R 0#
ЖАМИЯТДА ИЖТИМОИЙ АДОЛАТНИ ТАЪМИНЛАШНИНГ ПРИНЦИПИАЛ МАСАЛАЛАРИ ВА ФАЛСАФИЙ-ХУКУ^ИЙ
МУАММОЛАРИ
d https://doi.org/10.24412/2181-1784-2022-23-504-514
Тешабоев Му^иддинжон Маърифович (PhD)
Тошкент ахборот технологиялари университети Фаргона филиали
АННОТАЦИЯ
Мазкур мацолада ижтимоий адолатни таъминлаш муаммоларининг мууим стратегик ауамияти таулил цилинган. Шунингдек, мацолада ижтимоий адолатни таъминлашнинг приципиал масалалари ва фалсафий-ууцуций муаммолари масаласи кутарилган булиб, уни уал этишнинг турли усул ва воситалари тацдим цилинган. Жамиятда ижтимоий адолатни таъминлаш буйича жамият имкониятлари ва цонунчиликда ижтимоий адолатга доир ууцуций базани шакллантириш масалалари илмий асосда тадциц этилган. Бу борада жамиятда ижтимоий адолатни таъминлаш механизмларини такомиллаштириш буйича жауон илм-фан тарацциёти тенденцияларини уисобга олган уолда илмий-амалий тавсиялар берилган.
Калит сузлар: адолат, ижтимоий адолат, адолатсизлик, жамият, цонунлар, тенглик, глобаллашув, ууцуц, ууцуций маданият, мулоцот маданияти, ижтимоий таназзул, ижтимоий муаммолар, уацицат, ижтимоий тенгсизлик, ижтимоий жавобгарлик.
АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ И ФИЛОСОФСКО-ПРАВОВЫЕ ОБЕСПЕЧЕНИЯ СОЦИАЛЬНОЙ СПРАВЕДЛИВОСТИ В ОБЩЕСТВЕ
Тешабоев Мухиддинжон Маърифович(PhD),
Ферганский филиал Ташкентского универститета информационных технологии
В данной статье анализируется важное стратегическое значение проблем социальной справедливости. Также в статье поднят вопрос о принципиальных проблемах и философско-правовых проблемах обеспечения социальной справедливости, представлены различные методы и инструменты ее решения. На научной основе изучаются возможности общества по обеспечению социальной справедливости в обществе и формированию правовой базы социальной справедливости в законодательстве. В связи с этим
АННОТАЦИЯ
были даны научно-практические рекомендации с учетом тенденций развития мировой науки в области повышения социальной справедливости в обществе.
Ключевые слова: справедливость, социальная справедливость, несправедливость, общество, законы, равенство, глобализация, право, правовая культура, культура общения, социальный упадок, социальные проблемы, реальность, социальное неравенство, социальная ответственность.
CURRENT PROBLEMS AND PHILOSOPHICAL AND LEGAL SUPPORT OF
SOCIAL JUSTICE IN SOCIETY
Mukhiddinjon Marifovich Teshaboev (PhD),
Fergana branch of Tashkent University of Information Technologies
This article analyzes the important strategic importance of the problems of social justice. The article also raises the question of fundamental problems and philosophical and legal problems of ensuring social justice, presents various methods and tools for its solution. On a scientific basis, the possibilities of society to ensure social justice in society and the formation of a legal basis for social justice in legislation are studied. In this regard, scientific and practical recommendations were given, taking into account the trends in the development of world science in the field of increasing social justice in society.
Keywords: justice, social justice, injustice, society, laws, equality, globalization, law, legal culture, communication culture, social decline, social problems, reality, social inequality, social responsibility.
Давлат ва жамият мавжуд экан адолат, хусусан ижтимоий адолатни таъминлаш муаммолари мухим стратегик ахамиятга эга масалалардан бири булиб колаверади. Шу маънода, бугунги глобаллашув шароитида жамиятда ижтимоий адолатни таъминлаш муаммолари хар качонгидан хам долзарб ахамиятга эга булиб, бу масалани етарлича илмий асосда урганишни такозо этмокда. Мазкур маколада жамиятда айнан ана шу ижтимоий адолатни таъминлашнинг устуворлиги масаласи кутарилган булиб, уни хал этишнинг турли усул ва воситалари такдим килинган. Бунга глобал ахборот окими жадаллашган бугунги кунимиздаги технократиянинг меъёридан ошганлиги, ижтимоий адолатни таъминлаш борасида ижтимоий-сиёсий вазият чигаллашиб адолатга булган муносабатлар иккилик стандарти асосидаги сиёсий
ABSTRACT
КИРИШ
карашларнинг авж олиши, жамиятда адолатнинг кадрсизланиши, баъзи холарда мазкур фазилатлар урнини иллатлар, ёвузликлар, тажовузларни ижтимоий адолат сифатида курсатилаётганлигини сабаб сифатида курсатиб утиш мумкин. Бу эса албатта муаммонинг накадар мураккаб эканлигини курсатибгина колмай, балки унинг ечимларини излашнинг илмий механизмларини яратишни кун тартибига куймокда.
