Спорт машFулотлари: техника, тактика, усулият Техника, тактика и методика спортивной тренировки
ХУЛОСАЛАР
3."KBTE" тренажёри ёрдамида мувозанат тургунлигини ривожлантириш ва эшиш техникаси элементларини узлаштириш буйича ишлаб чикил-ган методикани ёш эшкакчи байдаркачиларнинг машгулотларида татбик этилиши эшкак эшиш техникаси элементларини киска муддатда сифатли узлаштиришга олиб келди. Эксперт ба^олаш на-тижасида куйидаги фактлар аникланди: тажриба гурухидаги синалувчиларнинг "эшкакни сувга киритиш" техникаси элементини узлаштириш даражаси назорат гуру^иникига нисбатан 12,2% га, "эшкакни тортиш" техникаси элементини узлаштириш буйича 17,2% га, "сувдан чикариш" техникаси элементини узлаштириш буйича 13,2% га, "эшишга тайёргарлик" техникаси элементини узлаштириш буйича 14,8% га яхшиланди [р<0,05].
Адабиётлар:
1. Зеленин, Л.А. Новый тренажёр для улучшения безопасности, равновесия и технической подготовленности гребцов / Л.А. Зеленин,
B.Д. Медведков // Учёные записки университета им. П.Ф. Лесгафта. -20011. - № 7 (77). - С. 76-80. (0,74/0,15)
2. Икрамов б. Ф. Инновационный тренажер "kayak balance training ergometr" для развития равновесия у юных гребцов байдарочников //ббк 60 с 56. - 2019. - С. 27.
3. Икрамов б. Ф. Нетрадиционное развитие равновесия на суше у юных байдарочников //ббк 60 а 43. - 2019. - С. 99.
4. Farkhodovich, I.B., (2020). Development of balance in young kayakers in the initial stage of training. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences.Vol.8 No.2.6670.
5. Islamov I. S., Ikramov B. F. Starting actions of rowers on kayak and canoe //Academic research in educational sciences. - 2021. - Т. 2. - №. 6. - С. 1442-1450.
6. Ikramov F. T., Azimov Z. N. Features of use rowing pool // Academic research in educational sciences. - 2021. - Т. 2. - №. 6. -
C. 1154-1159.
Педагогика фанлари номзоди, доцент Д.Н. РАХМАТОВА1
'Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт университети Чирчик шах,ри, Узбекистан
Муаллиф билан богланиш учун:
10-16 ЁШАИ УСМИР СПОРТЧИААРДА ЧИДАМАИАИКНИ ШАКАААНТИРИШНИНГ ИАМИЙ-МЕТОДОАОГИК АСОСААРИ
Аннотация
Annotation
Настоящая статья посвящена формированию качества выносливости у юных спортсменов, здесь раскрывается распределение тренировочных нагрузок по зонам интенсивности, влияние аэробных, аэробно-анаэробных, смешанных и анаэробных нагрузок на организм занимающихся, пять компонентов, характеризующих тренировочные нагрузки при выполнении физических упражнений, а также использование следующих методов при развитии общей выносливости: метода непрерывных упражнений с измеренной нагрузкой, метода повторного и интервального упражнения, игрового метода, соревновательного метода и метода круговой тренировки.
Ключевые слова: подготовка юных спортсменов, тренировочная нагрука, аэробная, смешанная, аэробно-анаэробная, игровой метод, соревновательный метод, метод круговой тренировки.
Мазкур макола усмир спортчиларнинг чидамлилигини шакллантиришга багишлан-ган булиб, бунда машгулот юкламаларининг шиддат зоналари буйича таксимланиши, аэроб, аэроб-анаэроб, аралаш ва анаэроб жисмоний юкламаларнинг шугулланувчилар организмига таъсири, машкларни бажаришда машгулот юкламаларининг 5 та тар-кибий кисмлар билан ифодаланиши, шунингдек, чидамлиликни ривожлантиришда улчанган юклама билан узлуксиз машклар услуби, такрорий ва танаффусли машклар услуби, уйин услуби, мусобака услуби ва айланма машгулот услубларидан фойдаланиш йуллари ёритиб берилган.
