Научная статья на тему 'ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ СОҲАСИДА МАҚСАДЛИ СТРАТЕГИК МАРКЕТИНГ КОНЦЕПЦИЯСИНИ ИЛМИЙ АСОСЛАШ'

ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ СОҲАСИДА МАҚСАДЛИ СТРАТЕГИК МАРКЕТИНГ КОНЦЕПЦИЯСИНИ ИЛМИЙ АСОСЛАШ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
421
40
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
инфратузилма / спорт индустрияси / спорт хизмати / спорт маркетинги / маркетинг концепцияси / маркетинг стратегияси / профессионал спорт / реклама / реклама фаолияти / маркетингли баҳолаш / инновация. / infrastructure / sports industry / sports service / sports marketing / marketing concept / marketing strategy / professional sports / advertising / advertising activities / marketing evaluation / innovation.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Madamin Ismayilovich Ubbiniyazov, Jaloliddin Ismoil Ogli Quvondiqov

Ушбу мақола жисмоний тарбия ва спорт соҳасини ривожлантиришнинг стратегик маркетинг концепциясини шакллантириш ва илмий асослашга бағишланган. Шу билан бирга спорт ташкилотлари реклама фаолиятининг асосий йўналишлари келтирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

SCIENTIFIC BASIS OF THE CONCEPT OF PURPOSE STRATEGIC MARKETING IN THE FIELD OF PHYSICAL TRAINING AND SPORTS

This article is devoted to the basics of the formation and scientific substantiation of the concept of static marketing of the development of the sphere of physical culture and sports as well as the main directions of the advertising activities of sports organizations.

Текст научной работы на тему «ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ СОҲАСИДА МАҚСАДЛИ СТРАТЕГИК МАРКЕТИНГ КОНЦЕПЦИЯСИНИ ИЛМИЙ АСОСЛАШ»

ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ СОХДСИДА МАЦСАДЛИ СТРАТЕГИК МАРКЕТИНГ КОНЦЕПЦИЯСИНИ ИЛМИЙ АСОСЛАШ

Madamin Ismayilovich Ubbiniyazov

O'zbekiston davlat jismoniy va sport universiteti, o'qituvchi

Jaloliddin Ismoil o'g'li Quvondiqov O'zbekiston davlat jismoniy va sport universiteti, o'qituvchi

АННОТАТЦИЯ

Ушбу макола жисмоний тарбия ва спорт сохасини ривожлантиришнинг стратегик маркетинг концепциясини шакллантириш ва илмий асослашга баFишланган. Шу билан бирга спорт ташкилотлари реклама фаолиятининг асосий йуналишлари келтирилган.

Калит сузлар: инфратузилма, спорт индустрияси, спорт хизмати, спорт маркетинги, маркетинг концепцияси, маркетинг стратегияси, профессионал спорт, реклама, реклама фаолияти, маркетингли бахолаш, инновация.

SCIENTIFIC BASIS OF THE CONCEPT OF PURPOSE STRATEGIC MARKETING IN THE FIELD OF PHYSICAL TRAINING AND SPORTS

ABSTRACT

This article is devoted to the basics of the formation and scientific substantiation of the concept of static marketing of the development of the sphere of physical culture and sports as well as the main directions of the advertising activities of sports organizations.

Keywords: infrastructure, sports industry, sports service, sports marketing, marketing concept, marketing strategy, professional sports, advertising, advertising activities, marketing evaluation, innovation.

КИРИШ

Долзарблиги. Иктисодиётдаги таркибий узгаришларда ижтимоий соха ва унинг инфратузилмасини ривожлантиришда спорт индустрияси жахон стандартларига жавоб берувчи замонавий ташкилотлар билан бирга изчил ривожланаётган сохадир. Жисмоний тарбия ва спорт хизматини курсатиш ташкилотларининг иктисодий самарадорлиги хакида суз юритилганда уларнинг ахоли турмуш даражаси ва соFломлаштириш мухитини оширишдаги

ахамиятига нисбатан бахо берилиши, жисмоний тарбия ва спорт хизматини курсатиш ташкилотларида маркетингнинг максадли стратегиясини ишлаб чикиш технологиясини илмий асослаш ва унинг оптималлиги хакида суз юритиш максадга мувофик. Жисмоний тарбия ва спортни ривожлантириш буйича Узбекистон Республикаси Президентининг катор фармонлари ва Вазирлар Махкамасининг карорлари кабул килиниши мазкур сохани ривожлантириш нечоFли долзарб эканлигидан далолат беради.

