Научная статья на тему 'БУГУНГИ ЖИСМОНИЙ МАДАНИЯТ ВА СПОРТГА ЭЪТИБОР ЁШЛАРГА ЭЪТИБОР ДЕМАКДИР'

БУГУНГИ ЖИСМОНИЙ МАДАНИЯТ ВА СПОРТГА ЭЪТИБОР ЁШЛАРГА ЭЪТИБОР ДЕМАКДИР Текст научной статьи по специальности «Науки о здоровье»

60
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
спорт / давлат / ѐшлар / маданият / тарбия / баркамол шахс

Аннотация научной статьи по наукам о здоровье, автор научной работы — Лутфулло Кароматуллоевич Ахатов

Мазкур мақолада мамлакатимизда бугунги кунда спортга берилаѐтган аҳамият шу билан бирга тарихий манбаларда спортга берилган таъриф ѐшлар тарбиясидаги ўрни ва мамлакатнинг ривожланишидаги роли кўриб чиқилади

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «БУГУНГИ ЖИСМОНИЙ МАДАНИЯТ ВА СПОРТГА ЭЪТИБОР ЁШЛАРГА ЭЪТИБОР ДЕМАКДИР»

БУГУНГИ ЖИСМОНИЙ МАДАНИЯТ ВА СПОРТГА ЭЪТИБОР ЁШЛАРГА ЭЪТИБОР ДЕМАКДИР

Лутфулло Кароматуллоевич Ахатов

Чирчик давлат педагогика университети

АННОТАЦИЯ

Мазкур маколада мамлакатимизда бугунги кунда спортга берилаётган ахамият шу билан бирга тарихий манбаларда спортга берилган таъриф ёшлар тарбиясидаги урни ва мамлакатнинг ривожланишидаги роли куриб чикилади.

Калит сузлар: спорт, давлат, ёшлар, маданият, тарбия, баркамол шахс.

КИРИШ

Жахон ареналари-шохсупасида мамлакатимиз байрогини магрур-баланд кутариб, мамлакактимиз довругини таратаётган ёшларимизни тарбиялашга булган эътибор давлат сиёсати даражасидадир. Зеро, мустакиллигимизнинг илк кунларидано; ижтимоий хаётнинг турли жабхаларида, хусусан, спорт сохасида хам кескин ижобий узгаришлар содир була бошлади. Айникса, Юртбошимиз томонидан спорт сохасини ривожлантиришга алохида ахамият каратилмокда.

Бугунги спорт - соглом мухитни яратишда, баркамол шахс, ёш авлодни хар томонлама жисмонан, рухан ва маънан камол топтиришда хал килувчи кучга эга. Сабаби, биз тараккиёт сари бораётган эканмиз, хали йулимизда ечилиши керак булган турли психологик ва ижтимоий-психологик муаммолар талайгина. Масалан, шу кунларда хаёт талаби ва тарбия услублари уртасида кандайдир заифлик, психологик бушлик мавжуд. Бинобарин, мана шу бушликни тулдириш учун халкимизнинг бебахо анъаналари, менталитети, этнопсихологияси, ноёб кадриятларидан хисобланмиш халк харакатли уйинлари жисмоний тарбия машгулотларида мухим урин тутади.

Бунда, ушбу халк уйинларининг ижобий тарбиявий имкониятларидан махаллаларда ёшлар билан амалга ошириладиган турли тадбирларда кай даражада фойдаланаяпмиз? Халк харакатли уйинларининг асосий ривожлантирувчи максади нималардан иборат?

Шундай эъзоз ва тахсинга лойик булишлик, азалий зукко халкимизнинг асрлар мобайнида жамланган маънавий - рухий жавохирлари мажмуаси саналади. Х,ар бир уйин, аввало содда, психологик жихатдан кизикарли тузилган булиб, унинг мохияти, магзига халкона оханг, миллийлик, мехр-окибат, жасурлик, мардлик,

December, 2022

362

ISSN: 2181-1385

Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1

ватанпарварлик, толерантлик, фидойилик каби юксак инсоний туйгулар сингдирилган. Жисмоний ва интеллектуал тарбиянинг бундай уйгунлиги етук инсонни тарбиялаш учун албатта дастуриламал вазифасини утайди.

