Научная статья на тему '1897 елгы халык исәбен алу hәм Алабуга өязе мөселман татарлары '

1897 елгы халык исәбен алу hәм Алабуга өязе мөселман татарлары Текст научной статьи по специальности «История и археология»

CC BY
37
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Россия мөселманнарының дини идарәсе (Мәхкәмәи шәргыя) / Киров өлкәсенең дәүләт архивы / халык исәбен алуга каршы җыеннар / халык исәбен алу буенча теркәү бланклары.

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — Марданов Раиф Фатхуллович

Данная публикация кандидата филологических наук Раифа Марданова, посвящена противодействию татар-мусульман Елабужского уезда Вятской губернии переписи населения 1897 году. Публикация подготовлена по материалам Государственного архива Кировской области.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «1897 елгы халык исәбен алу hәм Алабуга өязе мөселман татарлары »

мшелман

Берничэ ел элек кенэ илебездэ бу-лып узган халык санын алу белен бэйлэнештэ килеп туган вазгыять — мондый чаранын никадер катлаулы икенлеген курсетте. Беренче карашка статистик бер гамел кебек кене тоелса да, анын, милли Ьем дини месьелелерге кагыла торган узенчелекле сеяси меше-кать икенлеге тагын бер тапкыр раслан-ды.

Моннан 110 ел элек Бетенроссия кулеменде уткерелген кеше исебе алу вакытындагы хеллер тагын да катла-улырак булган. Бу каршылыкнын, ел-бетте, тарихи себеплере бар. Гомумен, хекуметнен нинди де булса ресми ке-газьлерене язылудан татар халкы бик еркеген. Ченки Казан деулете басып алынганнан бирле, максатчан алып ба-рылган кечлеп Ьем алдап-йолдап чу-кындырулар, меселман динен тоткан татарларны бик сагайткан.

XIX гасыр ахырындагы исеп алу, ана кадергеден аермалы Ьем узенчелекле булган. Аны уткеру турында император емере 1895 елньщ 5 нче июнен-де чыккан. 1897 елга хетле елеге зур эшке ил кулеменде езерлек Ьем халык арасында анлату уткерелген. Россияде яшеген христиан булмаган халыклар, аерым алганда меселман татарлар, мона шомланып караганнар. Хекуметнен бу чарасы гасырлар буе девам иткен кечлеп чукындыру Ьем руслаштыру сеясетенен чираттагы бер гамеле дип кабул ителген. Татарлар яшеген кайбер тебеклерде каршылык курсетучелер та-рафыннан чуалышлар, баш кутерулер оештырылган. Алар полиция Ьем херби командалар ярдеменде бастырылган-нар. Болганышларны оештыручыларга жезалар бирелген. 1897 елгы халык исе-бен алуга бейле вакыйгалар татар хал-кынын авыз ижатында да, едеби есер-лерде де чагылыш тапкан1.

Россия меселманнарынын дини идаресе (Мехкемеи шергыя)* месьеле-нен кетелмеген сеяси Ьем дини тесме-рен йомшарту Ьем асыл максатны анла-ту йезеннен татар Ьем рус теллеренде махсус циркуляр бастырып тараткан. 1896 елнын 18 июленде мефти имзасы куелган мережегать, меселман ахунна-ры Ьем имамнарына жиберелген. Гу-

"V"

шштштшш!

* Ул чорда ресми ревеште «Мехкемеи шергыяи Орен-бургыя» дип аталган оешманын исемен бу мекаледе Диния незарете дип язуны мегъкуль курдек.

бернаторлар исеменнэн дэ татар Ьэм рус теллэрендэ шуца охшаш мерэщэ-гатьлэр таратылган.

Россия империясенец татарлар яшэгэн терле губерналарында булган каршылык хэрэкэте фэн эЬеллэре тара-фыннан аерым бер кулэмдэ ейрэнелгэн. Тарихчы Илдус ЗаЬидуллинныц 1897 елгы халык исэбен алу Ьэм Казан губер-насы татарлары турында махсус тикше-ренуе бар2. Автор бу хезмэтендэ Вятка губернасы турында да кыскача язып ут-кэн. Губерна идарэсенец меселманнар белэн эш йертудэ алдан куручэнлеген Ьэм сакчыл менэсэбэтен уцай яктан бэялэп (тегэллек ечен еземтэ китапта-гыча бирелэ): «В плане воздействия на татарских крестьян печатным словом более дальновидной и предусмотрительной оказалась администрация соседней Вятской губернии. Ее начальник Клингенберг распространил среди мусульман обращение с гарантией их религиозных прав в связи с проведением переписи населения» — дип яза3. Нэ-тищэдэ, бу китап белэн танышкач Вятка губернасында перепись тыныч кына уткэн дигэн тээсир кала.

Губернаторныц ул мерэщэгатендэ меселманнарныц диннэренэ Ьэм мэк-тэп-мэдрэсэлэренэ бернинди тыкшыну булмаячагы эйтелгэн. Бу документ ур-нэгендэ шундый ук эчтэлектэге мерэщэ-гать Казан губернасында да таратыл-ган. И. ЗаЬидуллин Казан губернаторы П. А. Полторацкийныц бу белдеруе, узгэртелмичэ, Вятка губернаторыны-кыннан сузгэ-суз кучереп бастырылган дисэ дэ4, бер суздэ генэ, эмма эЬэми-ятле аерма бар. Вятка губернаторыныц «...каждый хозяин должен без всякого страха давать показания счетчикам» (курсив безнеке. — Р. М.) сузлэре Казан губернаторы текстында «...давать ответ счетчикам», — дип йомшаграк суз белэн алыштырылган.

Хакыйкатьтэ, Вятка губернаторыныц «алдан куручэнлеге» турындагы фикер дереслеккэ туры килеп бетми. Ченки губернаторныц бу мерэщэгате таратылганчы, татарлар белэн власть арасында шактый ыгы-зыгылар булып уткэн.

Вятка губернасыныц Алабуга еязе татарларыныц* дини кысынкылыкларга

* Бу мэкалэдэ телгэ алына торган, элек Алабуга еязенэ кергэн татар авыллары хэзерге вакытта Татарстан Рес-

