Ч.
Джураева К.Г.,
Узбекистон Республикаси Давлат солик кумитасининг Солик академияси «Информацион технологиялар» кафедраси мудири, иктисод фанлари номзоди; Усманова А.А.,
Узбекистон Республикаси Давлат солик кумитасининг Солик академияси «Соликлар ва соликка тортиш» йуналиши 2-боскич талабаси
ДАВЛАТ СОЛИК ХИЗМАТИ ОРГАНЛАРИ ХОДИМЛАРИНИНГ МАЛАКАСИНИ ОШИРИШНИ МАСОФАВИЙ ТАШКИЛ ЭТИШ ВА УСЛУБИЙ ТАЪМИНОТИНИ ЯРАТИШ
ДЖУРАЕВА К.Г., УСМАНОВА А.А. ДАВЛАТ СОЛИК, ХИЗМАТИ ОРГАНЛАРИ ХОДИМЛАРИНИНГ МАЛАКАСИНИ ОШИРИШНИ МАСОФАВИЙ ТАШКИЛ ЭТИШ ВА УСЛУБИЙ ТАЪМИНОТИНИ ЯРАТИШ
Солик маъмуриятчилигининг самарадорлиги ва натижаси давлат солик хизмати органлари ходимлари таркиби, уларнинг касбий махоратлари, малакасига боFлик булганлиги сабабли, худудий давлат солик хизмати органлари ходимларининг малакасини ошириш ва кайта тайёр-лаш долзарб ахамиятга эгадир. Маколада давлат солик хизмати органларида кулланилаётган ахборот-коммуникация технологиялари, жумладан солик тизимидаги маълумотларни узатиш корпоратив тармоFи имкониятларидан фойдаланиш оркали худудий давлат солик хизмати органлари ходимларининг малакасини ошириш жараёнида масофавий укитишни йулга куйиш юзасидан таклиф ва мулохазалар келтирилган.
Таянч суз ва иборалар: Давлат солик кумитаси, давлат солик хизмати органлари, ахборот-коммуникация технологиялари, корпоратив тармок, масофадан укитиш тизими, масофавий таълим, таълим портали, услубий таъминот.
ДЖУРАЕВА К.Г., УСМАНОВА А.А. ОРГАНИЗАЦИЯ ДИСТАНЦИОННОГО ПОВЫШЕНИЯ КВАЛИФИКАЦИИ СОТРУДНИКОВ ОРГАНОВ ГОСУДАРСТВЕННОЙ НАЛОГОВОЙ СЛУЖБЫ И СОЗДАНИЕ ЕГО МЕТОДИЧЕСКОГО ОБЕСПЕЧЕНИЯ
Вопросы профессиональной подготовки и совершенствования повышения квалификации работников налоговых органов остаются актуальными на протяжении всего периода формирования и развития налоговой системы Узбекистана. Основная задача статьи в том, чтобы обосновать и аргументировать дистанционное обучение работников налоговых органов с применением информационно-коммуникационных технологий как новой формы обучения. Для этого предлагается создание на основе корпоративной сети передачи данных налоговых органов образовательного портала, с помощью которого будет осуществляться дистанционное обучение работников налоговых органов.
Ключевые слова и понятия: Государственный налоговый комитет, органы государственной налоговой службы, информационно-коммуникационные технологии, корпоративная сеть, система дистанционного обучения, дистанционное образование, образовательный портал, методическое обеспечение.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 5
DJURAEVA K.G., USMANOVA A.A. ORGANIZATION AND CREATION OF METHODICAL SUPPORT FOR REMOTE TRAINING OF EMPLOYEES OF THE STATE TAX SERVICE BODIES
Issues of the vocational training and raising the level of tax officials' skill remain valid throughout the period of formation and development of the tax system of Uzbekistan. The main objective of the article is to justify and argue the remote training of tax officials with the use of information and communication technologies as a new form of training. To this end, it proposes the creation of the education portal on the basis of the corporate network transfer of the tax authorities, through which remote training of tax officials will be implemented.
Keywords: the state tax committee, the state tax service, information-communication technologies, corporate network, the system of the remote learning, remote education, educational portal, methodological support.
