Научная статья на тему 'ИЖРОЧИЛИК САНЪАТИДА ХАЛҚ ҚЎШИҚЛАРИНИ ТУТГАН ЎРНИ'

ИЖРОЧИЛИК САНЪАТИДА ХАЛҚ ҚЎШИҚЛАРИНИ ТУТГАН ЎРНИ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
144
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Oriental Art and Culture
Область наук
Ключевые слова
аcapella / лад / монодия / гармония / фактура / полифония / канон / антифон / имитация / мелизм / мордент / форшлаг / дирижёр / хормейстер

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Орзиматова Мохичехра Бахриддин Қизи

Ушбу мақолада ижрочилик санъатида халқ қўшиқларини маданий-маънавий бойликка айланганлиги, ўзбек композиторлари томонидан қайта ишланганлиги, услублари ва воситалари, ўзбекона миллий руҳдаги оҳанглар ёш авлодни маънавий оламини юксалтирувчи омиллари борасида фикр-мулоҳазалар юритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ИЖРОЧИЛИК САНЪАТИДА ХАЛҚ ҚЎШИҚЛАРИНИ ТУТГАН ЎРНИ»

"Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal / ISSN 2181-063X Volume 4 Issue 2 / April 2023

H^POHH^HK CAHtATH^A - XA.M; K^HK^APHHH TYTrAH YPHH

Орзиматова Мохичехра Бахриддин кизи Фаргона вилояти, Кува тумани, 61-ДМТТ

Аннотация: Ушбу маколада ижрочилик санъатида халк кушикларини маданий-маънавий бойликка айланганлиги, узбек композиторлари томонидан кайта ишланганлиги, услублари ва воситалари, узбекона миллий рухдаги оханглар ёш авлодни маънавий оламини юксалтирувчи омиллари борасида фикр-мулохазалар юритилган.

Калит сузлар: асареПа, лад, монодия, гармония, фактура, полифония, канон, антифон, имитация, мелизм, мордент, форшлаг, дирижёр, хормейстер

THE PLACE OF FOLK SONGS IN THE PERFORMING ARTS

Mokhichekhra Bakhriddin kizi Orzimatova Fergana region, Kuva district, 61-SPO

Abstract: In this article, there are opinions about the fact that folk songs have become a cultural and spiritual wealth in the performance art, they have been reworked by Uzbek composers, their styles and tools, and the factors that raise the spiritual world of the young generation.

Keywords: acapella, lad, monody, harmony, texture, polyphony, canon, antiphon, imitation, melisma, mordent, forschlag, conductor, choirmaster

Мусика - улкан таъсирчан кучга эга булган тарбия воситаси, инсон рухиятига хаётбахш куч бераоладиган жон озугидир. Кудратли кучга эга булган мусика уз жозибаси билан инсон калбини камраб олади. Мусикани калби гузалликка иштиёкманд кишиларгина севади, англайди. Мусика тинглаш ва уни идрок этиш болаликдан тарбияланади ва сингдириб борилади, тарбияланади. Инсоннинг гузаллик туйгусини тараккий эттирмай туриб, маънавий баркамолллик хакида гапириб булмайди. Мусика ана шу нозик туйгуларни шакллантириш ва тарбиялашнинг кудратли воситаларидан биридир. Мусика бадиий ва тарбиявий ахамиятга эга санъат туридир. Инсоннинг рухий камолоти етказишда мусика санъатини урни бекиёсдир. Мусика садолари кайси халк ёки миллат вакили томонидан ижро этилмасин, энг эзгу, юксак ва нозик инсоний кечинмаларини ифода этади. Халк мусикаси минглаб йиллар давомида шаклланиб сайкал топиб, бадиийлашиб юксак погоналарнга кутарилган ва хар бир халкнинг маданий-маънавий бойлигига айланган. Узбек халк мусикаси

халкнинг турмуш тарзи, ахлок-одоби, диний эътикодининг айрим жихатларини узида мужассамлаштириб, орзу-умидлари, мехнатга, ватанга булган мухаббатни, севгига вафодорликни тараннум этади. Халк байрамлари, сайиллари, катта йигинлари, туй-томошаларини мусикасиз тасаввур этиб булмайди. Уларда янграган хар бир куй-кушик, ракс иштирокчиларининг рухиятига ижобий таъсир курсатган. Маросим, байрам ва сайилларда ижро этилган, халк томонидан яратилган кушиклар табиат манзараларига, ижтимоий вокеликка булган муносабатлари натижасида вужудга келган. Узбек халк мусикаси табиат, жамият ходисалари ва инсон хулк-атворидаги гузалликни идрок этишга, улардан завкланишга хизмат килади. Барча халк кушиклари муайян шароитда юзага келиб хаётни узида акс эттиради. Халк мусикаси кишилар онгига санъат асарларининг энг таъсирчан воситаси сифатида теварак-атрофда руй бераётган вокеа ва ходисаларни сингдиришга ёрдам беради. Халк кушиклари ва мусикаси ижодкорларни хар доим узига жалб килиб келган. Х,ар бир халк кушигини кайта ишлаш бастакордан асарларни пухталик билан урганиб чикишни талаб этади.