Хрзирга кадар мазкур муаммо турли даражада урганилган булиб, шарк мутафаккирлари ва гарб файласуфлари томонидан чукур тадкик этилган. Бунга шаркда Абу Наср Форобий, Абу Али Ибн Сино, Абу Х,омид Газзолий, Юсуф Хос Хожиб, Алишер Навоий, Хусайн Воиз Кошифий, Фитрат, Абдулла Авлоний каби бир канча мутафаккирларни киритишимиз мумкин. Гарбда эса Сукрот, Афлотун, Арасту, Кант, Хегел, Ницше, Генри Девид Торо каби файласуфларни айтиб утишимиз мумкин. Бугунга келиб эса бу масалалар доирасида кенг куламли тадкикотлар олиб борилмокда. Бизнинг мамлакатимизда олим ва файласуфлар, МДХ, давлатлари олим ва тадкикотчилари ва Европа хамда океанорти мамлакатларидаги нуфузли тадкикот институтларидаги олимлар жамиятда ижтимоий адолатни таъминлаш муаммоларини урганиш борасида чукур илмий изланишлар олиб бораётганлиги бу масаланинг накадар долзарб ахамиятга эканлигини курсатади. Шу билан бирга таъкидлаб утиш жоизки, жамиятда ижтимоий адолатни таъминлаш муаммолари факатгина фалсафа, ахлокшунослик ёки хукукшунослик доираси билан чекланган муаммо сифатида каралмаяпти, балки хозирги вактда катта эьтибор козонган куплаб ижтимоий-гуманитар ва аник, табиий фанлар доирасида хам урганилмокда. Бунга куплаб фанлар катори хукук фалсафасини хам мисол келтиришимиз хам мумкин. Умуман олганда, барча фанлар билан бирга турли миллатларнинг олим ва файласуфларининг асосий максади инсоний жамият ижтимоий адолатни таьминлаш, жамият тараккиётида адолатнинг урни масалалари билан шугулланишдан иборат. Бу эса жамиятда ижтимоий адолатни таъминлаш инсониятни таназзулдан куткаришнинг ягона йули эканлигини курсатади.
ТАДЦЩОТ МЕТОДОЛОГИЯСИ
Жамиятда ижтимоий адолатни таъминлаш масаласини илмий урганишда адолат тушунчасининг мохиятини хам тадкик этишни талаб этади. Хукукий-фалсафий нуктаи назардан олиб караганда, адолат тушунчаси хам хукукий, хам ахлокий, хам уни жамият билан боглик холда тахлил килиш жихатидан
фалсафий ахамиятга эга булиб, умумий кадрият хисобланади. Шу маънода, адолат тушунчаси хар биримиз яшайдиган ижтимоий-сиёсий тузилмалар мавжудлиги асослари тугрисида хулоса чикаришга имкон беради. Эхтимол, хукмрон элитадан кимдир узини адолатли деб эълон килмайдиган бирон бир тарихий давр мавжуд эмас (масалан, бирон бир мамлакат хукмдори) ёки хукмрон элита учун бирон бир мухолиф гурух томонидан адолатни тиклаш талаб килинмайди. Хдмма адолатни тула овоз билан ёки пичирлаш билан айтади: шохлар, императорлар, амалдорлар, файласуфлар, юристлар, хаттоки уз давридаги куллар, пролетарлар. Умуман олганда, адолатни маънавий-хукукий ва ижтимоий-сиёсий онг категорияси, одамларнинг ижтимоий идеаллар, шунингдек, нормалар ва инсон хукуклари тугрисидаги гояларини тарихан узгариши билан боглик булган ва зарур булган тушунча сифатида бахолаш мумкин. Адолат инсоннинг ёки ижтимоий гурухнинг амалий роли ва уларнинг ижтимоий мавкеи, уларнинг хукук ва мажбуриятлари, хатти-харакати ва жазоси, одамларнинг хизматлари ва бу борадаги жамоатчилик фикри уртасидаги мувофикликни талаб килади. Бундан ташкари, ушбу муносабатлардаги номувофиклик адолатсизлик деб тан олинади[1]. Мисол учун А.