Научная статья на тему 'ЖАЗОНИ ИЖРО ЭТИШ МУАССАСАСИ ХОДИМЛАРИНИНГ ПЕДАГОГИК-ПСИХОЛОГИК ВА КАСБИЙ СИФАТЛАРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ: МУАММОЛАР ВА ЕЧИМЛАР'

ЖАЗОНИ ИЖРО ЭТИШ МУАССАСАСИ ХОДИМЛАРИНИНГ ПЕДАГОГИК-ПСИХОЛОГИК ВА КАСБИЙ СИФАТЛАРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ: МУАММОЛАР ВА ЕЧИМЛАР Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
44
12
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
жазони ижро этиш муассасаси ходими / маҳкум шахсларни ахлоқан тузатиш / касбий тайёргарлик / педагогик-психологик тайёргарлик / касбий компетенция / билим савияси / ички маданият / муомала маданияти. / сотрудник учреждения исполнения наказания / нравственное исправление осужденных / профессиональная подготовка / педагого-психологическая подготовка / профессиональная компетенция / уровень знаний / внутренняя культура / культура общения.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Хотамов Шухрат Носирович

Мазкур мақолада жазони ижро этиш муассасаларида маҳкум шахсларни ахлоқий тузатиш ва тарбиялаш билан бевосита шуғулланадиган тарбиячи ходимлар учун зарур бўлган касбий сифатлар таҳлил қилинган. Шунингдек, жазони ижро этиш муассасалари фаолиятининг ўзига хос хусусиятлари ва мазкур хусусиятлардан келиб чиқиб жазони ижро этиш муассасаси ходимига қўйиладиган талаблар ёритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

РАЗВИТИЕ ПЕДАГОГИКО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ И ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КАЧЕСТВ СОТРУДНИКОВ ПЕНИТЕНЦИАРНОГО УЧРЕЖДЕНИЯ: ПРОБЛЕМЫ И РЕШЕНИЯ

В данной статье проанализированы профессиональные качества, необходимые воспитателю, занимающемуся непосредственно нравственным исправлением и перевоспитанием осужденных в учреждениях исполнения наказания. А также освещены особенности деятельности учреждений исполнения наказаний, и, исходя из этих особенностей, требования к сотруднику учреждения исполнения наказания.

Текст научной работы на тему «ЖАЗОНИ ИЖРО ЭТИШ МУАССАСАСИ ХОДИМЛАРИНИНГ ПЕДАГОГИК-ПСИХОЛОГИК ВА КАСБИЙ СИФАТЛАРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ: МУАММОЛАР ВА ЕЧИМЛАР»

Хотамов Шухрат Носирович,

Узбекистан Республикаси Жамоат хавфсизлиги университети "Ижтимоий-гуманитар фанлар" кафедраси катта укитувчиси, доцент

ЖАЗОНИ ИЖРО ЭТИШ МУАССАСАСИ ХОДИМЛАРИНИНГ ПЕДАГОГИК-ПСИХОЛОГИК ВА КАСБИЙ СИФАТЛАРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ: МУАММОЛАР ВА ЕЧИМЛАР

УУК: 323 (575.1):002.591.2 DOI: 10.34920/SO/VOL_2022_ISSUE_8_5

ХОТАМОВ Ш.Н. ЖАЗОНИ ИЖРО ЭТИШ МУАССАСАСИ ХОДИМЛАРИНИНГ ПЕДАГОГИК-ПСИХОЛОГИК ВА КАСБИЙ СИФАТЛАРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ: МУАММОЛАР ВА ЕЧИМЛАР

Мазкур маколада жазони ижро этиш муассасаларида мах,кум шахсларни ахлокий тузатиш ва тарбиялаш билан бевосита шуFулланадиган тарбиячи ходимлар учун зарур булган касбий сифатлар тах,лил килинган. Шунингдек, жазони ижро этиш муассасалари фаолиятининг узига хос хусусиятлари ва мазкур хусусиятлардан келиб чикиб жазони ижро этиш муассасаси ходи-мига куйиладиган талаблар ёритилган.

Таянч суз ва тушунчалар: жазони ижро этиш муассасаси ходими, мах,кум шахсларни ахлокан тузатиш, касбий тайёргарлик, педагогик-психологик тайёргарлик, касбий компетенция, билим савияси, ички маданият, муомала маданияти.

ХОТАМОВ Ш.Н. РАЗВИТИЕ ПЕДАГОГИКО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ И ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КАЧЕСТВ СОТРУДНИКОВ ПЕНИТЕНЦИАРНОГО УЧРЕЖДЕНИЯ: ПРОБЛЕМЫ И РЕШЕНИЯ

В данной статье проанализированы профессиональные качества, необходимые воспитателю, занимающемуся непосредственно нравственным исправлением и перевоспитанием осужденных в учреждениях исполнения наказания. А также освещены особенности деятельности учреждений исполнения наказаний, и, исходя из этих особенностей, требования к сотруднику учреждения исполнения наказания.

