СМИ (медиа) и массовые коммуникации список научных статей
-
О ПОТЕНЦИАЛЕ ЦИФРОВОЙ ЭКОНОМИКИ В КОНТЕКСТЕ ФОРСАЙТА ЭКОНОМИЧЕСКОЙ МЕТОДОЛОГИИ И ТЕОРИИ
Статья посвящена вопросам одного из ведущих драйверов глобальных трендов - цифровизации. Опираясь на соответствие развития цифровой экономики положениям системной теории и теории циклов Н.Кондратьева, показаны концептуальные основы цифровой экономики, формирующиеся теоретические мифы, выделены...
2022 / Макаров Анатолий НиколаевичВАК -
ВОЗМОЖНОСТИ И ОСНОВАНИЯ ПРОГНОЗИРОВАНИЯ ЭКОНОМИЧЕСКИХ ПОСЛЕДСТВИЙ КЛИМАТИЧЕСКИХ ИЗМЕНЕНИЙ
Изучены методологические трудности прогноза экономических последствий изменений глобального климата. Отмечена слабая достоверность входной информации - климатических прогнозных данных, несоответствие как пространственных, так и временных масштабов в климатических и экономических исследованиях....
2022 / Данилов-Данильян Виктор ИвановичВАК -
ANALYSIS OF MEDIA LITERACY AMONG STUDENTS OF THE JOURNALISM TRAINING PROGRAM
In modern society, the issues of media literacy seem to be especially relevant due to the spread of fake information and unverified news. Analysis of the level of media literacy as a competence of future journalists seems to be a promising area of scientific and practical research. This is...
2022 / Avdonina N., Zaitseva L., Kuprikov N., Kuprikov M.WOSВАКESCI -
SCHOOLCHILDREN'S FAMILY VALUES FORMATION IN RUSSIAN NATIONAL CINEMATOGRAPH WORKS: MEDIA EDUCATION ASPECT
The problem of family, family relations and basic family values formation is very essential nowadays. The difficulties and problems of the modern families lie in unreadiness and unwillingness of young people to take the responsibility for the closest people, inability to cope with even slight...
2022 / Chelysheva I.WOSВАКESCI -
TECHNICAL UNIVERSITY STUDENTS’ MEDIA LITERACY WHEN THEY CHOOSE SCIENTIFIC JOURNALS FOR READING AND PUBLISHING
The aim of the study was to identify students’ attitudes to scientific journals as a source of scientific information and the platform for publishing their own scientific results. The study was conducted in National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute” (Kyiv,...
2022 / Fiialka S.WOSВАКESCI -
STUDENT'S MEDIA COMPETENCE: NEW OPPORTUNITIES TO COUNTERACT INFORMATION MANIPULATIONS IN NETWORK INTERACTIONS
The purpose of the study was to assess the media competence of students, to determine the possibilities and limitations for its formation in the context of the intensification of digital network interactions. The focus of the study is on studying the skills of students in terms of assessing the...
2022 / Frolova E., Rogach O., Tyurikov A.WOSВАКESCI -
USING MASLOW'S HIERARCHY OF NEEDS TO ANALYZE THE NEWS MEDIA IN THE REPUBLIC OF CHINA: NEWSREEL
China's newsreel was born in the year before the founding of the Republic of China, and developed rapidly during the Republic of China, becoming the mainstream news media at that time. Before the appearance of television, newsreel was the only news media with both audio and video, which had the...
2022 / Liu J.WOSВАКESCI -
TERMS OF DIGITAL COMMUNICATION IN THE MEDIA EDUCATION PROCESS
The article investigates the process of formation of the conceptual and terminological apparatus of the new segment, whose activities are based on the use of digital information and communication technologies - Internet media, websites, forums, multifunctional web portals, blog platforms, wiki...
2022 / Misonzhnikov B., Teplyashina A., Borschenko V.WOSВАКESCI -
PORTRAYAL OF SCHOOLTEACHERS PRESENTED BY NEWSPAPER IZVESTIA IN LATE SOVIET UNION AND CONTEMPORARY RUSSIA
Public image of people of different jobs is constantly changing in the course of time. Newspapers have always played a crucial role in representation of teachers, but the role of mass media in this process these days is hard to overestimate. To trace the transformation of teacher representation in...
2022 / Pechinkina O., Vepreva T.WOSВАКESCI -
SCHOOL COMMUNITIES ON VKONTAKTE AS PART OF THE MEDIA LEARNING ENVIRONMENT: TEACHERS’ MEDIA COMPETENCES
The article addresses the issue of media competences of school teachers responsible for managing their schools’ social media accounts, communities, etc. The new types of communication, instant messengers, social networking websites and online learning platforms place modern education in a very...
2022 / Petrova O., Belyakova I.WOSВАКESCI -
ANTHROPOCENTRIC MODEL OF CORPORATE MEDIA DISCOURSE
The article deals with a person as an object of anthropocentric research of corporate media discourse. The researchers identify the structure of the discourse with a person in its center on the example of the print edition of a large Russian manufacturer United Metallurgical Company (OMK, Moscow)....