каршы хэрэкэте 1897 ел исэп алуына кадэр куп еллар, бертуктаусыз дияр-лек, дэвам итеп килгэн. Татар мэктэп-мэдрэсэлэрендэ рус класслары ачу, рус-татар мэктэплэре оештыру Ьэм шуца охшаш башка чараларны тормыш-ка ашыруны 1870 елныц 26 март указы нигезендэ куздэ тотылган узгэрешлэр Вятка губернасы татарларын да хафага салган. Бу тебэктэге Кырынды, Тердэ-ле, Бетсемэс, Ямурза, Мукшур Ьэм Той-ма авылларыныц «яца керэшен» дип исэ-плэнгэн татарлары 1871 елда узлэрен меселман дип белдергэннэр Ьэм кечлэп тагылган православиедэн катгый баш тартканнар. Бу вакыйгалар, элбэттэ, щицел бармаган. Хекумэт яцадан христиан диненэ кайтару ечен терле гамэл-лэр кылып караган, бэрелешлэр булган, татарлар серген-термэлэргэ озатылган. Лэкин патша хекумэте телэгэн нэтищэ-сенэ генэ ирешэ алмаган. Шушы мэх-шэрлэр тынып та щитми, 1891 елдан башлап меселман руханиларына рус телен белу мэщбури булачагы турын-да фэрман булып, ул да зур борчулар тудырган. «Татарларны чукындыра-чаклар, чукынмаганнарын Теркиягэ куачаклар, шул турыда патшаныц фэр-маны чыккан» дигэн хэбэр Алабуга, Малмыж Ьэм Сарапул еязлэрендэ дэ тарала. 1894 елныц язында бу тебэктэн Теркиягэ кучэргэ эзерлэнеп, бетен мал-мелкэтлэрен сатып кученеп китучелэр була**. 1897 елгы халык исэбен алуга бэйле, алдан таралган имеш-мимешлэр, вазгыятьне тагын да куерткан. Казан, Уфа, Самара Ьэм башка губерналарда яшэгэн меселманнар шикелле ук, Вятка губернасыныц кеньягындагы Ала-буга, Сарапул Ьэм Малмыж еязлэрендэ

публикасыныц Алабуга, Менделеев Ьэм Эгерще район-нарына карыйлар. Аларныц кайберлэре (мэсэлэн, Чокырча (Средний Лог), Бетсемэс, Барщы-Омга пу-чинкэсе Ь. б.) хэзерге вакытта юк инде. Э Бакыр Заводы (Варзино-Алексеевский) авылы хэзерге Удмуртия Республикасыныц Алнаш районында. Бу авылларныц хэзер кайсы административ берэмлеккэ керулэре Ьэр очракта да аерым искэртелмэде.

** Россиядэ яшэгэн меселман татарларныц Теркияне дини яклаучы итеп караулары, аца сыенырга омтылула-ры Ьэм рухи коллыктан азат итэчэгенэ еметлэнулэре-нец Казан ханлыгы щимерелгэннэн башлап ХХ гасыр-га кадэр дэвам иткэн озын тарихы бар. 1930 елларда совет хекумэтенец мэчетлэрне ябу Ьэм руханиларны эзэрлеклэве чорында да татарларныц куцел турендэ Ьаман Теркия ярдэменэ ышану хисе яшэгэн. Моца дэлил итеп елкэн буын вэкиллэренец хатирэлэрен ми-салга китерергэ мемкин. Мэсэлэн, Беек Ватан сугышы алды елларында Эгерще тебэге авылларында «менэ Теркия аякка гына бассын — дин кайтыр» дигэн суз-лэр йергэнлеге турында ишеткэнебез бар.

ИЗ ГЛУБИНЫ СТОЛЕТИИ

яшэгэн татарлар арасында 1897 елгы щан исэбе алу кискен ризасызлык Ьэм каршылык хэрэкэтен тудырган*. Сарапул Ьэм Малмыж еязлэрендэ каршылык эллэни киц щэелмэсэ дэ, Алабуга еязе авылларында шактый сизелерлек булган.

Киров елкэсенец дэулэт архивында сакланган, шушы халык исэбен алуга бэйле вакыйгаларны чагылдыра торган махсус документларныц берсе «Дело о волнении магометанского населения в Елабужском уезде, вследствие недоразумений и ложных слухов по поводу предстоящей всенародной переписи в Российской империи»5, дип аталган.

Булачак халык исэбен алуга карата ризасызлык чаткылары, Алабуга еязен-дэ 1896 елныц, язында куренэ башла-ган. Шул вакытта авыллар исемлеген тезегэндэ Атау (Сосновый Юраш) авы-лы татарлары мэгълуматларны телэми-чэ генэ биргэннэр. Эзерлек эшлэренец ул вакытта ук башлануы гащэп тугел. Ченки перепись буенча баш комиссия-нец 1896 елгы февраль курсэтмэсендэ торак пунктлар Ьэм алардагы халыкныц гомуми исэбен алу буенча мэгълумат-лар тупларга кушылган була.

Аннан соцгы тоташ каршылыклар шул елныц 7 декабрендэ элеге Атау авылында кабынып киткэн. Сэбэбе — меселманнарны чукындыру турында йергэн имеш-мимешлэр, мэхэллэ мул-ласы да халыкны тыя алмаган. Земство башлыгы 9 декабрьдэ Алабуга имамы Хущаханов белэн бергэ шунда барып, халык исэбен алу турында татарча махсус брошюралар таратып, щайлап ацлаткач, халык беразга тынычланган. Вакытына курэ эшне зурга щибэрми-чэ, хакимияткэ ярдэм курсэткэн мулла Эхмэтзэки Хущахановка «Губернские ведомости» газетасы аша рэхмэт белде-релгэн.

Патша Николай Икенченец мах-сус фэрманы буенча исэп алуны ут-кэру бетен ил кулэмендэ 1897 елныц 28 гыйнвар кененэ билгелэнгэн. Шуца эзерлек йезеннэн 1896 елныц декабрь аенда Алабуга еязенец волость идарэлэ-ре хущалыкларныц махсус исемлек-лэрен тезугэ керешмэкче була. Лэкин

* Вятка губернасыныц татарлар яшэгэн бутэн (Глазов, Уржум Ь. б.) еязлэре буенча архив мэгълуматларыбыз юк. Ьэрхэлдэ, ул тебэклэрдэ дэ каршылык хэрэкэте булмый калмагандыр.

татарлар моца каршы чыга. 12 дека-брьдэ татар авылларында халык исэ-бен алуга каршы фикерлэр кечэйгэч, полиция кузэтуе арттырылган. Шуца да карамастан, 16 декабрьдэ земство башлыгы Анисимовка Турай авылында хущалыкларны теркэргэ ирек бирмилэр. Ахун Ьэм еч мулла белэн полиция ис-правнигы шунда килэ. Халык шау-шу кутэрэ, чукындырудан Ьэм мэктэп-мэдрэсэлэр тезуне тыюдан куркуын белдерэ. «Исэп алучыларны кертэбез, лэкин берни дэ эйтмэячэкбез» дилэр. Песэй Ьэм Бэзэкэ авылларыныц бетен кешелэре дэ шундый ук кызган хэл-дэ була, янаулар яцгырый. Ыгы-зыгы курше-тирэ авылларга тарала. Песэй, Турай Ьэм Этэс (Куразово) авылларын-дагы каршылык турында шул кендэ ук Вятка губернаторына телеграмма щибэрелгэн6. Анисимов халыкка ацла-ту ечен Диния нэзарэте эгъзаларыннан берэрсен чакыртырга кирэк дип, губер-наторга тэкъдим итэ.

