ЁШЛАРДА МУСЩА МАДАНИЯТИНИНГ РИВОЖЛАНТИРИШНИ
ИСТЩБОЛЛАРИ
Лайло Эргашевна Турсунова Фаргона давлат университети
Аннотация: Ушбу маколада ёшларнинг мусика маданиятини ривожлдантириш истикболлари бугунги куннинг энг устувор вазифаларидан бири булиб колаётганлиги масалалари хакида фикр юритилган.
Калит сузлар: жамият, мусика маданияти, тарбия, баркамол авлод, кадр-киммат, ор-номус, гурур, ишонч, куй-охднг, мунтазам, мухдббат,акл, ёшлар
PROSPECTS OF THE DEVELOPMENT OF MUSIC CULTURE IN YOUTH
Lailo Ergashevna Tursunova Fergana State University
Abstract: In this article, the prospects for the development of music culture of young people remain one of the most important tasks of today.
Keywords: society, music culture, upbringing, mature generation, dignity, honor, pride, trust, melody, routine, love, mind, youth
Мамлакатимиз Халкаро жамиятда узининг нуфузига эга булаётган айни кунларда, халкимиз хаётининг мазмуни булган маънавий-маърифий асосларни мустахкамлаш, миллий ватанпарварлик гоясини асосий тушунча ва тамойилларини хаётга жорий этиш, ёш авлод калбида Ватанга, уз халкига мухаббат ва садокат туйгуларини шакллантириш, уларга замонавий билим ва куникмаларга эга, мамлакатимизнинг муносиб келажаги учун жавобгарликни уз зиммасига олабиладиган баркамол, максадга интилувчан ва сергайрат ёшларни тарбиялаш миллатимизга хос хусусиятлардан биридир. Юртимизда усиб келаётган ёш авлодни х,ар томонлама камол топтириш, уларда миллий анъаналар ва санъатга булган кизикишларини, тафаккурларини ривожлантириш, миллий санъат асарлари билан таништириш хамда таълим муассасаларида келажагимиз булган ёшларга мусика таълими бериш сохасида олиб борилаётган ишлар ва машгулотларни кайта ташкил этиш зарурлиги бугунги кун талаби сифатида яккол куриниб колди.
Х,ар кандай жамиятда ёш авлод тарбияси давлат олдида турган энг долзарб масалалардан бири булиб келган. Чунки, жамиятнинг жамият сифатида равнак топиши ва ривожланиши ана шу келажак авлоди тарбиясига боглик. Маълумки,
тарбия - шахсни жамиятдаги ижтимоий-иктисодий ишлаб чикариш муносабатларига тайёрлаш, шунингдек, унинг маънавий, акдий, жисмоний ва мусикий ривожланишига мунтазам таъсир этиб борувчи узлуксиз жараён. Эндиликдаги асосий вазифа ёшларга таълим ва тарбия бериш, уларнинг куч ва садокатини Ватанга мухаббат, юрт тинчлиги ва осойишталиги йулида сафарбар этишдир. Дунёни купгина давлатлари катори юртимизда олиб бораётган одилона ислохотлар натижасида амалга оширилаётган кенг куламли ишларни мисол килиб курсатиш мумкин.
Узбек халкини юксак миллий кадр-киммати, ор-номуси, шон-шарафи, унинг ута мехрибонлиги ва соф виждонлиги каби умумбашарий ахлокий карашлар мусика асарларида уз урнини топган. Фарзанд тугилиши билан унга алла оркали ота-онанинг орзу умидлари, хис-хаяжонлари, уй-кечинмалари оханг оркали сингдирилиб борилади. Бола улгайиб борган сари унга турли жанрдаги кушик, айтим ва куй, оханглар хамрох булади. Кушик айтимнинг куй-оханг ва шеърий маъно мазмуни усиб келаётган ёш авлодни уз тарбиясига олади. Боланинг хатти-харакатларида намоён була бошлайди. Бу жараёнда фарзандларимиз кандай куй-кушик эшитаётганлиги оркали унинг хатти-харакатларидаги узгаришларни кузатиб бориш мумкин булади. Ёшларнинг мусикий маданияти факатгина таълимининг таъсири остидагина шакллан-майди. У уйда, теварак-атрофда, жамоат жойларида, туй-хашамларда, турли оммавий байрам тадбирларда хам шаклланади. Буларни тадбик этишда оммавий ахборот воситаларини урни каттадир. Шунинг учун хам ёшларда мусика маданиятини ривожлантириш истикболларини куйидаги холларда амалга оширади мумкин:
а) ёшларда ижодий мусикий кобилиятни эрта ривожлантириш;
б) ижро махорати, овоз ривожланишини назорат килиш;
в) тарбияланувчи ёши ва якка ёки шахсий хусусиятларини эътиборга олиш;
г) ёшлар мусикий фаолиятларининг турли шаклларда ривожланишида кенг шарт-шароитлар яратиш.
