Научная статья на тему 'ЎЗБЕКИСТОНДА ЭТНОМАДАНИЙ ҚАДРИЯТЛАР ТИЗИМИ'

ЎЗБЕКИСТОНДА ЭТНОМАДАНИЙ ҚАДРИЯТЛАР ТИЗИМИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
87
17
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Этномаданият / қадриятлар / мафкура / дунёқараш / ўз-ўзини англаш / миллатлараро тотувлик / динлараро бағрикенглик / этнос / субэтнос / этнопсихология. / Ethnoculture / values / ideology / worldview / self-awareness / interethnic harmony / interreligious tolerance / ethnos / subethnos / ethnopsychology.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Юнусова, Насиба, Ходжаева, Нодира

Этномаданиятни ривожлантиришда этномаданий қадриятлар ва миллий ўзликни англашнинг алоқадорлиги, янгиланаётган жамиятимиз маънавий ҳаётида миллий ғоя ва этникқадриятларнинг ролига доир масалалар таҳлил қилинади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ETHNOCULTURAL VALUE SYSTEM IN UZBEKISTAN

The interrelation of ethnocultural values and national identity in the development of ethnoculture, issues related to the role of national ideals and ethnic values in the spiritual life of our modernizing society are analyzed.

Текст научной работы на тему «ЎЗБЕКИСТОНДА ЭТНОМАДАНИЙ ҚАДРИЯТЛАР ТИЗИМИ»

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(1/2), Jan., 2023

УЗБЕКИСТОНДА ЭТНОМАДАНИЙ КАДРИЯТЛАР ТИЗИМИ

Насиба Юнусова Ходжаева Нодира

Тошкент Давлат Транспорт Университети укитувчилари nasiba.yunusova.1968@gmail.com

АННОТАЦИЯ

Этномаданиятни ривожлантиришда этномаданий цадриятлар ва миллий узликни англашнинг алоцадорлиги, янгиланаётган жамиятимиз маънавий уаётида миллий 8оя ва этникцадриятларнинг ролига доир масалалар таулил цилинади.

Калит сузлар: Этномаданият, цадриятлар, мафкура, дунёцараш, уз-узини англаш, миллатлараро тотувлик, динлараро базрикенглик, этнос, субэтнос, этнопсихология.

The interrelation of ethnocultural values and national identity in the development of ethnoculture, issues related to the role of national ideals and ethnic values in the spiritual life of our modernizing society are analyzed.

Keywords: Ethnoculture, values, ideology, worldview, self-awareness, interethnic harmony, interreligious tolerance, ethnos, subethnos, ethnopsychology.

Жахон халкларининг миллий уз-узини англаши, миллатлараро тотувлик ва динлараро багрикенглигини таъминлашда этномаданий кадриятларнинг ижтимоий, сиёсий ва маданий ахамияти ошмокда. Техноген цивилизация, ракамли технологиялар анъанавий этномаданий кадриятларнинг замонавий кадриятлар тизими билан алмашинувига таъсир этмокда. Айни пайтда, айрим халкларнинг ижтимоий хаётида этномаданий кадриятларнинг бузилиши, баъзи этномаданий кадриятлардан миллатлараро низоларни кучайтириш максадида фойдаланилмокда. Шу боис, илм ахлининг модернизациялашган этномаданий кадриятлар тизимини таснифлаш, улардан ижобий максадларда фойдаланиш, янги авлод ёшларига миллий кадриятларни етказиш ва шу оркали авлодлараро ворисийликни таъминлашда мафкуранинг дунёкарашни шакллантирувчи, интегратив, бирлаштирувчи функцияларини такомиллаштириш долзарб ахамият касб этмокда.