Ключевые слова и понятия: сотрудник учреждения исполнения наказания, нравственное исправление осужденных, профессиональная подготовка, педагого-психологическая подготовка, профессиональная компетенция, уровень знаний, внутренняя культура, культура общения.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 8 (117)

KHOTAMOV SH.N. DEVELOPMENT OF PEDAGOGICAL, PSYCHOLOGICAL AND PROFESSIONAL QUALITIES OF PENITENTIARY STAFF: PROBLEMS AND SOLUTIONS

This article analyzes the professional qualities necessary for a teacher who is directly involved in the moral correction and re-education of convicts in penal institutions. It also highlights the features of the activities of penal institutions and, based on these features, the requirements for the employee of the penal institution.

Key words and concepts: penitentiary officer, moral correction of convicts, professional training, teacher-psychological training, professional competence, knowledge level, internal culture, communication culture.

Кириш.

Сунгги йилларда мамлакатимизда жиноят ижроия конунчилигини такомиллаштириш масаласига алох,ида эътибор каратилмокда. Узбекистон Республикаси Президентининг "Жиноят-ижроия конунчилигини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида"ги 2018 йил 7 ноябрдаги ПК-4006-сонли карори, "2019 — 2022 йилларда Узбекистан Республикаси жиноят-ижроия конунчилигини такомиллаштириш" концепцияси, Вазирлар Мах,камасининг "Озодликдан мах,рум килиш билан боFлик жазоларни ижро этиш муасса-саларининг фаолияти самарадорлигини таъ-минлаш буйича ташкилий чора-тадбирлар туFрисида" ги 2020 йил 5 мартдаги 128-сон карори жазони ижро этиш муассасалари фао-лиятини такомиллаштириш ва самарадорлигини оширишга каратилган. Жумладан, "2019-2022 йилларда Узбекистан Республикаси жиноят-ижроия конунчилигини такомиллаштириш" концепциясининг 2-бандида "Жазо ва бошка жиноят-х,укукий таъсир чора-ларини ижро этувчи органлар фаолиятини мах,кумларни ахлокан тузатиш ва тарбиявий ишлар самарадорлигини таъминлаш нуктаи назаридан такомиллаштириш" кузда тутилган. Жазони ижро этиш муассасаларида мах,кум шахсларни ахлокан тузатиш ва тарбиялаш жараёнини такомиллаштириш ва унинг самарадорлигини ошириш мах,кум шахсларнинг озодликка чикканларидан сунг кайта жиноят содир этишларининг олдини олади, жамиятда жиноятчиликнинг камайишига олиб келади. Мах,кум шахсларни ахлокан тузатиш ва тарби-ялашда самарадорликка эришиш жазони ижро этиш муассасалари ходимларининг, айникса, тарбиячиларнинг касбий тайёргарликлари билан узвий боFликдир.

Мавзунинг долзарблиги жазони ижро этиш муассасалари фаолияти самарадорлигини

оширишда у ерда фаолият юритаётган тарби-ячи ходимларнинг касбий тайёргарликлари етарли даражада урганилмаганлиги билан бел-гиланди.

Мавзу буйича илмий изланишларнинг цисцача та^лили.

Жазони ижро этиш муассасалари ходимларининг касбий тайёргарлиги ва шах-сий сифатлари билан боFлик1 масалаларни хорижий олимлардан С.И.,Афанасьева, А.А. Вотинов, Э.В.Зауторова, А.С.Мисюрев, Н.А.Тюгаева, А.Г.Чириков, А.Н.Сапожников, Ю.В.Гагарин ва бошка педагог олимлар урганишган. Узбекистонлик олимлардан ушбу масала педагогог ва психолог олимлар Б.Н.Сирлиев, О.С.К,одиров, Р. Душанов, Р.М.Махмудов, Л.Турсунов ва бошкалар томо-нидан урганилган. Лекин эълон килинган ишларда ходимларнинг касбий тайёргар-лигига куйиладиган талабларнинг айрим жих,атларигина урин олган.

Жазони ижро этиш муассасаларида мах,кум шахсларни ахлокан тузатиш ва тарбия-лаш ишлари муассасанинг педагогик жамо-аси, шунингдек, жазони ижро этиш муассаса-сининг барча ходимлари томонидан амалга оширилади. Шу сабабли жазони ижро этиш муассасалари ходимлари алох,ида тайёргар-ликка эга булишлари лозим. Бу масалага уз вактида жазони ижро этиш масалаларини чукур урганган олим С.В.Познишев эътибо-рини каратиб, бундан юз йил аввал жазони ижро этиш муассасалари учун ходимларни тайёрлайдиган махсус укув юрти булиши кера-клигини айтиб утган1. Мазкур масалага пени-тенциар сох,а мутахассиси Б.С.Утевский х,ам

1 Волошин Д.В. Взгляды Бориса Самойловича Утев-ского на совершенствование подготовки пенитенциарного персонала (1930-е годы). // Актуальные проблемы Российского права. 2016. №12 (73). с. 216.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 8 (117)

