ЖИСМОНИЙ ВА РУХИЙ ТАРБИЯНИНГ УЗАРО МУТАНОСИБЛИГИ
Раимберди Кудратуллоевич Хайтметов
Чирчик давлат педагогика университети катта укитувчиси
АННОТАЦИЯ
Маколада комил инсонни тарбиялашда спортнинг, жисмоний машкларнинг ахамияти фалсафий жихатдан ёритилган. Шахс маънавияти шаклланишида жисмоний камолотнинг урни очиб берилган.
Калит сузлар: спорт, этика, тарих, комил инсон, давлат.
КИРИШ
Комил инсонни тарбиялаш муаммосини хал этиш азал-азалдан инсониятнинг уз олдига куйган орзуларидан бири булиб келмокда. Бугунги кунда ёшларни хар томонлама етук инсонлар булишида спорт ва жисмоний тарбиянинг ахамияти ошиб бормокда. Спорт инсон уз-узини тарбиялаши, англашида етакчи омиллардан бири булиб хисобланади. Спортдаги курсаткичларининг усиш меъёрига караб спортчи нафакат жисмоний, балки рухий, акдий, ахлокий ва ватанпарварлик жараёнларига аста-секин узи хам сезиб-сезмай кириб боради. Бу жараёнларга кириб боришида устози, жамоаси, куллаб-кувватловчи дустлари мухим урин эгаллаши мутахасислар адабиётларида кенг ёритилган. Спортчилар ва спорт жамоаларининг мусобакаларини томоша килиб турган шахс шу спортчи ёки шу жамоа билан биргаликда иштирокда булишга ошикади. "Стадионда уз жамоасининг голиб чикканини курган мухлиснинг куч гайрати жушиб, узи хам майдонга тушиб туп сургиси келиб кетади. Чунки у ана шу жамоа тимсолида халки ва ватанини, уларнинг катта имкониятларини куради" Шунинг учун хам спорт инсон иродасини тоблайдиган, рухият, ахлоки ва дунёкарашига таъсир киладиган фаолият турларидан бири хисобланади.
АДАБИЁТЛАР ТАХДИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Спорт инсоннинг жисмоний сифатларини ривожлантириши билан бирга унинг маънавий камолотига хам кучли таъсир утказишини кадимги инсонлар хам яхши тасаввур килишган. Бундан карийб уч минг йил аввал антик маданиятда олимпия уйинларининг пайдо булиши хам инсондаги куч, чакконлик, тезлик, чидамлилик сифатларини, унинг рухий ва жисмоний баркамоллиги, фалсафий ва
December, 2022
368
маънавий карашларини намойиш килиш истаги билан бевосита богликлиги шубхасиздир. Кадимги инсоннинг тасаввурида, хар томонлама жисмоний, маънавий етуклик, мукаммаллик инсонларгагина эмас балки, факатгина маъбудлар ва афсонавий кахрамонларгагина хос булган. Бу хакда бизгача етиб келган афсонавий Гераклнинг ун икки кахрамонлиги фикримизга яккол мисол була олади. Гуёки пахлавон Геракл муъжизавий, шу билан бирга хар хил вайронкор кучга эга турли махлукларни енга олиши учун унга рухий, жисмоний куч керак булган. Югуришда охудан хам узиб кета олган, камондон бехато ук узган, хар кандай пахлавонни курашда маглуб эта олган бу азамат санъат ихлосманди хам булган етук шахслиги манбаларда курсатиб утилган.
У нафосатни билган, кифора номли мусика асбобини чалишни урганган, шу билан биргаликда хайкалтарошликка кизиккан. Бу уша давр кишиларининг тасаввурида хам бекиёс жисмоний кучнинг узигина инсон мукаммаллиги мезони була олмаслиги тугрисидаги карашларнинг мавжудлигини англатади. Шунингдек, афсонавий юнон кахрамонлари Геракл, Апполон, Одиссейлар каби , файласуфлар Гиппократ, Пифагор, Афлотун, Аристотелларнинг хам спорт билан машгул булганликларини яхши биламиз. Ана шундай буюк зотлар иштирок этганликлари учун хам олимпия уйинларининг асосий гояси инсон комиллиги намойиши булганлиги табиийдир. Машхур тарихчи Герадот Афинадан олимпия утказилган шахаргача яёв келганлиги хакида маълумотлар бор. Пифагор умумэллин спорт мусобакаларида мушт жанги (бугунги кунда бокс)да голибликни кулга киритган. "Тиббиётнинг отаси"- Гиппократ кузга куринган эллин курашчиси ва машхур чавандоз булган.
