Научная статья на тему 'АБДУРАҲМОН ИБН ХАЛДУННИНГ ЖАМИЯТ ВА ТАМАДДУН ТАРАққИЁТИ ҲАқИДАГИ қАРАШЛАРИ'

АБДУРАҲМОН ИБН ХАЛДУННИНГ ЖАМИЯТ ВА ТАМАДДУН ТАРАққИЁТИ ҲАқИДАГИ қАРАШЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
22
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
КАЛИТ СЎЗЛАР АБДУРАҲМОН ИБН ХАЛДУН / "МУқАДДИМА" / ТАВАҲҲУШ / ИЖТИМО / БАДАВИЯ / ТАМАДДУН (ХАДАРО) / ИСЛОМ / ИСЛОМ ФАЛСАФАСИ / ЖАМИЯТ / ЁВВОЙИ ВА МАДАНИЙ ЖАМИЯТ / "ФОЙДА КЕЛТИРУВЧИ" / "НОЗАРУРИЙ НЕЪМАТЛАР" / МЕҲНАТ ТАқСИМОТИ / "ОРТИқЧА МАҲСУЛОТ" / ТАРАққИЁТ ВА ТАНАЗЗУЛ

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Сулаймонов Ж.

Мазкур мақолада Араб-мусулмон фалсафий тафаккури вакили бўлган Абдураҳмон ибн Халдуннинг “Муқаддима” асарида тамаддун, маданият, жамият тараққиёти ҳақидаги қарашлари бўйича мулоҳазалар келтирилган ва муҳокама қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE VIEWS OF ABDURRAHMAN IBN KHALDUN ON THE DEVELOPMENT OF SOCIETY AND CIVILIZATION

The article examines the views of the representative of the Arab-Muslim philosophical thought Abdurahman ibn Khaldun on his views on the development of civilization, culture and society in his work "Muqaddim".

Текст научной работы на тему «АБДУРАҲМОН ИБН ХАЛДУННИНГ ЖАМИЯТ ВА ТАМАДДУН ТАРАққИЁТИ ҲАқИДАГИ қАРАШЛАРИ»

УДК 004.02:004.5:004.9

Сулаймонов Ж.

шарц фалсафаси ва маданияти кафедраси катта уцитувчиси Тошкент давлат шарцшунослик университеты

АБДУРАХМОН ИБН ХАЛДУННИНГ ЖАМИЯТ ВА ТАМАДДУН ТАРАВДИЁТИ ХАКИДАГИ ЦАРАШЛАРИ

Аннотация Мазкур мацолада Араб-мусулмон фалсафий тафаккури вакили булган Абдураумон ибн Халдуннинг "Муцаддима" асарида тамаддун, маданият, жамият тарацциёти уацидаги царашлари буйича мулоуазалар келтирилган ва мууокама цилинган.

Калит сузлар Абдураумон ибн Халдун, "Муцаддима", Тавауууш, ижтимо, бадавия, тамаддун (хадаро), Ислом, ислом фалсафаси, жамият,ёввойи ва маданий жамият, "фойда келтирувчи", "нозарурий неъматлар", меунат тацсимоти, "ортицча маусулот", тарацциёт ва таназзул

Сулейманов Ж. старший преподаватель кафедра восточной философии и культуры Ташкентский госудраственный университет востоковедения

ВЗГЛЯДЫ АБДУРРАХМАНА ИБН ХАЛДУНА О РАЗВИТИЯ ОБЩЕСТВА И ЦИВИЛИЗАЦИИ

Аннотация: В статье рассматриваются взгляды представителя арабо-мусулъманской философской мысли Абдурахмана ибн Халдуна на его взгляды на развитие цивилизации, культуры и общества в его произведении «Мукаддима».

Ключевые слова: Абдуррахман ибн Халдун, Мукаддима, Таваххуш, Социальный, Бедуинский, Цивилизация, Ислам, Исламская философия, Общество, Дикие и культурное общество, Благополучие, Ненужные выгоды, Разделение труда, Избыточный продукт, Развитие и деградация

Suleymanov Zh. senior lecturer

Department of Oriental Philosophy and Culture Tashkent State University of Oriental Studies

THE VIEWS OF ABDURRAHMAN IBN KHALDUN ON THE DEVELOPMENT OF SOCIETY AND CIVILIZATION

Abstract: The article examines the views of the representative of the Arab-Muslim philosophical thought Abdurahman ibn Khaldun on his views on the development of civilization, culture and society in his work "Muqaddim".