Шуннан соц, 17 декабрьдэ Вятка губернаторы еязлэрдэге исправникларга махсус циркуляр щибэрэ. Анда кайбер еязлэрдэге меселманнар арасында ял-ган хэбэрлэр таратылуы, лэкин полици-янец кеч кулланмавы, фэкать муллалар аркылы ацлату эшлэре генэ алып бару тиешлеге эйтелэ. Циркулярныц эчтэле-ге белэн еязлэрдэге бетен муллаларны таныштырырга тэкъдим ителэ7.

Вятка губернаторы 19 декабрьдэ Малмыж Ьэм, аеруча Алабуга еязлэрен-дэге меселманнарныц халык исэбен алуга каршы булулары турында Уфага мефти Солтановка хэбэр итеп, ацлату эшлэре уткэруне сорап мерэщэгать ит-кэн8.

Ул арада Алабуга еязе исправнигы Таширев хэллэрнец катлаулы булуын, халыкныц муллаларны да тыцлама-вын, Нэзарэттэн вэкил килуен дэ телэмэулэрен, бетенесе бер фикердэ булганлыктан, кулга алулар уткэрудэн тыелуын, коткы сузлэрен (чукындыру Ь. б.) читтэн килгэн татарлар таратуын хэбэр иткэн9.

вч авылныц: Бэзэкэ, Песэй Ьэм Турай халкы 20 декабрьдэ беркем-гэ дэ буйсынмый, кендез дэ, тенлэ дэ авылларыннан узган ят кешелэрне тук-татып тикшерэлэр. Хэтта Песэй авылы щыенында, исправникны утеру турын-да карар чыгарыла. Халык арасында

1897 ЕЛГЫ ХАЛЫК ИСЭБЕН АЛУ ЬЭМ АЛАБУГА 6ЯЗЕ УУ

МвСЕЛМАН ТАТАРЛАРЫ

солдатлар килэчэк дигэн хэбэр тарала. Полиция яшерен кузэтчелекне тагын да кечэйтэ. Губернатор Клингенберг менэ шуннан соц — хэллэр шактый катлау-лангач (И. ЗаЬидуллин да искэ алган) белдеруен бастырып таратырга мэщбур булган10. Бу белдеру Алабуга еязенэ 25 декабрьдэ килеп ирешкэн. Тик аныц эл-лэни тээсире булмый, муллалар эчтэле-ген авыллардагы халыкка щиткергэч тэ болганышлар тынмаган.

Диния нэзарэте уз нэубэтендэ, Эчке эшлэр министры курсэтмэсе нигезендэ, 1896 елныц 24 июлендэ барлык месел-маннарга, шул исэптэн Вятка губерна-сында яшэучелэргэ, халык исэбен алу максатларын ацлату ечен бетен ахун-нарга Ьэм муллаларга хэбэр ителуен, шул ук хакта 9 декабрьдэ яцадан циркуляр белэн искэртелгэнлеген губерна-торга белдерэ. Вятка губернаторыныц соцгы (20 декабрь) мерэщэгатеннэн соц Нэзарэт Алабуга еязе ахуннары: Морт авылында Хэбибрахман Мэсэгутовка, Бэзэкэ авылында Габделхаликъ Габ-делгаллэмевкэ, Кечек авылында Гата-улла Габделкэримевкэ, шулай ук Мал-мыж еязе ахуннары: Адай авылында Хеснетдин Хисаметдиневкэ, Тунтэрдэ Ишмехэммэт Динмехэммэтевкэ Ьэм Мэчкэрэдэ Мехэммэтшэриф Габдел-бэшэревлэргэ меселманнарны яхшы-лап нэсихэт кылырга, халык исэбен алудан читлэшеп калу шэригать буенча генаЬ дип саналуы Ьэм закон буенча да катгый щаваплылыкка тартылуга ки-терэчэген эйтергэ кирэклеген белдерэ. Дини идарэ губернаторга исэп алучы-лар итеп грамоталы меселман кешелэ-ре, э руслар булган очракта татарча белэ торганнары куелсын иде дигэн телэген дэ щиткергэн11.

Салагыш волосте халкыныц баш-калардан ныграк хафалануы Ьэм халык исэбен алу уткэрелгэч, меселман дине зарар курмэячэге турында аларныц ми-нистрдан вэгъдэ телеграммасы сорау-лары 24 декабрьдэ губернаторга хэбэр ителгэн12. Полициянец яшерен тикше-ренулэренэ караганда, Турай Ьэм Са-лагыш муллалары узлэре ук халыкны котырталар диелэ. Халык исэбен алуга каршы щыеннарда, Салагыш авылыныц йорт хущалары гына тугел, барлык га-илэ эгъзалары, бетен халык бер булып катнашкан.

28 декабрьдэ телеграмма аша, Ала-

буга еязенец иц зур татар авылы Сала-гыш халкыныц (ул вакытта анда 2 750 кеше яшэгэн*) ацлатулар нэтищэсендэ, исэп алуга ризалык биргэнлеге белде-релэ. Лэкин Барщы, Турай, Песэй, Сар-саз, Этэс Ьэм Бэзэкэдэ яшэучелэрнец купчелеге каршы булуы, муллаларныц, хакимият вэкиллэренец ацлатулары-на Ьэм мефтидэн килгэн кэгазьлэргэ ышанмаулары эйтелэ. Губерна идарэ-се бу хакта тагын мефтигэ хэбэр итеп, угетлэу ечен Нэзарэт эгъзаларыннан берэрсен щибэруне сорый.

Халык Ьаман да буйсынмагач, дека-брьнец соцгы кеннэрендэ, кулга алулар башланган.

Исэп алу турында Эчке эшлэр ми-нистрлыгы 1896 елныц 31 августында раслаган махсус инструкция буенча, перепись кененэ (ягъни 28 гыйнварга) бер ай кала, эмма 20 кеннэн дэ кичек-мичэ, эш башланырга Ьэм билгелэнгэн кенендэ тикшеру уткэрелергэ тиеш була. Алабуга еязенец щирле хакимияте катлаулы шартларга карамастан, халык исэбен алу эшен башлаган. Рус, удмурт Ьэм чирмешлэр яшэгэн авылларда эш тыныч барган. Эмма 1897 елныц 1 гыйн-варына исэп алуга катгый каршы то-ручы татар авылларыныц саны тагын да ишэйгэн. Ул арада полиция башлыгы Алабуга еязе татарларыныц халык исэ-бен алуга каршы эчтэлектэге ниндидер китапларны, Минзэлэдэн яшерен рэвеш-тэ алып кайтып, таратуларын да ачык-лый. Исправник, халык арасында ацла-ту эшлэре алып баруга ярдэмлэшулэрен сорап, Алабуга еязенец эре щирбилэуче татар алпавытлары ИбраЬим Халитов белэн Котлымехэммэт морза Бикмаев-ка Ьэм рус идарэчелэренэ мерэщэгать иткэн. Бигрэк тэ Халитов полициягэ зур ярдэм курсэткэн.