%укуматимиз томонидан ицтисодиётнинг барча соцалари, кундалик цаётга замонавий ахборот-коммуникация тизим-ларини кенг жорий этиш, «электрон цукумат» тизимини татбиц этиш буйича илтор мамлакатлар сафига цушилиш мацсадида муцим цадамлар цуйилди.
«Электрон хукумат» тизимини жорий этиш ва ривожлантириш ишлари натижаси сифа-тида Бирлашган Миллатлар Ташкилоти томонидан хар икки йилда бир маротаба утказиб келинадиган электрон хукумат тизимининг ривожланиш даражасини бахоловчи рейтинг натижаларига кура, 2016 йилда Узбекистон 20 поFона юкорига кутарилганини мисол килиб келтириш мумкин1.
2017-2021 йилларда Узбекистон Республи-касини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Харакатлар стратегиясида хам электрон хукумат тизимини янада ривожлантириш масаласига алохида эътибор ка-ратилган2.
Давлат бюджетини тулдириш, ах,оли даро-мадларининг усиши, иктисодиётни модернизация ва диверсификация килиш, унинг янги тармоклари, кичик бизнес ва хусусий тадбир-корликни ривожлантиришни раFбатланти-ришда алохида урин эгаллайдиган Давлат солик кумитаси томонидан хам давр талабла-рига мувофик, тизим фаолиятини автоматлаш-тириш, узаро сифатли маълумотлар алмашу-вини йулга куйиш, солик маъмуриятчилигида ахборот-коммуникация технологияларидан
1 https://publicadministration.un.org/egovkb/en-us/ reports/un-e-government-survey-2016
2 Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги «Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар стратегияси туFрисида»ги ПФ-4947-сон фармони. // Узбекистон Республикаси конун хужжатлари туплами, 2017 й., 6-сон, 70-модда.
фойдаланиш асосида тадбиркорлик субъект-лари ва ах,олига интерфаол хизматлар кур-сатилишини такомиллаштиришга алох,ида эътибор каратилмокда3.
«Электрон хукумат» тизимини яратишга йуналтирилган ягона давлат сиёсати доира-сида солик сох,асида амалга оширилаётган ислох,отларнинг амалий натижаси сифатида Узбекистон Республикаси Давлат солик кумитаси 115 та давлат ва хужалик бошкаруви, мах,аллий давлат х,окимияти органларида ахборот-коммуникация технологияларини жорий этиш самарадорлигини рейтингли бах,олаш тизимида (NIS.UZ тизими) доимо юкори уринларни эгаллаб келишини мисол килиб келтириш мумкин4.
Солик маъмуриятчилигининг самарадор-лиги ва натижаси давлат солик хизмати орган-лари ходимлари таркиби, уларнинг касбий мах,оратлари, малакасига боFлик булганлиги сабабли, Давлат солик кумитаси томонидан худудий давлат солик хизмати органлари ходимларининг малакасини ошириш ва кайта тайёрлаш тизимига алох,ида эътибор кара-тилади.
Узбекистон Республикаси Президентининг 2006 йил 3 июлдаги «Узбекистон Республикаси Давлат солик кумитасининг Солик акаде-
3 Djurayeva K. Soliq tizimida dasturiy mahsullar. O'quv qo'llanma. - T: «Voris», 2016. - Б. 156-158.
4 https://soliq.uz/uz/press_center/rahbariyatnmg-chiqish-va-bayonotlari/
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 5
v.
мияcи фaoлиятини тaшкил этишни тaкoмил-лaштиpиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa»ги ПК.-397-гон кapopи билaн ^лик aкaдeмияcи дaвлaт голик xизмaти opгaнлapи кaдpлapини тaйёpлaш вa мaлaкacини oшиpиш бyйичa голик xизмaтлapи учун кaдpлap тaйёpлaш тизимидaги ишлapни мyвoфик1лaштиpишни тaъминлoвчи pecпyбликaнинг бaзaвий илмий-мeтoдик мapкaзи x1aмдa oлий тaълим мyacca-cacи этиб бeлгилaнгaн.
