ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ЯЗЫКОЗНАНИЕ
да да да да да да да да да да да да да да да да да дада да да да да да да да да да да да да да да да
Б01 10.24411/2223-0564-2019-10406 Г.Н. Гэрэева, Р.Д. Мостафина УДК 821.512.141.09
1950-1980 ЙЫЛДАР БАНГКОРТ ХИКЭЙЭЛЭРЕ ЬЭМ ПОВЕСТАРЫНДА ЫСЫНБАРЛЫКТЫ САГЫЛДЫРЫУ ПРИНЦИПТАРЫ (ПРИНЦИПЫ ОТРАЖЕНИЯ ДЕЙСТВИТЕЛЬНОСТИ В БАШКИРСКИХ РАССКАЗАХ И ПОВЕСТЯХ 1950-1980-Х ГОДОВ)
Аннотация
Статья посвящена раскрытию идейно-тематической основы, проблематики, жанрово-стилевых особенностей башкирских рассказов и повестей 1950-1980-х годов. Как известно, в середине 50-х годов в условиях обновления жизни народа зародились новшества и в области художественной мысли, появились качественные изменения в принципах отбора жизненного материала, расширился круг проблем, идейно-тематическое содержание произведений. Так, стремление многонациональной советской литературы раскрыть духовный мир) героя изнутри проявилось и в повестях башкирских писателей Д. Исламова «Кыззар» (1954; «Девушки»), «Гелбэзэр юлы» (1956; ««Дорога Гульбадар») и Ш. Насырова ««Бар ине шэп сактар» (1966; ««Были времена»). Начиная с 60-х годов достиженияв общественной жизни страны, открытия в области науки и техники, процессы урбанизации нашли более широкое, многостороннее отражение в повествовательных жанрах. На передний план выдвигался принцип психологически мотивированного изображения характеров, интересов, общественных идеалов, личного счастья конкретного героя труда в тесной связи с его делом, профессией. 13 рассказах Д. Исламова, 1Н. Янбаева, I3. Султангареева, Ф. Исангулова, Н. Мусина, Т. Кильмухаметова, Р. Баимова, Д. Булгакова, М. Идельбаева нашли реальное отражение многие пласты жизни - героика войны, романтика молодости, бытовые проблемы, традиции прошлого и устремления в будущее. Жизненность переживаний, драматизм ситуаций, неожиданные повороты сюжета, своеобразные композиционные приемы способствовали усилению экспрессивности, напряженности, эмоциональному воздействию текста. В повестях Ф. Исангулова, К. Кинья-булатовой, Я. Валеева, Ф. Асянова, Н. Мусина, И. Абдуллина, З. Биишевой, Д. Исламова наблюдается взаимодействие различныхстилевых начал, активизация лирики и публицистики, внедрение их в эпическую структуру, глубокий анализ духовного мира героев. В повестях 70-80-х годов усиливается эпичность, это отражается в структуре произведения, в объемности художественной мысли, в принципах типизации и обобщения. Суть событий и действия героев оцениваются с общественно-социальной точки зрения. В повестях Р. Низамова, Н. Гаитбаева, А. Хакима, Р. Султангареева утверждается, что личная жизнь отдельного человека неразрывно связана с важными событиями в жизни всего народа.
Ключевые слова: принципы отражения действительности, проблематика, композиционные приемы, стилевые особенности
Гареева Гулъфира Нигаматовна, доктор филологических наук, профессор кафедры башкирской литературы, фольклора и культуры факультета башкирской филологии, востоковедения и журналистики Башкирского государственного университета (Уфа), e-mail: [email protected]
Мустафина Рамзия Давлеткуловна, кандидат филологических наук, доцент кафедры башкирской литературы, фольклора и культуры факультета башкирской филологии, востоковедения и журналистики Башкирского государственного университета (Уфа), e-mail: [email protected]
Gulfira N. Gareeva, Dr. Sc. (Philology), Professor of the Department of Bashkir Literature, Folklore and Culture, Faculty of Bashkir Philology, Oriental ¡Studies and Journalism, Bashkir State University (Ufa), e-mail: gare-evagulfira@mail. ru
Ramziya D. Mustafina, Cand.Sc. (Philology), Assistant Professor, the Department of Bashkir Literature, Folklore andCulture, Faculty of Bashkir Philology, Oriental Studies and .Journalism, Bashkir State University (Ufa), e-mail: [email protected]
© Гэрэева Г.Н., МостафинаР.Д., 2019
Gulfira N. Gareeva, Ramziya D. Mustafina PRINCIPLES OF THE REALITY REFLECTION
IN THE BASHKIR SHORT AND LONG STORIES OF THE 1950-1980's
Abstract