Губерна идарэсенэ Алабуга еязен-нэн, кен саен диярлек, телеграммалар явып кына тора. Угетлэулэргэ карамас-тан, 1897 елныц 3 гыйнварында Морт Ьэм Мордывый авыллары, 5 гыйнварда Абалач татарларыныц, э 6 гыйнварда Тирсэ авылында исэп алучыларны керт-мэулэре, терлечэ янаулары Ьэм куркы-тулары турында хэбэр ителэ.

Исправник кайбер авылларныц гына ризалашуын, башкалары каршы торуны дэвам итулэрен белдерэ Ьэм куршедэге

* Чагыштыру ечен мисалга еяз узэге Алабуга шэЬэрен алсак, 1897 елда анда барлыгы 4 240 кеше яшэгэн.

ИЗ ГЛУБИНЫ СТОЛЕТИИ

Минзэлэ еязенэ гаскэрилэр китертелуе, бэлки, шомландырыр дип фаразлый, берничэ кешене кулга алуын щиткерэ.

Вятка губернаторы Казан хэрби округ штабына 7 нче гыйнварда мерэщэ-гать итеп, ихтыящ булган очракта, Малмыж Ьэм Алабуга еязлэренэ гаскэр кайдан китертелергэ мемкинлеген бе-лешэ13.

7 гыйнварда Татар Кееге авылына исэп алу ечен Чиркэс волосте старши-насы Заикин, счетчик Ьэм Чиркэс авы-лыныц рус пунэтэйлэре белэн килгэч ШаЬигаллэм ШаЬиэхмэтов (узе Ядегэр авылыныкы) «берсен булса да утерегез, кыйнагыз...» дип халыкны котырткан Ьэм тегелэрне куып щибэргэннэр. Шул ук кенне Яца Аккуща авылында земство начальнигы белэн полициягэ кар-шылык курсэтелгэнлеге, 5 кеше кулга алынганлыгы Ьэм тагын да кулга алу-лар булачагы белдерелэ. вяздэге татар авылларыныц кубесендэ исэп алып ба-руы хэбэр ителэ.

Котыртучыларны полиция кулга алырга бик тырышса да, моны башка-ра алмаган. Ченки татарлар уз арала-рыннан беркемне бирмэгэннэр. 8 гыйн-варда еязгэ губернатор узе килэчэге турында хэбэр ителеп, аны каршылар-га дип эзерлек уткэрелгэн. Бу архив эшеннэн ацлашылуынча, чынлыкта да, Вятка губернаторы Клингенберг 1897 елныц гыйнвар аенда, халык исэбен алу алдыннан Алабугага махсус килеп кит-кэн.

Губернаторныц килуенэ эзерлек чаралары белэн бэйле рэвештэ генэ гаеплелэр кулга алынган. Бер кен (!) эчендэ — 11 нче гыйнварда еяздэге 70 кеше беръюлы кулга алынган. Шу-ныц нэтищэсендэ, каршылык курсэт-кэн кайбер авылларда (мэсэлэн, Яца Аккущада) 13 гыйнвар кенендэ халык исэбен алу башланган. Кулга алынучы-лардан 19 кеше термэгэ ябыла, 23 кеше полициядэ тотыла Ьэм 28 кеше тикше-реп, сорау алганнан соц азат ителгэн. Кулга алынучылар: Абалачтан Гыйба-дулла Ситдыйков, Щэлалетдин Эминев Ь. б. (барлыгы 15 кеше), Морттан Мэ-гази Мицнебаев, Мехэммэт Мехэммэт-кэримев Ь. б. (бетенесе 13 кеше), Яца Аккущадан 11 кеше, Этэстэн 7 кеше, Бэзэкэдэн Мицнехуща Гыйззэтуллин Ь. б., Песэйдэн Хеснетдин Нуретди-нов Ь. б., Сарсаздан Сабит Габдуллин,

Тирсэдэн Зэйнетдин Нэщметдинев белэн Галлэм Ханнанов, Татар Демде-меннэн Мехэммэтрэхим Рэхмэтуллин, Иске Юраштан Эхмэтша Хэмидуллин, Шакир Абдуллин Ь. б., Барщы-Омга пу-чинкэсеннэн Мортаза Хэмидуллин. Полиция тарафыннан шул хэтле кешенец кинэт кулга алынуы татар халкын кур-куга салган. Элеге вакыйгадан соц гына каршылык курсэткэн авыллар буйсы-нырга мэщбур булганнар.

Шулай ук коткы таратуда гаеплэ-неп, Казан губернасы Мулла Иле авы-лыныц Фэхретдин Эхсэнов, Минзэлэ еязе Элмэтмулла авылыныц Селэйман-гэрэй Эхмэтгэрэев белэн Гыймазетдин Идрисов, Мамадыш еязе Кэркэвеч авы-лыныц Мехэммэтрэхим Габбасов, Ма-мадыш еязенец Бекмеш волосте белэн Минзэлэ еязенец Кузкэй волостеннэн тагын 13 кешегэ, Алабуга еязендэ хе-кем эшлэре ачылган14.

«Переписьтэн соц татарларны чу-кындырачаклар, бу хакта бездэ кэгазь бар» дигэн ялган сузлэрне Азево исем-ле рус авылы кешесе Григорий Никонов Моргасов та 22 декабрь кенне тараткан икэн. Шулай ук Яца Чекалды авылы-ныц Максим Лаврентьев Шергин Са-лагыш кешелэренэ «бетен татарларны да чукындырачаклар Ьэм Салагыш авы-лында чиркэу тезелэчэк» дигэн сузлэр эйткэн. Аларны волость суды унбишэр кенгэ генэ арестка алынуларына Сала-гыш татарлары ризалашмыйча, губернатор исеменэ шикаять язганнар15.

14 гыйнвар телеграммасы белэн губерна идарэсенэ Яца Аккуща, Морт Ьэм Абалач авылларындагы каршылык сындырылуы, исэп алучылар кертелуе щиткерелгэн.

Архив документларыннан куренуен-чэ, Алабуга еязендэ барлыгы 64 татар авылыныц 34 ендэ Ьэм татарлар яшэгэн Бондюг заводында халык исэбен алуга каршы чуалышлар булган16.