Ижрочилик санъатида халк кушикларини ва куйларини кайта ишлаш -профессионал мусика бастакорлик ва композиторлик ижодиёти сохасининг муайян жанрдир. Куп овозли мусика заминида аранжировка, гармониялашга, кисман якин, лекин услубан бирмунча мураккаб. Композиторлик мактаблари шаклланишида халк куйларини кайта ишлаш мухим ахамиятга эга булиб, дастлабки боскич вазифасини бажаради, зеро миллий мусика услубларини узлаштиришда ижодий вазифасини утайди. Композиторлардан У.Х,ожибеков, З.Палиашвили, М.Глинка, Э.Григ, Н.Лисенко, Б.Барток, Ж.Гершвин, С.Прокофьев, Л.Яначекларни мисол килиб курсатиш мумкин. Утмиш узбек мусика ижрочилиги ва ижодиёти узгарувчанлик, огзакилик каби омил-ларга асосланган булиб, унда халк хамда мумтоз чолгу куй ёки ашула йулларининг вариантларини яратиш кенг урин олган. Мазкур анъанани бастакорлик ижодиётининг таркибий йуналишига айлантириб, Т.Жалилов, Ю.Ражабий ва бошка ижодкорлар халк куйларини кайта ишлашнинг монодия заминидаги етук намуналарини яратишган.

Ижрочилик санъатида халк куйларини кайта ишлаш катта урин олиб, Узбекистонда мусикали драма, опера, балет, симфоник мусика, кантата, оратория, камер мусика жанрлари узлаштирилишида мухим омил булди. Бу сохадаги дастлабки тажриба XIX аср охири - XX аср бошларида Н.Кленовский, Ф.Лейсек, Н.Миронов, К.Абдуллаев, З.Максудов ва бошкалар яратган асарларда композиторлар узбек мусика мероси хусусиятларини сингдиришаолмади. 1920 -30 йилларда В.Успенский бошка композиторлар каби халк кушиклари, масалан «Заркокил», «Чаманда гул» кабилар, «Фарход ва Ширин» мусикали драмасида мураккаб ашула хамда маком йуллари, масалан «Найларам», «Чоргох»

кабиларни тингловчиларга мулжаллаб кайта ишлашда куп овозли мусика воситалари айникса, гармония имкониятларидан чекланган холда фойдаланган. Факат 1930 йилларнинг иккичи ярмида А.Козловский туртта фаргонача «Танавор», «Узганча», «Фигон» ва «Гул юз узра», ашулани овоз ва симфоник оркестр учун кайта ишлаб, куп овозли мусика воситаларини кенг татбик этди, айникса, «Танавор»да бадиий етук натижаларга эришди. Г.Мушель 1941 йили. «55 узбек халк кушиги» тупламини яратди. Уларда монодия ва куп овозли мусика анъаналари узвий богланган. Кейинги йилларда халк куйларига асосланган журсиз хорлар Ик.Акбаров, С.Бобоев, Б. Умиджоновлар ижодида ривожланди. Б.Надеждин, Т.Содиков, Б.Гиенко, М.Левиев, Д.Зокиров, С.Жалил ва бошка композиторлар халк куйларини турли ижрочи, яъни якка соз, якка соз ва фортепиано, ансамбль ва оркестрлар учун кайта ишлашган.