ABSTRACT

КИРИШ

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(1/2), Jan., 2023

Этнос (юнонча- кабила, халк) - муайян табиий - экологик шароитларда тарихан юзага келган кишиларнинг баркарор мажмуи3 . Этнос (диалектларни хам кушганда) киёфа ва баркарор маданиятга баркарор хусусиятларига, рухий узига хослик ва менталитетга эга булади. Этнос келиб чикиши асоси бирлигини ва тарихий такдири ягоналигини, бошка этнослардан фаркини англаш хусусиятига эгадир. Этноснинг шаклланиши тил ягоналиги, маънавий (шу жумладан, диний) кадриятлар, худуд, гарчи кейинчалик худуд умумийлиги йуколган булсада, шунингдек, хужалик турмуши бирлиги асосида юз беради. Маданият таркибий кисмларининг биронтаси хам (тил, урф, халк санъати, дин, анъаналар, турмушнинг узига хослиги, хулк-атвор меъёрлари ва хоказо) мажбурий этник табакалаштирувчи белгиси хисобланмайди. Этноснинг тарихий шакллари - кабила, элат, миллат. Этнос этномаданий умумийлик (субэтнос)лардан - уруг, кабила, табака ва хоказодан ташкил топади. Этносни шакллантиришда катнашувчи авлодлардан ташкил топган мураккаб яхлит тизимдан иборат булади. Субэтнослар этник тизим асосий белгиларини саклаган холда айрим узига хос одатлар, хулк-атвор, хиссиётни ифода этиш узига хос усули, турмуш тарзи, диалектик ва бошкалар билан бир-биридан фаркланади.

Европа олимлари томонидан этнопсихология сохаси ривожлантирилди. Термин "этнопсихология" (Völkerpsychologie) Х1Х асрннинг иккинчи ярмидан бошлаб, немис файласуфлари Г. Штейнгал ва М. Лацарус томонидан муомалага киритилди. 1859 йилдан бошлаб, «Zeitschrift für Völkerpsychologie und Sprachwissensehaft» журнали нашр этила бошланди. Бунда тил, дин, хукук, санъат, ахлок халк психологиясини уз ичига олувчи асосий омил эканлиги, яъни характерини, хиссиётини, ихтиёр эркинлигини ёритувчиси эканлиги масалалар кенг ёритилди.

Дунёда турли халклар ва миллатларнинг маданий анъаналари, турмуш тарзи, тили ва урф-одатлари, этномаданий кадриятларнинг трансформациясини урганиш буйича илмий тадкикотлар олиб борилмокда. Миллий гоянинг этномаданий кадриятларни асраш ва саклаш, миллатнинг рухи, максадларини намоён этиш омили сифатидаги ахамиятини тадкик этиш буйича янги методологик ёндашувлар ишлаб чикилмокда. Миллий гоянинг инсон манфаатлари химояси, этномаданий кадриятлар билан боглик тарихий, ижтимоий, маънавий жихатларини асослаш буйича илмий тадкикотларни такомиллаштиришга эхтиёж ошмокда.

Мустакиллик узбек этномаданиятидаги анъанавий кадриятларни кайта тиклаш, улардан унумли фойдаланиш, халкимизнинг жахон маданияти ва

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(1/2), Jan., 2023

цивилизациясидан, илгор давлатлар эришган ютукдардан, умуминсоний кадриятлардан бевосита ва туда бахраманд булишига имкон яратди.

Этномаданий кадриятларнинг ижтимоий ахамияти авваламбор, жамият хаётида этномаданият уйнайдиган роль билан хам белгиланади. Бугунги кунда Н. А. Бердяевнинг «Философия неравенства» (нотенглик фалсафаси) китобида шакллантирилган фараз хаклигини батафсил исботлаб утиришнинг зарурати йук. Бу китобда у насл сифатидаги инсоният мавжудлигининг олий мазмуни шахсларнинг усиб бораётган барча моддий эхтиёжларини буткул кондиришга кодир булган самарали фаолият курсатувчи икдисодиётни яратиш эмас, сиёсий институтлар фаолиятини такомиллаштириш хам эмас балки маданиятни яратишда эканлиги тугрисида ёзган эди. Мазкур мулохаза мамлакатимиздаги ва хориждаги деярли хеч бир етук тадкикотчилар томонидан рад этилмайди. Худди Н.Бердяев сингари улар хам маданият у ёки бу халк томонидан куп асрлар давомида яратилган энг яхши жихатларни узида жамлашидан, айнан маданият туфайли инсон узини тарихнинг асл субъекти деб таниши юз беришидан келиб чикадилар.

