ЮК ТЕРМИНАЛИ ФАОЛИЯТИНИ САМАРАЛИ ТАШКИЛ ЭТИШ
МЕЗОНЛАРИ
А. А. Шермухамедов, М. Н. Жураев, З. Юсуфхонов
ТДТУ
АННОТАЦИЯ
Маколада, юкларни уз вактида етказиб бериш ва мижозларнинг эхтиёжларини кондирилиши бевосита юк терминалларининг самарали фаолиятига богликлиги келтирилган. Бунда, терминал оркали ташишнинг технологик жараён боскичлари ва терминал-ташиш тизими фаолиятининг самарали бошкариш мезонлари шакллантирилган хамда тугридан-тугри ташишдан терминал ташишнинг устуворлиги асосланган.
Калит сузлар: Транспорт-логистика, юк терминали, ташиш, курсаткичлар, харажатлар.
Иктисодиётни инновацион ривожланишини таъминлаш учун мамлакатда "транспорт-логистика" тизимини ташкил этиш зарурати тугилмокда. Бугунги кунда мамлакатимиз ялпи ички махсулотида транспорт тармогининг улуши 11 фоизни ташкил этмокда. Бу эса тизимнинг накадар мухумлигини, яъни, бошка сохалар ривожланишига юкори даражада таъсир курсатувчи инфратузилмавий соха эканлигини курсатиб турибди. "Транспорт-логистика" тизимининг баркарор ва самарали фаолияти, худудларда саноат ва кишлок хужалиги буйича турли тармокларни янада ривожлантириш, мамлакат ахолисининг турмуш даражаси ва шароитини яхшилашнинг зарур шарти хисобланади [1].
Ривожланиб бораётган мамлакатимиз учун юкларни етказиб беришнинг самарадор тизимини ташкил килиш мухим масала хисобланади. Юкларни уз вактида самарали етказиб бериш оркали, биринчидан, ички бозорда тайёр махсулот ва хом-ашё харакатини мувофиклиги таъминланишга ва истеъмолчиларга етказиб берилаётган махсулот нархларини арзонлашишига эришилади.
Узбекистонда ташиш, ишлов бериш, саклаш ва чакана савдо учун сотуволди сервис хизматлари билан боглик логистика хизматларининг тулик комплексини такдим эта оладиган универсал логистика-терминалларини шакллантиришга эхтиёж тугилмокда. Бунда, товарлар экспорти ва транспорт хизматлари хажмини ошириш, импортни оптималлаштириш ва транзит юкларнинг кушимча окимларини жалб килишда логистика-терминалларини ривожлантириш мухим вазифалардан хисобланади [2].
"Логистика терминали" тизимини ривожлантиришнинг янги имкониятларини ишга солиш, худудларнинг "логистика терминали" салохиятидан окилона фойдаланиш эвазига уларни жадал ва мувозанатли ривожланишини таъминлашга каратилган чора-тадбирларнинг курилаётганлигини алохида таъкидлаш жоиз. Айни вактда мамлакатимизда "логистика-терминал" тизимини модернизация килиш, уларни энг замонавий, илгор техника ва технологиялар билан таъминлаш, илм-фан, техника сохаларида янги ишланмаларни яратиш ва жорий килиш асосида ташкил килишга катта ахамият каратилмокда. Шу билан бирга транспорт-логистик хизматларни ташкил этишда, истеъмолчиларни ташиш хажмларига булган эхтиёжларини самарали таъминлаш, ташиш харажатларини камайтириш, автотранспорт воситалари иш унумдорлигини ошириш максадида, халк хужалигида юкларни ташишни оптималлаштиришга багишланган катор илмий-тадкикот ишлари олиб борилган.
Ишлаб чикариш жараёнларида транспорт-логистик хизматларининг ташкил этиш, иктисодий бошкарувни оптималлаштириш ва моддий харажатларни камайтириш каби масалалар билан йирик тадкикотчилар, Д.Дж.Бауэрсокс, Вельможин А.В., Гудков В.А., Миротин Л.Б. , В.С.Лукинский, С.М.Мочалин, Ш.А. Бутаев. Г.А.Саматов, М.Н. Жураев ва бошкаларнинг илмий ишларида батафсил ёритилган.
Транспорт-логистик хизматларни самарали ташкил этилиши терминал тизимларидаги ташувларда намоён булади, бунда куп сонли логистик вазифаларнинг интеграцияси шаклланади. Юк терминалларининг махсуслашуви мижозларнинг хизмат курсатиш сифатини ошириш ва логистик харажатларни камайтириш имконини беради[3].