Айникса, бу жараён табиатан бир овозли булган халк кушиклари билан ишлашда ута нозиклик ила намоён булади. Куповозли миллий мусиканинг шаклланиши ва ривожланишида халк кушикларининг урни бекиёсдир. Буюк, атокли узбек композитори Мутаваккил Бурхонов узбек ва кардош халклар кушикларини кайта сайкал бериб, жамоавий ижро учун мослаштирган биринчи композиторлардан. Унинг бадиий етук даражада кайта ишланган узбек халк кушиклари: "Ёрларим" ёки "Тановар", "Гузал кизга" ёки "Ганжи Корабог", кораколпок халк кушиги "Бибигул", уйгур халк кушиги "Сайра", тожик халк кушиклари "Зарра гул" ва "Сари кухи баланд" каби журсиз асарлари хали-хамон композиторлар ва хор санъати ижодкорларига намуна сифатида хизмат килиб ижро этиб келинмокда. Ушбу асарлар узбек хор мусикасининг намунали, узига хос эталонига айланди. Унинг истеъдодли издошлари Собир Бобоев, Ботир Умиджонов ва бир катор хормейстерлар Ш.Ёрматов, Ж.Шукуров, Е.Нечаев, Н.Шарафиевалар халк кушикларини хор учун мослаштиришда мислсиз натижаларга эришдилар. Кайта ишлаш - ижодиётнинг кизикарли ва мустакил сохаси булиб, хар бир халк кушик маданиятининг бетакрор, узига хос хусусиятларини курсатиб бериш, унинг мусикий тафаккурини очиб бериш имкониятига эга. Кайта ишлашнинг асосий вазифаси турли ифодавий воситалар оркали кушик мазмунининг узига хос образлилиги, унинг миллий "ранг-буёклари"ни очиб беришдан иборатдир. С.Бобоевнинг хор ижрочилиги учун кайта ишлаган "Чаман ичра","Яли-яли", "Галдир", "Тановор", "Энди сендек" халк кушиклари хозирги кунда хам укув ва профессионал хорлар дастурида янграб келмокда. Бу борада айникса устоз дирижёр, ижодкор хормейстер, узбек хор санъати билимдони, композитор Ботир Умиджоновнинг юзлаб халк кушикларини кайта ишлаб, янги, оригинал асарларни яратиб хор санъатини халкимизга манзур этишда хизматлари жуда каттадир. У "Илиллаёр", "Корасоч", "Чамандагул", "Килпиллама", "Лапар", "Галбари" узбек халк кушиклари, хамда

турли Урта Осиё халк кушикларидан "Дилиман" тожик халк кушиги, "Япурай" козок халк кушиги), "Уйнамду яхши", "Долан мекти", "Алмыхан" уйгур халк кушиги, "Крмузчу", "Чалойна" каби нафакат миниатюраларини яратди, шунингдек, мумтоз анъанавий касбий мусика булмиш маком намуналарини куповозли хорга мослаштиришда хам Б.Умиджоновнинг хиссаси катта. Унинг томонидан кайта ишланган "Сегох" Хуршид газали, "Чоргох" Фуркат газали, "Сарахбори Наво" Х,офиз газалилар хор ижросида янгича буёк ва жаранг билан янгради. Устоз дирижёр журсиз хор учун помир халк кушиклари асосида "Дилбаруме", татар халк кушиклари асосида "Яшлар улони" ва "Бахт нури" сюиталарини хам яратди. Б.Умиджонов хормейстерлик фаолияти жараёнида хор ижрочилигининг академик йулини - миллий хонандалик анъаналари билан мувофиклаштирди. Узбек миллий хор ижрочилигига узига хос услуб ва безак топишда Узбекистон халк артисти, буюк хор дирижёри, бастакор Ботир Умиджоновнинг мехнатлари ва касбий махорати бекиёс булган. Бу жамоа узининг миллий ижро услуби буйича бошка хор жамоаларидан ажралиб туради. Хор учун мослаштирилган устозларнинг барча асарларини асосан Узбекистон радио ва телевидениясининг олтин фонди магнит ленталарига "Республикада хизмат курсатган хор жамоаси" куйлаб, халкимизга манзур этиб келди. Турли хор жамоалари билан муваффакиятли фаолият курсатган устоз профессор Е.Нечаевнинг узбек халк кушиклари: "Зар дуппи", "Наманганнинг олмаси", "Х,о лайло", "Кийик", уйгур халк кушиклари "Назугум", "Дутарымнынг тарлыры", "Чырайлигим", "Серык себде", туркман халк кушиги "Бибижан", тожик халк кушиклари "Чашмони сиёх ту", "Мавжи жонон мезанад", козок халк кушикларидан "Айтым салемкалам кас", коракалпок халк кушикларидан "Кызлар сейили", бугунги кунда хам хали фаолият курсатиб келаётган профессор Н.Шарафиеванинг "Узбекистон тароналари", "Эй, нозанин", "Хоразм наволари", "Сайри бог", "Х,азил", "Эй мехрибоним", "Тасаддук", "Мустахзод", "Навруз саломи", "Дейди-ё", татар халк кушикларидан "Тан атганда", кораколпок халк кушикларидан "Сондай кулдим" каби бир катор асарларини хам келтириш мумкин. Устозлар кушик жанри, куй мазмуни, мазмуни, охангининг таркибини хусусиятларига караб, хор ёзувининг турли-туман услубларини куллаганлар. Бир овозли кушик-ларни европача турдаги куповозли кенг куламли тараннуми таркибига киришига ва уни овоз ости полифоник ва фактурали жихатини шакллан-тиришга муваффак булдилар. Халк кушикларини, яъни монодик кушикларни хор ижрочилиги учун кайта ишлаш жараёнидаги куповозлиликнинг динамик суръатининг усиш тамойилларини кузатар эканмиз, хор куповозлилик услубида нисбатан оддий шакл булган кварта-квинта интервали, паралель овозлар харакатини куришимиз мумкин. Бу харакатлар айникса хорнинг бир кисми чолгу журлигини, гармоник фонни уз зиммасига