Жумладан, Узбекистон Республикаси Президентининг "Жисмоний тарбия ва спорт сохасида давлат бошкаруви тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида"ги 2018 йил 5 март ПФ-5368-сонли Фармонида жисмоний тарбия ва спортни бошкарув тизимидаги бир катор муаммолар курсатиб утилди, яъни:

-жойларда жисмоний тарбия ва спорт бошкарувининг самарали яхлит тизими мавжуд эмаслиги ушбу сохада давлат органлари ва бошка ташкилотлар фаолиятини мувофиклаштириш, соFлом турмуш тарзини оммалаштириш ва тарFиб килишни лозим даражада таъминланмаган;

-мамлакатимизда хам оммавий спорт, хам олий спорт ютуклари сохасида аник вазифалар ва максадли курсаткичларни белгилаган холда, жисмоний тарбия ва спортни ривожлантиришнинг урта ва узок муддатли истикбол концепцияси ишлаб чикилмаган;

-давлат-хусусий шериклик шартларида спортнинг замонавий моддий-техника базаси ва инфратузилмасини яратиш буйича нодавлат сектор билан узаро муносабатларнинг паст даражаси мазкур сохада мавжуд муаммоларни самарали хал этишга имкон бермаяпти;

-спорт кадрларини, айникса, бошкарув кадрларини тайёрлаш, кайта тайёрлаш ва малакасини оширишнинг амалдаги тизими жисмоний тарбия ва спорт бошкаруви сохасида малакали мутахассисларга булган эхтиёжни кондириш имконига эга эмас.

Шундан келиб чиккан холда Узбекистонда спорт фаолияти натижалари тахлил этилса айрим тенденциялар яккол кузга ташланади:

- жисмоний тарбия ва спорт ривожини мувофиклаштириш фаолияти талаб даражасида эмас. Окибатда жахон спорт ареналарини камраб олиш даражаси паст;

- профессионал мусобакаларда иктисодий ва спорт моделлари етишмайди;

- мустакил даромад топиш манбаларининг камлиги;

- мустакил хохловчи мухлисларнинг камлиги;

- спорт ташкилотларини бошкаришда маркетингнинг максадли стратегик концепцияси мукаммал ишлаб чикилмаган.

АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ

Тахлилларнинг курсатишича, Узбекистан спорт сохаси бозорида мазкур холат, энг аввало, спорт хизматлари бозорида самарали ракобат мухитининг шакллантирилмаганлиги, давлат-хусусий мулк хамкорлигида маркетингнинг максадли стратегияси учун зарур булган асоснинг яратилмаганлиги, тренерлар, уйинчилар, хакамлар ва бошка спорт ташкилотлари субъектлари уюшмасининг мавжуд эмаслиги, спорт сохаси фаолиятини мувофиклаштириш ва тартибга солиш тизимини ривожлантиришнинг иктисодий асослари ишлаб чикилмаганлиги окибатида вужудга келган.

Спорт маркетинги ташкилотларда бошкарув карорларини кабул килишга, бозордаги брендни янада кучайтиришга, мустакил даромад топиш манбаларини излашга, реклама фаолияти самарадорлигини оширишга, мижозларга нисбатан алохида ёндошувни амалга ошириш, ракобатбардош спорт махсулотларини ишлаб чикаришга, уларни нафакат ички истеъмол бозорига, балки ташки бозорларга хам чикаришга ёрдам беради.

