Жиянова Наргиза Эсанбоевна,
Тошкент молия институти «Молия»
кафедраси доценти;
Умарова Азиза Илхамбабаевна,
Тошкент молия институти «Молия» кафедраси катта укитувчиси
УЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ ^УДУДЛАРИНИНГ ИННОВАЦИОН РИВОЖЛАНИШИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ ЙУЛЛАРИ
УДК:332.
ЖИЯНОВА Н.Э., УМАРОВА А.И. УЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ ЦУДУДЛАРИНИНГ ИННОВАЦИОН РИВОЖЛАНИШИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ ЙУЛЛАРИ
Маколада худудларнинг ижтимоий иктисодий тизимининг самарадорлигига таъсир килувчи худудларда инновацион фаолликка булган эхтиёжлар, уларни ривожланишдаги асосий омил сифа-тида катнашиши хамда Узбекистан Республикаси худудларининг инновацион ривожланиши муам-молари тадкик килинган.
Таянч сузлар: инновацион ривожланиш, ИТТКИ, инновацион соха, ИТТКИ учун харажатлар, инновацион ривожланиш стратегияси, инновацион фаоллик.
ЖИЯНОВА Н.Э., УМАРОВА А.И. ПУТИ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ ИННОВАЦИОННОГО РАЗВИТИЯ РЕГИОНОВ РЕСПУБЛИКИ УЗБЕКИСТАН
В статье исследованы потребности инновационной активности в регионах влияющие на эффективность социально-экономических систем регионов, выступая системообразующим элементом их развития, а также определены проблемы инновационного развития регионов Республики Узбекистан.
Ключевые слова: инновационное развитие, НИОКР, инновационная сфера, затраты на НИОКР, стратегия инновационного развития, инновационная активность.
JIYANOVA N.E., UMAROVA A.I. THE WAYS OF PERFECTION UZBEKISTAN REGIONSS INNOVATIVE DEVELOPMENT
There are discussed in the article the efficiency of the socio-economic systems of the regions and evaluation the needs of innovation activity in the regions, which has to acting as a backbone element of their development, and identifies the problems of innovation development of the regions of the Republic of Uzbekistan.
Keywordsж innovation development, Research and Development, innovation sphere, Research and Development costs, innovation development strategy, innovation activity.
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2019, 3(123)
Кириш
Инновацион фаолият, юксак илмий мах,сулот-ларни ишлаб чик,ариш ва сотиш мамлакатнинг х,ам ички, х,ам халк,аро мик,ёсда рак,обатбардош-лигини таъминловчи асосий омиллардан бири х,исобланади. Илмий-тадк,ик,ий ва тажрибавий-конструкторлик ишлари (ИТТКИ) тараккиётнинг «х,аракатлантирувчи кучи» саналиб, унинг нати-жаларини кундалик х,аётда, ик,тисодиётнинг барча сох,аларида, ишлаб чик,ариш ва бошк,аларда курит мумкин. ИТТКИни муайян масалаларни х,ал килиш учун янги билимларни олиш ва уларни амалиётга татбик, этишдан иборат булган муайян ишлар мажмуаси сифатида таърифлаш мумкин. Уларга уч тоифадаги ишлар киритилади: асосий тадк,ик,отлар; амалий тадк,ик,отлар; тажрибавий-конструкторлик ва технологик ишланмалар.
Тадк,ик,от мавзусининг долзарблиги
Узбекистон Республикасининг динамик ривож-ланишининг мух,им шарти илм-фан ва техноло-гияларни кенг куллаш орк,али ик,тисодий, ижти-моий ва бошк,а сох,аларда замонавий инновацион технологияларни жадал жорий этишдир.
Муаммонинг цуйилиши
Мамлакатнинг жадал суръатлар билан ривож-ланиб бораётган давлат ва ижтимоий х,аётининг барча сох,алари унинг жах,он цивилизацияси етак-чилари сафига тезкор ва сифатли тарзда кириб боришини таъминловчи замонавий инновацион Fоялар, ишланмалар ва технологиялар асосида амалга ошириладиган узвий ислох,отларни х,ам талаб килади.