Ибтидоий жамоа давридаёк халк харакатли уйинларининг дастлабки намуналари пайдо була бошлаган. Бу хакда кейинрок алохида тухталамиз.

Тараккиётнинг турли боскичларида катта авлод вакиллари уз туплаган билим ва тажрибаларини, севимли машгулотига булган муносабатини ёшларга тинмай ургатиб, тадрижий богланишни вужудга келтирди. Натижада ёшларда жисмоний тарбияга булган мотивация, эхтиёж, интилиш кучайиб, бу хол одатий булиб борган. Агар халк харакатли уйинларини синчиклаб урганадиган ва уларнинг хар бирини куриб, танишадиган булсак, ёш авлод вакилларини хар томонлама жисмонан ва рухан бакувват, соглом этиб тарбиялашда накадар катта маънавий-психологик кучга эга эканлигини кузатамиз.

Бундан маълумки, ёшларни жисмоний тарбиялаш жараёнида халк харакатли уйинларининг кенг имкониятлари мавжуд булиб, улардан уз урнида, самарали фойдаланилса, уйинларнинг ижобий психологик таъсирчанлиги хам ошади. Шундай килиб, халк яратган харакатли уйинлар мехнат, миллий психология, турмуш тарзи, атроф-мухит табиати, экологияси, халкнинг маданий мероси, анъаналари, урф-одатлари, этнопсихологик хусусиятлари, умуминсоний кадриятлари билан бирикиб, ажойиб мутаносибликни хосил килади.

АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Мактаб ёшларини жисмоний тарбиялашда миллий, халк уйинлари, ракслари, жисмоний машклари ва миллий спорт турларини саралаб олиш, уларнинг хажми, йуналиши ва таъсирчанлигини белгилаб олишда А.Навоийнинг "Махбуб ул-кулуб", "Фарход ва Ширин", Умар Хдйёмнинг "Наврузнома", Ибн Синонинг "Ал-Конуни фит-тиб", Кайковуснинг "Кобуснома", Махмуд Кошгарийнинг "Девони луготит турк" каби маърифий асарлари ажойиб манба булиб хизмат килади. [1]

Шиддат билан утиб бораётган бугунги кунда миллий спорт уйинлари амалиётида янги замонавий талкин усуллари пайдо булиши, техник жихозланиш (турли тренажёрлар) нинг янги сифат боскичига кутарилиши оркали ушбу фаолиятга нисбатан мотивация шаклланишининг узига хос ижтимоий-психологик хусусият ва талаблари намоён

булаётир.

December, 2022

ISSN: 2181-1385

Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1

Мактаб ёшларининг буш вактини мазмунли ташкил этиш, ёшлар спортини оммавий ривожлантириш учун шарт-шароитлар яратиш - алохида уктирилган. Айникса, махаллаларда ташкил этиладиган миллий спорт уйинларининг таъсирчанлигини ошириш, ушбу фаолиятга кенг жамоатчилик эътиборини каратиш, унинг сифатини яхшилаш оркали ёшларда юксак маънавиятни тарбиялаш ишига салмокли хисса кушиш имконияти яратилмокда.

ХУЛОСА

Х,икмат шуки, махаллаларда миллий спорт уйинларини ривожлантиришнинг психологик жихатларини махсус тадкикот предмети сифатида урганиш хозирги даврнинг долзарб муаммоларидан бири булганлиги боис, ушбу ижтимоий-психологик муаммо мавзу сифатида урганилишнинг тарбиявий ахамияти каттадир.

REFERENCES

1. Мухамедова, З. М., Саттарова, Д. Г., & Худайбергенова, П. Т. (2019). роль гуманистики в медицинском образовании и совершенствовании профессионализма врачей. Гуманитарный трактат, (52), 19-23.

2. Gapparovna, S. D., & Toshpulatovna, X. P. (2021). IMPROVING THE QUALITY OF MEDICAL SERVICES IN IMPROVING THE GENE POOL OF THE POPULATION IN OUR COUNTRY. Galaxy International Interdisciplinary Research Journal, -9(10), 138-141.