Хусейнов "Янги фалсафий энциклопедия"да адолатни ижтимоий хаётнинг фикрлар, позициялар, манфаатлар ва бошкалар курашлари билан боглик булган умумий ахлокий санкцияси сифатида белгилайди. Бундан ташкари, у адолатнинг иккита шаклини: умумий адолатни (яъни ахлокий-хукукий хаётни) ва махсус (хусусий) адолатни яъни моддий товарларни таксимлашда маънавий жихатдан мутаносибликни белгилайди [2]. Узбек тилининг изохли лугатида "адолат" сузи "холислик", "тенглик" ва шу билан бирга "хакикатга мувофиклик" деб изохланган[3]. Бошкача килиб айтганда, адолатли жамият бу "виждонан" курилган жамият, яъни ушбу жамиятда кабул килинган ахлокий онгга, унинг аъзолари яхши ва ёмон гояларига мувофик курилган жамият. Бундан ташкари, хукукий давлатда "яхшилик ва ёмонлик" хукукий нормалар куринишида тузилган. Шундай килиб, адолат тушунчасига муносабатда икки хил ёндашув мавжуд булиб, биринчиси, адолатнинг хукукий талкинини одамларнинг ахлокий онгидан сезиб булмайдиган тарзда ажратиш, шу билан бирга адолат тугрисидаги расмий маънавий ва ахлокий гоялар уртасидаги маънавий-хукукий "келишув" тушунчасини аниклаш мавжуд. Иккинчиси "адолат" тушунчасининг яна бир талкини мавжуд булиб, яъни нафакат "хакикий", "тугри", лекин айни пайтда "конуний равишда амалга ошириш" тушунчасидир[4]. Ушбу
507
таърифларнинг киёсий тахлили бизга адолат ва ижтимоий адолат тушунчаларига янгича ёндашувни шакллантиришга имкон беради.
Шубхасиз, ижтимоий адолат авваламбор инсоннинг онгида мавжуд булган ва шундан кейингина объектив вокеликда мавжуд булган ахлокий категория. Ушбу тезис ижтимоий адолатга нисбатан фаол муносабатни назарда тутади. Ижтимоий адолатнинг мавжудлиги факат инсоннинг жамиятдаги ижтимоий харакатида куриш мумкин. Бир катор социологларнинг фикрича, адолат каби ижтимоий адолат тушунчасини хам тулаконли илмий асослаш мумкин эмас. Уларнинг фикрига кура, илм-фан ва ахлок мос келадиган кутбларга мос келмайдиган нарсаларни ривожлантира олмайди. Аслида, адолат ва ижтимоий адолат уртасидаги фарк мутлак эмас. Илм, биринчи навбатда, мавжуд, хакикий билан шугулланади, аммо тегишли равишда хар доим мавжуд ва хакикий билан карама-карши булиши шарт эмас. Бундан ташкари, бу уларнинг табиий намоён булиши ва давоми булиши мумкин. Масалан, бунга мисол килиб карз олди-берди муносабатини олишимиз мумкин. Бунда карз мавжуд булган нарсадан келиб чикади, аслида тулов мавжуд, аммо келажакда куриб чикилади. Шу уринда таъкидлаш жоизки, адолатни тушуниш тарихийдир, унга куплаб омилларни сабаб килиб курсатиш мумкин(тарихий, маданий, ижтимоий, сиёсий, иктисодий ва бошкалар). Аммо бу узига хос хусусиятларга эга булган бир катор баркарор аклий хусусиятлар, ахлокий императивларнинг мавжудлигини инкор этмайди(масалан, севги ва тенглик истаги ижтимоий хаёт тузилишининг адолатли тамойили сифатида).