The article deals with the revelation of the ideological and thematic basis, problems, genre and style features of the Bashkir stories and novels of the 1950-1980's. As it is known, in the middle of the last century under the conditions of the renewal of people's life innovations arose in the field of artistic thought as well. They caused qualitative changes in the principles of selecting life material, and it solved the range of problems concerning the ideological and thematic content of works. Thus, the desire of multinational Soviet literature to reveal the inner world of the hero from within was also manifested in stories by the Bashkir writers D. Islamov and Sh. Nasyrov. Since the 60's, achievements in the country's public life, discoveries in the field of science and technology, urbanization processes have found more detailed, multilateral reflection in narrative genres. The principle of a psychologically motivated depiction of characters, interests, social ideals, and personal happiness of a particular hero of labor in close connection with his work and profession was brought to the forefront. In the stories of D. Islamov, Sh. Yanbaev, R. Sultangareev, F. Isangulov, N. Musin, T. Kilmukhametov, R. Baimov, D. Bulyakov, and M. Idelbaev, many layers of life - the hero of the war, the romance of youth, domestic problems, traditions of the past and aspirations for the future found their reflection. The liveliness of experiences, the dramatic nature of situations, unexpected plot twists, and peculiar compositional techniques contributed to the enhancement of expressiveness, tension, and emotional impact of the text. In the stories of F. Isangulov, K. Kinyabulatova, Ya. Valeev, F. Asyanov, N. Musin, I. Abdullin, Z. Biisheva, D. Islamov there is an interaction of various style principles, activation of lyrics and journalism, their introduction into the narrative structure, in-depth analysis of the spiritual world of heroes. In the stories of the 70-80's the epicism is intensifying. It is reflected in the work's structure, the volume of artistic thought, and in the principles of typification and generalization. The essence of the events and the actions of the heroes are evaluated from the social point of view. In the stories of R. Nizamov, N. Gaitbaev, A. Khakim, R. Sultangareev, it is declared that the personal life of an individual is inseparably linked with important events in the life of all people.
Key words: principles of the reality reflection, range of problems, compositional techniques, stylistic features
Эзэбиэт гилеме ысынбарлыкты художе-стволы сагылдырыузыц ике теп принцибын та-ный. Тормош кYренештэрен нисек бар шулай, Y3гэртмэй, едтэмэй haM кэметмэй hYpaxroY реа-листик форманы барлыкка KKrrepha, йэшэйеште хыял ярзамында кэзимге ер тормошонан югары ^тэреберэк, «матурлабырак», кабартыбырак тасуирлау, шартлылык романтик форманы хасил итэ. К. Эхмэтйэнов метод тешенсэhе йезендэ ысынбарлыкты донъяга караш яктылыгында танып белеY3ец hэм ^шландырыузыц теп прин-циптарын ^3 уцында тотоу урынлы тигэн фекерзе яклай [1, 309-сы б.]. Эзэбиэт белгестэре тарафы-нан стиль «частное, конкретное проявление метода» (Л.И. Тимофеев), «метод выступает как всеобщее, стиль как особенное и индивидуальное» (О.В. Лармин), «метод - это способ отбора, оценки и отражения фактов действительности, стиль -это характерный для писателя (группы писателей) набор языковых средств и художественных приемов» [2, 412-се б.] тип билдэлэнэ. КYренекле рус галимы Н.А. Гуляев метод тешенсэhенэ ес факторзы: ысынбарлыкты, рэссамдыц донъяга
карашын hэм уньщ художестволы ацын индерэ, йэгни рэссамдыц YЗенец художестволы ацы hэм эстетик идеалдары YЗенсэлектэренэ таянып ысынбарлы'кты ацлауын hэм ^шландырыуын куз уцында тота [3, 174-се б.]. Ижад принцип-тары система^1 художестволы танып белеYЗец hэм сагылдырыузыц формаларын гына тYгел, йекмэткелэрен дэ таный, йэгни ижад методы иц элек эдэрзец йекмэткеhендэ сагылыш таба тигэн фекерзе купселек галимдар уртаклаша.
Реалистик hэм романтик формалар художестволы танып белеYЗец ике формаЬын, ижадтыц ике тибын барлыкка килтергэн YЗ аллы эстетик категория бу^алар за, улар гэмэлдэ эзэби процес-та катмарлы, YЗ-ара тыгыз Yрелгэн менэсэбэтте тыузыралар [4, 5-се б.]. Fэзэттэ, реалистик тип романтик элементтарзан, э романтик тип реалистик элементтарзан тыш була алмай. Шулай за ка^ы форманыц ижад принцибын, доминантты билдэлэYенэ карап, теге йэки был типка карауы хакында hYЗ йеретергэ мемкин.