Халык исэбен алу буенча Алабуга еязе комиссиясе рэисе М. Грачевныц 16 гыйнвар кененэ булган мэгълумат-лар нигезендэ югарыга язып щибэр-гэн документын куздэн кичерик. Бе-ренче участокта 15 гыйнварга барлык авылларда да исэп алу уткэрелгэн. Бары тик Абалач авылында гына тоткар-лык булуы, лэкин тиешле чаралардан соц каршылык бетуе эйтелгэн. Икенче участокта, татарлар котыртуы буенча,

1897 ЕЛГЫ ХАЛЫК ИСЭБЕН АЛУ ЬЭМ АЛАБУГА 6ЯЗЕ УЧ

М6СЕЛМАН ТАТАРЛАРЫ

еч удмурт авылы каршылык курсэткэн була. (Бу уцайдан Грахово волостен-дэге Иж-Бубый исемле удмурт авылы крестьяннары Михаил Федоров белэн Михаил Черновларныц эшлэре хекем чыгару ечен волость судына тапшыры-лган). Хэзер аларныц буйсындырылуы, исэп алу 20 гыйнварга бетэчэге, еченче участокта рус Ьэм удмурт авылларында исэп алу уцышлы баруы хэбэр ителгэн. Татар авылларыннан Тирсэ, Тоба, Со-кман, Чишмэ Ьэм Яца Кызылъяр исэп алучыларны кертугэ Ьаман каршы бу-лулары, Тирсэдэ земство начальнигы белэн бергэлэп 25 хущалыкта перепись уткэрелгэнлеге, тик счетчик Федоровны утеру белэн янаулары белдерелгэн.

Дуртенче участокта Салагыш ея-зендэге зур авыллар, бигрэк тэ, Яца Аккуща, Турай, Песэй, Бэзэкэ, Сарсаз, Барщы, Этэс авыллары каршылыкны дэвам иткэннэр. Лэкин 13-15 гыйнвар-ларда исэп алуга керешкэннэр.

Бишенче, алтынчы Ьэм щиденче участокларда исэп алу уцышлы бара диелгэн. Бары тик Курэк волостендэге татар авылларында ул соцрак башлан-ган. Э Морт, Салавыч (Вотский Юраш), Татар Демдеме, Ядегэр Ьэм Кеек авыллары каршылык курсэткэн. Лэкин хэзер барысында да эш тыныч баруы эйтелгэн.

Сигезенче участоктагы татар авыл-лары: Бакыр Заводы, Барщы Омга, Яца Бэзэкэ, Чокырча буйсынмаган булсалар да, хэзер эш щайга салынган.

Тугызынчы участокка бары тик Ала-буга шэЬэре керуе, анда хэзергэ исэп алуга керешелмэгэнлеге, 19 гыйнварда башланачагы белдерелгэн17.

18-22 гыйнвар кеннэрендэ Вятка, Пермь, Казан, Алабуга, Мамадыш арасында 70 кешелек гаскэри команда кирэклеге турында шифровкалы те-леграммалар белэн хэбэрлэшу булып алган. Алабугадагы щирле командада 30 гына кеше булганга, читтэн естэмэ кеч китерту мэсьэлэсе кутэрелгэн. Хэрби округ башкомандующие исеменнэн 28 гыйнварга Мамадышка бер рота килэчэ-ге, Ьэм, ихтыящ булса, шуннан Алабуга еязенэ юнэлэчэге искэртелгэн18. Хэрби телеграммаларныц соцгысы 29 гыйнвар кененэ карый, анда «Алабуга еязенэ гаскэри рота щибэру кирэкме?» дип сорала. Губернатор исеменнэн 30 гыйн-варда андый ихтыящ утеп киткэнлеге

ИЗ ГЛУБИНЫ СТОЛЕТИЙ

хэбэр ителэ.

Алабуга исправнигы 29 гыйнварда бетен татар авылларында да щан исэ-бе алу кэгазьлэре тикшерелеп бетуен, бутэн каршылыклар Ьэм кулга алулар булмавын губернаторга хэбэр иткэн. Губернатор, уз нэубэтендэ, 31 гыйнвар-да Эчке эшлэр министрына губернада-гы меселманнар арасында халык исэбен алу уцышлы утуен щиткергэн. 1897 ел-ныц 27 февралендэ Вятка губернаторы Алабуга еязе исправнигы Таширевныц перепись вакытында меселманнар ара-сындагы тэртипсезлеклэрне бетерудэге тырышлыклары ечен министр исемен-нэн рэхмэт эйтуне утенеп тагын бер мерэщэгать иткэн.

Хэзерге вакытта Киров елкэ архивы фондларында Вятка губернасында 1897 елгы исэп алуныц бары тик бер — Ала-буга еязе авылларыныц гына Ьэр гаилэ-не теркэгэн беренчел бланклары саклан-ган (574 фонд). Бу еязгэ кергэн кайбер авылларныц документлары Татарстан Милли архивында (991 фонд) сакла-на. Элеге документлардан куренуенчэ, халык исэбен алуга каршылык курсэт-кэн авылларныц кайберлэрендэ генэ исэп алучылар татар булган. Ягъни, Диния нэзарэтенец бу хактагы (исэп алучылар татар булсыннар иде дигэн) телэге утэлеп щитмэгэн. Мэсэлэн, чу-алышлар булган авыллардан Бэзэкэдэ исэп алучы татар кешесе Арслангали Хэмитов булса, Яца Аккуща Ьэм Яца Бэзэкэдэ руслар К. Зорин Ьэм К. Дьяконов булганнар. Гаилэ эгъзалары-ныц тоткан диннэре кайбер авылларда «дин ислам» рэвешендэ яисэ «мусульманский» дигэнгэ естэп, «ислам дин» дип язылган. «Туган теле» графасында гадэттэ «татарский» Ьэм «мусульманский» диелсэ, кайчакта «тур.» дип («турецкий», терки мэгънэсендэ) теркэл-гэннэр. Грамоталылык «меселманча» яки «татарча» дип курсэтелгэн19.

Халык арасындагы терле ацлашыл-маучылыкларны кимету йезеннэн ха-лык исэбен алу буенча теркэу бланкла-ры рус теле белэн параллель ике телдэ (рус-татар, рус-удмурт Ь. б.) басыл-ганлыгы билгеле. Татарчалы бланклар щитмэгэнлектэн Алабуга еязенец кай-бер татар авылларында русча-удмуртча бланклар кулланылган20.

Гомумэн алганда, 1897 елгы исэп алу нэтищэлэре буенча Алабуга ея-

зендэге бетен халык 241 005 кешене рэттэн, Вятка губернасында яшэгэн та-

тэшкил иткэн, шулардан меселман та- тарлар арасында да халык исэбен алуга

тарлар 41 669 булган. вяз узэге Алабу- кискен каршылыклар Ьэм чуалышлар

га шэЬэрендэге татарларньщ саны 479 булып уткэн. Мэсьэлэ тагын да тегэл-

кеше21. рэк ацлашылсын ечен кайбер архив до-

Югарыда тасвирланганнардан ку- кументлары да тэкъдим ителэ. ренуенчэ, башка тебэклэр белэн бер-

ИСКЭРМЭЛЭР:

1. Татар халык идаты: Бэетлэр. - Казан, 1983. - Б. 119-122; Кэримев Х. Дан исэбе алганда. - Казан, 1927. - 31 б.; Галэу М. Чулмэк тулгач: «Канлы тамгалар» атлы тарихи романнан еземтэлэр. - М., 1929. - 79 б.; Шул ук. МеЬадирлэр. Тарихи роман. - Казан, 2000. - 303 б.

2. Загидуллин И. Перепись 1897 года и татары Казанской губернии. - Казань, 2000. - 223 с.

