Научная статья на тему 'ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ ТИЗИМИДА МАРКЕТИНГ ОБЪЕКТЛАРИ'

ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ ТИЗИМИДА МАРКЕТИНГ ОБЪЕКТЛАРИ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
224
17
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Жисмоний тарбия / маркетинг / Ф.Котлер / Халқаро Олимпия Қўмитаси / Спорт маркетинги. / physical education / marketing / F. Kotler / International Olympic Committee / sports marketing.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Самадов, Жавлонбек Абдуқаюмович

Жисмоний тарбия ва спорт соҳаси ўзида бошқарув муносабатларида ишлатиладиган умумий хусусиятлар билан тавсифланадиган бошқарув объектини тасвирлайди. Аммо, кўплаб ғарб олимлари ўзларининг ишларида таъкидлаганидек, жисмоний тарбия ва спорт соҳасидаги замонавий хизматлар бозори бир қатор хусусиятларга эга. Ушбу мақолада юқори динамизм, ҳудудий сегментация ва маҳаллий хусусият, капитал айланмасининг юқори даражаси, хизматлар ишлаб чиқаришда кичик ва ўрта корхоналарнинг устунлиги, уларнинг бозор шароитларига юқори сезгирлиги хусусида сўз боради.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

MARKETING OBJECTS IN THE SYSTEM OF PHYSICAL TRAINING AND SPORTS

The field of physical education and sports describes the object of management, which is characterized by common features used in managerial relations. However, as many Western scientists note in their works, the modern market of services in the field of physical culture and sports has a number of features. This article discusses high dynamism, regional segmentation and local character, high level of capital turnover, dominance of small and medium-sized enterprises in the production of services, their high sensitivity to market conditions.

Текст научной работы на тему «ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ ТИЗИМИДА МАРКЕТИНГ ОБЪЕКТЛАРИ»

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

О

R

VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ ТИЗИМИДА МАРКЕТИНГ

ОБЪЕКТЛАРИ

Самадов Жавлонбек Абдукаюмович

Самарканд давлат чет тиллар институти Гуманитар фанлар ва ахборот технологиялари кафедраси катта укитувчиси

АННОТАЦИЯ

Жисмоний тарбия ва спорт соуаси узида бошцарув муносабатларида ишлатиладиган умумий хусусиятлар билан тавсифланадиган бошцарув объектини тасвирлайди. Аммо, куплаб гарб олимлари узларининг ишларида таъкидлаганидек, жисмоний тарбия ва спорт соуасидаги замонавий хизматлар бозори бир цатор хусусиятларга эга. Ушбу мацолада юцори динамизм, уудудий сегментация ва мауаллий хусусият, капитал айланмасининг юцори даражаси, хизматлар ишлаб чицаришда кичик ва урта корхоналарнинг устунлиги, уларнинг бозор шароитларига юцори сезгирлиги хусусида суз боради.

Калит сузлар: Жисмоний тарбия, маркетинг, Ф.Котлер, Халцаро Олимпия Кумитаси, Спорт маркетинги.

ОБЪЕКТЫ МАРКЕТИНГА В СИСТЕМЕ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ И

старший преподаватель кафедры гуманитарных наук и информационных технологий Самаркандского государственного института иностранных языков

Область физического воспитания и спорта описывает объект управления, который характеризуется общими признаками, используемыми в управленческих отношениях. Однако, как отмечают в своих работах многие западные ученые, современный рынок услуг в сфере физической культуры и спорта имеет ряд особенностей. В данной статье рассматривается высокая динамичность, региональная сегментация и локальный характер, высокий уровень оборачиваемости капитала, доминирование малых и средних

СПОРТА

Самадов Джавлонбек Абдукаюмович

АННОТАЦИЯ

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

О

R

VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

предприятий в производстве услуг, их высокая чувствительность к конъюнктуре рынка.

Ключевые слова: физическое воспитание, маркетинг, Ф. Котлер, Международный олимпийский комитет, спортивный маркетинг.

MARKETING OBJECTS IN THE SYSTEM OF PHYSICAL TRAINING AND

SPORTS

Samadov Javlonbek Abdukayumovich

Senior Lecturer, Department of Humanities and Information Technologies, Samarkand State Institute of Foreign Languages

The field of physical education and sports describes the object of management, which is characterized by common features used in managerial relations. However, as many Western scientists note in their works, the modern market of services in the field of physical culture and sports has a number offeatures. This article discusses high dynamism, regional segmentation and local character, high level of capital turnover, dominance of small and medium-sized enterprises in the production of services, their high sensitivity to market conditions.