Афлотун томонидан фалсафада биринчи марта инсон комиллиги масаласининг куйилишига хам олимпия спорт уйинлари туртки булган. Чунки, унинг узи бу мусобакаларда иштирок этиб жисмоний машкларнинг инсонни камол топтиришдаги ахамиятининг бевосита шохиди булган. Файласуф Афлотун уз даврининг энг кучли гимнастикачиларидан бири эканлиги билан хам танилган, Олимпиадалар уртасида хар икки йилда бир марта денгиз илохи Посейдон шарафига утказиладиган машхур Истма уйинларида кураш буйича мусобакаларда голиб чиккан.
Манбалардан маълумки, Афлотун уз асарларида спорт ва жисмоний тарбия масалаларини кенг тахлил килган. Комил инсонни тарбиялаш ва уни шакллантириш масаласига алохида тухталиб, инсондаги рух ва жисмнинг машклар оркали ривожлантириш зарурлигини далиллар асосида исботлаб беради. "Кухна Юнонистонда умумий таълим отаси хисобланган Исократ (милл.авв 436-338
December, 2022
369
ISSN: 2181-1385
Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1
йиллар) ёшларни тарбиялашда агонистика яъни спорт машкдарини бажариш ва мусобакалашиш тизими ва фалсафани узвий боглаш зарурлигини асослайди. Биздан анча илгари яшаган одамларнинг баъзилари хаётнинг барча жабхалари билан боглик булган санъат турлари куплигини, аммо улар орасида жисм ва рух тарбияси билан шугулланадиганлари йуклигини англаган холда бизга бу икки фанни - обьекти инсон жисми булган петодрибика ( яъни бир кисми гимнастикадир) иккинчиси инсон рухи билан шугулланадиган фалсафани васият килиб колдирадилар. Бу икки фан бир-бирига мувофик узаро боглик ва мутаносибдир. Устозлар улар ёрдамида инсон калбини олижаноброк, жисмини эса мукаммалрок киладилар". Бу тарихий маълумотлардан куриниб турибдики, спорт ва фалсафа бир-бирига чамбарчас богланиб, улар мохият ва мазмун жихатидан якинлигини англаймиз. Улар доим бир-бирини бойитиб тулдириб келган ва келмокда. Инсон комиллигида жисмоний машклар урнини машхур саркардалар А.Македонский, Ж.Мангуберди, А. Темурлар хам аник равшан англаб етишган.
Буюк саркардалардан бири булмиш Александ Македонский хам уз аскарларни уз армиясига танлаб олганда уларнинг жисмоний кобилиятига, хусусан куркмас, жасоратли сифатларига катта эътибор берган. Бу жараённи саркарда лашкарларнинг хар бирини ёввойи хайвонлар билан юзлаштириш оркали текшириб курганлиги хакида маълумотлар буюк мутафкаккир Алишер Навоий асарларида учратиш мумкин.
Темурийлар даврида, айникса, Амир Темур хукмронлиги даврида жисмоний тарбияга эътибор жуда кучли булган. Бу борада темурийлар даври ёзма манбаларида анчагина далиллар бор. Чунончи «Темур тузуклари», Шарафиддин Али Яздийнинг «Зафарнома», Фосих Хдвофийнинг «Мужмал-и Фосихий», айникса, Мулло Салохиддин Тошкандийнинг «Темурномаси» каби бир катор тарихий-бадиий асарларда амир Темур ва унинг авлодлари уз даврида жисмоний тарбияга катта ахамият берганлиги таъкидланади.
Урта. асрларда яратилган бир катор асарларда инсондаги жисмоний маданиятни шаклланишида назарий асосларга алохида эътибор берилган Беруний, Форобий, Ибн Сино, Юсуф Хос Х,ожиб, Абдурахмон Жомий, А.Навоий ва бошка алломаларнинг асарларидан намуналар келтиришимиз мумкин. Бу алломалар жисмоний етукликни назарий асосларини очиб бериш билан бирга узлари хам жисмоний машклар билан бевосита шугулланганликларини ёзиб колдиришган.