Бунда жисмоний тарбия ва спорт ташкилотларининг иктисодий самарадорлиги буйича ахолининг турмуш даражаси ва соFломлаштириш мухитини оширишдаги ахамиятига нисбатан бахо берилиши максадга мувофикдир. Бунинг учун жисмоний тарбия ва спорт хизматини курсатиш ташкилотларида маркетинг стратегиясини ишлаб чикиш технологиясини илмий асослаш ва унинг амалий жихатдан оптималлиги хакида суз юритиш айни муддаодир.

Мамлакатимизда жисмоний тарбия ва спортни ривожлантириш буйича Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги ПФ 4947-сонли "2017-2021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича харакатлар стратегияси" туFрисидаги Фармони, Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 3 июндаги ПК, 3031-сонли "Жисмоний тарбия ва оммавий спортни янада ривожлантириш чора-тадбирлари туFрисида"ги Карори, 2017 йил 15 июндаги "Узбекистон Республикасида йилкичилик ва от спортини янада ривожлантириш чора-тадбирлари туFрисида"ги ПК-3057-сонли Карори, 2018 йил 5 март ПФ-5368-сонли Узбекистон Республикаси Президентининг "Жисмоний тарбия ва спорт сохасида давлат бошкаруви тизимини тубдан такомиллаштириш чора -

тадбирлари тyFрисида"ги Фармони ва бошка бир катор карорлар кабул килинди.

Бугунги кунда иктисодий жихатдан ривожланган мамлакатларда жисмоний тарбия ва спорт нафакат миллат саломатлигини мустахкамлаш, мамлакатни бутун дунёга танитиш воситаси, балки иктисодиётнинг салмокли фойда келтирувчи тармоFига ва шу билан бир каторда спорт индустриясига айланган.

Жумладан, ривожланган мамлакатларда профессионал спорт молиясини радиоэшиттиришлар, хусусан, реклама ва телевидениедан келадиган даромад узгартириб юборди. Хрзирда 4 та асосий спорт турлари (^В(Бэйсбол), NBA (Баскетбол), NFL (Америка футболи), NHL(xoKKe^) махаллий ва миллий радиоэшиттириш хукуклари оркали келаётган даромад окими эвазига уз фаолиятини амалга оширмокда. Бу куйидаги 1-жадвалда акс эттирилган.

Ривожланган мамлакатларда профессионал спортга радиоэшиттириш ^укуки келишувидан келадиган даромад

1-Жадвал

Спорт турлари Йиллар Телевидение номи Сумма мивдори (млрд $) Хар бир жамоага йиллик уртача сумма мивдор улуши (млн $)

ЖБ(Бэйсбол) 2006-2013 ESPN; Fox; TBS 4.87 23.8

NBA (Баскетбол) 2009-2016 ABC/ESPN; TNT 7.44 31.0

NFL (Америка футболи) 2006-2013 ESPN; CBS; Fox; NBC; DirecTV 46.2 184.4

NHL(xoKKe^ 2011-2021 NBC; Comcast; VERSUS; CBC 2.2 7.8

MaHSa: Michael A. Leeds, Peter von Allmen "The Economics of Sports" - 73

бет.

2017 йил 13 сентябрдаги Спорт (/News/Categore/Sport) сайтларида ёзги трансферлар вактида футбол буйича миллий чемпионатлар сарфлаган пуллар микдори эълон килинди. Бу хакда ФИФАнинг расмий хисоботида расман ахборот берилган. Бунда Transfer Matching System (TMS) маълумотларига кура, биринчи уринни Англия премьер-лигаси жамоалари эгаллашган. Туманли Альбион вакиллари ёзги трансферлар вактида жами 1.4 млрд. доллар (1.1 млрд. евро) сарф килган. Шу билан бирга 17 клуб 20 млн доллардан купрок маблаF ишлатган. Ёзги трансферлар вактида миллий чемпионатлар сарфлаган пуллар микдори буйича Англиядан кейинги 2-уринда Испания, 3-уринда Франция, 4-5 уринда Германия ва Италия, 6-уринда Россия ва 7-уринда Туркия чемпионатлари эгаллаган. Умуман олганда 2017 йилнинг 1 июндан 1 сентябрга кадар булган муддатда бутун дунё буйича 7590 халкаро трансфер савдолари кузатилган. Сарфланган пуллар жами 4.71 млрд. долларга (3.9 млрд. евро) етган1.