Юкорида таъкидланганидек, баркамол авлод тарбияси, мусика таълими ва тарбиясини ташкил этишда таълим муассасалари етакчи омил хисобланади.
Ёшларда мусика маданиятини ривожлантириш истикболлари асосида мусиканинг тарбиявий ахамиятига ургу бериш, узлуксиз таълим имкониятларидан фойдаланиш талаб этилади. Боланинг жуда ёшлигидан бошлаб мусика хиссиётини тарбиялаш лозим, бу эса унинг рухий холатини мустахкамлайди. Мусика нафакат инсоннинг рухиятига самарали таъсир этувчи восита, балки, уз мохияти, жамиятдаги максад ва вазифаларига кура тарбия воситаси хамдир. Мусика шахс маънавий баркамоллигининг таркибий ва уз урнида ажралмас кисмларидан бири сифатида намоён булади. Мусика
санъатининг ёш авлодга кучлирок таъсир курсатиши факат уни тинглаш ёки чукур идрок этишни эмас, балки ёшларнинг шу санъат буйича мусика маданияти дарслари жараёнида урганилаётган куй-кушикларни уларнинг тафаккурида шакллантириш ва ривожлантиришни такозо килади.
Мусика таълимининг асосий максади ва вазифаси усиб келаётган баркамол авлодни миллий мусика меросимизга ворислик киладиган, миллат ва гурурни умумбашарият олдида узининг нафислиги, миллий куй оханглари ила ажралиб турадиган жихатлари билан курсата оладиган, узига хослигини хар кандай ташки таъсирлардан саклай оладган булиши лозим. Мусикий меросимизни кадрлайдиган иктидорли ёшларни тарбиялаб, мусика санъатига мехр ва иштиёкини ошириш, бу борада уларнинг зарурий билим ва амалий малакаларини таркиб топтириш учун зарурий шарт-шароитлар яратиб бериш барчамизнинг асосий вазифамиздир. Шунингдек, маданият сохасида жахолатга карши маърифат билан курашиш, ёшларимизни хакикий санъатни англашга ургатиш, уларнинг маънавий эстетик оламини соглом асосда шакллантириш знг мухим вазифалардир. Ёшларда мусика маданиятининг ривожлантиришда таълим олувчиларнинг эстетик-ахлокий дунёкарашини мухим ахамиятга эга. Халкимиз асрлар давомида жуда катта хаётий тажриба туплади, уни такомиллаштирди ва ижтимоий хаётида турли воситалар оркали келажак авлодга мерос колдирди. Мусика инсон хиссиётига кучли таъсир курсатиш имкониятига эга, ёшларни маънавий эстетик нафосат оламига олиб кириш ва ахлокий-гоявий тарбиялашнинг мухим воситаси сифатида хизмат килади. Миллий маданиятимизни ривожланишига узининг салмокли хиссасини кушган комусий олим Шарк мутафаккурларидан Абу Наср Форобий "Бу фан таннинг соглиги учун фойдалидир" - деган эди, Шайх Саьдий эса "Мусика одам рухининг йулдошидир" - деб таъкидлайди.
