Научная статья на тему 'ЎЗБЕКИСТОНДА COVID-19 ПАНДЕМИЯСИ ДАВРИДА ТАЛАБАЛАРНИНГ ИЛМИЙ ТАДҚИҚОТ ФАОЛИЯТИ'

ЎЗБЕКИСТОНДА COVID-19 ПАНДЕМИЯСИ ДАВРИДА ТАЛАБАЛАРНИНГ ИЛМИЙ ТАДҚИҚОТ ФАОЛИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

74
12
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЎЗБЕКИСТОНДА COVID-19 ПАНДЕМИЯСИ ДАВРИДА ТАЛАБАЛАРНИНГ ИЛМИЙ ТАДҚИҚОТ ФАОЛИЯТИ»

2-ШУЪБА.

ИСЛОХОТЛАР ТИЗИМИДА УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМ: МУАММО ВА ЕЧИМЛАР

УЗБЕКИСТОНДА COVID-19 ПАНДЕМИЯСИ ДАВРИДА ТАЛАБАЛАРНИНГ ИЛМИЙ ТАДЦЩОТ ФАОЛИЯТИ

Р. Х. Джураев

Академик, ^ори-Ниёзий номидаги Узбекистон ПФИТИ лойиха рахбари

С. Н. Аллаярова

Мирзо Улугбек номидаги Узбекистон Миллий университети докторанти (DSc), фалсафа фанлари номзоди, доцент

КИРИШ

Пандемия туфайли укитишнинг анъанавий шакли (face to face) маълум муддат уз урнини онлайн таълимга бушатиб берди ва купчиликни ханузгача COVID-19 дан кейин таълим кандай булади деган савол кизиктириб келмокда1. Соха мутахассисларининг таъкидлашича, ижтимоий хаёт, шу жумладан таълим бундан кейин хеч качон пандемиядан аввалги холатига айнан кайтмайди2 Бу хулосалар Бутунжахон таълим педагоглари Ассоциациясининг 2022 йил учун

" 3

эълон килинган таълим лойихаларининг максадларида хам акс этган3.

Маълумки, илмий янгилик, кашфиёт ва ихтиролар ижтимоий хаёт муаммоларига жавоб сифатида яратилади ва ривожланади. Шу каторда COVID-19 пандемияси хам таълимга янгича ёндашувни талаб килди. COVID-19 расман пандемия деб тан олинган вактдан шу кунгача хар бир давлатда мавжуд ресурсларига таяниб катор онлайн таълимга асосланган платформалар ишлаб чикди ва оммалашди4. Ушбу платформалар туфайли таълим интернационаллашди, укувчилар, талабалар ва тадкикотчиларнинг билим олиш имкониятлари кенгайди.

1 Локки, Б. Б. Онлайн-образование в эпоху после COVID. Nat Electron 4, 5-6 (2021). https://doi.org/10.1038/s41928-020-00534-0

2 https://ate1.org

3 https://ate1.org/2022-annual-meeting-call-for-proposals

4 Бу хакда каранг -https://hundred.org/en/research, https://hundred.org/en/collections/quality-education-for-all -during-coronavirus

Google Scholar

National University of Uzbekistan

Бошка давлатлар катори пандемия Узбекистонга хам кириб келди ва 2020 йилнинг 16 мартидан бошлаб катъий карантин эълон килинди. Вазиятнинг мураккаблигига карамай 1 апрелдан узлуксиз таълимнинг барча боскичларида мавжуд ресурсларга ва тезкор ишлаб чикилган электрон платформаларга таянилган холда масофавий таълим йулга куйилди. Хусусан, халк таълими kundalik.com - электрон платформасини самарали ишлашини таъминламокда, таълим сифатини назорат килиш инспекцияси - http://www.markaz.tdi.uz, https://t.me/milliymarkaz электрон манзилларида, шунингдек олий таълим https://t.me/masofatalim, https://dist.edu.uz, https://mt.edu.uz, https://tube.edu.uz, https: //pf.bimm.uz, https://lib.bimm.uz, https://mt.bimm.uz, Инновацион ривожланиш вазирлиги https://t.me/yoshlarakademiyasi,

