Научная статья на тему 'ЗАМОНАВИЙ ҲУҚУҚ ФАЛСАФАСИНИНГ КЕЛИБ ЧИҚИШИ ВА АСОСИЙ МУАММОЛАРИ'

ЗАМОНАВИЙ ҲУҚУҚ ФАЛСАФАСИНИНГ КЕЛИБ ЧИҚИШИ ВА АСОСИЙ МУАММОЛАРИ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

70
17
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЗАМОНАВИЙ ҲУҚУҚ ФАЛСАФАСИНИНГ КЕЛИБ ЧИҚИШИ ВА АСОСИЙ МУАММОЛАРИ»

Volume 3 | TSTU Conference 1 | 2022 Prospects for Training International

^^pecialists^n^heFieldoimeSmePmem

ЗАМОНАВИИ ХУЦУЦ ФАЛСАФАСИНИНГ КЕЛИБ ЧЩИШИ ВА

АСОСИЙ МУАММОЛАРИ

Жавохир Жахонгирович Рузиматов

Тошкент давлат транспорт университети талабаси

Рузигул Шералиевна Умарова

Илмий рахбар, Тошкент давлат транспорт университети "Ижтимоий фанлар"

кафедраси доценти

Маълумки, Хукук фалсафаси узок вакт мобайнида фалсафий билимларнинг таркибий кисми сифатида ривожланиб келди. Шунга карамасдан Антик даврнинг узидаёк хукук фалсафасига оид хукук ва адолат муносабатлари, хукук ва конун, хукук ва куч ишлатиш масалалари хамда хукукнинг ижтимоий кадриятлардаги урни каби муаммолар уша даврдаги файласуф олимларнинг диккат марказида булди. Сиёсий - хукукий ходисаларга фалсафий ёндашиш, уларнинг фалсафий тахлилига оид бир катор мумтоз гояларни антик дунё фалсафий таълимотларида учратамиз. Гомер яшаган даврдаги Юнонистонда (эр.авв. 2-минг йилликнинг охири) дике (хакикат, адолат), темис (одат, одат хукуки), тиме (ор-номус, фахрий хукук - даъво), номос (конун) каби тушунчаларни куллашган. Гомер тушунчасидаги уз табиятига кура илохий булган адолат хукукийликнинг объектив асоси ва мезони сифатида намоён булган. Факат уша даврдаги адолатга нисбатан карашларга мувофик келадиган нарсагина хукук сифатида кабул килинган. Адолат ва конуннинг ягона илдизлари ва негизлари хакидаги коидани Гесиод (эр.авв.УП аср) узининг "Теогония" ва "Мехнатлар ва кунлар" достонларида куйидаги тарзда ифодалайди: Адолат (Дике) ва Эзгу конунчилик (Эвномия) -олий олимпия худоси Зевс ва одил судлов худоси Фемиданинг кизлари булган иккита опа-сингил тангирларидир. Гесиод хам Гомерга ухшаб адолатни куч ва зуровонликка карши куяди. Марказий Осиёда хукук фалсафасига оид таълимотлар ижтимоий-иктисодий, сиёсий ва мафкуравий жараёнлар билан узвий боглик холда ривожланган. Хукук фалсафасининг илк намуналари мил.авв. 1-чи йиллардаги саклар, массагетлар, Тумарис, Спитамен ва Шарк халклари афсоналарида учратамиз. Бу муносабатларда яхшилик ва ёмонлик, адолат ва адолатсизлик, мустакиллик, эркинлик каби мухим гоялар илгари сурилади.

April 21-22

456

Volume 3 | TSTU Conference 1 | 2022 Prospects for Training International

^^pecialists^n^heFieldoimÊamÊpmÊm

3apgyfflTHnHK guHufi-^anca^ufi, xyKyKufi TatnuMoraHuHr acocufi ë3Ma MaHÔanapugaH öupu "ABed^'gup. ABecToga - KumunapHuHr MatHaBufi coFHuru, MexHar Kunum 3apypnuru, ^apoBOH TypMym, agonarau Synum, atHu ^aMuaTga ëMOHHHK SyryHnafi fiyKonumu, agonar эca ranaôa kuhmofu KepaK ëKH "xanonnuK xanKHHHr Kena^aru ynyH MyxuMgup" geraH axgoKHH, xyKyKufi ^HKpnapHH Kynnaö ynparaMro.