3. Там же. - С. 118.

4. Там же. - С. 119-120.

5. Киров елкэсенец дэулэт архивы (КвДА), 582 ф., 42 тасв., 189 сакл. бер.

6. Шунда ук, 1 кгз.

7. Шунда ук, 8 кгз.

8. Шунда ук, 3 кгз.

9. Шунда ук, 17 кгз.

10. Шунда ук, 19 кгз.

11. Шунда ук, 28-29 кгз.

12. Шунда ук, 21 кгз.

13. Шунда ук, 56 кгз.

14. Шунда ук, 74-77 б кгз.

15. Шунда ук, 81-81 б, 113-113 б кгз. Казан губернасында боларга охшаш хэллэрнец, ягъни рус ке-шелэренец татарларны котыртуы турында кара: Загидуллин И. Указ. соч. - С. 129-130, 138-139.

16. КвДА, 582 ф., 42 тасв., 189 сакл. бер., 68-72 кгз.

17. Шунда ук, 78-80 кгз.

18. Шунда ук, 94-97 кгз.

19. Шунда ук, 574 ф., 9 тасв., 34, 107, 108 сакл. бер.; Татарстан милли архивы, 991 ф., 1 тасв., 41, 153 сакл. бер.

20. КвДА, 574 ф., 9 тасв., 34 сакл. бер.

21. Первая всеобщая перепись населения Российской империи, 1897 г. - СПб., 1904. - Т. Х. Вятская губерния. - С. 1-2.

№ 1. Сообщение земского начальника 4 участка Елабужского уезда Анисимова вятскому губернатору о сопротивлении татар при составлении списков хозяйств

17 декабря 1896 г.

№ 1957

Его превосходительству господину вятскому губернатору по Переписной комиссии.

12 сего декабря явились ко мне салаушский волостной старшина и волостной писарь и заявили, что 11 декабря они, составив списки хозяйств для всеобщей переписи в деревнях Сарсазе и Куразово и других, прибыли для этой цели в деревню Псеево. Но им заявили, что они не позволят составить списки хозяйств, так как опасаются, что после переписи будут открывать в татарских деревнях русские училища, а затем крестить сначала учеников, а потом и взрослых. Несмотря на убеждения в течение 6 часов, в деревне Псеево не дозволили обойти дворы для составления списка хозяйств. То же повторилось и в деревне Тураево.

Вследствие этого заявления я отправился 14 декабря в деревни Псеево и Тураево для убеждений исполнить беспрекословно все, что требуется положением о переписи. На сходе в деревне Псеево я разъяснил цель всеобщей переписи и обязанность каждого беспрекословно и совершенно правдиво дать необходимые для переписи сведения. После этого заявили мне, что они желали бы жить по-старому, что они опасаются, что после переписи будут строить в татарских деревнях училища, где будут обучать и по-русски, а затем, как говорят русские, будут крестить сначала учеников, а потом и взрослых, что если бы начальство только желало получить сведения, указанные в переписных листах, а не имело в виду другой цели, то оно могло бы все сведения получить от мулл и от волостных правлений. Несмотря на все мои и местного муллы разъяснения и убеждения, остались при своем убеждении и после объяснения моего об ответственности, которой они могут

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

1897 ЕЛГЫ ХАЛЫК ИСЭБЕН АЛУ ЬЭМ АЛАБУГА 6ЯЗЕ .Ау

МёсЕлМАитАТАрлАРы^53^-

Отъ Вятекаго Губернатора

ОБШЛШЕ.

До св'ЬдЬшя моего дошло, что среди испов'Ьдующаго магометанскую в'Ьру населешя вверенной мн*Ь губерши распространяются ложные слухи по поводу предстоящей всенародной переписи. Счи-, таю нужнымъ разъяснить, что перепись имЪетъ исключительно одну

ц'Ьль—верный подсчетъ населешя. Никакихъ перемйнъ посл^ нея / * не будетъ: школы (медресе и мектабе) останутся тЪ-же, которыя существовали до-нын&, дЬтей никто силою не будетъ заставлять учиться; мечетей и молельней мусульманскихъ никто и не думаетъ закрывать. Поэтому каждый хозяинъ долженъ безъ всякаго страха давать показашя счетчикамъ, помня, что всякое сопротивлеше и неисполнеше требовашй начальства влечетъ за собою наказате. Настоящее объявлеше предписываю объявить на сходахъ, вывЬсить въ волостныхъ правлешяхъ, училищахъ, мЪстахъ cкoплeнiя народа и раздавать отдЪльнымъ лицамъ въ случай выраженнаго ими о томъ желашя.

Вятсшй Губернаторъ КЛИНГЕНБЁРГЪ.

Вяткл. Губернская Типография. 1896 года.

ГА КО, ф. 582, оп. 42, д. 189, л. 19.

ИЗ ГЛУБИНЫ СТОЛЕТИЙ

подвергнуться за неисполнение высочайшего повеления о переписи, заявили, что они не будут препятствовать счетчикам приходить в свои дома, но только говорить им ничего не будут.

По окончании схода явились в Псеево человек до 30 из деревни Сарсаза и требовали от волостного старшины, чтобы он возвратил им список хозяйств их деревни, составленный 11 декабря. После того как старшина объяснил им, что список находится в волостном правлении при делах, они отправились в свою деревню.

На собранном мною того же 14 декабря сходе в деревне Тураево происходило то же, что и в Псееве, то есть жители той деревни высказали те же опасения относительно переписи, как и псеевцы, и, несмотря на все мои разъяснения и объяснения, также заявили, что они не будут давать сведений для переписи. Когда крестьяне деревни Тураево начали со схода расходиться по домам, пришла толпа крестьян деревни Куразово, человек около 80, явившаяся на сход самовольно, без всякого призыва, и начала кричать, требуя от волостного старшины, чтобы он немедленно выдал обратно составленный им 11 декабря для переписи черновой список хозяйств деревни Куразово. Несмотря на многократные разъяснения старшины и мои, что список этот сам по себе ровно никакого значения не имеет, что они не имеют права его требовать и что списки по сему предмету находятся в волостном правлении, куразовцы, не слушая никаких разъяснений, настоятельно требовали от волостного старшины выдачи им списка, угрожая в противном случае избить или даже убить волостного старшину. А когда последний ушел в свой дом, где находился и я, крестьяне деревни Куразово Хузя-Ахмет Мухамет-Ганеев и Камалетдин Шамсутдинов и другие в числе более 10, ворвавшись в комнату, кричали, приступая к старшине: «отдай список»; «не отдашь, живым не выпустим из дома»; остальная толпа, отворив двери избы, стоя в сенях, кричала: «их надо бить», «убить надо». Избегнуть насилие со стороны толпы куразовцев удалось старшине только благодаря тому, что он обязался возвратить упомянутый список в общество деревни Куразово. Не доверяя словам, толпа угрозами лишить жизни принудила старшину выдать ей письменную подписку, с приложением печати, с обязательством возвратить список. О преступлении куразовцев составлен протокол и передан 16 декабря судебному следователю 2 участка Елабужского уезда.

