ISSN: 2181-1385
Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1
А^ОЛИНИ СОГЛОМЛАШТИРИШДА МИЛЛИЙ УЙИНЛАРНИНГ
УРНИ ВА АХДМИЯТИ
Лутфулло Кароматуллоевич Ахатов
Чирчик давлат пеагогика университети катта укитувчиси
АННОТАЦИЯ
Кейинги йилларда мамлакатимиз ахолиси уртасида соглом турмуш тарзини карор топтириш максадида жисмоний тарбия ва спортни ривожлантириш - устувор масалалардан бирига айланиб бормокда.
Калит сузлар: спорт, миллий уйинлар, тарбия, маданият, маънавият.
Мамлакатимизда барча сохаларда жумладан, спорт сохасига эътибор берилиб тубдан узгаришлар амалга оширилмокда. Президентимиз таъкидлагани каби: "Хдётимизнинг барча сохаларида амалга оширилаётган кенг куламли ислохотларимизнинг самарадорлиги, аввало, хал; маънавиятининг тикланиши, бой тарихий меросимизнинг чукур урганилиши, анъана ва урф-одатларимизнинг сакланиши, маданият ва санъат, фан ва таълим ривожи, энг мухими, жамият тафаккурининг узгариши ва юксалиши билан узвий богликдир" ХХ аср бошларида ижод килган маърифатпарварларимиздан бири Абдулла Авлоний "Инсон уз гузаллиги ва мураккаблиги билан коинотдаги барча махлукотдан афзалдир. Баданнинг саломат ва кувватли булмоги эса инсонга энг керакли нарсадур. Чунки укумок, укутмок, урганмок, ва ургатмок учун инсонга кучли, касалсиз жасад лозимдир", - деб таъкидлайди.
Ахолининг саломатлигини яхшилаш ва таълим тарбияни ривожлантириш, шунингдек жамиятимизда соглом авлодни вояга етказиш бугуннинг долзарб вазифаларидан биридир.
Инсоният тафаккури тарихидан маълумки, фан, таълим тарбия ва спортнинг ютуклари асосан эзгу гояларга, яхши амалларга хизмат килиб келган. Хакикатдан хам спортнинг инсон ва оила хаётидаги роли, унинг жисмоний согломлигининг асоси эканлиги, ёшларга уз кобилият ва истеъдодини руёбга чикаришда ахамияти каттадир.
Миллий уйинлар ёш авлодни жасорат ва адолат, Ватанни севиш, халкига хизмат килиш, мехнатсеварлик, мехр-саховат халоллик ва поклик рухида тарбиялайди. Халк шунинг учун хам курашда
КИРИШ
халол, мард полвонни, улокда чапдас ва мохир чавандозни
December, 2022
кутлайди. Халк миллий уйинларининг голибларини нафаккат чиройли харакатлари балки, иштирокчининг тантилиги, мардлиги, чапдастлиги эвазига эъзозлайди.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Миллий уйинлар, пойгалар, беллашувлар турли мусобакалар ёрдамида энг яхши удумлар, анъаналар ва маросимлар авлоддан-авлодга утиб тарихий меросга айланиб сакланиб келмокда. Халк сайиллари, байрамлари миллий уйинларсиз утмаган, унда ёши улгайиб колганлар уз шогирдларига хаёт эстафетасини топширганлар. Ёшлар мусобакаларнинг сир-асрорларини яхширок, узлаштириш, кундалик фаолиятларга ёрдам берадиган омилларига айлантириш учун интилганлар. Сайилларда, байрамларда мусобакаларни тарафма-тараф булиб утказиш катнашчиларнинг жамоа булиб харакат килишлари иштирокчиларнинг бакувват, эпчил ва чаккон, кийинчиликка чидамли, тиришкок ва тадбиркор булишларини таказо этган. Миллий уйинлар, кураш, купкари ва спортнинг оммавий турлари халк орасида кадимдан саховат белгиси сифатида намоён булган. Машхур улокчилар, полвонлар, халк уйинлари иштирокчилари тез-тез мусобакалар утказиб, беллашувлардан тупланган маблагни етим-есирлар, куп болали оилалар хамда карияларга хадя этганлар, куприклар, мачитлар, мадрасалар, каналлар, йуллар ва бошка халк хашарларига иштирок этганлар ва хашарчиларга илхом багишлаганлар. Миллий уйинлар аждодлар анъанасини давом эттиришни, миллий кадриятларни йук булиб кетишини олдини олади. Минг йиллик тарихга эга Алпомиш достонидан мард ва жасур Алпомишни севимли ёри Ойбарчинга етишиш учун 90 кармок полвони билан кураш тушгани маълум. Халк сайиллари ва байрамларида кураш мусобакалари утказиб турмаганда йиллар уткан сайин курашимиз йук булиб кетган булар эди. Пойгалар, киз кувди ёки ким узокка отади машклари, улок-купкари хам нихоятда кадимий булиб, миллий анъаналаримиз эвазига сакланиб колган.