XyKyK $anca$acura oug aHa Sup ^uxar myHgaKu, "xanonnuK $aKar cy3ga эмac, öanKH aManga, ^aKarruHa aManga эмac Ta^aKKyp Kunum Tap3uga, hhcoh hhkh gyHëcuga yHuHr oHruga SyHMoFu KepaK", - ge6 TatKugnaHagu. fflyHuHrgeK, ABecToga axnoK Ba agoö, ^aMuaTgaru MaB^yg umuMoufi HopManap, axmunuK Ba ëMoHnuK, ëpyFnuK Ba 3ynMar, xaëT Ba ynuM, agonar Ba agonarcronuK ypTacugaru KapaMa-KaprnunuKnap Kypamura Ba yHuHr Harn^acura Sofhuk geö TatKugnaHagu.

3apgymT ^aMuaTgaru Sapna axmunuKnap AxypaMa3ga, ëMoHnuKnap эca AHxpa-MaHy ToMoHugaH aManra omupunagu. ABecToga $aпca$нfi-xyкyкнfi ^uKpnap Tu3uMuga ohob Foacu anoxuga ypuH эraппafigн. Ohob uHcoHHapHu ryHoxnapgaH, ynapHuHr MaB^yg axnoKufi, xyKyKufi HopManapura xuno$ paBumga KunraH xaTTu-^apaKaTHapu, ryHoxnapuHu TO3anoBHu, cexpnu Sup Kyn экaнннrн Kafig этннagн.

MapKa3ufi Ocuëga lX-Xl acpnapga pacMufi guHufi, axnoKufi Ba xyKyKufi Kapamnap öunaH Supra, uhfop u^tumouh- cuëcufi, ^anca^ufi- xyKyKufi TatHuMoTHap By^ygra KenraH. AHa myHgafi fiupuK TatnuMoraapHuHr fiupuK BaKuHHapugaH öupu Aöy Hacp Oapoôufigup.

Oapoôufi y3uHuHr н^тнмoнн-cнëcнн, $aпca$нfi-xyкyкнfi KapamnapuHu "RmuMoufi cuëcaT", "EaxT-coagarra эpнmyв TyFpucuga", "Oo3un ogaMHap maxpu" Kaöu MyMTo3 puconanapuga uhcoh u^tumouh xaëTuHuHr nafigo Synumu Ba gaBHaTHu öomKapumga xy^Kufi-^anca^ufi TatnuMoraapHuHr axaMuaTu, $o3un gaBnaraapga н^тнмoнfi-cнëcнfi MyHocaöaraapHuHr ^anca^ufi, axnoKufi Ba xyKyKufi TaMofiuHHapu Ba Kouganapu xaKuga $uKp ropuranagu. XycycaH, "Oo3nn maxap axonucuHuHr Kapamnapu" puconacuga ^asunaTHu Synum, ®;aMoa maxap axonucuHuHr acocufi cu^ar öenrunapu öy WKcaK MatHaBuaTnunuK, MexHaTceBapHuK, uhm- $aHra uHTunum, y3apo xaMKopnuK, u33aT - xypMar Kaöu axHoKufi-xyKyKufi ToMofiuHHap xyKMpoH Synum нoзнмннrн TatKugnaHagu. XyKyK ^anca^acu, OapoSufiHuHr ^anca^ufi, н^тнмoнfi-cнëcнfi Kapamnapuga axHoK ^anca^acu öunaH yfiFyHHamuö KeTagu. AXHOK UHCOHHUOT aManufi ^aonuaTuHu Sofhobhu acocufi Me3oH xucoSnaHuS, yHuHr xaTTu-xapaKaTHapuga HaMoëH Synagu. OapoSufiHuHr

April 21-22

457

Volume 3 | TSTU Conference 1 | 2022 Prospects for Training International ^^peciaUstsjnJh£FedofTrampor^