олган холларда кулланилади. Ижрочиликнинг бундай услуби чолгу ижрочилигига мансуб "дутор" икки овозлигига хосдир. Халк кушикларини кайта ишлашда антифон, яъни диалог, канонли, имитация йуллардан жуда куп фойдала-нилади, чунки улар мусиканинг миллий табиатини, унинг турли куринишларини ёркин курсатиб беришга, узбек монодияси шаклини унга хос садолар доирасида очиб беришва куповозлилик буёклари билан бойитишга имконият яратади. Куповозлиликнинг бошка услубларининг шаклланишлари каторида, халк кушикларини кайта ишлашда полифоник усулларидан фойда-ланиш, профессионал композиторларга хамда халк кушикларини кайта ишлаш билан шугулланувчи хормейстерлар учун хам оддий холга айланди. Халк кушикларини кайта ишлашдаги манбаларидан бири усул хисобланади. Айникса, усулнинг узбек мусикасида бадиий-ифодавий хусусиятлари бекиёсдир. Турли хил ритмик усулларга бой доиранинг зарбларини хам куповозлиликка мослаштиришда композиторларимизнинг мохирона, ранг-баранг эффектлардан фойдаланишларини курамиз. Халк кушикларини куповозликка мослаштиришда яна куплаб колористик эффектлар - юмик овоз, унли товушларни вокаллаштириш, махсус бугин бирикмаларидан "бум-бак", "ра-на-на", "рак-так-так", "ёр-ёр", "ёроней", карсак чалиш, бармокларни кирсиллатиш, турли хил хайкиришлардан фойдаланиш кушикларни янада мусикий ривожини бойитади ва кучайтиради. Мелизмлар, форшлаг, мордентлар куйларни янада безаб уларни янада жозибалирок, нафисрок, гузалрок булишини таъминлайди. Бу ижодкорлар узбек халк кушикларининг мелоси, асосий мусикий йуналишини саклаб колган холда кушик хажмини эътиборга олиб хор ижроси учун мослаштирганлар. Кушиклардаги матнлар маъносига караб асосий куй йуналиши гох эркаклар гурухига, гох аёллар гурухига кетма-кет берилган. Шуни таъкидлаш жоизки, хар бир халкнинг мусика фольклорида бетакрор, факат шу халккагина хос хусусиятлар хам намоён булади. Кайта ишлашнинг катъий, мажбурий шарти миллий мелосни узгартирилмаган холда, яъни мазкур куйнинг узига хос булган куй ва ритм тафсилотлари билан саклаб колинишдир. Маълумки, эстетик хиссиётни тарбиялаш инсоннинг ёшлик даврларидан бошланади. Миллий гурур, миллий туйгу, миллий кадриятлар, анъаналарга садокат, она заминга хурмат -буларнинг барчаси инсонга унинг ёшлик даврларидан бошлаб сингдирилган. Болаларни халк кушиклари асосида тарбиялаш хам энг мухим вазифалардандир. Шу уринда Узбекистон халк артисти дирижёр, композитор Ш.Ёрматовнинг жуда куплаб болалар халк кушикларини болалар хорлари учун мослаштирган асарларини таькидлаб утиш жоиздир. "Бойчечак", "Читтигул", "Лолача", "Бу гулшан соз", "Жамалаги тилло" каби бир катор болалар халк кушикларини бастакор бир неча йиллик тажрибаларига асосланган холда болалар хори учун мослаштирди. Жамоа ижросида бу кушикларнинг тарбиявий ахамияти,

