // Маданият-миллий бирлик асоси. - Т., 2004. -75-76-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 5

нaвияти юкcaлaди, oлиб бopилaëтгaн иcлo-Xoтлapнинг eчими ocoнлaшaди.

Axборот кутубхона ва ахборот ресурс марказларида адабий кечаларини тайёр-лаш методикаси. Аxбopoт кутубxoнa мapкaз-лapидa aдaбий кeчaлapни тaйëpлaш мeтoдикa-cидa умумийлик куп. Keчaни тaшкил килиш учун мaxcуc кoмиccия тузилaди, унинг тapки-бигa китoбxoнлap, муaccaca xoдими, oилa, мaхaллa вa кeчaни yткaзишдa иштиpoк этaди-гaн бoшкa мaдaний мacкaн, миллий мapкaзлap xoдимлapи киpaдилap.

^ми^ия, aввaлo, кeчaгa мaвзу тaнлaйди, cyнг кaндaй xapaктepдa yткaзишни бeлгилaй-ди, мaвзуни мумкин кaдap тyлapoк oчиб бepa oлaдигaн элeмeнт вa шaкллapини тaнлaйди. Keчa дacтуpининг элeмeнтлapи кaнчaлик жoн-ли, мaзмунли вa ëpкин бyлca, унинг мaвзуcи китoбxoнлapдa шунчaлик кaттa кизикиш уЙFoтaди.

Вaзифaлapни тaкcимлaб бyлгaч, кoмиccия кeчa yткaзилaдигaн кунни бeлгилaйди вa унинг уз вaктидa тaйëpлaнишини кузaтиб бopaди.

Koмиccия тoмoнидaн бeлгилaнгaн мacъул кишилap cyзгa чикувчилapгa кeчaнинг мaкcaди вa дacтуpи, улapнинг чикишлapи нимa учун aхaмиятли э^нини бaтaфcил тушунтиpиб бe-paдилap хaмдa улapнинг нутки кaнчa вaкт oли-шини кeлишиб oлaдилap. Keчaни тapFиб килиш вa унгa китoбxoнлapни жaлб этишгa жaвoбгap кишилap тaкдимoтлap, эълoнлapни тaйëpлaй-дилap. Keчa дacтуpидa мaъpузa, шeъpлap, муcикa, кинoфильм кaдpлapи вa шу кaбилap уз вaктидa aлмaшиниб туpca, тинглoвчилap диккaтини биp xилдa ушлaб туpиш мумкинли-гини ëддaн чикapмacлик кepaк. Keчa yткaзиб булин^ч, кoмиccия килингaн ишлapгa якун я^йди вa кeлгуcидaги фaoлият учун peжaлap тузaди.

Xap биp axбopoт кутубxoнa муaccacacидaги aдaбиëтлap тapFибoти кунлик фaoлиятгa aйлa-ниши, тaдбиpдaн cyнг ëpкин тaaccуpoт ^л-диpиши, мутoлaa билим, муaйян мaвзулap вa caвoллapгa кизикиш уЙFoтиши кepaк. Шундa-гинa янги китoбxoнлapни жaлб этиш вa билим тapкaтишнинг aжoйиб вocитacи булиб кoлaди. Бундaй кeчaлap китoбxoнлapнинг ëдидa узoк caклaниб, улapни axбopoт кутубxoнa муaccaca-cигa жaлб этиб кoлaвepaди.

Бугунги кундa xaлкимиз кaдpиятлapини тик-лaш, мaънaвий бapкaмoл aвлoдни тapбиялaш-

дa мaдaний-мaъpифий муaccacaлap, жумлaдaн axбopoт кутубxoнa вa axбopoт pecуpc мapкaз-лapининг ypни бeнихoя кaттaдиp. Фpaнcиc Бe-кoн «Kитoблap вaкт тyлкинидa юpтмa-юpт зувчи вa узининг киммaтбaхo юкини aвлoддaн-aвлoдгa eткaзувчи a^ кeмaлapидиp», дeгaн эди. Шу мaънoдa axбopoт кутубxoнa муaccaca-cи мaънaвий бoйликлapни yзидa acpaб aвaй-лoвчи хaкикий зиë мacкaни хиcoблaнaди.

Бугунги кундa кутубxoнaчилик тизими pи-вoжининг xap биp бocкичидa axбopoт мaдa-нияти coxacидa янгилик, тoпилмaлapни ^иш мумкин.