Бугунги шароитида мижозлар томонидан транспорт хизмати сифатига, ташиш жараёни ва натижаларига юкори даражадаги транспорт-логистик талаблар куйилмокда. [4].
Транспорт-логистик хизматларни самарали ташкил этишда, тезкор ахборот ва техник-технологик воситаларнинг мувофиклашган самарали фаолияти асосида логистик операцияларни режалаштириш, таъминот занжирини бошкаришда мухум хисобланади[5].
Сунгги йилларда интегратциялашган логистика тизими "лойихалаш - харид килиш - ишлаб чикариш - таркатиш - сотиш - хизмат курсатиш" окимларини самарали бошкаришда кулланилмокда. Бунда, турли функционал сохаларни ва уларнинг иштирокчиларини ягона логистика тизими доирасида бирлаштиришдир. Логистика транспорти ва таксимоти тизимларининг самарали ишлаши тизимли ёндашув асосида товар-моддий ва тегишли ахборот ва молиявий окимларни бошкариш хамда режалаштиришни оптималлаштириш ва логистика тизимининг
барча иштирокчиларининг икктисодий манфаатларини мувофикдаштириш оркали амалга оширишга каратилган булади.
Юк терминаллари логистика инфратузилмасининг асосий объектларидан бири хисобланади. Юк терминали - ташкилий жихатдан узаро богланган ва турли хил товарлар партияларини кабул килиш, юклаш ва тушириш, саклаш, саралаш, кайта ишлаш билан боглик; логистика оператцияларини бажариш учун мулжалланган тузилмалар, ходимлар, техник ва технологик курилмаларнинг махсус мажмуаси хисобланади.Терминал транспорт тармогининг бошлангич, якуний ва оралик нукталарида жойлашган курилмалар мажмуасидир. Терминаллар юк окимини ташиш жараёнида турли хил транспорт турларининг узаро таъсирини таъминлайди. Терминал оркали ташишнинг технологик жараёни учта асосий боскичдан иборат:
1. товарларни терминалга етказиб бериш;
2. терминалда юкларга ишлов бериш;
3. Юкларни жунатиш ва белгиланган жойларга чизикли ташиш.
Терминаллар орасидаги чизикли (магистрал) ташиш хар хил транспорт турларида ва турли схемалар буйича амалга оширилиши мумкин. Терминалда юклаш, коида тарикасида, кечки пайт амалга оширилади, автопоезд харакати эса эрталаб пунктга (терминалга) этиб бориш учун тунда амалга оширилади. Терминал ташиш сифати юкларни етказиб беришнинг юкори тезлиги ва транспорт воситаларидан самарали фойдаланиш билан тавсифланади. Омбор корхоналари товарларни саклаш вазифасини бажарадиган булса, терминалларда юкларни туплаш билан бир каторда, таксимлаш ва бирлаштириш, ташиш йуналишлари буйича юкларни шакллантириш ва таркатиш билан боглик булган асосий функцияларни бажаради.
Замонавий юк терминали - бу турли хил фаолият турларини, жумладан, юкларни ташиш, саклаш ва куплаб кушимча хизматларни сотиш шугулланадиган корхона булиб, бундай терминал мажмуаларига куйидагилар киради:
• товарларни саклаш ва кайта ишлаш учун махсус омборхоналар; •контейнер терминаллари ва транспорт воситаларини саклаш платформалари; •тегишли хизматлар томонидан божхона функсияларини бажариш учун бинолар;
• банк филиаллари ва сертификатлаштириш марказлари;
• экспедиторлик ва брокерлик фирмалари;
• сугурта компаниялари;
• улгуржи ва чакана савдо марказлари ва бизнес марказлари;
•мижозларнинг, шу жумладан хорижий фирмаларнинг, савдо ваколатхоналарининг маъмурий бинолари ва офислари;
• хавфсизлик хизматлари;
• хисоблаш ва ахборот-логистика марказлари;
• транспорт воситаларига техник хизмат курсатиш марказлари;
• улгуржи ва чакана савдо дуконлари ва кургазма заллари;
• тахлилий тадкикот марказлари.