Keywords: Abdurrahman ibn Khaldun, Muqaddima, Tawahhush, Social, Bedouin, Civilization, Islam, Islamic Philosophy, Society, Wild and Cultural Society, Well-being, Unnecessary benefits, Division of labor, Excess product, Development and degradation

Ибн Халдун ислом дунёсининг илмий ва гоявий тарихида энг таникли шахслардан биридир. Бу шухрат, машхурликни биринчи навбатда унинг китоби олиб келди. Маълумки, Ибн Халдуннинг асосий таникли асари, бу -"Мукаддима"дир. Мутафаккир узининг ижтимоий - сиёсий гояларини "Мукаддима" асарида баён этган.

Биринчи навбатда, Ибн Халдун тамаддуннинг асосий конунлари ва унинг шаклланишини тадкик этишга кизикади. У жамиятларнинг кай холда ибтидоий кучманчилик хаётидан юкори маданиятли хаётга утишини билишга харакат килади. Маълумки, мутафаккир турли хил давлатларда, жумладан, Андалузия, Ифрикия, Миср, Гарнота, Кастилия, Марокашда, шунингдек, Бану Х,илол ва ад-Довудия каби араб ва барбар кабилалари ичида хаёт кечирган. Шунда у турли хил маданиятларни, яъни дабдабали, хашаматли шахар маданияти ва кучманчиларнинг оддий ва кашшок хаётининг гувохи булди. Ибн Халдун бундан чукур фаркларнинг келиб чикиш сабаблари тугрисида бош котирди. Мутафаккир ушбу фаркларнинг уч сабабини курсатади: Биринчи сабаби, кабила ва оиланинг алохида аъзоларини боглаб турадиган хиссиёт ва фикрлар мохиятини акс эттирувчи психологок, рухий ходисадир.

Энди эса Ибн Халдуннинг жамиятга доир фикрлари ва карашларини тахлил килишга харакат киламиз. Мутафаккир фикрига кура, инсоният наслини давом эттириш учун жамият зарурдир. Бунинг маъноси шуки, у бошка файласуфларнинг инсон-сиёсий мавжудот деган фикрига рози [4,43-б]. Ибн Халдун фикрича, инсон хайвонот оламидан куйидаги жихатлари билан фарк килади:

Мухокамалар махсули булган билим ва кобилият (акл-идроки) билан, инсон ана шу оркали мавжудотлар орасида энг олий асл мартабага даъво кила олади; Донишманд, ташкилотчи ва кучли хукмдорга эхтиёжи борлиги билан;

Ва асосийси, жамиятга эхтиёжи борлиги билан. Жамиятга Ибн Халдун мана шундай таъриф беради:

"Одамларнинг муайян шахар ёки унинг бирор бир кисмида уз эхтиёжарини кондириш учун кариндошлик ва кабиладошлик асосида биргаликда ва хамкорликда яшашлари-жамиятдир" [5, 125-б].

Ибн Халдун инсон ибтидосининг хайвонот олами ичида булган вактини ёввойилик (таваххуш) деб аташган. Инсон табиат куйнида фаолият

юрш^р этан, кичик жaмиятлaргa (ижтимо) уюши6 яшaй бошлaшди. Ижтимо бу жaмият, y y3 тaрaккдёти дaвридa икки боскични ибтидоийликни (бaдaвия) Ba тaмaддyн (xaдaро) боскдчтарини босиб yтaди [2,94-б]. Яъни, Ибн Хaддyн жaмиятни икки турга бyлaди: мaдaний бyлмaгaн (яъни ёввойи) жaмият Ba мaдaний (яъни шaxaр) жaмияти. Унинг фикричa, инсон тaбиaтигa кyрa жaмият ичигa яшaшгa мaжбyрдир. Шунингдек, Ибн Хaддyн жaмият шaкдлaниши Ba яшaшидa диний aдок;aдaрнинг мaвк;еини пaсaйтирaди.

