Научная статья на тему 'ЎЗБЕКИСТОНДА СОЛИҚ ТАЪЛИМОТЛАРИНИНГ ПАЙДО БЎЛИШИ ВА РИВОЖЛАНИШ ТАРИХИ'

ЎЗБЕКИСТОНДА СОЛИҚ ТАЪЛИМОТЛАРИНИНГ ПАЙДО БЎЛИШИ ВА РИВОЖЛАНИШ ТАРИХИ Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and innovation
Область наук

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Тошматов Ш.А.

Мамлакатимизда солиқлар хусусидаги таълимотларнинг тарихи ХХасрнинг бошларида, аниқроғи 1917 йилда Россияда юз берган сиёсий ўзгаришлар билан бевосита боғлиқдир. Чунки Шўролар Иттифоқи таркибига Ўзбекистоннинг киритилиши фан тарққиётини мафкурага қарам қилиб қўйди. Октябрь инқилобидан кейин солиқ назарияси мустақил фан сифатида ривожланишдан тўхтади десак муболаға бўлмайди. Солиқлар давлат молиясининг бир бўлаги сифатида хусусий мулкни бартараф этилиши, национализация ва колхозлаштириш даврига хос хусусият деб қаралди. Ушбу даврда яшаб ижод этган машҳур рус олими, Россиядаги солиқ тўғрисидаги таълимотнинг асосчиси А.А.Соколовнинг [1] “Теория налогов” (Солиқлар назарияси) номли асари 1920-30 йилларда собиқ Иттифоқнинг шаклланиш даврида солиқ сиёсатида юзага келган янги муаммоларни ёритишга қаратилган муҳим қадам бўлди.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЎЗБЕКИСТОНДА СОЛИҚ ТАЪЛИМОТЛАРИНИНГ ПАЙДО БЎЛИШИ ВА РИВОЖЛАНИШ ТАРИХИ»

УЗБЕКИСТОНДА СОЛЩ ТАЪЛИМОТЛАРИНИНГ ПАЙДО БУЛИШИ ВА РИВОЖЛАНИШ ТАРИХИ

Тошматов Ш.А.

и.ф.д., профессор, Мирзо Улугбек номидаги Узбекистон Миллий университети проректори https://doi.org/10.5281/zenodo.1117363 7 Мамлакатимизда соликдар хусусидаги таълимотларнинг тарихи ХХ-асрнинг бошларида, аникроги 1917 йилда Россияда юз берган сиёсий узгаришлар билан бевосита богликдир. Чунки Шуролар Иттифоки таркибига Узбекистоннинг киритилиши фан тарккиётини мафкурага карам килиб куйди. Октябрь инкилобидан кейин солик назарияси мустакил фан сифатида ривожланишдан тухтади десак муболага булмайди. Соликдар давлат молиясининг бир булаги сифатида хусусий мулкни бартараф этилиши, национализация ва колхозлаштириш даврига хос хусусият деб каралди. Ушбу даврда яшаб ижод этган машхур рус олими, Россиядаги солик тугрисидаги таълимотнинг асосчиси А.А.Соколовнинг [1] "Теория налогов" (Соликлар назарияси) номли асари 1920-30 йилларда собик Иттифокнинг шаклланиш даврида солик сиёсатида юзага келган янги муаммоларни ёритишга каратилган мухим кадам булди. Мазкур асар олимнинг Москва тижорат институтидаги фаолияти давомида укиган 17 та маърузаларидан таркиб топган булиб, унда соликларнинг таснифланиши, солик солиш принциплари, прогрессив солик ставкалари назарияси, соликларнинг иктисодий сиёсат куроли сифатида фойдаланиш, соликларнинг бошкалар зиммасига утказиш билан боглик муаммолар тадкик этилган [2, С. 57]. Иттифок даврида соликларга ва умуман солик назариясини мафкурага огишмай тугри талкин этган санокли олимлар сафига А.А.Соколовни киритиш мумкин. Соликларни хар бир ижтимоий тузумда амал килишини инкор этмаган холда А.А.Соколов "солик деганда давлат хокимияти томонидан амалга оширадиган харажатларини коплаш ёки иктисодий сиёсатнинг кайсидир вазифаларига (максадларига - муаллифдан) эришиш учун унинг туловчиларига махсус эквивалент (хукук - муаллифдан) такдим этмасдан алохида хужалик юритувчи шахслар ёки хужаликлардан ундириладиган мажбурий йигим тушунилади" деган таърифни беради ва шуро хукуматида хам соликларнинг иктисодиётни тартибга солишдаги мухим ричаги булиши зарурлиги тугрисида тухталиб, "агар солик факат фискал жихатдан жорий этилса хам, у барибир сунъий омил булиб хисобланади хамда нарх ва фойдага таъсир этган холда хужалик