Keywords: physical education, marketing, F. Kotler, International Olympic Committee, sports marketing.

Хрзирги кyндa жисмоний тaрбия Ba спорт спорт Ba соFломлaштириш хизмaтлaри сохдси xисоблaнaди. Бунта мaмлaкaтдaги мaвжyд иктисодий шaроитлaр уз хиссдсини кушмокдд. Шунта курд, бошкд сохдлдр сингари, жисмоний тaрбия Ba спорт сохдси хдм товaр-пyл мyносaбaтлaрининг хyсyсиятлaригa эгд: aсбоб-yскyнaлaр, инвентaрлaрни, кийим-кечaклaрни сотиш, шунингдек умумий ^бул килинган иктисодий жихдтлдргд мувофик кушимчд инвестициялaрни ждл6 килиш. Тегишли тдрмоклдрдд булгани кд6и, сохддд хдм турли жaрaёнлaрни бош^риш учун тдшкилий тизим ярдтилгдн.

Здмондвий мдхдллий Ba хорижий мудллиФлдрнинг дсдрлдридд спорт Ba мaркетинг уртдсиддги муносд6дтлдр мудммолдригд кдттд эътибор берилгaн. Хрзирги кундд ммaркетингм тушунчдсигд икки мингддн ортик тдъриФлдрни топиш мумкинлигига кдрдмдй, мудллиФлдр унгд куйган мдънолдри деярли бир

ABSTRACT

КИРИШ

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

хил. Факатгина бир нечта тадкикотчилар ушбу атама мазмунини бошкача талкин киладилар .

МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

"Маркетинг" атамаси инглизча "маркет" сузидан келиб чиккан булиб, "бозор", "савдо", "сотиш", "харажат", "талаб" маъноларини билдиради [30]. Турли вактларда турли муаллифлар томонидан бу атамага турлича таърифлар берилган. Улардан бири куйидагича: "Маркетинг - бу ишлаб чикарувчилардан истеъмолчиларга товар ва хизматлар таргиботини бошкарадиган тадбиркорлик фаолияти". Ушбу тушунчанинг бироз бошкача талкини бошка манбаларда курсатилган: "Маркетинг - бу товарлар ва хизматларга талабни прогноз килиш, кенгайтириш ва сотиш оркали ривожлантириш ва кондириш жараёнидир" Иккала таъриф хам маркетингнинг капиталдан фойдаланиш жараёнларини бошкариш воситаси эканлигини курсатмокда. Бу истеъмолчининг эхтиёжларини кондирадиган шу билан бирга турли хил маркетинг усулларидан фойдаланган холда фойдали таклифлар яратиш оркали ракобатчилардан устун турадиган товар ва хизматларнинг сотиш бозорига у ёки бу тарзда таъсир курсатадиган барча карорлар тупламидир.

Турли олимларнинг асарларида маркетингга турли хил таърифлар берилган

Ф.Котлер классик хисобланадиган таърифни берган; "Маркетинг - бу алмашиниш оркали ахолининг талаб ва эхтиёжларини кондиришга каратилган инсон фаолиятининг бир тури".

Ф.Котлер таърифи асосида В.А.Абчук маркетинг "эркин иктисодий муносабатлар тизимига йуналтирилган молиявий-иктисодий фаолият" деб хисоблайди.

Т.Ю. Филиппова ва О.Т. Лебедев маркетингнинг таърифини содда ва тушунарли, шу билан биргаликда асосий элементларни куллаган холда баён этишган: "Маркетинг - бу шахсий ёки ижтимоий эхтиёжларни кондириш учун махсулотларни ишлаб чикиш, яратиш ва сотиш билан боглик булган мунтазам фаолият" .

Назарий кисмдан амалий фаолиятга утишнинг ажралмас механизми хисобланадиган маркетинг копцепцияси мухим ахамиятга эгадир

"Маркетинг" атамасининг таърифи билан бир каторда маркетингнинг турли концепциялари хам аникланади. Аммо бу холда ушбу тушунчаларнинг бирлиги шундан иборатки, махсулот ёки хизматни сотиш жараёнидан олдин

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

маркетинг тадкикотлари ва истеъмолчилар эхтиёжларини тахлил килиш зарур.Махсулотларни ёки хизматларни таркатиш иккинчи фонга утади .

