Эргашев Нуриддин fайратович,
Карши мух,андислик-иктисодиёт институти "Ахборот технологиялари" кафедраси катта укитувчиси
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМДА У^УВ МАТЕРИАЛЛАРНИ ВИЗУАЛЛАШТИРИШНИНГ ДАСТУРИЙ ТАЪМИНОТИ
УДК: 378.14
ЭРГАШЕВ H.F. ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМДА ЩУВ МАТЕРИАЛЛАРНИ ВИЗУАЛЛАШТИРИШНИНГ ДАСТУРИЙ ТАЪМИНОТИ
Ушбу маколада замонавий укув материалларни намойиш этишда визуал дастурлаш тиллари ва муаллифлик дастури таъминотининг узвийлиги ишлаб чикилган. Замонавий дастурлаш тили сифа-тида Java тили ва Android Studio дастурининг визуал мух,ит имкониятлари х,амда андроид иловалар яратувчи дизайнер дастур турлари, афзаллик ва зарурати келтириб утилган.
Таянч суз ва тушунчалар: визуализация, Android, Java иловалар, Java Development Kit (JDK), Java Runtime Environment JRE, IntelliJ IDEA (IDE), Android Studio, TheAppBuilder, AppsGeyser, AppsMakerstore, Net2Share, AppsGeyser, TheAppBuilder, Andromo.
ЭРГАШЕВ Н.Г. ПРОГРАММНОЕ ОБЕСПЕЧЕНИЕ ДЛЯ ВИЗУАЛИЗАЦИИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ МАТЕРИАЛОВ В СОВРЕМЕННОМ ОБРАЗОВАНИИ
В статье развивается идея сочетания языков визуального программирования и авторского программного обеспечения в презентации современных учебных материалов. В качестве современного языка программирования упоминаются особенности визуальной среды Java и Android Studio, а также типы, преимущества и потребности дизайнерских приложений, создающих приложения для Android.
Ключевые слова и понятия: визуализация, Android, приложения Java, Java Development Kit (JDK), среда выполнения Java JRE, IntelliJ IDEA (IDE), Android Studio, TheAppBuilder, AppsGeyser, AppsMakerstore, Net2Share, AppsGeyser, TheAppBuilder, Andromo.
ERGASHEV N.G'. SOFTWARE FOR THE VISUALIZATION OF EDUCATIONAL MATERIALS IN MODERN EDUCATION.
There is developed in the article idea of visual programming languages and authoring software combination in the presentation of modern teaching materials. As a modern programming language, the features of the visual environment of Java and Android Studio, as well as the types, advantages and needs of designer applications that create android applications are mentioned.
Key words and concepts: Visualization, Android, Java applications, Java Development Kit (JDK), Java Runtime Environment JRE, IntelliJ IDEA (IDE), Android Studio, TheAppBuilder, AppsGeyser, AppsMakerstore, Net2Share, AppsGeyser, TheAppBuilder, Andromo.
г
18
Кириш. Тараккий этган мамлакатларда таълим сохасида инновацияларни яра-тиш, шахсга йуналтирилган ёндашув асо-сида янги билимларни замонавий педаго-гик жараёнларга мослаш ва ишлаб чикиш хозирги даврнинг мухим долзарб муаммола-ридан хисобланади. Визуал укув материалла-рини намойиш этишнинг тобора оммалашиб бораётганлиги, нафакат анъанавий педагогик визуализация тамойилига таянибгина колмай, балки Олий таълимда педагогик ва ахборот таълим ресурсларидан самарали фойдала-ниб, уни шархлаш ва куллаш имкониятларини оширишни давр талаблари такозо этмокда.