www.yoshlarakademiyasi.uz, Узбекистон Ёшлар Иттифоки

https://t.me/onlayn talim uz ва http://xanakademiyasi.uz,

https: //t.me/khanacademyuzbek каби бошка ННТ ташкилотлари интернет манзилларида хамда хар бир ОТМ электрон порталида модуль тизими асосида укув машгулотлари йулга куйилди. Киска фурсат ичида профессор-укитувчилар уй шароитида фанлар буйича Camtasia Studio, Jing, Webinaria, Wink, UltraVNC Screen Recorder, BB FlashBack Express, CaptureFox for Firefox, TipCam, Krut ва бошка дастурлар воситасида видеодарслар ва бошка электрон укув адабиётларини тайёрлашга киришди (масалан, http ://elektron-kitob .nuu.uz/). Шунингдек, тезкор хабарлар, укув машгулотлари шахсий компьютер, андроид телефонлар ва учун ишлаб чикилган Zoom, ClickMeeting каби дастур иловалари оркали вебинар, видеоконференциялар тарзида утказилди. Бирок, таъкидлаш лозимки, онлайн таълим олишга урганмаган талабалар хамда онлайн дарс беришда етарли тажрибага эга булмаган укитувчилар фаолиятида турли кийинчиликлар кузатилди. Ушбу мураккабликлар таълим сифатига, жумладан талабаларнинг илмий тадкикот фаолиятига хам таъсир курсатди. Шу боис, биз пандемия даврида таълимнинг аралаш шаклида тахсил олган талабаларнинг илмий тадкикот фаолияти самарадорлигини урганишга эътибор каратдик.

Тадкикотимизда олий таълим укув жараёнида талабаларнинг илмий фаолият олиб боришлари учун яратилган шароитларни урганиш ва пандемиянинг бунга таъсирини аниклашга эътибор каратилган.

Шу маънода, изларишларимиз куйидаги саволларга жавоб топишга караб мулжал олади:

- танлаб олинган олий таълим муассасаларида талабаларнинг самарали илмий тадкикот фаолияти олиб боришлари учун кандай шароитлар мавжуд (ва кандай муаммолар бор);

- талабаларнинг илмий тадкикот ишлари самарадорлигига COVID-19 пандемияси туфайли ташкил килинган онлай таълим кандай таъсир килди?

- илмий тадкикот фаолияти самарадорлигини ошириш учун кандай ёндашувларни амалиётга жорий этиш зарур ва хоказо?

Гипетезалар. Олиб борилган изланишлар COVID-19 пандемияси туфайли ташкил килинган онлайн таълим талабаларнинг илмий тадкикот фаолиятига кандай таъсир килганини аниклашга йуналганлигига асосланиб тадкикотнинг бошлангич гипотезасини (H1) аниклаб олиш лозим. Биз уни куйидагича шакллантирдик: H1 - COVID-19 пандемияси туфайли ташкил килинган онлайн таълим талабаларнинг илмий тадкикот фаолияти олиб боришларига ижобий таъсир килди. Мазкур гипетезани текшириш учун талабаларнинг онлайн таълим даврида нашр килинган илмий ишлари, илмий базаларда аккаунт очиб, улардан фойдаланаётганлиги, илмий ижод билан шугулланиш учун вактлари купайгани кабилар урганилди. Иккинчи гипотеза H2 - бошлангич гипотезани инкор этувчи мазмунга эга булиб, куйидагича шакллантирилди: COVID-19 пандемияси туфайли ташкил килинган онлайн таълим талабаларнинг илмий тадкикот фаолияти олиб боришларига салбий таъсир килди. Бу гипотеза талабаларнинг онлайн дарсларда иштирок этишлари учун мавжуд моддий-техник имкониятлари, АКТдан самарали фойдаланиш куникмасининг турличалиги, укув ва илмий материалларнинг узбек тилида етарлича интернетда мавжуд эмаслиги, интернет тезлиги, марказда ва ундан узокда яшаши каби курсатгичлар асосида текширилди.