"Маркетинг" таърифининг асосий терминологик таржимасига таяниб, шунингдек, турли муаллифлар томонидан такдим этилган талкинларни урганиб чикиб, маркетинг биринчи навбатда бозор билан бевосита боглик булган иктисодиёт сохасидаги восита эканлигини таъкидлаш мумкин. Маркетинг бозорда истеъмолчиларга хизматлар ва товарларни самарали таргиб килишга каратилган.

Сунгги йилларда маркетинг жисмоний тарбия ва спорт сохаларига чамбарчас кушилиб, спортни биринчи навбатда "махсулот", "товар", "хизмат"" сифатида ифодалашига карамай, спортнинг эски модели тарафдорларининг салбий мулохазаларини келтириб чикарди. Янги тузилишда спортчилар, спорт клублари ва ташкилотлари ишлаб чикарувчилар, томошабин ва мухлислар эса истеъмолчилардир. Спорт ва маркетинг уртасидаги муносабатларнинг ушбу модели маркетингнинг асосий характеристикасини - бозорга йуналтирилганлигини тасдиклайди. Шундай килиб, бозорда булгани каби, ушбу тизимда асосий ролни истеъмолчи, харидор, агар спорт масаласида карайдиган булсак томошабин, мухлис уйнайди. Шунга кура, жисмоний тарбия ва спорт сохаси мутахассисларининг, спорт сотувчилари ва менежерларининг асосий вазифаси максадли аудитория эхтиёжлари ва талабларига мослаштирилган маркетинг дастурини ишлаб чикиш ва амалга оширишдир .

Купгина ижтимоий-иктисодий сохаларга хос булган сохаларнинг тизимли занжири мавжуд. Х,ар доим ракобатбардош фаолият объекти сифатида каралиб келинаётган спорт доимий равишда спорт намойишлари, шоу-дастурлар бозорини яратмокда ва тадбирлар бозори хомийлар, реклама берувчилар ва оммавий ахборот воситаларининг бозорига айланиб бормокда.

Спорт маркетинги - бу деярли тулик тартибга солинган ишлаб чикариш ва иктисодий маркетингнинг махсус белгисидир. Бунинг келиб чикишининг асосий сабаби - бундай тизим спортга пул ишлашга ва кушимча маблаг манбаларини топишга имкон беради. Бирок, спорт маркетингининг узига хос хусусияти шундаки, маркетинг анъанавий иктисодий тушунчалар хамда жисмоний тарбия ва спорт сохаси тушунчалари билан богликдир. Буни куплаб олимлар курсатиб утишган .

Демак, спорт маркетологларининг спорт сохасидаги харакатларининг самарадорлиги аник вазиятни объектив тахлил килиш ва харакатлар режасига асосланади. Спортда маркетингнинг узига хослиги куплаб муаллифларнинг

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

асарлари билан тасдикланган, улар анъанавий спорт кадриятларини, спортнинг иктисодий, ижтимоий ва педагогик максадларини хисобга олмаслик мумкин эмас деб хисоблашади.

Спорт маркетингида устун булиши керак булган тамойиллар: спорт тадбирлари тижорат тузилмалари томонидан эмас, балки спорт ташкилотлари учун назорат килинадиган мухлислар манфаати устун турадиган юкори сифатли томоша булиши керак .

Агар ушбу тамойилларга риоя килинса, спортнинг мафкуравий асосларини саклаб колиш, шунингдек, спортни тижоратлаштириш ва инвестицияларни жалб килишни янада ривожлантириш тугрисида гапириш мумкин.

Хрзирда хорижий спорт маркетинги катъий оёкка турибди ва йилдан йилга ривожланиб бормокда. Агар мусобакалар ташкилотчилари, профессионал лигалар ва клублар эгаларининг дастлабки кадамлари факат бир марталик битимларда булган булса, бугунги кунда бу аллакачон реклама ва тижорат дастурлари каторидан иборат булган узок муддатли хамкорлик хисобланади. Бу факт клуб эгаларига, мусобака ташкилотчиларига узларининг эътиборларини,масалан: реклама видеоларини тайёрлаш, нашр этиш, кулайликлардан фойдаланиш каби иккинчи даражали имкониятларга каратишга имкон беради.

Сунгги йилларда катта спорт аллакачон оммавий аудиторияга таъсир утказишнинг концентрланган воситасига айланиб улгурган.№Ъ, NBA, NHL, KHL ни уз ичига олган дунёдаги энг йирик профессионал лигаларнинг маркетинг фаолияти бунга мисолдир .