Инсон комиллигини унинг маънавий ва жисмоний
етуклиги белгилаб беришини тиббиёт илми султони
December, 2022
мyтaфaккир Aбy Aди ибн Сино Узининг мaшхyр "Тиб к;онyнлaри"дa "СоFликни сaкдaшнинг aсосий тaдбири бaдaнтaрбия этанли^'^ тaъкидлaр экaн, "бaдaнтaбиянинг нозик Ba енгил yсyллaри" кдтори унинг кучди - "нaйзa отиш, 4aBro^ кyрaш, тош кyтaриш, чaвaндозлик", ^би yшa дaврлaрдa хaм жyдa оммaлaшгaн миллий спорт тyрлaри билaн шyFyллaнишнинг aхaмиятини бaтaфсил тaърифлaб бергaн. Ибн Сино тaъбири билaн aйтгaндa, соFликни сaкдaш Ba уни чиниктиришдa жисмоний тaрбиянинг урнини босaдигaн биронтa дори^рмон йукдир. Юсуф Хос Х,ожибнинг "Ky^Fy билиг" aсaридa бaркaмолликдaги жисмоний етукликнинг yрнигa aдохидa aхaмият бергaн. Юсуф Хос Хожибнинг "KyтaдFy билиг" aсaридa воягa етaëтгaн ëшлaргa мaънaвий етуклик билaн бир кaтордa жисмоний етуклик хaм мухим aхaмиятгa эгa этанлигини кyрсaтиб утиш билaн бир кaтордa жисмоний мaшкдaрнинг номлaрини, yткaзиш жойлaрини, yткaзиш воситaдaрини бaëн этгaн. Жисмоний мaшкдaр инсоннинг ëшигa кaрaб белгатаниши сaмaрaди экaнлигини aдохидa тaъкидлaгaн. От билaн, кaмон килич билaн бaжaрилaдигaн мaшкдaрнинг фойдaди томонлaрини кyрсaтгaн.
Aбдyрaхмон Жомий узининг "Бaхористон" номли aсaридa бaркaмоллик хaкддa фикр билдиргaндa жисмоний бaркaмоллик мaсaдaдaрини хaм кенг ëритaди. Aйнaн шу aсaрдa жисмоний бaркaмолликкa эришиш учун инсон уз тaнaсини aкди оркдди билиши Ba уни мaшкдaр ëрдaмидa ривожлaнтириши мумкинлиги мaълyмотлaр бергaн. Жaмиятдa ижтимоий-aхлок;ий фaол,
бaркaмол кишилaрни воягa еткaзиш мaсaлaсигa жaдидчилик хaрaкaти нaмоëндaдaри хaм aдохидa эътибор кaрaтишгaн. "М.Бехбудий, A.Фитрaт, A.Aвлоний кaби олимлaр шaxсни вужуд, a^ Ba aхлок,ий жихaтдaн тaрбиялaш билaн жaмиятдa мaънaвий aхлок,ий yЙFOнишни юзaгa келтириш мумкинлигини aсослaб бергaнлaр" Биз жисмоний мaшкдaр, yлaр орщли тaнaни Ba рyxни чиниктириш хaкидaги фикрлaрни yргaниб инсон комиллигидa спортнинг aсосий омиллaрдaн бири экaнлигигa ишонч хосил килишимиз тaбиийдир.
ХУЛОСА
Юкоридaгилaрдaн xyлосa килиб шуни aдохидa тaъкидлaш лозимки, хaм жисмонaн хaм мaънaн комил инсонни тaрбиялaшдa спортнинг aхaмияти бекдесдир. Бугунги кyндa респyбликaмиздa хaр томонлaмa етук кaдрлaрни, комил инсонлaрни тaйëрлaшдa болaдaр спортини, оммaвий спортни, кдзлaр спортини ривожлaнтиришни янaдa яxшилaш учун xaрaкaтлaримизни хеч кдчон сyсaйтирмaслигимиз шaрт Ba бу дaвр тaдaбидир.