Тахлиллар шуни курсатмокдаки: жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги тизимли муаммолар яъни, мамлакатимизда спорт сохасининг ривожланишида мухлислар муайян кизикишининг пастлиги, миллий жамоалар учун юкори даражадаги уйинчиларнинг етишмаслиги, профессионал спортнинг ривожланишида иктисодий модел ва тушунчанинг йуклиги, мусобакаларнинг эфирдаги телекурсатувлари (ТВ) хукуки келишувидан келадиган даромадларнинг мавжуд эмаслиги биринчи галда жисмоний-тарбия ва спорт сохасининг турли йуналишларида спорт маркетинги тизимини шакллантиришни такозо этади.

МУХОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

^орт маркетинги - маркетинг сохасининг ажралмас таркибий кисми булиб, камрови ишкибозлар, хомийлар, спортчиларни сотиш ва сотиб олиш, оммавий спорт, спорт бизнеси, соFлом турмуш тарзи каби узига хос объект ва муносабатларни узида акс эттиради. Спорт маркетингининг асосий вазифаларидан бири-спорт ташкилотларининг ижобий имиджини шакллантиришдир. Ташкилотлар имиджига уларнинг номи, бренди, слогани, товар белгиларининг графикли тасвири, реклама махсулотлари, компания сайтлари, корпоратив либослари ва транспортининг рамзлари киради. Спорт ташкилотларининг реклама фаолияти бренднинг мавкеини оширишга ва уз имиджини яхшилашга йуналтирилади. Спорт ташкилотлари уз фаолиятида куйида 1-расмда келтирилган реклама турларидан фойдаланади.

Спорт ташкилотларининг реклама фаолиятида куйидагилар мужассамланган:

-хизматлардан фойдаланишни хабардор килиш ва мойиллаштириш; -бренднинг таниклилигини ошириш;

-талабни шакллантириш, кенгайтириш ва куллаб-кувватлаш; -бренднинг ижобий имиджини шакллантириш;

-бренднинг таниклик даражасини ошириш ва таассуротларини кенгайтириш.

Жиддий ютук ва усишга интиладиган хар бир спорт ташкилотлари узининг шахсий сайтига эга булиши шарт. Бу сайтлар спорт ташкилотининг ривожланиш стратегия ва режаларини ишлаб чикиш хамда ташкилот ва унинг фаолияти туFрисидаги тасаввурларни шакллантиришга имконият яратади. Жисмоний тарбия ва спорт инсон фаолиятининг хусусиятли жихатларини намоён этадиган хизматлар сохасидир. Шу сабабли бу сохада стратегик маркетинг концепсиясини илмий асослашда, назаримизда, "Инсон капитали"ини урганиш лозим. Бу категория инсон фаолиятининг бошка сохаларига хам хосдир. Аммо жисмоний тарбия ва спорт сохасида мазкур курсаткич, яъни, мураббий ва спортчиларни тайёрлаш даражаси, спортчининг жисмоний курсаткичлари, йирик мусобакаларда уларнинг катнашиш тажрибаси ва бошка жихатлар асосий рол уйнайди.