МЕТОДОЛОГИЯ

Эмпирик асос. Талабаларнинг илмий тадкикот фаолияти олиб боришлари учун мавжуд имкониятларни урганиш максадида 2020-2021 укув йилида Узбекистоннинг географик худудлари кесимида социологик суров утказилди (https://forms.gle/ZGZkvp3c9dSuzYWA6 ). Унда 630 та респондент иштирок этди. Суров куйидаги олий таълим муассасаларида утказилди:

• Узбекистон Миллий университети;

• Тошкент Тиббиёт Академияси;

• Тошкент Давлат Юридик университети;

• Тошкент Давлат Иктисодиёт университети;

• Узбекистон Давлат жисмоний тарбия ва спорт университети;

• Тошкент Давлат Педагогика университети;

• Жиззах Педагогика институти;

• Самарканд Давлат Университети;

• Урганч Давлат университети;

• Андижон Давлат университети;

• Бухоро Давлат университети;

• Навоий Давлат Педагогика институти.

Илмий тадкикот фаолияти натижалари купрок юкори курс бакалавриат боскичи хамда магистратура боскичида намоён булишини хисобга олиб, респондентлар укув курсига асосан танлаб олинди: бакалавриат 3,4 -курс, магистратура 1,2 -курс. Суровда иштирок этган респондентларнинг 44,9 % -магистрант, 54,1% - бакалавриат талабалари ташкил килади.

Унда куйида курсатгичларни аниклашга эътибор каратилган:

1. Талабаларнинг илмий фаолият билан шугулланишга кизикиши ва келажагини илм билан боглаш режасининг борлиги;

2. Профессионал билимларини ошириш максадида халкаро ва миллий илмий базалардан фойдаланиши;

3. Онлайн дарсларнинг илмий тадкикот билан шугулланишига таъсири;

4. Илмий тадкикот олиб боришдаги муаммолар;

5. Талабаларнинг онлайн таълим олишлари учун етарли моддий-техник воситаларга эгалиги;

6. Илмий тадкикот олиб боришга худуд, жинс ва оилавий ахволнинг (оилали ёки оила курмаган) таъсири ва бошкалар.

Тадкикот камрови кенг булганлиги боис, ушбу маколада юкоридаги курсатгичларнинг айримларини тахлил килиш билан чекланамиз.

НАТИЖАЛАР.

Талабаларнинг илмий фаолият билан шугулланишга кизикиши ва келажагини илм билан боглаш режасининг борлиги куйидаги ракамларда ойдинлашди: респондентларнинг 456 нафари (72,2%) илмий фаолият билан шугулланишга кизикиши борлигини билдирган булса, 35 нафари (5,5%) катъий илмий фаолият билан шугулланишни маъкул курмаслигини билдирган. 129

нафар (20,4%) респондент саволда "Х,ар хил холатда турлича" деган жавобни белгиланган, 10 нафари (1,9%) "Жавоб бериш мушкул" деб жавоб берган.

Агар 2020-2021 укув йилида Узбекистонда бакалавриат талабалари < 590 000, магистрантлар < 21 000 нафарни ташкил килса суровда иштирок этган 630 нафар талабалар умумий талабаларнинг 1,02 фоизини ташкил килади. —Шу сабабдан тадкикотда илгари сурилган гипотезаларнинг хатолик микдорини юкори а=0,5 курсатгич билан белгилаш максадга мувофик. Куйилган масалага нисбатан хулоса чикаришда курсатгичлар микдорининг юкори фарк билан ажралиб турган (72,2%) биринчи - талабаларнинг илмий фаолият билан шугулланишга кизикиши ва келажагини илм билан боглаш режасининг борлиги тасдикланган жавобни асос килиб олишимиз мумкин.