Калит сузлар: усмир спортчиларни тайёрлаш, машгулот юкламалари, аэроб, аралаш, аэроб-анаэроб, уйин услуби, мусобаца услуби, айланма машгулот услуби.
This article is devoted to the formation of the quality of endurance in young athletes, it reveals the distribution of training loads by intensity zones, the effect of aerobic, aerobic-anaerobic, mixed and anaerobic loads on the body of those involved, five components that characterize the training loads during physical exercises, as well as the use the following methods in the development of general endurance: the method of continuous exercises with a measured load, the method of repeated and interval exercises, the game method, the competitive method and the circuit training method.
Key words: training of young athletes, training load, aerobic, mixed, aerobic-anaerobic, game method, competitive method, circuit training method.
Мавзунинг долзарблиги ва зарурати. Дунёнинг купгина давлатларида болалар, айникса уларнинг бошлангич спорт ихтисослашуви даврида чидамлиликни шакллантириш масалаларига катта эътибор ка-ратилади. Хдр хил спорт турларида чидамлиликни шакллантириш ёш спортчилар тайёрлашнинг мажбурий таркиби хисобланади. Хдр бир спорт тури толикиш
усиб боришига карамай, харакат фаоллигини саклаб колиш кобилияти сифатида чидамлиликнинг намоён килиниши ва ривожлантирилишига уз талабларини куяди. Шу сабабли укув-машгулот жараёнини окилона ташкил этиш мухим жисмоний сифатлардан бири булган чидамлиликнинг шаклланиш самарадорлигини анча оширишга имкон беради.
СМ
см о см
го га
-Н-»
0 <л
1
с го
Техника, тактика и методика спортивной тренировки
сч сч о сч
со та -с о
сл
Жахоннинг илгор давлатларида чидамлиликни, айникса болаликдан ривожлантириш масалалари буй-ича илмий тадкикотлар фаол олиб борилмокда, чунки айнан бу болалик даври спортга ихтисослашишнинг бошланиши хамда ушбу жисмоний сифатни ривожлантириш учун кулай давр билан боглик саналади. Болалар организми чидамлилигини шакллантиришга каратилган укув-машгулот жараёни хамда машгулот юкламаларини режалаштиришни оптималлаштириш зарурати мавжуд. Ёш спортчиларда спортга чидамлиликни такомиллаштириш зарурати пайдо булади, бу харакат амалларида иштирок этувчи мушаклар гурухининг усиб борувчи толикишга каршилигини оширишга имкон яратади.