Шу билан бир каторда, терминал мажмуаларини замонавий асбоб-ускуналар ва дастурий таъминот билан жихозлаш туфайли товарларни саралаш жараёни тезлашади, бу эса жуда катта хажмдаги кирувчи товарларни кайта ишлаш имконини беради. Бундан ташкари, турли гурухлардаги товарларнинг автоматик харакатланиш жараёни. хар кандай кутилмаган вазиятлар юзага келганда, шунингдек, йулни кискартириш ва товарларнинг максимал мумкин булган хавфсизлигини таъминлаш буйича мулохазалар асосида этказиб бериш йуналишини тугри созлаш имконини беради.
Юк терминалларининг технологик цикли куйидаги учта жараёнлардан иборат булади: импорт, экспорт ва транзит.
Биринчи жараён, импорт юкни тушириш, омборга жойлаштириш ва юкни мижозга етказиб беришни уз ичига олади.
Иккинчи жараён, экспортга юк жунатувчилар учун ташиш хизматини курсатиш, юкни омборга кабул килиш, омбордан етказиб бериш ва юклаш киради.
Учинчи жараён, транзит - бу биринчи иккита жараённинг комбинатсияси булиб, купинча оралик оператциялар кушилади.
Юк терминалларида асосий технологик жараёнлар бир каторда куйидаги ёрдамчи жараёнлар хам бажарилади:
• технологик циклнинг барча боскичлари учун жадваллар тузиш ва уларни кузатиш;
• мижозларга турли хил хизматлар курсатиш, туловларни хисоблаш ва кузатиш;
• тармокланган омбор фаолиятини мувофиклаштириш;
• ташиш жараёнида юкни кузатиш ва маркаланганлик холатини текшириш;
• вактинча саклаш омборларида божхона назоратини амалга ошириш.
Замонавий терминаллар фаолиятни ахборот технологиялари ва автоматлаштирилган тизимларидан фойдаланиш, юкларни ташиш вактини кискартириш ва сифатини яхшилаш имконини беради. Бунга технологик циклнинг бажарилишини назорат килиш окали, юкларни ташиш вактидаги йукотишлар ва бузилишларни камайтириш хисобига эришилса, даромадни ошишириш эса куйидаги омилларга боглик булади:
• юкларни ташиш вактини кискартириш хисобига юк айланмасини ошириш;
• хизматлар курсатиш сифатини ошириш оркали янги мижозлар ва ташувчиларни жалб килиш;
• тулик ва уз вактида маълумот олиш оркали кабул килинадиган карорлар сифатини ошириш [6].
Шунингдек терминал-ташиш тизими фаолиятни куйидаги йуналишлар оркали самарали бошкариш мумкин булади:
1. Замонавий терминаллар фаолиятни ахборот технологиялари ва автоматлаштирилган тизимларидан фойдаланиш, юкларни ташиш вактини кискартириш ва сифатини яхшилаш имконини беради. Бунга технологик циклнинг бажарилишини назорат килиш окали, юкларни ташиш вактидаги йукотишлар ва бузилишларни камайтириш хисобига эришилади.
2. Турли юк жунатувчиларнинг кичик партиялардан шакллантирилган юкларини логистика схемасидан фойдаланган холда амалга ошириш, ташиш нархининг пасайтиришга эришилади. Бунда, юкларни ташиш турли хил шароитларни ва тегишли транспорт воситаларини танлашни талаб килади.
3. Юкларни етказиб бериш занжирининг оралик бугинлар ишини оптималлаштириш оркали, фаолият самарадорлигини оширишга имкон яратилади.
4. Терминал тизимларида юк кабул килувчи ёки жунатувчиларнинг ташиш хажмига булган эхтиёжининг кондирилишида юк окимларини автомобил транспорти воситаларини йуналишларга самарали таксимлаш асосида бошкариш оркали, терминал манзиллар ва истемолчи манзилларнинг ташиш хажмига булган эхтиёжининг технологик характери, мазкур эхтиёжнинг кондирилиши, юк жунатиш (кабул килиш) имкониятларидан тула фойдаланиш ва ташиш харажатларини танланган мезонларига мувофик энг кам холатларда булишлиги таъминланади.
5. Терминал тизимида ташишнинг элементар жараёнларини характерловчи турли ташиш курсаткичлари кийматларининг тасодифий тебранишига олиб келадиган шароит хусусиятларини аниклаш, базавий элементар жараёнларни белгилаб олиш ва улар учун тегишли математик моделларни шакллантириш зарур. Бундай базавий элементар жараёнлар, юк ташиш жараёнларида хар хил маршрутлар (j), автомобил транспорти воситалари(г), юклар (/) ва манзиллар (n) учун турлича булади. j маршрутда ишлаётган i турдаги автомобил транспорти воситалари фаолияти куйидаги доимий qn, уст, /юкл, /юкс ва тасодифий ?ж-к, Уюкл, Уюкс характердаги курсаткичлар таъсирида шаклланади.