Талабаларнинг илмий тадкикот ишлари самарадорлигига COVID-19 пандемияси туфайли ташкил килинган онлай таълим кандай таъсир курсатди, деган саволга куйидаги жавоблар олинди: 150 нафар (23,9%) респондент "Тулик ижобий таъсир курсатди, чунки карантин вактида мустакил таълим олиш имкониятлари купайди, куплаб илмий нашрлар, платформаларидан бепул фойдаланиш мумкин булди". 168 нафар (26,8%) респондент "Нисбатан ижобий таъсир курсатди, чунки карантин вактида укишга келиб-кетиш вакти ва маблаги тежалди, укиб-урганиш учун вакт етарли булди". 187 нафар (29,8%) респондент "Нисбатан салбий таъсир курсатди, чунки фан мазмунини чукур тушунмасдан илмий тадкикот олиб боришнинг иложи йук". 79 нафар (12,6%) респондент "Тулик салбий таъсир килди". 40 нафар (6,5%) респондент "Жавоб бериш мушкул", - деган вариантларни белгилаган. Уртача сифат курсатгичини аниклашда нисбатан юкори фоиз билан (29,8%) онлайн таълим илмий тадкикот фаолиятига "Нисбатан салбий таъсир курсатди, чунки фан мазмунини чукур тушунмасдан илмий тадкикот олиб боришнинг иложи йук", деган учинчи жавоб вариантига таянамиз.

Суровноманинг кейинги - талабаларнинг профессионал билимларини ошириш максадида халкаро ва миллий илмий базалардан фойдаланиш даражасини аниклашда куйидагилар аникланди. "Илмий иш ёзишда куйидаги электрон платформаларнинг кайси бирларидан фойдаланасиз?" деган саволга куйидаги микдорий курсатгичларда жавоблар берилган: www.ziyo.uz сайтидан 301 нафар талаба (47,9%), www.lex.uz сайтидан 218 нафар талаба (34,7%), www.scholar.google.com платформасидан 181 нафар талаба (28,8%), www.elibrary.ru платформасидан 95 нафар талаба (15,1%), www

www. dissercat. com сайтида 90 нафар талаба (14,3), www.scopus.com платформасидан 74 нафар талаба (11,8%), www.natlib.uz сайтидан 72 нафар талаба (11,5%), www. cyberleninka.ru сайтидан 63 нафар талаба (10%), www.researchgate.net платформасидан 39 нафар талаба (6,2%), www.koob.ru сайтидан 25 нафар талаба (4%), www.publons.com платформасидан 13 нафар талаба (2,1%). Жавоблар динамикасининг юкори даражасини www.ziyo.uz сайти курсатмокда. Бирок кейинги катта курсатгич (www.lex.uz - 34,7%) 218 нафар респондентларнинг илмий ва меъёрий -хукукий маълумотлар базаларини фаркига бормасликларини тасдикламокда5. Учинчи макдорий курсатгич (28,8%) - scholar.googlera тегишли булиб, талабаларнинг мазкур платформадан фойдаланиши кувонарли хол. Маълумки, жахонда жуда куп илмий ва фанметрик базалар бор, биз улардан Узбекистонда нисбатан купрок фойдаланиладиганларини олдик. Шунга карамай, талабалар орасида купчиликнинг илмий иш ёзишда электрон платформалардан фойдаланиш даражаси паст деб хулоса килиш мумкин. Чунки, энг юкори курсатгич билан белгиланган www.ziyo.uz - сайтида хам сифат жихатидан тулик илмий тадкикот ишлари жамланганмаган (сайт базасидан укув, укув -услубий материаллари, хатто талабалар томонидан юкланган рефератларни хам топиш мумкин).

"Илмий тадкикот ишини олиб боришда кандай муаммолар халакит килмокда", деган саволга респондентлар куйидагича жавоб берган: иктисодий - 301 нафар (47,9%), хорижий тилни билмаслик - 254 нафар (40,4%), оилавий шароитлар - 210 нафар (33,4%), тадкикот маркази (ОТМ)дан узокда истикомат килиш - 116 нафар (18,5%), таъмагирлик (коррупция) - 74 нафар (11,8%), профессор-укитувчилар уртасидаги субъектив муносабатлар - 70 нафар (11,1%), рахбарият билан келишмовчилик - 46 нафар (7,3%), бир томонлама шахсий муносабат (махаллийчилик, уруг-аймокчилик) - 35 нафар (5,6%), гендер муаммолари - 15 нафар (2,4%), диний эътикод, карашлар - 12 нафар (1,9%). Илмий тадкикот олиб бориш учун иктисодий ресурслар энг мухим омиллардан эканлиги барчага маълум. Чунки, шахсий компьютер (ёки ноутбук), сифатли интернет, тадкикот олиб бориш учун кулай яшаш шароити кабиларнинг барчаси иктисодий таъминланганлик билан боглик. Мантикан тахлил киладиган булсак, онлайн таълимда укиш учун факат интернетга уланган андроид телефонга эга булишнинг узи етарли эмас. Маълумотларни укиш, кайта ишлаш, илмий-ижод килиш учун шахсий компьютер ёки ноутбук