От билан турли машкларни бажариш кадим-кадимдан йигитларга хосдир. "Интизор" достонида Авазхон Гиротни якка гишт устида уйнатар эди, деб тасвирланган. Миллий уйинлар тури факатгина кураш ёки купкаридан иборат эмас. Киз кувди, Кулок чузма, ок теракми кук терак, чиллак, аргумчок, варрак, отиб кочар, дуппи, анакай, подачи, дурра, ланка, котди, лапар, алифбе каби 100 дан ортик миллий уйинлар тури мавжуд булиб уларнинг хар бирининг узига хос жихатлари мавжуд.
Аслида ана шу уйинлар замирида каттага хурмат, ёшларга нисбатан мехр-шавкат, болалар камоли ва
December, 2022
383
тaрбиясидa отa-онaлaрни эзиз фaрзaндлaри олдидaги бyрчлaри, уз нaвбaтидa фaрзaндлaрнинг мехр-сaдок;aтлaри мyжaссaмлaшaди. Шу боисдaн отэ-боболaримиз болaдaригa жyдa ëшликлaридaн х&лк к;aхрaмонлaри, yлaрни ëвyз кyчдaргa кэрши кyрaшлaрдa кyрсaтгaн жaсорaтлaри, мaтонaт, дустлик, эхиллик, хэмжихэтлик фaзилaтлaрини yзидa мyжaссaм этгэн достон Ba эртaкдaр, ривоят Ba тyкимaдaрни сyзлaб бергaнлaр, миллий yйинлaр aсосидa х&лол, ростгуй булиш, тyFри гэпириш, х^излт^ кэрши бефэрк булмэслик, рэкдбга нисбэтэн хурмэт фaзилaтлaрини сингдиргэнлэр. Миллий уйинлэрдэ мaFлyб булгэн рэкиб устидэн хеч кдчон мэсхэрэ кдлинмaгaн. Аксинчэ хэто Ba тамчиликлэр куриб чикилиб биргaликдa х&л этилгэн.
Хэлкимиз кддимдэн нaсл-нaсaби етти пуштининг тозэлигигэ эйниксэ эвлодининг соFлигигa кэттэ эътибор билэн кэрэган. Амир Темур уз кул остидэги бошликлэри юзбоши, мингбоши Ba сэрдорлэрни хэм жисмоний жихэтдэн, хэм онгли тэфэккури, тэктик фикрлэш Ba шу кэби фaзилaтлaригa кэттэ эхэмият бергэн. Жэнгчилэрни эсэ чэпдэстлигини, жэсурлигини, куркмэс, ботирлигини яхши кургэн Ba улэргэ Ba^ra келгэндэ уз хaзинaсидaн хэр турдэги инъомлэр беришгэ жэзм килгэн.
Мэълумки, хэр бир жисмоний куч-кудрэт жудэ куп жисмоний мaшFyлотлaр нэтижэсидэ рyëбгa чикдди.
Амир Темур Ba унинг aвлодлaри дaвридa жисмоний тэрбиягэ бaFишлaнгaн мyсобaкaдaр жудэ куплэб булгэн. Сэлохиддин Тошкэндий кэйд этгэнидек, булэр хэкидэ куплэб «китобгэ ëЗFOнлaр», мaнбaлaрдa кэйд этилгэн. Афсуски, бу мaвзy хaдигaчa кэм ургвнилгэн. Мирзо У^бек хэм, Хусэйн Бойкэро хэм уз дaврлaридa кул остидэги эскэрлэрнинг шундэй сифэтлэргэ эгэ булишигэ интилгэнлэр.