Замонавий таълим жараёнини тако-миллаштириш, Олий таълимда самарали касбий креативликни шакллантиришга йуналтирилганлиги, укув материалини тан-лашда жуда кенг имкониятларга эга булган замонавий технологияларни ишлаб чикишга олиб келади. Шу сабабли, педагогик визу-аллаштириш технологиясининг инновацион имконияти ошиб бориши билан касбий фао-лиятнинг турли боскичларида укув материал-ларини визуал намойиш килиш методларини давр талабларига мувофик равишда замонавий боскичга олиб чикиш имкониятларини беради1.
Мацсад. Ахборотлашган жамиятида билим, куникма ва малакаларни эгаллашга булган талаб, хар доим билимлар захирасини визуал тасвирлаш заруратини келтириб чикаради. Шунга кура, "визуализация" бу идрок этиш ва кайта ишлашни соддалаштириш учун расм-лар, графикалар, жадваллар ёрдамида маъ-лумотларни бошкариладиган такдимотини англатади. Зеро, визуализациялаш2 лотинча "visualis" сузидан олинган булиб - куз билан куриладиган, кургазмалиликдир.
Визуализация умумий маънода - уларни тушуниш кулай булиши учун укув матери-алларини турли хил статик ва динамик тас-вир шаклида бериш жараёни тушунилади. Хар кандай тасаввур килинадиган объектга, буюмга, жараёнга ва бошкаларга куринадиган
1 Арипов М., Бегалов Б., Бегимкулов Ш., Мамаражабов М. Ахборот технологиялари. Укув кулланма. - Т.: "Ношир", 2009. - 86 б.
2 Узбек тилининг изохли луFати. - Тошкент: "Узбекистан
миллий энциклопедияси" Давлат илмий нашриёти, 2006. - 460 б.
шаклни бериш, унинг тасвирини механик тарзда пайдо килиш, техник воситалар ёки тафаккурни шакллантириш (фикр шакллари) ёрдамида туFридан-туFри онг (аклий визуализация) ёрдамида хар кандай муракка-блик ва узига хосликнинг (хакикатан хам мав-жуд ва муаллифнинг онгида яратилган) аник, баркарор ва ёркин тасвирларни яратиш лозим булади.
Мацоланинг илмий янгилиги. Фан-техника хамда технологиялар жадал ривож-ланишини маълум бир боскичида давр талабларига мувофик равишдаги замонавий укув маълумотларни яратилиши, таълим жара-ёнида визуализациянинг ролини табиий равишда ошириб, тулдира бошлади. Аниклик деганда нафакат объектларнинг тасвир-лари, балки жараёнлар ёки ходисалар модел-лари, мураккаб укув материалларни тушу-нишни соддалаштирадиган схематик тузилма-лари, техник воситалардан фойдаланган холда динамик кургазмали куроллар ва медиатаъ-лим воситаларидан самарали фойдаланиш тушунилади.
Хозирги даврда, укув материалларини визуаллаштириш инсон учун визуал идрок-нинг ахамиятига, билиш жараёнларидаги образли идрокни етакчи урнига, инсоннинг ахборот юкламаларини ошириш ва ахборотлашган мухит фаолияти тажрибасини тако-миллаштириш шароитларига тайёрлаш зарур-лигига каратилган3.
Замонавий ахборот технологияларининг жадал ривожланиши хамда мобиллаштири-лиши хисобига, ахборот алмашиниш жара-ёнларининг катта хажмдаги кисми мобиль курилмалар (уяли алока воситалари, смарт-фонлар, планшетлар ва бошка шу кабилар) ёрдамида амалга оширилади. Бу уз навбатида ахборотларни мобиллашган дастурий восита-ларига мослаб яратиш ва ахборот алмашиниш заруриятини юзага келтиради. Ахборотлашган жамиятда маълумотлар алмашинуви бугунги кунда жахон буйлаб замонавий мобиль операцион тизимлар ва уларни куллаб кувватловчи дастурий воситалар уч турдаги операцион ситема(OS)лар: Android OS, IOS,
3 Штейнберг В.Э. О связи визуализации в дидактике со стандартами и компетенциями. // Профессиональное образование в современном мире. - 2017. - Т. 7. - № 1. - С. 814-826.