Борон-борондан Кенсыгыш эзэбиэте тради-цияларында hутланып YSкэн башкорт эзэбиэ-
тендэ романтик стиль бик кесле булды, ХХ бы-уат башынан алып романтизм реализм менэн йэнэшэ йэшэне, ысынбарлыкты сагылдырыузагы был ике принцип, ике стиль аралашып, бер-береhен тулыландырып барзы. Был йэhэттэн М. Горькийзыц реализм менэн романтизмды трактовкалаусы hYЗЗэрен килтереп китеY урын-лы hымак: «Основными течениями или направлениями в литературе считаются два: романтизм и реализм... Но по отношению к таким писателям-классикам, каковы Бальзак, Тургенев, Толстой, Гоголь, Лесков, Чехов, трудно сказать с достаточной точностью, кто они, романтики или реалисты? В крупных художниках реализм и романтизм всегда как будто соединены. Это слияние романтизма и реализма особенно характерно для нашей большой литературы, оно и придает ей ту оригинальность, ту силу, которая все более заметно и глубоко влияет на литературу всего мира» [5, 131-се б.]. Был фекер туранан-тура башкорт эзэбиэтенэ лэ кагыла. Романтик стилдец реалистик стиль менэн YЗенсэлекле синтезды барлыкка килтереYе, Yткэндэрзец тра-дициялары милли прозала артабангы осорзарза уцышлы дауам иттерелде.
ХХ быуаттыц икенсе яртыЛынан алып бегенге кенгэ тиклем башкорт прозаЬыныц теп YSеш ЙYнэлеше заман темаЬын, кенYЗЭк проблемаларзы яктыртыу, замандаш образын hынландырыу, уныц куп кырлы эшмэкэрлеген реалистик планда hYрэтлэY менэн бэйле булды. Иллюстративлык ярылып яткан, вульгар социологизм рухында язылган, тормоштоц YЗе булмаган эдэрзэр фонында С. Агиштыц байтак хикэйэлэре («Счетоводтар», «Язга табан», «Ябай кеше», «Кунак менэн намыд») рухи-эхлаки мэсьэлэлэр кYтэреYе, «тормошто алга эйзэYсе етэкселэр» образын мактауга королган э^эрзэрзэн айырмалы рэYештэ ябай кешенец гэзэти эштэре, тойголары аша халыктыц сэлэмэт рухын яктыртыуы, кинэйэ менэн генэ булhа ла йэмгиэт менэн шэхес проблемаЬын сагылдырыуы, йэмгиэттэге hэр кешегэ, билэгэн вазифаhына карамайынса, шэхес буларак игтибарлы, ихтирамлы менэсэбэт булырга тейеш тигэн идеяны YткэреYе менэн айырылып торзо. С. Агиштыц башка куп кенэ хикэйэлэрендэ лэ ябай хезмэт эйэлэренец кYцел матурлыгын асып hалыу Y3эккэ куйылды. «Тэртип ишек тебенэн башлана», «Бажалар», «Изэн таза булырга тейеш», «Профессор ауы-рыймы ни?» ^б. хикэйэлэрзэ автор фэлсэфэYи ^нымтаны кешенец тормош тэжрибэhенэн
сыккан акыл итеп бирэ, хикэйэлэге мэгэнэне теге йэки был фактты, ситуацияны художество-лы hYрэтлэY hеземтэhендэ сыгара.
Илленсе йылдарзыц икенсе яртыhында, иж-тимаги атмосфералагы Y3гэрештэргэ бэйле, ке-шене тик социаль объект, хезмэт есен генэ тыуган hэм хезмэт едгендэ генэ кэY3элэндерелергэ тейеш тип карамайынса, уныц кешелек сифаттарына, шэхси язмышына, холок-кылыгына ла игтибар ЙYнэлтелэ башлай. К. Мэргэндец «ФирYЗЭ тауы» исемле китабына ингэн хикэйэлэрзэ тап ошо ЙYнэлеш кY3Этелэ, улар фэлсэфэ менэн hуFарыла.
ХХ быуаттыц 50-се йылдар уртаЬында ижтимаFи тормоштоц яцырыуы шарттарында шэхес культын тэнкитлэY кесэйгэс, художество-лы фекерлэY елкэhендэ лэ яцылыктар тыузы, эзэбиэттэ ысынбарлыкты саFылдырыу принцип-тары ла Y3гэрэ теште. Геройзарзыц актив булыуы, тормошка ЭY3ем менэсэбэте уларзыц характерын тулырак hYрэтлэYгэ килтерзе. Прозаныц идея-тематик йекмэткеhе кицэйзе. Геройзыц рухи донъяhын анализларFа ынтылыу Д. Исламовтыц «Кыззар» (1954), «Гелбэзэр юлы» (1956), Ш. Насыровтыц «Бар ине шэп сактар» (1966) по-вестарында билдэлэнде.
Был повестар араЬында ысынбарлыкты тэрэ-нерэк hYрэтлэY, художестволылык йэhэтенэн колхозсылар тормошон реаль картиналарза саFылдырFан Д. Исламовтыц «Кыззар» повесы айырылыбырак торзо. Повеста эхлаки конфликт кесергэнешле Y5терелэ, ул героинялар куцелендэге кисерештэр бэрелешенэ килтерэ, драматизм тыузыра. Ябай кешелэрзец рухи бейеклеген языусы эпик hэлмэк hэм лирик-романтик йылылык, ЮFарылык менэн hYрэтлэYгэ ирешэ.