5 www.lex.uz - Узбекистон Республикаси ^онунчилик маълумотлари миллий базаси

булиши лозим. Агар талабанинг бундай имкониятлари чекланган булса унда АКТдан фойдаланиш компетенцияси хам талаб даражасида булмайди. Шу билан бирга, республикамизда сифатли интернет хам жиддий муаммолардан бири эканлигини таъкидлаш лозим. Талабаларнинг аксарияти мобил интернет пакетларидан фойдаланади, унинг хажми эса чекланган булади. Шу сабабли илмий тадкикот ишини олиб боришдаги асосий тусикни талабаларнинг иктисодий мустакилликка эга эмасликларида деб кайд этиш мумкин.

ХУЛОСАЛАР.

Аввалда илгари сурилган гипотезаларнинг тугрилигини текширишда респондентлардан олинган жавобларга таянамиз. H1 - "COVID-19 пандемияси туфайли ташкил килинган онлайн таълим талабаларнинг илмий тадкикот фаолияти олиб боришларига ижобий таъсир килди" деган биринчи гипотезамиз узини окламади. Чунки, карантин вактида ташкил килинган онлайн таълимда талабалар анъанавий таълимдагидек етарли билим олишолмаганини, илмий тадкикот билан шугулланиш учун мутахассислик фанларини чукур билиш талаб килинишини кайд этишган. Шу билан бирга, гипотезанинг тугрилигини асословчи - электрон илмий базалардан фойдаланиш, фойдаланувчи сифатида шахсий аккаунтига эга булиш даражаси хам коникарсиз. Респондентларнинг учдан бир кисми илмий платформалар, ижтимоий тармоклар, конунчилик базалари кабиларнинг фаркига бормайди. Бу эса, уларнинг карантин вактида хам илмий базаларга етарлича мурожаат килишмаганини тасдиклайди.

Узбекистонда COVID-19 пандемияси даврида талабаларнинг илмий тадкикот фаолияти тахлили шуни курсатадики, биринчи гипотезага мукобил сифатига илгари сурилган H2 - "COVID-19 пандемияси туфайли ташкил килинган онлайн таълим талабаларнинг илмий тадкикот фаолияти олиб боришларига салбий таъсир килди" деган гипотезанинг маълум маънода тугрилиги тасдикланди. Чунки, илмий тадкикот олиб боришдаги асосий муаммо талабаларнинг иктисодий етишмовчиликда тахсил олаётганлигини маълум булди. Анъанавий таълимдан фаркли уларок онлай таълим тулик АКТдан фойдаланишга асосланган. АКТ эса моддий-техник таъминот талаб килади.

REFERENCES:

1. Karadag E (2021) Effect of COVID-19 pandemic on grade inflation in higher education in Turkey. PLoS ONE 16(8): e0256688. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0256688.

2. https://www.un.org/ru/120159 COVID-19 и Высшее образование: Отучиться от прежних навыков ради создания системы образования на будущее

3. Fontanel, J., Burova, N., & Shubaeva, V. (2021). Эффективное применение дистанционного образования: преимущества и ограничения.

4. Локки, Б. Б. Онлайн-образование в эпоху после COVID. Nat Electron 4, 56 (2021). https://doi.org/10.1038/s41928-020-00534-0

5. Каюмова, Н. А. (2018). Олий таълим муассасалари талабаларини илмий тадкикот ишига йуналтириш муаммолари ва уларнинг

ечимлари. Современное образование (Узбекистан), (11).

6. https://ate1.org/2022-annual-meeting-call-for-proposals

7. https://hundred.org/en/research

8. https://hundred.org/en/collections/quality-education-for-all-during-coronavirus

Google Scholar Scientific Library of Uzbekistan

National University of Uzbekistan 40 www.ares.uz

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.