3. Умирзакова, Н. А., Худойбергенова, П. Т., & Курбанова, Е. (2020). БИОЭТИЧЕСКИЕ ПРОБЛЕМЫ ТРАНСПЛАНТОЛОГИИ. Гуманитарный трактат, (97), 13-14.

4. Худайбергенова, П. Т. (2018). Образ мавлоно Джалолиддина Руми в контексте гуманистических ТРАДИЦИЙ ВОСТОКА И МУСУЛЬМАНСКОЙ БИОЭТИКИ. Гуманитарный трактат, (33), 28-30.

5. Атамуратова, Ф. С., & Мисирова, Ш. А. (2021). Значение изучения биоэтики в медицинских вузах: международный опыт.

6. Мухамедов, А. Р (2021). «Вопросы совершенствования законодательства Узбекистана о преступлениях в сфере трансплантологии с учетом зарубежного опыта», Биоэтика и право.

7. Mukhamedzhanovna, M. Z., Akmalovna, U. N., Abdusamatovich, K. S., Gapparovna, S. D., Arifovna, U. D., & Tashpulatovna, K. P.

(2021). Bioethics-Paradigm of Humanization of Medical

[2]

Education. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 125-

133.

December, 2022

ISSN: 2181-1385

Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1

8. Мухамедова, З. М. (2019). Умирзакова Н. А. Феномен медицинских гуманитарных наук и международный опыт интеграции гуманитарных наук в медицинском образовании. Философские проблемы биологии и медицины: феномен биорациональности, (13), 304.

9. Мухамедова, З. М. (2019). Интеграция гуманитарных наук в медицинское образование: проблемы и перспективы. Journal of Health Development, (1 (30)),

10. Мухамедова, З. М. (2009). Биоэтика. Учебное пособие. Ташкент.

11. Мухамедова, З. М., & Умирзакова, Н. А. (2021). АКТУАЛЬНОСТЬ ФОРМИРОВАНИЯ СОЦИАЛЬНОГО КОНТЕКСТА БИОЭТИЧЕСКИХ ПРОБЛЕМ В УЗБЕКИСТАНЕ. Гуманитарный трактат, (99), 7-15.

12. Mukhamedova, Z. M., & Umirzakova, N. A. (2019). The phenomenon of medical humanities and the international experience of integrating the humanities in medical education. Philosophical problems of biology and medicine: the phenomenon of biorationality, (13).

13. Мухамедова, З. М., & Умирзакова, Н. А. (2018). Паллиативная помощь: современость и традиции мусульманской биомедицинской этики. Гуманитарный трактат, (21), 38-40.

14. Mukhamedova, Z. M. (2006, October). Issues and contradictions in bioethics of 21st century: Islamic prospects. In Abstract book, First sub-regional expert meeting on ethics education in science and technology, Iran, Tehran (pp. 28-29).

15. Мухамедова, З. М. (2005). Исламская биоэтика в историческом аспекте. Сайт Ташкентской Медицинской Академии: www. rpam. uzsci. net.

16. Мухамедова, З. М. (2004). Введение в биоэтику. Т., Уч. пособие-2004.-120с.; Мухамедова ЗМБиоэтика. Т. УзМУ Ресурс маркази. Укув кулланма-2006. 144б; Мухамедова ЗМ и др. Биоэтика. Т. Уч. пособие-2009.163 с.

17. Сатарова, Д. Г., & Умирзакова, Н. А. (2016). РАЗВИТИЕ ГЛОБАЛЬНОЙ ЭТИКИ И ВСЕОБЩАЯ ДЕКЛАРАЦИЯ О БИОЭТИКЕ И ПРАВАХ ЧЕЛОВЕКА. 1п Этика и история философии (рр. 202-207).

18. Саттарова, Д. Г. (2015). СТРАТЕГИЯ КОМПЬЮТЕРИЗАЦИИ И

ОБРАЗОВАНИЯ. гааеёегёааО (еАЫапаа а ёе^еОаОддеёш, 116. 19. Сатарова, Д. Г. (2014). СОЦИАЛЬНЫЙ ИДЕАЛ И ПОСТКОЛОНИАЛЬНЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ ЦЕНТРАЛЬНОЙ АЗИИ ДЛЯ" ПОНИМАЮЩЕГО КОНТРОЛЯ". Журнал научных

37-45.