таьсирчанлиги янада кучайди. Демак, халк мусикаси оркали инсон рухиятига эстетик таъсир курсатишкишида хаётнинг хакиккий гузалликдан завкланиш кобилятини, одамлар бахт-саодати йулида ижодий мехнат килишни, маънавий баркамол инсон булишга интилишларини руёбга чикаришга ёрдам беради. Куй-кушик инсоннинг инсон булиб ижтимоий мавжудот сифатида шаклланиши ва яшаши учун асосий рухий-маънавий омил хисобланади. Халк кушикларининг хар бир тури инсонни маънавий жихатдан тарбиялашда узига хос вазифани бажаради. Халк кушикларини хох болалар, хох катта ёшдаги хор жамоа-ларининг биргаликда куйлаши барча инсонларни янада оммавийлашишига, бир-бирларига булган мехрларини уйготиб, янада якинрок англаш, хис-туйгуларини ривожланишига ундайди. Халк кушикларини куповозлилик ижро мазмунида хам эзгулик гояларига хурмат-эхтиром, мехр-окибат, уз тарихи, маданияти билан магрурланиш, пок виждон, халол мехнат, яхшилик, садокатли булиш каби инсоний фазилатларнинг маьно-мохияти ифодаланган. Хор санъати хам инсонларни маънавий савиясини, бадиий дидини ошириш-га, уларни бирлаштиришга ва инсонларда эстетик завк уйгота оладиган санъат турларидан биридир. Бу санъат соглом ёш авлодни, ёшларнинг маънавий, бадиий ва ахлокий маданиятини шакллантиришга, миллий гурур, ватанпарварлик, нафосат ва ижодкорлик тарбиясини амалга оширишга, дунё карашини кенгайтиришга, мустакиллик ва ташаббускорликни устиришга хизмат килади.

Фойдаланилган адабиётлар

1. У.К.Рахмонов. For Publication of Paper Entiled"The Role and Importance of Music Clubs in The Leisure of Young People"in Volume 2, of Journal of Pedagogical lnventions and Practices. ISSNn Online: 2770-2367. Lmpact Factor:5.392. 24.11.2021. LIBRARY of congress.

2. У.К.Рахмонов.Texas Journal of Multidisciplinary Studies https:zienjournals.com. ISSN NO: 2770-0003 Date of Publication: 20-10-2021. "Improving The Practical Training of Students in The Context of Education Modernization.

3. У.К.Рахмонов. Tukish Online Journal of Qualitaivelnguiry (TOJQI) Volume 12, lssue 10, October 2021:534-3539. "The Role Of Organizing Music Clubs ln Social Life". EdtgElrBogra KLIZLJ DEMIR.

4. У.К.Рахмонов. Humanite Congress-lnternational Multidisciplinary Virtual Conference Hosted From Lyon, France. December 5 th 2021. THE ROLE OF THE SPIRITUAL ENVIRONMENT IN THE PENETRATION OF POP MUSIC IN UZBEKISTAN. Ln an "Humanite Congress-2021".

5. Турсунова Л. "Socio- Philosophical Essence, Kontent And Functions of hthe Conctpt of yoth musical Culture" Current research Journal of Pedagogics. Pages 7

6. Турсунова Л. "Янги тараккиёт боскичида ёшлар тарбиясида мусика санъати ва маданиятининг ахамияти". "Узлуксиз таълим" илмий-услубий журнал. ISSN:2091-5594

7. Турсунова Л. Признание о международном фольклорном фестивале «Великий шелковый путь», проведённом в городе маргилан ферганской области. "Проблемы современной туки и обрaзовaния" 2019 г. 109 стр. ISSN 2304-2338

8. Турсунова Л. "Functions of musical culture in the formation of a spiritual world view". World Bulletin of Social Sciences (WBSS) Available Online at: http:www.scholarexpress.net Vol. 6, January,2022 ISSN: 2749-361X

9. А.Р.Солиев. "Ватан туйгуси". BECT PUBLICATION. Сунги илмий тадкикотлар назарияси илмий оммабоп журнали. 2022 йил. 12 июнь 2-сон.

10. А.Р.Солиев. А.Нурмухаммаджонов. "Узбекистон Респрубликаси мадхияси тарихига бир назар". Узлуксиз таълим. Махсус сони. ISSN-2091-5594. 2022 йил.

11. М.Жабборова.А.Р.Солиев, "Мактабгача таълим ташкилотлари тарбияланув-чилар онгида миллий мусика охангларига мойилликни шакллантиришда миллий гояларнинг урни. SCIENCE AND INNOVATION/ INTERNFTIONAL SCIENTIFIC JURNAL. ISSN: 2181-3337. 20220 йил. 1-сон.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.