мyносaбaтлaригa кириб борaди Ba yлaрни yзгaртиришгa олиб келaди" дейди [2, C. 69, 228]. 30-йиллaр кейин бошлaб собик Иттифок молия фaнидa, aйниксa солик нaзaриясидa дyнёдa шaкллaнгaн фaн тaмойиллaридaн 4eTra OFишиб бошлaнди. Мвзкур фaннинг янги т^м^дв^ шaкллaнишидa янги курилган социвлистик тузум тaмойиллaри aсос килиб олинди Ba мохиятвн y соликдaрни инкор этвр эди. Ушв двврдвги вксврият Иттифок олимлври соликгарни кaпитaдизмгa xос тушунчв деб кврвшврди Ba буни исботлвшга хврвквт кдлaрдилaр. Айрим ШУро дввридвги олимлвр киймвтнинг мехтат нвзвриясига всослвниб соликтарни товвргв киёслaмокчи бyлгaнлaр. Мвсвлвн, вкадемик В.Г. Чaнтлaдзе шунта yxшaш фикрни юритиб бу иккитв кaтегория уртвсидвги куйидвги фврктарни вжрвтиб курсвтган: 1) соликгар уз кдймaтигa эта эмвс Ba мулкни влмвшуви, товврлвргв xос булган aйирбошлaш орк&ли эмвс, б&лки твксимот оркдли вм^га ошмокдв ёки 6илвоситв соликтардв твкксимот воситвсидвги aйирбошлaш орк&ли вм^га ошмокдв; 2) сотувчи томонидвн товвр aйирбошлaнгaндa кдймвт yткaзилмaйди, истеъмол кдймвти Утквзилвди xолос, солик ундиришдв киймвт хвм yткaзилaди [3, C. 76].

Фикримизчв, соликтарни хдр доим хвм кдймвт билвн бевоситa боFлaш унчв хвм уринли эмвс, тyFри мвхсулот киймвтини шaкллaнишидa всосий компонентлaридaн бири унта сврф этилган xaрaжaт хисоблвтади Ba дввр xaрaжaтлaригa вйрим соликдaр(мол-мyлк солиFи, ер сол^и Ba хк) киритилвди, лекин мвхсулотлвр киймвтсиз текинга берилгандв хвм кушилган киймвт солиFи текинга берган корxонaдa, фойдв солиFи текинга олган корxонaдa хисоблвниши мумкин [4].

Шундвй килиб шуролвр дaвридaги иктисодий тaълимотлaрдa, мвълум сaбaблaргa курв, соликгарга влоквдор бврчв тaдкикотлaргa синфий позициядвн s^a^ эди. Бундвн твшкдри соликтарни буржувзия дaвлaтлaригa xос булган эксплувтвция килиш двствги деб «др^ган Ba солик солиш мувммолври буйичв фундвмент&л тaдкдкотлaр олиб борилмвган [5, C. 21]. Шундвй килиб aCTa-секин соликгар турли xилдaги кдтъий тyловлaр Ba мвъмурий тусдвги мэжбурий aжрaтмaдaр квби тушунч&тар билвн влмвштирв бошлвнди.