Ижтимоий адолат категорияси жуда кескин ижтимоий ахамиятга эга ва чукур маънога эга, чунки бир томондан, жамоат онгида нима борлиги ва мавжудлиги хакида ахлокий гоялар, бошка томондан эса конуний рухсат этилган нормалар мавжуд(сиёсий, хукукий ва иктисодий). Бошкача килиб айтганда, бирон бир давлат тизими, меъёрий хукукий хужжат ёки мулкчилик шакли, агар у ахолининг катта кисми онгида мавжуд булган ижтимоий хаётнинг адолатли асослари тушунчаларига мос келмаса, мутлако конуний булмайди. Унинг энг умумий шаклида айтиш мумкинки, ижтимоий адолат тарихий, маданий, ижтимоий, сиёсий ва иктисодий жихатдан аникланган ахлокий категория булиб, у нима ва нима булиши кераклиги хакидаги фикрларни акс эттиради. Бу жамоат онгида хукмронлик килади, шунингдек, у сиёсий, хукукий ва иктисодий хаётнинг конун билан тасдикланган нормаларида акс этади. Ижтимоий адолатнинг маъноси шахс ёки ижтимоий гурухнинг жамиятдаги амалий роли ва уларнинг ижтимоий мавкеи уртасидаги
мувофиклик талабини, балки бундан ташкари бу нафакат шахс, балки ижтимоийлик тушунчасини хам англатади. ^олаверса, ижтимоий адолатнинг "хакикатга мувофиклиги" деган таърифи низони хал килиш, одамларнинг хулк-атвори объектив вокеликдан келиб чиккан холда хакикатга асосланиши кераклигини англатади. Бошкача килиб айтганда, ижтимоий адолат муайян масалаларни хал килишда тенг ва тенгсизнинг узига хос узаро богликлиги булиб, яхшилик ва хакикатга хизмат килиши, конструктив табиат ва йуналишга эга булиши керак. Ижтимоий адолат, Афлотунга кура, "таркатиш кобилияти, хар кимга уз кадр-кимматини бериш", "тенглик". Шунингдек, ижтимоий адолат "хаётдаги конунларга буйсуниш кобилияти", "тугри конунларга буйсуниш кобилиятидир"[5]. Афлотуннинг фикрича, ижтимоий адолатнинг мохияти куйидагиларда акс этади: биринчиси, хар бирига уз килмишига караб таксимлаш. Бу ижтимоий адолатни таксимлаш функциясини ифодалайди; иккинчиси одамларни амалда, харакатлар учун тенглаштириш. Бу ижтимоий адолатни тенглаштирувчи функцияни курсатади; учинчиси, конунларга, "тугри" конунларга буйсуниш. Бу ахлокий бурчни бажариш кобилиятидан бошка нарса эмас. Шундай килиб, ижтимоий адолатни тенглаштирувчи ва таксимловчи кобилиятини очиб берадиган биринчи иккита функция уни жавобгарлик принципи сифатида тавсифлайди, бу эса шахснинг ижтимоий субект сифатидаги хатти-харакатларига тугри объектив бахо беришни, мукофотни холисона аниклаш учун асосни ташкил этади. Ижтимоий (хукукий, жиноий) жавобгарликнинг объектив томонида намоён булган бу кобилият ижтимоий адолатнинг объектив томонини акс эттиради.
