Научная статья на тему 'ЗАКОНОМЕРНОСТЬ ПРИНЦИПЫ И ОБУЧЕНИЯ'

ЗАКОНОМЕРНОСТЬ ПРИНЦИПЫ И ОБУЧЕНИЯ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
150
31
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ОБРАЗОВАНИИ / ПРОБЛЕМА / СИСТЕМА / ПРИНЦИП / ОБУЧЕНИЯ / ЗАКОНОМЕРНОСТЬ / ШКОЛА / ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ / УЧАЩИХСЯ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Нозимов Т.К.

В данной статье рассматриваются вопросы, проблемы принципы обучения в общеобразовательных учреждений. Авторы статьей на конкретных примерах показать роль и значение принципов обучения. А также представляет информацию о достижениях трудностях и путях их решений в этой сфере деятельности. Польный обхват учащихся в образование и поднять уровень качества образования является одной из важнейшей проблемой системы образования

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

PATTERN PRINCIPLES AND TRAINING

This article deals with the issues and problems of the principles of education in general education institutions. The authors of the article on specific examples to show the role and importance of the principles of learning. And also provides information on the achievements of difficulties and ways to solve them in this field. The full girth of students in education and raise the level of quality of education is one of the most important problems of the education system.

Текст научной работы на тему «ЗАКОНОМЕРНОСТЬ ПРИНЦИПЫ И ОБУЧЕНИЯ»

Дариюш Юхайи - соискатель Таджикского государственного педагогического университета им. Садриддина Айни. Тел: (+992) 9891515119 23. E-mail: duhaeig@gmail. com.

About the author:

Dorushi Ukhai - researcher of Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini. Phone: (+992) 9891515119 23. E-mail: duhaeig@gmail.com.

КРНУНИЯТ ВА ПРИНСИПХОИ ТАЪ ЛИМ

Нозимов Т.Ц., Саидов М.В.

Донишгощ давлатии омузгории Тоцикистон ба номи САйни

Таълим чун падидаи комил - яке аз сохти мухимтарини чомеа мебошад, барои хамин конунхои вай махсули дарунии худтаъсис аст. ^онуният мафхуми хачмаш васеътар аз конун буда, чун натичаи амалхои якчояи конунхои зиёд мебошад.

Крнунияти таълим алокахои мухиму зарурро байни шарт ва натича ифода мекунанд. Дар таълим конунхои диалектика истифодаи худро меёбанд:

1. конуни ягонагй ва мухорибаи мукобилиятй;

2. конуни гузариши захирахои шуморавй ба дигаргунихои сифати;

3. конуни инкор кардани инкор;

4. Барои ташкил ва амалй гардидани чараёни таълим вохидхои дарача ахамияти калон доранд:

5. дарачахои мохият ва ходисахо;

6. ягонагии шакл ва мазмун;

7. дарачаи зарурат;

8. дарачаи тасодуф;

9. дарачаи вакт.

Таъсирнокии чараёни таълим аз шароитхое, ки дар он мегузарад,

(моддй, гигиенй, ичтимой, рухй) конуни дахлдор аст. Ба онхо кордонии омузгор, потенсиали эчодии у, кобилияти рефлексивй, саъю кушиши саривакт пурра намудани дониш ва ислох намудани сифатхои шахсиятй дахл доранд.

Принсипхои таълим - мавкеъхои аввали дидактикй мебошанд, ки раванди конунхои объективй ва конунияти чараёни таълимро инъикос намуда, чихати таълимро ба инкишофи шахсият муайян мекунанд. Дар принсипхои таълим муносибатхои назариявй ба тартиби чараёни таълим ва идоракунии он кушода мешаванд. Онхо мавкеъ ва гузоришхоро муайян мекунанд, ки бо онхо омузгорон ба ташкили чараёни таълим ва чустучуи имкониятхои муносиб кардани он мегузаранд.

Донистани принсипхои таълим имконият медихад, ки чараёни таълимро мутобики конуният ташкил намуда, асоснокии максадхоро муайян карда, мазмуни маълумотхои таълимиро дур карда, шакл ва усули ба максад мухимро чудо намоем. Дар баробари ин, онхо ба таълимдихандагону таълимгирандагон имкон медиханд, ки мархилахои чараёни таълимро риоя намуда, хамкорй намоянд. Азбаски принсипхои таълим дар асоси конун ва конуният тасвият карда шуданд, дар байни онхо чунин шартхое хастанд, ки барои ташкили раванди таълим дар тамоми шаклхои муассисахои таълимй умумианд.

М.Лутфулоев академики АТТ принсипхои таълимиро пурратар тасвият додааст:

* таълим сари вакт OFOз шуда, бояд тадричй бошад;

* таълим бояд ба табиат мувофик бошаду мутобики хусусиятх,ои рухии хонандагон гузаронида шавад;

* яке аз шартхои асосии муваффакияти таълим - тартиб ва мураттабй мебошад;

* таълим бояд фаъолнокй, ташаббускорй ва хаваскориро инкишоф намояд;

* таълим бояд ба хонандагон мувофики кувваташон бошад, лекин на душвор на осон.