Мамлакатимизда хар хил спорт турларини ривожлантириш, "ёшларни спортга жалб килиш ва иктидорли спортчиларни саралаш, халкаро спорт майдонларида юкори натижаларни таъминлай ола-диган малакали спортчилар орасидан Узбекистан терма жамоаларини шакллантиришга алохида эътибор каратилади. Республикамизда хар томонлама етук ва юксак маданиятга эга жисмонан соглом инсонни шакллантириш учун ахолининг жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги билимлари ва малакасини ошириш, иктидорли ёшларни саралаш хамда тайёрлашнинг ин-новацион шакллари хамда методларини жорий этишга устувор вазифа сифатида караш жоиз". Спортчининг чидамлилигини аниклаб берувчи омиллар тугриси-даги масаланинг хал этилиши муайян спорт турида чидамлиликни ривожлантириш самарадорлигини назорат килиш жараёнида кулланилиши керак булган энг ахборотли тестлар ва мезонлар тугрисидаги масала билан узвий богликдир. Спортчиларимиз томонидан Олимпия уйинларида курсатилган юкори натижалар ва урнатилган рекордлар республикамизда ушбу сохада тизимли ислохотлар олиб борилаётганлигидан далолат беради. Х,озирги пайтда спорт машгулотлари назариясида йиллик циклнинг турли боскичлари ва даврларида тайёргарлик воситаларини максадли танлашни амалга ошириш, чидамлиликни ривож-лантиришга каратилган машгулот юкламаларига нисбатан мослашиш механизмларини ишлаб чикиш, 10-16 ёшдаги спортчиларни жарохатларсиз асосий мусобакаларга тайёрлаш ва олиб келиш намунавий дастурларини ишлаб чикиш зарурати юзага келди. Шуни инобатга олиб, хар хил спорт турлари буйича ракобатбардош спортчиларни тайёрлашга каратилган илмий ишларни янада такомиллаштириш масаласини хал этиш ва машгулот жараёнини илмий ташкил этиш, 10-16 ёшдаги ёш спортчиларда чидамлиликни ривож-лантиришга каратилган машгулот юкламаларининг оптимал нисбатларини ишлаб чикишга куйиладиган талаблар йилдан-йилга кучайиб бормокда.
Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 24 январдаги ПФ-5924-сон "Узбекистон Респуб-ликасида жисмоний тарбия ва спортни янада тако-миллаштириш ва оммалаштириш чора-тадбирлари тугрисида"ги 2020 йил 30 октябрдаги ПФ-6099-сон "Соглом турмуш тарзини кенг татбик этиш ва ом-мавий спортни янада ривожлантириш чора-тадбир-
лари тугрисида"ги Фармони, 2020 йил 3 ноябрдаги ПК-4877-сон "Жисмоний тарбия ва спорт сохасида кадрлар тайёрлаш тизимини такомиллаштириш ва илмий салохиятни ошириш чора-тадбирлари тугри-сида"ги 2021 йил 5 ноябрдаги П^-5281-сон "2024 йил Париж шахрида (Франция) булиб утадиган XXXIII ёзги Олимпия ва XVII Паралимпия уйинла-рига Узбекистон спортчиларини комплекс тайёрлаш тугрисида"ги ^арори, шунингдек, мазкур сохага тегишли бошка меъёрий-хукукий хужжатларда белгиланган вазифаларни этишга муайян даражада хизмат килади.
Тадкикотнинг максадн 10-16 ёшдаги ёш спортчиларда чидамлиликни ривожлантириш воситалари, методларидан фойдаланиш самарадорлигини назарий асослаш ва тажрибада текширишдан иборат.
Тадкнкот вазнфаларн: 10-16 ёшли спортчиларда чидамлиликни ривожлантиришнинг тузилмавий-ти-зимли моделини назарий асослаш ва ишлаб чикиш;
чидамлиликнинг ривожланиш даражасига таъсир курсатувчи ахамиятли курсаткичлар ва тайёргарлик-нинг турли боскичларида уларнинг мумкин булган узгаришлари диапазонининг модел даражаларини аниклаш;
енгил атлетика спорт турларида ёш спортчилар-нинг жисмоний тайёргарлиги ва жисмоний ривож-ланиши даражасини инобатга олган холда уларда чидамлиликнинг ривожланиш даражасини бахолаш тизимини ишлаб чикиш;
енгил атлетика спорт турларида ёш спортчиларда чидамлиликни ривожлантиришга каратилган жисмо-ний машкларни бажаришда меъёрлаш турлари тасни-фини ишлаб чикиш;
ёш спортчиларда чидамлиликни ривожлантириш-нинг куп йиллик усиш суръатлари динамикаси буйича индивидуал мослашиш кобилиятлари хусусиятларини аниклаш;
енгил атлетика спорт турларида укув-машк машгулотларини ташкил килишда индивидуал-гу-рухли методдан фойдаланган холда ёш спортчиларда чидамлиликнинг ривожланишини педагогик назорат килишдан фойдаланишни тажрибада асослаш.