СПОРТ ТАШКИЛОТЛАРИ ФАОЛИЯТИДА ФОЙДАЛАНИЛАДИГАН РЕКЛАМАЛАРНИНГ ТУРЛАРИ

Спорт музейи

Расмий мехмонлар китобини юритиш

Архив фаолияти

Транспортда реклама

Баннерлар

Реклама щитлари

Совгали босма нашриёт рекламалар

Девор календари

Стол календарлари

Фотоальбомлар

Логотипли ручкалар

Ташки (наружная) рекламалар

Радиоролик лар

Интернет-сайт

Мусобака утказишдаг и реклама эълонлари

Овозли рекламалар

Рекламаларни жунатиш (рассылка)

Электрон рекламалар

Доимий экспозициялар

КОМПАНИЯНИНГ РЕКЛАМА ФАОЛИЯТИ

Спорт ютуклари фотогалереяси

Босма рекламалар

Проспектлар

Буклетлар

Телевизион рекламалар

Видеороликлар

Видеоёзувлар

Узбекистон ва

дунё спорт кахрамонлари фотогалереяси

Спорт лавхаларининг фотогалереяси

Катта спортда халкаро даражадаги спортчиларда хар доим хам усиш булмайди. Олимпияда чемпиони була туриб, у кейинги мусобакаларга,

айтайлик жахон чемпионатида совриндорлар каторидан урин эгалламаслиги мумкин. Илмий-услубий жихатдан таъминлашга катта эътибор берган холда уни доимо тахлил килиб бориш максадга мувофикдир. К,анчалик даражада мураббийлар узларининг ишларида илмий-тадкикот натижаларидан фойдаланишади ва кай даражада мураббийнинг узида бунга кизикиш бор. Шундай буладики, машкларнинг илмий назарияси ва методикаси бир спортчи учун меъёрдан ортик юклама, уни жисмоний толикишга олиб келади, бошкаси учун эса тескариси, яъни бу юклама камлик килиш мумкин. Шу сабабли илмий натижалардан фойдаланишда хар бир спортчига унинг салохияти (жисмоний, аклий, рухий ва б.) ни хисобга олган холда якка тартибда ёндашиш керак. Куп холларда спорт назариясидан фойдаланиш хатоликларга олиб келади, чунки куп илмий тадкикотлар маколалар ёзиш, диссертацияларни химоя килиш учун утказилиб, улар амалий натижаларга йуналтирилмаган. Улар спортчининг реал борлотидан ажралган (узилган).

Экспериментлар бошка спортчиларга нисбатан натижалари жуда паст булган спортчиларда утказилади. Вахоланки, халкаро мусобакаларда улар таникли спортчилар билан мусобакалашади. Ривожланган хориж мамлакатларида бу масала илмий жихатдан асосланган холда йулга куйилган. Мураббий ва спортчиларнинг рухий тайёргарлиги, спортда эришиладиган ютукларга уларнинг мойиллиги, спортчиларнинг мартаба (карьера) даврлари (цикллари), спортчи неча йил давомида юкори натижаларни курсата олиши билан боFлик булган масалаларига спорт маркетинги бахо бериши зарур. Бунинг учун замонавий маркетинг тадкикотлари утказувчи лабораториялар ва замонавий инновацион технологиялар асосида ишлай оладиган етук мутахассислар зарур.

Замонавий спорт бутун бир индустрия. У илмий асосланган замонавий маркетинг стратегиясидан фойдаланган холда комплекс урганишни талаб этади. Коплекс тадкикот эса яна малакали мутахассисларни тайёрлашга бориб такалади.

Билдирилган фикр ва муохазалардан келиб чиккан холда таъкидлаш жоизки, хозирги пайтда мамлакатимиз спорт ташкилотлари уз ривожланишида куйидаги жиддий масалаларни хал килиш лозим:

-спорт хизматлари бозорида самарали ракобат мухитини шакллантириш;

-мухлислар кизикиш даражасини ошириш, миллий терма жамоалар учун юкори даражадаги спортчиларни етиштириш, профессионал спортни ривожлантириш хамда халкаро бозорда унинг ракобатбардошлигини ошириш буйича иктисодий моделларни яратиш;

-молиявий маблаFларни профессионал спорт оркали ошириш; -спорт клублари ва лигаларнинг мустакил равишда топадиган даромадларини умумий олинадиган маблаFлар таркибида катта улушни ташкил этишни шакллантириш;

-спорт ташкилотлари уз бюджети хисобидан узларининг фаолиятларини ривожлантириш имкониятига эга булишни;

-давлат ва хусусий мулк иштирокида спорт маркетинг стратегияси учун зарур булган асосни яратиш;

-тренерлар, уйинчилар, арбитрлар ва бошка спорт ташкилотлари субъектлари уюшмасини ташкил килиш;

-профессионал спортнинг аксарият турларида спортчилар ва мураббийларни экспорт килиш каби масалалар.

