ЁШ РА^БАРЛАРНИНГ БОШЦАРУВ САЛО^ИЯТИНИ ЮКСАЛТИРИШ
ЗАРУРИЯТИ
Рафикова Зиёдахон Акмалжон кизи
Узбекистон Республикаси Президенти Хузуридаги Давлат Бошкаруви
Академияси таянч доктаранти e-mail: [email protected] https://doi.org/10.5281/zenodo.7622371
THE NEED TO RAISE THE MANAGEMENT POTENTIAL OF YOUNG
LEADERS
Rafikova Ziyodaxon Akmaljon qizi
Аннотация Ушбу маколада рахбарларнинг бошкарув салохиятида касбий ижодкорлигини ривожлантиришнинг акмеологик хусусиятлари хакида маълумотлар ёритилган. Шунингдек, маколада рахбарнинг касбий ижодкорлигининг акмеологик мезонлари, омилларини урганиш ва уни макбул даражада ривожлантириш, рахбарларнинг касбий уз-узини англаш мезонига мувофик касбий ижодкорлиги ривожланиш даражаларининг акмеологик курсаткичлари, касбий махорат, ходимлар билан узаро муносабатлари, ижодий муаммоларни хал килиш, рахбар салохиятида илмий ва интеллектуал изланиш, хакида хам маълумотлар кенг ёритилган.
Калит сузлар: рахбар, фаолият, тизим, функция, ижодий ривожланиш, компетенция, мезон, даража, махорат, муносабат.
Аннотация В данной статье освещены сведения об акмеологических особенностях развития профессионального творчества руководителей в управленческой деятельности. В статье также широко освещаются вопросы изучения акмеологических критериев, факторов профессионального творчества руководителя и его оптимального развития, акмеологических показателей уровней развития профессионального творчества руководителей в соответствии с критерием профессиональной самореализации, профессиональной компетентности, взаимодействия с персоналом, решения творческих задач, научного и интеллектуального поиска в деятельности руководителя.
Ключевые слова: руководитель, деятельность, система, функция, творческое развитие, компетентность, критерий, уровень, умение, отношение.
Abstract. This article covers information about the acmeological features of the development of professional creativity of managers in management activities. The article also extensive coverage of the study of acmeological criteria, factors of
63
professional art Director and optimal development of acmeological indicators of the levels of development of professional creativity of managers in accordance with the criterion of career satisfaction, professional competence, interaction with staff, creative problem solving, scientific and intellectual search in the head.
Keywords: manager, activity, system, function, creative development, competence, criterion, level, skill, attitude.
Кириш. Бошкарув - мураккаб касблардан бири булиб, у нафакат иктисодий, ижтимоий ва психологик билимларни назарий жихатдан, балки амалий жихатдан хам узлаштирган холда етарли тайёргарликка эга булишликни талаб этади. Бунда умумий, техник, иктисодий, тадбиркорлик ва ташкилотчилик кобилиятларига эга булиш билан бирга, рахбар барча хакикатларни тушуниш оркали куп киррали вазиятларда, шароитларда уз киёфасини амалий тарзда тугри ифода эта олишни билиши зарур. Вахоланки, рахбар томонидан олиб бориладиган бошкарув жараёнини максадга мувофик равишда амалга ошиши учун киёфанинг роли хам катта ахамиятга эга булади. Таъкидлаб утиш жоизки, рахбар шахсининг барча кобилиятларини мукаммаллаштириш бошкарувда канчалик ахамият касб этса, рахбарда киёфани махсус шакллантириш билан касбий ижодкорликни ривожлантириш камолотга эришиш хам шунчалик мухим. [1,15-16 б.].