60-сы йылдарза хикэйэ жанры тормошка якынайыу процесы кисерзе, унда ты^ан ергэ, илгэ, йэшэйешкэ, эйлэнэ-тирэ кешелэргэ менэсэбэтте, дудлык, туFанлык тоЙFOларын рухи-эхлаки аспектта яктыртыу кесэйзе. Был йылдарза драматизм, лиризм менэн hуFарылFан, динамик сюжет тезелешле, форма терлелеге менэн айырылып тороусы романтик хикэйэлэр языу одтаЬы булып Д. Исламов танылды. Хезмэт кешеhен социаль объект итеп кенэ карамай, уныц тэрэн кисерештэр эсендэ йэшэYсе, рухы менэн кесле шэхес икэнлеген кYрhэтте языусы. «Зэцгэр кY3ле кыз» хикэйэhендэ эпик йекмэтке замандыц киц hулышын, кайнап торFан хезмэт процесын саFылдырFан сюжет ^цыны менэн
йэш егет Эсхэттец тэY тапкыр гашик булыуы-на, интим лирик тойголар кисереYенэ бэйле эске ^цел хэрэкэтен биреYсе романтик ^1зык органик кушылып китэ. Ш. Янбаевтыц кYп кенэ хикэйэлэрендэ hуFыш hэм тыныс тормош вакигалары йэ аралашып килэ, йэ капма-каршы куйып hYрэтлэнэ. «Yлэн едтендэге ысык», «Ьайрар кош», «Озон бер сэгэт» хикэйэлэрендэ лэ йерэктэрендэ hуFыш hалFан ауыр яраларзы йереткэн кесле рухлы кешелэр hынландырыла.
1970-1980-се йылдар хикэйэлэре идея-тема-тикаИы, йекмэткеhе, жанр-стиль Y3енсэлектэре йэhэтенэн терлелэнде, байыкты. Р. Солтангэрэев хикэйэлэренец Y3эгенэ бик Y3енсэлекле, сагыу кеше язмышы куйылды, уньщ озайлы FYмер юлы кыдка ^лэм эсенэ тейерем, фэлсэфэYи hэлмэк hэм Fибрэтле итеп Ьыйзырылды. Н. Мусин кидкен бэрелештэр, катмарлы менэсэбэттэр эсенэ ку-йылFан геройзарзыц эске куцел матурлыFын, рухи куркэмлеген асып hалыуFа кYберэк иртибар бирзе. Д. БYлэковтыц «Ауылымдыц ак ейзэре» (1973), <<Ьары hандуFас балаИы» (1975), «Кыйырсык ай» (1983), «Шарлауык» (1987) китаптарына ингэн ^п кенэ хикэйэлэрендэ ауыл кешелэренец кендэлек тормош-кенкYрешендэ тыуFан кидкен эхлаки-этик менэсэбэттэр hYрэтлэнде.
Н. Мусиндыц «Коралайзар», «Фэрзэнэнец йыры», «Яцы кен тыуFанда», «Катмарлы операция», «Тарих языр инем ташына», «Хыялый кыз хикэйэте», «Тимерйэн аFайзыц тыуFан кене», «Ир исеме идкермэд», «Хамматтыц шатлыFы» ^б. тидтэлэгэн хикэйэлэрендэ шэхес биографияhындаFы, замандаш язмышындаFы бер боролош мэле hYрэтлэнэ, алынFан вакиFа эхлаки позициянан яктыртыла, ябай хезмэт эйэhенец ЮFары максаттар, якты хыялдар менэн йэшэYсе бай рухлы шэхес булыуы романтик планда кYрhэтелэ. ХикэйэлэнеYcе вакиFаFа, мехиткэ, героЙFа авторзыц менэсэбэте, нимэнелер радлауы йэ кире каFыуы айырым асык тойомлана, объектив реалистик хикэйэлэY публицистика менэн кушыла. Р. Байымовтыц «Сарсау», «КузFатылFан намыд», «Ак мундир», «Шэфэк hарыhы» хикэйэлэрендэ Fэзэти кенкYреш эсендэ йэшэYсе ябай кешелэрзец тормошон бейеклегендэ асыу оgталыFы кYренэ. Эске тэбиFэте менэн кайнар т0ЙF0Л0 был хикэйэлэрзэ характерзарзы уткэн вакоталарзы хэтерлэY яктыhында психологик нескэлек менэн яктыртыу хас.
Р. Солтангэрэевтец «Шкаф», «Уны Абдрах-манов тизэр», «Киэмэтлек кейэY», «ТыуFан якка кайтыу» h.б. хикэйэлэрзец барыhында ла алFы
планFа хис-т0ЙF0лар донъяhы, рухи тормош сы^а. Лирик кисерештэр социаль я^ырашлы, гражданлык рухлы булFанFа ла hэлмэк, тос йек-мэткеле, етди идея-эстетик нагрузка йекмэйзэр.