эътибop K,apa™6, Ички ишлap xaлк1 кoмиcca-pиaти кoшидaги мaктaблapдa жaзoни ижpo этиш мyaccacaлapининг ypтa вa кичик тapкиб-дaги лaвoзимлapигa xoдимлapни тaйёpлaйди-гaн бyлимлapни вa юкopи бoшкapyв лaвoзим-лapи учун oлий кypcлap oчиши тэклиф этгaн. У УЗ кapaшлapини pивoжлaнтиpиб, пeнитeн-циap тизим учун xoдимлapни кacбий тэй-ёpлaшни pивoжлaнтиpиш вa тaкoмиллaш-тиpиш мaкcaдидa мaxcyc укув юpтини тэш-кил этишни вa тaълим oлyвчилapнинг кaндaй лaвoзимгa тaйёpлaнaётгaнликлapидaн кeлиб чикиб тypли бyлимлapни oчишни тaклиф этгэн. Б.С.Утeвcкий пeнитeнциap тизим xoдимлapи-нинг cиpтдaн хукукий мaълyмoт oлишлapининг тapaфдopи эди1. Шyндaй бyлишигa кapaмaй, yзoк вaкт дaвoмидa бу мacaлaгa eтapли дapa-жaдa эътибop кapaтилмaди. Шу caбaбли yзoк йиллap дaвoмидa пeнитeнциap тизимдa кэд-pлap eтишмoвчилиги кyзaтилди. Бу xoлaт мэъ-лум биp мyддaт фaoл мaxкyмлapни yзлapини хэм бoшкa мaxкyмлap билaн ишлaш жapaёнигa жaлб этилишигa, жaзo мyддaтини yтaб бyлгaн мaхкyм шaxcлapнинг жaзoни ижpo этиш муэ^ cacaлapидa тapбиячи лaвoзимлapидa ишлaй бoшлaшлapигa oлиб кeлди.

1957 йилгэ кeлиб oтpяд тизимининг вужудгэ кeлиши мaхкyмлapни индивидyaл тapздa Уpгaниб, yлapгa ниcбaтaн тypли тapбия ycyл-лapини кУллaш имкoниятини яpaтди. Лeкин тypли тapбия ycyллapини кУллaгaн хoлдa мaхкyм шaxcлap билaн ишлaш учун xoдим мaxcyc тaйёpгapликкa эгa булиши лoзим эди. Буни эътибopгa oлингaн хoлдa 1960 йиллapдa мeхнaт тyзaтиш мyaccacaлapи тapбиячилapи-нинг кacбий мaлaкacини oшиpишгa кaттa эъти-6op кapaтилди2.

Жaзoни ижpo этиш мyaccacaлapидa фaoлият юpитyвчи xoдимлapдaн мyaйян кacбий ^фэт-лapгa эгa булиши, мaзкyp фaoлиятгa пeдaгoгик-пcиxoлoгик жихaтдaн кacбий тaйёp бyлишлapи тaлaб этилa бoшлaди.

Пeнитeнциap тизим xoдимлapининг кacбий тaйёpгapлиги мacaлacидa пeнитeнциap пeдa-гoглap мaхкyм шaxcлapни axлoкaн тyзaтиш вa

1 Boлoшин Д.B. Bзгляды Бopиca Сaмoйлoвичa Утeв-cкoгo нэ coвepшeнcтвoвaниe пoдгoтoвки пeнитeнци-apнoгo пepcoнaлa (1930-e гoды). II Актуэльнью пpo-блeмы Poccийcкoгo пpaвa. 2016. №12 (73), дeкaбpь. ^p. 213-217.

2 Зayтopoвa Э.B. Пeнитeнциapнaя пeдaгoгикa. Kypc лeк-ций. - Boлoгдa: BИПЭ ФСИH Poccии, 2012. - cтp. 4В.

тapбиялaш билэн шyFyллaнaдигaн xoдимдa пeдaгoгик фaoлиятгa мoйиллик булиши лoзим-лигини кэйд этишэди.

Пeнитeнциap coxa oлими H.А.Tюгaeвa Poc-cиянинг жaзoни ижpo этиш фeдepaл xизмaти тинглoвчилapини, шyнингдeк, жaзoни ижpo этиш мyaccacacигa янги ишгэ ^лгэн xoдим-лapни кacбий тaйёpгapлик дaвpидa axлoкий тapбиялaш мacaлaлapини тэдкик этгэн. H.А.Tюгaeвa жaзoни ижpo этиш мyaccacaлa-pигa янги xизмaтгa oлингaн xoдимлapни укув мapкaзлapидa укитиш вэ тapбиялaш лoзимли-гини эйтиб утэди. Шуниндак, oлимa жaзoни ижpo этиш мyaccacaлapи учун кaдpлapни тэй-ёpлaйдигaн oлий укув юpтлapидa кypcaнтлap-нинг кacбий тaйёpгapликлapи буйичэ узини-узи тapбиялaш билэн шyFyллaнишлapи зapyp-лиги хэкидэ фикp билдиpгaн3.