Ёш спортчиларда чидамлилик факат улар укув-машгулотлар жараёнида керакли даражадаги толикишга етиб келганларидагина шаклланади. Чидамлиликни тарбиялашда толикишнинг нафакат чукурлигини, балки унинг хусусиятини хам билиш жуда мухим.
1-расм. Ёш спортчиларда чндамлнлнкнн ривожлантириш воситалари ва методлари
Техника, тактика и методика спортивной тренировки
Чидамлиликни шакллантиришда асосий вазифа организмда керакли хусусиятга эга ва хажмдаги жавоб узгаришларига эришиш хисобланади.
Енгил атлетика спорт турларида машкларни бажа-ришда машFулот юкламалари 5 та таркибалар билан ифодаланиши зарур: машкнинг шиддати, машкнинг давомийлиги, дам олиш танаффуслари, дам олиш хусусиятлари ва такрорлашлар сони, шунингдек, чидамлиликни ривожлантиришнинг куйидаги усул-ларидан фойдаланиш керак: улчанган юклама билан узлуксиз машклар услуби, такрорий ва танаффусли машклар услуби, уйин услуби, мусобака услуби ва айланма машк услуби.
2-расм. 10-16 ёшдаги ёш спортчиларда аэроб чидамлиликни ривожлантириш воситалари ва услубилари
Биз 10-16 ёшдаги ёш спортчиларда аэроб чидамлиликни ривожлантириш воситалари ва услубларидан фойдаланиш схемасини ишлаб чикдик (2-расмга каранг).
Схемадан куриниб турибдики, асосий максад - болалар организмининг аэроб имкониятларини оширишдан иборат. Аэроб кобилиятлар организм-нинг кислород тушиши хамда унинг мушакларда утилизация килинишини таъминлаш имкониятлари билан аникланади. Бундай хусусиятларга куйидаги тизимларнинг иш унумдорлиги киради: 1) ташки нафаснинг дакикалик хажми, максимал упка винтеля-цияси, упкада газларининг диффузияси тезлиги; 2) кон айланиш тизими: дакикалик ва зарб хажми, ЮК£, кон хайдаш тезлиги; 3) кон тизими: гемоглобин микдори, кислороднинг тукималарда утилизацияланиши.
Схемада ёш спортчиларни чидамлилигини шакллантиришда 3 та асосий вазифалар ажратилади: 1) нафас олиш жараёнларининг максимал катталиклар-гача кенгайиш тезлигининг ортиши; 2) кислородни максимал узлаштириш даражасининг ошиши; 3) кислородни узлаштиришнинг юкори даражасини узок вакт саклаб колиш кобилиятини ривожлантириш. Бу вазифаларни амалга ошириш учун куйидаги услуб-лардан фойдаланилади: такрорий, равон, узлуксиз ва узгарувчан. Ушбу схемада такдим этилган тавсиялар-дан фойдаланиш енгил атлетика спорт турларида их-тисослашувчи ёш спортчиларда аэроб чидамлиликни шакллантиришда ижобий натижа берди.
3-расм. 10-16 ёшдаги ёш спортчиларда анаэроб имкониятларни ривожлантириш воситалари ва услублари
Биз ёш спортчиларнинг анаэроб имкониятларини ривожлантириш воситалари ва услубларидан фойдаланиш схемасини ишлаб чикдик (3-расмга каранг). Анаэроб имкониятлар энергиядан кислородсиз шароитларда фойдаланиш кобилиятига боFлик. Улар икки хил типдаги реакцияга боFлик: креатинфосфо-киназа ва гликолизлардир. Ёш спортчиларда анаэроб чидамлиликнинг ривожланиши юкори шиддатли машкларни бажаришни назарда тутади. Бу машклар учинчи ва туртинчи шиддат зоналарига киради. Анаэроб - гликолитик чидамлиликнинг ривожлани-ши туртинчи зонага кирувчи машкларни бажаришни такозо этади. 5-зонага кирувчи машклар анаэроб - алактат кобилиятларни ривожлантиришга ёрдам беради. Спортчи организмининг 5-шиддат зонасида машклар бажаришдаги физиологик реакцияси юкори индивидуал таркоклик билан ифодаланади.