Сoлик aкaдeмияcининг «K1aйтa тaйёpлaш вa мaлaкa oшиpиш» фaкyльтeтидa x,ap йили худудий дaвлaт coлик xизмaти opгaнлapининг 2200 дaн зиёд xoдимлapи мaлaкaлapини oши-paдилap.
Худудий дaвлaт coлик xизмaти opгaнлapи xoдимлapи мaлaкacини oшиpиш кypcининг пoйтaxтдa жoйлaшгaнлиги, pecпyбликaнинг бapчa xyдyдлapидa жoйлaшгaн дaвлaт coлик xизмaти opгaнлapи тoмoнидaн мaлaкacи oши-pилиши кepaк бул^н мyтaxaccиcлapгa бyлгaн эх,тиёж мaвжyдлиги ушбу тизимдa мacoфaдaн Укитиш тизимини йул^ кУйишни тaкoзo этaди.
Мacoфaли тaълим - axбopoт тexнoлoгияcи-дaн фoйдaлaнгaн x1oлдa, мacoфaдaн тypиб, укув axбopoтлapининг aлмaшyвини тaъмин-лaйдигaн укув жapaёнини oлиб бopиш x1aмдa бoшкapиш тизимини aмaлгa oшиpaдигaн билим вa кyникмaлapни эгaллaш жapaёни-диp1. Мacoфaли тaълим кaдpлapни тaйёpлaш вa мyтaxaccиcлapнинг узлу^из юкopи мaлa-кaвий дapaжaдa бyлишлapигa имкoн яpaтaди-гaн caмapaли тизимлapдaн биpи.
Укув жapaёнини мacoфaвий тaълим 1^к-лидa тaшкил этиш - тaълим бepyвчи вa тaълим oлyвчилapнинг тypли кypинишдaги axбopoт вa шммуни^ция мaнбaлapидaн oчик вa кyлaй фoйдaлaниш, aник кacбий фaoлиятгa йyнaл-тиpилгaн тaълим мaзмyнини кeнгaйтиpиш, тaълим oлyвчилapдa мycтaкил тaълим куник-мacини pивoжлaнтиpиш, ёши, мaлaкacи, caлo-мaтлиги, иш шapoитлapи, жoйлaшгaн худудий бoFлик бyлмaгaн x1oлдa тaълим oлиш имшни-ятлapини бepaди.
Шу билaн биpгaликдa, укув жapaёнининг мacoфaвий тaълим шaклини йул^ кУйишдa мacoфaвий тaълимнинг тaшкил этилиши мyaм-
1 Абдyкoдиpoв А.А. Мacoфaли укитишгэ oид aтaмaлap изox1ли лyFaти. - Т.: Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Пpeзидeн-тининг «Иcтeъдoд» жaмFapмacи, 2005. -24-б.
мocи, тexник мyaммoлap, мacoфaвий тaълим Укитyвчилapини тaйёpлaш мyaммocи, мacoфa-вий тaълимнинг ycлyбий тaъминoти, мeъёpий-х,укукий acocлapини яpaтиш кaби биp кaнчa мyaммoлapгa дуч кeлиш мумкин.
Ушбу мyaммoлapни х^л этиш, мacoфaвий тaълим Укитyвчилapини тaйёpлaш учун мaъ-лум вaкт тaлaб этилaди. Хoзиpги кyндaги coлик тизимидaги мaълyмoтлapни yзaтиш ^p-пopaтив тapмoFи имкoниятлapи худудий дaв-лaт coлик xизмaти opгaнлapи xoдимлapининг мaлaкacини oшиpиш жapaёнидa мacoфaвий Укитишни йyлгa кУйишгa имкoн бepaди.
Мacoфaдaн укитиш тизимининг мoддий acocи кoмпьютep вa тeлeкoммyникaция кypилмaлapи x1aмдa aлoкa кaнaллapи х,игоб-лaнaди. Худудий дaвлaт coлик xизмaти op^-лapи xoдимлapининг мaлaкacини oшиpишгa мyлжaллaнгaн мacoфaвий тaълимни тaшкил этиш вa yткaзиш учун дaвлaт coлик xизмaти opгaнлapидaги axбopoт-кoммyникaция тexнo-лoгиялapи, биpинчи нaвбaтдa, голик тизими-дaги мaвжyд мaълyмoтлapни yзaтиш кopпopa-тив тapмoFи имкoниятлapидaн фoйдaлaниш мaлaкa oшиpиш тизимидa янги бocкич бyлaди.