Инновацион фаолиятни амалга ошириш учун жиддий молиявий ва моддий инвестициялар, шунингдек, юк,ори малакали кадрларни жалб к,илиш зарур. Шу боис, энг муваффак,иятли мам-лакатларда ИТТКИга ялпи ички харажатлар (Gross Domestic Expenditure on R&D) мамлакатнинг илмий-техник тарак,к,иётининг асосий курсаткич-ларидан биридир [9]. Инновацион сох,ани фаол равишда кенгайтириш тадк,ик,от ва ривожланиш харажатларининг ошиши ва юк,ори технологияларни экспорт килиш х,ажмининг ошиши билан изох,ланади [9].
АКШ, Япония, Германия ва Хитой каби мамла-катларда ИТТКИ инвестицияларининг нисбий х,ажми мамлакат ик,тисодиётининг тармок, тузи-лиши, технологик жих,атдан жадал ва ривожлан-ган тармок,лари (масалан, электроника, фармацевтика, кимё) х,ак,ида жуда куп гапирилади. Бу
мамлакатлар ЯММ буйича биринчи уринларда туради.
Мисол учун, иктисодиёти мутлак курсаткичлар буйича унча катта булмаган Швеция ЯИМида тадкик,от ва ишланмалар учун харажатларнинг катта улушига эга булиб, бу мамлакатга ах,оли жон бошига туFри келадиган ЯИМ ва ах,оли учун муно-сиб турмуш даражасига эришиш имконини берди. Буни Германия билан так,к,ослаш мумкин. Яна бир мисол - Хитой. Мамлакатда ах,оли жон бошига ЯИМ кам. Бирок АКШнинг харажатлари х,ажми билан таккослаш мумкин булган ИТТКИга йирик мутлак, харажатлар Хитой ик,тисодиётининг жадал суръатларда ривожланиши, жумладан, юкори технологияли мах,сулотларни экспорт к,илиш оркали ва х,атто ЯИМ буйича мамлакатлар рей-тингида иккинчи уринда туришга имкон берди. Хитойнинг илмий-тадк,ик,ий ва тажрибавий-конст-рукторлик ишлари (ИТТКИ) учун харажатлари 2018 йилда мамлакат ялпи ички мах,сулотининг 2,18 фоизини ташкил этган. Бу утган йилнинг шу даврига нисбатан 0,06 фоизга купдир. Бундан Хитойнинг давлат статистика бошк,армаси (ДСБ) маълумотлари далолат беради.
ДСБ маълумотларига кура, 2018 йилда Хитойнинг ИТТКИ учун харажатлари 1,96 триллион юан (293 миллиард доллар)дан ошди, бу эса 2017 йилга нисбатан 11,6 фоиз купрок,.
Шу билан бирга, Хитой тадк,ик,отчилари томо-нидан мамлакат ичида ва хорижда патент талаб-номалари сони 16,9 фоизга, яъни, 4,32 млн гача усди. Глобал инновацион индекс (ГИИ) буйича дунё мамлакатлари рейтингида Хитой 2017 йил-даги 22-уриндан 2018 йилда 17-уринга кута-рилди [9].
Тадк,ик,от мацсади
Кайд этилганидек, 2015 йилда Узбекистон Глобал инновацион индекс рейтингида 122-уринни эгаллаган, 2016 ва 2017 йилларда эса «куплаб курсаткичларнинг мавжуд эмаслиги» туфайли мамлакат рейтингга киритилмаган.
Айнан шунинг учун 2018 йил 21 сентябрда Узбекистон Республикаси Президентининг «20192021 йилларда Узбекистон Республикасини инновацион ривожлантириш стратегиясини тасдик,лаш туFрисида»ги ПФ-5544-сон фармони билан тас-дикланган куйидаги вазифалар белгиланган:
- инновациялар, илмий-тадк,ик,от, тажриба-конструкторлик ва технологик ишларга давлат ва хусусий маблаFлар киритилишини кучайтириш, бу сох,алардаги тадбирларни молиялаштиришнинг
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2019, 3(123)
1-расм. 2017 йилда ИТТКИ харажатларининг ялпи ички ма^сулотдаги улуши (%) [9].