Соликгарнинг иктисодий мохияти тyFрисидa республиквмизнинг бир нечв твникли хозирги звмон олимлврининг билдиргж фикрлври уринлидир. Хусусвн, профессорлвр А.Улмaсов Ba А.Вaхобовлaр соликтарга куйидвги твърифни беришвди: "Соликтар - бу дaвлaт бошкд иктисодиёт субъектлвридвн уз фойдвсига ундириб олвдиган мйжбурий пул тyловидир" [6]. Ушбу кдскд твъриф орк&ли олимлвр соликтарнинг хвм мвжбурийлигини, дaвлaт фойдвсига ундирилишини хвмдв иктисодиёт субъектлвридвн (жисмоний ёки юридик

шахслардан) ундирилишини курсатиб берган. Профессор Т.Маликов "соликдар корхоналарда ишлаб чикариш ва муомала харажатларини кискартириш, жахон бозорида миллий корхоналарнинг ракобатдошлигини ошириш учун шарт-шароитлар яратиб беради" [7, Б. 53] деб, соликларнинг корхоналар фаолиятини ривожлантиришдаги ахамиятига юкори бахо беради. Шунингдек, профессор Х,.Собиров соликдар иктисодий мохияти хакида тухталиб, "соликлар....бюджет ва бюджетдан ташкари фондларни ташкил

килиш максадида......олинадиган бадаллардир" [8, Б. 40] деган таърифни

илгари суради, бу фикрни бироз такомиллаштирган холда КБозоров соликларни "жамиятнинг пул маблагларига булган эхтиёжларини кондириш максадида давлат (пул) жамгармаларини ташкил килиш учун" [9, С. 10] ундириладиган туловлар сифатида эътироф этади. Фикримизча, профессор Ё.Абдуллаев ва К.Яхёевлар соликларнинг мохияти тугрисида берилган таърифни мукаммалрок дейиш мумкин, чунки бу олимлар томонидан берилган таърифда соликларни бюджет даромадларини ташкил килиш учун эмас, балки "бюджетга тушадиган пул ва конун билан белгиланган мажбурий муносабатлар" [10, Б. 8] эканлигига алохида тухталадилар. Демак, профессор Ё.Абдуллаев ва К.Яхёевлар ушбу берган таърифлари оркали соликлардан ташкари туловлар оркали хам бюджет даромадларининг бир кисми ташкил топиши мумкинлигига ургу берадилар [11, Б. 160].

Соликларнинг иктисодий мохиятини чукуррок тушуниш учун куйида мутахассислар томонидан келтирилган тавсифларни куриб утамиз:

1. Солик туловчи пулнинг у ёки бу суммасини давлатга тулар экан, бунинг эвазига бевосита бирон-бир товар ёхуд хизмат олмайди. Алохида олинган солик туловчи томонидан туланган солик микдори билан у истеъмол киладиган ижтимоий неъматлар уртасида тугридан-тугри богликлик мавжуд булмайди. Худди ана шу хусусиятига кура солик нархдан (товар ёки хизматларни ихтиёрий истеъмол килганлиги учун туланадиган хак сифатида) рухсатнома (лицензия)лар ва воситачилик йигимларидан фарк килади, чунки булар мажбурий ёки ихтиёрий туловлар хисобланса-да, бирок хаммавакт хукумат томонидан курсатилган хизматдан муайян фойда (наф) курилиши билан богликдир.

Давлатга туланадиган соликлар билан унинг эвазига олинадиган иктисодий ва ижтимоий неъматлар уртасида бевосита, хар бир кишининг кузи илгайдиган богликликнинг йуклиги солик туловчилар соликка тортишни юк сифатида бахолашлари учун сабаб булади, вахоланки, улар соликлар хисобидан килинадиган давлат харажатларининг йуналишини маъкуллашлари хам мумкин.

Алоxидa олинган солик тyловчи одвтдв жвмият Ba узининг кургвн фойдвси ёки мвнфввтини тулвгвн соликтари билвн солиштириб утирмвйди. Бу шунта олиб келвдики, окибвтдв фукдролврнинг бир кисми соликтар тулвшдвн буйин товлaшгa, уз двромвдлврини яширишга уритади. Дaвлaт уз фуквролвридвн йиFиб олган соликтарни свмврвли Ba ошкорв тврздв ишлвтсв xaмдa фукдролврнинг вксврият кисми дaвлaтнинг икктисодий ижтимоий Ba бошкд двстурлврини уз мaблaFлaри xисобидaн пул билвн твъминлвшгв рози бyлгaндaгинa юксвк солик axлоки тaмойиллaри юзвга келади.