Давлатимиз рахбари ташаббуси билан яратилган мамлакатимизни 20172021 йилларда ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Хдракатлар стратегияси доирасида утган давр мобайнида бир канча ислохотлар амалга оширилди. Инсон хукукларини таъминлаш, давлат органларининг хисобдорлиги ва очиклигини кучайтириш, ракамли хукуматни шакллантириш, фукаролик жамияти институтларининг ролини ошириш, камбагалликни кискартириш ва ижтимоий химояни таъминлаш, таълим сифатини ошириш борасида катор янгиликлар хаётимизга татбик этилмокда. Узбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 29 январдаги ПФ-60-сон "2022-2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси тугрисида", 2017 йил 8 сентябрдаги ПФ-5185-сон "Узбекистон Республикасида маъмурий ислохотлар концепциясини тасдиклаш тугрисида", 2019 йил 3 октябрдаги ПФ-5843-сон "Узбекистон Республикасида кадрлар сиёсати ва давлат фукаролик хизмати тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида"ги фармонлари, 2021 йил 22 июлдаги П^-5189-сон "Вазирликлар, давлат кумиталари, давлат бошкарувининг бошка органлари ва хужалик бирлашмалари рахбарлари уринбосарларининг фаолияти самарадорлигини бахолаш тизимини жорий этиш тугрисида"ги карори хамда мазкур сохага тегишли бошка меъёрий-хукукий хужжатларда белгиланган вазифаларни амалга оширишда мазкур диссертация тадкикоти муайян даражада хизмат килади.
64
ТаЦт уа tadqiqotlar 11ш1у-и81иЫу jurnali иШ-2023: 8.2 | 2181-3035 | № 18
Мана шу ислохотларнинг давоми сифатида "Хдракатлар стратегиясидан -Тараккиёт стратегияси сари" тамойилига асосан еттита устувор йуналишдан иборат 2022-2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегиясини тасдиклаш тугрисида Президент фармони кабул килинди. Тараккиёт стратегияси еттита устувор йуналишлар доирасида юз максадни узида жамлаган. Хулоса килиб айтганда, тараккиёт стратегиясининг бош максади инсон кадри, хукуклари ва конуний манфааатлари олий кадрият эканлигини, барча ислохотлар инсон учун, унинг манфаатлари учунлигини эътироф этишдир. Зеро, инсон кадри улугланмаган, унинг хукуклари поймол килинган жамият бора-бора таназзулга юз тутади.
Бошкариш - бу уз кул остидаги ходимларни муваффакиятларга эришишга рахбарлик килиш экан, у аник максадга эришиш билан бевосита боглик. Шундай килиб, аник максад ва унга эришиш йулида рахбарнинг акмеологик хусусиятлар оркали касбий ижодкорлигини шаклланиши муваффакият хисобланади. Муваффакият деганда жамият томонидан тан олинган бошкарувнинг яхши натижаларга эришиш тушунилади. Муваффакият куйидаги элементларни камраб олади:
1. Салохият билан боглик реал максадни аниклаш;
2. Уни жамият томонидан тан олиниши;
3. Яхши натижага эришиши. [3, 20-22 б.].
Бошкарув жараёни максадга эришиш йулида одатда рахбар фаолиятида купгина кийинчиликлар, тусиклар, муаммоларга дуч келиш мумкин. Бу муаммоларни муваффакиятли хал этгандагина рахбар акмеологик хусусиятлар оркали бошкарув фаолиятида кутилган натижага эришиши мумкин.
Мавзуга оид адабиётлар тахлили Акмеология (грекча «акме - чукки, юксалиш, юкори погона, гуркиратувчи куч» маъноларини билдиради) - илму-фаннинг шундай янги тармогики, у инсонни уз тараккиёти динамикасида, такомили хамда хаёт-фаолиятининг турли боскичларида узидаги энг кучли кобилиятларини намоён килишининг комплекс масалаларини урганади. Яъни, у шахсни уз такомили жараёнида, ана шу тараккиёт ва юксалишнинг объектив хамда субъектив омиллари доирасида тадкик этади. Акмеология тушунчаси фанга биринчи марта рус олими Н.Рыбников томонидан 1928 йилда киритилган булиб, унинг узи бу фан предметини етук инсонларнинг шаклланиши жараёнидир, деб таърифлаган эди. Уларнинг таъкидлашларича, инсоннинг ижодий касбий салохияти булиб, у инсон томонидан узига иноят этилган барча имкониятлар ва иктидорни кандай килиб, кандай шарт-шароитларда, кайси конуниятлар таъсирида руёбга чикаришини комплекс тарзда урганади. Акмеология фанининг асосий вазифаси шахсни турли фаолият жараёнларида, хусусан, танлаган касб-кори, ихтисослиги доирасида уз ижодий салохиятини
65
тyдa очиш Ba aмaлдa нaмойиш этишигa боFлик бyлгaн билимлaр, aмaдий кyникмaдaр, мaдaкaдaр, технологиялaр билaн тaъминлaш, тaништиришдир. [7, 312 б.]. Ta^mM тизими бошк;aрyвчилaри тaбиaтини yзгaртирaдигaн, yлaр шaхсини тaркиб топишига тaъсир килaдигaн кучди ижтимоий омиллaрдaн бири - 6у aкмеологик мотивaциядир. Аникдaнишичa, рaxбaр шaхсининг тaркиб топишига тaъсир килувчи кучди омил - инсон орттирган тaжрибaдaрнинг тaрбия вост^си оркдли инсонлaргa берилиши xодисaсидир. Рaxбaрнинг aмaдий фaолияти жaрaёнидa кaсбий ижодкорлигини ривожлaнтириш зaрyрaти нaфaкaт бутун тaшкилот фaолияти сaмaрaдорлиги, бaлки унинг узи xaM, ходимлaрининг ривождaниши билaн xaM белгилaнaди. Бyндaн тaшкaри, жaдaл, тез узгариб тyрaдигaн жaмият рaxбaрдaн узини ривождaнтириш Ba тaкомиллaштиришни тaлaб кдлaди. Шунинг учун рaxбaрнинг кaсбий ижодкорлигининг aкмеологик мезонлaри Ba омиллaрини урганиш Ba уни мaкбyл дaрaжaдa ривожлaнтириш жyдa мyxимдир. Рaxбaрнинг шaхсий сaлоxиятини оширишнинг aсосий aкмеологик шaртлaридaн бири бу ^сбий ижоддaги кaрaмa-кaршиликдaрни aкмеологик aсослaш Ba xan этиш, рaxбaр шaхсининг ижодий кобилиятлaрини ривождaнтириш, рaxбaрнинг ижодий шaхсини aкмеологик yргaниш, шaкллaнтириш Ba ривождaнтириш. [S, 30-32 б.].
Рaxбaрнинг aкмеологик хyсyсиятлaри, мyносaбaтлaри, тасбий ижодий ривождaниши Ba хaтти- xaрaкaтлaри унинг кaсбий фaолиятидa мaълyм родни бaжaрyвчи Ba xaр бири мyрaккaб жaрaёндaн иборaт бyлгaн xaмдa шaртли рaвишдa тyрттa yзaро мyстaxкaм боFлaнгaн фyнкционaд боскдчдaрra бирлaштирилaди :
- бошкaрyв тизими;
- стимyллaштириш тизими;
- стaбилизaциялaш тизими;
- индикaциялaш тизими.
Ургaнилaётгaн мaвзyни уч йyнaдишгa булиш мумкин: ижодкорликни Ургaнишдa умумий психологик ёндaшyв; ижодкорликнинг кyйидaги xодисaлaр билaн aдокaси: меxнaтгa ижодий мyносaбaт, ижодий фикрлaш, ижодкорлик, ижодий йyнaлиш; рaxбaрнинг ижодкорлиги Ba кaсбий фaолияти, унинг кaсбий мaxорaти Ba тасбий мaxорaтининг yзaро тaъсири Ушбу йyнaлишлaр бyйичa кyйидaгилaр aникдaнди:
- ижодкорлик рaxбaрнинг тaфaккyри билaн yзвий боFликдир Ba дизaйн билaн янги мaдaний, моддий кaдриятлaрни ярaтиш жaрaёнидир; у узига хослиги Ba ижтимоий-тaрихийлиги билaн aжрaдиб тyрaдигaн сифaт жиxaтидaн янгисини ярaтaдигaн ижодий фaолият сифaтидa кaрaдaди;
- ижодий фикрлaш мaълyм психологик фaзилaтлaргa эгa булиб, xaр кaндaй рaxбaрнинг ижодий сaдоxияти Ba кобилиятлaри тyфaйли шaкдлaнaди Ba
66
ТаЦт уа tadqiqot1ar i1шiy-us1ubiy jurna1i иШ-2023: 8.2 | 2181-3035 | № 18
ривожланади, бу аввало рахбарнинг ижодий йуналиши ва унинг мехнатга булган муносабатида намоён булади;
- бошкарув ижодкорлиги - бу хам ишлаб чикарувчи, хам репродуктив элементларнинг мавжудлиги билан тавсифланадиган бошкарув фаолияти муаммоларини ижодий хал этиш жараёни.
Рахбарнинг касбий ижодий ривожланиши касбий махорат, самарали шахсий ва касбий усиш, шахсий касбий махорат, профессионал рахбарнинг субъектив шартлари ва ривожланиш омилларини урганиш нуктаи назаридан ишлаб чикилади.
Рахбарнинг ижтимоий ахамиятга эга булган барча акмеологик сифатлари ижтимоий тараккиётнинг юксак онгли фаолиятчиси сифатида бошкарувчи кадрлар акмеологик компетентлигини шаклланишига таъсир курсатувчи рахбар мотивациясининг хусусиятлари, уларнинг хулк-атвори ва хатти-харакатлари мохиятини белгилайди.
Рахбарнинг касбий ижодкорлиги ривожланишининг акмеологик хусусиятларига асосан ривожланиш даражалари курсаткичлари, ни акмеологик шароит, касбий ижодкорлигини ривожланишини таъминловчи омилларни хисобга оладиган булса, бошкарув жараёни янада самарали булади.
Рахбарнинг касбий ижодкорлигини ривожлантиришнинг акмеологик хусусиятларини урганиш бошкарув фаолиятини оптималлаштиришга эришиш учун кенг камровли стратегияни яратишга ёрдам беради.
Рахбарнинг касбий ижодиёти жараёнида бошкарув вазифаларини юкори даражада самарали хал этиш максадида учта тахлил йуналишларига эга булиши мумкин: 1) уз фаолияти ва унинг шахсий ва касбий ривожланиши, шу жумладан: рефлексив узини узи бошкариш билан бошкарувчи акс эттириш; профессионал узини англаш; аутопсихологик компетенция, ижодий кобилиятлар; 2) ходимларнинг шахсий ва касбий ривожланиши, шу жумладан шахслараро акс эттириш; профессионал алока; рахбарнинг мавкеи; ижодий салохият; акмеологик билим ва ходимлар билан узаро муносабати; 3) рахбар сифатида ходимларни бошкарувчанлик фаолияти, шу жумладан: интеллектуал акс эттириш, касбий фикрлаш, маълум бир фаолият сохасидаги рахбар ва мутахассиснинг касбий билим ва тажрибаси, мехнатга ижодий муносабат ва акмеологик маданият. [11, 27-30 б.].
Рахбарнинг касбий ижодкорлигининг акмеологик хусусиятлари унинг фаолиятининг махсус тури сифатида тушунишда намоён булади, унинг максади касбий фаолиятнинг янги махсулотини яратишдир. Ушбу фаолият натижалари куйидагилардир: моддий - касбий муаммоларни хал килишнинг янги усули ёки янги касбий харакатлар ва ма'навий - касбий вазиятларни тахлил килиш,
ТаЦт уа tadqiqotlar 11ш1у-и81иЫу jurnali иШ-2023: 8.2 | 2181-3035 | № 18
адолатли карорлар кабул килиш ва бу жараёнда - касбий узини-узи ривожлантириш, касбий махоратни ошириш. [6, 27-33].
Рахбарнинг акмеологик хусусиятларга асосан касбий ижодий ривожланиши шакллари куйидагилардан иборат:
1) илгари бошкарув амалиётида булмаган, янги;
2) маълум бир рахбар учун янги, аммо бошкарув амалиётида мавжуд;
3) касбий фаолиятнинг эски усуллари, шакллари.
Рахбарнинг касбий ижодиётининг мухим хусусиятлари куйидагилардан иборат: ижодий жараённинг объектив шартлилиги; ижодий касбий фаолиятда мотивацион, хиссий-иродавий, интеллектуал, жисмоний, биоэнергетик ва амалий компонентларнинг бирлиги; профессионал ижодкорликнинг муаммоли вазиятининг шартлилиги; ностандарт, узига хос, макбул, окилона техника воситалардан фойдаланиш, касбий фаолият субъектининг пайдо булаётган ижодий махсус вазифаларни хал килишнинг янги усулини излашга ва уларни касбий фаолиятда амалга оширишга йуналтирилганлиги. [5, 56-58].
Рахбарларнинг касбий ижодкорлигини ривожлантиришни таъминлайдиган куйидаги акмеологик омиллар хакикатан хам бошкарув фаолиятига самарадорлик даражасини оширишга таъсир килади.
Самарали бошкарув учун яна бир зарурий хислат - масъуллик ва вазифани хал этишга каратилган ишонч. Иктисодий ва ижтимоий калкиш пайтида уз хамкорида ишонч уйготиш, навбатдаги ишга кафолат бериш ва боз устига, уни уддалаш замонавий рахбар учун мухим фазилатдир.Бу жараёнда рахбарлик тадбиркорлик фаолияти билан уйгунлашиб кетади ва ишонч тушунчаси марказий уринга кутарилади. Рахбарнинг, нафакат, обрусини оширадиган, балки кийин вазиятда уни асосий максад йулидан етаклайдиган фазилатлардан бири -мустакилликдир. Рахбар уз караши, мушохада лаёкати ва шахсий нуктаи назарига эгаликка интилиши лозим. Тугри, рахбар уз хамкасбларига, шунингдек, маслахатчиларига кулок тутиши керак, лекин карор ва унинг ижроси рахбар зиммасига юклатилади. Шу боис фикрлаш ва хатти-харакатдаги мустакиллик самарали бошкарувнинг асосий омилларидан биридир. Аммо, мустакиллик кайсарлик кайфиятига айланмаслиги лозим. Бунинг учун рахбар хамиша уз ташаббусини ташкилот ёки жамоа максадлари билан уйгунлаштириб бориши лозим.
Шундай килиб, рахбар фаолиятидаги Самарадорликни амалга оширадиган шахс хислатлари билан танишиб утдик. Сир эмаски, хеч бир инсон ушбу руйхатдаги хислатлар билан бирга тугилмайди. Буларнинг хаммаси инсонга ато этилган лаёкат, шунингдек, ижтимоий-тарихий яшаш шароитларининг махсулидир. Бундай хислатларнинг рахбар фаолиятида намоён булиши, шахсдан
Ta1qin va tadqiqot1ar i1шiy-us1ubiy jurna1i иШ-2023: 8.2 | 2181-3035 | № 18
мунтазам тартиб ва уз устида ишлашни, доимо уз идрокида намуна яратиш ва унга таклид этишни талаб килади. Самарали рахбар киёфаси.
Юкорида самарали бошкарув фаолиятини амалга ошириш учун зарур шахс хислатларини келтириб утдик. Бу хислатларни билиш, рахбар уларни узида шакллантиришга интилиши, сузсиз, унинг бошкарув махоратини янада юкори погоналарга олиб чикади ва ташкилотнинг кузланганмаксадга йуналишини тезлаштиради. Лекин, методология нуктаи назаридан рахбар шахси шунчаки хислат йигиндисидан иборат эмас, айни вактда мазкур хислатларни мужассамлаштириб, уйгунлаштириб турувчи янада шиддатли кучлар борки, улар иштирокида хислатларнинг маълум комбинациясидан иборат рахбар киёфаси мавжуд булиши мумкин. Психология фанида ушбу фикр шахс структураси деган ибора оркали уз мазмунини топган.
1-расм.
Шахснинг ижтимоий-психологик структураси
Пирамида шаклида тасвирланган шахс тизимининг асосий психологик мазмуни шундан иборатки, Рахбар уз ходимини синчковлик билан кузатиши оркали, унинг шахсидаги катламлар уртасида уйгунлик ёки зиддиятни илгаши мумкин. Рахбарнинг бундай назарга эга булишини яна бир шарти - ходим рухиятидаги катламлар зиддиятига ташкилот микёсида шаклланган мухит хам сабаб булади.
Демак, ташкилотда шаклланган нормалар носоглом булса, ходим носамимий харакатларга йул куяди ва у уз эътикоди ва кадриятларига зид чикиши мумкин. Маълумки, катталар таълимини ташкил методологияси уз навбатида мазкур жараён самарадорлигини кафолатловчи етакчи омилларни аниклаштириб олишни таказо этади.
69
ТаЦт уа tadqiqotlar 11ш1у-и81иЫу jurnali иШ-2023: 8.2 | 2181-3035 | № 18
Таълим муассасалари рахбарларининг касбий компетентлигини ривожлантиришнинг андрагогик, акмеологик ва метакогнитив омиллари таснифланди. Маълумки, метакогнитив омиллар бу мутахассиснинг касбий билим, куникма ва компетенциялари асосида янги билимларни узлаштириш, уз-узини касбий ривожлантириш учун асос булувчи омиллар мажмуи саналади.
Метакогнитив омиллар мотивацион, интеллектуал ва эмоционал сохани касбий ва шахсий ривожлантиришнинг энг юкори имкониятлари билан уйгунлаштириб, контент билимлар, яъни кадрларнинг шахсий имкониятлари, мавжуд тайёргарлик даражаси; жараёнли билимлар-касбий фаолиятнинг мураккаб ва ностандарт вазифаларини узлаштириладиган янги билим ва куникмалар; стратегик билимлар-фаолият самарадорлигини оширишга каратилган информацион жараёнларни уз ичига камраб олади.
2-расм. ТМ рахбарлари ривожлантириш архитектоникаси.
ХУЛОСА
Тахлиллар асосида шуни такидлаш лозимки, рахбарнинг касбий ижодкорлигини ривожлантириш жараёнини акмеологик куллаб-кувватлаш бошкарув салохиятини оптималлаштиришга хисса кушади. Шундай килиб, рахбарнинг бошкарув салохиятида касбий ижодий ривожланиши ва акмеология хусусиятлари оркали юксак малакали бошкарув кадрларни тайёрлаш жараёнида акмеологик мотивация ва компетенция (билимдонлик, махорат) масалаларига комплекс ёндашган тарздагина таълим тизими бошкарувчисини жамиятда ижтимоий макомининг устувор кирраларини очиб бериши мумкин булади.
70
Ёш рахбар кадрларининг бошкарув компетентлигини ривожлантириш бу етуклик давридаги субъектларининг билиш ва коммуникатив салохдятини ташкил этишнинг биргаликда урганиш, хамкорлик ва мулокот муносабатларига асосланган модели хисобланиб,униташкил этишда фаолият субъектининг муайян ёш-психофизиологик хамда ижтимоий-педагогик узига хосликлари, касбий эхтиёжлари хамда йиллар давомида шаклланган мавжуд тажрибасини эътиборга олиш максадга мувофикдиги хулосаланди.
Фойдаланилган адабиётлар:
1. Аъзамхужаев Э.А. Муомала маромининг ёш хусусиятлари ва динамикаси дисс.... Т.: 2002, 15-16 б.
2. Н.Боймуродов. Рахбар психологияси. Т.: Янги аср авлоди 2007, 34-3б.
3. Каримова В.М. Психология / Укув кулланма. - Т.: АДодирий номидаги Халк мероси нашриёти, 2002, 20-22 б.
4. Деркач А.А. Акмеология: личностное и профессиональное развития человека. Кн. 1-5. Акмеологические основы управленческой деятельности. Кн.2. М., 2000, 56- 58с.
5. Калаков Н.И. Общенаучная концепция развития военно-акмеологического творчества. Москва-Ульяновск, 2001, 27-33с.
6. Смолкин, А.М. Менеджмент: основы организации // Учебник / Отв. Редактор С.М. Рыловский. - М.: ИНФРА, 2004, 23-25 с. 7. Тейлор, Ф. Принципы научного менеджмента / Ф. Тейлор. Перс англ. - М: Контроллинг, 2007, 31-34 с.
8. Байбаева, М. Х. (2010). Организация самостоятельных работ учащихся профессиональных колледжей. Вестник Университета Российской академии образования, (5).
9. Исмаилова, З. К., & Байбаева, М. Х. (2020). Рахбарларнинг низоли вазиятларни хал этишда конфликтологик компетентлигини ривожлантириш. Life Sciences and Agriculture, (2-2), 185-188.
10. Tursunaliyevna, A. M., & Karimovna, N. Y. (2022). Maktabgacha tarbiya muassasalarida madaniy-gigiyenik malakalarni tarbiyalash-bolalar organizmining jismoniy rivojlanishida muhim vosita. Integration of science, education and practice. Scientific-methodical journal, 3(1), 98-103.
11. Холйигитова, Н. Х. (2019). Ижтимоий психологияда укув фаолияти мотивациясининг ривожланиш омиллари (илмий адабиётлар тахлили). Современное образование (Узбекистан), (11 (84)), 20-25.
12. Холйигитова, Н. Х. (2019). МОТИВАЦИОННЫЙ СИНДРОМ-КАК МОТИВИРУЮЩИХ КОМПОНЕНТОВ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО
ОБРАЗОВАНИЯ. In Актуальные проблемы мирового научного пространства (pp. 52-54).
13. Холйигитова, Н. (2014). Инновацион технологиялар-таълим ва тарбия жараёнларининг сифат ва самарадорлиги омили сифатида. Современное образование (Узбекистан), (1), 22-25.
14. Нарметова, Ю. К., & Ахмадова, М. Ш. (2021). ПСИХОСОМАТИК КАСАЛЛИК БИЛАН КАСАЛЛАНГАН БЕМОРЛАРНИНГ ПСИХОЛОГИК ХУСУСИЯТЛАРИНИНГ УЗИГА ХОСЛИГИ. In Interdisciplinary Conference of Young Scholars in Social Sciences (pp. 339-342).
15. Ахмедова, M., & Нарметова, Ю. (2022). Neyropedagogika va neyropsixologiya rivojlanib kelayotgan yangi fan sohasi sifatida. Общество и инновации, 3(2), 103- 109.
16. Avezova, R. MODERN PEDAGOGICAL APPROACHES TO EDUCATION. Chief Editor.
17. Akhmedova, M., Narmetova, Y., & Alisherov, B. (2021). Catigories of person in conflict and methods of conflict resolution in the occurrance of conflicts between medical personnel.
18. Melibayeva, R. N., Khashimova, M. K., Narmetova Yu, K., Komilova, M. O., & Bekmirov, T. R. (2020). Psychological mechanisms of development students' creative thinking. International journal of scientific & technology research, 9(03). 19. Karabaevna, I. Z. (2020). Integrative approach in formation of competencies in the educational process. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 8(1).
20. Ismailova, Z., Khimmataliev, D., Khashimova, M., Fayzullaev, R., & Sadikova, F. (2019). The role of modern women in society and family. Opcion, 35(21), 734- 751.
21. Kholyigitova, N. K. (2019). PEDAGOGICAL INNOVATIVE TECHNOLOGIES AT THE UNIVERSITY. In МИРОВАЯ НАУКА ХХ! ВЕКА (pp. 12-15).
22. Kholyigitova, n. (2018). Relationship between student's professional orientation and dynamic process in groups. European journal of research and reflection in educational sciences vol, 6(1).