Этномаданиятнинг "тарихий-этнографик ва этно тузилиши канча баркарор булмасин мазкур этнослар вакт хукми билан доимо ривожланиб, узгариб турган". Ушбу тадбиркорлик маданияти замонавий узбек халкининг хаётий куникмаларига айланиши лозим. Бу уринда этномаданият билан замонавий маданият уйгунлашиб, халкимизда янги умуминсоний, умуминсоний кадриятларнинг шаклланишига олиб келади. Сиёсий, хукукий сохаларда хам шундай трансформацион ва модернизацион узгаришлар содир булмокда.

ХУЛОСА

Демак, маданий, жумладан этномаданий кадриятларни саклаб колиш ва купайтириш фаолиятнинг узига хос турига мансуб эканлигини, бусиз жамият тараккиёт йулидан боролмаслигини, хам айрим инсон, хам бутун инсоният учун сохта эмас балки асл хаёт учун шароитлар яратиб булмаслигини кундан кунга куплаб кишилар англамокдалар. Бу фикр дунёнинг маданий турли туманлигини саклаб колиш, маданиятлар уртасидаги алокаларни ривожлантириш, маданий кадриятларга олий даражадаги кадриятлар сифатидаги муносабатни шакллантириш максадини куйган ЮНЕСКО ва бошка халкаро ташкилотларнинг асосий хужжатларида ёркин акс эттирилгандир.

REFERENCES

1. Юнусова, Н. Ш., & Яхяева, М. (2022). МОЛОДЕЖЬ И ИНФОРМАЦИОННАЯ СРЕДА. Academic research in educational sciences, 3(10),

372-376.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(1/2), Jan., 2023

2. Юнусова, Н. Ш. (2022). Ёш Мутахассисларни Тарбиялашда Кадриятларнинг Урни. Academic research in educational sciences, 3(TSTU Conference 1), 339-341.

3. Юнусова, Н. Ш., Назарова, Н. Ж., & Жуманиязова, Н. С. (2022). Педагогларда касбий компетенцияни такомиллаштириш (олий таълим тизими мисолида). Современное образование (Узбекистан), (6 (115)), 9-16.

4. Юнусова, Н. Ш., Алимухаммедов, Ж., & Суяров, М. (2022). Транспорт Сохдсида Мутахассисларни Тайёрлашда Дин Ва Ахлок Масалалари. Academic research in educational sciences, 3(TSTU Conference 1), 222-226.

5. Sharifovna, Y. N. (2021). Theoretical Fundamentals of Spiritual Culture Research. American Journal of Social and Humanitarian Research, 2(9), 111-115.

6. Юнусова Насиба Шарифовна, Назарова Нилуфар Жураевна, & Жуманиязова Насиба Сапарбоевна (2022). ПЕДАГОГЛАРДА КАСБИЙ КОМПЕТЕНЦИЯНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ (ОЛИЙ ТАЪЛИМ ТИЗИМИ МИСОЛИДА). Современное образование (Узбекистан), (6 (115)), 9-16. doi: 10.34920/SO/VOL_2022_ISSUE_6_2

7. Sharifovna, Y. N. (2021). Mass Cultureand Informational-Psychological Security in The Modern Process. Pindus Journal of Culture, Literature, and ELT, 9,

8. Yunusova, N. S. (2016). The Spiritual Education In Uzbek Family. Theoretical & Applied Science, (3), 68-71.

9. MHycoBa, H. (2023). X03HPrH 3AMOH BA OMMABHH MA^AHHflT. World scientific research journal, 77(1), 14-21.

10. Baratov, R., Nuriddinov, S., Tokhtaboev, E., & Achilova, G. (2022, June). " One belt-one road" initiative-as a modern transport logistics. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2432, No. 1, p. 030058). AIP Publishing LLC.