Мусика таълими ёшларни мусика маданиятининг ривожлантиришда маънавий ва маданий дунёсини хар томонлама такомиллаштириб, уларда олийжаноб фазилатларни камол топишида таъсирчан восита булиб хизмат килади. Уларни доимо гузалликка интилиб ва кундалик хаётида ана шу гузаллик коидаларига амал килиб яшашга ургатиш маънавий эстетик нафосат тарбиясини амалий белгиларидан биридир. Ёшларда мусика маданиятининг ривожлантиришда ижодкорлик, кузатувчанлик, мусикий дид, мусикий маданият, ташаббускорликни шакллантириш, таассурот оламини бойитиш, тафаккур куламини кенгайтиришда алохида ахамият касб этади. Шу билан бир каторда айни пайтларда долзарблик касб этаётган яна бир масала - бу мусикада сифат масаласидир. Бугунги кунда кушикчилик анъаналарининг таназзулга учраши шароитида унинг пойдевори бутунлай вайрон булмокда. Оммавий мусика маданиятининг паст даражаси, товуш манбаларидан чикадиган децибелларнинг
кучлилиги, мусикий кобилиятлар, айникса мусикий эшитишнинг бузилишига олиб келмокда. Мазкур холат тингловчилик маданиятининг ривожланишига салбий таъсир этаётганлиги хозирги кунда хеч кимга сир эмас. Мусикий фаолиятларни амалга ошириш ёшларни мусикий ижронинг мохиятини хис килишга, мусикани идрок этиш, билиш ва уни уз фаолиятида тасарруф этишга кодир тингловчи сифатида шаклланишига кумаклашади. Зеро, мусикий хаётда жамланган инсон рухий оламининг вокеликлари уз табиатига кура, одамлар хаётига кучли таъсир курсатувчи куч. Мусикий таъсирнинг узига хос хусусиятлари инсон хиссиётларида акс этади, улар мусика туфайли тугридан-тугри инсон рухиятига, калб холатига таъсир курсатади. Мазкур психологик хусусиятлар тинглаш фаолияти жараёнида аник мисоллар оркали ёшларга етказилиши ижобий натижаларга олиб келади. Мусиканинг таянч хусусиятларидан бири унинг куп киррали динамик мухит яратиш имкониятидир. Бу узига хос мухит вакт билан боглик психологик ва педагогик параметрларга эга булиб, инсонга кучли шакллантирувчи ва тарбияловчи восита деб караш мумкин. Бундан ташкари мусикани назарий томонига эътибор берсак, мусикий ладлар бир-биридан тубдан фарк килади, уларни тинглаганда бизда турли кайфиятлар пайдо булади, биз хар бир ладга бир хил муносабат курсатмаймиз. Масалан, миксолидий ва бошка нисбатан "юмшок" ладларни тинглаб, кайфиятимиз юмшаганини хис киламиз, бошка ладлар уртача мувозанатли кайфиятларни хосил килади. Х,ар кандай йуналиш ва жанрдаги мусикани мунтазам тахлилий тинглаш эшитиш кобилиятини ривожлантиради. Хор таркибида эшитиш тасаввурларини куйлаш фаолияти билан боглаб, товуш баландлигини фарклашда бирданига иккита анализатор иштирок этади хамда фарклаш аниклигининг ошишига имкон яратади. Бадиий шаклларни интеллектуал узлаштириш, баъзан бутун бир сюжетнинг бадиий мазмунини тулаконли англашга шароит яратади. Агар чузими нисбатан катта булса, вибрато мусика жумласининг якунловчи нотасида ижобий натижа хосил килади.
Ёшларни мусика оркали тарбиялашда куйидаги асосий тамойилларни илгари суриш мумкин. Биринчидан, ёшларнинг бадиий дидини миллий куй-кушиклар асосида устириш тамойили. Мазкур тамойилнинг асосий вазифаси асосан ёшларнинг бадиий-мусикий дидини устиришдан иборат. Бунда асосан узбек мусикий мероси катламларида мавжуд халк кушиклари ва миллий чолгу куйларидан кенг фойдаланиш тавсия этилади. Иккинчидан, ёшларнинг мусика эшитувчанлик кобилиятини устириш тамойили. Мазкур тамойил бугунги кунда ута мухим ахамият касб этмокда. Маълумки, Гарб мамлакатларида мавжуд булган, миллий маданиятимизга ёт булган "оммавий маданият" деган тушунча жадал суръатда бутун Шарк мамлакатлари маданиятига таъсир килмокда. Бу холат юртимизни хам четлаб утаётгани йук. Оммавий маданиятнинг ёшларга
сингдирилишида мусика асосий восита хисобланади. Шунинг учун хам ёшларнинг мусика маданиятини ривожлантиришда таълим ва тарбиявий ахамиятга эга булган истикболли миллий куй-кушикларни эшиттириш ва уни куйлаш йул-йурикларини ургатиш анча самара беради, хамда баркамол авлодни тарбиялашда ва уни истикболини белгилашда мусика тарбиясини тугри ташкил этиш мухим хисобланади. Шу билан бир каторда бундай холатни олдини олиш учун мусика маданияти ходимлари орасида ижтимоий-маънавий мухитни баркарорлигини ташкил килиш, усиб келаётган ёш авлодни маънавий оламини ва маданий савиясини юксалтириш, ёшларимизни узбек миллий ва жахон мусика маданиятида из колдирган мумтоз асарлар билан бирга, уларни ёшларга хос булган мусика асарларидан бахраманд булишлари учун замин яратиш, шу билан бирга мусика таълимини янада ривожлантириш мухимдир.