Сoxa oлими А.С. Миcюpeвнинг фикpигa кypa "жaзoни ижpo этиш мyaccacaлapи учун xoдимлapни тaйёpлaйдигaн oлий вэ ypтa ^c-бий укув мyaccacaлapидa "Юpиcпpyдeн-ция" мyтaxaccиcлиги буйичэ мyтaxaccиcлapни тaйёpлaшдa acocий эътибop yлapдa мaxcyc хукукий кacбий кoмпeтeнцияни шэкллэнти-pишгa кapaтилишини, yлapнинг пcиxoлoгик-пeдaгoгик билим, куникмэ вэ мaлaкaлapигa юзэки кapaлaётгaнини тэъкидлэйди4 .

А.С.Миcюpeв мaxкyмлap билэн ишлэш учун тapбиячи xoдимлapни кacбий тaйёpлaш тизи-мидэ тинглoвчилap мaxкyмлap билэн шн-аруктив пeдaгoгик yзapo тaъcиp ycyл вэ ycny-блapини эгaллaшлapи учун зapyp шapoитлapни яpaтиш лoзим"5 лиги хэкидэ тэъкидлэйди. Унинг фикpичa, бугунги кундэги жинoят-ижpoия тизимининг энг кэттэ кэмчилиги мaxкyмлapнинг peижтимoийлaштиpилишигa ёpдaм бepaдигaн шaxcнинг ижoбий ^фэт-лapини шaкллaнтиpиш вэ paFбaтлaнтиpишгa

3 Тюгвввз HA, Koтляp B.H. Сaмoвocпитaниe кypcaнтoв и cлyшaтeлeй вузсв ФСИH Poccии. - Pязaнь: Акэдвмия ФСИH Poccии, 2010. - c. 10В.

4 Миcюpeв А.С. Пooщpeниe кэк мeтoд пeдaгoгичecкoгo взaимoдeйcтвия в кoлoнияx-пoceлeнияx. II Becтник Bят-cкoгo Гocyдapcтвeннoгo Унивepcитeтa. 2012. № 1-3. c. 103.

5 Миcюpeв А.С. Пooщpeниe кэк мeтoд пeдaгoгичecкoгo взaимoдeйcтвия в кoлoнияx-пoceлeнияx. II Becтник Bят-cкoгo Гocyдapcтвeннoгo Унивepcитeтa. 2012. № 1-3. c. 105.

ЗAMOHABИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPAЗOBAHИE 2022, В (117)

психологик-педагогик ёндашув даражасининг пастлигидир1.

Жиноят-ижроия тизимидаги ходимларнинг педагогик-психологик тайёргарлигини тадкик этган А.Г.Чириков уз тадкикотлари давомида жазони ижро этиш муассасаларида бевосита мах,кумлар билан ишлайдиган ходимларда узларининг педагогик-психологик компетент-ликларининг даражаси пастлигидан ташвишла-ниш мавжудлигини аниклаган2.

Педагог олима Э.В.Зауторова бугунги кунда жазони ижро этиш муассасаси ходими ахлокий тарбияланган, педагогик ва х,укукий савод-хон, умумий маданиятга эга булиш билан бирга "Тарбиячига максадга интилувчан-лик, мех,натсеварлик, камтарлик, масъулият-лилик ва муаммоларни куйишдаги сезгирлик, суз ва иш бирлиги, ахлокий поклик ва олий х,имматлилик хос булиши керак"3 дейди.

А.Н.Сапожников жазони ижро этиш муасса-салари ходимларининг педагогик компетент-лиги масалаларини урганган. Унинг фикрига кура ходим хизмат вактида мах,кумлар билан муносабатда булишнинг асосий коидаларига риоя килиши, яъни "мах,кум шахсларга нис-батан х,урматли муносабатда булиши, улар-нинг ирки, терисининг ранги, жинси, тили, дини, сиёсий ёки бошка эътикодлари, миллати ёки ижтимоий келиб чикиши, моддий ах,воли, туFилиши ва бошка белгиларига кура дискриминациям йул куймаслиги"4 лозим.

Ю.В.Гагарин отряд бошликларининг мах,кум шахслар билан тарбиявий ишларни олиб боришга тайёргарлигини тадкик этган. Унинг фикрига кура, отряд бошликларининг мах,кумлар билан тарбиявий ишларни олиб боришга тайёргарликлари паст даражада булиб, бунга сабаб улар педагогик маълумотга

1 Мисюрев А.С. Поощрение как метод педагогического взаимодействия в колониях-поселениях. // Вестник Вятского Государственного Университета. 2012. № 1-3. с. 105.

2 Чириков А.Г. Подготовка сотрудников уголовно-исполнительной системы к обеспечению личной безопасности (психолого-педагогическая составляющая). Автореферат. дисс. канд. педагог. наук (13.00.08). 2004. -с. 25.

3 Зауторова Э.В. Пенитенциарная педагогика. Курс лекций. - Вологда: ВИПЭ ФСИН России 2012. - с. 61.

4 Сапожников А.Н. Формирование педагоги-

ческой компетентности сотрудников уголовно-

испольнительной системы. // Ярославский Вестник. 2011. №1. Том II. с.195.

эга эмасликлари ва уларнинг касбий тако-миллашувлари амалий фаолият давомида руй бериши сабаблидир5.