Ижтимоий субъектнинг масъулиятли хатти-харакатларида, унинг хулк-атворига субектив бахо бериш (узини узи бахолаш) оркали амалга ошириладиган "тугри" конунларга буйсуниш ижтимоий адолатнинг субъектив томонини акс эттиради. Ушбу кобилият ижтимоий адолат ва ахлокий конунларнинг узвий богликлигини, унга буйсуниш эса одамнинг эътикоди, онгли эхтиёжи, амалий хаётда одамларнинг ишларида ва хатти-харакатларида ахлокий бурчнинг намоён булишини курсатади. Пифагор уз давридаги конунлар унга адолатсиз эканлигига ишора килиб, талабаларига: "аввало, конунлардан кура одоб-ахлокка эга булишга харакат килинг: ахлок - бу биринчи ижтимоий конунлар", деб таъкидлайди[6]. Ижтимоий адолатнинг хукукий-фалсафий асосларини ривожлантиришга Т.Гоббс, Ж.Локк, Д.Юм ва И.Кант каби мутафаккирлар энг катта таъсир курсатдилар. Улар ижтимоий адолатни нафакат мавхум хукукдан, балки индивидуал харакатлардан нисбатан
мустакил булган ижтимоий ахлок ва ижтимоий институтлардан ажралиб турадиган соха сифатида тулдирдилар. Т.Гоббс фикрича, шахслар бир-бирининг хукукларини хурмат килишга тайёр, лекин бошкалар уларнинг хукукларини хурмат килишларига амин эмаслар. Бу шахсларнинг табиий холати уруш холатидан бошка нарса эмас. Бу холатда хеч кандай жамият йук, лекин, энг ёмони, абадий куркув ва зуравон улимнинг доимий хавфи мавжуд ва одамнинг хаёти ёлгиз, умидсиз, зерикарли ва киска умрдир. Шунинг учун жамиятда ижтимоий адолатни таъминлашнинг ягона йули факатгина ижтимоий шартнома ва давлатга ёки фукаролик холатига утиш булиши мумкин[7]. Локк назарияси кура эса жамиятда ижтимоий адолатни таъминлаш жамиятда индивидуалликни инкор этмайди. Аксинча, унинг гояси либерал ижтимоий адолатни химоя килишга каратилган[8]. Д.Юм Локкнинг эмпирик этикасини кайта ишлаб чикди, унинг ижтимоий адолат назариясига адолат ижтимоий мулокотнинг асосий шакли сифатида каралади. Юмнинг мазкур назарияси утилитизмнинг кейинги ривожланишига асос яратди [9]. Юм назарияси И.Кантнинг ижтимоий адолат хакидаги назариясини ривожлантириш учун асос булди. Кантнинг нуктаи назари буйича, инсон эркин ва автоном булган иродага эга. Айнан шу нарса инсонни бошка табиатдан ажратиб туради, кадр-кимматини беради. Инсонни инсон киладиган нарса бу кандайдир максадлар, турлича кизикишлар ва яхшилик тушунчалари эмас, балки уз-узидан харакат килиш кобилиятидир. Бундан келиб чикадики, инсон предмети уз максадларидан олдин келади ва яхшиси олдинда туради. Адолат ва ижтимоий адолат узига хос максад сифатида максадлар ва манфаатларга нисбатан устун туради ва улардан чекиниб булмайди. Аммо Кант замонавий маънода, одиллик назариясига эга эмас эди, чунки у ахлокнинг ишлашини ахлокдан ажратиш, шунингдек, ижтимоий институтларнинг индивидуал иродасига боглик холда мустакил ишлашини тасаввур кила олмаган[10]. Шу маънода айтиш мумкинки, ижтимоий адолатга нисбатан жамият тарихининг утиш даврида карама-карши тенденциялар характерлидир.
ТАХЛИЛ ВА НАТИЖАЛАР
Бугунги кунда биринчи навбатда ижтимоий эгалитаризм халокатга олиб боришини англаш тенденцияси ва эгалитар кайфиятнинг баркарорлиги уртасидаги ижтимоий зиддият авж олмокда. Негаки, мустакилликдан кейинги даврдан кейинги жамият учун характерли булган ижтимоий адолатнинг эски элементларини тезда йук килиш ва бозор ижтимоий адолатини боскичма-
боскич урнатиш уртасидаги зиддият мавжуд. Хрзирги боскичда ижтимоий адолатга хос булган куйидаги хусусиятлар мавжуд: биринчи, фукаролар, жамоат ташкилотлари томонидан унинг принципларини амалга оширишда фаолликни ошириш; иккинчи, турли хил "ижтимоий адолат моделлари"ни яратиб, одил судловнинг мохияти ва табиатига турли хил ёндашувлар; учинчи, гуманистик характер билан тобора купрок аникланадиган шахс манфаатларига йуналтирилганлик, хам мазмуни, хам ижтимоий-иктисодий сиёсатни амалга ошириш усуллари. Жамиятда ижтимоий адолатни таъминлаш учун мамлакатимиздаги ислохотлар жараёнларига нималарни тадбик этиш мумкин? Жамиятда ижтимоий адолатни таъминлашнинг узига хос хусусияти шундаки, у икки омил таъсирида аникланади ва амалга оширилади. Улардан бири бу бозор. Тарихий тажриба шуни курсатадики, на хукумат, на давлат микёсидаги комиссия, на бошка бирон бир ташкилот мехнатнинг хар хил турларини сифат жихатидан улчаб, ягона улчовни урната олмайди. Аммо барча фаркларни йук киладиган шундай универсал улчагич мавжуд: бу бозор оркали харакат киладиган киймат конунидир. Бозор хакикий ижтимоий адолатни таъминлаш учун объектив чорани таъминлайди. Бозор инсоният цивилизациясининг энг катта ютукларидан бири булиб, у хар кандай жамиятга нисбатан узгармасдир. Яна бир омил бу демократиядир. Иктисодиётдаги демократия, авваламбор, ишлаб чикарувчининг бозорда, уз мехнатига объектив ва адолатли бахо бериш эркинлигида намоён булади. Адолат инсон муносабатларининг кенг сохасига таъсир курсатадиган энг мураккаб ижтимоий-фалсафий категориялардан биридир. Иктисодиёт, хукук, сиёсат ва ахлокнинг узаро таъсири, жамоат хаётининг ижтимоий ходисалари хакидаги умумий тушунча сифатида хизмат килади. Бахолаш объектлари ижтимоий адолат нуктаи назаридан куйидагилар булиши мумкин:
- жамиятнинг шахсга муносабати (биз синф, давлат, жамиятнинг шахсларга нисбатан харакатлари хакида гапирамиз);
- шахснинг жамият, синф, миллат, давлат, оила, шунингдек, узи билан узаро муносабати;
- бир кишининг бошкасига нисбатан хатти-харакатлари.
