RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
ЯНГИЛАНАЁТГАН УЗБЕКИСТОНДА УЦИТУВЧИ НУФУЗИНИ ОШИРИШНИНГ ВА УНИНГ ТАЪЛИМ СИФАТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДАГИ СТРАТЕГИК
МО^ИЯТИ Камалов Азамат Жамалович
Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети "Таълимда менежмент" кафедраси доценти в.б. педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD)
https://doi.org/10.5281/zenodo.7995415
Аннотация. Мазкур мацолада Янгиланаётган Узбекистонда уцитувчи нуфузини оширишнинг ва унинг таълим сифатини ривожлантиришдаги стратегик моуияти уацидаги фикрлар илмий жщатдан та^лил этилган. Шунингдек, мацолада дунёнинг ривожланган давлатлар АКШ, Хитой, Англия, Япония, Германия каби давлатларида илм-фан, саноат ва технологияларга эришган натижалари тугрисидаги фикрлар ёритилган.
Калит сузлар: Янгиланаётган Узбекистон, таълим, уцитувчи, инсон, Янги Узбекистон, халц манфаати, исло^от, Конституция, стратегия, тинчлик, барцарорлик.
"Нажот мактабда, нажот таълимда, нажот билимда"
Шавкат Мирзиёев.
Дунё тарихидан маълумки, ривожланган давлатлар (А^Ш, Хитой, Англия, Япония, Германия, Ж.Корея)нинг илм-фан, саноат хамда юкори технологик натижаларга эришишдаги энг мухим омил жамиятда укитувчи урни ва нуфузини юкорилиги билан белгиланади. Мазкур давлатлар фаровон хаётни таъминлаш максадида узларининг узок йиллик тарихи ва я;ин келажакдаги тараккиётида таълим тизимини юксалтириш натижасида жамиятнинг барча катламларини ягона миллий гоя атрофида бирлашишга замин яратди.
Таълим сифатининг пастлиги хдмда ахолини саводсиз килиш уз навбатида жамиятда саёз фикрлаш натижасида инсонлар уртасида булиниш ва мухолифат йуналишларининг пайдо булишига, ижтимоий тенгсизликка, амалга оширилаётган ислохотларнинг самарасизлигига, давлатнинг прогрессив ижтимоий-иктисодий ривожланишига тахдид солиши мумкин.
Бунинг учун энг аввало ёш авлод онгида соглом дунёкарашни шакллантириш учун таълим тизимимизни янги боскичга олиб чикиш лохим. Чунки фикрсизлик бу маданият кушандаси, маънавий улим! Фикри йук, одамнинг киёфаси хам булмайди, дейдилар. Фикр йук жойда оломонлик ва жохиллик авж олади. Бунга мисол тарикасида дунёда содир булаётган тахликали холатлар гувохлик беради.
Дунёда таълимнинг урни ва ах,амияти х,акида:
Аристотел: "Юракни тарбия килмасдан онгни тарбиялаш умуман таълим
эмас".
Адолф Дистервег: "Барча таълимнинг якуний макксади мустакилликни уз-узини фаолияти оркали тарбиялашдир".
Василий Сухомлинский: "Таълим деб аталадиган ишнинг хар бир лахзаси келажакни яратиш ва келажакка карашдир".
Роберт Оуен: "Таълим оркали узок; келажакда номукаммал инсоният янги одамлар иркига айланади-таълимнинг кучи шундай".
I. Тараккиёт.
RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
Японларда (уйгунлик) тушунчаси мавжуд. Мамлакатда сиёсий модернизация "япон рух,ияти - Fap6 техникаси" (вакон- ёсай) шиори остида кечган. Япон прагматизмининг бошкалардан фаркли жихати шундаки, анъанавий миллий кадриятларини саклайди, эхтимолий халокатларни эхтиёткорлик билан четлаб утган холда, янгиликларни кабул килаверади.
Немислар таълим даргохларни - "тафаккур устахонаси" деб атайди. Мисол учун Германия - узок асрларга бориб такалувчи илмий мактаблари, Гёте, Гегел, Бетховен, Ницше, Эйнштейн, - Гумболдт сингари олим ва ижодкорлари билан тилга тушган.
Жанубий Африка университетлари кириш кисмида "Бирор давлатни йук килиш
учун атом бомбаси ёки узок масофали ракета ролларидан фойдаланиш шарт эмас. Факатгина таълим сифатини пасайтириб, имтих,онларда кучиришга (шпаргалкадан фойдаланишга) имкон бериш етарлидир..." деб курсатиб утилган.
Албатта бундай мисоллардан купини курсатишимиз мумкин лекин хар бир миллат уз тараккиёт йулини узи танлайди.
Узбекистон Республикаси XXI асрда давлат шаклланишининг мураккаб даврини енгиб, узининг муносиб урнини эгаллаб, энди уз тараккиётининг сифат жихатидан янги тарихий боскичига кадам куйди.
Президентимиз Шавкат Мирзиёев ташаббуси билан жамият хаётининг барча сохаларида амалга оширилаётган кенг куламли ислохотлар туфайли Узбекистон кучли фукаролик жамияти ва бозор иктисодиётига эга хукукий демократик давлат барпо этиш йулидан дадил одимламокда.
Сунгги беш йил ичида кенг куламли ислохотлар жамият х,аётининг барча сох,аларида сезиларли натижалар берди. Узбекистон жадал ижтимоий-сиёсий ва ижтимоий-иктисодий ривожланишнинг янги йуналишига кирди.
Кейинги йилларда умумтаълим тизимида сезиларли ижобий узгаришлар юз берди.
Давлатимиз рахбари карорига мувофик, мактабгача таълим тизими янгитдан шакллантирилгани, мактаб, академик лицейлар фаолияти такомиллашуви, хорижнинг олий укув даргохлари очилиб, олий таълимга кабул квоталарининг кенгайтирилгани, устоз ва мураббийларнинг моддий хамда маънавий рагбатлантирилгани жамиятда муаллимнинг обру ва нуфузини оширишга замин яратмокда.
Шунингдек, атокли шоир-ёзувчиларнинг ижод мактаблари, Президент мактаблари, Адиблар хиёбони ташкил этилди. Дархакикат, жамият хаётида янгича карашлар, узига xoc ёндашувлар пайдо булмокда.
Масалан, умумий урта таълим боскичида касбга ургатиш тизими мехнат бозори талабларига мослаштирилмокда. Битирувчиларни иш билан таъминлаш борасида харакатлар бошланган.
Пировардида, ушбу ташкилий-хукукий ишларнинг натижаси Узбекистон ялпи ички махсулотида тезрок намоён булиши ва халкимиз фаровонлигининг юксалишига хизмат килишига ишонамиз.
Узбекистон - улкан имкониятлар мамлакати. Буни тарихимиз хам бугунги кунимиз хам яккол уз намуналари билан курсатиб берган. Шу боисдан хам таълим тизимида буюк узгаришлар янги давр шарофати ила боскичма-боскич минглаб ислохотларга йул очмокда.
RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
Мамлакатимиз бугунги кунда Марказий Осиёда "таълим марказ"ларининг асосий нуктаси булишга даъвогарлик килмокда.
Хусусан, мамлакатимизнинг имкониятларини 1997 йилда Миллий хавфсизлик буйича собик маслахатчи Збигнев Бжезински узининг "Буюк шахмат тахтаси" китобида хам таъкидлаб утган:
- "Аслида Узбекистон Марказий Осиёда минтацавий етакчи ролига асосий номзод" (68-бет).
Шахс жамиятда етакчи куч, аммо фикрлай бошласагина, у давлатга суянчик булади. Бир суз билан айтадиган булсак шахс - буюк ислохотчи, жамиятни оркасидан эргаштирувчи, кудратли куч.
Агар шахсга ракобат мухити яратилса, хукук ва эркинликлари химоя килинса, тадбиркорлик фаолиятининг ривожи учун ерлар, кредитлар ажратилиб, у узини-узи моддий ва маънавий таъминлашга ута бошласа, бундан жамият хам, давлат хам катта наф куради.
Тук яшашни истаган тадбиркор, фермер, мухандис, курувчи хам, аслини олганда, илм ва маърифат зиёсидан озикланган, укимишли, фикрловчи шахсдир.
Хитой, Япония, Сингапур каби давлатлар илм-фанни тизимли ривожлантириш, илм ва ишлаб чикариш алокасини мустахкамлаш, самарадор сиёсий тизимни яратиб, очик жамиятни кура бошлаганидан сунг, инвестиция окими мамлакатга окиб кирди карабсизки, 30 - 40 йилда улар жахоннинг илгор мамлакатлари каторидан урин олдилар.
Янгиланаётган Узбекистон хам хозирда шу окилона йулни танлаган.
II. Тахдидлар.
Шавкат Мирзиёев эркин сайловлар асосида Узбекистон Республикаси Президенти этиб сайлангач, мамлакатимизда жамиятимизни тубдан ислох этиш борасида бир катор ислохатлар амалга оширилиб келдинмокда. Айникса, бу борада Х,аракатлар ва Тараккиёт стратегиялари кабул килиниб мамлакатни ривожлантиришнинг янгича такомиллашган модели амалиётга татбик этилди. Юртбошимизнинг "Нажот мактабда, нажот таълимда, нажот билимда" деган гояси асосида мамлакат таълим тизимини хар томонлама янгилаш ва модернизация килиш йулидаги сиёсий йуналиши нафакат фукароларимиз балки халкаро хамжамият томонидан тулик куллаб-кувватланганини тасдиклади.
Шу билан бирга, таълим тизимида амалга оширилаётган ислохотлар кисман бир катор салбий тенденцияларга дуч келмокда, бу эса ахолининг амалга оширилаётган ислохотларга булган ишончининг пасайишига олиб келиши холатини келтириб чикариши мумкин.
Тахлиллар натижасига кура бунинг тизимли сабаблари куйидагилардан иборат:
1) коррупция кучайиши натижасида салохияти паст педагог кадрларнинг етишиб чикиши;
2) таълим ва ишлаб чикариш уртасидаги узвий алокаларнинг ривожланмаганлиги;
3) "оммавий маданият" ва оммавий тафаккурнинг ёпирилиб келиши;
4) Интернет ва ижтимоий тармокларда таркатилаётган маълумотларни текширилмасдан чикарилган хабарлар натижасида укитувчини обрусизлантирилиб куйилиши.
RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKAILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
Албатта, мазкур холат, ахоли фаровонлиги ва турмуш тарзининг яхши томонга узгариши жамиятда, айникса, ёш авлод уртасида маънавий, ахлокий ва моддий кадриятлар уртасидаги номутаносибликнинг пайдо булишига олиб келаётганлиги инсонни таъбини хира килади. Натижада, жамиятнинг ночор кисмининг узини осон бойитишга интилиши ёшларда жиноятчиликнинг купайишига, оилавий ва ахлокий кадриятларга рахна солмокда.
Давлатимиз рахбари таълим ва тарбия масаласига доимо алохида эътибори каратиб келмокда. Бу хакда Президиентимиз Шавкат Мирзиёев" "Arap рахбарлар, муаллимлар янги Узбекистонга муносиб харакат килса, фарзандларимизни давр талабига мос укитишимиз мумкин. Халкимиз бизга энг ктта бойлигини — зурриёдини ишониб бераяпти. Бу жуда катта масъулият. Шуни х,ис килиб, узимизни кийнаб, мактабни ислох килсак, келажакка замин яратамиз!", - бежиз таъкидламан.
Глобаллашув шароитида миллий таълим тарбиямизга рахна солувчи тахдидлардан бири интернет ёрдамида "оммавий маданият" ва оммавий тафаккурнинг ёпирилиб келиши миллий менталитетимиз маънавият, адабиёт, санъатга нисбатан бефарклик муносабатларини шакллантиришга замин яратмокда.
Телевидение, интернет, ижтимоий тармоклардаги енгил-елпи, савиясиз, оломонга мулжалланган, тубан савияси паст "оммавий маданият" таргиб этилиши уз навбатида ота-боболаримиздан бебахо маънавий меросига рахна солиш оркали маънавий тубанлик гирдобига гирифтор этмокда.
III. Вазифалар.
Мактабгача ва мактаб таълими тизими ва таълим муассасаларида тахсил берувчи укитувчи имиджи ва обруси, мамлакатимиз келажаги билан бевосита боглик узгаришларга салбий таъсир курсатиши мумкин булган ички муаммоларни бартараф этиш.
Узбекистон таълим тизимида илмга, илмлиларга, укитувчиларга рагбат тизими яратилишини назарда тутувчи миллий таълим дастури учун хизмат киладиган концептуал асосларини ишлаб чикишни талаб килади.
"Узбеклардан хам Нобель мукофоти совриндорлари чикиши мумкин". Бунинг учун жамиятни ягона миллий гоя атрофида бирлаштириш, таълим тизимида кенг куламли ислохотларнинг белгиланган юкори суръатларини саклаб колиш ва уларнинг самарадорлигини ошириш энг мухим вазифалардан хисобланади.
Илмий-назарий нуктаи назардан миллий таълим тизимини яратишнинг асосий вазифалари куйидагилардан иборат:
1) ахоли уртасида укитувчи касбига булган ижтимоий-сиёсий онгни узгартириш;
2) таълим тизимидаги муаммоларни утмишини, хозири ва келажагини бахолаш мезонларини ишлаб чикиш;
3) жамият ва таълим тизими ривожланишининг стратегик координаталарини аниклаш;
4) таълим тизимида ижобий координаталарини яратишда жамоатчилик фикри инобатга олиниши ва холис тасвирлаш чораларини куриш;
5) фукароларни таълим тизимини ривожлантириш буйича ишлаб чикилган стратегияни амалга оширишга ижобий томонлама сафарбар этиш.
RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKAILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
Мухтасар айтганда, Узбекистоннинг ривожланган давлатга айланишида таълим тизими жамият учун энг мухим саволларга жавоб бериши керак: "Узбекистон таълим тизимининг узига хослиги нимада?", "Шахс шаклланишида мактаб, оила ва жамиятнинг урни кандай?", "Мамлакатимизда таълим сохасини ривожлантириш юзасидан олиб борилаётган ислохотларнинг туб мохиятида кандай эзгу максадлар ётибди?" ва бу жараёнларда энг аввало "биз киммиз?", "Бизнинг ролимиз кандай?", "Таълимни ривожлантирсак каерга борамиз?".
Юкоридагиларни хисобга олган холда, куйидаги концептуал масалаларга алохида эътибор каратиш зарур.
Биринчидан, мустакиллик йилларида ахолининг аксарият кисми иктисодий кийинчиликлардан азият чеккани боис мамлакатда юзага келган ва келиб чикиши мумкин булган иктисодий муаммоларнинг ечимини тугри йулга куйиш ва ушбу масалаларни соха вакиллари хисобига хал этиш максадида таълим ва ишлаб чикариш уртасидаги алокаларни ривожлантириш асосий мезондир.
Иккинчидан, глобаллашув шароитида маънавий хавф-хатар исканжасига тушиб колиш ва ёшлар онгини бошка томонларга йуналтирмаслик учун укувчи ва фукаролар уртасида Узбекистон дунёвий давлатдир деган тушунчани сингдирган холда мукаддас динимизга хурмат рухида тарбиялаш.
Мамлакатни куп миллатли ва куп конфессияли эканлигини инобатга олган холда ута мухим сиёсий, ижтимоий ва мафкуравий маслаларга алохида эътибор каратиш. Зеро, буюк киргиз адиби Чингиз Айтматов айтганидек "Х,ар бир оила уз фарзандларини ^ар кандай мафкуравий тажовузкорликдан химоя килишга тайёр булиб туриши керак", деган фикр оила ва таълим муассасаси уртасидаги узвий занжир хосил килиши лозим.
Учинчидан, Узбекистонда таълимни ривожлантириш, уни тубдан кайта узгартиришда аник йуналишлар асосида иш олиб бориш.
Хусусан, 1) таълимни тубдан демократлаштириш, 2) узлуксиз таълим гояси, сунг "таълим — бир умрга" гоясини "таълим — бутун умр давомида" гоясига алмаштириш, 3) бу нафакат мутахассисларни тайёрлаш воситаси, балки жамиятга онгли, фидойи инсонларни етказиб бериш, 4) таълимнинг глобаллашувига эришиш, 5) таълимни ахборотлаштириш.
Туртинчидан, замонавий Узбекистонда бугунги кун ва келажак учун жамиятда замонавий демократик принциплар асосида фукаролик жамиятни шакллантириш.
Бунда дунёнинг илгор ривожланган давлатлари тажрибасини хусусан Америка, гарбий Европа ва Жануби-Шаркий Осиёнинг ривожланган давлатлари тараккиётида узаро фаркли жихатларни куриб чикиш, фан ва ишлаб чикаришнинг уЙFунлигида эришилган натижалар уларок уз таълим тизимимизда трансформация жараёнларини узаро богликликда амалга ошириш.
Бешинчидан, ёш авлод ва укитувчиларни "Янги Узбекистон" учун ватанпарварлик рухида тарбиялаш, халк таълими тизимидаги укитувчиларни жамиятдаги урнини ошириш максадида кадимги юнон файласуфи Сукрот айтганидек "Мен хеч кимга хеч нарса ургата олмайман, бор-йуFи уларни фикрлашга мажбур кила оламан", деган фикр уларок укувчи ёшларимизни ёдлаш усулларидан воз кечиш, укувчи ва укитувчини
RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
мустакил фикрлашга ургатиш, фикрини чархлашга доир бутунлай янги педагогик усулларни татбик этиш, укитувчини раFбатлантириш жараёнларини давом эттириш.
Олтинчидан, ижтимоий мавкеидан катъи назар барча тенг хукукли коидасини мактабдаёк сингдириш, халкнинг, мамлакатнинг буюклигини тараннум этиш оркали укувчилар орасида илм, ахлок, мехнат ва хакикатни севадиган, камтар авлодни етиштириб чикариш бунда ахоли уртасида давлатдаги "муъжиза"ларни килган инсонлар муаллимлардир деган гояни илгари суриш хисобига уларнинг касбий улугворлигига эришиш.
Еттинчидан, яна бир жихат, замон кун эмас, соат сайин тезлашиб, мураккаблашиб бормокда. Кечаги билим бугун ва эрта учун етарли булмаяпти.
Демокчимизки, педагог уз устида ишлашдан бир лахза хам тухташга хакки йуклиги ва уларни фундаментал билимлар билан биргаликда хорижий тиллар, ахборот технологиялари каби илм билан куроллантиришимиз зарур.
Бунинг натижасида "Бутун умр давомида укиш" теориясини укитувчилар оркали укувчига сингдириш ва натижада ислохотларни илгари суришга жиддий таъсир курсатадиган кадрлар сиёсатидаги муаммоларни меритократия тамойили анъаналаридан келиб чикиб муносиб номзодларга эга булган кадрлар банкига эришиш.
Банк захирасида турган ходимлар онгу-шуурида стратегик фикрлаш ва юкори илмий салохиятга эга давлат тафаккурининг мавжудлиги асосий мезон булиши керак.
Саккизинчидан, "Мен х,еч качон уз укувчиларимни укитмайман, бор-йуFи улар укиб-урганиши учун шароитни таъминлашга х,аракат киламан", деган эди физик олим Альберт Эйнштейн.
Хулоса килиб айтганда мактабларда моддий базани кучайтириш, укитувчининг моддий фаровонлиги ва нуфузини ошириш, жамиятда зиёли катламнинг обру-эътиборини янада кутариш, укитишда асосий мезон сифатида тизимни мустакил фикр юритишга йуналтириш, таълим тизимини замонавийлаштиришда миллий кадриятларни асраб авайлаш стратегик вазифамизга айланишини барча юртдошларимиз теран англаши лозим.
REFERENCES
1. Президент Шавкат Мирзиёевнинг Узбекистон Республикаси Мустакиллигининг йигирма саккиз йиллигига багишланган тантанали маросимдаги нутки. http://uza.uz/oz/politics/prezident-shavkat-mirziyeevning-zbekiston-respublikasi-musta-31-08-2019
2. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг БМТ Бош Ассамблеясининг 72-сессиясидаги нутки // Халк сузи, 2017 йил 20-сентябрь. № 189 (6883)
3. МДуронов. Никоб ортига бир нигох. - Тошкент. Маънавият, 2018.
4. 2017 йил 15 июнь куни Узбекистон Республикаси Президенти Ш.М.Мирзиёев раислигида утказилган "Ижтимоий-маънавий мухит баркарорлигини таъминлаш, мукаддас динимизнинг софлигини асраш-давр талаби" мавзусидаги селектор йигилиши материаллари.
5. X,. Бекпулатов, Р. Мамадалиев. Глобаллашув шароитида ахборот хуружларига карши курашнинг айрим масалалари. Узбекистонда ижтимоий фанлар. 2016 йил № 1
RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
6. Бозоров О. Бугунги куннинг энг долзарб вазифаси. Тинчлик ва осойишталик - олий неъмат / масъул мухаррир Шайх Абдулазиз Мансур; Узбекистон мусулмонлари идораси; Миллий гоя ва мафкура илмий-амалий маркази. - Тошкент: Movarounnahr, 2013.
7. Маматкобилов Т., Мусаев М., Жураев X,. Халкимизни харакатлар стратегиясини амалга оширишга сафарбар килишда маънавий - маърифий ишларнинг роли. -Тошкент: Sano-standart. 2017.