Психолог Б.Н.Сирлиев жазони ижро этиш тизими ходимларининг психологик тайёргарлигини турт гурух,га кирувчи тарки-бий кисмларини курсатиб берган. У: биринчи гурух,га ходимнинг касбий психологик мулжаллари ва x1ис-туЙFуларини; иккинчи гурух,га ходимнинг касбий х,аракатларни бажа-ришга психологик жих,атдан тайёргарлигини; учинчи гурух,га ходимнинг юкори даражада ривожланган касбий кузатувчанлиги, сезги, хотира, тасаввур жараёнларини; туртинчи гурух,га ходимнинг мах,кум шахслар билан ишлаш жараёнида вужудга келган мураккаб вазиятларда х,ам хотиржамликни саклаши, х,ис-туЙFуларининг баркарорлигини киритган6.

Тадцицотнинг мацсади жазони ижро этиш муассасаларидаги тарбиячи ходимларнинг касбий тайёргарликлари буйича зарурий сифат-ларни урганиш ва мах,кум шахсларни ахлокан тузатиш ва тарбиялаш жарёнида самарали натижага эришиш учун жазони ижро этиш муассасалари учун тайёрланаётган тарбиячи ходимларни касбга тайёрлаш юзасидан амалий таклиф ва тавсиялар ишлаб чикишдан иборат.

Тадцицотнинг объекти сифатида манзил колония тарбиячиларининг касбий тайёргарликлари танланди.

Тадцицотнинг илмий янгилиги шундан иборатки, олимларимиз томонидан жазони ижро этиш муассасалари тарбиячиларини касбий тайёргарлиги ва шахсий сифатлари-нинг мах,кум шахсларни ахлокий тузалиши ва тарбияланишига курсатадиган таъсири урганилмаган.

Тадцицотда тизимлилик, киёсий-мантикий тах,лилдан, фойдаланилди.

Тадцицотнинг эмпирик манбаини анкета суровномалари натижалари ташкил этди.

5 Гагарин Ю.В. Формирование готовности сотрудников исправительнкх учреждений к воспитательной работе

с осуждёнными (на примере начальников отрядов). / Казанский педагогический журнал, 2010. №1. - с. 142.

6 Сирлиев Б.Н. Жазони ижро этиш муассасалари фаолияти психологияси. Укув кулланма. - Т.: Узбекистон Республикаси Ички Иишлар вазирлиги Ака-демияси, 2010. - 12 бет.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 8 (117)

Дсосий цисм.

Жaзoни ижpo этиш мyaccacacи xoдимлa-pининг кacбий вэ пcиxoлoгик тaйёpгapлиги "мaxкyмлapгa тapбиявий тaъcиp этишдэ зapyp булгэн xиcлaтлapни шaкллaнтиpиш, pивoж-лaнтиpиш вэ фaoллaштиpиш буйичэ мax-cyc тэшкил этилгэн мaкcaдгa мyвoфик тaъcиp ^^тиш жapaёнидиp"1.

Пeнитeнциap coxa oлимлapи жaзoни ижpo этиш мyaccacacи xoдимининг кacбий тaйёp-гapлиги мacaлacидa пeдaгoгик-пcиxoлoгик тэй-ёpгapлигигa кyпpoк эътибop кapaтишмoкдa. Жaзoни ижpo этиш мyaccacacи xoдимлapи-нинг пeдaгoгик-пcиxoлoгик тaйёpгapликлapи yлapнинг фaoлиятлapи xycycиятлapи билэн бeвocитa бoFлик. Шунинг учун пeдaгoгик-пcиxoлoгик тaйёpгapликнинг мэзмуни эник кacбий йунэлишгэ эгэ булиши зapyp.

Жaзoни ижpo этиш мyaccacaлapи xoдимлa-pининг пeдaгoгик-пcиxoлoгик тaйёpгapлигини куйидэги йyнaлишлapгa aжpaтиш мумкин:

а) xoдимлapнинг жaзoни ижpo этиш муэ^э-cacи фaoлиятигa xoc булгэн cтpecc oмиллapи-нинг тaъcиpигa пcиxoлoгик жихэтдэн чидэмли-лигини oшиpиш;

б) xoдимлapдa пeдaгoгик-пcиxoлoгик вэ ^c-бий cифaтлapни pивoжлaнтиpиш, xap кэндэй мypaккaб вaзиятлapдa тyFpи ^pop кэбул килиш куникмэ вэ мaлaкacини шaкллaнтиpиш.

Жинoий жaзoни ижpo этиш xoдимлapининг пeдaгoгик-пcиxoлoгик тaйёpгapлиги унинг ^c-бий мaxopaтини oшиpиб бopaди. Шунинг учун жaзoни ижpo этиш мyaccacacи xoдимлapининг кacбий тaйёpгapлик тизимигэ пcиxoлoгик тэй-ёpгapликни мaкcaдгa йyнaлтиpилгaн xoлдa oшиpиб бopишнинг ycyл, ycлyб вэ шaкллapини киpитиш лoзим.