замонавии ва самарали шаклларини жории этиш;
- бошкарувнинг замонавий усуллари ва воси-таларини жорий этиш оркали давлат хокимияти органлари фаолиятининг самарадорлигини оши-риш;
- мулкчилик хукуклари химоясини таъминлаш, ракобатбардош бозорлар ташкил этиш ва бизнес юритиш учун тенг шарт-шароитлар яратиш, давлат-хусусий шериклигини ривожлантириш;
- баркарор фаолият юритадиган ижтимоий-иктисодий инфратузилмани яратиш ва бошкалар.
Стратегияни амалга оширишнинг асосий максади инсон капиталини ривожлантиришдир. Унинг асосий вазифаси эса Узбекистан Республи-касининг 2030 йилга келиб Глобал инновацион индекс рейтинги буйича жахоннинг 50 илтор мам-лакати каторига киришига эришишдан иборат.
2017-2021 йилларда Узбекистон Республи-касини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича ^аракатлар стратегиясида илмий-тадкикий ва инновацион фаолиятни ра€батлантириш, олий таълим муассасалари, илмий-тадкикот институтлари, экспериментал ихтисослаштирилган лабораториялар, юкори тех-нологиялар марказлари ва технопаркларда илмий ва инновацион ютукларни амалиётга жорий этиш-нинг самарали механизмларини яратишга алохида эътибор каратилди [2].
Шу билан бирга, республика худудларида халк билан бевосита музокаралар олиб бориш жара-
ёнида Президент барча худудларда илмий салохиятни тиклаш ва худудларни комплекс ривожлантиришда интеллектуал салохиятдан самарали фойдаланиш, ёшларни илмий-тадкикот ишларига фаол жалб килиш учун аник вазифа-ларни куяди. Ушбу вазифаларни хал этишда ижтимоий-иктисодий соханинг долзарб муаммо-ларини хал этиш, фан ва ишлаб чикаришнинг якин интеграциялашувини таъминлаш буйича илмий тадкикотларни максадли равишда сафарбар килиш, шунингдек, саноат корхоналари томони-дан илмий ва илмий-техника ишланмаларини олимлар томонидан амалга ошириш самарадорлигини ошириш механизмларини яратиш мухим ахамият касб этади.
Айнан ташкилий, хукукий асослар ва меха-низмлар янги очилаётган технологик имконият-ларни амалга оширишга имкон беради ва бу билан Узбекистан худудларида инновация жараёнини жонлантиради.
Тад^и^от методлари
Инновациялар худудларнинг ижтимоий-икти-содий тизимларининг самарадорлигига сезиларли даражада таъсир курсатади ва улар ривожланиш-нинг асосий омили сифатида намоён булади. Иктисодий ривожланиш кушимча инвестициялар натижасида ишлаб чикаришнинг микдорий усишига эмас, балки янги махсулотларни ишлаб чикариш, янги ишлаб чикариш технологияларини жорий этиш, янги бозорларни шакллантириш, янги хом ашё манбаларини олиш, саноатни кайта
ИК.ТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2019, 3(123)
1-жадвал. 2018 йилги ялпи худудий махсулот1.
ЯИМ (ЯХМ): Жон бошига ЯИМ (ЯХМ):
млрд. сум усиш суръати, % минг сум усиш суръати, %
Узбекистан Республикаси 407514,5 105,1 12365,6 103,3
КоракалпоFистон Республикаси 14185,2 103,4 7642,9 101,9
Андижон вил. 27121,6 112,1 8923,9 110,2
Бухоро вил. 21151,9 104,6 11222,4 103,1
Жиззах вил. 11820,2 102,6 8830,3 100,7
Кашкадарё вил. 28412,2 101,0 8932,1 99,0
Навоий вил. 21729,0 103,4 22489,1 101,7
Наманган вил. 18141,4 102,5 6654,7 100,6
Самарканд вил. 31187,4 99,3 8295,8 97,3
Сурхондарё вил. 17061,9 101,0 6712,5 98,6
Сирдарё вил. 8200,5 102,1 9966,6 100,4
Тошкент вил. 38398,7 106,4 13333,4 105,1
ФарFона вил. 25181,2 103,9 6895,7 102,2
Хоразм вил. 15154,2 103,0 8325,6 101,3
Тошкент шахри 53287,1 106,1 21419,4 106,2
ташкил этиш билан бирга иктисодиётда сифат узгаришларига олиб келадиган ички механизм-ларнинг таъсирига хам боFлик. Иктисодий ривож-ланишнинг замонавий моделларида хам иннова-цион фаолият, интеллектуал салохият, билимларни худуддаги иктисодий усишни раFбатлантиришнинг асосий омиллари хисобланади. Бунда иктисодий вокеликни тахлил килишнинг динамик ёндашуви энг оммабоп саналади, унинг доирасида техно-логик тузилмалар концепцияси асосида узок муд-датли иктисодий ривожланиш назариясини ажра-тиб курсатиш мумкин.