Мacoфaвий тaълимнинг x1oзиpги кyндaги ax1aмиятини х,игобга oлгaн x1oлдa, Дaвлaт coлик кУмитacининг мaълyмoтлapни yзaтиш кopпo-paтив тapмoFидa WЕВ-пopтaл (тaълим пop-тaли) кypинишидa жoйлaшaдигaн мacoфaдaн укитиш бyйичa мaълyмoтлap бaзacини яpaтиб, мacoфaвий укитишни тaшкил этиш учун зapyp бyлaдигaн дacтypни яpaтиш тaклиф килинaди.
Taълим пopтaлини яpaтиш биp тoмoндaн Акaдeмиянинг «K1aйтa тaйёpлaш вa мaлaкa oшиpиш» фaкyльтeти вeб caйтини яpaтишгa кapaтилгaн бyлca, иккинчи тoмoндaн фaкyль-тeт укув кypcлapининг интepaктив бaзaлapи кypинишидa мacoфaвий тaълимни жopий этиш^ x1aмдa кyйидaги мaкcaдлapни aмaлгa oшиpишгa кapaтилгaн булиши кepaк:
- ^лик aкaдeмияcи «K1aйтa тaйёpлaш вa мaлaкa oшиpиш» фaкyльтeти тyFpиcидa тулик мaълyмoтлap тaкдим этиш;
- фaкyльтeт укув кypcлapи x1aкидa тулик мaълyмoтлap тaкдим этиш;
- фaкyльтeт кoшидa мacoфaли тaълимнинг caмapaли тизимини шaкллaнтиpиш opкaли дaвлaт coлик xизмaти opгaнлapи xoдимлapини
ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБPAЗOВAНИЕ 2017, 5
тайёрлаш, кайта тайёрлаш, малакасини оши-риш учун кушимча шароитлар яратиш;
- солик хизмати органлари ходимларига асосий иш фаолиятлари билан параллел равишда соха буйича малакаларини жойларда оширишга имконият яратиш;
- меъёрий хужжатлар, солик конунчили-гидаги сунгги узгаришлар буйича ахборотлар-дан уз вактида хабардор этиш.
Бунда масофали таълимнинг дастурий таъ-миноти корпоратив тармок серверида урна-тилиб, унинг тармокдаги манзили Таълим портали деб юритилади. Таълим портали таш-риф буюрувчилар фойдаланишлари учун кулай, юкланиш тезлиги юкори, умумий дизайни эса диккатни жалб кила олиши тав-сия этилади.
Дастурни ишлаб чикишда WEB-техно-логияда кенг таркалган Apache, MySQL, HTML/ XML/JavaScript каби очик стандартлардан фойдаланиш максадга мувофикдир. Масофали таълим портали ахборот ресурслари хавфсиз-лигининг умумий талабларига жавоб бериши1, порталнинг маъмурий тизимига кириш парол оркали амалга оширилиши2 хамда химоя-ланган протокол билан таъминланган булиши талаб этилади.
Таълим портали бошкаруви учун портал сахифасида жойлаштириладиган куйидаги сервис (хизмат)ларга эга булиш керак:
• янгиликлар;
• масофали таълимнинг укув курслари;
• укув курслари жадвали;
• кутубхона;
• кидириш;
• кайта алока;
• янги хаволаларни киритиш;
• баннерни бошкариш;
• порталда руйхатга олиш, кайта алока модулини яратиш.
Бу сервисларга янги бандларни кушиш, олиб ташлаш, уларни созлашни узгартириш, портал таркибини ва булимлари мазмунини
1 O'z DST ISO/IEC 27001: 2009 «Ахборот технологиялари. Ахборот хавфсизлигини таъминлаш услублари. Ахборот хавфсизлигини бошкариш тизимлари. Талаблар».