с
19
Windows Phone OSnap ëp^aMuga aManra omu-pi/magu. LUyHMHr,geK, энг Kyn ^oMflanaHyBmuma-pura эгa 6ynraH Android OSga unoBanap aco-caH *.apk(uHMuma Android Package - AH^poug y^yH apxuB^aHraH unoBanap naKeTu) ^opMa-Tuga ë3u^aflu.
Onurn TatnuM Myaccacanapuga Tana6a-napHumr Ha3apuM Ba aManum 6m^mm, ManaKa x,aMga KyHMKMa^apu caMapagop^uruH! aManra omupum Ma^ca^uga э.пeктpoн yKyB KynnaHManapHumr cohu x,aM,ga cM^aTMHM x,03upru gaBp Ta^a6^apuflaH Kenu6 muK^aH xpnga aManra omupum no3UM 6y^aflu. [OKopuga aMTu6 yTumraHnapHM эtтu6opгa onraH x,on,ga, Android OSra moc э.пeктpoн flapcnuKnap apa-Tumfla yHuHr KaMcu, xux,aT^apura acocuM эtтu-6opHu KapaTuw Myx,uM^urura TyxTa^u6 yTaMU3.
Android umoBa-napuHM apaTumfla Java Tyn^aMugaH ^oMflanaHum MaKcagra
MyBo^uKflup. Java-MnoBanapHM Mmna6 miKum y^yH 3apypuM 6ynraH 6upuH4u xux,aT, 6y Oracle (Oracle Corporation - 6y gacTypuM TatMUHoTHU Mmna6 ^MKapyB^u, Mat.nyMoT.nap 6a3acMHM 6omKapum Tu3uM.apu Ba 6u3Hec-unoBanapHu umna6 muKapumra uxTucocnamraH) KoMnaHu-acu ToMoHugaH apaTunraH Java Development Kit (JDK- 6y Java KoMnunaTopu, craHgapT Java cuh$ KyTy6xoHanapu, Typnu xun ëp^aM^u gacTypnap tubumuhu y3 umura xaM.araH Oracle Corporation ToMoHugaH TapKaTunafluraH Java gacTypnap) TynnaMu ^uco6naHaflu. Java Runtime Environment (JRE- ge6 KucKapTupunraH, Java y^yH pyc Tunuga umnam Myx,UTU ^uco6naHaflu. Java flacTypnapuHu umra Tymupum y^yH KoMnu-naTop Ba 6omKa umna6 muKapum BocuTanapu-cui3 3apyp 6ynraH BupTyan Mamurna) 6y cuBHumr KoMnbWTepuHru3flaru MnoBanapHM umra Tymu-pum y^yH KynnaHunaAu1.
IDE - Integrated Development Environment acocuga Ty3unraH, gacTyp^unap y^yH 3apyp 6ynraH Kynna6 ^oMflanu BUByan flaaypum Bocu-TanapHu apaTum uMKoHuaTnapuHu TaKAUM этa,цм. Android Studio GoogleHurnr Android uno-BanapuiHui apaTum y^yH pacMum umna6 miKKaH IDE x,uco6naHaflu2.
1 Голощапов А.Л. Google Android. Программирование для мобильных устройств (Профессиональное программирование). - Санкт-Петербург: «БХВ - Петербург», 2011. - 438 с.
2 https://ru.wikipedia.org.