ИНФОРМАТИЗАЦИИ

И

ПРОБЛЕМА

ГУМАНИЗАЦИИ

публикаций аспирантов и докторантов, (1), 106-108.

December, 2022

ISSN: 2181-1385

Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1

20. Sadullaevna, Y. L., & Baratovna, A. G. (2021). LOGICAL PRINCIPLES IN THE DOCTRINE OF IBN SINA AND THEIR FORMATION CHARACTERISTICS.

21. Юлдашева, Л. С., & Абдурахимова, Д. М. (2021). ЖАМИЯТДА ОДОБ-АДЛОК МЕЪЁРЛАРИНИ БУЗИЛИШИНИНГ ИЖТИМОИЙ ОМИЛЛАРИ. Журнал Социальных Исследований, 4(4).

22. Yuldasheva, L. S., Khashimova, G. F., & Khosilova, A. A. (2020). THE CONCEPT OF TRUTH IN KANT AND HEGEL. Theoretical & Applied Science, (2), 451-454.

23. Il'ina, G. V., Berezhnaya, I. A., & Yuldasheva, L. S. (2019). Formirovanie gotovnosti pedagogov k realizatsii so-vremennykh zdorov'esberegayushchikh tekhnologii s det'mi doshkol'nogo vozrasta: monografiya, Magnitogorsk, Izd-vo Magnitogorsk. gos. tekhn. un-ta im. GI Nosova.

24. Obol'nikova, E. A., & Yuldasheva, L. S. (1973). Isolation and identification of the ubiquinone synthesized by the fungus Blakeslea trispora. Applied Biochemistry and Microbiology, 7(1), 38-40.

25. Akkazieva, B., Tello, J., Smith, B., Jakab, M., Krasovsky, K., Sautenkova, N., ... & Shoismatuloeva, M. (2015). Better noncommunicable disease outcomes: challenges and opportunities for health systems. Tajikistan country assessment. Geneva: WHO.

26. Умирзакова, Н. А. (2019). Репродуктивные технологии в системе здравоохранения Узбекистана в качестве социальной инновации. In Наука, образование, инновации: апробация результатов исследований (pp. 884-888).

27. Умирзакова, Н. А. (2022). СТОМАТОЛОГИК ТАЪЛИМДА БИОЭТИКАВИЙ МУАММОЛАРНИ УРГАНИШ ДОЛЗАРБЛИГИ. Academic research in educational sciences, (2), 69-72.

28. Умирзакова, Н. А. Востребованность биоэтики для гуманизации медицинского образования в Узбекистане. IX М1ЖНАРОДНОГО СИМПОЗ1 УМУ З БЮЕТИКИ ЗДОРОВ'Я, МЕДИЦИНА ТА ФШОСОФШ: СТРАТЕГИ ВИЖИВАННЯ, 15-16.

29. Умирзакова, Н. А. (2020). Значение изучения биоэтики в формировании профессиональной компетентности у студентов медицинских ВУЗов. Научные исследования XXI века.-Нефтекамск, (5), 7.

30. Умирзакова, Н. А. (2020). БИОЭТИКА КАК ЦЕННОСТНАЯ ОРИЕНТАЦИЯ В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ ВРАЧЕЙ. Гуманитарный трактат,

(77), 4-7.

December, 2022

ISSN: 2181-1385

Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1

31. Махмудов, К. Ш. (2022). Чет тилини укитишда маданиятлараро мулокот стратегиялари. Таълим тизимида инновацион фаолиятни ривожлантиришда хорижий тилларни укитишдан самарали фойдаланиш масалалари, 324-328.

32. Махмудов, К. Ш. (2022). Маданиятлараро мулокотнинг тарихий тахлили ва ахдмияти. Замонваий таълимда фан ва таълим-тарбия: муаммо ва ечимлар, 315-

33. Мухамедова, З. М., Умирзакова, Н. А., & Бабаджанов, Ж. (2017). Проблема смерти мозга в исламской биоэтике. Гуманитарный трактат, (17), 15-18.

319.

December, 2022

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.