«Мyк;aддимa»нинг иккинчи к,исмидa ёввойи жaмият тaдкдкигa оид фикрлaр бaён этилгaн. Бу кдсмидa бир ^4a боблaр бyйлaб бyндaй жaмиятлaрнинг тaбиийлиги, ёввойилик рухи aрaблaргa xослиги Ba ёввойи жaмиятнинг мaдaний шaxaр жaмиятигa нисбaтaн бирлaмчилиги xaк,идa гaпирилaди. Ибн Хaддyн ошкор бaён этaди: "Инсоният жaмиятининг илдизи вa aсослaри сaxродaги ёввойи xaёт тaрзидaдир. Бу шунинг учунки, бaдaвийлaр xaётни инсонинг энг aсосий эxтиёждaри чорчyбaсидaн тaшкaригa чикмaйди, холбуки, шaxaр xaëra биринчи дaрaжaли зaрyрaти бyлмaгaн нaрсaдaргa эгaлик килиш иддоaси вa истaкдaри окдбaтидир, xaмдa унинг нaтижaсидa пaйдо бyлгaн xийлa тaрaккдй этгaн дaврдир. Биринчи дaрaжaли axaмиятгa молик зaрyрий нaрсaлaр xaë^a бyлмaсa xaM, aммо умр yткaзиш мумкин бyлгaн нaрсaдaргa нисбaтaн бирлaмчи экaнлиги сaбaбли, бaдaвийлик (кучмжчилик) xaёти aмaддa дaрaxтнинг илдизигa yxшaйди, шaxaр xaёти эсa унинг шоxлaридир" [1,249-б].

Ибн Хaддyн фикригa кyрa, икдим, рельф, тупрок xaво жaмият xaётигa тaъсир килувчи георaфик омиллaрдaн бyлсaдa, лекин жaмият ривожлaнишининг бош омили бyлa олмaйди. Унингчa, жaмият ривожигa xaд килувчи тaъсирли омил, бу одaмнинг меxнaт фaолиятидир. Меxнaт инсонлaр жaмоaсини жaмият дaрaжaсигa еткaзyвчи омилдир. Ибн Хaддyн шyндaй деб ёзaди:

"Шaркдиклaр нaфaкaт тaълим олиш сaнъaтидa, бaдки бошкд сaнъaтлaр вa xyнaрлaр борaсидa xaм кyчлидирлaр. МaFрибликлaр Шaрккa илм олгaни келишaр экж, yлaр шaркдикдaр aкд -зaковaти мaFрибликлaрдaн кyрa кучди деб билишaди. Улaр биз вa yзлaри орaсидaги фaрк, инсон тaбиaтидaндир деб тaсдикдaшaди. Лекин бу xaтодир. Инсон тaбиaти мaсaлaсидa Шлрк вa Faрб yртaсидa тагта фaрк мaвжyд эмaс. Бaдким, биринчи вa еттинчи минтaкaдaр яшовчилaр мaънaвияти, рyxияти мyътaдилликдaн йирокдир. Шaркдиклaрнинг устун xyсyсияти, бу шaxaр мaдaниятининг устун тaфaккyригa тaъсири демaкдир" [5,126-б].

Юкоридa тaъкидлaгaнидек, жaмият ривожидa икки боскич бор: ибтидоий (бaдaвия) вa тaмaддyн (xaдaро). Ушбу боскдчтар бир-биридaн яшaш учун бyлгaн воситaдaрнинг xaрaктеригa кyрa фaркдaнaди, яъни ибтидойилик зироaткорлик, чорвaчилик , термaчилик, овчилик билaн изоxлaнсa, тaмaддyн yлaрни тулдири6 келувчи xyнaрлaр вa сaвдо билaн изоxлaнaди.. Шунингдек, yлaр истеъмол xaрaктеригa кyрa xaм фaркдaнaдилaр. Ибтидоийликдa одaмлaр зaрyр неъмaтлaрни истеъмол

^^ca, тaмaддyн холaтидa эсa «фойдa келтирyвчи» Ba «нозaрyрий неъмaтлaр» билaн хдм кифоятлaнмaйдилaр. БУ ШУНИНГ УЧУНКИМ, одш мехтат тaк;cимоти нaтижacидa "ортим^ мaхcyлот" ишлaб чик;aрa бошлaди[2,94-б].