Шуни айтиб утиш жоизки, ёшларнинг маънавиятини юксалтиришда маънавий-маърифий таргибот ишларини мазмунини тубдан яхшилаш, уларнинг куникма ва микёсини кенгайтириш, ёшларда соглом дунёкарашни шакллантиришда Ватан равнаки, юрт тинчлиги, халк фаровонлигига комил инсонни тарбиялашда, мусика маданияти асосий куч булиб хизмат килади.
Фойдаланилган адабиётлар
1. У.К.Рахмонов. For Publication of Paper Entiled"The Role and Importance of Music Clubs in The Leisure of Young People"in Volume 2, of Journal of Pedagogical lnventions and Practices. ISSNn Online: 2770-2367. Lmpact Factor:5.392. 24.11.2021. LIBRARY of congress.
2. У.К.Рахмонов.Texas Journal of Multidisciplinary Studies https:zienjournals.com. ISSN NO: 2770-0003 Date of Publication: 20-10-2021. "Improving The Practical Training of Students in The Context of Education Modernization.
3. У.К.Рахмонов. Tukish Online Journal of Qualitaivelnguiry (TOJQI) Volume 12, lssue 10, October 2021:534-3539. "The Role Of Organizing Music Clubs ln Social Life".EdtgElrBogra KLIZLJ DEMIR.
4. У.К.Рахмонов. Humanite Congress-lnternational Multidisciplinary Virtual Conference Hosted From Lyon, France. December 5 th 2021. THE ROLE OF THE SPIRITUAL ENVIRONMENT IN THE PENETRATION OF POP MUSIC IN UZBEKISTAN. Ln an "Humanite Congress-2021".
5. Турсунова Л. "Socio- Philosophical Essence, Kontent And Functions of hthe Conctpt of yoth musical Culture" Current research Journal of Pedagogics. Pages 7
6. Турсунова Л. "Янги тараккиёт боскичида ёшлар тарбиясида мусика санъати ва маданиятининг ахамияти". "Узлуксиз таълим" илмий-услубий журнал. ISSN:2091-5594
7. Турсунова Л. Признание о международном фольклорном фестивале «Великий шелковый путь», проведённом в городе маргилан ферганской области. "Проблемы современной науки и образования" 2019 г. 109 стр. ISSN 2304-2338
8. Турсунова Л. "Functions of musical culture in the formation of a spiritual world view". World Bulletin of Social Sciences (WBSS) Available Online at: http:www.scholarexpress.net Vol. 6, January,2022 ISSN: 2749-361X
9. А.Р.Солиев. "Ватан туйгуси". BECT PUBLICATION. Сунги илмий тадкикотлар назарияси илмий оммабоп журнали. 2022 йил. 12 июнь 2-сон.
10. А.Р.Солиев. А.Нурмухаммаджонов. "Узбекистон Респрубликаси мадхияси тарихига бир назар". Узлуксиз таълим. Махсус сони. ISSN-2091-5594. 2022 йил.
11. М.Жабборова.А.Р.Солиев, "Мактабгача таълим ташкилотлари тарбияланув-чилар онгида миллий мусика охангларига мойилликни шакллантиришда миллий гояларнинг урни. SCIENCE AND INNOVATION/ INTERNFTIONAL SCIENTIFIC JURNAL. ISSN: 2181-3337. 20220 йил. 1-сон