HaTMwa.ap Ba aMa.MM TaT6MK,.nap. Android Studio Android n.aT^opMacu y^yH umoBa apa-Tum^a Java flacTyp.am Tumu^a, Android APIs Ba Android application architecturegaH 3apyp 6y.raH Ma.aKa Ba KyHUKMa.napra эгa
6y.Mmu mapT. ByryHru KyHga Android Studio y3UHUHr uMKOHMflT^apu 6u^aH eTaKmumuKHU Ky.ra KupuTgu. Google Android Studioni Windows, Mac OS X Ba a.6arra Linux n.aT-^opMa.apu y^yH um.a6 ^uKapu.raH. Android development n.aT^opMacu 6u.aH TaHumum y^yH yHu Android studioHu pacMMM ca^u^acu (developer.android.com) gaH Kymupu6 o.um MyMKuH. ym6y MaH3u.gaH Android Studio y^yH 3apyp 6y.aguraH SDK (uhmu3 Tu.uga software development kit) - 6y gacTypuM TatMMHOT um.a6 ^MKapyB^u MyTaxaccuc.apura MyaM^H gacTypuM TatMUHOT Tyn.aMu, acocuM gacTypuM TatMMHOT, annapaT n.aT^opMacu, KOMnbWTep tu3umu, oпеpaцuoн cucTeMa.ap ^aMga 6omKa n.aT^opMa.ap y^yH gacTyp.ap apaTumra umkoh 6epaguraH um.a6 m/iKapum BOcuTa.apu Tyn.aMuHu Tonum MyMKuH. Android Studio gacTypugaH ^oMga.aHum y^yH эca gacT.a6 ym6y gacTyp KOMnwTepga ypHaTumaflu x,aMga KyMugaru KeTMa-KeT.uKgaru aMa..ap 6axapu-.agu:
Set up Android Studio, KeMuHru KagaMga Next TyrMacuHu 6ocraH x,o.ga HaB6aTgaru Android Virtual Device (AVD) naHe.ura yTaMu3. Android AVDhu ypHaTum y^yH Default co3.a-Ma.apHu TaH.a6, aHa Next TyrMacu 6ocu.agu Ba Configuration Settings 6y.uMura yTu^agu. By epga Android Studioni Kaepra ypHaTu.umu ^aKuga aHuK.uK KupuTu^agu. TaH.araH xotu-paga KaMuga 500 Mera6aMTgaH opTuKPOK 6ym xoM 6y.umu .O3UM. Next TyrMacu 6ocu.u6, Choose Start Menu Folder naHe.ura yTu^agu. By epga Hapcara TerMaraH ^o.ga Install TyrMa-cuhu 6ocu.agu x,aM,ga Installing process 6om.a-Hagu.
^acTypHU ypHaTum xapaeHu TyraraHgaH cyHr aHa Next TyrMacu 6ocu.agu Ba xapaeH aKyH-.aHu6, Finish TyrMacu o^u.agu. Finish TyrMacu 6ocu.umu 6u.aH Android Studio aBTOMaTUK Tap3ga umra Tymagu Ba 6upuH4u 6y.u6, gacTyp android studioga Terum.u .oMux,aHu o^um eKu o^Mac.uKHu cypaMgu. By epga arap o.guH-gaH caK.aHraH .oMux,a MaBxyg 6y.ca, 6upuH4u radio button TyrMacuHiu TaH.am MyMKuH 6y.u6,
3AM0HABMM TAMMM / COBPEMEHHOE 0BPA30BAHME 2020, 5 (90)
г
20
иккинчи вариант кулланилади ва жараён давом эттирилади.
Android Studio Splash Screen, Finding Available SDK Components лозим булган SDKни топиб уни юклаш жараёни бошла-нади. Android Studio учун зарур булган SDKни кучириши билан Android Studio Setup Wizard диалоги экранга куринади. Next тугмаси босилган холатда созламалар урнатилади. Урнатиш тури танланиб, Next тугмаси боси-лади ва кейинги боскичда ихтиёрий theme (мавзу) танланиб, сунгра Next тугмаси боси-либ, навбатдаги ойнага утилади.
Якунловчи кисм бу барча зарур файл-ларни юклаб олиш жараёни хисобланади. Finish тугмаси босилиши оркали керакли файлларни юклаш жараёни бир оз муддатни уз ичига олади. Натижада жараён тугагиши билан Finish тугмасини босган холда Welcome Android Studio ойнасига утилади.