2022 / Semashkina N., Khovanova E.WOSВАКESCI -
COMMERCIAL FORMAT FM RADIO STATIONS FOR THE YOUNG IN CROATIA FROM THE PERSPECTIVE OF THE EDUCATION OF JOURNALISTS
Croatia's century-old radio history is followed by a long tradition of radio studies, but the commercial format FM radio stations for the young has not yet been the subject of scientific research, although they have existed since 2014. This paper presents first Croatian research tracking changes in ...
2022 / Šulentić A., Vukić T.WOSВАКESCI -
ПРОБЛЕМА ДОМАШНЕГО НАСИЛИЯ В ОТНОШЕНИИ ЖЕНЩИН В РОССИЙСКОМ МЕДИАПРОСТРАНСТВЕ: ОСНОВНОЙ РЕПЕРТУАР РОССИЙСКИХ СМИ
В статье рассматривается репертуар российских СМИ по освещению проблемы домашнего насилия в отношении женщин, а также кризису российской семьи. Выявлено, что в репертуаре российских СМИ преимущественно присутствуют публикации которые направлены на освещение деятельности, связанной с принятием...
2022 / Китайцева Ольга ВячеславовнаВАК -
GLOBAL CONSUMER SOCIETY AND TREND OF CONSUMPTION IN INDIA
For sociologists and social scientists, contemporary global society has entered into the phase that is labelled as advanced capitalism, advanced industrialism, information era and post-modernity. Consumer society is a kind of characteristic feature of this phase and an ideological force underlies...
2022 / Laskar Mahmudul HasanВАК -
ANALYZING SOCIAL REPRESENTATION OF GENDER-BASED VIOLENCE THROUGHOUT MEDIA DISCOURSE. THE CASE OF THE ITALIAN PRESS
This work aims to provide a tool to analyze social representations of gender-based violence, an issue that is receiving increasing media attention in recent years. Focusing on the Italian case, the research questions we try to answer are: 1) How is gender-based violence represented in the Italian...
2021 / Belmonte Rosalba, Negri MicheleВАК -
ЖЕНСКИЙ МУСУЛЬМАНСКИЙ АКТИВИЗМ В ОБЩЕСТВЕННОМ ДИСКУРСЕ РЕСПУБЛИКИ ТАТАРСТАН
В настоящее время акцент с традиционных форм женского мусульманского активизма смещается на новые формы и всё больше реализуется в интернет-пространстве. Сегодня социальные сети выступают местом формирования и развития общественного дискурса. В рамках нашего исследования проанализированы некоторые...
2021 / Гибадуллина Миляуша Рустамовна, Кусанова Динара СырынбетовнаВАК -
ОТЕЧЕСТВЕННЫЙ КИНЕМАТОГРАФ И ЕГО ЗНАЧЕНИЕ В ФОРМИРОВАНИИ НАЦИОНАЛЬНОЙ ИДЕНТИЧНОСТИ
Статья рассматривает аспекты взаимосвязи национальной идентичности и произведений искусства с точки зрения кинематографа, как одного из самых массовых и популярных видов искусства нашего времени. Рассматривается кинематограф США, СССР и современной России. На примере разных направлений кино этих...
2021 / Туманов Арсений ИгоревичВАК -
ИМИДЖ ДЕПУТАТОВ РЕГИОНАЛЬНЫХ ПАРЛАМЕНТОВ В ПОПУЛЯРНЫХ СОЦИАЛЬНЫХ СЕТЯХ: РАВНОПРАВИЕ В ЭРУ ЦИФРОВИЗАЦИИ
В статье рассмотрены популярные социальные сети с позиций гендерной специфики авторов и возрастного профиля пользователей с целью дальнейшего качественного рассмотрения аккаунтов депутатов; проводится анализ аккаунтов депутатов региональных парламентов с визуальной и лингводискурсивной точек зрения ...
2021 / Сизоненко Анастасия ЮрьевнаВАК -
ПОЛИТИЧЕСКИЕ КОНТЕКСТЫ "МЯГКОЙ СИЛЫ" И КУЛЬТУРНО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ДИПЛОМАТИИ ЕВРОПЕЙСКИХ СТРАН КАК КАНАЛОВ ЛОКАЛЬНО-ГЛОБАЛЬНЫХ ВЗАИМОДЕЙСТВИЙ
Анализируется обширный организационный и проектный инструментарий, находящийся в распоряжении органов Европейского союза и ведущих европейских стран (Великобритания, Германия, Франция, Испания), применяемый ими для приложения т.н. «мягкой силы», то есть неформального продвижения национальных...
2021 / Чумаков Виталий АлександровичВАК -
THE IMPACT OF PANDEMIC ON OUR DAILY LIFE: THE CASE OF THE INDIA
We feel lonely from time to time and these feelings of loneliness sometimes have a serious effect on our mental health. However, in this pandemic this feeling of loneliness was a long time scenario. It has been seen that the long-term loneliness is associated with an increased risk of certain...
2021 / Gupta DebajyotiВАК