FемYмэн, 70-80-се йылдар хикэйэлэре тор-мошто реалистик стилдэ ^п кырлы hYрэтлэYгэ, кенкYреште терле яклап, терле планда тасу-ирлауFа, кешенец йэмFиэт hэм тэботэт менэн булFан бэйлэнешен, ижтимаFи менэсэбэттэрзе аналитик саFылдырыуFа, шэхескэ, йэмFиэткэ, осорFа бэйлэнешле проблемаларзы яктыртыуFа ЙYнэлеш тотто. Драматик сюжет королошо эдэр йекмэткеhенец т0CЛ0F0на, кYЛэме зурайыуына, ассоциативлыктыц тыуыуына килтерзе.
Тормош материалын дейемлэштереY, типик-лаштырыу, геройзыц шэхси язмышында халык язмышыныц бер саFылышын кYрhэтэ белеY, интим-шэхси материалды ижтимаFи-социаль материал итеп тэ бирэ белеY ЙYнэлешендэ 60-сы йылдар повесы Ygеш кисерзе, милли Y3енсэлектэр менэн дейем кешелеккэ хас башланFыстарзыц тыFыз берлеге художестволы ^шланыш тапты. Лирик прозаныц меhим hэм уртак hызаты булып хикэйэлэYЗЭге ихласлык, геройзыц Y3енец тормош юлын анализлау, баИалау есен Yткэнгэ йыш мерэжэFЭт итеYе, шэхси факттар артында меhим ижтимаFи я^ырашлы нэмэлэрзе кYреY ынты-лышы, беренсе заттан хикэйэлэY торзо. Элеге Y3енсэлектэр К. Кинйэбулатованыц «Терелэргэ эйтер hYЗ» (1971), Я. Вэлиевтыц «Кесле кошсок hин, сыйырсык» (1965), Ф. Эсэновтыц «Гелдэр япрак яцырта» (1970), Н. Мусиндыц «Кеше йылмая» (1965), И. Абдуллиндыц «Кетмэ» (1968), З. Биишеваныц «Уйзар, уйзар» (1963), Д. Исламовтыц «Йылдар hэм юлдар» (1960) h.б. эдэрзэрендэ саFылыш тапты.
Ф. ^э^оловтыщ «Аккошом минец» (1964) повесында драматик вакиFалар эсендэ, кидкен эхлаки конфликт Ygтерелешендэ Эклимэ менэн Зиннэттец бай рухлы, кесле шэхестэр булыуы лирик-романтик планда асып hалына. Ассо-циатив фекерлэY, hейкэлмэ образдар, тэботэт кYренештэренэ кYцел кисерештэрен йэнэшэ куйып hYрэтлэY кеYек алымдар эдэрзэрзец поэтик яцFырашын кесэйтэ, романтик пафос менэн hуFара.
Д. Исламовтыц «6с осрашыу» (1964) повесында кыдка hэм тынFыhыз FYмерле, ялкынлы шаFир Илдарзыц ер hэм кеше хакындаты гуманис-тик идеяларзы фэлсэфэYи байкауы, Гелсэсэктец ире тураhында шотри язмалары (зэцгэр тышлы кендэлеге) романтик я^ырашты кесэйтэ. И. Аб-
дуллин «Бер мехэббэт язмышы» (1968) повесын-да хикэйэлэY барышында геройзарына карата Y3енец туп-тура карашын да, ишара, тел тебе ^шак эзэби сараларзы ла уцышлы куллана.
Терле стиль башланFыстарыныц Y3-ара ара-лашыуы, лирика hэм публицистиканыц актив-лашыуы, уларзыц эпик структураFа Yтеп инеYе, ысынбарлыкты саFылдырыузаFы художестволы инструментарийзыц камиллашыуы hYрэтлэY принциптарыныц Y3гэреYе менэн бэйле барзы. Yзэккэ мораль-этик проблемалар куйылFан, шулар нигезендэ эхлаки конфликт YSтерелгэн hэм коммунистик мораль нормаларына, гуманизм принциптарына ярашлы хэл ителгэн Ф. Идэетолов, Д. Исламов, И. Абдуллиндыц лирик повестарында геройзыц рухи донъяhына психологик анализ яhау алымы киц кулланылды.
Шул ук вакытта лирик башлаетыс кесле булFан проза эдэрзэрендэ йыш кулланылFан бе-ренсе заттан hейлэY алымы тормошто киц аFы-шында эпик хикэйэлэY, ижтимаFи я^ырашлы конфликттарзы биреY мемкинлектэрен тарай-та. 60-сы йылдар повестары хакында эзэбиэт Fилемендэ hэм тэнкитендэ hY3 куп булды, байтак тэнкит hY33эре лэ Р.Н. Байымов [6, 258-268-се бб.], Э.Х. Вахитов [7, 201-204-се бб.], F.Б. Хесэйеновтар [8, 60-69-сы бб.] тарафынан эйтелде.