Шунинг билан Android Studio урнатилади ва биринчи Androidдаги лойиха Start a new Android Studio project тугмасини босиш билан ишга туширилади. Android Studios билан танишиб чикиш оддий усулларидан бири энг содда илова яратилади ва уни оддий килиб, Hello World деб номланади. Start a new Android Studio project тугмасини босиш оркали шу ойнага утилади. Шундан сунг, дастур лойихасини хотирада саклаш учун унга бирор бир ном берилади. Ихтиёрий каталогни очиб, Android лойихалар уша ерда сакланиши учун уни Project Locationda курсатилади ва Next тугмаси босилади.
Target devices буйруFи оркали Android Studio лойихаси учун керакли фактор-ларни танлашга имконияти яратилиб ва уни узгаришсиз колдириб, Next тугмаси босилади. Энди activity буйругини созлаш учун зарур буладиган activity тури танланиб, уни урнатиш жараёни давом эттирилади ва Next тугмаси босилади. Агарда биринчи марта Android Studio урнатилаётган булса, Android Studio constraint layouts тегишли булган, баъзи файлларини юклаб олиш максадга мувофик булиб, user interfaceни хосил килиш учун Finish тугмасини босилади1.
1 https://medium.com/@aabdufattokh/boshlangichlar-uchun-android-studio-ni-sozlash-va-o-rnatish-qo-llanma-e1c6f3389bce
Натижада, Android Studio дастури ишга туширилиб, Run (ишга тушириш) буйруги фаоллаштирилса, экранда Hello World Application пайдо булади ва Android Studio User Interface билан батафсил танишиш хамда унинг имкониятларини урганиш мумкин булади. Бунинг учун албатта Java дастурлаш тили билан ишлаш куникмаси талаб этилади.
Мобиль технологияларни ривожланти-риш билан бирга мобиль иловалар бозори ривожланиб боради, жумладан, Android ОS учун мобиль иловалар бозори ривожланади. Хозирги кунга кадар дастур яратиш факат илFор дастурчилар томонидан амалга оши-рилаётган булса, эндиликда ушбу имконият дастурлаш тили тушунчасидан тегишли маъ-лумотга ва интернетдан фойдаланиш имко-ниятига эга булган хар кандай инсон бундай имкониятга эга булади.
Куйида дастурий кодларсиз Android ило-валарни яратиш имкониятига эга булган бир нечта ёрдамчи дастурлардан амалиётда фойдаланиш мумкин ва уларнинг камчиликлари хамда афзалликлари тахлил килинади:
TheAppBuilder. Ушбу дастур иловалар яратиш учун кулай восита хисобланиб, ундан фойдаланиш хеч кандай ортикча маблаF талаб этмайди. Унинг асосий кам-чилиги, ушбу дастурий таъминот махсулоти рус тилини куллаб-кувватламаслигидадир. Дастурий махсулотнинг мухим функциялари куйидагилардан иборат булиши мумкин:
• Android OS иловаларини яратишда катта хажмдаги танловлар мавжуд булиб, у агар оддий дастур яратиш лозим булганида, шаблонларда тавсия этиладиган вариантлари-дан бирини осон танлаш имкониятига эга;
• яратилган дастур буйича батафсил ста-тистикани куриш кобилияти мавжуд;
• яратилган оддий ва тушунарли электрон нашр ва google play иловасини ушбу дастурда куллаш мумкин.