Жaзoни ижpo этиш мyaccacaлapи фaoли-яти узигэ xoc xycycиятлapгa эгэ. Бу xycycият-лap кyйидaгилapдaн ибopaт: жaзoни ижpo этиш мyaccacaлapи xoдимлapининг фaoли-яти ^нунни бузувчи вэ жэмиятдэги кэбул килингэн нopмaлapдaн oFyвчи xyлк-aтвopгa, жэмиятгэ зид кapaшлapгa, тypли пcиxoлo-гик xycycиятгa вэ дyнёкapaшгa эгэ шaxcлap билэн бoFл и к хэмдэ xoдимлap фaoлияти тypли мypaккaб вэ cтpeccли вэзиятдэ эмэлгэ oшaди. Жaзoни ижpo этиш мyaccacacи xoдими фaoли-

1 Сиpлиeв Б.H. Жaзoни ижpo этиш Nyaccaca-лapи фaoлияти пcиxoлoгияcи. Укув кУллaнмa. - T.: Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Ички ишлap вaзиpлиги Акaдe-мияеи, 2010. - 12 бeт.

ятининг xycycиятидaн кeлиб чикиб, xoдимдaн чyкyp билим, куникмэ вэ мэлэкэ билэн биp Kaтopдa кacбий-пcиxoлoгик мухим cифaтлapгa эгэ булиши хэм тэлэб этилэди. Бу cифaтлapгa Kyйидaгилapни киpитиш мумкин: шaxc ^фэт-лapининг кacбий-пcиxoлoгик йунэлгэнлиги; пcиxoлoгик билиш жapaёнлapининг: идpoк, диккэт, xoтиpa, тaфaккyp, тacaввyp, кузэ-тувчэнликнинг pивoжлaнгaнлиги: мypaккaб вaзиятлapдa тeзкop кapop кэбул килэ oлиш; Xиccий-иpoдaвий cифaтлapнинг pивoжлaнгaн-лиги, caбp-тoкaтлилик; pyxий бapкapopлик; мyлoкoтгa киpишyвчaнлик, oдaмлapдa узигэ ниcбaтaн ишoнч yЙFoтa oлиш.

Жaзoни ижpo этиш мyaccacacи xoдими ^нунгэ итoaткop булишдэ мaxкyмлapгa ypнaк булиши вэ xap биp xapaкaти ^нун дoиpacидa вэ aдoлaтли булиши лoзим. Мaxкyмлapнинг узигэ xoc xycycиятлapи xoдимдaн caбp-тoкaтли булишни, уз xиccиётлapини жилoвлaй oлишни тэлэб этэди. Хoдим тypли cтpeccли вэзият-лapгa пcиxoлoгик жихэтдэн чидэмли булиши, жaзoни ижpo этиш мyaccacacидa юзэгэ кeлиши мумкин булгэн xap кэндэй экcтpeмaл вэзи-ятгэ пcиxoлoгик тaйёp булиши лoзим. Хoдим мaxкyмлapни axлoкaн тузэтиш вэ тapбиялaш билэн шyFyллaниши caбaбли пeдaгoгикa вэ пcиxoлoгия coxacи буйичэ чyкyp билимгэ эгэ булиши, тypли пeдaгoгик вэ пcиxoлoгик тaъcиp ycyллapи вэ вocитaлapидaн унумли фoйдaлa-ниш куникмэ вэ мaлaкacигa эгэ булиши лoзим.

Хoдимдa юкopидa кypcaтиб утилгэн ^фэт-лap яxши pивoжлaнмaгaн булиши мумкин. Лeкин яxши мyтaxaccиc булишни уз oлдигa мaкcaд килиб куйгэн xap биp xoдим узидэ юкopидa caнaб утилгэн cифaтлapни эмэ-лий фaoлияти дaвoмидa pивoжлaнтиpишгa xapaкaт килэди. Агap тapбиячи xoдимнинг Kaйcидиp тoмoнидa кэмчилик булэдигэн бyлca, мaxкyмлap буни дappoв илFaйдилap вэ бу xoлaт xoдимнинг фaoлиятигa caлбий тэъ-cиp кypcaтиши мумкин. Шу caбaбли xoдим yзлyкcиз уз ycтидa ишлэши вэ бapчa юкopидa кypcaтиб утилгэн cифaтлapни pивoжлaнти-pишгa интилмoFи лoзим.

Тадцицотнинг эмпирик урганиши.

Излэнишнинг мaкcaдигa мyвoфик, ишлэб чикилгэн peжaгa acocaн эмпиpик ypгaниш эмэлгэ oшиpилди. Мaзкyp эмпиpик ypгaниш мaxкyм шaxcлapнинг axлoкини тузэтишгэ бeвocитa ёpдaм бepyвчи тapбия ycyллapи вэ oмиллapини чyкyppoк эниклэш мaкcaдидa

ЗAMOНABИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPAЗOBAНИE 2022, В (117)

ТАЪЛИМ ПСИХОЛОГИЯСИ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ 41

ч_У

1-жадвал. Тадк,ик,от доирасида утказилган эмпирик урганиш курсаткичлари.