хукук фалсафаси сиёсий илмнинг ажралмас кисми булиб, жамиятни бошкаришда мухим ахамиятга эгадир. Хукук фалсафаси сиёсат илимининг бир кисми экан, демак инсонни билиш, унинг манфаатлари ва хаётини маънавий асосини ташкил этувчи мухим омил сифатида талкин этилади. Фаробий уз даврининг буюк инсонпарвари сифатида кишилик жамиятини урушларсиз, зулмсиз, жиноятларсиз, кашшокларсиз тасаввур килган. Фукароларни бахтли булиши ва жамиятни баркарорлиги тугрисида, адолат тантанаси хакида тенглик, дустлик, юксак маданиятли жамият хакида орзу килиб колмасдан, унинг сиёсий- хукукий жихатларини изохлаб берган. Сиёсий -хукукий ва хукук фалсафасига оид бир катор гояларни илгари сурган мутафаккирлардан яна бири Абу Али Ибн Синодир. Унинг таъкидлашича инсоннинг хатти-харакатлари унинг яхши ва ёмон хулкининг барчаси мухит, тарбияга ва одатга боглик булиб, улар асосида инсон борлиги намоён булади. Жумладан, Ибн Сино инсон яхши фазилатининг асосини турт турга булади. Булар донолик, жасурлик, акиллик, адолатпарварликдир. Инсон уз маънавий хаётини, ахлокий-хукукий дунёкарашини такомиллаштириш ва бойитиш имкониятларига эга ва булардан хар бир киши тугри ва одилона фойдаланиш лозим. Беруний таълимотига кура инсон уз акли заковати билан бошка тирик мавжудотлардан фарк килади ва у ички ва ташки покликка эга булиши лозимлигини таъкидлайди. Беруний фикрича ички поклик авволо яхши ниятдан келиб чикади, ташки поклик эса инсон хакикат ва хукукка риоя килиши оркали эришади. Инсон юксак фазилатлар сохиби булиши учун у узига раво курган нарса, ходисаларни узгаларга хам раво уриши керак - деб таъкидлайди. А.Темурнинг "тузуклари"сиёсий -хукукий меъёрларнинг узига хос низоми хисобланади. Унда буюк хукмдор давлат ва хукукка, сиёсатга уз муносабатларини баён килган. Мазкур рисолада жамият тараккиётининг объектив конунлари ва уларнинг узаро муносабати эканлиги гояси ётади. "Тузукларда" таъкидлашича Темур уз сиёсий- хукукий карашларида 12 хил турли тоифага мансуб кишиларга суянган холда иш юритган. Ьулардан энг мухимлари олим, шаих, донолар-яъни конун чикарувчилар булган.

Хулоса урнида: Замонавий хукук фалсафасига оид карашларнинг шакилланиши ва ривожланиши мутафаккирларнинг ижтимоий-хукукий карашларида уз ифодасини топган булиб, хукукий муносабатларни, жараёнларни тартибга солиш ва бошкаришда узига хос билимлар манбайи булиб хизмат килган. Юкорида илгари сурилган карашлар ва гоялардан жамиятимиз учун керакли

April 21-22

458

Tashkent State Transport University Volume 3 | TSTU Conference 1 | 2022

Google Scholar indexed Prospects for Training International

DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-113-116 Specialists in the Field of Transport

SyHraH, u^oôufi axaMuaT Kacö этaцнraн Tapa^napuHu onumuMro ho3um Ba ynapHu aManuëTra TaröuK этнm gapKop. fflyHuHrgeK, Myra^aKKupnap Kapamnapugaru u^oôufi nporpeccuB Foanap uhcoh gyHëKapamuHu maKHHaHTupumga MyxuM axaMuaT Kacö этagн.

REFERENCES

1. Nekotorye aspekty vzaimootnosheniy prirody, cheloveka i obshchestva vo vzglyadax Abu ali Ibn Sino i Abu Rayxan Beruni // Theoretical & Applied Science. 2015. №10.-S127-129

2. Osnovy dukhovno-nravstvennogo vospitaniya molodeji v trudax Abu Rayxana Beruni. // Problems of science. 2019. 4 (40)

3. CentraL Asia in IX-XII centuries: Socio-Political situation, spiritual and cultural development // Academicia Globe: Inderscience Research.№4. 04.-P :. 148-151

4. Xayrullaev M.M. The culture of the first Renaissance in Central Asia. T. 1995; Muminov I. The place and role of Amir Temur in the history of Central Asia. T. 1993 y.

April 21-22

459

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.