AppsGeyser - диккатга сазовор булган сифатли восита хисобланиб, юкорида кайд килиб утилгани каби Android OS остидаги дастурий таъминотга эга булиши шарт эмас. Дастурда хамма нарса оддий ва содда, лойиха учун «дизайнер» кисмидан уни бир неча дакикада бирлаштириш имкониятига эга.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 5 (90)
с
21
Куйида тавсия этиладиган дастурий восита имкониятларини тах,лил килиб чикиш мумкин булади, яъни:
• турли мавзулардаги шаблонларнинг катта архиви, ресторанлар, фото студиялар, байрамлар, спорт, радио, юк ташиш ва шу каби куплаб бошка андозалар мавжуд булиб, уни эх,тиёж учун туFри танловни амалга оши-риш ва уни тах,рирлаш зарур;
• янги иловани тарFиб килишда урнатиладиган воситалар, баъзан янги дастур-нинг раFбатлантиришни тарFиб килиниши учун куп вакт ва куч талаб килади, дизайнерга урнатилган реклама воситалари эса ушбу вазифани соддалаштириш имконияти мавжуд булади;
• дастур реклама тармоFига уланиш кобилияти эга, шунинг учун яратилган дастур ёрдамида кушимча даромад топиш имконияти яратилади.
AppsMakerstore. Ушбу дастур Android OS учун мобил иловаларни яратишда кулай ва оддий восита х,исобланиб, унинг асосий афзаллиги, у олти турдаги мобиль опера-цион тизим учун бир вактнинг узида мобил иловаларни яратиш имкониятига эга булиб, бундан ташкари, унинг фойдали жих,атлари куйидагилардан иборат:
• оддий ва содда онлайн дизайнер билан ишлаш кобилиятига эга;
• х,еч кандай кушимча маблаF сарф-ламасдан х,исоб кайдномасини руйхатдан утказиш имконияти яратилади;
• Android OS иловаси учун мулжалланган катта архивда зарур иловани оддий йул билан кайд этиш имкониятига эга булади.
Net2Share умуман маблаF талаб килмайдиган конструктор Android иловаси х,исобланиб, ушбу илова нафакат дастурларни яратишга, балки уларнинг ички реклама килиш имкониятларини очиб беради. Бундан ташкари, компания доимий мобиль иловаларни яратиш ва раFбатлантириш буйича ортикча х,аражат талаб килмайдиган тренинг-семинарлар ва веб-семинарлар ташкил килади. Унинг расмий веб сах,ифаси http:// net2share.com сах,ифасида кайд этилган.
AppsGeyser. Ушбу дастур веб контентга асосланган Android иловаларни яратишда кушимча маблаF талаб килмайдиган онлайн хизматлардан бири х,исобланади. Тайёр
дастурни олиш учун исталган сайтга мурожаат килиш ва дастур учун зарур булган номни танлаб, тавсиф бериш, маълум бир тоифани танлаш бир неча дакика ичида илованинг .apk форматидаги файлини олиш имкониятига эга булади. Хизмат аризаси х,еч кандай кушимча х,аражат талаб килмаган х,олда таркатиш, реклама килиш, статистикасининг куриш хиз-матларини такдим этади. AppsGeyserнинг рус тилидаги версияси амалда мавжуд ва жорий килинган. Ушбу дастурда алох,ида яратилган HTML-код ёки жужжат, DOC, DOCX, PPT yoki PPTX форматидан фойдаланилади. AppsGeyser билан яратилган иловалар Android Markets жойлаштириб, унинг расмий веб сах,ифаси http://www.appsgeyser.com ва http://www. appsgeyser.ru.
TheAppBuilder. Ушбу дастур хизмати анча самарали х,исобланиб, HTML5 дастур ишлаб чикарувчисидир. Унинг ёрдамида ишлаб чикилган иловалар онлайн дуконларда жой-лаштирилиши шарт эмас. Чунки уларни туFридан-туFри сотиш мумкин. Ушбу х,олатда фойдаланувчилардан тугалланган илова-дан фойдаланиш талаб этилади. Ушбу хизмат QR кодлари ва СMS-хабарлари оркали амалга оширилади. TheAppBuilder хизмати-нинг узига хос хусусияти шаблонлар ва созла-маларнинг кенг танлови х,исобланади. AES-128 стандарти асосида маълумотларни шиф-рлаш, Microsoft SharePoint ва Active Directory билан интеграция килиш имкониятларига эга. Худди шунингдек, Android платформалар учун иловалар яратиш учун HTML5, Web App веб дизайн тилларидан фойдаланилган х,олда, iPhone платформаларида х,ам жорий этиш мумкин. Техник куллаб-кувватлаш хизмати веб сах,ифаси бу http://www.theappbuilder.com веб сах,ифасида берилган.