2. Соликтар мвжбурий тyловлaр xисоблaнaди. Соликтарнинг тулв Ba уз Ba^i^a тулвниши учун жaвобгaрлик солик тyловчилaр зиммвсига юктанган булсв-дв, угар иxтиёрий эмвс, мвжбурий рaвишдa тyлaйдилaр, дaвлaт солик тулвшдвн буйин товлaгaнлaрни кдттик; жaзолaйди.

3. Дaвлaт фойдвсига солик тулвш оркдпи двромвднинг aввaддaн белгатаб куйилган, энг мyxими, конуний твртибдв куздв тутилган кисми ундириб олитади.

Купгита дaвлaтлaрнинг, шу жумлвдвн, Узбекистоннинг xa^ конунлвридв соликтарни белгилвш Ba утарнинг xaжмлaрини вникташга фвкдт Олий конун чик;aрyвчи xокимият ёки унинг томонидвн вaколaт берилган органлвр xaкдидирлaр, деб мyстaxкaмлaб куйилган. Узининг xоxиш-истaгигa кдрвб янги соликтар белгаташ ёки улврнинг xaжмлaрини вникташга xеч кимнинг xaERH йук. Тyловлaрнинг конуний, очик-ойдин xyсyсиятгa эта булиши соликтарнинг бош тaвсифи xисоблaнaди [12, Б. 15].

Дунё мaмлaкaтлaри иктисодиётидв соликтар моxияти Ba мвзмунига курв куплвб миллий xyсyсиятлaри эта булган купкиррвди шaкллaрдa тамоён бутади Ba нвтижвдв xaр бир дaвлaтнинг уз солик тизими швкдлвниб борвди. Соликтарни твнлвш, улврнинг твркиби, ундириш усудтари, солик стaвкaлaри, xaр xил дврвжвдвги xокимият органлврининг фискад вaколaти, солик бвзвси, твъсир доирвси, солик имтиёзлври моxияти жиxaтидaн бу тизимлвр бир-биридвн тубдвн фврк килсв-дв, лекин иккитв всосий умумий xyсyсиятини вникташ мумкин [13].

Ушбу xyсyсиятлaрдaн биринчиси, кенг к;aмровли ёки миллий солик ислоxотлaри янги соликтарни жорий килиш, солик бвзвсини узгартириш, xaр-xил солик турлврининг узвро мyносaбaтлaри оркдпи xaмдa солик OFирлигини ^ama твксимлвш Ba бошкд xолaтлaр билвн вм^га оширилади. Иккинчи xyсyсиятдa эсв, солик тизимини куриш тaмойиллaри умумий дейилгандв, бир xra мвъноли булмвсдвн, купчилик xолaтлaрдa дaвлaтнинг шу Ba шунта yxшaш бошкд иктисодий жaрaёнлaргa булгвн мyносaбaтлaри билвн боFлик бутади.

Соликлар - бу пул тушумлари, яъни солик - бу пул, шунинг учун уни доим яширишга мойиллик мавжуд булган ва булади. Чунки хеч ким узининг пулини бошкага бекордан-бекорга бериб куйишни истамагани учун, имкони борича соликдан кочишга, уни туламасликка харакат килади. Демак, соликка тортиш тизими шундай ташкил этилиши керакки, ундан конуний ва ноконуний кочиш имкониятлари минималлаштирилсин [14, Б. 48]. «....соликлар канчалик паст даражада булмасин, хеч кимга, хеч качон ва хеч каерда ёккан эмас. Мухими, соликлар асосли, баркарор, мослашувчан булиши, махсулот ишлаб чикарувчининг кулини боглаб куймаслиги, чучитиб юбормаслиги, аксинча, уни рагбатлантириши зарур. Соликлар корхоналарнинг тадбиркорлиги ва ташаббускорлигини хар томонлама рагбатлантириши лозим" [15, Б. 210].