11. PaMaroB, "K. C., MyparoBa, CymaHOB, C. X,., TyxTaÔOeB, 3., KymaKOB, O., & XacaHOB, M. H. (2022). H^THMOHH A^O-HAT BA KAAPH£T.HAP n^roPA^H3MH. World scientific research journal, 8(1), 102-108.

12. PaMaroB, ^.C., EapaTOB, P.y., CymaHOB, C.X., MypaTOBa, ^.A., XacaHOB, M.H., & 3pHHë30B, y.K. (2022). Ëm^AP 3AMOHABHH MA^AHHH KHËOACH BA yMyMHHCOHHH KA^PH^T^AP TymyH^ACHHHHr MA3MyH-MOXH^TH. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (10), 376-386.

13. ^^yMaHHë3 PaMaroB, Po3Hrynt yMapoBa, Pamng EapaTOB, Mnpmog XacaHOB, Cnpog^ CynTOHOB, Oaroynna KymaKOB nPOE.HEMbI B.HH£HH£ HCTAMA HA TPAHCOOPMAUHH C03HAHHH // AKageMHnecKne HCcnegOBaHHa b OÔnacra

68-72.

o

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(1/2), Jan., 2023

negaroranecKHx HayK. 2022. №10. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/problems-of-influence-of-islam-on-coding-transformation (gara o6pa^eHHa: 31.01.2023).

14. Hasanov M., Tuhtaboev E. THE PERFORMANCE OF THE PERFECT MAN IN THE EASTERN RENESSANCE (ON THE EXAMPLE OF FARABI'S VIEWS) //Innovative Technological Methodical Research Journal. - 2021. - T. 2. - №. 05. -C. 1-6.

15. M.H.XacaHOB, AA.Xa$H3OB, P.X.TonpoB, & X.K.EonTa6oeB. (2022). AEY HACP OOPOEHH ^mArAH ^ABP^ATH HTM-OAH BA TALTHM-TAPEHfl . JOURNAL OF NEW CENTURY INNOVATIONS, 4(3), 137-140. Retrieved from http: //www.wsrj ournal .com/index. php/new/articl e/view/62 7

16. Jumaniyoz Ramatov, Rozigul Umarova, Rashid Baratov, Mirshod Khasanov, Siroj Sultonov, & Fayzulla Kushakov (2022). MODERN REQUIREMENTS FOR THE SPIRITUAL IMAGE OF YOUNG PEOPLE AND ITS MANIFESTATION IN PRACTICE. Academic research in educational sciences, 3 (10), 582-586.

17. Ramatov, J.S., & Khasanov, M.N. (2022). SOCIAL ASPECTS OF PROFESSIONAL QUALITY IMPROVEMENT (ON THE EXAMPLE OF THE RAILWAY SECTOR). Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (6), 969-976.

18. PaMaTOB, ^.C., BanneB, T.A., & XacaHOB, M.H. (2022). XIX ACP^A XHH^HCTOH^ArH H^THMOHH - OATCAOHH ^APAEHTAP. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (6), 1070-1078.

19. ^ypa6oeB, H. ro., KymaKOB, O. A., CyrnaHOB, C. X,., & XacaHOB, M. H. (2022). KОHOYЦHHTHK XYCYCH^TTAPH^AH XHTOH OATCAOACHHHHr KEHTAHHmH. World scientific research journal, 9(2), 3742.

20. Ruzigul, U., Nasirjan, J., Dilmurodkhakim, A., Mirshod, H., & Urozboy, E. (2020). Rationale and history of human reflections in the muslim philosophy. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(5), 1453-1458.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.