Агар Халкаро Олимпия Кумитаси 20-асрнинг иккинчи ярмида уз тадбирларини тижоратлаштириш учун биринчи кадамларни куйган булса, унда дунёнинг етакчи хомийлари утган асрнинг охирида спортга уз эътиборини каратдилар. Спорт маркетологлари билан хамкорликда йирик фирмалар узларининг маркетинг тизимида спортдан фойдаланишни бошладилар. Бу вактга келиб, Халкаро Олимпия кумитаси максадли равишда энг йирик спорт мусобакалари - Олимпия уйинларида хомийлар сонини чеклашни бошлаган эди.

Спорт маркетинги сохасидаги мутахассислар хорижий ва махаллий тажрибани кенг тахлил килиб, асосий жихатларининг тахлилини утказишди. Бунинг натижасида, ушбу жихатларни амалга ошириш спорт ташкилотлари мутахассисларига молиявий ахволни яхшилаш максадида махсулотни истеъмолчига такдим этишига рухсат беради .Ушбу жихатларни санаб утамиз:

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

- спорт хомийлигини фаол ривожлантириш, хар хил спорт мусобакаларини трансляция килиш хукукларини сотиш;

- лицензиялаш фаолияти, логотиплардан фойдаланиш хукукларини, рангли гаммаларни компанияларга реклама максадларида, шунингдек махсулотларда фойдаланиши учун сотиш;

- спорт мусобакаларида тугридан-тугри реклама килиш, таникли спортчиларни реклама максадида ишлатиш, корхоналарнинг рекламаларини турли нашрларда жойлаштириш, пресс-релизлар.

Утказилган тахлилга кура, юкоридаги жихатлар мухим жихатлар хисобланади.

ХУЛОСА

Спорт маркетинг ташкилотларида спорт маркетологларининг фаолияти кенг куламда куриб чикилади, одатда ижодий ёндашувни белгилайди. Бирок мамалакатда ушбу йуналишни ривожлантиришга етарлича эътибор берилмаяпти. Тадкикот ишларида спорт маркетинги ва спорт маркетологининг вазифалари спорт менежеридан ажратилмаяпти. Гарб таълим муассасаларида "Спорт маркетинги" йуналиши узида кенг функционал вазифаларни камраб олган спорт менежменти даражасида укитилади. Спорт маркетинги сохасидаги мавжуд вазият ушбу тренинг йуналиши буйича спорт маркетинги сохасида мутахассисларни тайёрлашда табакалаштирилган ёндашувни назарда тутмайдиган олий таълим муассасаларида укитиш тизимининг призмаси оркали тахлил килинди. ^исман, аммо факат умумий маънода спорт маркетинги спорт менежменти ва ташкилотни бошкариш сохасида тахсил олаётган талабалар томонидан урганилади. Жисмоний тарбия ва спорт сохасининг товар ва хизматлар бозорида спорт маркетинги ва спорт маркетинги ташкилотларининг ахамияти юкори эканлиги тугрисидаги тахлил натижалари умумий хулоса беради, аммо бу сохада мутахассисларни тайёрлаш етарли даражада олиб борилмаяпти, бу спорт маркетологи учун зарур билим, куникма ва малакаларни шакллантириш масаласининг долзарблиги хакида гапириш имконини беради.

REFERENCES

1. Амблер, Т. Практический маркетинг: Пер. с англ. / Т. Амблер. - СПб.: Пи тер, 2000. - 400 с

2. Гуськов, С. И. Маркетинг физкультурно-оздоровительных услуг в зарубежных странах / С. И. Гуськов, А. О. Куратов. - М. : ЦООНТИ- ФиС. -1993.-66 с.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

3. Гуськов, С. И. Спорт и маркетинг / С. И. Гуськов. - М. : Вагриус, 1995.-304 с.

4. Кузин, В. В. Методологические основы маркетинга вида спорта / В.

5. В. Кузин, М. Е. Кутепов // Труды ученых ПДОЛИФК : Ежегодник : 1993. -М. : ГЦОЛИФК, 1993. - С. 76-84.

6. Лебедев, О. Т. Основы маркетинга / О. Т. Лебедев, Т. Ю. Филиппова. - СПб., 1997. - 224 с.

7. Маркетинг : Толковый терминологический словарь-справочник. - М. : Инфо КОНТ, 1991. - 320 с.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.