Ибтидойилик Ba тaмaддyн инсоният жaмиятининг cифaт жихaтдaн фaркди бyлгaн икки боскичдир. Бу икки боскич худудий жихaтдaн бир -бирига якин жойдa хaм мaвжyд 6улиши мумкин. Мacaлaн: Арaбиcтон ярим оролидaги кyчмaнчи к;aбилaлaри Ba Меcпотaмия кддимий тaмaддyни. Юк;оридaгилaрни мисол келтиргaн холдa, Ибн Хaлдyн ибтидойликдaн тaмaддyнгa утиш жaмиятининг ички ривожи, хaмдa бошкд худуд X0cилacини зaбт этиш орк^и хaм aмaлгa ошиш мумкин деб хиcоблaйди. Юк;оридaги холга кдёcлaгaн холдa, Ибн Хaлдyн ж^мият хaётини ккишлок Ba шaхaр хaётигa бyлaди. У бу хaкдa шyндaй дейди:

"^ишлок хaёти шaхaр хaётининг acоcи, пойдеворидир. Бирор бир шaхaр aхолиcини Ургaнaр экaнмиз, yлaрнинг aждодлaри шaхaр aтрофидaги ёки шу ернинг yзидaги кдшлокдaн бyлгaнлигигa ишонч хосил кдлaмиз. Хyлоca кдлcaк бyлaдики, шaхaр хaёти шaкли, кишлок хaёти шaклининг сунгги боскичи демaкдир"[3,15-б]. Ибн Хaлдyн шaхaрдa мехнaт шaклининг тaшкил этилишини ишлaб чикдришнинг олий юкcaк формacи деб билгaн. Шaхaр ишлaб чикдришнинг ривожлaниши жaрaёнидa моддий Ba мaънaвий кaдриятлaрни шaкллaнтириш ycyллaри мyкaммaлaшaди, инсон эca жaмият ривожини юкори п0F0нaлaригa кyтaрилaди. Ишлaб чикдриш Kyроллaрининг ривожтаниши Ba ижтимоий мехнaт тaк;cимотининг вужудга келиши мaхcyлот aйирбошлaш имкониятлaрини кенгaйтирaди.

Инсон мехнaт к;илaр экaн, жaмоa ишлaб чикдриши нaтижacидa фойдa Ba иcтеъмолдaн тaшк;aри мaхcyлот ортиб к;олa бошлaди. Ибн Хaлдyн инсон мехтати нaтижacидa жaмият тaрaк;к,иётининг acоcий омили булган ортим^ мaхcyлот пaйдо булди дейди. Шунингдек, мyтaфaккир кдймaт тyшyнчacигa хaм кaттa aхaмият берaди. Ибн Хaлдyн кдймaт тyшyнчacигa кишлок хyжaлигини, хyнaнмaндликни Ba caвдони хaрaкaтлaнтирyвчи жaмият мехнaтининг ифодacи cифaтидa кaрaйди [2,94-б].

Ибн Хaлдyн инсон ишлaб чикдрувчи Ba мулкдор бyлгaндaгинa, ижтимоий мaвжyдот бyлa олaди деб хиcоблaйди. Мулкта эгaлик хукукини мyтaфaккир, инсоннинг мyкaддac хyкyклaридaн биридир деб хиcоблaйди. Ибн Хaлдyн жaмиятининг шaкллaниш жaрaёнини одaмлaрнинг хусусий мулкчилик хукукини тaъминлaшгa боFлик бyлгaн иштиёк билaн боFлaди. X,aк,ик;aтдaн хaм, шyндaй гaп бор: Хусусий мулкчилик ибтидоий жaмоa тузумининг гуркови, дaвлaтчиликнинг acоcи булди. Ибн Хaлдyн кимки мулкчиликни кyллaб-кyввaтлaca, y aдолaтлидир деб билaди.

Фойдаланилган адабиётлар руйхати: 1. X,отaмий Сaйид Мyхaммaд. Ислом тaфaккyр тaрихи. Т.: "Минхож", 2003 й., 248-бет Уш acaр, 248-бет

2. Игнатенко А. А. Ибн Халдун о природе государства// Народы Азии иАфрики, 1984 г. №1. с. 94

3. Кубаева Г., Кушанов Ш. С. Идея историо-философии Ибн Халдуна.// www.ncstu.ru

4. Сулаймонов Ж.Б. Ибн Халдун ижтимоий-фалсафий карашларида ахлокий масалалар//Фалсафа ва хукук журнали. 2019 йил 1-сони. 42-45 бетлар.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.