Haвоий узининг Фэрход Ba Ширин эсэридэ Фэрходни жудэ хэм жисмоний бaкyввaт этиб тaърифлaгaни бежиз эмэс. Чунки, уз дaвридa кaхрaмонлaрнинг жисмоний бaкyввaтлигини, эклий донолигини ëшлaр онгигэ сингдириш улэрдэ кэхрэмонгэ нисбэтэн мехр yЙFOтиши тэбиийдир. Юкоридэ кдйд этилгэн фикрлэрдэн келиб чиккиб эйтмокчимизки, кддим зaмонлaрдaн бизнинг бобокaдонлaримиз уз рэхбэрлигидэги эскэрлэри жисмонэн чиниккэн, бaкyввaт, куркмэс, жэсур Ba ботир булишигэ эътибор бериб келг^лэр.
Амир Темур дaвридa хэр бир aвлоддaн узлэри яшэб тургэн минтэкэсини рэкиб тaжовyзидaн химоя килиш учун эскэрлэр тaйëрлaш тэтаб килингэн. Аскэрлэрни химоя учун керэкли мэхсус жисмоний мэшклэр билэн шyFyллaнтириш керэк булгэн. Мaсaдaн: нэйзэ билэн жэнг килиш учун кУллaригa узун-узун ëFOчлaр олиб сэнчиш
December, 2022
384
ISSN: 2181-1385
Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1
машкдари: найзани кайтаришда калкон кийиб найзаларни кайтарган. Ёгоч ва осмондан тукилган одам шаклини ясаб найза кадаш, пичок уриш машкларидан фойдаланилган. Х,амма жисмоний машкларни аскарлар тулик уст-бошларини кийиб машк килишган. Улар узок масофаларга юриш, югуриш, тошларни улоктириш, сувдан кечиб утиш, от устида кураш каби машклар билан шугулланганлар.
Бу хакида уз муносабатини билдириб келган бир канча алломаларимиз ва мутафаккирларимиз мавжуддир. Шулардан бири булган Шох ва шоир булмиш Захириддин Мухаммад Бобур (1483-1530) "Бобурнома" комусий асарида хам XVI-аср бошларидаги жисмоний маданиятга оид кимматли маълумотларни топиш мумкин. Унда миллий курашимизнинг узига хос минг йиллик илдизи баркарор эканлиги гузал урф-одатларимиз уз ифодасини топган. Тарихий асарлар билан танишар эканмиз, мусобокада голибга хам, маглубга хам бирдек катта хурмат курсатилганлигини билиб оламиз. Болалар миллий уйинлар жараёнида факатгина чаккон, чапдаст куркмас жасур булиб тарбияланмасдан, санаш, сузларни тугри талаффуз этиш, узини тута билиш хотираларини чархлаш каби жихатлари билан хам ажралиб турганлар. Миллий уйинлар билан машгул булган беш ёшли бола миллонгача санашни узлаштиради. Бу болани кобилияти жуда зурлигидан эмас, балки уйинларда кизикиш натижасидир. Ёшларни миллий уйинлар хасад, номардлик, бахиллик каби иллатлардан халос этади. Умуман олганда миллий мафкурамиз рухида соглом, бакувват, хур фикрли, озод ва обод ватанни севишга, керак булса жонини беришга тайёр комил инсонни тарбиялашда миллий уйинлар кадриятимизнинг ажралмас кисми сифатида хизмат килади. Миллий уйинларда каттани хурмат кичикни иззат килиш наклига амал килинади. Уйин коидаларига болаликдан катъий амал килиш, хакамни сузини хак деб билиш, уйинда голиб ёки маглуб булишга карамасдан натижани тан олишни урганиш ёшларни ахлок нормалари асосида тарбиялашнинг асосидир. Миллий уйинларнинг самарасини ошириш учун куйидагиларга алохида эътибор каратиш максадга мувофик булади.
а) Богча, мактаб, урта ва олий укув юртлари укув дастурларида миллий уйинларни кенг ёритиш.
б) Ахолини барча катламлари фойдалана оладиган илмий методик кулланмаларни мукаммал яратиш ва халкимизга тула конли етказиш.
в) Махалла, туман, вилоят, республика боскичлардан иборат миллий уйинлар турлари буйича утказиладиган мусобакаларни ташкил этиш
билан чекланиб колмасдан режалаштирилган мусобакаларни
рекламасини кенгайтириш.
December, 2022
г) Миллий уйинларга барча миллат вакилларини жалб этиш ва ёшлар онги шуурига сингдириш уларни комил этиб тарбиялаш учун кенг йул очади.