70-80-се йылдар повестарында эпиклык кеYЭтлэнэ барзы, ул F. ИбраЬимовтыц «Йэшен ташы» (1975), Н. Мусиндыц «Ауылым юлы» (1963), «Ер бизэге» (1967), С. Шэриповтыц «Имэн баFана» (1985), И. Fиззэтуллиндыц «ЮлFа сыFыр алдынан» (1967) повесында, Х. Зариповтыц «hуцFы хекем» (1970), М. Хэйзэровтыц «Болот-тар» (1965), И. Абдуллиндыц «Кетмэ» (1970) по-вестарында структур королошта, художестволы фекерзец киц hыйзырышлы булыуында, типик-лаштырыу hэм дейемлэштереY принциптарында саFылды. ВакиFалар асылы hэм геройзарзыц эш-кылыFы ижтимаFи-социаль кY3лектэн баИалана, эхлаки-этик якка ла ярайhы ук бадым яhала.
Э. Хэкимдец «Гелбикэ» (1971) повесында ташсы hенэренэ эйэ булырFа, Y3 кулдары менэн яцы йорттар, гYЗЭл hарайзар hалырFа хыяллаетан, Y3 алдына оло максаттар куЙFан йэш кыз Гелбикэнец якты, максатлы ынтылыш-тары янында Борhандыц байыныу Y3 мэнфэFЭтен генэ каЙFыртыу кеYек уйзары бик медкен, йэмhез я^ырауы кYрhэтелэ. Д. БYлэковтыц «КыцFырау сэскэ» (1979) повесында эшсе егет Хэбирзец намыдлы, физакэр хезмэте Зэлифэгэ булFан
T9Yre кайнар хистэренец, саф тойголарыньщ бысраныуынан тыуган куцел газаптарына бэйлэп hYрэтлэнэ. Хезмэттэ лэ, шэхси тормо-шонда ла, мехэббэт тоЙFоhонда ла геройзыц оло йерэкле, саф, ихлас куцелле, кешелекле асылы, конкрет эш-кылыны реалистик hэм канатлы романтик алымдарза саFылдырыла. Р. Низамовтыц «Хэбэрсе» (1974), Н. Мусиндыц «FYмер мизгеле» (1979), Н. Fэйетбаевтыц «Элфиэ» (1982) повестарында беренсе плаота кешенец эхлаки сафлыFы есен, социаль-этик, эстетик караштарзы камил-лаштырыу есен керэш сыFа.
FемYмэн, киц эпиклыкка тарткан повес-тарза айырым кешенец шэхси язмышы халык тормошондаFы меhим вакоталар менэн айырыл-Fыhыз бэйлэнгэнлеге асык кYренэ. Бындай типтаFы повестарза теп ейрэнеY объекты итеп замандыц, йэмFиэттец кидкен ижтимаFи-социаль проблемалары куйыла, шэхси хроника характерында тезелгэн сюжетлы эдэрзэрзэгегэ караFанда, геройзарзыц ижтимаFи хэрэкэт сфера^1 бермэ-бер кицэйэ [6, 247-248-се бб.]. Yзэккэ дэYер hулышыныц кешегэ булFан тэьди-рен саFылдырыу, тормоштоц социаль-эхлаки йекмэткеhен, катмарлы ижтимаFи-социаль процестарзы анализлаузы куйыу тикшеренеY элементын кесэйтте, анализ тэрэнэйзе, пробле-малылык кутэрелэ барзы. Шул нигеззэ тормошто, ижтимаFи-эхлаки менэсэбэттэрзе тэрэнерэк асыу, геройзарзыц эшмэкэрлеген, характерын, рухи донъяларын тулырак кYрhэтеY, образдарзы саFыуырак hYрэтлэY тенденция^1 урын алды. «Зур эдэрзэрзец хикмэте лэ шунда, улар ысынбарлыкты кицерэк ицлэYЗе, тормоштоц катмарлы менэсэбэттэренэ тэрэнерэк инеYЗе, характерзарзы хэл-хэрэкэттэр косаFында асыузы, проблемаларзы художестволы нигезлэй белеYЗе hэм эстетик кYренешкэ эйлэндереYЗе талап итэ» [8, 309-сы б.]. Шул ук вакытта был эпик повестарза тормошто реалистик планда коласлы хикэйэлэY лирик, романтик тедмерзэр менэн дэ аралаша, публицистик интонация, философик уйланыузар менэн hуFарыла.
Э?ЭБИЭТ
1. Эхмэтйэнов К.Э. Эзэбиэт теориякы. Эфе: Башкортостан китап нэшриэте, 1985. 388 б. (Ахмедья-нов К.А. Теория литературы. Уфа: Башкирское книжное издательство, 1985. 388 с.).