December, 2022
371
ISSN: 2181-1385
Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1
REFERENCES
1. Мухамедова, З. М., Саттарова, Д. Г., & Худайбергенова, П. Т. (2019). РОЛЬ ГУМАНИСТИКИ В МЕДИЦИНСКОМ ОБРАЗОВАНИИ И СОВЕРШЕНСТВОВАНИИ ПРОФЕССИОНАЛИЗМА ВРАЧЕЙ. Гуманитарный трактат, (52), 19-23.
2. Gapparovna, S. D., & Toshpulatovna, X. P. (2021). IMPROVING THE QUALITY OF MEDICAL SERVICES IN IMPROVING THE GENE POOL OF THE POPULATION IN OUR COUNTRY. Galaxy International Interdisciplinary Research Journal, -9(10), 138-141.
3. Умирзакова, Н. А., Худойбергенова, П. Т., & Курбанова, Е. (2020). БИОЭТИЧЕСКИЕ ПРОБЛЕМЫ ТРАНСПЛАНТОЛОГИИ. Гуманитарный трактат, (97), 13-14.
4. Худайбергенова, П. Т. (2018). ОБРАЗ МАВЛОНО ДЖАЛОЛИДДИНА РУМИ В КОНТЕКСТЕ ГУМАНИСТИЧЕСКИХ ТРАДИЦИЙ ВОСТОКА И МУСУЛЬМАНСКОЙ БИОЭТИКИ. Гуманитарный трактат, (33), 28-30.
5. Атамуратова, Ф. С., & Мисирова, Ш. А. (2021). Значение изучения биоэтики в медицинских вузах: международный опыт.
6. Мухамедов, А. Р (2021). «Вопросы совершенствования законодательства Узбекистана о преступлениях в сфере трансплантологии с учетом зарубежного опыта», Биоэтика и право
7. Mukhamedzhanovna, M. Z., Akmalovna, U. N., Abdusamatovich, K. S., Gapparovna, S. D., Arifovna, U. D., & Tashpulatovna, K. P. (2021). Bioethics-Paradigm of Humanization of Medical Education. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 125-133.
8. Мухамедова, З. М. (2019). Умирзакова Н. А. Феномен медицинских гуманитарных наук и международный опыт интеграции гуманитарных наук в медицинском образовании. Философские проблемы биологии и медицины: феномен биорациональности, (13), 304.
9. Мухамедова, З. М. (2019). Интеграция гуманитарных наук в медицинское образование: проблемы и перспективы. Journal of Health Development, (1 (30)),
10. Мухамедова, З. М. (2009). Биоэтика. Учебное пособие. Ташкент.
11. Мухамедова, З. М., & Умирзакова, Н. А. (2021). АКТУАЛЬНОСТЬ ФОРМИРОВАНИЯ СОЦИАЛЬНОГО КОНТЕКСТА БИОЭТИЧЕСКИХ ПРОБЛЕМ В УЗБЕКИСТАНЕ. Гуманитарный трактат,
(99), 7-15.
37-45.
December, 2022
ISSN: 2181-1385
Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1
12. Mukhamedova, Z. M., & Umirzakova, N. A. (2019). The phenomenon of medical humanities and the international experience of integrating the humanities in medical education. Philosophical problems of biology and medicine: the phenomenon of biorationality, (13).
13. Мухамедова, З. М., & Умирзакова, Н. А. (2018). Паллиативная помощь: современость и традиции мусульманской биомедицинской этики. Гуманитарный трактат, (21), 38-40.
14. Mukhamedova, Z. M. (2006, October). Issues and contradictions in bioethics of 21st century: Islamic prospects. In Abstract book, First sub-regional expert meeting on ethics education in science and technology, Iran, Tehran (pp. 28-29).
15. Мухамедова, З. М. (2005). Исламская биоэтика в историческом аспекте. Сайт Ташкентской Медицинской Академии: www. rpam. uzsci. net.
16. Мухамедова, З. М. (2004). Введение в биоэтику. Т., Уч. пособие-2004.-120с.; Мухамедова ЗМБиоэтика. Т. УзМУ Ресурс маркази. Укув кулланма-2006. 144б; Мухамедова ЗМ и др. Биоэтика. Т. Уч. пособие-2009.163 с.