2 Давлат солик кумитасининг 2013 йил 30 июндаги «Давлат солик хизмати органларида маълумотлар хавфсизлигини таъминлаш хамда ахборот тизимини
парол билан химоя килишни янада такомиллаштириш хакида»ги 261-сонли буйруFи.
узгартириш имконияти яратилган булиши керак.
Таълим портали тузилиши ва умумий дизайни таълим олувчи учун кулай булишини назарга олган холда, тизимга куйилаётган максад ва талабларга кура, портал бош сахифаси янгиликлар, кайта тайёрлаш ва малака ошириш факультети хакидаги, таълим олиш, укув курслари булимларидан иборат булиб, уз навбатида укув курслари куйидаги укув-услубий ва бошка материалларни такдим этиши кузда тутилиши керак:
• курс номи (асосий фаолият йуналишлари буйича ташкил этилган малака ошириш курслари тоифалари, масалан, «Камерал назорат булими масъул ходимлари» ёки «Жисмоний шахсларга солик солиш булими масъул ходим-лари» ва б.);
• курс хакида маълумот;
• курсга тегишли мавзулар;
• маъруза матнлари;
• глоссарий;
• такдимотлар;
• топшириклар;
• кушимча материаллар;
• адабиётлар;
• тест.
Таълим олувчи мустакил равишда интерактив режимда укув-услубий материалларни узлаштиради, хар бир мавзу якунида олган билимларини мустахкамлаб, назорат саволла-рига жавоб беради, хамда олган билимлари даражасини аниклаш учун тестдан утади3.
Фойдаланувчига ёрдам, кутубхона, конун-чилик, нашрлар, маколалар, конференция ва семинар материаллари, архив булимлари, фотогалерея, таълим портали картаси булимларидан фойдаланиш хам таълим олувчилар учун кушимча имкониятлар яратади.
Масофавий таълимнинг ахборот-таълим мухитини яратиш, ривожлантириш ва ундан фойдаланиш учун таълим тизимида жамлан-ган илмий-услубий, ахборот, технологик, таш-килий, педагогик имкониятларни тулик ишла-тиш керак. Бунда асосий эътибор таълим тизи-мидаги ахборот технологиялари билан иш-лашда тупланган тажрибага каратилиши лозим.
3 Абдукодиров А.А., Пардаев А.Х. Масофали укитиш назарияси ва амалиёти. - Т.: «Фан», 2009. -б6-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 5
v.
Давлат солик хизмати органлари ходимла-рига асосий иш фаолиятлари билан параллел равишда соха буйича малакаларини жойларда ошириш имкониятини таъминловчи масофа-вий укитиш тизими куйидаги малака оширув-чилар тоифасига мулжалланган булиши керак:
• солик ва мажбурий туловлар тушумла-рини хисобга олиш, тахлил килиш, маълумот-лар базасига хизмат курсатиш булими ходим-лари;
• жисмоний шахсларга солик солиш булими масъул ходимлари;
• юридик шахсларга солик солиш булими масъул ходимлари;
• камерал назорат буйича масъул ходим-лар;
• назорат-инспекторлик булими (шуъбаси) масъул ходимлари;
• кадрлар билан ишлаш буйича масъул ходимлар;
• солик текширишлари булими (шуъбаси) масъул ходимлари;
• назорат органлари фаолиятини муво-фиклаштириш буйича масъул ходимлар;
• маъмурий амалиёт булими (шуъбаси) масъул ходимлари;
• чакана савдо ва хизмат курсатиш соха-сида накд хорижий валюта муомаласига йул куймаслик устидан назорат килиш, киска муд-датли текширишларни ташкил этиш булими;
• солик карзларини мажбурий ундириш булими масъул ходимлари;
• бозорлар ва савдо мажмуалари фаолиятини назорат килиш булими масъул ходим-лари;
• валюта ва экспорт-импорт операцияла-рини назорат килиш буйича масъул ходим-лар;
• участка давлат солик инспекторлари;
• навбатчилик кисми навбатчилари ва навбатчи ёрдамчилари ва бошкалар.