Юртбошимиз ташаббуси билан мустакиллигимизнинг илк кунлариданок хам жисмоний, хам маънавий етук, миллий ва умуминсоний кадриятлар рухида тарбия топган авлодни вояга етказиш юксак максад этиб белгиланди. Ана шу эзгу максад йулида, ёшларимизнинг уз акл-заковати, истеъдодини тула намоён этиш, махоратини мутассил ошириб бориш, юксак маънавиятли, баркамол инсонлар сифатида камолга етишиш учун улкан куч ва имкониятлар сафарбар этилмокда. натижада юртимизнинг барча худудларида ахолининг, айникса, ёшларнинг спорт билан шугулланиши учун зарур шароит яратилмокда. Шу уринда Президентимиз, "...Оллохнинг узи инсон зотини вужудга келтирар экан, уни турли киёфада, нафакат юз-кузи, балки феъл-атворини хам бир-бирига ухшамайдиган килиб яратган. Ер юзида канча инсон яшайдиган булса, бармогининг изи хам, ички дунёси хам бир хил булган иккита одамни топиш, учратиш кийин. Табиийки, бу инсонларнинг фикрлаш ва яшаш тарзи хам бир-биридан фарк килади", - деб инсоннинг хаётини энг олий неъмат сифатида ардоклайди.
Инсон саломатлиги унга инъом этилган энг олий ижтимоий бойлик хисобланади. Аммо, инсон саломатлиги уз-узидан кечадиган ва юзага келадиган табий жараён эмас, аксинча, бу одат инсоннинг уз-узига эътибори ва саъйи-харакати оркали давом этадиган вокеликдир. Бу куйидаги тартибларда яккол намоён булади:
Биринчидан, инсон саломатлиги тамойиллари сингдирилишида; Иккинчидан, шахснинг жисмоний шаклланиши, оила ва талим тизимида; Учинчидан, махаллада хар бир шахснинг саломатлигини асраш хам мухим ахамиятга эга.
Ахоли саломатлигини саклашда, соглом турмуш тарзида спортнинг урни бекиёс. Х,еч шубха йукки, соглом авлод орзуси аждодларимиздан бизга утиб келаётган, кон-конимизга сингиб кетган мукаддас интилишдир. Ахоли соглом наслга эга булиши куп томондан спорт билан жиддий шугуланишга боглик. Шунинг учун хам юртимизда эртанги кун ворислари учун юртбошимиз томонидан болалар спортига бекиёс ахамият бериляптики, бу вокеликлар замирида келажакнинг дадил кадамлари овозини эшитамиз. Халкимиз узок йиллар хорижлик спортчиларга хавас килиб яшади. Бугун эса Она-ватанимиз мустакил, барча спорт кошоналарида ёшлар кадами залворли тус олди. Мактабдан бушаган бола, албатта спорт майдонларига ошикаяпти, мусобокаларга катнашаяпти,
December, 2022
386
мураббийнинг таълим-тарбияси билан саломатлигини мустахкамламокда. Буш вактни бехуда отказмасдан айни пайтда, спортда ютукларга эришаётган бола эртага жамиятнинг соглом вакилига айланиши тайин. Соглом насл - соглом жамият асосини ташкил этиши бор гап. Соглом жамият ва соглом наслни эса соглом турмуш тарзларини илмий тадбик этмай туриб, шакиллантириб булмайди. Соглом турмуш тарзи деганда замирида, жисмоний саломатлик ва камолоти инсоннинг маънавий ва мафкуравий саломатлиги унинг шахс сифатида тула камол топишига мужассамдир. Ахолини согломлаштиришда спорт турларининг урни куп холларда махалла зиммасига тушади. Лекин тан айтиб утиш керакки, бизнинг халкда бир оз тортиниш каби хислатлар бор. Масалан, юраги хаста одам врач тафсиясига кура, факат соглигини йукотгандагина жисмоний машклар билан шугуллана бошлайди. Согломлаштирувчи машкни одат тусига киритган бемор узидаги саломатлик тарзини яхши томонга узгарганлигини сезиб, ичиш ва чекишдан узини куткаради. Соглом авлод тарбиясида жисмоний тарбиянинг урни бебахо чунки инсон саломатлиги унинг рухий холати турмуш кечириш шароити ва энг мухими унинг танасидаги фаол харакатларга богликдир. Ана шу жараёнлар мажмуи бир маромда борса овкат хазм килиш, юрак ва кон айланиш тизимининг равон булишига олиб келади. Барчага маълумки харакат малакалари (жисмоний мехнат, махсус жисмоний машклар) мунтазам булганда ва тобора такомилаштирилганда инсон саломатлиги доим яхши булади. Доно халкимиз "Сог танда соглом акл", деб бежиз айтмаган. Инсон соглом булгандагина хаёт ва турмуш юмушларига лаёкатли булади, кузлаган максад сари интилади унинг охирига етади.