Мамлакатимиз спорт ташкилотларининг ривожланишида мазкур масалаларни ижобий хал килиш учун тадкикот доирасида куйидагиларни амалга ошириш максадга мувофикдир:

-жисмоний тарбия ва спорт сохасининг ривожланишини бахолаш услубиёти асосида унинг муаммолари ва келажакдаги максадли стратегияларини аниклаш;

-жисмоний тарбия ва спорт сохасига булган талабни аниклаш услубиётини ишлаб чикиш ва спортга булган талабни кондиришнинг иктисодий андозасини яратиш;

-жахон бозорида ракобатбардошликни таъминлаш учун жисмоний тарбия ва спортни ривожлантириш буйича спорт маркетингининг максадли стратегик концепциясини ишлаб чикиш.

Мамлакатимиз спорт ташкилотларининг ривожланиши билан боFлик булган таъкидланган муаммоларни ижобий хал килиш учун лойиха доирасида профессионал спортнинг молиявий мустакиллигини таъминлаш ва тегишли шарт-шароитлар яратишга каратилган янги моделни шакллантириш зарур.

ХУЛОСА

Спорт маркетингининг илмий асосланган максадли стратегик концепцияси спорт ташкилотларида маркетинг бошкарув карорларини кабул килишга, бозордаги брендни янада кучайтиришга ва уни таниклилигини оширишга, мустакил даромад топиш манбаларини излашга, реклама фаолияти самарадорлигини аниклашга, мижозларга нисбатан алохида ёндошувни амалга оширишга, спорт ташкилотларининг имиджини яхшилашга, ракобатбардош спорт махсулотларини ишлаб чикаришга, уларни нафакат ички истеъмол

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

бозорига, балки ташки бозорларга хам чикаришга, давлат ва хусусий мулк хамкорлигида спорт маркетинг стратегияси учун зарур булган асосни яратишга, тренерлар, уйинчилар, хакамлар ва бошка спорт ташкилотлари субъектлари уюшмасининг шаклланишига, ишкибозлар, хомийлар, спортчиларни сотиш ва сотиб олиш, оммавий спорт, спорт бизнеси, соFлом турмуш тарзи хамда спорт сохаси фаолиятини мувофиклаштириш ва тартибга солиш тизимини ривожлантиришнинг иктисодий асосларини ишлаб чикишга асос булади.

REFERENCES

1. Abdukhamidov, R. N. (2021). IMPROVING PSYCHOPHYSIOLOGICAL TRAINING OF TEENAGE BOXERS WITH THE HELP OF IMPROVISED MEANS OF GAMES. Berlin Studies Transnational Journal of Science and Humanities, 7(1.5 Pedagogical sciences).

2. Абдухамидов, Р. Н. (2021). САМАРАЛИ ВОСИТА ВА УСУЛЛАР ЁРДАМИДА УСМИР БОКСЧИЛАРНИНГ ПСИХОФИЗИОЛОГИК ТАЙЁРГАРЛИГИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).

3. Халмухамедов, Р. Д., Абдухамидов, Р. Н., Каримов, Ш. К., & Усмонхужаев, С. Т. (2021). СОВРЕМЕННЫЕ ПРОБЛЕМЫ СУДЕЙСТВА В БОКСЕ. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).

4. Ражабов, Г. К. (2021). ПОКАЗАТЕЛИ ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИХ ДЕЙСТВИЙ ВЫСОКОКВАЛИФИЦИРОВАННЫХ БОКСЕРОВ В СОРЕВНОВАТЕЛЬНЫХ БОЯХ В УСЛОВИЯХ ОТСУТСТВИЯ И ВОЗНИКНОВЕНИЯ СТРЕССОВЫХ ФАКТОРОВ (ПОМЕХ). Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).