Х,амаи принсипхои таълим бо хамдигар алокаманданд ва яке ба дигараш дохил мешавад, барои хамин онхо хамчун системае, ки аз шартхои пурмазмуну мурофиавй иборат аст, хисоб карда мешаванд, Ин таксимот шартй мебошад: ахамияти хар яки онхо дар махдудияти чорчубаи гурухи худ нест. Вале вай аз чихати методй конунй аст, чунки ба ду саволи асосии дидактикй чавоб доданро ёрй медихад: ба чй омузондан ва чй тавр омузондан лозим? Аз принсипхои дидактикй коидахои таълим мебароянд, ки ба шарт тобеият карда, вайро аник мекунанд, хусусияти усулхои методии истифодабурдаи омузгорро муайян мекунанд ва ба амаликунии ин шарт мерасонанд. Принсипхо мохияти чараёни таълимро инъикос мекунанд, коидахо бошад, тарафхои алохидаи вайро ифода менамояд.

Принсипхои пурмазмуни таълим конуниятхоро инъикос мекунанд, ки бо интихоби мазмуни таълиму муккамалкунй вобастаанд. Ба ин принсипхо тааллук доранд: шахрвандй, илмият, хосиятх,ои

тарбиякунанда устувор ва чихати тачрибави дошта (алокамандии назария бо амалия, таълим бо хаёт).

Принсипх,ои шахрвандй манбахои ичтимоии таълимро инъикос мекунанд. Айни замон ахамиятнокии вай бо сабаби дигаршавии ислохотй давлатии низоми маорифи Точикистон ва зарурияти баркарор намудани хиссиёти ватандустй, ташаккули хусусияти миллй, ташкили боигарихои миллй ва кор карда баромадани онхо дар низом, маъмул мебошад. Ин принсип дар муайян намудани мазмуни тахсилот, ки ба инкишофи субъекти шахс, зохидии вай ва баркамол буданаш равона карда шудааст, ифода мешавад.

Принсипи шахрвандй дар таълим чихати инсонпарваронаи мазмуни таълимро дар назар дошта, имкон медихад, ки талаботхои ичтимои ва шахсиятиро конеъ гардонад. Вай бо ташкили худогохии шахрвандй, тартиби тасаввурот дар бораи коидахои ичтимоию сиёсии кишвар, дар бораи хусусиятхои рухии этникй, сохторхои менталитетй, нуфузи сиёсат ва фарханг алокаманд аст.

Мутобики принсипи шахрвандй таълим мазмуни таълим аз нуктаи назари ичтимоиву ахамиятноки шахсият бояд чудо карда шуда, маводхои тафсирй, ки вокеахои чориро инъикос мекунанд, хусусиятхои махаллй ва минтакавиро бояд дошта бошад.

Принсипи илмият мувофикаи мазмуни таълим ба сатхи инкишофи илму техникаи хозира тачрибае, ки тамаддуни чахонй чамъ овардааст, пешбинй менамояд. Принсипи илмият талаб менамояд, ки мазмуни таълим, чун вакти таълимй истифода бурда, инчунин берун аз синф ба шиносоии таълимгирандагон бо омилхои объективии илмй, руйдодхо, конунхо, назарияхои асосй ва консепсияхои ин ё он соха кушодани муваффакиятхои хозира ва инкишофи оянда равона карда шавад. Принсипи илмият талаботхоро ба тартиб намудани накшаи таълими, барномахо ва китобхои дарсй муайян намуда, истифода бурдани маводхои иловагие, ки маълумотхои прблемахои глобалй ва муваффакиятхои хозиразамонро доранд, талаб мекунад. Тахкурсии принсипи илмият хамкории педагогй мебошад ва бояд дар хонанда фаъолияти идрокро инкишоф дода, ба фикррониии креативй, эчодиёт равона карда шавад.

Принсипи тарбиягирандагон дар конунияти ягонагии таълим ва тарбия асос мегирад. Тарбия дар чараёни таълим бо инкишофи зехнй ва пеш аз хама бо инкишофи кобилияти креативй, идрокй, индивидуали бо назардошти шавку хаваси таълимгирандагон вобастагй дорад. Азхудкунии тахсилоти таълимй нафакат сохаи донишро инкишоф медихад, балки хосият ва сифатхои шахсиятиро чун муттахидй, мустакилй, тахаммул, мехнатдустй, кордонй, интизомнокиро тарбия мекунад.

Принсипи устувор ва чихати амалидоштаи таълим тайёрии пухтаи назариявй ё амалии хонандагонро дар муассисаи тахсилоти умумй талаб мекунад.

Мустахкамй дар таълим илмият, пуррагй ва амикии донишро дар назар дошта, мунтазамии мазмунро аз сохахои асосии дониш, бехтарин таносуби амалият ва назариятро талаб менамояд, аммо чихати назариявй - сохтан ва имтидоди ин донишро ба вазъияти хакики дар хаёт ва фаъолияти инсон мебошад.

Мазмуни таълим аз руи ин принсип бояд дигаргунихоро дар иктисодиёт, сиёсат, фархднг инъикос кунад, яъне дар он каринаи ичтимоие, ки фаъолияти таълимгирандагон мегузарад.