Масофавий таълимнинг бошланFич нуктаси иш берувчи талабларини муайян укув мак-садларида ифодалаш оркали бу талабларнинг бажарилиш даражасини укув жараёнида назорат килиш имконияти хисобланиши керак.
Масофавий таълимнинг асосий таркибий кисми унинг услубий таъминоти хисобланади. Услубий таъминот таълим олувчилар сифатли ва киска муддатларда зарур билимларни эгал-лашлари учун имкониятни яратишга хизмат
килиши керак. Услубий таъминот укув жараё-нини электрон воситалардан фойдаланиб ташкил этиш учун зарур булган куйидаги жараёнлардан иборат:
• таълим беришнинг максад ва вазифала-рини аниклаш;
• таълим беришнинг самарали усул ва воситаларини танлаш;
• таълим жараёнини мониторинг килиш;
• таълим натижаларини кузатиш.
Давлат солик хизмати органлари ходимла-
рини масофадан укитиш тизимининг услубий таъминотини яратишда таълим олувчилар томонидан укув материалларини уз йуна-лишларидан келиб чиккан холда, чекланмаган микдорда олиш, саклаш, кайта ишлаш, узатиш; маълумотларнинг турли манбаларидан фойдаланиш; тезкор кайта алока, электрон почта, телеконференция, аудио- ва видеоконферен-циялар оркали таълим олувчиларнинг интерактив мулокотларини ташкил этиш каби масофали таълим воситаларининг дидактик имко-ниятлари аникланиб, тахлил килинади1. Тахлил асосида солик хизмати органлари ходимлари малакасини масофадан туриб оширишнинг куп боскичли, модулли, таълим олувчиларнинг асосий фаолият йуналишлари каби ахборот услубий таъминотининг мазмунини сара-лаш тамойиллари тизими аникланади.
Давлат солик хизмати органлари ходимла-рини масофадан укитиш тизимининг услубий таъминоти уз ичига укув жараёнини тартибга соладиган материаллар, укув-услубий маж-муалар, дарсликлар, кулланмалар, услубий ишланмалар, солик хизмати органларида жорий этилган дастурий махсулотлар, авто-матлаштирилган ахборот тизимлари билан ишлаш буйича йурикномалар, таълим олувчиларнинг такдим этилаётган маълумотлар билан мустакил ишлашларини таъминлашга йуналтирилган услубий курсатмалар, укув жараёнини мониторинг килиш буйича материалларни олади.
Масофадан укитиш тизимининг ахборот-услубий таъминоти хар бир таълим олувчи томонидан шахсий режа асосида таълим, билим олиш фаолиятини назорат килиш оркали уларни керакли укув материаллари
1 Ахраров Б., Джураева К. Ахборот-коммуникация технологиялари ва улардан фойдаланиш. Укув кулланма. -T.: «El-press», 2012. -194-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 5
билaн тaъминлaш, тaълим oлyвчилap ^фини кeнгaйтиpиш, тaълим oлиш иштиёкини oши-pиш, укув мaтepиaллapини э^тиёжга мoc paвишдa мyвoфиклaштиpиш имкoниятини бepaди.
Taъкидлaш жoизки, Дaвлaт coлик xизмaти opгaнлapи xoдимлapини мacoфaдaн укитиш тизими учун яpaтилaдигaн ycлyбий мaтepиaл-лap вa ишлaнмaлap бoшкa cox,a мyтaxaccиcлик-лapи учун х^м мocлaниши мумкин.
Мacoфaвий тaълим дaвлaт coлик xизмaти opгaнлapи xoдимлapини кaйтa тaйёpлaш вa мaлaкacини oшиpишнинг тypли дacтypлapини шaкллaнтиpишгa имшн яpaтaди. Taклиф эти-лaётгaн тaълим пopтaли кeлaжaкдa куп мoдyлли мacoфaвий тaълим учун acoc булиб xизмaт килaди дeб x1иcoблaймиз.