Сообщая о сем, имею честь покорнейше просить указаний Вашего превосходительства для руководства мне в дальнейшем. Не признает ли Губернская переписная комиссия необходимым обратиться в Уфимское магометанское собрание с просьбой о командировании члена для убеждения и вразумления татарского населения Салаушской волости или же об обязании местных мулл исполнить обязанности счетчиков каждому в своем приходе, причем из них малограмотные по-русски заполнить могли бы переписные листы по-татарски.

Для разъяснений и убеждений вновь отправляюсь в деревни Тураево, Куразово и Псеево вместе с уездным исправником и елабужским муллой 18 декабря.

И[справляющий] д[олжность] земского начальника 4 участка Елабужского уезда: Анисимов.

Государственный архив Кировской области (ГА КО), ф. 582, оп. 42, д. 189, л. 9-11.

№ 2. Телеграмма вятского губернатора муфтию Султанову о противодействии мусульман предстоящей переписи

19 декабря 1896 г.

Магометанскому муфтию Султанову.

[В] Малмыжском, особенно Елабужском уездах магометанское население упорно противодействует мероприятиям по предстоящей народной переписи под предлогом опасения за неприкосновенность религии. Никакие увещания, объявления не помогают. Благоволите принять меры к разъяснению неосновательности опасений и убеждению мусульманского населения подчиняться распоряжениям, касающимся переписи. Буду ожидать ответа для донесения министерству.

Подписал: губернатор Клингенберг.

Послана 19 декабря 1896 года.

ГА КО, ф. 582, оп. 42, д. 189, л. 3.

1897 ЕЛГЫ ХАЛЫК ИСЭБЕН АЛУ ЬЭМ АЛАБУГА 6ЯЗЕ

МвСЕЛМАН ТАТАРЛАРЫ

№ 3. Из представления председателя Елабужской переписной комиссии М. Грачева вятскому губернатору

29 декабря 1896 г.

№ 273

Согласно предложению Вашего превосходительства, выраженному в письме от 20 декабря за № 8853, я совместно с земским начальником 4 участка Анисимовым и уездным исправником Таширевым выезжал в те селения, где возникли волнения между магометанами, для разъяснения им предстоящей всеобщей переписи и вразумления их. Волнения охватывают только Салаушскую волость. [...] Основанием к отказу подчиниться переписи они, главным образом, указывают на распространяемый слух о том, что перепись населения среди магометан имеет конечной целью обращение их в христианство. Чтобы убедить насколько ложны подобные слухи, я по получении от Вашего превосходительства объявлений к магометанскому населению немедленно распорядился предварительно разослать их по тем селениям, где наиболее проявляется неподчинение переписи, а вслед за сим отправился туда же вместе с земским начальником и уездным исправником. [.]

На сходах участвовали почти все наличные домохозяева и даже семейства их. Жители селения Салаушского, с населением более 500 хозяйств, изъявили готовность подчиниться переписи, причем для полного успокоения в том, что их не будут крестить, просили дать им бумагу, вроде удостоверения. Просьба их была удовлетворена. Жители селения Варзинского, состоящего из 230 дворов, отказались подчиниться переписи, хотя некоторые из них, более здравомыслящие, открыто выражая готовность подчиниться переписи, в то же время сами убеждали своих односельчан к повиновению, но такие убеждения встречали в толпе одни угрозы. Другие селения, именно: Сарсазское, Тураевское, Кура-зовское, Псеевское и Бизяковское, с населением в общем до 1 000 дворов, — проявляют явное нежелание допустить в свои дома счетчиков и давать им показания и только твердят одно: «сомневаемся», «не верим», «не желаем», «не согласны». [...] Заметно также, что в каждом селении есть по несколько лиц, руководящих толпой, которая, в свою очередь, безотчетно повинуется им. Временное, на производство переписи, удаление таких лиц из среды своих обществ казалось бы мерой наиболее полезной для успеха переписи. [.] Председатель: [М. Грачев] (подпись).

ГА КО, ф. 582, оп. 42, д. 189, л. 47-49 об.

№ 4. Ответная телеграмма из штаба Казанского военного округа на просьбу вятского губернатора о необходимости военной команды

22 января 1897 г. Подана 22/1. 1 ч. 15 м.

Командующий войсками приказал одной роте прибыть к 28 января в Мамадыш, откуда по требованию Вашему, обращенному к уездному воинскому начальнику, рота может быть направлена в Елабужский уезд. О получении телеграммы ожидаю ответа. Генерал-лейтенант Бармин.

ГА КО, ф. 582, оп. 42, д. 189, л. 97.

№ 5. Рапорт елабужского уездного исправника Таширева вятскому губернатору о происшествиях во время переписи

2 февраля 1897 г.

№ 562

Его превосходительству господину вятскому губернатору елабужского уездного исправника рапорт.

Согласно циркуляру Вашего превосходительства от 30 декабря 1896 года № 1157 о представлении сведений о происшествиях, недоразумениях и выдающихся случаях, имевших место во время переписи, имею честь донести Вашему превосходительству — в дополнение к моим телеграммам — следующее: до 7 декабря между татарским населением

ИЗ ГЛУБИНЫ СТОЛЕТИЙ

волнений не было, а с сего числа оно появилось в Черкасовской волости [в] деревне Сосновые Юрашы, но с помощью городского муллы Хузяханова мною было тотчас же через разъяснения о цели переписи прекращено, и более в этой деревне волнений уже не появлялось. С 12 декабря стали доходить до меня слухи, что в некоторых татарских деревнях замечается какое-то беспокойство, вследствие чего был усилен надзор за населением, но 16 декабря в деревне Тураево было уже исполняющему должность земского начальника Анисимову при составлении подворной переписи оказано сопротивление, и по прибытии моем в эту деревню с ахуном и тремя муллами крестьян нашел в сильно возбужденном состоянии, и все поголовно кричали: «Переписывать не дадим и никому не хотим верить, нас хотят крестить и открыть училище, распоряжение о переписи не от государя»; толпа была настолько взволнован[н]а, что при малейшей бы моей невоздержанности в словах она готова была сделать нападение. В то же время объехал я более многолюдные деревни Псеево и Бизяки, где нашел весь народ в таком же состоянии, в Бизяках из толпы слышались угрозы.

К 20 декабря получены мною уже более печальные сведения, что все крестьяне сказанных деревень днем и ночью останавливают проезжающих, спрашивают, кто, куда и зачем едет, почему проезд через эти деревни считался небезопасным, а в деревне Псеево будто бы составлен приговор, чтобы убить исправника. Желая какими-либо мерами сдержать раздражение крестьян этих деревень, я дал приказ урядникам, чтобы вся проселочная дорога, пролегающая этими деревнями на протяжении 40 верст, каждодневно исправлялась, и, назначив в каждую деревню по одному уряднику, обязал их по возможности узнавать имена подстрекателей; это распоряжение несколько умалило ярость крестьян, и уже на сходках более спокойно говорили: «Кого-нибудь исправник ждет, уж не солдат ли» — и находившимся в деревнях урядникам никакого насилия или ослушания в исправлении дорог не делали; затем было сделано по уезду распоряжение, чтобы задерживать и представлять ко мне всех лиц, которые ходят по деревням под разными сомнительными предлогами; подобных личностей с разных концов уезда было представлено ко мне 19 человек.