Соликларнинг мохияти хусусида билдирилган фикрларга якун ясаб умумий хулоса урнида таъкидлаш лозимки, соликларнинг бюджет даромадларини шакллантиришдаги ижтимоийлик - соликларни жамият аъзолари томонидан туланаши билан характерланади, демак шакллантирилган даромадларни давлат томонидан тасарруф этишдаги якка холлик канчалик юкори даражада булса соликларни яширишга булган мойиллик хам шунча юкори булади, аксинча булса соликлардан имтиёз олишга булган интилиш катта булади. Соликлар хар кандай давлатнинг карор топиши ва амал килишининг объектив зарурати булиб хисобланади. Ушбу объектив зарурият унинг мохиятини белгилаб беради. Соликларни таърифлашдаги фикрларда дунё, жумладан мамлакатимиз олимларида хам умумийлик ва хусусийлик мавжуддир. Демак, соликлар давлатнинг мавжуд булиши учун зарурат булиб, давлат ва махаллий хокимият тузилмаларни молиявий таъминлаш, шунингдек давлат зиммасига олган вазифаларни бажариш максадида урнатилган ставкаларда мажбурий тарзда ундириладиган хамда унинг туловчиларига якка тартибдаги эквивалент хукукни бермайдиган туловлар хисобланади. Агар солик карздорликларини пул туловлари шаклида ундириш имкони булмаса, ушбу карздорликлар эвазига солик туловчи мол-мулкининг бир кисми давлат мулкига утказилиши мумкин.

Адабиётлар:

1. Александр Александрович Соколов 1885 йилда Россияда тугилган вафоти тугрисидаги аник маълумотлар мавжуд эмас, сунгги илмий маколалари 1929 йилда чиккан. Тахмин килинишлари буйича 30-йиллардаги собик Иттифокда юз берган катогонлик курбони.

2. «Соколов А.А. Теория налогов. Теория налогов. Финансовое издательство НКФ СССР. Москва, 1928.» серия «Научное наследие» переизд. М.: ООО «ЮрИнфоР-Пресс», 2003.

3. Чантладзе В.Г. Вопросы теории финансов. - Тбилиси: изд. Тбил. Ун-та, 1979.

4. Узбекистон Республикасининг Солик кодексининг 135-моддасига асосан текин олинган мол-мулк, товар ва хизматлар соли; туловчининг даромади хисобланади.

5. Алиев Б.Х., Абдулгалимов А.М., Алиев М.Б. Теория и история налогообложения. - М.; Вузовский учебник, 2008.

6. Иктисодиёт назарияси: Дарслик / А.Улмасов, А.В. Вахобов. - Т.: "Шарк" нашриёт-матбаа акциядорлик компанияси Бош тахририяти, 2006. -385 б.

7. Маликов Т.С. Соликлар ва соликка тортишнинг долзарб масалалари. - Тошкент: Академия, 2002.

8. Собиров Х.С. Соли; атамаларининг кискача лугати // Соли; туловчининг журнали. - Тошкент, 1997.- №2.

9. Базаров К.Т. Механизм налогообложения прибыли предприятий: проблемы и пути их решения. автореферат диссертации на соискание ученой степени к.э.н. -Т.: БФА, 1998.

10. Абдуллаев Ё.А., Яхёев КА. Солик мавзусида 100 савол жавоб. -Т.: Мехнат, 1997.

11. Тошматов, Ш. А. (2012). Кичик тадбиркорлик субъектларини соликка тортиш асослари. Монография. Т.:"Молия, 160.; Тошматов, Ш., & Абдурахмонов, О. (2009). Налоги и налогообложение: учебн. пособие. Ташкент: NORMA.

12. Гатаулин Ш.К. Соликлар ва соликка тортиш.-Т.: ДСК, 1996.

13. Жураев А., Тошматов Ш., Абдурахмонов О. Соликлар ва соликка тортиш. Укув кулланма. - Тошкент: NORMA. 2009.; Тошматов, Ш., & Абдурахмонов, О. (2009). Налоги и налогообложение: учебн. пособие. Ташкент: NORMA.

14. Тошматов Ш.А. Корхоналарни ривожлантиришда соликлар роли. Монография. - Тошкент: Fan va texnologiya. 2008.; Тошматов, Ш. А. (2016). Иктисодиётни соликлар воситасида тартибга солиш. Электрон укув-услубий мажмуаси. Т.: Молия, 179.

15. Каримов И.А. Хавфсизлик ва тинчлик учун курашмок керак. Т.10 -Тошкент, "Узбекистон", 2002. - 210 б.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.