17. Сатарова, Д. Г., & Умирзакова, Н. А. (2016). РАЗВИТИЕ ГЛОБАЛЬНОЙ ЭТИКИ И ВСЕОБЩАЯ ДЕКЛАРАЦИЯ О БИОЭТИКЕ И ПРАВАХ ЧЕЛОВЕКА. In Этика и история философии (pp. 202-207).
18. Саттарова, Д. Г. (2015). СТРАТЕГИЯ КОМПЬЮТЕРИЗАЦИИ И
ОБРАЗОВАНИЯ. гааеёегёааО ieANanaa а ёе^еОаОддеёш, 116.
19. Сатарова, Д. Г. (2014). СОЦИАЛЬНЫЙ ИДЕАЛ И ПОСТКОЛОНИАЛЬНЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ ЦЕНТРАЛЬНОЙ АЗИИ ДЛЯ" ПОНИМАЮЩЕГО КОНТРОЛЯ". Журнал научных публикаций аспирантов и докторантов, (1), 106-108.
20. Sadullaevna, Y. L., & Baratovna, A. G. (2021). LOGICAL PRINCIPLES IN THE DOCTRINE OF IBN SINA AND THEIR FORMATION CHARACTERISTICS.
21. Юлдашева, Л. С., & Абдурахимова, Д. М. (2021). ЖАМИЯТДА ОДОБ-АДЛОК МЕЪЁРЛАРИНИ БУЗИЛИШИНИНГ ИЖТИМОИЙ ОМИЛЛАРИ. Журнал Социальных Исследований, 4(4).
22. Yuldasheva, L. S., Khashimova, G. F., & Khosilova, A. A. (2020). THE CONCEPT OF TRUTH IN KANT AND HEGEL. Theoretical & Applied Science, (2), 451-454.
23. Il'ina, G. V., Berezhnaya, I. A., & Yuldasheva, L. S. (2019). Formirovanie gotovnosti pedagogov k realizatsii so-vremennykh zdorov'esberegayushchikh tekhnologii s det'mi doshkol'nogo vozrasta: monografiya, Magnitogorsk, Izd-vo Magnitogorsk. gos. tekhn. un-ta im. GI
ИНФОРМАТИЗАЦИИ
И
ПРОБЛЕМА
ГУМАНИЗАЦИИ
Nosova.
December, 2022
ISSN: 2181-1385
Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1
24. Obol'nikova, E. A., & Yuldasheva, L. S. (1973). Isolation and identification of the ubiquinone synthesized by the fungus Blakeslea trispora. Applied Biochemistry and Microbiology, 7(1), 38-40.
25. Akkazieva, B., Tello, J., Smith, B., Jakab, M., Krasovsky, K., Sautenkova, N., ... & Shoismatuloeva, M. (2015). Better noncommunicable disease outcomes: challenges and opportunities for health systems. Tajikistan country assessment. Geneva: WHO.
26. Умирзакова, Н. А. (2019). Репродуктивные технологии в системе здравоохранения Узбекистана в качестве социальной инновации. In Наука, образование, инновации: апробация результатов исследований (pp. 884-888).
27. Умирзакова, Н. А. (2022). СТОМАТОЛОГИК ТАЪЛИМДА БИОЭТИКАВИЙ МУАММОЛАРНИ УРГАНИШ ДОЛЗАРБЛИГИ. Academic research in educational sciences, (2), 69-72.
28. Умирзакова, Н. А. Востребованность биоэтики для гуманизации медицинского образования в Узбекистане. IX М1ЖНАРОДНОГО СИМПОЗ1 УМУ З БЮЕТИКИ ЗДОРОВ'Я, МЕДИЦИНА ТА ФШОСОФШ: СТРАТЕГИ ВИЖИВАННЯ, 15-16.
29. Умирзакова, Н. А. (2020). Значение изучения биоэтики в формировании профессиональной компетентности у студентов медицинских ВУЗов. Научные исследования XXI века.-Нефтекамск, (5), 7.
30. Умирзакова, Н. А. (2020). БИОЭТИКА КАК ЦЕННОСТНАЯ ОРИЕНТАЦИЯ В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ ВРАЧЕЙ. Гуманитарный трактат, (77), 4-7.
31. Мухамедова, З. М., Умирзакова, Н. А., & Бабаджанов, Ж. (2017). Проблема смерти мозга в исламской биоэтике. Гуманитарный трактат, (17), 15-18.
December, 2022