ХУЛОСА
Бизга маълумки, инсон харакат билан тирик. Бу тириклик асосини табиий жисмоний харакат ташкил этади. Жисмоний маданият харакатлар занжири. ^ачонки бу занжир узилса, инсон умри хам узилади. Жисмоний маданият, таълим тарбия кенг маънода, инсоннинг барча табиий ва ижтимоий кобилиятларини руёбга чикарувчи, уни тобора инсонийлаштириб, хам жисмоний, хам маънавий чиниктириб, юксалтириб борувчи жараёндир. Бу хакда профессор Тилаб Махмудов: "Жисмоний маданиятдан тобора узоклашиб борган сари киши уз умрига узи болта уради. Унда локайдлик, сояпарварлик, дангасалик, ишёкмаслик, окбилаклик, текинхурлик сингари хунуклик аломатлари кучаяди", - деб таъкидлайди. Мазкур фикрлардан, инсон маънавий камолотида асосий уринни
December, 2022
387
ISSN: 2181-1385
Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1
эгаллайдиган жисмоний маданият ва таълим тарбиядан тобора узоклашиб борса, нафакат юкоридаги холатлар балки, касаллик ва улим сабаблари хам вужудга келади деган хулоса келиб чикади.
Маълумки, 1985-1990 йиларда жамият ва ижтимоий - маданият шароитлар хамда уни бошкариш жараёнларида бирмунча янгиланиш жараёнлари вужудга кела бошланди. Узбекистон шароитида "Навруз" байрамини кайта тиклаш бошланди. Бу уз навбатида миллий кадриятлар маънавият ва маданиятни ривожлантиришга асос солди, "Навруз" байрамига багишлаб, Футбол, кураш, енгил атлетика ва халк миллий уйинлари катта спорт мусобокалари ташкил килина бошланди. Бу эса уз навбатида турли тугараклар, спорт мактабларини ташкил килиш спорт ва уйин майдонларини купайишига сабаб булди. Юртимизда ахолини хар жихатдан соглом ва баркамол булиши учун керакли имкониятлар яратилиб купгина хайрли ишлар амалга оширилмокда, оналик ва болалик ижтимоий мухофазаси соглом оила мухитини шакллантириш, соглом бола тугилиши, хар тарафлама уйгун ривожланган. Етук шахсни тарбиялаш борасидаги саъй-харакатлар эътиборга моликдир. Президентимиз томонидан кабул килинган "Она ва бола саломатлигини мухофаза килиш, соглом авлодни шакллантиришга доир кушимча чора - тадбирлар тугрисида"ги карори хамда жорий йилнинг 1- июлидаги "2009-2013 йиларда ахоли саломатлигини мустахкамлаш соглом бола тугилиши жисмоний ва маънавий баркамол авлодни вояга етказиш борасидаги ишларни янада кучайтириш ва самарадорлигини ошириш чора - тадбирлари дастури" ахолининг кенг катламлари орасида соглом турмуш таргиботини кучайтириш саломатликни мустахкамлаш оналар ва болаларга тиббий ёрдам курсатувчи бирламчи бугинлар фаолиятини янада такомилаштириш максадидаги устивор вазифалар ижросини таъминлашга чукур эътибор каратилганлиги билан ахамиятлидир. Спорт - бу гузаллик, жисмоний харакат, саломатликка етакловчи катта куч булиб, хар биримизнинг уз соглимизга булган эътиборни янада кучайтиради. Шу боис, келажак авлодимиз соглиги йулидаги ишларимиз ривожини янада камол топтириш учун хаммамиз бирдек маъсул булишимиз зарур. Хулоса киладиган булсак, барчамиз миллий уйинларимизни бирдек ривожлантиришга уз хиссамизни кушиб,ахолимиз соглигини яхшилаш йулида хизмат килайлик.