6. Замонавий терминаллар фаолиятини кластер тамойиллари асосида ташкил этиш, хизматлари хажми ва турларининг ошиши, транспорт хизматларининг инновационлигини ошишига ва хизмат курсатиш харажатларини камайтишига асос булади [6-15]. Хрзирда кластерлар худудларда тизимни ривожлантиришнинг энг кулай замонавий воситаси булиб колмокда. Кластерли ёндашувнинг афзалликлари шундаки, терминал тизимидаги корхоналар вазиятни хар тамонлама, тизимли равишда куриб чикиш ва улардан самарали фойдаланиш имконини беради.
Tamumgap ukku xug KypuHumga aMagra omupuguS, WKgapHu TepMuHag Tamumga eTKa3uS Sepum, Tymupum, capagam, caKgam Ba WKgapHu opTum SugaH Sup KaTopga TepMuHagga So^xoHa pacMunnamTupyBH umgapu aMagra omupugagu. TyrpugaH-Tyrpu Tamumga WKgapHu So^xoHa pacMungamTupyBu, (So^xoHaga BaKTuHna caKgam oMSopgapuga ymgaHuS Kogumgapu), ^yHaTyBHugap Ba KaSyg Ku^yBHunap umTupoKuga aMagra omupugagu. EyHga, TepMuHag TamumHuHr caMapagopguru mapTu Kyfiugaruna u^ogagaHagu: T < n ; 6y epga, T - TepMuHagga Tamum xapa^araapu; n - TyrpugaH-Tyrpu Tamum xapa^araapu.
Ym6y xapa^araap uKKaga BapuaHT ynyH x,aM Sup xug ge6 xucoSgaHraHga (So^xoHa pacMuHnamTupyBu xapa^araapugaH TamKapu) Kyfiugaruna aHuKgaHagu: TepMuHag Tamumga: TP = T + Tx =( C1 + P1 + C2+ X + P2) + Tx ; 6y epga: T - TepMuHag xapa^araap;
Tx - xagKapo TepMuHaggapapo Tamum xapa^araapu;
C1 - KaM roK KyTapyBHaHguKgaru TpaHcnopT Bocuracuga wkhu eTKa3uS Sepum xapa^aTgapu; P1 - TepMuHagga wk Tymupum xapa^araapu; C2 - TepMuHagga WKgapHu capagam xapa^araapu; X - wkhu TepMuHagga caKgam Hapxu; P2 - TepMuHagga WKgam xapa^araapu.
roKppugaH KypuHuS TypuSguKu, TepMuHag Tamumgapga acocaH WKgapHu caKgam Ba xagKapo Tamumgapga aBTOMoSug TpaHcnopTu BocuTagapuHuHr TyguK WKgaHumu TatMuHgaHagu [16-30]. ffly caSaSgu, TepMuHagga TamumHuHr caMapagopguru WKopu SaxpgaHagu. fflyHgan KuguS, xagKapo Tamumgapga TpaHcnopT TrouMgapuHuHr caMapagu umgamu, WKgapHu y3 BaKTuga eTKa3uS Sepum Ba Mu^o3gapHuHr эxтнe^gapннн KoHgupugumu SeBocura wk TepMuHaggapuHuHr caMapagu ^aogutfraHu TamKug этнmra SorguK Sygagu.
REFERENCES
[1] Shermukhamedov A.A, Juraev M.N. (2019) CoMbinatory method of definition of discrete decisions of the problem of rational distribution of vehicles on radial routes // European science review, Vienna,.-N°3-4.-P.118-123.
[2] Zokirkhan Yusufkhonov, Malik Ravshanov, Akmal Kamolov, and Elmira Kamalova. Improving the position of the logistics performance index of Uzbekistan. E3S Web of Conferences 264, 05028 (2021), CONMEChYDRO - 2021. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202126405028
[3] Yusufkhonov, Zokirkhan Yusufkhan Ugli, Ahmedov, Dilmurod Toshpulat Ugli, Khusanov, Laziz Erkinovich, & Masodiqov, Shokhjakhon Ulugbekovich (2021). TOPICAL ISSUES OF IMPROVING THE QUALITY OF ROAD TRANSPORT IN
THE REPUBLIC OF UZBEKISTAN. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 1 (7), 108-117
[4] Qodirov, T. U. U., Yusufxonov, Z. Y. O. G. L., & Sharapova, S. R. Q. (2021). O'ZBEKISTONDA TRANSPORT-LOGISTIKA KLASTERLARI FAOLIYATINI TAKOMILLASHTIRISH. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 1(6), 305-312.