Худуднинг инновацион ривожланишини бахо-лаш нуктаи назаридан Узбекистан Республикаси-нинг ялпи худудий махсулотини тахлил килиш алохида ахамият касб этади.
Ялпи худудий махсулот (ЯХМ) худудий дара-жада асосий макроиктисодий курсаткич хисобланади. Давлат статистика кумитасининг методик тавсияларида айтилишича, узининг иктисодий мазмунига кура ЯХМ курсаткичи ялпи ички махсулотнинг (ЯИМ) якин худудий аналоги сана-либ, хисобот даврида резидент бирликлар томо-нидан ишлаб чикарилган ялпи киймат кушилган киймат суммаси сифатида аникланади, факат маз-кур холда гап бирликлар - худудий иктисодиётнинг
1 Узбекистан Республикаси Давлат статистика кумитасининг https://stat.uz/uploads/docs/vrp-mart-ru. pdf веб-сайтидан олинган маълумотлар асосида тузил-ган.
резидентлари хакида боради. Ялпи кушилган киймат, уз навбатида, асосий нархларда махсулот ва хизматларни ишлаб чикариш билан оралик истеъмол уртасидаги фарк сифатида таърифла-нади.
2018 йил якунлари буйича ЯХМнинг жадал усиш суръатлари Тошкент шахри (108,1%), Анди-жон (112,1%) ва Тошкент (106,4%) вилоятларида кузатилди. Самарканд (99,3%), Кашкадарё (101,0%), Сурхондарё (101,0%) ва Сирдарё (102,1%) вилоятларида эса ЯХМнинг усиш суръати республика (105,1%) даражасига нисбатан паст даражада усди.
Республика ялпи ички махсулотининг шаклла-нишида энг катта улуш Тошкент шахрига туFри келиб, унинг солиштирма оFирлиги 13,1% ташкил этди. Кейинги уринларни Тошкент ва Самарканд вилоятлари мос равишда 9,4% ва 7,7% курсат-кичлар билан эгаллайди. Республика ЯИМнинг таркибида ЯХМнинг энг паст улуши Сирдарё (2,0%), Жиззах (2,9%) вилоятларида ва КоракалпоFистон Республикасида (3,5%) кайд этилди [5].
Кушимча киймат катталиги куйидаги омилларга боFликлигини хам хисобга олиш керак:
• тупланган потенциал (ишлаб чикариш кув-вати);
• мавжуд салохиятни (имкониятларни) оши-ришга йуналтирилган инвестициялар;
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2019, 3(123)
• конъюнктура омиллари (фойдаланиш сама-радорлиги). Конъюнктура омиллари купрок, бекарор ва олдиндан айтиб булмайди. Бунга мехнатнинг унумдорлиги, шу жумладан, янги инновацион ёндашувлар, ички ва жахон бозор-ларидаги нархлар конъюнктураси, табиий офатлар ва бошкалар киради.
Унда пайдо булган технологик инкилобларнинг белгилари инновацион фаолиятнинг усиши, ишлаб чикариш самарадорлигининг жадал ортиши хисобланади;
• янги технологик имкониятларнинг ижтимоий ва сиёсий тан олиниши;
• янги технологик тизимнинг хусусиятларига мувофик нарх нисбатларини узгартириш.
Илм-фанни ривожлантиришни раFбатлантириш ва илмий фаолият самарадорлигини ошириш максадида илмий-тадкикот муассасалари ходим-ларининг иш х,акини ошириш 2018 йилда бош-ланди ва 2019 йилда хам боскичма-боскич давом этади [7].
Таъкидлаш жоизки, инвестицияларни жалб этиш ва уларни самарали узлаштириш буйича фаолият жадаллашмокда. Вилоят, шах,ар ва туман даражаларида кумитанинг худудий булинмалари рахбарлари ва махаллий хокимият идоралари хорижий сармояларни жалб килиш ва хорижий инвесторларга барча масалаларда амалий ёрдам курсатиш учун уз хиссаларини кушишлари керак.