Бошкача килиб айтганда, адолат тоифаси турли ижтимоий ходисалар ва омилларни бахолаш учун кулланилади: иктисодий, сиёсий, хукукий, ахлокий; шахснинг жамият ва бошка одамлар билан муносабати. Унга бундай ёндошиш унинг ривожланишининг тарихий истикболини тахлил килиш учун асос булиб хизмат килиши мумкин. Ижтимоий адолат хар кандай ижтимоий-иктисодий
шаклланиш учун амал киладиган расмий мантикий жихати буйича куйидаги умумий принтсиплар билан тавсифланади. Ижтимоий муносабатларнинг муайян жамиятнинг асосий принципига мувофиклиги принципи "ижтимоий адолат" категориясининг мохиятини ифода этувчи ва унинг иккита бошка принципларининг мазмунини белгиловчи асосий принципдир. Бу ижтимоий тизимнинг нормал ишлашини таъминлайди, уни бегона нафас ва душман ижтимоий ходисаларнинг кириб келишидан химоя килади. Ушбу тамойилнинг мазмуни ушбу ижтимоий-иктисодий шаклланиш мавжуд булган даврда сакланиб келинмокда ва унинг мохиятини ифода этади. Иккинчи тамойил -ижтимоий муносабатларнинг маълум бир ижтимоий тизим принципларига мувофиклигини улчаш принципи. Х,ар кандай ижтимоий тизим доимий равишда ривожланиб боради ва факат унинг барча кисмларини доимий равишда мослаштирган холда уз мохиятини саклаб колиши мумкин. Шу сабабли, таъкидлаш мумкинки, ижтимоий адолат принципи ижтимоий тизимнинг турли кисмларини уларнинг ривожланиши жараёнида мувозанатни таъминлайди ва мавжуд жамиятнинг баркарор ишлашига имконият яратади. Учинчи тамойил - ижтимоий адолатнинг меъёрий ва бахо жихатларини акс эттирувчи принцип. Адолат маънавий хаётнинг элементи сифатида барча ижтимоий муносабатларни яхлит бахолайди, барча максадлар, воситалар ва натижаларнинг ижтимоий ривожланишини бахолаш мезонидир. Шундай килиб, максадлар хакикий эхтиёжларга мос келадиган булса, хакикийдир.
ХУЛОСА ВА ТАКЛИФЛАР
Хулоса килиб айтганда, ижтимоий адолатни хаётнинг барча сохаларида шахс ва ижтимоий хамжамият (жамоа, миллат ва бошкалар) салохиятини руёбга чикариш ва ривожлантиришнинг тарихий шаклланган шакли (шартлари ва усули) сифатида аниклаш мумкин. Иктисодий, ижтимоий ва маданий тараккиётни таъминлайдиган тараккиётга булган эхтиёж, шахс ёки гурух натижаларининг ижтимоий ахамияти одамларнинг келиб чикадиган тенгсизлигини оклайди. Жамият хар бир кишига ижодий кобилиятларни ривожлантириш ва руёбга чикаришга имкон берадиган шароитларни яратишда шахс ва турли ижтимоий катламлар олдида жавобгардир. Шахс жамият учун энг самарали ривожланиши ва кулланилиши учун жавобгардир. Ушбу тушунча билан ижтимоий адолат ижтимоий жавобгарликсиз мумкин эмас, чунки адолатсизлик тенг хукуксизлик сифатида тушунилади, инсон ва жамиятнинг хукуклари ва мажбуриятларининг диалектик бирлигини уз ичига олади.