5. Ражабов, F. К. (2021). МАЛАКАЛИ БОКСЧИЛАРНИНГ ТУРЛИ ЭКСТРЕМАЛ ШАРОИТЛАРИДА МУСОБАКА ФАОЛИЯТИ НАТИЖАДОРЛИГИ. ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES, 2(1), 161-169.

6. Халмухамедов, Р. Д., Каландаров, Д. Ш., Умаров, К. А., & Маткаримов, F. Р. (2021). ТАЙЁРЛОВ МАШКЛАР ЁРДАМИДА МАЛАКАЛИ БОКСЧИЛАРНИНГ ТЕХНИК-ТАКТИК МАХ,ОРАТИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).

7. Халмухамедов, Р. Д., Махмудова, М. М., Рахматов, Б. Ш., Маъмурова, Л. К., & Эркинова, Н. М. (2021). Методика физической подготовки студенток высших образовательных учреждений на основе использования комплексов «Узбек жанг санъати». Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).

8. Тажибаев, С., & Махкамов, И. (2021). МАКТАБ У^УВЧИЛАРИНИНГ СПОРТ УЙИНЛАРИ ТЕХНИКАСИНИ УЗЛАШТИРИШ КУРСАТКИЧЛАРИ. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).

9. СЕРЕБРЯКОВ, Ю. (2020). ОГИР ВАЗН ТОИФАСИДАГИ БОКСЧИЛАРНИ ТАЙЁРЛАШНИНГ АЙРИМ ХУСУСИЯТЛАРИ. Фан^портга, (6), 36-39.

10. Зиядуллаев, К. Ш., Абдиев, Н. А., & Курбанбаев, И. Р. (2017). Обеспечение адекватности финансового механизма в управлении физической культурой и спортом. Актуальные проблемы гуманитарных и социально-экономических наук, 77(5), 82-84.

11. Ulugbekovich, R. A. Formation of Styles of Managerial Thinking as a Factor in the Preparation of a Future Specialist for Managerial Activities in the Field of Physical Culture and Sports. JournalNX, 7(03), 172-176.

12. Болтабаев, М. Р., Султонов, Ш. Ф., & Зиядуллаев, К. Ш. (2020). Узбекистонда жисмоний тарбия ва спорт сохаси бош^аруви тизимини такомиллаштиришда спорт менежментини ривожлантириш моделини яратиш. Фан^портга, (5), 2-6.

13. МАХМУДОВ, Б., ЗИЯДУЛЛАЕВ, К., НАРЗИЕВ, Ж., ИБРАГИМОВ, А., & НАРИМОНОВ, Н. (2020). ОСОБЕННОСТИ ФОРМИРОВАНИЯ РЫНКА СПОРТИВНЫХ УСЛУГ ПРИ СТАНОВЛЕНИИ СПОРТИВНОЙ ИНДУСТРИИ В УЗБЕКИСТАНЕ. Фан^портга, (1), 69-74.

14. Тилляходжаев, А. А. (2020). Узбекистонда спорт турларини ривожлантиришда маркетинг коммуникацияларининг ахамияти. Фан^портга, (5), 8-10.

15. БАБАЖАНОВ, Р. (2020). ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ СОХДСИ КАДРЛАРИНИНГ ИНСОН КАПИТАЛИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМНИНГ АХАМИЯТИ. Фан^портга, (1), 25-30.

16. ЯРАШЕВ, К., & РАШИДОВ, А. (2020). ТЕОРЕТИЧЕСКОЕ ОБОСНОВАНИЕ ПРОБЛЕМЫ ПОДГОТОВКИ БУДУЩИХ СПЕЦИАЛИСТОВ К УПРАВЛЕНЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В СФЕРЕ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ И СПОРТА. Фан^портга, (6), 61-62.