3-расмда куриниб турибдики, укув-машFулот жа-раёнини ташкил килишда асосий вазифалар болалар организмининг анаэроб имкониятларини шакллан-тириш, гликолитик механизмни такомиллаштириш, фосфокреатин механизмининг функционал имкониятларини оширишга каратилган. Укув-машFулот жараёнини ташкил этиш давомида куйидаги машFулот услубларидан фойдаланилди: такрорий, узгарувчан, мусобака ва уйин. Айрим машкларнинг давомийлиги 3 сониядан 20 с.гача ва 30 с.дан 120 с. гача вактни ташкил этиши лозим, бунда такрорлашлар сони купи билан 1-2 марта, дам олиш танаффуслари 2-4 дакикадан ва шиддат энг катта кийматларга якин булиши зарур.
Шундай килиб, ёш спортчиларда чидамлиликни ривожлантириш учун куйидаги таркибий кисмларга риоя этиш керак (3-расмга каранг):
1) машкнинг давомийлиги;
2) машкнинг шиддати;
3) такрорлашлар сони;
4) дам олиш танаффуслари давомийлиги;
5) дам олиш хусусияти.
Юкоридаги тавсияларни бажара туриб, болалар организми хусусиятларини билган холда чидамлиликни шакллантиришга каратилган Укув-машFулот жараёнини максадли тузиш мумкин.
Енгил атлетикачиларнинг жисмоний тайёргарлиги жараёнида умумий ва махсус чидамлиликни ривож-лантиришда машFулот юкламаларининг хажми ва шиддати буйича режалаштирилиши ижобий узгариш-ларга олиб келди: 10 ёшдаги енгил атлетикачиларда
Техника, тактика и методика спортивной тренировки
курсаткичлар 11% гача, 11 ёшда 12 %, 12 ёшда 13% , 13 ёшда 15%, 14 ёшда 17%, 15 ёшда 18% га, 16 ёшда 19% гача усди. Машгулотлар давомида тикланиш воситаларидан фойдаланилди.
Дулоса килиб айтадиган, чидамлиликни ривож-лантириш методикалари жуда хилма-хилдир. Бу чидамлилик зарур булган фаолият турларининг чексиз хиллари билан боглик, (хозирги вактда 20 дан ортик махсус чидамлилик турлари ажратила-ди). Шу билан бирга, чидамлиликни намоён килиш билан боглик булган хар кандай фаолиятни руёбга ошириш маълум бир физиологик механизмлар
хамда энергия таъминоти манбаларининг иштирок этишига мухтож.
Адабиётлар:
1. Волков Н.И. Биоэнергетика спорта: монография / Н.И. Волков, В.И. Олейников. - М.: Советский спорт, 2011. - 160 с.
2. Кулаков В.Н. Программирование тренировочного процесса высококвалифицированных бегунов на средние, длинные и сверхдлинные дистанции: автореф. дис. ... д-ра. пед. наук / В.Н. Кулаков. - М., 1995. - 48 с.
3. Рахматов Н.А., Махмудов Т.М., Мирзаев С. Чидамкорликнинг биокимёвий асослари ва уни ривожлантириш услублари //Биокимё: Дарслик. - Т., 2007. - Б. 390-396.
4. Югуриш ва юриш буйича мусобакрларни утказиш кридалари // Енгил атлетика: Укув кулланма. - Т., 2007. - Б. 98-100.