Ижтимоий адолат учун жамият хар бир кишининг ижтимоий жавобгарлигини талаб килади, худди ижтимоий масъул шахс жамият томонидан адолат принципига риоя килишни хохлагани каби. Шунинг учун ижтимоий адолатни факат табиий равишда имтиёзлар шаклида "хисоблаш" мумкин эмас.
REFERENCES
1. Философский словарь / А.В. Адо и др.; под ред. И.Т. Фролова. 6-е изд., перераб. и доп. М.: Политиздат, 1991. 559 с.
2. Новая философская энциклопедия: в 4 т. Т. 3. Н - С / Ин-т философии Рос. акад. наук; Нац. обществ.-науч. фонд; науч.-ред. совет: Степин В.С. (пред.) [и др.]. М.: Мысль, 2001. 693 с.
3. Узбек тилининг изохли лугати. Т. 2008.
4. Ожегов С.И., Шведова Н.Ю. Толковый словарь русского языка: 80000 слов и фразеол. выражений / РАН, Ин-т рус. яз. им. В.В. Виноградова. 4-е изд., доп. М.: Азбуковник, 1997 (1999). 943 с.
5. Платон. Диалоги / пер. с древнегреч. С.Я. Шейнман-Тонштейн. М.: Мысль, 1986. 607 с.
6. Таранов П.С. Философская афористика: заповеди, притчи, наставления. М.: Остожье, 1996. 574 с.
7. Гоббс Т. Левиафан, или Материя, форма и власть государства церковного и гражданско-го // Гоббс Т. Сочинения: в 2 т. М.: Мысль, 1991. Т. 2. С. 3-590.
8. Локк Д. Сочинения: в 3 т. Т. 1. Опыт о человеческом разумении. М.: Мысль, 1985. 622 с.
9. Юм Д. Трактат о человеческой природе / пер. с англ. С.И. Церетели; под общ. ред., со вступ. ст. и примеч. И.С. Нарского. Минск: ООО « Попурри», 1998. 720 с.
10. Кант И. Метафизика нравов // Кант И. Собрание сочинений: в 8 т. / под ред. А.В. Гулыги. М.: Мысль, 1994. Т. 6. С. 223-543.
11. Тешабаев, М. М. (2011). Формирование основ нравственной культуры личности в образовательном процессе и гуманистическое мировоззрение. Credo new, (1), 19-19.
12. Тешабоев, М. (2016). Моральная культура личности как фактор устойчивого развития общества. Theoretical & Applied Science, (6), 85-87.
13. Каримов, У. (2017). Инфокомтехнологии (икт) формирование духовных характеристик личности. In Перспективные информационные технологии (ПИТ 2017) (pp. 1160-1163).
14. Каримова, Г. Й. (2018). Роль конституции в построении правового государства и гражданского общества. Теория и практика современной науки, (2), 161-163.
15. Каримов, У., & Каримова, Г. (2018). Геополитическая конкуренция в информационном пространстве. In Перспективные информационные технологии (ПИТ 2018) (pp. 1368-1372).
16. Каримов, У. У. (2017). Роль средств массовой информации в процессе глобализации. In Перспективные информационные технологии (ПИТ 2017) (pp. 1189-1192).
17. Teshaboev, M. M. (2019). Tasks of ethical culture in the ethics of Aristotle. Scientific Bulletin of Namangan State University, 1(5), 197-204.
18. Abdurakhmonova, M. M., ugli Mirzayev, M. A., Karimov, U. U., & Karimova, G. Y. (2021). Information Culture and Ethical Education In The Globalization Century. The American Journal of Social Science and Education Innovations, 3(03), 384-388.
19. Umarjonov, S.S. (2021). Ijtimoiy - gumanitar fanlarni o'qitishda Fahriddin Roziyning ontologik qarashlarining o'rni va ahamiyat. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 1(9), 1029-1038.
20. Saifnazarov, I., Xujayev, M. (2018) Axmad Zaki Validiy islamic culture. Экономика и социум, 2, 55-57.
514