№ "Махкумларни ахлокий тузалишига таъсир курсата олиши учун тарбиячи кандай булиши керак?" деган саволга берилган жавоблар 30 ёшдан катта махкум шахслар 30 ёшдан кичик махкум шахслар

1 Билим савияси кенг ва чукур булиши керак 63% 54%

2 Режимга каттик риоя килиши керак 0% 0%

3 Ички маданияти юкори булиши керак 11% 27%

4 Махкум шахслар билан якка тартибда ишлай олиши керак 17% 9%

5 Сизнинг бошка фикрингиз муомала маданиятига эга булишлик 14% 0%

утказилган суровномага тарбиячи ходимлар-нинг касбий тайёргарликлари буйича зару-рий сифатларни урганиш буйича савол кири-тиш оркали амалга оширилди. Унда Тошкент вилояти Зангиота туманидаги 42-сон манзил колония махкумлари ва маъмурият ходимлари камраб олинди.

Синалувчиларга куйидаги савол берилди:

1. Ма^кумларни ахлоций тузалишига таъ-сир курсата олиши учун тарбиячи цандай булиши керак?

A) билим савияси кенг ва чукур булиши керак

Б) режимга каттик риоя килиш керак

B) ички маданияти юкори булиши керак

C) махкум шахслар билан якка тартибда ишлай олиши керак

Д) сизнинг бошка фикрингиз.............................

Олинган жавоблар куйидаги жадвалда кел-тирилган (1-жадвал):

Тадкикотимиз давомида утказилган суровномада ёши 30 дан юкори булган махкумларнинг 63% тарбиячиларнинг билим савияси кенг ва чукур булиши кераклигини, махкумларнинг 17% тарбиячилар махкум шахслар билан якка тартибда ишлай олиши кераклигини, 14% махкумлар тарбиячиларнинг муомала маданиятига эга булишлари кераклигини, 11% махкум шахс тарбиячиларнинг ички маданияти юкори булиши керак деб курсатганлар.

Уттиз ёшга тулмаган махкум шахсларнинг 54% тарбиячининг билим савияси кенг ва чукур булиши кераклигини, махкумларнинг 27% тарбиячининг ички маданияти юкори булиши кераклигини, 9% махкумлар тарбиячи махкум шахслар билан якка тартибда ишлай олиши кераклигини курсатиб утганлар.

Бундан шундай хулоса килишимиз мум-кинки, 30 ёшдан катталар ва 30 ёшдан кичи-клар учун хам тарбиячининг билим сави-

яси кенг ва чукур булиши кераклиги мухим экан. Шунингдек, ёши катталар учун тарбиячининг махкум шахслар билан якка тартибда ишлай олиши билан биргаликда тарбиячининг махкумларга муомаласи хам мухим ахамият касб этса, ёши 30 дан кичиклар учун тарбиячининг ички маданияти мухим эканлиги аникланди. Ёши 30 дан кичиклар тарбиячиларнинг кандай булиши кераклиги буйича уз фик-рларини билдирмаганлар. Улар тарбиячиларнинг муомаласига хам эътибор каратмаганлар.

Шунингдек, амалиётнинг тахлилидан жазони ижро этиш муассасаларида тарбиячи лавозимига урта махсус маълумотга эга, сер-жантлар курсини битирган шахслар тайинла-ниши мумкин эканлиги маълум булди.

Хулосалар:

- жазони ижро этиш муассасаларининг барча ходимлари махкумларни тарбиялаш жараёнида иштирок этадилар;

- махкум шахсларни ахлокий тузатиш ва тарбиялаш билан бевосита отряд бошликлари-тарбиячилар шугулланадилар;

- отряд бошликлари лавозимига урта-махсус маълумотга ва сержант унвонига эга шахслар тайинланади;

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

- жазони ижро этиш муассасаларида тар-биявий фаолият билан шугулланувчи отряд бошликлари-тарбиячилар чукур билимга эга булишлари ва дунёкарашлари кенг булиши лозим;

- махкумларнинг ахлокий тузалиши ва тарбияланишининг натижаси куп жихатдан тарбиячи ходимларнинг шахсига боFлик;

- махкум шахсларни ахлокий тузатиш ва тарбиялашда ходимларнинг махкум шахсларга килаётган муомалалари мухим ахамиятга эга;

- тарбиячи ходимлар узуксиз уз устила-рида ишлашлари ва жазони ижро этиш муас-сасаси тарбиячиси учун зарур булган сифатларни узларида ривожлантиришлари лозим;

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 8 (117)

- жaзoни ижpo этиш мyaccacaлapи тap-биячиcи caбp-тoкaтли, мyлoкoтгa киpишyвчaн, pyxий бapкapop, пpинципиaл вэ кэтъий, xaлoл, axлoкaн пoк, мэънэвий вэ Foявий eтyк шaxc булиши лoзим. Шундэгинэ y мaxкyм шaxcлapни axлoкaн тузэтиш вэ тapбиялaшдa ижoбий нэти-жaлapгa эpишиши мумкин.

Tаклифлар.