2. Чертов В.Ф., Виноградова Е.М, Яблоков Е.А., Антипова А.М. Слово. Образ. Смысл. Филологиче-
ский анализ литературного произведения. М.: Дрофа, 2006. 444 с.
3. Гуляев Н.А. Теория литературы. М.: Высшая школа, 1985. 271 с.
4. Вопросы метода и стиля в башкирской литературе. Уфа: ИИЯЛ БФ АН СССР, 1982. 116 с.
5. М. Горький о литературе. М.: Советская Россия, 1980. 480 с.
6. Баимов Р.Н. Судьба жанра. Уфа: Башкирское книжное издательство, 1984. 348 с.
7. ВахитовА.Х. Жанр и стиль в башкирской прозе. Уфа: Башкирское книжное издательство, 1982. 350 с.
8. Хвсэйенов Г.Б. Хэзерге эзэбиэт донъяЬында. 9фе: Башкортостан китап нэшриэте, 1973. 164 б. (Хусаинов Г.Б. В мире современной литературы. Уфа: Башкирское книжное издательство, 1973. 164 с.).
9. Гэрэева Г.Н. Башкорт эзэбиэтендэ ысын-барльгкты художестволы сагылдырыу принципта-ры Иэм заман геройы концепция^ (ХХ быуаттыц I яртыЛы). Уфа: БДУ 2015. 258 б. (Гареева Г.Н. Принципы художественного отражения действительности и концепция героя в башкирской литературе (I половина ХХ века). Уфа: БашГУ 2015. 258 с.).
10. Гареева Г.Н. Утызынсы йылдар башкорт прозаЬында ысынбарлыкты художестволы сагылдырыу Y3енсэлектэре (Особенности художественного отражения действительности в башкирской прозе тридцатых годов) // Материалы Всероссийской научно-практической конференции (с международным участием) «Язык и культура: Проблемы соотношения и взаимодействия в полиэтническом пространстве». Уфа: БашГУ, 2015. 357 с.
11. Гэрэева Г.Н. Башкорт эзэбиэт гилемендэ герой концепциями ейрэнеYгэ карата // Глобализация шар-тарында хэзерге филология Иэм журналистиканыц актуаль проблемалары. Халык-ара катнашлыктагы бетэ Рэсэй фэнни-гэмэли конференция материалдары. 9фе: БашДУ 2013. 530 б. (Гареева Г.Н. К изучению концепции героя в башкирском литературоведении // Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием «Актуальные проблемы современной филологии и журналистики в условиях глобализации». Уфа: БашГУ, 2013. 530 с.).
12. Башкорт эзэбиэте тарихы. 6 томда. Т. 5. 9фе: Китап, 1993. 598 б. (История башкирской литературы. В 6 т. Т. 5. Уфа: Китап, 1993. 598 с.).
13. История башкирской литературы: в 4-х т.: 2-й т. Литература советского периода (1917-1945). Уфа: Китап, 2014. 680 с.
14. Мостафина Р.Д. ХХ быуаттыц утызынсы йылдары башкорт эзэбиэте (теп Y?еш тенденцияла-ры Иэм герой проблемаИы. 9фе: БашДУ, 2010. 128 б.
(Мустафина Р.Д. Башкирская литература 30-х годов ХХ века (основные тенденции развития и проблема героя. Уфа: РИЦ БашГУ, 2010. 128 с.).
REFERENCES
1. Akhmedjanov, К.А. Adabiat teoriyahy [Literary Theory]. Ufa: Bashkir Book Publishing House, 1985. 388 p. (in Bashkir).
2. Chertov, VF., Vinogradova, Е.М., Yablokov, E.A., Antipova, A.M. Slovo. Obraz. Smysl. Filologicheskiy analiz literaturnogoproizvedeniya [The Word. The Image. The Meaning. A Philological Analysis of a Literary Work]. Moscow: Drofa Publ., 2006. 444 p. (in Russ.).
3. Gulyaev, N.A. Teoriya literatury [Literary Theory]. Moscow: Vysshaya shkola Press, 1985. 271 p. (in Russ.).
4. Voprosy metoda i stilya v bashkirskoy literature [Issues of the Method and Style in Bashkir Literature]. ufa: Institute of History, Language and Literature, Bashkir Branch, USSR Academy of Sciences, 1982. 116 p. (in Russ.).
5. M. Gorky o literature [Maxim Gorky about Literature]. Moscow: Sovetskaya Rossiya Press, 1980. 480 p. (in Russ.).
6. Baimov, R.N. Sud'ba zhanra [The Fate of the Genre]. Ufa: Bashkir Book Publishing House, 1984. 348 p. (in Russ.).
7. Vakhitov, A.Kh. Zhanr i stil' v bashkirskoy proze [The Genre and Style in Bashkir Prose]. Ufa: Bashkir Book Publishing House, 1982. 350 p. (in Russ.).