Огир атлетика буйича Андижон вилояти терма жамоаси бош мураббийи, Катта укитувчи Р.М. МАХМУДОВ1 :Андижон давлат университети Андижон шахри, Узбекистан
Мустакил изланувчи Ш.Х. ТОШТУРДИЕВ2
2Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университети Чирчик шахри, Узбекистон
Муаллиф билан богланиш учун:
ОГИР АТЛЕТИКА БУЙИЧА АНДИЖОН ВИЛОЯТ ТЕРМА ЖАМОАСИНИНГ НАТИЖАЛАР ТАХДИЛИ (2020-2021 ЙИЛЛАР КЕСИМИДА)
Аннотация
Annotation
В статье проведен педагогический анализ результатов сборной команды Андижанской области по тяжелой атлетике, проведен анализ эффективности использования подходов тяжелоатлетов на республиканских соревнованиях.
Ключевые слова: квалифицирированные тяжелоатлеты, рывок, толчок, анализ эф-фектывност подходов, технико-тактическая подготовка.
Ушбу маколада Андижон вилояти терма жамоасининг Узбекистон чемпионатлари мусобакаларида кайд этилган натижаларни та^лили ва малакали огир атлетикачиларни техник-тактик тайергарлиги уларга берилган имкониятлардан фойдаланишлари, уринишлар самарадорлиги масалари ёритилган.
Калит сузлар: малакали огир атлетикачилар, даст кутариш, силтабкутариш, ёндашувлар самарадорлигини та^лил цилиш, техник-тактик тайёргарлик.
The article provides a pedagogical analysis of the results of the Andijan region national weightlifting team analyzing the effective use of weightlifters' approaches at republican competitions.
Key words: qualified weightlifters, jerk, push, analysis of the effectiveness of approaches, technical and tactical training.
CM CM О CM
ГО
та t
0 ü w
1
Долзарблиги. Мамлакатимизда соглом турмуш тарзини шакллантириш, айникса ёш авлодни жисмоний тарбия ва спортчиларни оммавий спорт билан мунтазам шугулланишлари уларнинг буш вактлари мазмунли утказишлари учун замон талабларига мос шарт-шароитлар яратиш, спорт мусобакалари оркали ёшларда уз иродасига, кучи ва имкониятларига булган ишончни ошириш мардлик ва ватанпарварлик она ватанга булган садокат туйгуларини камол топтириш, шунингдек ёшлар оркали иктидорли спортчиларни саралаб олиш ишларини тизимли ташкиллаштириш хамда жисмоний тарбия ва оммавий спортни янада ривожлантиришга йуналтирилган кенг куламли ишлар олиб борилмокда.
Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 3 июндаги "Жисмоний тарбия ва оммавий спортни янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугри-сида"ги ПК-3031 сонли Карорида мамлакатимизда оммавий спортни ва Олимпия харакатини ривожлан-
тириш шунингдек, жамиятда соглом турмуш тарзини шакллантириш, ахолининг кенг катламини, айникса, ёшларни жисмоний тарбия ва спорт билан шугулла-нишга жалб этиш, мамлакат спортчиларини Олимпия ва Осиё уйинлари, жахон ва Осиё чемпионатлари хамда бошка йирик халкаро спорт мусобакаларига тайёрлаш, уларнинг мазкур уйинларда муваффакиятли иштирок этишларини таъминлаш, максадида катор ишлар олиб борилмокда.
Тадкикотнинг максади. Андижон вилоят огир атлетика терма жамоасининг 2020-2021 йиллардаги республика чемпионатларда иштирокини илмий-на-зарий тахлил килишдан иборат.
Тадкикот натижалари ва унинг мухокамаси. Спортчиларнинг сунги 2 йил яъни 2020-2021-йил-ларда булиб утган, республика чемпионати мусо-бакалари иштирокларини назарий тахлил киладиган булсак, Имона Муминова 45 кг вазн тоифасида иштирок этган. Унинг охирги икки йилда Узбекис-