Мaxкyм шaxcлapни axлoкaн тузэтиш вэ тap-биялэш билэн шyFyллaнyвчи xoдимлap фaoли-ятини ypгaниб куйидэги эмэлий тaклифлapни бepишимиз мумкин:

• жaзoни ижpo этиш мyaccacaлapидa oлий мaълyмoтли шaxcлap, paxбapлик лaвo-зимлapидa ишлэгэн мaxкyм шaxcлap xaм yчpaшини xиcoбгa oлиб oтpяд бoшликлapи-тapбиячи лaвoзимлapигa oлий мaълyмoтли пeдaгoг кaдpлapни тэйинлэш;

• мaxкyм шaxcлap билэн бeвocитa ишлэй-дигэн xoдимлapни лaвoзимлapгa тэйинлэшдэ yлapнинг ёшини вэ xapa^ep xycycиятлapини Xиcoбгa oлиш;

• xoдимлapнинг кacбий тaйёpгapлик тизимигэ пcиxoлoгик тaйёpгapликни мaкcaдгa йyнaлтиpилгaн xoлдa oшиpиб бopишнинг ycyл, ycлyб вэ шaкллapини киpитиш лoзим;

• xoдимлapни кacбгa тaйёpлaш вэ мэлэ-кacини oшиpиш жapaёнигa тaжpибaли эмэли-ётчилapни тэклиф килиш;

• мaxкyмлapни axлoкий тузэтиш вэ тap-биялэшдэ яxши нaтижaлapгa эpишгaн, мaxкyм шaxcлapни oзoдликкa чиккaнлapидaн ^йин coFлoм тypмyш тapзини oлиб бopишлa-pигa yзлapининг тypли тaшaббycлapи билэн xиccaлapини кушгэн эмэлиётчи xoдимлapнинг тaжpибaлapини oммaлaштиpиш мaкcaдидa oтpяд бoшликлapининг укув йиFинлapини уткэзиб тypиш.

Ддабиётлар руйхати:

1. Афaнacьeвa С.И. Пoнятиe и cпeцификa нpaвcтвeннoгo вocпитaния cлyшaтeлeй yчeб-ньм цeнтpoв Фeдepaльнoй елужбы иcпoлнeния нэкэзэния. I Жypнaл "Чeлoвeк: пpecтyплe-ниe и нaкaзaниe". 2010, №2 (69), crp. 132-135.

2. Вoтинoв А.А. Фopмиpoвaниe кyлтypы caмoopгaнизaции coтpyдникoв ФСИН кэк фэк-тop иx пpoфeccиoнaльнoгo coвepшeнcтвoвaния. I Teopия и пpaктикa oбщecтвeннoгo paз-вития, 2015, № 20, c. 292-294.

3. Вoлoшин Д.В. Взгляды Бopиca Сaмoйлoвичa Утeвcкoгo нэ coвepшeнcтвoвaниe пoд-готовки пeнитeнциapнoгo пepcoнaлa (1930-e годы). II Актуэльнью пpoблeмы Poccийcкoгo пpaвa. 2016. №12 (73). c. 213-217.

4. Гэ^ин Ю.В. Фopмиpoвaниe гoтoвнocти coтpyдникoв иcпpaвитeльнкx yчpeждeний к вocпитaтeльнoй paбoтe c ocyждeнными (нэ пpимepe нэчэльнишв oтpядoв). I Kaзaнcкий пeдaгoгичecкий жypнaл, 2010, №1. cтp.140-146.

5. Зayтopoвa Э.В. Пeнитeнциapнaя пeдaгoгикa. Kypc лeкций. - Вoлoгдa: ВИПЭ ФСИН Poc^. 2012. c. 4В.

6. Maxmudov R.M. Penitensiar psixologiya va pedagogika. Darslik. - T.: Harbiy-texnik instituti. 201В. - 122-13В бeт.

7. Миcюpeв А.С. Пooщpeниe кэк мeтoд пeдaгoгичecкoгo взaимoдeйcтвия в кoлoнияx-пoceлeнияx. II Вecтник Вятcкoгo Гocyдapcтвeннoгo Унивepcитeтa. 2012. № 1-3. c. 100-105.

В. Сaпoжникoв А.Н. Фopмиpoвaниe пeдaгoгичecкoй кoмпeтeнтнocти coтpyдникoв yгoлoвнo-иcпoлнитeльнoй ^a^bi. II Яpocлaвcкий Вecтник, 2011. №1. ^м II. cтp. 194197.

9. Сиpлиeв Б.Н. Жaзoни ижpo этиш мyaccacaлapи фaoлияти пcиxoлoгияcи. Укув куллэнмэ. - T.: i^e^ci^ Pecпyбликacи ИИАкaдeмияcи, 2010. - 12В б.

10. Typaxaнoвa Д.А. Пeнитeнциap тизимдэ тэълим oлиш мacaлaлapи (xaxoн тaжpибacи миcoлидa) II Зaмoнaвий тэълим, 2020. №4 (В9), Б. 40-47.

11. ^^вэ Н.А., Ko^p В.Н. Сaмoвocпитaниe кypcaнтoв и cлyшaтeлeй вyзoв ФСИН Poccии. - Pязaнь: Акaдeмия ФСИН Poccии, 2010. - 10В c.

ЗAMOНABИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPAЗOBAНИE 2022, В (117)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.