8. Khusainov, G.B. Khaderge adabiat donyahynda [In the Modern Literary World]. Ufa: Bashkir Book Publishing House, 1973. 164 p. (in Bashkir).
9. Gareeva, G.N. Bashkort adabiatenda ysynbarlykty khudozhestvoly sagyldyryu printsiptary ham zaman gerojy kontseptsiyahy (XX byuattyy Iyartyhy) [Principles of the Artistic Reflection of the Reality and the Concept of the Hero in Bashkir Literature (the 1st Half of the 20th Century)]. Ufa: Bashkir State University Publ., 2015. 258 p. (in Bashkir).
10. Gareeva, G.N. Utydynsy jyldar bashkort prozahynda ysynbarlykty khudozhestvoly sagyldyryu udensalektare [Peculiarities of the Artistic Reflection of the Reality in the Bashkir Prose of the 1930's]. In: Materialy Vserossiyskoy nachno-prakticheskoy konferentsii (s mezhdunarodnym uchastiem) "Yazyk i kul'tura; Problemy sootnosheniya i vzaimodeystviya v polietnicheskom prostranstve" [Proceedings of the All-Russian Scientific and Practical Conference (with an International Participation) Language and Culture: Correlation and Interaction in the Polyethnic
Space]. Ufa: Bashkir State University, 2015. 357 p. (in Bashkir).
11. Gareeva, G.N. Bashkort adabiat gilemenda geroy kontseptsiyahyn oyraneuga karata [On Studying the Heroic Concept in Bashkir Literary Studies]. In: Globalizatsiya sharttarynda khaderge filologiya ham zhurnalistikanyq aktual' problemalary. Khalyk-ara katnashlyktagy bota Rasay fanni-gamali konferentsiya materialdary [Proceedings of the All-Russian Scientific and Practical Conference with an International Participation Topical Issues of Modern Philology and Journalism under Globalization]. Ufa: Bashkir State University, 2013. 530 p. (in Bashkir).
12. Bashkort áóábiáte tarikhy. 6 tomda. T. 5 [History of Bashkir Literature. In 6 Vols. Vol. 5]. Ufa: Kitap, 1993. 598 p. (in Bashkir).
13. Istoriya bashkirskoy literatury: v 4-kh t.: 2-y t. Literatura sovetskogo perioda (1917-1945) [History of Bashkir Literature: In 4 Vols: Vol. 2. Literature of the Soviet Period (1917-1945)]. Ufa: Kitap, 2014. 680 p. (in Russ.).
14. Mustafina, R.D. .XX byuattyy utydynsy jyldary bashkort áóábiáte (top üOesh tendentsiyalary hám geroy problemahy) [The Bashkir Literature of the 30's of the 20th Century (the Main Development Trends and the Issue of the Hero)]. Ufa: Bashkir State University, 2010. 128 p. (in Bashkir).
Б01 10.24411/2223-0564-2019-10407 М.Х. Надергулов УДК 82-1/-9
БАШКИРСКИЕ ПОВЕСТВОВАТЕЛЬНЫЕ РОДОСЛОВИЯ КАК ИСТОРИКО-ЛИТЕРАТУРНЫЕ ПАМЯТНИКИ
Аннотация
В статье вкратце анализируются некоторые старинные башкирские повествовательные родословия, в текстах которых, наряду с элементами других областей человеческого познания, содержатся и элементы словесного искусства. Отмечается, что традиция составления генеалогий была широко распространена и у древних тюрков, об этом свидетельствуют орхоно-енисейские эпитафии, которые датируются У-УШ вв. н.э. Башкирские нарративные родословия прошлых веков представляют ценность не только как исторические, лингвистические источники, но и как памятники художественной литературы. В прошлом на национальном языке эти рукописи именовались по-разному, но в большинстве случаев применялось арабское слово «шежере», и оно прочно утвердилось в языке народа. Приводятся отрывки из текстов родословий башкир родов Юрматы, Карагай-Кыпсак, Мамбет, Усерган и Иракте, которые написаны живым, эмоциональным языком и придают сочинениям художественно-эстетическую окраску. На основе анализа этих арабографичных источников делается вывод о том, что в прошлые века у башкир бытовала традиция составления повествовательных родословий как в прозаической, так и в поэтической форме. В некоторых же родословиях поэтическая форма чередовалась с прозаической.
Ключевые слова: историко-литературные сочинения, башкирские родословия, синкретическая литература
Надергулов Минлегали Хусаинович, доктор филологических наук, главный научный сотрудник, заведующий отделом литературоведения Ордена Знак Почета Института истории, языка и литературы Уфимского федерального исследовательского центра РАН (Уфа), e-mail: [email protected]
Minlegali Kh. Nadergulov, Dr.Sc. (Philology), Chief Researcher, Head of the Department for Literary Studies, Order of the Badge of Honour Institute of History, Language and Literature, Ufa Federal Research Centre, Russian Academy of Sciences (Ufa), e-mail: [email protected]