December, 2022
ISSN: 2181-1385
Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1
REFERENCES
1. Мухамедова, З. М., Саттарова, Д. Г., & Худайбергенова, П. Т. (2019). РОЛЬ ГУМАНИСТИКИ В МЕДИЦИНСКОМ ОБРАЗОВАНИИ И СОВЕРШЕНСТВОВАНИИ ПРОФЕССИОНАЛИЗМА ВРАЧЕЙ. Гуманитарный трактат, (52), 19-23.
2. Gapparovna, S. D., & Toshpulatovna, X. P. (2021). IMPROVING THE QUALITY OF MEDICAL SERVICES IN IMPROVING THE GENE POOL OF THE POPULATION IN OUR COUNTRY. Galaxy International Interdisciplinary Research Journal, -9(10), 138-141.
3. Умирзакова, Н. А., Худойбергенова, П. Т., & Курбанова, Е. (2020). БИОЭТИЧЕСКИЕ ПРОБЛЕМЫ ТРАНСПЛАНТОЛОГИИ. Гуманитарный трактат, (97), 13-14.
4. Худайбергенова, П. Т. (2018). ОБРАЗ МАВЛОНО ДЖАЛОЛИДДИНА РУМИ В КОНТЕКСТЕ ГУМАНИСТИЧЕСКИХ ТРАДИЦИЙ ВОСТОКА И МУСУЛЬМАНСКОЙ БИОЭТИКИ. Гуманитарный трактат, (33), 28-30.
5. Атамуратова, Ф. С., & Мисирова, Ш. А. (2021). Значение изучения биоэтики в медицинских вузах: международный опыт.
6. Мухамедов, А. Р (2021). «Вопросы совершенствования законодательства Узбекистана о преступлениях в сфере трансплантологии с учетом зарубежного опыта», Биоэтика и право
7. Mukhamedzhanovna, M. Z., Akmalovna, U. N., Abdusamatovich, K. S., Gapparovna, S. D., Arifovna, U. D., & Tashpulatovna, K. P. (2021). Bioethics-Paradigm of Humanization of Medical Education. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 125-133.
8. Мухамедова, З. М. (2019). Умирзакова Н. А. Феномен медицинских гуманитарных наук и международный опыт интеграции гуманитарных наук в медицинском образовании. Философские проблемы биологии и медицины: феномен биорациональности, (13), 304.
9. Мухамедова, З. М. (2019). Интеграция гуманитарных наук в медицинское образование: проблемы и перспективы. Journal of Health Development, (1 (30)),
10. Мухамедова, З. М. (2009). Биоэтика. Учебное пособие. Ташкент.
11. Мухамедова, З. М., & Умирзакова, Н. А. (2021). АКТУАЛЬНОСТЬ ФОРМИРОВАНИЯ СОЦИАЛЬНОГО КОНТЕКСТА БИОЭТИЧЕСКИХ ПРОБЛЕМ В УЗБЕКИСТАНЕ. Гуманитарный трактат,
(99), 7-15.
37-45.
December, 2022
ISSN: 2181-1385
Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1
12. Mukhamedova, Z. M., & Umirzakova, N. A. (2019). The phenomenon of medical humanities and the international experience of integrating the humanities in medical education. Philosophical problems of biology and medicine: the phenomenon of biorationality, (13).
13. Мухамедова, З. М., & Умирзакова, Н. А. (2018). Паллиативная помощь: современость и традиции мусульманской биомедицинской этики. Гуманитарный трактат, (21), 38-40.
14. Mukhamedova, Z. M. (2006, October). Issues and contradictions in bioethics of 21st century: Islamic prospects. In Abstract book, First sub-regional expert meeting on ethics education in science and technology, Iran, Tehran (pp. 28-29).
15. Мухамедова, З. М. (2005). Исламская биоэтика в историческом аспекте. Сайт Ташкентской Медицинской Академии: www. rpam. uzsci. net.
16. Мухамедова, З. М. (2004). Введение в биоэтику. Т., Уч. пособие-2004.-120с.; Мухамедова ЗМБиоэтика. Т. УзМУ Ресурс маркази. Укув кулланма-2006. 144б; Мухамедова ЗМ и др. Биоэтика. Т. Уч. пособие-2009.163 с.