[5] Кодиров, Т. У., Юсуфхонов, З. Ю. У., & Ахмедов, Д. Т. У. (2021). АНАЛИЗ ФАКТОРОВ, ВЛИЯЮЩИХ НА РЕЙТИНГ ИНДЕКСА ЭФФЕКТИВНОСТИ ЛОГИСТИКИ РЕСПУБЛИКИ УЗБЕКИСТАН. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 1(6), 245-252.
[6] Nazarova, V. (2018). INFLUENCE OF INTEGRATED COMMUNICATIONS ON INCREASING THE ATTRACTIVENESS OF TRANSPORT SERVICES IN UZBEKISTAN. International Finance and Accounting, 2018(5), 25.
[1] Рахмангулов, А. Н., & Мирсагдиев, О. А. (2015). Имитационная модель оценки качества передачи речи в сетях оперативно-технологической связи на железнодорожном транспорте. Вестник Магнитогорского государственного технического университета им. ГИ Носова, (2 (50)).
[2] Лебединский, А. К., & Мирсагдиев, О. А. (2014). Модели обслуживания вызовов в интегральной сети ОТС И ОБТС. Автоматика, связь, информатика,
[2], 9-12.
[3] Халиков, А. А., & Мирсагдиев, О. А. (2019). Разработка информационно -измерительных систем на основе волоконно-оптических датчиков. In Проблемы получения, обработки и передачи измерительной информации (pp. 207-212).
[4] Polatjonogli, T. M. A., & Abdulajonovich, S. M. (2022). HUNTING A SUITABLE TYPE OF LEGAL ENTITYFOR CENTRAL ASIAN BUSINESSMEN IN CHINA. Ижтимоий Фанларда Инновация онлайн илмий журнали, 2(1), 75-77.
[5] Садиков, М. А. (2019). Нормативно-правовые аспекты привлечения иностранных инвестиций в Республику Узбекистан. Молодой ученый, (23), 539541.
[6] Садиков, М. А. (2020). ЗАМОНАВИЙ ЮРИДИК АМАЛИЁТДА "LEGAL TECH" НИНГ УРНИ ВА РОЛИ. ЖУРНАЛ ПРАВОВЫХ ИССЛЕДОВАНИЙ, 5(6).
[7] Мухамедова, З. Г. (2015). Динамическая модель для исследования продольных колебаний главной рамы электровоза с учетом установки демпфирующего поглощающего аппарата в автосцепке. Известия Транссиба, (2 (22)).
[8] Mukhamedova, Z. (2017). Mathematical Model for Calculation of Oscillations in the Main Bearing Frame of Railcar with Changing Stiffness and Physical Parameters.
[9] Yakubov, M. S., Mukhamedova, Z. G., Isroilov, U. S., & Fayzullaev Zh, S. (2018). Methodological aspect of continuous monitoring of traction electrical equipment
diagnostics using spectral analysis methods. International periodical journal "Chemical Technology Control and Management", 3, 67-73.
[10] Хромова, Г. А., Мухамедова, З. Г., & Юткина, И. С. (2016). Оптимизация динамических характеристик аварийно-восстановительных автомотрис. Монография. Научный журнал:«Fan va texnologiya», Ташкент-2016.-253 c.[In.
[11] Mukhamedova, Z. G. (2021). Resource-Saving Maintenance and Repair of Special Self-Propelled Rolling Stock. Psychology and Education Journal, 58(1), 3550-3555.
[12] Мухамедова, З. Г. (2015). Продольные колебания главной рамы электровоза с учетом установки поглощающего аппарата в автосцепке. Бюллетень результатов научных исследований, (3-4 (16-17)).
[13] Mukhamedova, Z. M. (2006, October). Issues and contradictions in bioethics of 21st century: Islamic prospects. In Abstract book, First sub-regional expert meeting on ethics education in science and technology, Iran, Tehran (pp. 28-29).