17. МАТКАРИМОВА, Н. (2020). ОЦЕНКА ФАКТОРОВ И РИСКА РАЗВИТИЯ СПОРТИВНЫХ ОРГАНИЗАЦИЙ КАК ПРЕДПРИНИМАТЕЛЬСКИХ СТРУКТУР. Фан-Спортга, (2), 78-80.

18. Ahmedov, I. (2020). The Impact Of Digital Economy On International Trade. European Journal of Business and Management Research, 5(4).

19. Tillyaxodjayev, A. A. (2020). The importance of marketing communications in the development of kind of sports in Uzbekistan. South Asian Journal of Marketing & Management Research, 10(12), 18-29.

20. БОЛТАБАЕВ, М., & ДЖУМАКУЛОВ, Ш. (2020). УЗБЕКИСТОНДА ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ СОХАСИДАГИ ИСЛОХОТЛАРНИНГ ТАШКИЛИЙ-ХУКУКИЙ АСОСЛАРИ. Фан-Спортга, (2), 2-5.

21. БОЛТАБАЕВ, М., АХМАТОВ, М., & СУЛТОНОВ, Ш. (2020). МНОГОУРОВНЕВЫЙ СИСТЕМНЫЙ ПОДХОД К ОРГАНИЗАЦИИ МАССОВОЙ СПОРТИВНО-ОЗДОРОВИТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В УЗБЕКИСТАНЕ. Фан-Спортга, (4), 2-6.

22. АТАМУРАТОВ, Х. (2020). УМУМТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИДА ЮКОРИ СИНФ УКУВЧИЛАРИНИНГ ЖИСМОНИЙ СИФАТЛАРИНИ ТАРБИЯЛАШ ХУСУСИЯТЛАРИ. Фан-Спортга, (5), 78-80.

23. Rakhmatovich, M. F. (2021). Ways to Increase The Efficiency of Motor Vehicle Services. Asian Journal of Technology & Management Research (AJTMR) ISSN, 2249(0892).

24. Tukhtabaev, J. S., Tillaeva, B. R., Razakova, B. S., Ismagulova, G. N., & Achilov, I. A. (2020). Econometric evaluation of influential factors to increasing labor efficiency in textile enterprises. Advances in Mathematics: Scientific Journal.

25. Muminov, N., Olimjanova, S., Salimov, A., & Kim, T. (2020). Digitalization AS An Important Factor Of Legalization Of The Shadow Economy. International Journal on Economics, Finance and Sustainable Development, 2(2), 16-19.

26. Ulugbekovich, R. A. Formation of Styles of Managerial Thinking as a Factor in the Preparation of a Future Specialist for Managerial Activities in the Field of Physical Culture and Sports. JournalNX, 7(03), 172-176.

27. Каримов, И. И. (2021). ВЕЛОСИПЕД СПОРТИДАГИ АЙРИМ МУАММОЛАР ХАКИДА. Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS), 1(3), 341-347.

28. Холмуродов, О., & Хамраев, С. (2021). ВЕЛОСПОРТДАГИ ЯККАЛИК ТАКИБ ПОЙГАСИНИНГ ТЕХНИКАСИ. CENTRAL ASIAN RESEARCH JOURNAL FOR INTERDISCIPLINARY STUDIES (CARJIS), 1(3), 356-362.

29. Черникова, Е., & Каримов, И. (2021). УЗБЕКИСТОНДА УК ОТИШ СПОРТИНИ ОММАВИЙЛАШТИРИШ МАСАЛАСИ. Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS), 1(3), 291-297.

30. Niyazova, R. R., & Raximova, Z. D. (2021). ANALYSIS OF PHYSICAL FITNESS OF TRIATHLETES AT THE STAGE OF IMPROVING SPORTS SKILLS. Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS), 1(3), 148-154.

31. Karimov, I. I., & Memetov, R. U. (2021). QUVVATNI TAYYORLASHNING ASOSIY USULLARI BIATLONCHILARNING CHIDAMLILIGI. Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS), 1(3), 286-290.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.