17. Сатарова, Д. Г., & Умирзакова, Н. А. (2016). РАЗВИТИЕ ГЛОБАЛЬНОЙ ЭТИКИ И ВСЕОБЩАЯ ДЕКЛАРАЦИЯ О БИОЭТИКЕ И ПРАВАХ ЧЕЛОВЕКА. 1п Этика и история философии (рр. 202-207).
18. Саттарова, Д. Г. (2015). СТРАТЕГИЯ КОМПЬЮТЕРИЗАЦИИ И
ОБРАЗОВАНИЯ. гааеёегёааО ieANanaa а ёе^еОаОддеёш, 116.
19. Сатарова, Д. Г. (2014). СОЦИАЛЬНЫЙ ИДЕАЛ И ПОСТКОЛОНИАЛЬНЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ ЦЕНТРАЛЬНОЙ АЗИИ ДЛЯ" ПОНИМАЮЩЕГО КОНТРОЛЯ". Журнал научных публикаций аспирантов и докторантов, (1), 106-108.
20. Sadullaevna, Y. L., & Baratovna, A. G. (2021). LOGICAL PRINCIPLES IN THE DOCTRINE OF IBN SINA AND THEIR FORMATION CHARACTERISTICS.
21. Юлдашева, Л. С., & Абдурахимова, Д. М. (2021). ЖАМИЯТДА ОДОБ-АДЛОК МЕЪЁРЛАРИНИ БУЗИЛИШИНИНГ ИЖТИМОИЙ ОМИЛЛАРИ. Журнал Социальных Исследований, 4(4).
22. Yuldasheva, L. S., Khashimova, G. F., & Khosilova, A. A. (2020). THE CONCEPT OF TRUTH IN KANT AND HEGEL. Theoretical & Applied Science, (2), 451-454.
23. Il'ina, G. V., Berezhnaya, I. A., & Yuldasheva, L. S. (2019). Formirovanie gotovnosti pedagogov k realizatsii so-vremennykh zdorov'esberegayushchikh tekhnologii s det'mi doshkol'nogo vozrasta: monografiya, Magnitogorsk, Izd-vo Magnitogorsk. gos. tekhn. un-ta im. GI
ИНФОРМАТИЗАЦИИ
И
ПРОБЛЕМА
ГУМАНИЗАЦИИ
Nosova.
December, 2022
ISSN: 2181-1385
Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1
24. Obol'nikova, E. A., & Yuldasheva, L. S. (1973). Isolation and identification of the ubiquinone synthesized by the fungus Blakeslea trispora. Applied Biochemistry and Microbiology, 7(1), 38-40.
25. Akkazieva, B., Tello, J., Smith, B., Jakab, M., Krasovsky, K., Sautenkova, N., ... & Shoismatuloeva, M. (2015). Better noncommunicable disease outcomes: challenges and opportunities for health systems. Tajikistan country assessment. Geneva: WHO.
26. Умирзакова, Н. А. (2019). Репродуктивные технологии в системе здравоохранения Узбекистана в качестве социальной инновации. In Наука, образование, инновации: апробация результатов исследований (pp. 884-888).
27. Умирзакова, Н. А. (2022). СТОМАТОЛОГИК ТАЪЛИМДА БИОЭТИКАВИЙ МУАММОЛАРНИ УРГАНИШ ДОЛЗАРБЛИГИ. Academic research in educational sciences, (2), 69-72.
28. Умирзакова, Н. А. Востребованность биоэтики для гуманизации медицинского образования в Узбекистане. IX М1ЖНАРОДНОГО СИМПОЗ1 УМУ З БЮЕТИКИ ЗДОРОВ'Я, МЕДИЦИНА ТА ФШОСОФШ: СТРАТЕГИ ВИЖИВАННЯ, 15-16.
29. Умирзакова, Н. А. (2020). Значение изучения биоэтики в формировании профессиональной компетентности у студентов медицинских ВУЗов. Научные исследования XXI века.-Нефтекамск, (5), 7.
30. Умирзакова, Н. А. (2020). БИОЭТИКА КАК ЦЕННОСТНАЯ ОРИЕНТАЦИЯ В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ ВРАЧЕЙ. Гуманитарный трактат, (77), 4-7.
31. Мухамедова, З. М., Умирзакова, Н. А., & Бабаджанов, Ж. (2017). Проблема смерти мозга в исламской биоэтике. Гуманитарный трактат, (17), 15-18.
December, 2022