[14] Mukhamedova, Z. G. Dinamicheskaya model dlya issledovaniya prodolnykh kolebaniy glavnoy ramy elektrovoza s uchetom ustanovki dempfiruyushchego pogloshchayushchego apparata v avtostsepke [Dynamic model for research of longitudinal oscillations of electric locomotives main frame including installation of actuating draft gear in the coupler]. Izvestiya Transsiba, 18-23.
[15] Мухамедова, З. Г. (2020). СОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ ПРИНЦИПОВ ПРОЕКТИРОВАНИЯ ОБОРУДОВАНИЯ МОНТАЖНОЙ ПЛОЩАДКИ АВТОМОТРИСЫ С УЧЕТОМ НОРМ НАДЕЖНОСТИ И РЕАЛЬНОГО СОСТОЯНИЯ. Известия Транссиба, (1 (41)), 83-91.
[16] Якубов, М. С., & Мухамедова, З. Г. (2018). Анализ и оценка энергетической эффективности специального самоходного подвижного составажелезной дороги. Известия Транссиба, (4 (36)), 60-68.
[17] Ziyoda, M. (2018). Diagnostics of asynchronous electric motors on the basis of spectral analysis of amplitude-modulated stator current. European science review, (7-8).
[18] Mukhamedova, Z. (2016). Numerical model for calculation of fluctuations in the main-bearing frame of railcar with changing stiffness and physical parameters. Journal of KONES, 23.
[19] Mukhamedova, Z. G., & Bakhshilloev, S. K. (2021, December). ANALYSIS OF THE CONDITIONS FOR THE LOADING HEIGHT OF WATERMELONS AND MELONS INTO WAGONS. In Multidiscipline Proceedings of Digital Fashion Conference (Vol. 1, No. 2).
[20] Gafurdjanovna, M. Z., & Gafurdjanovna, M. D. (2021). Assessment of Reliability Indicators of Electromechanical Equipment of Special Self-Propelled Rolling Stock. Design Engineering, 5317-5325.
[21] Мухамедова, З. Г., & Бахшиллоев, С. Х. (2021). СУЩЕСТВУЮЩАЯ ТЕХНОЛОГИЯ ПОГРУЗКИ И РАЗГРУЗКИ СКОРОПОРТЯЩИХСЯ ГРУЗОВ. Журнал Технических исследований, 4(3).
[22] Мухамедова, З. Г., & Эргашева, З. В. (2021). ЭКОНОМИКО-МАТЕМАТИЧЕСКАЯ МОДЕЛЬ КОНТЕЙНЕРНОГО БЛОК-ТРЕЙНА. Журнал Технических исследований, 4(3).
[23] Fayzibayev, S. S. (2021). Methodological System For Organizing Joint Innovation Activities Of The University And Enterprises. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 72(4), 1136-1138.
[24] Мухамедова, З. Г. (2021). МЕТОДИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ПОДГОТОВКИ КАДРОВ НА ОСНОВЕ ПОТРЕБНОСТЕЙ РЕГИОНОВ. ИННОВАЦИИ В ПЕДАГОГИКЕ И ПСИХОЛОГИИ, 4(9).
[25] Mukhamedova, Z. G. (2019). Analysis and Assessment of Power Efficiency of Special Self-Propelled Railway Rolling Stock. Acta of Turin Polytechnic University in Tashkent, 9(3), 104-109.
[26] Mukhamedova, Z. G. (2019). Analysis and Assessment of Power Efficiency of Special Self-Propelled Railway Rolling Stock. Acta of Turin Polytechnic University in Tashkent, 9(3), 104-109.
[27] Рахмангулов, А. Н., & Мирсагдиев, О. А. (2015). Имитационная модель оценки качества передачи речи в сетях оперативно-технологической связи на железнодорожном транспорте. Вестник Магнитогорского государственного технического университета им. ГИ Носова, (2 (50)).
[28] Лебединский, А. К., & Мирсагдиев, О. А. (2014). Модели обслуживания вызовов в интегральной сети ОТС И ОБТС. Автоматика, связь, информатика, (2), 9-12.
[29] Халиков, А. А., & Мирсагдиев, О. А. (2019). Разработка информационно-измерительных систем на основе волоконно-оптических датчиков. In Проблемы получения, обработки и передачи измерительной информации (pp. 207-212).
[30] Polatjonogli, T. M. A., & Abdulajonovich, S. M. (2022). HUNTING A SUITABLE TYPE OF LEGAL ENTITYFOR CENTRAL ASIAN BUSINESSMEN IN CHINA. Ижтимоий Фанларда Инновация онлайн илмий