К 25 декабря были получены и прочитаны муллами присланные от Вашего превосходительства объявления о школах, медресе и мектебе; к сказанному объявлению крестьяне многих деревень отнеслись доверчиво и приняли уже еще более спокойный вид.

28 декабря я обратился с просьбами к помещикам Бикмаеву, Халитову (из магометан) и управляющим Дьяконову, Брызгалову, Скворцову и Осинскому оказать их влияние на магометанское население, моя просьба ими была исполнена, и действительно они принимали до конца переписи самое живое участие, а в особенности господин Халитов, благодаря которому мне весьма многие лица уже были известны в подстрекательстве, но до более удобного времени я лишен был возможности сделать распоряжение об арестах, так как толпа никого не хотела выдавать, и весьма зорко днем и ночью оберегали друг друга от арестов. Это усматривается из следующего случая: урядники Моралев и Бабушкин были командированы в деревню Псеево для ареста подстрекателя Хусаинова, куда ночью подъехали к его дому, но в это время жена его выбила стекла у наружных рам и закричала о помощи народ [у], почему урядникам пришлось уехать обратно, не произведя ареста Хусаинова.

К 1 января получил сведения, что волнение между татарами появилось еще в нескольких деревнях, и что будто бы в Мензелинском уезде проживают какие-то темные личности, знающие несколько иностранных языков, которые стараются употреблять меры к подстрекательству татар к недопущению переписи, и что татары Елабужского уезда ездят в Мензелинск на свидания с этими личностями; вследствие чего 2 января в частном плане командировал урядника Бабушкина (знающего татарский язык) в город Мензелинск следить и наблюдать за действиями елабужских татар; пробыл урядник в Мензелинске 4 дня, дознал, что из Мензелинского уезда елабужские татары привозят какие-то брошюры, но от кого — не дознал (о сказанных личностях было телеграммой сообщено мензелинскому исправнику).

3 января по получении от Вашего превосходительства разрешения на перепечат[ыв]ание из «Правительствующего вестника» именного указа государя императора от 19 декабря 1896 года о цели переписи (один экземпляр представлен Вашему превосходительству в городе Елабуге) я того же числа перепечатал и с нарочными разослал по уезду для обнаро-

1897 ЕЛГЫ ХАЛЫК ИСЭБЕН АЛУ ЬЭМ АЛАБУГА 6ЯЗЕ

М6СЕЛМАН ТАТАРЛАРЫ

дования; в некоторых деревнях полученный указ имел желаемый успех. Того же 3 января получил сведения из деревни Мортов Черкасовской волости, что крестьяне не допустили счетчиков и даже угрожали нанести им побои; по прибытии в эту деревню, где действительно нашел крестьян возбужденными и дерзкими (слухи говорят, что были вооружены ножами), ими самовольно был устранен от должности сельский староста и избран[о] по своему желанию другое лицо, которое по приезде со мной земского начальника явилось со знаком старосты, но хотя земский начальник и приказал немедленно ему удалиться и передать знак прежнему старосте, но этого он не исполнил, и как он, так и крестьяне кричали, что они его выбрали, а прежнего старосту уволили; увещания на крестьян деревни Мортов не только не действовали, но было заметно, что толпа все более и более ожесточалась, и несколько дней было такого времени, что положительно считалось пребывание должностных лиц в этой деревне опасным, из деревни никому не позволяли уезжать без того, чтобы предварительно не обыскать, заподазривая, не везет ли исправнику бумаги с согласием кого-либо на перепись. Ахун этой деревни прислал мне письмо, в котором сообщает о подстрекателях и опасном своем положении, но письмо не было найдено крестьянами лишь потому, что оно было спрятано под кожу хомута.

5 января в деревне Абалачеве мне также не пришлось уговорить крестьян, которых нашел не менее возбужденными, как и в Мортах, когда я прочел указ государя и хотел передать его старосте, то толпа закричала: «Указ вези с собой, нам его не надо», — и указ мне пришлось взять обратно. С 6 января послал отпуска некоторым муллам — ехать к муфтию, хотя и не находил в этом пользы, так как крестьяне во многих деревнях заявляли мне, что они муфтия не слушают, упорствующих двух мулл деревень Тураево и Бизяки отправил мерами полиции, и того же 6 числа уже были в уезде слухи, что в Мензелинском уезде вызвана команда.

7 января в деревне [Новое] Аккузино было оказано сопротивление исполняющему должность земского начальника господину Анисимову, но за произведенными 13 числа арестами обвиняемых в сопротивлении переписи счетчики были допущены. Того же 7 января, благодаря полученной мною от Вашего превосходительства телеграмме об объявлении населению Вашего приезда в Елабужский уезд и о применении положения об охране, я 8 числа объявил об этом населению и обязал: отвести в каждой деревне, где происходят волнения, по несколько квартир, исправлять дороги и делать их, насколько возможно, шире; полученное населением, это сведение о приезде Вашего превосходительства так подействовало на упорствующих, что мне была уже возможность сделать распоряжение производить беспрепятственно аресты подозреваемых в подстрекательстве лиц.

8 января были мною получены сведения, что крестьяне деревень Бизяки, Мортов и Абалачева на сходах говорят так: «Если бы перепись была по приказу государя, то исправник бы не стал ездить по деревням и нас упрашивать, а сажал бы в тюрьму» — и составили приговоры не допускать до переписи никакого чиновника. Это обстоятельство навело меня на мысль произвести аресты крестьян этих деревень в такое время, чтобы слух об этом по возможности скорее разнесся по уезду; для чего избрал базарный день 11 января в городе Елабуге и арестовал из этих деревень 70 человек; весть об этом действительно уже 12 числа обошла весь уезд и произвела на население желаемые для дела результаты, счетчикам была возможность приступить в упорствующих деревнях к переписи, которая ими была окончена 17 января, а 28-го — проверка переписных листов.

О всем вышеизложенном имею честь донести Вашему превосходительству.

Елабужский уездный исправник: Таширев.

ГА КО, ф. 582, оп. 42, д. 189, л. 132-135.

Раиф Мэрданов,

филология фэннэре кандидаты

РЕЗЮМЕ

Публикация кандидата филологических наук Раифа Марданова посвящена противодействию татар-мусульман Елабужского уезда Вятской губернии переписи населения 1897 г. Публикация подготовлена по материалам Государственного архива Кировской области.

ИЗ ГЛУБИНЫ СТОЛЕТИЙ

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.