Ушбу йуналишдаги вазифаларни амалга ошириш учун 2030 йилгача саноат ва худудларни ривожлантириш буйича узок муддатли концеп-циялар ишлаб чикилмокда. Ишлаб чикилган узок муддатли концепциялар тасдикланганидан кейин 3-5 йиллик муддатга мулжалланган инвестиция лойихаларини амалга ошириш учун портфелларни шакллантиришга асос булиб хизмат килади, бу эса кейинчалик давлатни ривожлантириш буйича йиллик дастурларга киритилади.
Узок муддатли худудий ривожланиш концеп-цияларини ишлаб чикиш методикасини аниклаш-тириш буйича чора-тадбирлар курилмокда. Худудларни ривожлантириш концепциясини ишлаб чикиш жараёни бир неча боскичларда амалга оширилади: бу бевосита концепциянинг узини ишлаб чикиш, уни иктисодиёт ва молия вазирликлари, тармок вазирликлари ва идоралари томонидан бахоланишини уз ичига олади. Худудларнинг концепциялари саноатнинг кон-цепциялари билан биргаликда инвестиция лойи-
халари портфелларини шакллантиришнинг бош-карув инструменти булади.
2019 йилда Жахон банки Узбекистонда мам-лакатнинг иктисодий ва ижтимоий ривожлани-шини куллаб-кувватлаш учун умумий киймати 3,4 миллиард доллар булган 19 та лойихани молия-лаштирмокда. Ушбу лойихалар макроиктисодий ислохотлар, кишлок хужалиги, сув таъминоти ва санитария сохаларини куллаб-кувватлаш, инновацион тиббий хизмат курсатиш, таълим, энергетика, транспорт ва худудий инновацияларни ривожлантиришга каратилган [4].
Миллий ва худудий иктисодиётни ривожла-нишнинг инновацион йулларига утказиш зарурати ортиб бораётганлиги туфайли инновацион ривожланиш самарадорлигини таъминлаш ва бахолаш масалалари алохида ахамият касб этади.
Асосий натижалар
Фикримизча, махаллий худудларни инновацион ривожлантириш муаммолари катор карама-каршиликлар мавжудлигидан келиб чикади:
• худудларнинг инновацияларга булган талаби инновацион потенциал билан мувофик холда мос эмас;
• илм-фанни инновациялар манбаи сифатида ортиб бораётган ахамияти эътироф этилса-да, бу соха етарли даражада давлат ва махаллий маб-лаFлар билан таъминланмаган;
• иктисодиётни инновацион фаолият турига утказиш зарурати кучайиб бормокда, шу билан бирга, ушбу жараённинг давлат-хусусий меха-низмлари етарли даражада ривожланган эмас;
• технологиялар ривожлантирилишининг эко-логик таркибининг ахамияти ортиб бормокда, аммо бунда иктисодий ва хукукий имтиёзлар мукаммал эмас;
• иктисодиёт тармокларида худудий инновацион бошкарув механизмлари етарли даражада ривожланмаган.
Шуни таъкидлаш керакки, худудларни инновацион ривожлантириш самарадорлиги буйича келгусида куйидаги йуналишларда тадкикотлар утказиш зарур:
• илмий ва техник салохиятни (илмий тад-кикотларни молиялаштириш, илм-фаннинг кадр салохияти, илмий тадкикотларнинг самарадорлиги) бахолаш тизимини такомиллаштириш бора-сида;
• инновацион фаолиятнинг ижтимоий-икти-содий шароитларини (макроиктисодий курсат-кичлар, таълим салохияти, ахборот жамиятининг
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2019, 3(123)
pивoжлaниш дapaжacи) бax1oлaш тизимини тaкo-миллaштиpиш бopacидa;
• иннoвaциoн ^^тнинг cифaтини (мeъëpий-Хукукий бaзa, иннoвaциялapни тaшкилий к^^б-кyввaтлaш, фaнгa aжpaтилaдигaн бюджeт мaблaF-лapи) бaxoлaш тизимини тaкoмиллaштиpиш бopa-cидa;
• иннoвaциoн фaoлиятни (иннoвaциoн фao-лият, кичик иннoвaциoн бизнec, тexнoлoгик иннo-вaциялap xapaжaтлapи, иннoвaциoн фaoлият caмapaдopлиги) бaxoлaш тизимини тaкoмиллaш-тиpиш бopacидa.