ЛЕТЕРАТУРА

1.Бабанский Ю.К «Оптимизация учебного воспитательного процесса.

2. Крнуни Чумхурии Точикистон Душанбе - 2013.

3.МЛутфуллоев. Педагогикаи муосир. Душанбе 2007 сол.

4.Рохнамо, Абдулло. Эмомалй Рахмон - Пешвои миллат: Ч,анбахои назарй ва амалй масъала - Душанбе «Ирфон» 2016-54 с.

ЗАКОНОМЕРНОСТЬ ПРИНЦИПЫ И ОБУЧЕНИЯ

В данной статье рассматриваются вопросы, проблемы принципы обучения в общеобразовательных учреждений. Авторы статьей на конкретных примерах показать роль и значение принципов обучения. А также представляет информацию о достижениях трудностях и путях их решений в этой сфере деятельности. Польный обхват учащихся в образование и поднять уровень качества образования является одной из важнейшей проблемой системы образования

Ключевые слова: образовании, проблема, система, принцип, обучения, закономерность, школа, деятельность, учащихся.

PATTERN PRINCIPLES AND TRAINING

This article deals with the issues and problems of the principles of education in general education institutions. The authors of the article on specific examples to show the role and importance of the principles of learning. And also provides information on the achievements of difficulties and ways to solve them in this

field. The full girth of students in education and raise the level of quality of education is one of the most important problems of the education system.

Keywords: education, problem, system, principle, learning, law, school, activity, students.

Сведения об автора:

Нозимов Т.К. - преподаватель кафедры общая психология Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни. Тел.: (992) 904128171;

About the autor:

Nozim T.K. -teacher in the Department of the General Psychology of the Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Ayni. Те1: (+992) 904128171.

ИЗУЧЕНИЕ ПРОБЛЕМЫ ГРАМОТНОСТИ ТАДЖИКСКИХ ЖЕНЩИН В ИССЛЕДОВАНИЯХ АКАДЕМИКА ОБИДОВА И.О.

(посвящается 95летию академика ОбидоваИ.О.)

Обидова М.И.

Таджикский государственный педагогический университет им С.Айни

Исторически доказано, когда страны переживают войны, экономические кризисы, невзгоды и наконец наступает мирное время, люди поглощаются в науку, искусство и расписывают историю прошедших времен да бы оставить память подрастающему поколению, чтобы помнили и ценили то каким путём, была завоевана свобода и мир, чтобы знали о миротворцах, отех, кто боролся за справедливость, за независимость и за просвещенность.

В данное время наступил такой момент, когда мы потомки тех людей, которые стояли у истоков науки и просвещения в Республики Таджикистан должны показать путь которые они достигли и оставили свое наследие для будущих.

Одним из таких просвещенцев, который будучи студентом педагогического училища непосредственно в 30-ые годы участвовал в борьбе за всеобщую неграмотность и в становлении народного просвещения Республики Таджикистан является сын таджикского народа, ученый, педагог, доктор педагогических наук, профессор и академик Академии педагогических наук СССР Обидов Ибрагим Обидович.

В годы,когда в стране было объявлено борьба за неграмотность населения он, как один из лучших студентов работал в качестве учителя в школах, где обучали грамоте и 9-летнего ребенка, и 75 летнего старика.

С 1941 по 1945 годы служил в советских войсках, участвовал в боях за освобождение города Москвы, Белорусских фронтах и дошел до Германии, Победу отпраздновал на Эльбе.

Послевоенные годы до конца жизни полностью посвятил свою плодотворную педагогическую деятельность изучению истории просвещения таджикского народа и подготовке научно-педагогических кадров для республики и других государств.

В своих научных исследованиях с исторической позиции им была рассмотрена народное образование в дореволюционном Таджикистане. Изучив исторические материалы, он пишет: «Трудящиеся дореволюционного Таджикистана несли насебе не только классовый, но и национальный гнёт. Царское правительство и правительство Бухарского ханства лишали трудящиеся массы даже тех ничтожных политических прав, которыми пользовались, например, трудящиеся России. Царские чиновники и местные феодалы все вопросы решали самочинно, без всякого участия народных масс, они душили таланты народов, в том числе и таджикского народа»[1, с.12].

Одним из основных вопросов которое было исследовано академиком Обидовым И.О. являлось подготовка педагогических кадров и изучение грамотности населения.

До революции в Таджикистанетакже, как и во многих странах, обучение несло религиозный и классовый характер,существовали мусульманские религиозные школы где обучались исключительно дети имущих слоев населения. «По статистике в начале ХХ в. В Туркестанском крае было не менее 5000 мусульманских мактабов»[2, с.99]. Школы открывались при мечетях, по частной инициативедомулло -имамов и суфи, не существовали специальные школьные здания, не было единой учебной программы.«Эти школы, и низшие - «мактабы» и повышенные «медресе», возглавляемые духовенством и предназначенные для подготовки кадров духовенства и эмирских чиновников, по своей классовой сущности были глубоко чужды трудящимся и не представляли собой никакой культурной ценности»[3, с.14].

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.