Kутубxoнaлapдa кoмпьютep тexнoлoгияcи-нинг жopий килиниши билaн китoбxoнлapнинг интepнeт, элeктpoн pecуpcлapдaн фoйдaлaни-ши opкaли axбopoт мaдaниятигa муpoжaaт дa-paжacи кyтapилди. Kутубxoнa xoдимлapи то-мoнидaн мaълумoтлapгa эxтиëж мaзмуни Уpгaнилгaндa тeзкop axбopoтгa бyлгaн мунo-caбaт, ижтимoий-cиëcий вa бaдиий aдaбиëтгa бyлгaн кизикиш opтгaни ceзилapли дapaжaдa экaни aниклaнди.

Kутубxoнa тизимидa xap йили янги иш, тaж-pибa aлмaшиш, янги тoпилмaлap бyйичa мaтe-pиaллap, янги кизикapли cцeнapийлap йиFилиши aнъaнaгa aйлaнгaн.

Xoзиpдa axбopoт кутубxoнacининг acocий мaкcaди - китoбxoнлapдa axбopoт мaдaнияти-ни тapбиялaш, китoбxoн кутубxoнa тaкдим этa-ëтгaн axбopoтдaн фoйдaлaнишни билишидиp. Бунинг учун кутубxoнaчилик - библиoгpaфик caвoдxoнлик, укиш мaдaнияти бyйичa cуxбaт-лap yткaзилмoкдa, кутубxoнaнинг axбopoт pe-cуpcлapини ëpитиб бepувчи буклeтлap чи^-pилмoкдa. Буклeт китoбxoн вa тинглoвчилapни бepилгaн мaвзу бyйичa aдaбиëтлapни тaнлaш, фoйдaлaнилгaн aдaбиëтлap pyйxaтини тузиш вa axбopoт мaдaниятини эгaллaшгa ypгaтaди.

Ёш aвлoд дунëдa pyй бepaëтгaн вoкea вa Xoдиcaлap, янгиликлap, кaшфиëтлap, иннoвa-циoн пeдaгoгик тexнoлoгиялapгa oид axбopoт-лapни укийди, тaxлил килaди, yзигa cингдиpиб oлaди вa шу acocдa тapбиялaниб бopaди. Бун-дaй нaшpлap acocaн кутубxoнaлapдa жaмлaнa-ди вa yкувчилapгa тapFибoт килинaди xaмдa eткaзиб бepилaди. Бу aнчa муpaккaб жapaëн булиб, кутубxoнaдa yзигa xoc шaкл вa уcуллap ишлaб чикилгaнки, уни яxши билaдигaн, му-кaммaл yзлaштиpгaн кутубxoнaчигинa xaкикий китoбxoнни тapбиялaй oлaди.

ЗAMОНAВИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE ОБРAЗОВAНИE 2016, 5

Хулоса урнида, илмий адабиётларда кутубхона-китобхон-китоб тизимлари уртаси-даги мавжуд алокалар, х,амкорлик, ижобий-салбий х,олатлар, ишни ташкил килишдаги жа-раёнлар, коидалар, шакллар, усуллар ёрити-либ борилиши мух,им ах,амият касб этишини таъкидлаш лозим. Бундан ташкари, оммавий тадбирлар оркали китоб тарFиботини олиб

бориш, укувчиларда укиш маданиятини тар-биялаш масалаларини ёритиб бориш, уни мак-таб, оила билан х,амкорликда ечиш йулларини очиб бориш лозимдир.

Болалар билан ишловчи кутубхоначи факат кутубхоначилик сох,асини эмас, балки таълим ва тарбия бериш жараёни, болалар китоби ва у билан ишлашни пухта билиши лозим.

Адабиётлар:

1. Узбекистон Республикасининг 2011 йил 13 апрелдаги «Ахборот-кутубхона фао-лияти туFрисида»ги УРК.-280-сонли Конуни. // Узбекистон Республикаси конун х,ужжатлари туплами, 2011 й., 15-сон, 146-модда.

2. Ахборот-ресурс марказларининг библиография ишини ташкил килиш. Методик кулланма. / Тузувчи: Х.Исломкулов; Х.Маматримова. - Т.: Алишер Навоий номидаги Узбекистон Миллий кутубхонаси, 2010. -40-б.

3. Бердиева З., Маматраимова Х., Зокирова Т. Библиография (Умумий библиография). Маданият коллежлари учун укув кулланма. - Т.: «Укитувчи», 2007. -208-б.

4. Расулов М. Жамиятда кутубхоналарнинг ижтимоий урни ва вазифалари. // Маданият - миллий бирлик асоси. - Т., 2004. -75-76-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 5

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.