Х^лосалар
Умyмaн oлгaндa, вилoятлapни иннoвaциoн pивoжлaнтиpишнинг илмий, aмaлий жиxaтлapи Уpгaниб чикилгaндaн cyнг, Узбeкиcтoн Pecпyбли-кacи xyдyдлapини иннoвaциoн pивoжлaнтиpишни тaкoмиллaштиpишнинг кyйидaги йyллapи xai<^a гaп бopaди;
• мaxaллий вa худудий paxбapлap мaвжyд инфpaтyзилмaни, иктиcoдий бoшкapyв вa мaвжyд pecypc бaзacини мaxaллий axoлининг эxтиëжлapи вa пoтeнциaл инвecтopлapнинг мaнфaaтлapи нyктaи нaзapидaн кapaшлapи кepaк;
• xyдyдлapдa кичик вa йиpик cтapтaп тaдбиp-кopликни кyллaб-кyввaтлaш, инвecтициялapни жaлб килиш, x1yдyдлapнинг иктиcoдий pивoжлa-ниши вa иш ypинлapини тaшкил этишгa йyнaл-тиpилгaн кpeдитлaш лoйиxaлapи учун мoлия инcтитyтлapи вa мaблaFлapини жaлб килиш учун шapт-шapoитлapни яpaтиш;
• xyдyдлapнинг иннoвaциoн pивoжлaниши, yлapнинг paкoбaтбapдoш ycтyнлигини кyчaйти-pMm, xyдyддa ишлaб чикapилaëтгaн мax1cyлoтлapни экcпopт килиш учун шapoитлapни яpaтишгa кapaтилгaн лoйиx1aлapни илгapи cypиш.
Xynoca ypнидa aйтиш жoизки, Узбeкиcтoн Pecпyбликacи вилoятлapини иннoвaциoн pивoж-лaнтиpишни яxшилaшни ypгaниш вилoятлapнинг ижтимoий-иктиcoдий pивoжлaнишигa x^cca кУшaди вa илмий фaoлиятни paFбaтлaнтиpaдигaн caмapaли тизимгa эгa бyлгaн Укув вa илмий мaж-мyaлapни (юкopи cифaтли yнивepcитeт + зaмo-нaвий илмий-тaдкикий тyзилмaлap) pивoжлaн-тиpaди.
Адабиётлар руйхати:
1. Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Пpeзидeнтининг 2018 йил 21 ceнтябpдaги «2019-2021 йил-лapдa Узбeкиcтoн Pecпyбликacини иннoвaциoн pивoжлaнтиpиш cтpaтeгияcини тacдиклaш тyFpиcидa»ги ПФ-5544-coнли фapмoни.
2. Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Пpeзидeнтининг 2017 йил 7 фeвpaлдaги «Узбeкиcтoн Pecпyб-ликacини янaдa pивoжлaнтиpиш бyйичa Xapaкaтлap cтpaтeгияcи тyFpиcидa»ги ПФ-4947-coн фapмoни.
3. Бeлoгyзoв B.C. Peгиoнaльнaя ceтeвaя инфpacтpyктypa пoддepжки иннoвaциoннoй дeя-тeльнocти. - M., 2008.
4. http:||www.cer.uz|ru|research_areas|finance_and_development - Иктиcoдий тaдкикoтлap мapкaзи.
5. https:IIstat.uzIuploadsIdocsIvrp-mart-ru.pdf - Узбeкиcтoн Pecпyбликacи дaвлaт cтaти-cтикa кyмитacи.
6. http:IIwww.lex.uz - Узбeкиcтoн Pecпyбликacи миллий ^нунчилик бaзacи.
7. https:||www.mf.uz|component|k2|item|2838-byudzhet-dlya- grazhdan.html - Узбeкиcтoн Pecпyбликacи мoлия вaзиpлиги.
8. http:||www.eduherald.ru|ru|article|view?id=18279
9. http:IIwww.vestifinanse.ru
10. http:IIwww.russian.people.com
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ I ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2019, 3(123)