Andromo дастури Android OS учун иловаларни ишлаб чикариш буйича профессионал хизмат х,исобланиб, ушбу хизмат билан яратилган дастур турли максадларда масалан, даромад ёки кунгил очар хизматларни амалга оширишда фойдаланиланилади. Онлайн ишлаб чикаришда Andromo савдо белгиси кулланилади. Натижада, х,еч кандай сарф х,аражат талаб килмайдиган илова яратилади. Дастур интерфаол хариталар, фото галлерея-лар, PDF х,ужжатлар, javascript ва HTML5 тех-нологиялари, ижтимоий тармоклар билан
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 5 (90)
с
22
ишлашни куллаб-кувватлайди. Техник куллаб-кувватлаш хизмати http://www.andromo.com веб сахифасида келтирилган1.
Хулоса ва таклифлар.
Таълим жараёнида укув материалларини визуаллаштириш, талабаларнинг фанга нис-батан булган тасаввур ва мустакил равишда эркин фикрлаш кобилиятларини кенгайти-ради. Натижада фан мавзулари уртасидаги узаро узвийлик ва узлуксизлик янада мустахкамланади.
Электрон дарсликлар яратиш ва укув материалларини визуаллаштиришда онлайн дизайнерлар томонидан Android илова-лар учун кулланиладиган юкоридаги усул-лар аслида дастурий таъминот ишлаб чикиш билан боFлик эмас. Чунки, айрим холларда
ушбу дастурларнинг барчаси узига хос хусу-сиятига эга булиб, улар «хакикий дастур» деб номланиш х,укукини талаб кила олмайди. Кел-гусида ижобий ёндашув асосида улардан ама-лиётда кенг фойдаланиш мумкин. Олий таълим муассасаларида укитишнинг сифати ва самарадорлигини оширишдаги муаммолар-нинг замонавий технологиялар ва визуал дастурий воситалардан фойдаланилган холда электрон дастур ва иловалар билан электрон укув кулланмалар яратилиши билан юкорида таъкидлаб утилган муаммолар уз ечимини топади. Чунки, хох у дастурчи ёки дизайнер, улар томонидан яратилган дастурий восита-лар оркали дастлаб электрон дарсликлар сони ва шу оркали уларнинг сифатини хам ошириб бориш имкониятига эга булинади.
Адабиётлар руйхати:
1. Арипов М., Бегалов Б., Бегимкулов Ш., Мамаражабов М. Ахборот технологиялари. Укув кулланма. - Т.: "Ношир", 2009. - 86-б.
2. Узбек тилининг изохли луFати. - Тошкент: "Узбекистон миллий энциклопедияси" Давлат илмий нашриёти, 2006. - 460 б.
3. Штейнберг В.Э. О связи визуализации в дидактике со стандартами и компетенциями. // Профессиональное образование в современном мире. - 2017. - Т. 7. - № 1. - С. 814-826.
4. Голощапов А.Л. Google Android. Программирование для мобильных устройств (Профессиональное программирование). - Санкт-Петербург: «БХВ - Петербург», 2011. - 438 с.
5. https://ru.wikipedia.org
6. https://medium.com/@aabdufattokh/boshlangichlar-uchun-android-studio-ni-sozlash-va-o-rnatish-qo-llanma-e1c6f3389bce
7. https://ilyarm.ru/uz/create-an-application-for-android-programs-for-creating-android-applications.html.
1 https://ilyarm.ru/uz/create-an-application-for-android-programs-for-creating-android-applications.html.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 5 (90)