Хyлocaдa шуни aйтиш мумкинки, дaвлaт coлик xизмaти opгaнлapидa кУллaнилaётгaн axбopoт-кoммyникaция тexнoлoгиялapи, жум-лaдaн coлик тизимидaги мaълyмoтлapни yзa-тиш кopпopaтив тapмoFи имкoниятлapидaн фoйдaлaниш opкaли х,удудий дaвлaт coлик
xизмaти opгaнлapи xoдимлapининг мaлaкa-cини oшиpиш жapaёнидa мacoфaвий уки-тишни йул^ куйиш мaлaкa oшиpиш тизимини тaкoмиллaштиpиш, шу билaн биpгaликдa кeлa-жaкдa ушбу тaълим пopтaлини «Элeктpoн x1yкyмaт» тизимидaги «Taълим» axбopoт тизимлapи кoмплeкcигa интeгpaция килиш имкoниятини яpaтaди.
Taълимнинг axбopoт pecypcлapи тyплaнa бopиши билaн биp кaтopдa, мacoфaдaн укитиш тизими тaълим жapaёнидa мyнocиб ypин эгaллaйди x1aмдa унинг acocидa мyтaxaccиc-лapни тaйёpлaш вa кaйтa тaйёpлaшдa кУйилгaн мaкcaдгa мoc кeлyвчи дacтypлapни шaкллaн-тиpиш учун муа^^м зaмин яpaтилaди. Бу эca, уз нaвбaтидa, x1oзиpги вaктдaги мex1нaт бoзopи тaлaблapигa мoc, юкcaк мaлaкaли, чyкyp билим, axбopoт-кoммyникaция тexнo-лoгиялapи вocитaлapидaн фoйдaлaниш куник-мaлapигa эгa мyтaxaccиcлapни тaйёpлaш имкoниятлapини кeнгaйтиpaди.
Ддабиётлар руйхати:
1. Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Пpeзидeнтининг 2017 йил 7 фeвpaлдaги «Узбeкиcтoн Pecпyбликacини янaдa pивoжлaнтиpиш бyйичa Хapaкaтлap cтpaтeгияcи тyFpиcидa»ги ПФ-4947-coн Фapмoни. || Узбeкиcтoн Pecпyбликacи кoнyн x1yжжaтлapи тyплaми, 2017 й., 6-coн, 70-мoддa.
2. O'z DST ISOIIEC 27001: 2009 «Аxбopoт тexнoлoгиялapи. Аxбopoт xaвфcизлигини тaъминлaш ycлyблapи. Аxбopoт xaвфcизлигини бoшкapиш тизимлapи. Taлaблap».
3. Дaвлaт coлик кУмитacининг 2013 йил 30 июндaги «Дaвлaт coлик xизмaти op^-лapидa мaълyмoтлap xaвфcизлигини тaъминлaш x1aмдa axбopoт тизимини пapoл билaн x1имoя килишни янaдa тaкoмиллaштиpиш x1aкидa»ги 261-coнли бyйpyFи.
4. Абдyкoдиpoв А.А. Мacoфaли Укитишгa oид aтaмaлap изox1ли лyFaти. - Т.: Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Пpeзидeнтининг «Иcтeъдoд» жaмFapмacи, 2005. -24-б.
5. Абдyкoдиpoв А.А., Пapдaeв А.Х. Мacoфaли укитиш нaзapияcи вa aмaлиёти. - Т.: «Фaн», 2009. -66-б.
6. Аxpapoв Б., Джypaeвa К. Аxбopoт-кoммyникaция тexнoлoгиялapи вa yлapдaн фoй-дaлaниш. | Укув кУллaнмa. - T.: «El-press», 2012. -194-б.
7. Djurayeva K. Soliq tizimida dasturiy mahsullar. | O'quv qo'llanma. - T: «Voris», 2016. -156-158-b.
8. https:||publicadministration.un.org|egovkb|en-us|reports|un-e-government-survey-2016 (БМТнинг элeктpoн x1yкyмaтни pивoжлaнтиpиш бyйичa мaълyмoтлap бaзacи).
9. https:||soliq.uz|uz|press_center|rahbariyatning-chiqish-va-bayonotlari| (Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Дaвлaт coлик кУмитacи pacмий caйти).
ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБPAЗOВAНИЕ 2017, 5