"Oriental Art and Culture" Scientific Methodical Journal / http://oac.dsmi-qf.uz Volume 4 Issue 3 / June 2023
УЗБЕК МУСИ^АСИ ТАРИХИДА МУХТОР АШРАФИЙНИНГ
ИЖОДИЙ МЕЬРОСИ ВА УНИНГ САХНАВИЙ ЖАНРДА ЁЗГАН
АСАРЛАРИ
Мирзобек Уткир угли Дилмуротов mirzobek_dilmurotov@mail .ru УзДК хузуридаги Ботир Зокиров номидаги Миллий эстрада санъати институти
Аннотация: Маколада Узбекистонда миллий мусикага булган эътибор, Мухтор Ашрафий хаёти ва ижодий йули, унинг серкирра ижодий фаолият, асарлари, унинг дирижёрлик махорати, асарларида миллийлик масалалари хакида суз юритилади.
Калит сузлар: опера, оратория, сахна асарлар, дирижёр, маданият, саньат, услуб, жанр
THE CREATIVE HERITAGE OF MUKHTAR ASHRAFI AND HIS WORKS WRITTEN IN THE STAGE GENRE IN THE HISTORY OF UZBEK MUSIC
Mirzobek Utkir oglu Dilmurotov mirzobek_dilmurotov@mail .ru National Pop Art Institute named after Botir Zakirov under UzSK
Abstract: The article deals with the information about the attention to music in Uzbekistan, the life and creation of Mukhtar Ashrafi, his creative activity, works, his conducting skills, issues of nationality in his works.
Keywords: opera, oratorio, stage works, conductor, culture, art, style, genre
Санъат ва маданият хар бир миллатни дунёга танитувчи мухим омил эканлигини мухтарам Президентимиз Ш.Мирзиёев доимо эътироф этиб келган. "Бир хакикатни хеч качон эсимиздан чикармаслигимиз керак: мамлакатимизда маданият ва санъат тараккий этмаса, жамият ривожланмайди. Халкимизнинг ривожланиш даражаси авалло миллий маданиятимизга караб бахоланади. Шу маънода, маданият - бу халкимиз, жамиятимиз киёфасидир. Биз Узбекистоннинг янги киёфасини яратишга киришган эканмиз, буни аввалло миллий маданиятимизни ривожлантиришимиздан бошлашимиз лозим",-деб таъкидлаган Президент Ш.Мирзиёев. Бу борада хукуматимиз томонидан ёш авлодни хар томонлама илгор ва етук килиб тарбиялаш борасида куплаб самарали ишлар олиб борилмокда. Хусусан, келажак авлодга мусика сир-асрорларини ургатиши
борасида устозлар кумаги остида уз билимларини ошириши, узининг ижрочилик махоратини намойиш этишлари учун барча шарт-шароитлар яратиб берилмокда.
Аждодларимиздан бизга бой ва улкан меърос колганки уни таргиб килиш, мусика санъати анъаналарни давом эттириш, жахон андозаларга жавоб берган холда ёш авлодни тарбиялаш ва етук мутахассис кадрлар килиб етиштириш бугунги кун давр талабидир. Миллий маънавиятимизнинг ажралмас кисми сифатида эътироф этилиб келинаётган санъатимизни дунёга танитиш ва ривож топишида уз улушини кушиб келаётган санъат ахли, жумладан, фидойи устоз мураббийлар, ижодкорлар хам кам эмас.
Мухтор Ашрафий 1912-йили 11-июнда Бухоро шахрида санъаткор оиласида тугилди. Болалигидан мусикага кизикди ва 12 ёшида Абдурауф Фитрат томонидан ташкил этилган Шарк мусика мактабига укишга киради, у ерда элга танилган машхур созандалар Акамулло Тохиржон Давлатзода ва найчи Абдукодир Исмоил каби маком устозларидан сабок олади. 1920-йили эса янги услубдаги бошлангич мактабга укишга киради. 1924-йилда мусика билим юртига кириб айни пайтда Маъориф институтида хдм укий бошлайди. Тошкент шахрига килган сафарида симфоник оркестрларнинг концертини тинглайди, унинг сирли охангларига ошно булади. Бу вокеа унинг хаётида катта бурилишларга сабаб булади. 1928-йил Самарканд шахрида очилган "Узбекистон Мусика ва хореография" институтига биринчилар каторида укишга киради. Талабалик даврида Мухтор Ашрафий Бухоро халк кушикларини, Толибжон Содиков Фаргона водийси кушикларини ва Шариф Рамазонов Хоразм халк кушикларини нотага олишади. Мухтор Ашрафийнинг мустакил композиторлик фаолияти 1930-йилдан бошланди. Институт рахбари Н.Миронов тахрири остида 1931-йилда "Фаргона, Бухоро ва Хива" номи билан ушбу нота туплами нашрдан чикади. Бу йиллар ичида у машхур этнограф назариётчи Н.Миронов рахбарлигида куп сонли фолклор экспедицияларида булиб, халк орасида етилган созандалар билан танишади, куплаб халк куйларини тинглайди. Шу тарика мусиканинг сир-синоатларини якиндан ургана бошлайди. Унинг санъаткор сифатида вояга етишида Комил Яшин, Х,алима Носирова, Олим Хужаев, Мукаррама Тургунбоева каби зиёли тенгкурлари даврасининг хам таъсири катта булди. Мухтор Ашрафийнинг курсдошлари машхур бастакорлар Толибжон Содиков ва Шариф Рамазонов эди.
Н.Миронов рахбарлигида "Садраш" номли Симфоник оркестр учун марш яратдилар. Шу аср боис у институтда ташкил этилган талабалар оркестрига илк бор дирижёрлик килади. У биринчи узбек композиторлари каторида симфоник партитураларни яратди. Унинг дастлабки ижодида, симфоник оркестр учун "Курилиш марши" хамда Комил Яшиннинг "Ичкарида" номли мусикали драмасига ёзган асарлари кузга ташланади. Институтни тугатгач, Мухтор
Ашрафий 1931-1934 йилларда "Узбекистон давлат мусикали театри"да бадиий рахбар ва бош дирижёр вазифасида ишлади. Касб малакаси етарли булмаганини сезган Мухтор Ашрафий 1934-1937 йилларда Москва давлат консерваторияси кошида ташкил етилган "Узбек опера студияси"да атокли композитор, профессор С.Н.Василенкодан сабок олади. Айни пайтида турли жанрларда йирик асарлар хам яратди. Жумладан, Шота Руставелининг "Арслон терисига ёпинган пахлавон" вокал-симфоник поэмасини яратади. 1937-йилда Москвада Узбекистон адабиёти ва санъати ун кунлигида Мухтор Ашрафий дирижёр ва мусика рахбари сифатида фаол катнашади ва уша йили "Узбекистонда хизмат курсатган артист" фахрий унвони билан такдирланди.
Мухтор Ашрафий турли рахбарлик лавозимларида фаол ташкилотчилигини намоён килди. 1938-йилдан Республика давлат опера ва балет театрига бадиий рахбар ва бош дирижёри этиб тайинланди. 1939-йилнинг 11-июнь куни Узбекистон мусика жамоатчилиги "Бурон" номли биринчи узбек операсини тугилган кунини нишонланди, опера Мухтор Ашрафий ва Сергей Василенко хам муаллифлигида ёзилган эди. Икки йирик мусикачиларнинг хамкорлиги самарали булди. Бу ижодий хамкорлик натижасида 1941-йилда яна бир опера "Улуг канал" операси яратилди. Опера жанрини яратилиши узбек мусикасида куп овозлик услубининг кенг жорий була бошланганлигини курсатди. Бу хол келгусида Республика хор санъатининг ривожланишида катта ахамиятга эга булди. Хор ёзуви усулларининг такомиллашуви, куп овозли йирик хорларнинг ижод этилиши ва операларда оммавий хор сахналарининг яратилиши албатта, уша даврда узбек мусика театри яратилиши жараёнида композиторларнинг хамкорлиги максадга мувофик булган. Профессионал миллий композиторларнинг усиб, вояга етиши билан бу каби ижодий хамкорликка эхтиёж колмади. Улуг ватан уруш йилларида Мухтор Ашрафий ватанпарварлик ва кахрамонлик хакида куплаб кушик ва маршлар ёзган. "^асамёд", "Жангга бораман", "Узбекистон" каби асарлари шулар жумласидандир, шунингдек А.Козловский билан хамкорликда хор ва оркестр учун "Буюк саркарда" кантатасини ёзган эди. 1942-йил "Кахрамонлик" симфониясини хам яратди. Бу асарларда ватан туйгуси кутаринки рухда жушкин тараннум этилган. Опера ва балет театрида дирижёр булган, 1943-1947 йилларда эса директор лавозимини хам эгаллайди. 1947-1961 йилларда Тошкент давлат консерваторияси ректори ва опера-симфоник дирижёрлиги кафедрасининг мудири булиб ишлади. Урушдан кейинги йилларда яратилган йирик асарларидан бири бу симфоник оркестр, хор жамоаси ва яккахонлар учун 1947-йилда ёзилган "Узбекистон" кантатаси булди. Ушбу кантатадан бошлаб, Узбекистонда кантата жанри хам ривожлана бошлади. Бу асар баъзи камчиликлардан холи булмаса-да, уша даврда маълум кадар ижобий рол уйнади. Урушдан кейинги йилларда профессионал хор жамоалари
булмаганлиги боис, ушбу кантатани консерватория талабалар хори ижро этган. 1957-йилнинг ноябрь ойида Москвада иккинчи Узбек адабиёти декадаси булиб утади. Унда утган давр давомида узбек санъатида эришган натижалари намойиш этилди. Бунда узбек мусикаси анча муваффакиятларга эга булганлиги маълум булди.
"Дилором" операсининг 1959-йилги иккинчи нашри хам жуда илик кабул килинди. Узбек адабиёти ва санъатининг Москвада булиб утган учинчи декадаси очилиши хам айни шу опера билан бошланган. Мазкур операнинг умумий мусикавий маъно тизимлари ичида хорлар жуда мухим рол уйнайди. Хорлар сахнада булиб утаётган ходисаларнинг энг мухим кирраларида намоён булади. Жозибали куй-охангларга бой булган бу оперда куплаб оммавий сахналар бор. Либретточилар К.Яшин ва М.Мухаммедов композитор билан биргаликда асарни драматургиясидаги хор сахналарига мухим эътибор беришган. Хорлар узининг махобатлилиги билан ажралиб турган холда, яна асосий драматургик каторни-ижтимоий низоларни очиб беришга хизмат килади. "Дилором" операсидаги хорларнинг ишлатилиши шакллари хам турличадир. Масалан, нисбий тугал хор номери турфа хор ансамбллари, кенг ёйилган оммавий сахналар билан мавжуд. Операда куп овозлик аралаш хорлар каторида яна алохида хотин-кизлар ва алохида эркаклар хорлари бор. Уларнинг аксарияти икки овоздан иборат булиниш туфайли баъзан уч-турт овозга булинади. Хор номерларида гомофон-гармоник ёзув услуби билан бирга турфа полифоник баёни хам кулланилади. Буларни жур овозлик полифонияси, таклидий полифоник таркиблар ташкил этади. "Дилором" операси Алишер Навоийдаги академик давлат театрининг сахнасида 250-мартадан куп ижро этилади. 1962-йили Иброхим Султон либреттоси асосида "Шоир калби" номли операсини яратди. Мухтор Ашрафийнинг ижодий меъроси серкирралидир. У мусиканинг хар хил жанр ва шаклларида ижод килиб, куп асарлар яратди. Композитор, айникса, мусикий сахна асарларига купрок эътиборини каратди. Мухтор Ашрафий куйидаги балетларнинг мусика муаллифи; "Севги тумори", "Темурмалик", "Матонат". Бу балетнинг премъераси 1972-йил Миср давлатининг пойтахти Кохира шахрининг опера ва балет театрида утган ва Жавахарлал Насир мукофотига 1973-йили сазовор булган. "Мухаббат ва килич" - Душанбе ва Тошкент шахарларида 19731974 йилларда премъераси булиб утган.
Йирик жанрдаги вокал-симфоник асарларидан "Дахшатли ишлар" вокал-симфоник поэмасини ёзади. У умрининг сунгги йилларида хам купгина асарлар яратди. Шулардан бири 1974-йилда Абдулкосим Фирдавсийнинг "Шохнома" асари асосида яратилган "Рустам хакида достон" эпик-ораторияси дунёга келди. Композитор бу ораторияда монументал жанрида тупланган тажрибасидан унумли фойдалангани холда композиция яратган. Асарда Мухтор Ашрафийнинг
хор тарзига оид услубий хусусиятлари куп микдорда намоён булади. Достоннинг асосий мазмуни баён этмаган холда, Мухтор Ашрафий адабий матнини анча кискартирган ва ораторияда энг мухим жойларини бирлаштирган. Ораторияда хордан кенг фойдаланилган. Баъзан тула хор таркиби ишлатилади, баъзан эса туликсиз аралаш хорлар хамда алохида яккахонга жур булувчи хорлар киритилган. Чиройли гармония охангдошлиги, шаркона мусика таровати, овоз йуналишларининг узига хос хусусиятларга эга эканлиги, хорнинг бакувват янграши асарнинг салмокли бадиий образларини ёркин ифода этишга ёрдам беради. "Рустам хакида достон" ораторияси композиторнинг истеъдод чуккиси булди. Оратория Узбекистонга Эрон мусикачиларининг ташрифи муносабати билан багишланган кечада Мухтор Ашрафийнинг рахбарлигида ижро этилган. Бу унинг хаётидаги сунгги дирижёрлиги эди. Мухтор Ашрафий куйидаги кинофилмларнинг мусика муаллифи хамдир; "Момакалдирокда тугилганлар", "Кониюта горининг сири", "Дилором" фильм опера, "Кадим каъла афсонаси", "Семург", "Ганг дарёсида тонг"
Тошкент кучаларининг Жуковский деб номланган манзилларининг бирида Мухтор Ашрафийнинг уй-музейи барпо килинган. Ушбу музейнинг мармардан ишланган пештахтасида шундай сузлар ёзилган эди; "Бу уйда совет композитори, дирижёр, СССР халк артисти, СССР Давлат мукофоти лауреати, УЗССР хамда "Хамза" номидаги давлат мукофоти, Жавахарлал Неру ва Камол Абдел Носир номли халкаро танловлар голиби-профессор Мухтор Ашрафийнинг 1969-йилдан то 1975-йилга кадар яшаб ижод килган уйидир". Бу ерга хар хил мархум композиторни ижодий фаолиятини эсга олиб, унинг дустлари, якинлари, укувчилари, мехнат фахрийлари ва турли мамлакатлардан, шахарлардан ташриф буюрган ижод ахли, техникумда ишлаб юрган кезларидаги дустлари ва уларнинг хозирги кунда етишиб чиккан шогирдлари, студентлар, чет давлатлардан мухлислари сингари инсонлар ташриф буюрадилар ва мархум хотирасини ёд айлаб, унинг ижодий тарихига яна бир бор юзландилар.
Хулоса килиб шуни айтиш жоизки, СССР халк артисти, Камол Абдел Наср ва Жавахарлал Неру халкаро мукофотлари, Республика Давлат мукофоти совриндори, композитор, дирижёр, профессор, йирик жамоат арбоби Мухтор Ашрафий куп киррали ижодий фаолияти билан ХХ аср Узбекистон мусика маданиятига улкан хисса кушган. Унинг опера, мусикали драма, балет, вокал симфоник, камер чолгу, кантата-оратория, кушик ва романс жанрларида яратган асарлари, замонавий узбек мусикаси тарихида чукур из колдирди.
Фойдаланилган адабиётлар
1. Узбекистон Президенти Ш.Мирзиёев 2017 - йил 25 - декабрь "Маданият ва санъат сохасидаги мухокамаси"га багишланган йигилишдаги сузлаган нутки.
2. Э.Тошматов "Дирижёрлик" Тошкент - 2008.
3. А. Фитрат "Узбек классик мусикаси ва унинг тарихи" Т.- фан 1993 -
йил.
4. Узбек халк мусикаси IV- том Тошкент - 1960
5. Узбек халк мусикаси VII - том Тошкент - 1960
6. "Мусика ижодиёти масалалари" Узбекистон бастакорлар уюшмаси "Катортол Камолот" нашриёти. Тошкент 1997 - yil.
7. А.Жабборов. Узбек бастакор ва мусикашунослари . Тошкент - 2004.
8. Ф.Кароматов. Вопроси музикознания (материали симпозиума) 1980 г.
9. Ю.Ражабий. И.Акбаров. Узбек халк мусикаси тарихи. 1981 yil.